Fremsat den 18. november 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om overførsel af en del af
Arbejdsmarkedets Feriefonds formue til statskassen
§ 1.
Arbejdsmarkedets Feriefond overfører 450 mio. kr. til
statskassen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om overførslen.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Som led i aftalen af 5. november 2009 om udmøntning af
globaliseringspuljen mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre iværksættes en forstærket indsats for
flere praktikpladser, som blandt andet finansieres via opsparede
midler fra Arbejdsmarkedets Feriefond.
2. Gældende ret
2.1. Arbejdsmarkedets Feriefond
Arbejdsmarkedets Feriefond blev stiftet ved lov nr. 268 af 22.
maj 1974 om ændring af ferieloven (Arbejdsmarkedets Feriefond
m.v.). Feriefonden er en offentligretlig selvejende institution
under Beskæftigelsesministeriets ressort.
Beskæftigelsesministeriet fører et almindeligt
sektortilsyn med Arbejdsmarkedets Feriefond, ligesom ferielovens
§ 46 giver Beskæftigelsesministeriet en række
konkrete beføjelser i forhold til Arbejdsmarkedets
Feriefond.
2.2. Fondens midler
Fondens midler er fastsat ved lov og består dels af
afkastet af fondens formue, renteindtægterne af FerieKonto
efter at driften af FerieKonto og statens andel er betalt, og
uhævede og forældede feriepenge.
Fondens formue var ultimo 2008 ca. 1,25 mia. kr., og efter
modregning af tilsagn om støtte ca. 0,66 mia. kr.
2.3. Fondens formål
Fonden støtter efter ferieloven ferieformål for
lønmodtagere særligt familier med børn og
særligt gennem støtte til institutioner eller
organisationer, der tilvejebringer feriemuligheder for
lønmodtagere, i form af aktivitets- og oplevelsesmuligheder.
Fondens vedtægter bliver fastsat af
beskæftigelsesministeren, der ligeledes udpeger fondens
bestyrelse.
Efter at Arbejdsmarkedets Feriefonds støtte til
feriecentre er indstillet, har feriecentrene indfriet deres
nominelle lån hos Arbejdsmarkedets Feriefond til
markedsværdi. Derved er fondens egenkapital fra 2006 uventet
blevet fordoblet med mere end en ½ mia. kr.
Fondens støtte har i de senere år fået en
langt mere almennyttig karakter, som ikke er specielt rettet mod
ferieformål og feriemuligheder for lønmodtagere, men
for alle i en mere bred forstand, herunder aktivitets- og
oplevelsesmuligheder, forbedring af tilgængelighed i naturen,
bevarelse og restaurering af historiske bygninger og
mindesmærker m.v. Finansiering af praktikpladser er ikke
omfattet af fondens formål.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Feriefond
overfører 450 mio. kr. til statskassen. Forslaget har til
formål at anvende 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets Feriefonds
formue til medfinansieringen af aftalen om en forstærket
indsats for flere praktikpladser til unge.
Arbejdsmarkedets Feriefond vil som hidtil fortsat modtage
renter af Feriekonto i det omfang, der er renter tilbage, efter at
driften af FerieKonto og statens andel af renterne er betalt, samt
uhævede og forældede feriepenge i samme omfang. Fondens
formål vil også fortsat være at støtte
ferieformål for lønmodtagere gennem fondens
midler.
Da der kun skal overføres en del af fondens midler til
statskassen, skønnes det, at fonden ud af de tiloversblevne
midler fortsat kan leve op til dens formål og fortsætte
sin virksomhed, idet navnlig ferie for mindrebemidlede grupper med
børn fortsat kan tilgodeses.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Statskassen får tilført 450 mio. kr., som stammer
fra Arbejdsmarkedets Feriefonds formue.
Forslaget indeholder ikke ændringer af den
gældende ferielov og vil derfor ikke give anledning til
økonomiske eller administrative konsekvenser for offentlige
arbejdsgivere.
Forslaget medfører, at 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets
Feriefonds formue overføres til statskassen. Fondens formue
mindskes dermed. Fondens tab kan blive lidt større end 450
mio. kr. i forbindelse med realisering af obligationerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget indeholder ikke ændringer af den
gældende ferielov og skønnes derfor ikke at give
anledning til økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Forslaget har ingen konsekvenser for de private
feriefonde.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig
Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen, Frie
Funktionærer, Business Danmark, Producentforeningen,
Arbejdsmarkedets Feriefond, FerieKonto, Rigsrevisionen og
Personalestyrelsen.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
|
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget indebærer, at staten
opnår en merindtægt på 450 mio. kr. i 2010 | Forslaget indebærer, at
Arbejdsmarkedets Feriefond skal overføre 450 mio. kr. af sin
formue til statskassen. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at 450 mio. kr. af Arbejdsmarkedets
Feriefonds formue overføres til statskassen til brug for
medfinansiering af en forstærket indsats for flere
praktikpladser til unge. Staten får således en
ekstraordinær indtægt i finansåret 2010.
Efter forslaget får beskæftigelsesministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om,
hvordan overførslen skal finde sted. Det forventes, at
beskæftigelsesministeren vil fastsætte retningslinjer
for indbetalingen til statskassen. Beløbet kan ikke
ændres.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til pkt. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland svarende til ferielovens
geografiske anvendelsesområde.