Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 9. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1.
behandling den 26. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 13. november 2009 dette
udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 37. Den 19. november
2009 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og et ligestillingsnotat
herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af
udvalget konstaterer, at lovforslaget udspringer af den nye aftale
om udmøntning af globaliseringsaftalen, som partierne er den
del af, og derfor kan S og RV støtte forslaget. Alt for
mange unge mangler en praktikplads, hvilket forhindrer dem i at
færdiggøre den erhvervsuddannelse, som de har
påbegyndt. For både S og RV var det en afgørende
prioritering i globaliseringsforhandlingerne, at der kom en
ekstraordinær indsats for praktikpladser, og at
finansieringen heraf skete uden for de midler, der i forvejen var
afsat til at nå globaliseringspuljens formål. Det havde
naturligvis været bedre, om arbejdsgiverne havde leveret det
nødvendige antal pladser, men i lyset af den
økonomiske krise og deraf følgende mindre aktivitet -
ikke mindst i de sektorer, hvor der mangler praktikpladser -
må der tages ekstraordinære midler i brug.
Et mindretal i udvalget (SF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter,
at der sikres praktikpladser til de unge, der står uden
praktikplads. Derfor støtter SF lovgivningen herom
(lovforslag nr. L 77). Der er imidlertid intet i selve denne
lovgivning, der dikterer en bestemt finansiering, endsige at
finansieringen sker ved at tage 450 mio. kr. fra Arbejdsmarkedets
Feriefond.
Det foreslåede indhug i Arbejdsmarkedets Feriefond sker
tilmed efter tidligere beslutninger om at tage 200 mio. kr
årligt fra Feriekonto. Med det foreliggende forslags
vedtagelse vil der være taget så mange penge fra
Arbejdsmarkedets Feriefond, at fondens økonomi i
løbet af få år vil være så ringe, at
det bliver svært at opfylde fondens formål om ikke
mindst at forbedre feriemuligheder for børnefamilier. Dette
vil SF under ingen omstændigheder være med til. I
stedet foreslår SF, at der udarbejdes en langsigtet plan for
fondens arbejde, hvor investeringer i feriemuligheder for
lønmodtagere er det bærende.
Enhedslistens medlem af udvalget kan på det varmeste
støtte tiltag, der skal sikre praktikpladser til de mange
unge, der i dag står uden læreplads. Derfor har EL
støttet lovforslag nr. L 77, selv om tiltagene i dette
forslag slet ikke forekommer vidtgående nok.
Når det kommer til dette forslag, der skal sikre
finansieringen af lovforslag nr. L 77 gennem overførsel af
knap ½ mia. kr. fra Arbejdsmarkedets Feriefond til
statskassen, stemmer Enhedslisten i mod.
Når Folketinget vedtager tiltag, der f.eks. skal
hjælpe psykisk syge, findes finansieringen i
satspuljemidlerne. Det vil sige, at de finansieres af de
økonomisk dårligst stillede, nemlig den del af
befolkningen, der er afhængig af overførselsindkomster
som kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse og
pensionister.
På samme måde finansieres i dette forslag
nødvendige praktikpladser gennem beskæring af de
midler, der skulle bruges til at sikre dårligt stillede
børnefamiliers feriemuligheder - midler, der oven i
købet består af feriepenge optjent af
lønarbejderne.
Det sker i en situation, hvor et folketingsflertal
bestående af regeringen og - det ifølge partiet selv
socialt ansvarlige - Dansk Folkeparti i 2010 har sikret den bedst
stillede del af befolkningen skattelettelser på over 10 mia.
kr.
Det er med beklagelse, at EL konstaterer, at
Socialdemokraterne og De Radikale med henvisning til forliget om
globaliseringsfonden støtter denne asociale finansiering af
praktikpladsindsatsen på trods af oprindelige udmeldinger om,
at det var uantageligt at stjæle pengene fra Arbejdsmarkedets
Feriefond.
Enhedslisten vil arbejde for, at en ny regering i sit grundlag
slår fast, at finansieringen af praktikpladser først
og fremmest skal finansieres af arbejdsgiverne private såvel
som offentlige. Det kan ske gennem en ændring af
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER), således at
arbejdsgiverbidraget og bonus for ekstra praktikpladser
øges. På den måde kommer arbejdsgivere, der ikke
vil være med til at indfri uddannelsesbehovet til at
løfte en større del af den byrde, der bæres af
de arbejdsgivere, der tager et socialt ansvar.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg V
Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V
Sophie Løhde V Bent Bøgsted DF
Colette L. Brix DF Knud Kristensen KF fmd. Henrik Rasmussen KF
Anders Samuelsen LA Torben Hansen S
Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S nfmd. Leif Lahn Jensen S
Eigil Andersen SF Karsten Hønge SF
Morten Østergaard RV Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 72
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |