Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 8. december 2009
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 3. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 11. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU
alm. del - bilag 428, folketingsåret 2008-09. Den 8. oktober
2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti støtter som en del af
forligskredsen bag gymnasiereformen lovforslaget. Forslaget er en
udmøntning af en større reformjusteringspakke, som
blev vedtaget i forligskredsen, efter at første årgang
havde været igennem det nye gymnasium.
Gymnasiereformen har været særdeles omdiskuteret.
Nogle har kaldt den skrivebordsarbejde, andre nyskabende og
tiltrængt. SF har fra starten fuldt ud støttet ideerne
bag reformen: mere samspil mellem fagene, mere
virkelighedsnært projektarbejde, styrket faglighed og en
bredere almendannelse. For SF har justeringspakken, der danner
grundlag for dette lovforslag, haft til formål at få
reformen til at fungere bedre i praksis. Derfor har det i
forbindelse med udarbejdelsen af justeringspakken været
vigtigt for SF at lytte til læreres og elevers erfaringer med
reformimplementeringen. For SF var det vigtigt ikke at havne i en
ideologisk skyttegravskrig for eller imod projektarbejde og
tværfaglighed, men derimod at styrke en pragmatisk tilgang
til justeringerne.
Socialistisk Folkeparti er særlig tilfreds med to
elementer i lovforslaget. For det første gennemføres
der nu ændringer af almen studieforberedelse, så
timeantallet reduceres og det tydeliggøres, at almen
studieforberedelse er en timeramme for samarbejde mellem fag om
virkelighedsnære problemstillinger og ikke et abstrakt fag om
metode og videnskabsteori. For det andet sikres eleverne nu
vejledning i skriveperioden i forbindelse med
studieretningsprojektet (srp). Hermed er eleverne mindre
afhængige af forældrenes evne til at hjælpe med
projektet, der i mange år har haft tilnavnet
»forældreopgaven«.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Efter nr.
7 indsættes som nyt nummer:
»01. § 24, stk. 3, 1. pkt., affattes
således:
»Eksamensbeviset
indeholder prøvekaraktererne inden for de fastsatte rammer
for en samlet hf-eksamen, en bedømmelse af den større
skriftlige opgave og eventuelt et skriftligt eksamensprojekt, jf.
§ 23, nr. 5.«
[Konsekvensændring som
følge af § 3, nr. 1, 5 og 7]
Til § 4
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) Stk. 3, 2.
pkt., affattes
således:
»Bestemmelsen i §
23, nr. 5, og i § 24, stk. 3, 1. pkt., i lov om uddannelsen
til højere forberedelseseksamen (hf-loven) som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 7 og 01, finder dog anvendelse på
hf-enkeltfagskursister, jf. 1. pkt., fra og med sommereksamen
2012.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at
eksamensprojektet med lovforslagets § 3, nr. 1 og 5, kobles
sammen med kultur- og samfundsfagsgruppen på det
2-årige hf. På hf-enkeltfag bibeholdes
eksamensprojektet som udgangspunkt i sin nuværende form.
Kravet om et selvstændigt eksamensprojekt bortfalder
imidlertid for kursister, der har aflagt en samlet prøve i
kultur- og samfundsfagsgruppen eller i den naturvidenskabelige
faggruppe, jf. lovforslagets § 3, nr. 7.
Eksamensbeviset for kursister på det 2-årige hf og
for hf-enkeltfagskursister, der har aflagt en samlet prøve i
kultur- og samfundsfagsgruppen eller i den naturvidenskabelige
faggruppe, og som ønsker at sammenstykke en samlet
hf-eksamen, skal som en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
1, 5 og 7, således ikke længere indeholde en
selvstændig prøvekarakter for eksamensprojektet.
Til nr. 2
Ændringen i lovforslagets § 3, nr. 7, får
først virkning for hf-enkeltfagskursister fra og med
sommereksamen 2012. Som en konsekvens heraf kan der tidligst
udstedes eksamensbeviser uden en selvstændig
prøvekarakter for eksamensprojektet til
hf-enkeltfagskursister fra og med sommereksamen 2012.
Sophie Løhde V
Britta Schall Holberg V Malou Aamund V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Henrik Rasmussen KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Julie Skovsby S Pernille Vigsø Bagge SF
Nanna Westerby SF Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 7
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
3 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |