Fremsat den 18. november 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbrugerklager og
retsplejeloven
(Omkostningsdækning i forbindelse med
forbrugersager ved domstolene)
§ 1
I lov nr. 456 af 10. juni 2003 om
forbrugerklager, som ændret ved lov nr. 431 af 6. juni 2005,
lov nr. 538 af 8. juni 2006, lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
lov nr. 517 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring:
1. § 4
d ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 4
d. Når der er truffet afgørelse i en klagesag,
kan hver af parterne indbringe sagen for domstolene.
Forbrugerstyrelsen kan på forbrugerens anmodning indbringe
sagen for domstolene på forbrugerens vegne, hvis
afgørelser eller forlig ikke efterleves.
§ 4
e. Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning meddele en
forbruger, der helt eller delvis har fået medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, og som ikke har en retshjælpsforsikring eller
anden forsikring, der dækker omkostningerne ved retssagen,
omkostningsdækning efter reglerne i stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Omkostningsdækning kan gives til en retssag i 1. instans,
når retssagen er anlagt af forbrugeren til opfyldelse af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet eller af den erhvervsdrivende til ændring af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet. Omkostningsdækning kan ikke gives, hvis det er
åbenbart, at ansøgeren ikke vil få medhold i
sagen.
Stk. 3. Retsplejelovens
§§ 331-335 finder tilsvarende anvendelse. Retsplejelovens
§ 335, 2. pkt., finder dog kun anvendelse, hvis forbrugeren
opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, jf.
retsplejelovens § 325.
§ 4
f. Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en
forbruger, som har en retshjælpsforsikring eller anden
forsikring, der dækker omkostninger ved retssagen,
godtgørelse fra statskassen af den del af omkostningerne,
der overstiger forsikringens maksimum, såfremt sagens
karakter eller omstændighederne i øvrigt kan begrunde,
at omkostningerne ikke har kunnet afholdes inden for forsikringens
maksimum. Bestemmelserne i § 4 e, stk. 1 og 2, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Omkostninger ved
sagen dækkes efter stk. 1, i det omfang statskassen, hvis der
havde været meddelt omkostningsdækning efter § 4
e, ville have ydet dækning efter § 4 e, stk. 3, jf.
retsplejelovens §§ 331, 332 og 334.
Stk. 3. Når
Forbrugerstyrelsen har truffet afgørelse om, at
betingelserne i stk. 1 for dækning af den del af
omkostningerne, der overstiger forsikringens maksimum, er opfyldt,
sender Forbrugerstyrelsen sagen til den ret, der behandler eller
har behandlet sagen, hvorefter retten fastsætter, hvilket
beløb der kan dækkes, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger
godtgørelse fra statskassen af en eventuel selvrisiko i
henhold til en retshjælpsforsikring, der dækker
omkostninger ved en retssag som nævnt i § 4 e, stk. 1 og
2.
§ 4
g. Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en
forbruger godtgørelse fra statskassen for udgifter, som med
føje er afholdt i forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en
afgørelse truffet af eller et forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn.
§ 4
h . Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om indholdet af en
ansøgning om omkostningsdækning eller
godtgørelse efter §§ 4 e-4 g, herunder om at
ansøgningen skal indgives inden en bestemt frist og om de
oplysninger, som ansøgeren skal meddele.
Stk. 2.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter §§ 4 e-4 g
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, som ændret senest ved lov nr.
517 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. § 327,
stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3) når
ansøgeren helt eller delvis har fået medhold i
Advokatnævnet, jf. § 146, et huslejenævn eller et
beboerklagenævn eller et centralt statsligt klagenævn
med undtagelse af Forbrugerklagenævnet, og sagen er indbragt
af ansøgeren til opfyldelse af nævnets
afgørelse eller et forlig indgået for nævnet
eller af modparten til ændring af nævnets
afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2010.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse på sager, hvor klagen til
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn er indgivet den 1. januar 2010 eller senere.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 4 d-4 h i
lov om forbrugerklager, som affattet ved denne lovs § 1, kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| |
1. | Lovforslagets formål |
2. | Lovforslagets baggrund |
3. | Gældende ret |
4. | Lovforslagets indhold |
4.1. | Generelle principper for den
foreslåede ordning |
4.2. | Afgørelser og forlig omfattet af
lovforslaget |
4.3. | Kriterier for dækning af
udgifter |
4.4. | Vejledning af forbrugeren |
5. | Lovovervågning |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
9. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
10. | Miljømæssige
konsekvenser |
11. | Forholdet til EU-retten |
12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.fl. |
13. | Sammenfattende skema |
1. Lovforslagets formål
I dag kan Forbrugerstyrelsen på forbrugerens anmodning
indbringe sagen for domstolene på forbrugerens vegne, hvis
afgørelser truffet af Forbrugerklagenævnet eller et
godkendt, privat klage- eller ankenævn eller forlig
indgået i forbindelse med klagebehandlingen ikke efterleves.
Når sagen er indbragt for domstolene, foretager
Forbrugerstyrelsen ikke yderligere udover at følge op
på rettens afgørelse i sagen.
Lovforslaget skal gøre det muligt for
Forbrugerstyrelsen at dække en forbrugers udgifter i
forbindelse med en retssag på baggrund af en afgørelse
eller et forlig, hvor forbrugeren har fået helt eller delvis
medhold. Dækning af udgifter vil kunne opnås
uafhængigt af forbrugerens indtægtsforhold, men vil
være subsidiær i forhold til en eventuel
retshjælpsdækning.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at en forbruger
ikke af økonomiske årsager afholder sig fra at
føre en retssag mod den erhvervsdrivende, når en
afgørelse truffet af Forbrugerklagenævnet eller et
godkendt, privat klage- eller ankenævn eller et forlig
indgået i forbindelse med klagebehandlingen ikke efterleves
af den erhvervsdrivende. Forbrugerstyrelsen skal efter lovforslaget
kunne dække en forbrugers udgifter i forbindelse med et
sagsanlæg.
Med lovforslaget foreslås der etableret en særlig
ordning på området for disse klagesager med henblik
på at styrke efterlevelsen af de
nævnsafgørelser, hvor forbrugeren har fået helt
eller delvis medhold i sagen i nævnet.
2. Lovforslagets baggrund
Ved lov nr. 517 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
forbrugerklager og retsplejeloven (Tvangsfuldbyrdelse af
klagenævnsafgørelser m.v.), som træder i kraft
den 1. januar 2010, blev der indført regler, der gør
det muligt under visse betingelser at tvangsfuldbyrde en
afgørelse truffet af Forbrugerklagenævnet eller et
godkendt, privat klage- eller ankenævn i forhold til den
erhvervsdrivende. Loven indebærer, at et klage- eller
ankenævn skal forkynde en afgørelse for den
erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har fået helt eller delvis
medhold. Hvis den erhvervsdrivende ikke ønsker at være
bundet af afgørelsen, skal den pågældende
skriftligt meddele dette til nævnet inden en frist på
30 dage fra forkyndelsen af afgørelsen. Forholder den
erhvervsdrivende sig passivt, vil afgørelsen efter
udløbet af fristen kunne tvangsfuldbyrdes. Forbrugeren har
herefter mulighed for at gå til fogedretten og få
inddrevet det beløb, som den erhvervsdrivende skal betale
ifølge afgørelsen. Den erhvervsdrivende skal efter
loven oplyses om sin retsstilling i forbindelse med
forkyndelsen.
Hvis den erhvervsdrivende inden for fristen på 30 dage
imidlertid skriftligt meddeler klage- eller ankenævnet, at
den pågældende ikke ønsker at være bundet
af afgørelsen, er det som hidtil op til forbrugeren at
indbringe sagen for domstolene.
I forarbejderne til lov nr. 517 af 12. juni 2009, jf. pkt.
1.2. og 3.1.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslag L
nr. 175 (fremsat den 26. marts 2009), er det anført, at der
som supplement til de foreslåede regler om adgang til
tvangsfuldbyrdelse af klagenævnsafgørelser vil blive
etableret en ordning, der styrker forbrugerens muligheder for
bistand i forbindelse med en retssag. Ordningen vil ifølge
forarbejderne indebære, at Forbrugerstyrelsen sikrer, at en
eventuel retssag mod en erhvervsdrivende kan føres for
forbrugeren, således at det blandt andet undgås, at en
forbruger af økonomiske årsager afholder sig fra at
føre sagen. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at
det er hensigten, at et lovforslag om den omtalte ordning skal
fremsættes i folketingssamlingen 2009/2010 med henblik
på ikrafttræden samtidig med lov nr. 517 af 12. juni
2009 den 1. januar 2010.
3. Gældende ret
I det følgende redegøres der for de nye
bestemmelser i forbrugerklagelovens §§ 4-4 d, som blev
indført ved lov nr. 517 af 12. juni 2009, og som
træder i kraft den 1. januar 2010.
Efter lov om forbrugerklager § 4 d, som affattet ved
§ 1, nr. 1, i lov nr. 517 af 12. juni 2009, kan
Forbrugerstyrelsen på forbrugerens anmodning indbringe sagen
for domstolene på forbrugerens vegne, hvis afgørelser
truffet af Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat
klage- eller ankenævn eller forlig indgået i
forbindelse med klagebehandlingen ikke efterleves.
Forbrugerstyrelsen vejleder i den forbindelse forbrugeren om
muligheden for at indbringe sagen for domstolene, herunder om
mulighederne for fri proces eller for at få dækket
sagsomkostningerne gennem en retshjælpsdækning.
Reglerne om retshjælp og fri proces findes i
retsplejelovens kapitel 31. Det følger af disse regler
blandt andet, at en forbruger, der opfylder nærmere fastsatte
økonomiske betingelser, kan få fri proces til en
retssag mod den erhvervsdrivende, når den
pågældende har fået helt eller delvis medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, medmindre omkostningerne ved sagen må anses
for at blive uvæsentlige i forhold til ansøgerens
indtægtsgrundlag, eller det er åbenbart, at den
pågældende ikke kan få medhold i sagen ved
domstolene. Fri proces kan alene gives, hvis ansøgerens
indtægtsgrundlag ikke overstiger 264.000 kr., eller, hvis
ansøgeren lever i et samlivsforhold, hvis summen af parrets
samlede indtægtsgrundlag ikke overstiger 336.000 kr. De
nævnte beløb forhøjes med 46.000 kr. for hvert
barn, herunder stedbørn og plejebørn, under 18
år, som enten bor hos ansøgeren eller i overvejende
grad forsørges af denne.
Mange forbrugere har en retshjælpsforsikring, der
dækker omkostningerne ved, at en forbruger fører
retssag mod en erhvervsdrivende. En eventuel
retshjælpsdækning er primær i forhold til fri
proces, og der ydes derfor som udgangspunkt ikke fri proces, hvis
forbrugeren har en retshjælpsforsikring, der dækker
sagen. Der er dog typisk en selvrisiko på 10 % af de samlede
omkostninger eller et minimum på ca. 2.500 kr. Hvis
omkostningerne ved en retssag overstiger
retshjælpsforsikringens maksimum, kan der efter
ansøgning ydes godtgørelse fra statskassen for den
del af omkostningerne ved retssagen, der overstiger maksimum, hvis
ansøgeren i øvrigt opfylder betingelserne for at
få fri proces, herunder den økonomiske
betingelse.
Såfremt forbrugeren ønsker bistand til at
indbringe sagen for domstolene, vil Forbrugerstyrelsen vejlede om,
hvorledes gennemførelsen af forbrugerens krav kan ske,
herunder om sagen fx skal anlægges efter retsplejelovens
regler om behandling af sager om mindre krav, jf. lov om
forbrugerklager § 4 d, stk. 2. Forbrugerstyrelsen sikrer, at
der foreligger de fornødne oplysninger til en vurdering af,
om forbrugeren opfylder de økonomiske betingelser for fri
proces, eller om en retshjælpsforsikring skal udnyttes.
Såfremt en sag er omfattet af reglerne om behandling af sager
om mindre krav, tilbyder Forbrugerstyrelsen i givet fald at
kontakte forbrugerens forsikringsselskab med henblik på en
afklaring af, om sagen er omfattet af retshjælpsforsikringen.
Er en sag ikke omfattet af reglerne om mindre krav, opfordres
forbrugeren til at undersøge, om sagen er omfattet af en
retshjælpsforsikring og i givet fald at kontakte en advokat
med henblik på, at denne anmelder sagen til
forsikringsselskabet. Dette skyldes, at det er en betingelse for at
opnå dækning gennem en eventuel
retshjælpsforsikring, at sagen anmeldes af en advokat, der
har påtaget sig at føre sagen. Såfremt
forbrugeren ikke har en retshjælpsforsikring, udtager
Forbrugerstyrelsen stævning på forbrugerens
vegne.
Forbrugerstyrelsen kan, i forbindelse med at der udtages
stævning i sagen, samtidig søge om fri proces på
forbrugerens vegne. Når sagen er indbragt for domstolene,
foretager Forbrugerstyrelsen ikke yderligere udover at følge
op på rettens afgørelse i sagen.
Såfremt en forbruger ikke har en
retshjælpsforsikring, der dækker sagens omkostninger,
og forbrugeren heller ikke opfylder betingelserne for at få
fri proces, er der i dag ikke mulighed for, at en forbruger kan
få dækket udgifter i forbindelse med et sagsanlæg
ved domstolene.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Generelle principper for den
foreslåede ordning
Af lovtekniske grunde foreslås det at nyaffatte den
endnu ikke ikrafttrådte § 4 d i lov om forbrugerklager,
som blev indført ved § 1, nr. 1, i lov nr. 517 af 12.
juni 2009, og i umiddelbar forlængelse heraf indsætte
nye bestemmelser om omkostningsdækning. Denne model er fundet
mest hensigtsmæssig, idet vedtagelsen af
nærværende lovforslag først forventes at ske,
efter at §§ 4-4 d i lov om forbrugerklager er trådt
i kraft den 1. januar 2010.
Lovforslaget har som anført under punkt 1 til
formål at sikre en højere grad af efterlevelse af de
klagenævnsafgørelser, hvor en forbruger har fået
helt eller delvis medhold i en klagenævnssag. Det må
forventes, at størstedelen af de erhvervsdrivende - som i
dag - også fremover vil efterleve en afgørelse truffet
af Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage-
eller ankenævn. Lovforslaget vil derfor først og
fremmest bidrage til at højne efterlevelsen i forhold til
den gruppe erhvervsdrivende, som hidtil ikke har efterlevet
afgørelser.
Den foreslåede ordning svarer i vidt omfang til
retsplejelovens regler om fri proces, men ordningen går
på nogle punkter videre end retsplejelovens regler om fri
proces. Således afviger den foreslåede ordning fra
retsplejelovens regler om fri proces ved, at der ikke skal
gælde nogen økonomiske betingelser for at være
omfattet af den foreslåede ordning. En forbruger vil
således uafhængigt af sine indtægtsforhold kunne
få dækket omkostninger efter ordningen. Efter
retsplejelovens regler om fri proces vil der ikke kunne meddeles
fri proces, selv om en ansøger opfylder de økonomiske
betingelser herfor, hvis omkostningerne ved sagen må antages
at blive uvæsentlige i forhold til ansøgerens
indtægtsgrundlag. Også på dette punkt fraviger
den foreslåede ordning retsplejelovens regler om fri proces,
idet der ikke gælder en sådan begrænsning af
forbrugerens adgang til at få dækket udgifter efter
ordningen.
En forbruger vil efter forslaget kunne få dækket
udgifter i forbindelse med en retssag, der vedrører det
krav, der er fastsat i klagenævnsafgørelsen eller
forliget. Har en forbruger kun fået delvis medhold af et
klagenævn og ønsker at anlægge en sag for et
krav, der ligger udover det, der er fastsat i nævnets
afgørelse eller forliget, kan der kun opnås
støtte efter lovforslaget til den del af kravet, som svarer
til nævnets afgørelse eller forliget.
Den overordnede ramme for de foreslåede regler er, at
der kan gives dækning af udgifter i tre hovedsituationer. Den
første situation er, hvor der ikke foreligger en
retshjælpsdækning, men hvor der ydes
omkostningsdækning efter lovforslaget. Den anden situation
er, hvor den pågældende forbruger har en
retshjælpsdækning, men hvor der er behov for at yde
godtgørelse udover forsikringens maksimum og/eller for
forsikringens selvrisiko. Den tredje situation er, hvor der kan ske
godtgørelse af forbrugerens udgifter til tvangsfuldbyrdelse
af en nævnsafgørelse eller et forlig.
Det foreslås, at en eventuel retshjælpsforsikring
skal være primær i forhold til den foreslåede
ordning.
Med udgangspunkt i ovenstående overvejelser er
lovforslaget udformet således, at Forbrugerstyrelsen efter
ansøgning kan meddele en forbruger omkostningsdækning,
når forbrugeren har fået helt eller delvis medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, og forbrugeren ikke har en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostningerne ved retssagen. Omkostningsdækningen kan gives
til en retssag i 1. instans, når retssagen er anlagt af
forbrugeren til opfyldelse af en nævnsafgørelse eller
et forlig indgået for nævnet eller når retssagen
er anlagt af den erhvervsdrivende til ændring af
afgørelsen eller forliget. Det foreslås, at det er
retten, der træffer afgørelse om sagsomkostninger og
omkostningsdækning. For disse sager foreslås det
endvidere, at retsplejelovens regler om fri proces §§
331-335 finder tilsvarende anvendelse. Dette indebærer blandt
andet, at en forbruger vil få beskikket en advokat og at det
er retten, der træffer afgørelse om advokatens
salær. Omkostningerne vil blive afholdt inden for
Forbrugerstyrelsens eller Økonomi- og Erhvervsministeriets
rammer.
Det foreslås endvidere, at Forbrugerstyrelsen efter
ansøgning kan bestemme, at en forbruger, der har en
retshjælpsforsikring, der dækker omkostninger ved en
retssag, skal have godtgjort den del af omkostningerne ved
retssagen, der overstiger forsikringens maksimum, hvis sagens
karakter eller omstændighederne i øvrigt kan begrunde,
at omkostningerne ikke har kunnet afholdes inden for forsikringens
maksimum. Det forudsættes også her, at forbrugeren har
fået helt eller delvis medhold i nævnet. Det
foreslås endvidere, at retten også i disse
tilfælde skal træffe afgørelse om
omkostningsdækning.
Det foreslås dernæst, at Forbrugerstyrelsen kan
godtgøre en eventuel selvrisiko i henhold til en
retshjælpsforsikring i forbindelse med en retssag på
grundlag af en afgørelse truffet af
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, eller et forlig indgået i forbindelse med en
sådan klagesagsbehandling.
Omkostningsdækning efter de foreslåede
bestemmelser vil ikke kunne gives, hvis det er åbenbart, at
forbrugeren ikke vil kunne få medhold. Der ligger ikke heri,
at Forbrugerstyrelsen i hvert enkelt tilfælde skal foretage
en nærmere vurdering af forbrugerens mulighed for at få
medhold under en retssag. Der vil dog ikke kunne opnås
bistand, hvis det må anses for åbenbart, at forbrugeren
ikke vil kunne få medhold, fordi der fx efterfølgende
er afsagt en dom, der strider imod nævnsafgørelsen.
Hensigten med bestemmelsen er at give hjemmel til at afslå
dækning i tilfælde, hvor det på baggrund af nye
oplysninger må anses for åbenbart, at forbrugeren ikke
vil få medhold i sagen. Det er ikke hensigten, at
Forbrugerstyrelsen i forbindelse med vurderingen af en
ansøgning på grundlag af en afgørelse fra et
godkendt, privat klage- eller ankenævn generelt skal foretage
en vurdering af, om nævnets afgørelse vil
medføre det samme resultat ved domstolene.
Den foreslåede ordning træder på
klagenævnsområdet i stedet for retsplejelovens regler
om fri proces. Som en konsekvens heraf foreslås
retsplejeloven ændret i overensstemmelse hermed. En forbruger
vil herefter ikke kunne få fri proces, men vil kunne få
dækning af omkostninger efter den foreslåede ordning.
En forbruger, der ville have kunnet opnå fri proces efter
retsplejelovens regler herom, vil altid kunne opnå
dækning efter den foreslåede ordning.
Den foreslåede ordning indebærer ikke, at
Forbrugerstyrelsen påtager sig at føre sagerne for
forbrugerne i de tilfælde, hvor (advokat)bistand er
nødvendig. En forbruger, der har en
retshjælpsforsikring, der dækker omkostninger ved
retssagen, må derfor som i dag rette henvendelse til en
advokat herom. Lovforslaget vil ikke medføre ændringer
i forhold til de situationer, hvor Forbrugerstyrelsen tilbyder at
udtage stævning for forbrugeren.
Endelig foreslås der etableret en ordning, hvor
Forbrugerstyrelsen efter ansøgning kan dække en
forbrugers udgifter i forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en
afgørelse eller et forlig, herunder en afgørelse
eller et forlig efter § 4 c, som affattet ved § 1, nr. 1,
i lov nr. 517 af 12. juni 2009. Udgifter til tvangsfuldbyrdelse
bliver normalt pålagt den erhvervsdrivende, der ikke opfylder
dommen eller forliget. Lovforslaget skal give mulighed for at
godtgøre en forbruger afholdte udgifter til fogedretten i
det tilfælde, hvor den erhvervsdrivende viser sig at
være ude af stand til at betale de pålagte
omkostninger, eller hvor fogedretten på baggrund af den
bevisførelse, der kan ske ved fogedretten, finder det
betænkeligt at fremme sagen, og hvor der derfor
pålægges forbrugeren nogle omkostninger i forbindelse
med indbringelse af sagen for fogedretten. De udgifter, der vil
kunne blive tale om at dække, vil fx kunne være en
eventuel fogedafgift og omkostninger i forbindelse med en
udkørende fogedforretning, ligesom der i sjældnere
tilfælde vil kunne være behov for advokatbistand i
forbindelse med behandlingen af en sag i fogedretten. Den
foreslåede bestemmelse omfatter som udgangspunkt alene
udgifter til tvangsfuldbyrdelse af en afgørelse eller et
forlig. I de tilfælde, hvor forbrugeren har fået en dom
og erhvervet et krav, der kan tvangsfuldbyrdes, følger det
af henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 3, og
stk. 3, at udgifter hertil dækkes direkte efter den
foreslåede bestemmelse i § 4 e.
4.2. Afgørelser og forlig
omfattet af lovforslaget
Efter de foreslåede regler kan Forbrugerstyrelsen efter
ansøgning helt eller delvis dække en forbrugers
udgifter til en sag i 1. instans mod den erhvervsdrivende. De
foreslåede bestemmelser vil være relevante i de
tilfælde, hvor forbrugeren må anlægge en retssag,
fordi den erhvervsdrivende efter § 4 a, som affattet ved
§ 1, nr. 1, i lov nr. 517 af 12. juni 2009, har meddelt
nævnet, at vedkommende ikke ønsker at være
bundet af afgørelsen. Der vil endvidere kunne opnås
dækning af udgifter til en forbrugers sagsanlæg
på baggrund af et forlig, der ikke er efterlevet, og som er
tilstrækkeligt præcist til, at Forbrugerstyrelsen
på forbrugerens anmodning kan indbringe sagen for domstolene
på forbrugerens vegne. Der vil også kunne opnås
dækning af forbrugerens udgifter i forbindelse med en
retssag, som den erhvervsdrivende har anlagt til ændring af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet. Dækning af udgifter vil også kunne
omfatte udgifter til en appelsag, når forbrugeren har
fået helt eller delvis medhold i den foregående
instans, og sagen er appelleret af modparten.
For at et forlig skal kunne indbringes for domstolene og
være omfattet af reglerne om dækning af udgifter efter
lovforslaget, skal det være indgået skriftligt af
parterne, og det skal af forliget klart fremgå, hvilke
rettigheder og forpligtelser parterne pålægges. Ved
Forbrugerklagenævnet indgås en del forlig
formløst - fx pr. telefon - og sådanne forlig vil ikke
være tilstrækkeligt præcise til, at
Forbrugerstyrelsen på forbrugerens anmodning kan indbringe
sagen for domstolene på forbrugerens vegne. Hvis et
sådant formløst forlig ikke efterleves, vil sagen
blive genoptaget og afsluttet med en nævnsafgørelse.
Hvis et forlig indgået i forbindelse med en
nævnsbehandling opfylder betingelserne i retsplejelovens
§ 478, stk. 1, nr. 4, herunder navnlig, at det udtrykkeligt er
bestemt i forliget, at det kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse,
vil det umiddelbart kunne danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse ved
fogedretten.
4.3. Kriterier for dækning af
udgifter
Udgangspunktet efter lovforslaget er, at en forbruger, der har
fået helt eller delvis medhold i en afgørelse eller et
forlig, får dækket sine omkostninger ved en retssag.
Mange klagesager vedrører krav af relativt beskeden
værdi. Det gælder fx ved Forbrugerklagenævnet,
hvor en del klagesager vedrører sko og tekstiler.
Lovforslaget omfatter også sager vedrørende
sådanne små krav. Der skal ikke foretages en
nærmere vurdering af forbrugerens mulighed for at få
medhold under en retssag. Der vil dog ikke kunne opnås
bistand, hvis det må anses for åbenbart, at forbrugeren
ikke vil kunne få medhold, fordi der fx efterfølgende
er afsagt en dom, der strider imod
nævnsafgørelsen.
4.4. Vejledning af forbrugeren
Forbrugerstyrelsen vil i forbindelse med gennemførelsen
af lovforslaget tage initiativ til en styrkelse af vejledningen af
forbrugeren om de forskellige muligheder for gennemførelse
af et krav fastslået i en klagenævnsafgørelse
eller et forlig, hvor forbrugeren har fået helt eller delvis
medhold. Der vil blive udarbejdet skriftligt vejledningsmateriale,
og der vil blive givet mulighed for at få mundtlig vejledning
både telefonisk og ved personligt fremmøde.
Vejledningen vil ligeledes omfatte fremgangsmåden i
forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en afgørelse eller et
forlig. De godkendte, private klage- eller ankenævn skal
ligeledes på baggrund af Forbrugerstyrelsens
vejledningsmateriale oplyse forbrugeren om dennes mulighed for at
få gennemført et krav fastslået i en
nævnsafgørelse eller et forlig, og om mulighederne for
at få dækket omkostningerne ved en retssag helt eller
delvis.
5. Lovovervågning
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lov nr. 517 af
12. juni 2009 og vil, såfremt lovforslaget bliver vedtaget,
blive evalueret i sammenhæng med lov nr. 517 af 12. juni
2009, når loven har været i kraft i tre år. Der
vil blandt andet blive set på, om loven har medført
den ønskede lettelse af forbrugerens adgang til at få
gennemført sit krav. Økonomi- og Erhvervsministeriet
(Forbrugerstyrelsen) vil efterfølgende udarbejde en
redegørelse, der efter høring af organisationer m.v.
vil blive oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at ville medføre
økonomiske omkostninger for det offentlige i
størrelsesordnen 3,5 mio. kr. årligt.
Af disse afholdes de 1,6 mio. kr. inden for
Forbrugerstyrelsens egen ramme. De 1,6 mio. kr. dækker
Forbrugerstyrelsens omkostninger i forbindelse med screening og
vejledning af forbrugere, forsikringsselskaber og virksomheder samt
administration.
Udgifterne til dækning af sagsomkostninger
afhænger af antallet af sager, der føres ved
domstolene og udfaldet heraf. På baggrund af et
skønnet antal på 30-40 sager årligt kan
omkostningerne beregnes til 1, 9 mio. kr., som afholdes inden for
Økonomi- og Erhvervsministeriets rammer.
7. De økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
8. De administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
9. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget skønnes at medføre en lettelse af
de administrative byrder for borgerne, idet det vil gøre det
lettere for forbrugerne at føre en retssag.
10. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankenævnet for
Bedemandsbranchen, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro,
Ankenævnet for Dyrlæger, Ankenævnet for
Fondsmæglerselskaber, Ankenævnet for Forsikring,
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme, Ankenævnet
for Huseftersyn, Ankenævnet for Investeringsforeninger,
Ankenævnet for Køreundervisning, Ankenævnet for
Tekniske Installationer, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arriva Danmark, Associerede Danske Arkitekter, BAT Bornholm Amts
Trafikselskab og Metroselskabet, Begravelse Danmark,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Brancheorganisationen ForbrugerElektronik, BFE, Byggeriets
Ankenævn, CAD - Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark, DAF - Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Fotohandler Forening, Danmarks
Optikerforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Skohandlerforening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk
Bil-Forhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvameværkers Forening, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Møbeltransport Forening,
Dansk Postordre Handel, Dansk Textil Union, Danske Advokater,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske
Cykelhandlere, Danske Møbelhandlere, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI Handel,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong Energy,
DS Håndværk og Industri, DSB, DSB S-Tog A/S,
Energistyrelsen, FDB, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, FDM, FEHA, Finansforbundet, Finansrådet,
Fondsrådet, Formanden for Forbrugerklagenævnet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Internetleverandører, Foreningen af Danske InternetMedier
(FDIM), Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Forsikring & Pension, FynBus, Glarmesterlauget i Danmark,
Grundejernes Landsorganisation, HK/Danmark, HNG/NGMN, HORESTA
Hotel-, Restaurant- og Turisterhverv, Håndværkets
Ankenævn, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, IT-Brancheforeningen, ITEK,
Klagenævnet for Ejendomsformidling, Midttrafik, Naturgas Fyn,
Nordjyllands Trafikselskab, Pakkerejse-Ankenævnet,
Parcelhusejernes Landsforening, Pengeinstitutankenævnet,
Praktiserende Dyrlægers Arbejdsgiverforening,
Præsidenterne for Højesteret, Vestre- og Østre
Landsret, Realkreditankenævnet, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rejsearrangører i Danmark,
Retsplejerådet, RID Rejsearrangører i Danmark,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Karosseribyggere og
Autooprettere, Statens Luftfartsvæsen, Sydtrafik, Tekniq
Installatørernes Organisation, Teleankenævnet,
Telekommunikationsindustrien i Danmark og Trafikselskabet
Movia.
13. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre økonomiske omkostninger for det offentlige i
størrelsesordnen 3,5 mio. kr. årligt. Af disse
afholdes de 1,6 mio. kr. inden for Forbrugerstyrelsens egen ramme,
mens de resterende 1,9 mio. kr. afholdes inden for Økonomi-
og Erhvervsministeriets rammer. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget skønnes at
medføre en lettelse af de administrative byrder for
borgerne, idet det vil gøre det lettere for forbrugerne at
føre en retssag. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i § 4 d svarer i
det væsentligste til den gældende bestemmelse i §
4, således som bestemmelsen uændret er
videreført i § 4 d, stk. 1, i lov nr. 517 af 12. juni
2009, og vedrører parternes adgang til at indbringe en sag
for domstolene. Udgangspunktet efter bestemmelsen er, at hver af
parterne frit kan indbringe sagen for domstolene, når der er
truffet afgørelse i en klagesag. Derudover giver
bestemmelsen mulighed for, at Forbrugerstyrelsen, hvis en
afgørelse truffet af Forbrugerklagenævnet eller et
godkendt, privat klage- eller ankenævn eller forlig
indgået i forbindelse med klagebehandlingen ikke efterleves,
på forbrugerens anmodning kan indbringe sagen for domstolene
på forbrugerens vegne. Forbrugerstyrelsen vil vejlede
forbrugeren om muligheden for at få dækket
sagsomkostninger ved en retssag gennem en
retshjælpsdækning eller efter de foreslåede
regler om omkostningsdækning efter lovforslaget.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4 e, stk. 1, kan Forbrugerstyrelsen
efter ansøgning give tilsagn om at dække en forbrugers
udgifter i forbindelse med et sagsanlæg, når
forbrugeren har fået helt eller delvis medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn. Bestemmelsen finder alene anvendelse på
sager, der ikke er dækket af en retshjælpsforsikring.
