Fremsat den 18. november 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond
(Dækning af indeståender
på fritvalgsordninger og digitalisering af
opkrævningsprocedure)
§ 1
I lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 867 af 7. september 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Krav ifølge en
uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning), jf. konkurslovens
§ 95, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., er dog ikke omfattet
af den grænse, der gælder for fondens udbetalinger
efter 1. pkt.«
2. I
§ 7, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra
Lønmodtagernes Garantifond fastsætte regler om
fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler fra
arbejdsgiveren eller dennes bo, herunder om anvendelse af en
obligatorisk selvbetjeningsløsning.«
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010 og har virkning for tilfælde, hvor
fristdagen eller det tidspunkt, der efter fondens bestemmelse
træder i stedet for fristdagen, ligger efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Indledning |
2. | Baggrund |
| 2.1. | Baggrund omkring indeståender
på Fritvalgskonti/særlig opsparing |
| 2.2. | Baggrund omkring elektroniske
anmeldelser |
3. | Gældende
ret |
| 3.1. | Gældende ret ved LG's dækning
af indeståender ifølge en fritvalgskonto/særlig
opsparing |
| 3.2. | Gældende ret ved LG's
anmeldelsesprocedure over for konkursboer m.fl. |
4. | Lovforslagets
udformning |
| 4.1. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser |
| 4.2. | Lovforslagets indhold |
5. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige |
6. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv. |
7. | Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne |
8. | Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser |
9. | Forholdet til
EU-retten |
10. | Høring |
11. | Sammenfattende
skema |
| | |
1. Indledning
Fritvalgsordninger blev indført ved fornyelsen af
overenskomsterne på Landsorganisationen i Danmarks (LO) og
Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) område i 2007. En
fritvalgsordning bygger på en aftale mellem
lønmodtageren og arbejdsgiveren om fleksibel eller udsat
udbetaling af løn. Ordningen indebærer, at en
lønmodtager kan opspare en del af sin løn på en
særlig konto. Indeståendet på kontoen kan den
pågældende lønmodtager siden under nærmere
fastsatte betingelser få udbetalt i form af løn eller
overført til pension.
Lovforslaget har til formål at skabe grundlaget for, at
indeståender på fritvalgsordninger fremover skal kunne
dækkes uden for det udbetalingsloft, der gælder for
Lønmodtagernes Garantifond (LG) ved konkurs. Denne del af
lovforslaget skal ses i sammenhæng med det fremsatte
lovforslag, hvorved indestående på en fritvalgsordning
foreslås direkte omtalt i konkurslovens § 95,
stk. 1. Der henvises til justitsministerens lovforslag nr. L
29, fremsat 7. oktober 2009, om ændring af konkursloven
(Behandlingen i konkurs af indeståender på
fritvalgsordninger).
Lovforslaget har endvidere til formål at sikre
bemyndigelse til, at der administrativt i LG's regi kan
videreudvikles et digitaliseret boanmeldelsessystem, som kan
gøres obligatorisk over for arbejdsgivere, bobestyrere og
kuratorer. Et selvbetjeningssystem vil her kunne lette
administrationen for såvel brugere som LG, ikke mindst fordi
en del overflødig papirkorrespondance afskaffes.
2. Baggrund
2.1 Baggrund omkring indeståender
på Fritvalgskonti/særlig opsparing
Ved fornyelsen af overenskomsterne på
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Dansk Arbejdsgiverforenings
(DA) område i foråret 2007 aftalte
overenskomstparterne, at lønmodtagerne kan opspare op til
7,5 % af lønnen på en Fritvalgs
Lønkonto/særlig opsparing.
En Fritvalgs Lønkonto/særlig opsparing indeholder
følgende elementer:
- Fra 1. maj 2007
til 30. april 2008 0,5 % af den ferieberettigede løn.
Opsparingen er herefter og frem til 30. april 2009 steget til 0,75
%. Fra 1. maj 2009 steg den til 1 %.
- Værdien af
lønmodtagerens fravalgte feriedage, svarende til 0,5 % af
den ferieberettigede løn pr. fravalgt feriedag. Ved 5
fravalgte feriefridage opspares således 2,5 % af den
ferieberettigede løn.
- Opsparing
på 4 % af den ferieberettigede løn til erstatning for
den nuværende søgnehelligdagsbetaling.
Indestående på en sådan konto kan
lønmodtagere under nærmere fastsatte betingelser enten
få udbetalt i form af løn eller overført til
pension. Det følger således af de
pågældende overenskomster, at lønmodtagerne kan
vælge at få udbetalt indestående fra Fritvalgs
Lønkontoen/den særlige opsparing, når de holder
fri i forbindelse med ferie, søgnehelligdage, feriefridage
eller overenskomstmæssige fridage. Lønmodtagerne
vælger selv, hvor stor udbetalingen skal være. Er der
overskud på kontoen ved ferieårets udløb,
videreføres beløbet til udbetaling i det
følgende ferieår. Ved medarbejderens fratræden
udbetales et eventuelt indestående i forbindelse med sidste
lønudbetaling.
Imidlertid blev der siden rejst usikkerhed om
fritvalgsordningernes placering i konkursordenen, også fra
LG's side. På den baggrund rettede LO og DA i løbet af
foråret 2008 henvendelse til Konkursrådet, der er et
lovforberedende råd nedsat under Justitsministeriet. Parterne
opfordrede til, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af
konkursloven, at indeståender på Fritvalgs
Lønkonti/særlig opsparing er omfattet af det
såkaldte lønprivilegium, som fremgår af
konkurslovens § 95. Efter denne bestemmelse har
skyldnerens medarbejdere en særlig fortrinsret til at
få løn, feriegodtgørelse mv. udbetalt ved
konkurs. Samtidig foreslog parterne, at kravene behandles på
samme måde som feriegodtgørelse, jf. konkurslovens
§ 95, stk. 1, nr. 4. Derved ville indeståendet
ikke blive omfattet af LG's udbetalingsloft.
Konkursrådet afgav sin udtalelse af 10. juni 2009.
Konkursrådet konkluderede, at der er behov for en
præcisering af reglerne, således at det kommer til at
fremgå af konkurslovens § 95, i hvilket omfang
indeståender på fritvalgsordninger er omfattet.
Konkursrådet fandt ikke grundlag for at lade
indeståender på fritvalgsordninger være omfattet
af de samme regler som feriegodtgørelse, da dette ville
indebære en særskilt fravigelse af det konkursretlige
lighedsprincip, idet kravet ville opnå en bedre beskyttelse
end den beskyttelse, som almindelige lønkrav har efter
konkurslovens § 95, stk. 1, nr. 1. En sådan
fravigelse burde efter Konkursrådets opfattelse alene ske,
hvis tungtvejende hensyn taler for det, og Konkursrådet fandt
ikke, at der forelå sådanne tungtvejende grunde.
Rådet foreslog i stedet, at indeståender på
Fritvalgs Lønkonti/særlig opsparing og lignende
ordninger omfattes af konkurslovens § 95, stk. 1,
nr. 1 og 5, på samme måde som almindelig løn,
dog således at der ikke skal lægges vægt på
forfaldstidspunktet, således som det er tilfældet for
lønkrav, men derimod på, hvornår
indeståendet kræves udbetalt. Justitsministeriet
udarbejdede herefter sit lovforslag, som indholdsmæssigt
svarer til forslaget i Konkursrådets udtalelse.
Bestyrelsen for Lønmodtagernes Garantifond har herefter
i et brev af 10. september 2009 rettet henvendelse til
Beskæftigelsesministeriet og indstillet, at det ved
ændring af LG-loven sikres, at indestående på
Fritvalgskonti skal kunne dækkes uden for LG's
udbetalingsloft på linje med feriegodtgørelse.
Samtidig blev det anbefalet, at lovændringens udformning
koordineres med ændringen i konkursloven, og at begge
ændringer træder i kraft samtidig.
2.2 Baggrund omkring elektroniske
anmeldelser
I sit brev af 10. september 2009 indstillede bestyrelsen
samtidig til Beskæftigelsesministeriet, at der etableres
hjemmel for LG til at foretage elektroniske anmeldelser i fondens
opkrævninger fra arbejdsgivere og disses boer. For at lette
administrationen for kuratorer og for LG's administration har LG
allerede siden efteråret 2004 tilbudt en
selvbetjeningsløsning, hvor der kan ske elektronisk
anmeldelse af LG's (og SKAT's) krav i konkursboerne.
LG har oplyst, at modellen i korthed går ud på, at
LG sender et brev til kurator med en forhåndsanmeldelse og en
adgangskode, når fonden godkender en konkursramt
arbejdsgiver. Kurator får derved tilbud om at kunne holde sig
løbende ajour med LG's udbetalinger. Systemet afskaffer en
masse breve mellem LG og konkursboerne, men da systemet er
frivilligt, er det på nuværende tidspunkt næsten
halvdelen af kuratorerne, der fortsat får/ønsker
papiranmeldelser. Selvbetjeningsløsningen er udviklet af LG
i samarbejde med repræsentanter fra Advokatrådet og
Kuratorforeningen.
LG forventer fra den 1. oktober 2010, hvor LG har etableret en
ny teknisk platform, at kunne have et obligatorisk
boanmeldelsessystem på plads. LG planlægger at udvide
det nuværende system, således at der kommer yderligere
faciliteter og oplysninger til. Endvidere ønskes systemet
også anvendt over for insolvente dødsboer og
insolvente ophørte arbejdsgivere, hvor LG i dag må
sende papiropgørelser ud hvert kvartal. For LG er det
væsentligt, at fonden i forbindelse med overgangen til en ny
teknisk platform får mulighed for udelukkende at udvikle
ét elektronisk anmeldelsessystem i stedet for at skulle
udvikle såvel et papirsystem som et
selvbetjeningssystem.
3. Gældende ret
3.1. Gældende ret ved LG's dækning af
indeståender ifølge en fritvalgskonto/særlig
opsparing
LG har hidtil og dermed siden etableringen af Fritvalgs
Lønkonto/særlig opsparing i 2007 dækket
indeståender på fritvalgsordninger og anset
sådanne krav for omfattet af lønprivilegiet i
konkurslovens § 95 og dermed af § 2 i loven om
Lønmodtagernes Garantifond (LG-loven).
Den præcisering, der ved det allerede fremsatte
lovforslag nr. L 29 foreslås i konkursloven indebærer,
at krav på indeståender fra en Fritvalgs
Lønkonto/særlig opsparing med sikkerhed er omfattet af
LG-lovens garantiordning og dermed af udbetalingsloftet på
160.000 kr. i henhold til lovens § 3, stk. 1, jf.
stk. 3. LG-loven fastslår, at LG - under nærmere
angivne betingelser - i tilfælde af en arbejdsgivers konkurs
kan udbetale op til 160.000 kr. til lønmodtageren til
dækning af blandt andet krav omfattet af konkurslovens
§ 95, stk. 1 og 5, herunder også et
indestående på en Fritvalgskonto/særlig opsparing
eller lignende ordning. LG har dermed hidtil kun udbetalt kravene
inden for fondens udbetalingsloft.
3.2. Gældende ret ved LG's anmeldelsesprocedure
over for konkursboer m.fl.
Når LG foretager udbetaling, indtræder fonden i
lønmodtagerens krav mod arbejdsgiveren. Dette fremgår
af LG-lovens § 7, stk. 1. Dette betyder, at LG
efterfølgende foretager inddrivelse af kravet.
Foreligger der en konkurs, anmelder LG sit krav over for
konkursboet. Her har LG's krav samme fortrinsstilling, som
lønmodtageren ville have haft, hvis kravet var anmeldt til
konkursboet af lønmodtageren selv. Er der tale om et
insolvent dødsbo, anmelder LG kravet overfor bobestyreren.
LG har kun få af disse sager om året. Også her
indtræder LG i samme fortrinsstilling som
lønmodtageren. Hvis LG har godkendt arbejdsgiveren som
ophørt og insolvent, retter LG sit krav direkte mod
arbejdsgiveren. Her har LG's krav ingen særstatus.
Siden efteråret 2004 har LG tilbudt en
selvbetjeningsløsning over for kuratorer i konkursboer. LG
har beskrevet sin anmeldelsesprocedure over for konkursboer
således:
- LG modtager en
anmeldelse fra en lønmodtager.
- LG konstaterer,
at arbejdsgiveren er gået konkurs.
- LG's system
danner maskinelt et brev til kurator, hvor fonden oplyser, at
fonden har godkendt sagen. Hvis kurator har tilmeldt sig
selvbetjeningssystemet oplyser LG, at der ikke kommer flere breve
fra LG, men kurator kan selv se LG's anmeldelser via
selvbetjeningssystemet. Hvis kurator ikke har tilmeldt sig
selvbetjeningssystemet, får kurator hvert kvartal en
boanmeldelse, hvis LG har foretaget udbetaling for den arbejdsgiver
i det forudgående kvartal.
- Alle kuratorer
får - uanset om de har tilmeldt sig systemet - koder, der
giver adgang til selvbetjeningsmodellen. Kuratorer, der ikke har
tilmeldt sig, får dog kun en begrænset adgang.
LG har endvidere beskrevet de nuværende fordele for
tilmeldte kuratorer og LG ved det elektroniske anmeldelsessystem
således:
- Kuratorerne skal
ikke længere kvittere for LG's skriftlige boanmeldelser.
- Kuratorerne skal
ikke vente til udgangen af et kvartal for at se LG's udbetalinger.
Dette kan ske umiddelbart efter, at LG har foretaget
udbetalingen.
- Der er adgang til
systemet døgnet rundt.
- Der er mulighed
for at downloade oplysninger i et Excel-regneark, som kan
udgøre et bilag til gældbogen.
- Kuratorerne
får mulighed for at se de samlede udbetalinger på hver
enkelt lønmodtager.
- LG sparer print
og udsendelse af mange breve med bilag hvert kvartal.
- LG undgår
henvendelser fra kuratorerne, som nu selv kan indhente
oplysningerne via selvbetjeningssystemet.
4. Lovforslagets udformning
4.1. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Beskæftigelsesministeriet kan tilslutte sig
indstillingen fra LG's bestyrelse. Fritvalgs
Lønkonti/særlig opsparing må ses som en del af
en række nye personalepolitiske instrumenter, som skal
øge fleksibiliteten og medvirke til at øge
arbejdsstyrken på arbejdsmarkedet. Her er det fortsat af
afgørende samfundsmæssig betydning, at lovgivningen
understøtter de fleksible rammer, som overenskomstparterne
skaber på det danske arbejdsmarked.
Lovforslaget er på denne baggrund udformet
således, at udbetalingsloftet på 160.000 kr. i
LG-lovens § 3, stk. 1, jf. stk. 3, ikke finder
anvendelse i forhold til krav ifølge en uforrentet
opsparingsordning (fritvalgsordning). Udbetalinger af sådanne
krav vil derfor fremover kunne overstige 160.000 kr.
Beskæftigelsesministeriet ser også store fordele i
at fremme en digitalisering af LG's opkrævningsprocedure over
for arbejdsgiver eller dennes bo. En selvbetjeningsløsning
har fordele for såvel brugere som LG selv. Et sådant
tiltag vil endvidere ligge i fin tråd med de
digitaliseringsbestræbelser, som regeringen i øvrigt
ønsker at fremme.
Beskæftigelsesministeriet har valgt at udforme denne del
af lovforslaget som en bemyndigelsesbestemmelse, da LG først
fra den 1. oktober 2010 forventer at have de tekniske rammer for et
obligatorisk boanmeldelsessystem på plads. Dette giver
mulighed for, at LG i sin videreudvikling og udarbejdelse af
indstilling til regler kan inddrage relevante interesseforeningerne
for de kommende brugere af systemet.
4.2. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at følgende
bestemmelser indsættes i LG-loven:
- At krav
ifølge en uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning),
jf. konkurslovens § 95, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., ikke
er omfattet af den grænse, der gælder for fondens
udbetalinger efter 1. pkt.
- At
Beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
Lønmodtagernes Garantifond kan fastsætte regler om
fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler fra
arbejdsgiveren eller dennes bo, herunder om at fastsætte
krav om elektroniske anmeldelser.
Det foreslås, at ændringerne skal træde i
kraft fra den 1. januar 2010, hvilket er sammenfaldende med
tidspunktet for ændringen af konkursloven, jf.
justitsministerens lovforslag nr. L 29 (Behandlingen i konkurs af
indeståender på fritvalgsordninger), fremsat den 7.
oktober 2009.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger nedenfor
til de enkelte bestemmelser.
5. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, kommuner og regioner.
6. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil have begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Alle private arbejdsgivere, der
betaler ATP-bidrag for deres ansatte betaler også bidrag til
LG. Forslaget om at dække indestående på
Fritvalgskonti uden for LG's udbetalingsloft vil indebære
øgede udbetalinger fra LG og dermed en øget
bidragsbetaling for de private arbejdsgivere. Imidlertid er LG's
udbetalingsloft for nyligt hævet til 160.000 kr. efter skat,
svarende til 6 måneders løn for en faglært
arbejder i Københavnsområdet. Ved denne lejlighed blev
der også taget højde for indeståender på
fritvalgsordninger. Derfor vil der normalt være
plads inden for LG's udbetalingsloft til indeståender
på Fritvalgskonti. Selv om det kun vil være ganske
få, der på grund af en fritvalgskonto vil ramme LG's
udbetalingsloft, er der alligevel behov for at skabe sikkerhed
omkring disse konti, da de ellers ikke vil blive anvendt efter
hensigterne. Meromkostninger i 2010 til øgede udbetalinger
som følge af lovændringen skønnes derfor at
ligge under 2 mio. kr., svarende til ca. 2 promille af LG's
forventede udbetalinger i 2009.
Lovforslaget vil have begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet. For den insolvente arbejdsgiver
eller dennes bo indebærer en digitalisering af LG's
opkrævningsprocedure administrative lettelser, da LG
åbner op for en selvbetjeningsløsning, der gør
det muligt for kuratorer, dødsbobestyrere og insolvente
ophørte arbejdsgivere at indhente alle nødvendige
oplysninger om LG's udbetalinger direkte fra LG's hjemmeside.
Hertil kommer, at der ikke løbende skal modtages og
kvitteres for breve fra LG om udbetalinger.
7. Lovforslagets administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KL, Danske
Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Danske Advokater, Danske insolvensadvokater,
Sø- og Handelsretten, Kuratorforeningen, Domstolsstyrelsen,
ATP, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening og
Personalestyrelsen.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| | |
Sammenfatning af
lovforslagets konsekvenser |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| | |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 3, stk. 1, 2.
pkt.)
Det foreslås i den nye § 3, stk. 1, 2.
pkt., at krav ifølge en uforrentet opsparingsordning
(fritvalgsordning), jf. konkurslovens § 95, stk. 1,
nr. 1, 2. pkt., ikke er omfattet af den grænse, der
gælder for fondens udbetalinger efter § 3,
stk. 1, 1. pkt. Med henvisningen til § 95,
stk. 1, nr. 1, 2. pkt., er der tilsigtet parallelitet i
forhold til den foreslåede præcisering i konkursloven
af krav ifølge en uforrentet opsparingsordning
(fritvalgsordning).
Der henvises i øvrigt til justitsministerens lovforslag
nr. L 29 om ændring af konkursloven (Behandlingen i konkurs
af indeståender på fritvalgsordninger), fremsat den 7.
oktober 2009.
LG skal herefter kunne dække krav ifølge en
uforrentet opsparingsordning (fritvalgsordning) uden for
maksimumgrænsen i henhold til LG-lovens § 3,
stk. 1, jf. stk. 3. Maksimumgrænsen udgør i
dag 160.000 kr., jf. bekendtgørelse nr. 653 af 30. juni 2009
om krav på løn fra Lønmodtagernes
Garantifond.
Til nr. 2 (§ 7, stk. 2, 2.
pkt.)
Forslaget til ny § 7, stk. 2, 2. pkt.,
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
Lønmodtagernes Garantifond kan fastsætte regler om
fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler fra
arbejdsgiveren eller dennes bo, herunder om at fastsætte
krav om elektroniske anmeldelser.
Det er hensigten med beskæftigelsesministerens hjemmel,
at den elektroniske anmeldelsesform, som allerede i dag tilbydes
kuratorerne i alle konkursboer, kan gøres obligatorisk.
Lønmodtagernes Garantifond behøver herefter ikke mere
at indgå en skriftlig aftale med hver enkelt kurator, hvori
vedkommende kurator accepterer ikke længere at modtage et
brev med kvartalsvise anmeldelser. Udover de oplysninger, som
normalt skal fremgå af en boanmeldelse, vil
selvbetjeningssystemet i sin nye form også indeholde en
række ekstra oplysninger og faciliteter, som letter
kuratorernes arbejde.
Det er også hensigten, at den elektroniske
anmeldelsesform skal kunne anvendes over for bestyrere af
dødsboer og over for insolvente ophørte
arbejdsgivere. Her vil der være tale om en ændring, da
LG ikke tidligere har tilbudt et selvbetjeningssystem i disse
ophørssituationer.
Beskæftigelsesministeren foreslås efter
bemyndigelsen at få hjemmel til at indføre en
obligatorisk ordning, hvorefter LG i stedet for en papiranmeldelse,
stiller en selvbetjeningsløsning til rådighed for
arbejdsgiver og dennes bo. Selvbetjeningsløsningen skal
indeholde mindst de samme oplysninger, som en skriftlig anmeldelse
over for et konkursbo skal indeholde, og retsvirkningerne skal
være, at der ved en bobehandling som hidtil er pligt til at
medtage LG's fordringer på garantimidler, fx ved beregningen
af en evt. dividende, uanset LG ikke fremover fremsender en
anmeldelse på papir. Indholdsmæssigt vil ordningen ikke
variere fra en almindelig boanmeldelse. Det specielle ved denne
ordning er, at LG fremover kun skal sende et brev med henvisning
til LG's selvbetjeningsløsning. Kuratorer undgår
herved løbende at skulle kvittere for modtagelsen af
anmeldelser - som ordningen ellers ville være efter
konkursloven - og den elektroniske anmeldelse skal i stedet kunne
registrere elektronisk i gældbogen.
Konsekvenserne for kuratorer og bobestyrere bliver for det
første, at de ikke længere kan få anmeldelser
på papir; systemet vil dog indeholde en mulighed for, at
disse selv kan printe udskrifter ud. Den anden konsekvens er, at de
ikke uden at ifalde ansvar kan lukke et bo uden at tage hensyn til
LG's elektroniske anmeldelser. For insolvente ophørte
arbejdsgivere bliver konsekvensen kun den, at de ikke længere
får opgørelser på papir hvert kvartal, men
henvises til at søge oplysninger i LG's
selvbetjeningssystem.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.2.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden. Det
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar
2010 og have virkning for tilfælde, hvor fristdagen eller det
tidspunkt, der efter fondens bestemmelse træder i stedet for
fristdagen, er indtrådt efter lovens ikrafttræden.
Fristdagen vil ved konkurs og et insolvent dødsbo være
fastsat efter konkursloven, der ligeledes regulerer retsvirkninger
heraf. LG har imidlertid hjemmel til også at skulle udbetale
i andre situationer, hvor der ikke er en skiftebehandling, og hvor
fonden efter LG-loven selv må træffe bestemmelse om
tidspunktet, der træder i stedet for fristdagen. Der henvises
i øvrigt til LG-lovens § 1, stk. 1, nr.
1-3.
Den foreslåede ikrafttræden er sammenfaldende med
tidspunktet for ændringen af konkursloven, jf.
justitsministerens lovforslag nr. L 29 (Behandlingen i konkurs af
indeståender på fritvalgsordninger), fremsat den 9.
oktober 2009.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger. Dette er i
overensstemmelse med, hvad der i dag i LG-lovens § 15 er
bestemt for hovedlovens vedkommende.
Bilag 1
| | |
| | |
| | |
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov |
| | |
| | |
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 3. I
situationer som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-3,
kan fonden i det enkelte tilfælde i alt højst udbetale
110.000 kr. til hver lønmodtager for krav nævnt i
konkurslovens § 94, nr. 2, og § 95,
stk. 1, nr. 1-3 og 5. | | |
| | 1. I § 3, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Krav ifølge en uforrentet
opsparingsordning (fritvalgsordning), jf. konkurslovens
§ 95, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., er dog ikke omfattet
af fondens udbetalingsloft.« |
| | |
§ 7.
Fonden indtræder i lønmodtagerens krav mod
arbejdsgiveren. | | |
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
fremgangsmåden og vilkårene for tilbagebetaling af
garantimidler, gebyr for mangelfuld betaling, omkostninger
forbundet med inddrivelse og mulighederne for henstand og
eftergivelse af sådanne krav mod arbejdsgiveren og dennes
bo. | | |
| | 2. I § 7, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling
fra Lønmodtagernes Garantifond fastsætte regler for
fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler over for
arbejdsgiveren eller dennes bo, herunder anvendelse af en
obligatorisk selvbetjeningsløsning.« |