Fremsat den 18. november 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
(Forhøjelse af formuegrænsen
for supplerende pensionsydelse og helbredstillæg)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 49, stk. 1, nr. 7,
ændres »50.100 kr.« til: »74.100
kr.«
2. I
§ 49, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.: »Det beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 7, reguleres dog 1. gang den 1.
januar 2011.«
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2. oktober 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 48, stk. 1, nr. 14,
ændres »53.100 kr.« til: »74.100
kr.«
2. I
§ 48, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.: »Det beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 14, reguleres dog 1. gang den 1.
januar 2011.«
§ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
finanslovsaftalen for 2010 mellem regeringen (Det Konservative
Folkeparti og Venstre) og Dansk Folkeparti. Med forslaget
forhøjes formuegrænsen for den supplerende
pensionsydelse og helbredstillæg fra og med 2010 med 10.000
kr. Det betyder, at formuegrænsen i 2010 forhøjes fra
64.100 kr. til 74.100 kr.
2 Gældende ret
Den supplerende pensionsydelse ydes efter § 72 d i
lov om social pension til folkepensionister med de laveste
indkomster og udgør i 2010 op til 10.700 kr. Den udbetalte
supplerende pensionsydelse afhænger af pensionistens
øvrige indkomst. Personer med likvid formue over
formuegrænsen på 64.100 kr. er ikke berettiget til den
supplerende pensionsydelse.
Formuegrænsen for den supplerende pensionsydelse er den
samme som for helbredstillæg efter § 14 a i lov som
social pension.
Førtidspensionister, der modtager pension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., kan modtage helbredstillæg, jf.
lovens § 18. Helbredstillægget ydes efter samme
regler som for folkepensionister. Der gælder således
samme formuegrænse. Førtidspensionister er ikke
berettiget til supplerende pensionsydelse.
Omkring 225.000 pensionister forventes i 2010 efter
gældende regler at modtage supplerende pensionsydelse for i
alt ca. 2.250 mio. kr.
3. Forslaget indhold
Det foreslås, at formuegrænsen for
helbredstillæg og den supplerende pensionsydelse til
folkepensionister ved en ændring af § 49,
stk. 1, nr. 7, i lov om social pension forhøjes med
10.000 kr., således at den i 2010 er på 74.100
kr.
Det foreslås endvidere, at formuegrænsen for
helbredstillæg ved en ændring af § 48,
stk. 1, nr. 14, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
forhøjes med 10.000 kr., således at den i 2010 er
på 74.100 kr. Formuegrænsen for helbredstillæg
vil derved fortsat være den samme for folkepensionister og
førtidspensionister.
Den højere formuegrænse vil betyde, at ca. 13.000
flere folkepensionister vil modtage den supplerende
pensionsydelse.
Endvidere vil ca. 14.000 flere folkepensionister og
førtidspensionister, der er tilkendt førtidspension
efter reglerne fra før 1. januar 2003, kunne modtage
helbredstillæg. Helbredstillægget er et tilskud til
blandt andet medicin og tandlægebehandling, som disse
pensionister kan søge om. Der gælder samme
formuegrænse for tildeling af den supplerende pensionsydelse
og helbredstillæg,
Den supplerende pensionsydelse udbetales sammen med pensionen
i januar måned.
Det foreslås, at loven har virkning fra 1. januar
2010.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
4.1 Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Den foreslåede forhøjelse af formuegrænsen
for den supplerende pensionsydelse og helbredstillæg i 2010
med 10.000 kr. fra 64.100 kr. til 74.100 kr. vil medføre en
merudgift (før skat) på ca. 165 mio. kr., jf. tabellen
nedenfor.
| | | | |
Tabel. Merudgifter af
forslaget om forhøjelse af formuegrænsen |
| | | | |
Mio. kr. | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Supplerende pensionsydelse | 125,0 | 129,5 | 134,0 | 137,9 |
Helbredstillæg | 40 | 40 | 40 | 40 |
stat | 20 | 20 | 20 | 20 |
kommune | 20 | 20 | 20 | 20 |
I alt udgift | 165,0 | 169,5 | 174,0 | 177,9 |
Merudgiften til helbredstillægget, der er skattefrit, er
bruttoficeret med en skatteprocent på 37,28 pct., dvs. den
anførte merudgift svarer efter skat til den skattefri
merudgift til helbredstillæg.
De økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles
med kommunerne.
4.2. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring til: KL, Ældre
Sagen, Ældremobiliseringen og Ankestyrelsen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget om forhøje
formuegrænsen for den den supplerende pensionsydelse og
helbredstillæg skønnes at medføre samlede
offentlige merudgifter på 165 mio. kr. i 2010, 169,5 mio. kr.
i 2011, 174,0 mio. kr. i 2012 og 177,9 mio. kr. i 2013. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre § 49, stk. 1,
nr. 7, i lov om social pension således, at
formuegrænsen for helbredstillæg og den supplerende
pensionsydelse fastsættes til 74.100 kr. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Formuegrænsen er i loven anført i 2002-niveau.
Ved en forhøjelse af satsen i 2002-niveau er det på
grund af lovens afrundingsregler ikke muligt ved en fremregning til
2010 at opnå, at formuegrænsen i 2010 bliver
præcist 74.100 kr., som aftalt i finanslovsaftalen for 2010.
Det foreslå derfor, at formuegrænsen i loven
anføres i 2010-niveau, og at formuegrænsen reguleres
1. gang 1. januar 2011.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at ændre § 48, stk. 1,
nr. 14, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. således,
at formuegrænsen for helbredstillæg fastsættes
til 74.100 kr. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås, at formuegrænsen i loven
anføres i 2010-niveau, og at formuegrænsen reguleres
1. gang 1. januar 2011. Derved fastsættes og reguleres
formuegrænsen på samme måde som
formuegrænsen for helbredstillæg og den supplerende
pensionsydelse til folkepensionister efter lovforslagets
§ 1.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Den supplerende pensionsydelse udbetales hvert år i
januar måned. De yderligere pensionister, der efter den
foreslåede forhøjelse af formuegrænsen bliver
berettiget til ydelsen i 2010, vil kunne få deres ydelse
udbetalt i januar, hvis kommunen har de nødvendige
oplysninger.
Hvis kommunen ikke har modtaget de nødvendige
oplysninger om likvid formue og indtægtsgrundlag med henblik
på at kunne foretage udbetaling i januar måned,
udbetales den supplerende pensionsydelse, når de
nødvendige oplysninger er modtaget. For folkepensionister,
som ikke har søgt om helbredstillæg, og derfor ikke
har fået afgivet aktuelle oplysninger om likvid formue,
opgør kommunen den likvide formue på basis af de
oplysninger, som senest er indberettet til skattemyndighederne. Er
formuen efter denne opgørelse mindre end
formuegrænsen, indhenter kommunen oplysninger fra
pensionisten om kontant beholdning og andre værdipapirer, som
ikke indberettes til skattemyndighederne. Oplysninger, der modtages
mere end 6 måneder efter udgangen af januar måned, kan
dog ikke medføre udbetaling eller forhøjelse af den
udbetalte supplerende pensionsydelse, jf. § 39 i lov om
social pension om omregning af pension med tilbagevirkende
kraft.
Pensionister, der har modtaget afslag på
ansøgning om helbredstillæg på grund af
størrelsen af deres likvide formue, kan indgive fornyet
ansøgning. Såfremt deres formue ikke overstiger den
forhøjede formuegrænse, ydes helbredstillægget
på ny i 2010, dog tidligst med virkning fra
ansøgningstidspunktet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. . 982 af 2. oktober 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 49.
Ved fastsættelse af pension anvendes følgende
beløb: | | 1. I § 49, stk. 1,nr. 7,
ændres »50.100 kr.« til: »74.100
kr.« |
… 7) Formuegrænsen for tildeling af
helbredstillæg efter § 14 a udgør 50.100
kr. … | | |
Stk. 3.
De beløb, der er nævnt i stk. 1 samt
§§ 69-72, reguleres én gang årligt den
1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Reguleringen sker 1. gang den 1. januar
2002. | | 2. I § 49, stk. 3, indsættes
som 3. pkt.: »Det beløb, der er nævnt i
stk. 1, nr. 7, reguleres dog 1. gang den 1. januar
2011.« |
| | |
| | § 2 I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2. oktober 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I § 48, stk. 1, nr. 14,
ændres »53.100 kr.« til: »74.100
kr.« |
| | |
§ 48.
Ved fastsættelse af pension anvendes følgende
beløb: … 14) Formuegrænsen for tildeling af
helbredstillæg efter § 18 udgør 53.100
kr. … Stk. 3.
De beløb, der er nævnt i stk. 1, samt i
§ 60, reguleres én gang årligt den 1. januar
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Reguleringen sker første gang den 1. januar 2004. | | 2. I § 48, stk. 3, indsættes
som 3. pkt.: »Det beløb, der er nævnt i
stk. 1, nr. 14, reguleres dog 1. gang den 1. januar
2011.« |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |