Fremsat den 18. november 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om forhøjelse af hædersgaver
§ 1.
De beløb, som oprindeligt er fastsat som hædersgaver i
henhold til de love, der er anført under nr. 1-4,
forhøjes til 16.100 kr. årligt:
1) Lov nr. 93 af
20. marts 1940 om udbetaling af hædersgaver til danske
sømænd og fiskere og deres efterladte, som
ændret ved lov nr. 384 af 9. august 1945 og lov nr. 67 af 3.
marts 1948.
2) Lov nr. 378 af
10. juli 1940 om udbetaling af hædersgaver til efterladte
efter faldne og til sårede den 9. april 1940.
3) Lov nr. 383 af
9. august 1945 om visse hædersgaver til danske
søfarende og fiskere og deres efterladte.
4) Lov om
erstatning til besættelsestidens ofre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 136 af 23. februar 1995, som
ændret ved lov nr. 1018 af 4. december 1996.
Stk. 2. Tilsvarende
forhøjelse foretages af hædersgaver til sårede
og til efterladte efter faldne den 29. august 1943.
§ 2.
Hvis en modtager af hædersgave tillige har ret til pension
efter § 14, stk. 1 eller 2 eller stk. 3, nr. 1,
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 983 af 2. oktober 2009, eller efter § 16 i lov om
social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober
2009, forhøjes hædersgaven med yderligere 2.000 kr.
til 18.100 kr. årligt. Forhøjelsen tilkommer ikke en
efterladt ægtefælle, til hvem en hædersgave er
overgået ved ægtefællens død, medmindre
pågældende selv har ret til pension efter de
bestemmelser, der er nævnt i 1. pkt. En modtager af
hædersgave, der har ret til forhøjelsen på 2.000
kr. årligt, bevarer denne ret efter overgang til at modtage
folkepension.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. Ved lovens
ikrafttræden ophæves lov nr. 1421 af 22. december 2004
om forhøjelse af hædersgaver.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget, der udmønter en del af
finansloven for 2010, er at forhøje de beløb, der
udbetales til modstandsfolk og efterladte m.fl. som en anerkendelse
af indsatsen under besættelsen.
2. Gældende ret
De hædersgaver, der er nævnt i lovforslaget, er
med få undtagelser oprindeligt fastsat til 800 kr.
årligt.
Hædersgaverne er som udgangspunkt blevet forhøjet
hvert 5. år i anledning af årsdage for Danmarks
befrielse og i anledning af 25- og 50-årsdagen for den danske
regerings brud med besættelsesmagten den 29. august
1943.
Hædersgavebeløbet blev senest forhøjet i
anledning af 60-årsdagen for Danmarks befrielse ved lov nr.
1421 af 22. december 2004, hvor beløbet blev forhøjet
med 2.000 kr. til 14.000 kr. årligt med virkning fra 1.
januar 2005.
Desuden blev der i anledning af 50- og 60-året for
Danmarks befrielse udbetalt en ekstraordinær hædersgave
på hhv. 5.800 kr. og 6.000 kr.
Til hædersgavemodtagere, som tillige har ret til
førtidspension efter § 14, stk. 1 eller 2
eller stk. 3, nr. 1, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2. oktober 2009,
eller efter § 16 i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober 2009, ydes et ekstra
tillæg til hædersgaven. Tillægget skyldes
ændringer i skattelovgivningen i forbindelse med
indførelsen af kildeskatten.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås nu, at de beløb, som oprindeligt er
fastsat som hædersgaver i de nævnte love, fra 1. januar
2010 forhøjes med 2.100 kr. til 16.100 kr. årligt til
besættelsestidens ofre m.fl. (18.100 kr. for visse
pensionister, jf. forslagets § 2).
Det foreslås endvidere, at en tilsvarende
forhøjelse foretages af hædersgaver til sårede
og efterladte efter faldne den 29. august 1943.
Hædersgaver er en anerkendelse for indsatsen under
besættelsen til både modstandsfolk og deres efterladte.
Hædersgaver udbetales blandt andet til personer, der under
Anden Verdenskrig har været tjenstgørende i allieret
skibstjeneste, været deporteret til fængsel eller
koncentrationslejr eller sejlet med færøske fiskeskibe
i krigsfarvand m.fl.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om en forhøjelse af det årlige
hædersgavebeløb til 16.100 kr. skønnes at
medføre en samlet årlig merudgift for staten på
6,3 mio. kr. i 2010, 5,7 mio. kr. i 2011, 5,2 mio. kr. i 2012, 4,7
mio. kr. i 2013 og 4,1 mio. kr. i 2014.
Lovforslaget forventes ikke at have administrative
konsekvenser.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen erhvervsmæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| | |
Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat 2010: 6,3 mio. kr. 2011: 5,7 mio. kr. 2012: 5,2 mio. kr. 2013: 4,7 mio. kr. 2014: 4,1 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at hædersgaverne forhøjes med
2.100 kr. til 16.100 kr. årligt. Bestemmelsen svarer i
øvrigt til § 1 i lov nr. 1421 af 22. december 2004
om forhøjelse af hædersgaver, der ophæves ved
§ 3 i lovforslaget.
Til § 2
Bestemmelsen svarer til § 2 i lov nr. 1421 af 22.
december 2004 om forhøjelse af hædersgaver, der
ophæves ved § 3 i lovforslaget.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2010, og i stk. 2, at lov nr. 1421 af 22. december
2004 om forhøjelse af hædersgaver samtidig
ophæves.