Bestemmelsen skal sammen med bestemmelsen i § 4 f sikre, at en
forbruger ikke af økonomiske årsager afholder sig fra
at forfølge sit krav i det tilfælde, hvor den
erhvervsdrivende efter lovens § 4 a, som affattet ved §
1, nr. 1, i lov nr. 517 af 12. juni 2009, har meddelt nævnet,
at afgørelsen ikke vil blive efterlevet, og hvor forbrugeren
derfor må indbringe sagen for domstolene for at få
gennemført kravet. Der opereres ikke med en
bagatelgrænse, og lovforslaget omfatter således
også sager vedrørende meget små krav. Bistand
efter lovforslaget kan endvidere opnås uafhængigt af
forbrugerens indtægtsforhold, ligesom det også vil
være muligt at få dækket omkostninger, der
må anses for at være uvæsentlige i forhold til
ansøgerens indtægtsgrundlag. En forbruger, der ville
have kunnet opnå fri proces efter retsplejelovens regler, vil
altid kunne opnå dækning efter den foreslåede
ordning.
Det følger af forslaget til §
4 e, stk. 2, at der kan gives omkostningsdækning til
en retssag i 1. instans. Bestemmelsen omfatter både udgifter
til en retssag anlagt af forbrugeren til opfyldelse af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet og udgifter til en retssag, som den erhvervsdrivende
har anlagt til ændring af nævnets afgørelse
eller et forlig indgået for nævnet. For at et forlig
skal kunne indbringes for domstolene og være omfattet af
reglerne om dækning af udgifter efter lovforslaget, skal det
være indgået skriftligt, og det skal fremgå
klart, hvilke rettigheder og forpligtelser parterne
pålægges. Som nævnt indgås en del forlig
ved Forbrugerklagenævnet formløst - fx pr. telefon -
og sådanne forlig vil ikke være tilstrækkeligt
præcise til, at Forbrugerstyrelsen på forbrugerens
anmodning kan indbringe sagen for domstolene på forbrugerens
vegne. Hvis et sådant formløst forlig ikke efterleves,
vil sagen blive genoptaget og afsluttet med en
nævnsafgørelse.
Hvis et forlig opfylder betingelserne i retsplejelovens §
478, stk. 1, nr. 4, herunder navnlig, at det udtrykkeligt er
bestemt, at det kan tjene som grundlag for fuldbyrdelse, vil det
umiddelbart kunne tvangsfuldbyrdes ved fogedretten.
Efter den foreslåede bestemmelse kan der ikke gives
omkostningsdækning, hvis det er åbenbart, at
forbrugeren ikke vil få medhold i sagen ved domstolene. Der
ligger ikke heri, at Forbrugerstyrelsen i hvert enkelt
tilfælde skal foretage en nærmere vurdering af
forbrugerens mulighed for at få medhold under en retssag.
Udgangspunktet efter bestemmelsen er, at når en forbruger har
fået helt eller delvis medhold af et klagenævn, vil
forbrugeren kunne få dækket udgifter i forbindelsen med
et sagsanlæg. Der vil dog ikke kunne opnås bistand,
hvis det må anses for åbenbart, at forbrugeren ikke vil
kunne få medhold, fordi der fx efterfølgende er afsagt
en dom, der strider imod nævnsafgørelsen. Hensigten
med bestemmelsen er at give hjemmel til at afslå
dækning i det tilfælde, hvor det på baggrund af
nye oplysninger må anses for åbenbart, at forbrugeren
ikke vil få medhold i sagen. Det er ikke hensigten, at
Forbrugerstyrelsen i forbindelse med vurderingen af en
ansøgning på grundlag af en afgørelse fra et
godkendt, privat klage- eller ankenævn generelt skal foretage
en vurdering af, om nævnets afgørelse vil
medføre det samme resultat ved domstolene.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4 e, stk. 3, finder retsplejelovens
§§ 331-335 tilsvarende anvendelse i sager omfattet af
§ 4 e.
Henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 1-4,
medfører for det første, at forbrugeren ikke skal
betale afgifter i henhold til lov om retsafgifter.
Henvisningen indebærer dernæst, at forbrugeren
får beskikket en advokat til at udføre sagen mod
vederlag af statskassen. Derudover indebærer henvisningen, at
forbrugeren kan få godtgjort udgifter fra statskassen, som
med føje er afholdt i forbindelse med sagen. Endelig
medfører henvisningen, at forbrugeren ikke skal erstatte
modparten sagens omkostninger.
De foreslåede regler om omkostningsdækning i
forbrugerklageloven omfatter også sager, der behandles efter
retsplejelovens regler om behandling af sager om mindre krav i
kapitel 39. Sådanne sager skal i relation til
omkostningsdækning efter lovforslagets regler behandles
på samme måde, som sager hvor der er givet fri proces
efter retsplejelovens regler. I sager omfattet af disse regler
indebærer det, at der først vil blive beskikket en
advokat i forbindelse med hovedforhandlingen.
Selv om retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 5, der
vedrører fri proces i skiftesager, ikke vil være
relevant i de sager, der er omfattet af den foreslåede
omkostningsdækning, er der ikke fundet tilstrækkelig
anledning til særskilt at undtage denne bestemmelse fra den
generelle henvisning til retsplejelovens regler om retsvirkningerne
af fri proces.
Henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 2,
indebærer, at der er hjemmel til, at
omkostningsdækningen kan indskrænkes til enkelte af de
i retsplejelovens § 331, stk. 1, nævnte begunstigelser.
Bortset fra i skiftesager anvendes retsplejelovens § 313, stk.
2, imidlertid meget sjældent i praksis, og henvisningen
hertil forventes ikke at få nogen praktisk betydning i de
sager, der er omfattet af den foreslåede
omkostningsdækning. Der er dog ikke fundet
tilstrækkelig anledning til særskilt at undtage denne
bestemmelse fra den generelle henvisning til retsplejelovens regler
om retsvirkningerne af fri proces.
Henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 3,
medfører, at dækningen efter lovforslaget omfatter
hele sagen i den pågældende instans, herunder den
procedure, der er nødvendig for at opnå ny foretagelse
af sagen for samme ret. Derudover indebærer henvisningen, at
forbrugeren vil kunne få dækket eventuelle udgifter i
forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af dommen, såfremt
forbrugeren har erhvervet et krav, der kan tvangsfuldbyrdes.
Endvidere omfatter dækningen de foranstaltninger, som af
hensyn til forberedelsen af sagsanlægget med føje er
foretaget inden meddelelse af fri proces.
Henvisningen til § 331, stk. 4, medfører, at
dækningen også omfatter behandling af sagen i 2. og 3.
instans, såfremt sagen er indbragt for højere ret af
modparten, og forbrugeren har fået helt eller delvis medhold
i den foregående instans.
Henvisningen til § 331, stk. 5, indebærer, at en
bevilget omkostningsdækning ikke ophører, hvis
forbrugeren dør under retssagen. Dødsboet eller
arvingerne vil således kunne videreføre retssagen med
omkostningsdækning.
Henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 6,
indebærer, at en Forbrugerstyrelsens tilsagn kan
tilbagekaldes, når de forudsætninger, under hvilke det
er meddelt, viser sig ikke at være til stede eller er
bortfaldet.
Henvisningen til retsplejelovens § 332, stk. 1,
indebærer, at det er retten, der træffer
afgørelse om betaling af sagsomkostninger, og at det sker
efter reglerne om fri proces. Dette indebærer, at
afgørelsen om sagsomkostninger træffes, som hvis der
ikke var ydet tilsagn om omkostningsdækning, herunder et
skønsmæssigt beløb svarende til de afgifter,
der efter sagsgenstandens værdi skulle have været
betalt. Det medfører derudover, at i det omfang, der skal
betales sagsomkostninger til modparten, afholdes disse af
statskassen med refusion fra Forbrugerstyrelsen eller
Økonomi- og Erhvervsministeriet. Tilsvarende medfører
henvisningen, at i det omfang, det pålægges modparten
at betale sagsomkostninger, tilfalder beløbet statskassen.
Hvis forbrugeren selv har afholdt udgifter i anledning af sagen,
eksempelvis fordi forbrugeren har fremsat et krav, der ligger
udover det, der er fastsat i nævnets afgørelse eller
forliget, fordeler retten dog beløbet mellem statskassen og
forbrugeren. Forbrugeren kan dog ikke få tilkendt et
større beløb, end det forbrugeren har afholdt.
Med henvisningen til retsplejelovens § 332, stk. 2,
foreslås det endvidere, at retten også i sager, der er
omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 4 e, kan
pålægge en forbruger helt eller delvis at erstatte
Forbrugerstyrelsens eller Økonomi- og Erhvervsministeriets
udgifter ved ordningen, i det omfang udgifterne ikke
pålægges modparten, når partens forhold, herunder
som disse er efter sagens udfald, taler for det. Dette kan
være tilfældet, hvis en forbruger får tilkendt et
større pengebeløb, eller hvor en forbruger har givet
vildledende eller forkerte oplysninger i en klagesag, og på
den måde fejlagtigt har fået medhold i
afgørelsen ved klagenævnet.
Henvisningen til retsplejelovens § 333, stk. 1-4,
indebærer, at de advokater, der af justitsministeren er
antaget til at udføre sager for parter, der har fri proces,
også vil blive beskikket i en sag omfattet af § 4
e.
Derudover indebærer henvisningen, at den advokat, der
har været beskikket under behandlingen af en sag omfattet af
§ 4 e i den foregående instans, også kan beskikkes
til at føre sagen for den overordnede ret, såfremt
advokaten er mødeberettiget for denne ret.
Henvisningen indebærer endvidere, at en advokat, der
ikke er antaget ved vedkommende ret, efter partens anmodning kan
beskikkes, såfremt det findes forsvarligt, og advokaten er
mødeberettiget for retten og villig til at lade sig
beskikke.
Derudover medfører henvisningen, at en autoriseret
advokatfuldmægtig eller en advokat, der ikke har
møderet for landsret, kan beskikkes i en sag, der anmeldes
som prøvesag, hvis det findes forsvarligt. Det
forudsættes dog, at sagen ikke skønnes uegnet som
prøvesag, og at forbrugeren har meddelt samtykke
hertil.
Selv om retsplejelovens § 333, stk. 5, der
indebærer, at de advokater, der er antaget til at
udføre sager for parter, der har fri proces, også skal
yde retshjælp efter retsplejelovens § 323, stk. 1, 2.
pkt., ikke vil være relevant i de sager, der er omfattet af
den foreslåede omkostningsdækning, er der ikke fundet
tilstrækkelig anledning til særskilt at undtage denne
bestemmelse fra den generelle henvisning til retsplejelovens regler
om retsvirkningerne af fri proces.
Henvisningen til § 334, stk. 1, medfører, at
retten i sager omfattet af § 4 d, beskikker en advokat.
Henvisningen til retsplejelovens § 334, stk. 2,
medfører, at der tilkommer den beskikkede advokat et
passende salær samt godtgørelse for udlæg,
herunder rejseudgifter, som advokaten med føje har haft i
forbindelse med hvervet.
Det følger af henvisningen til § 334, stk. 3, at
hvis forbrugeren anmoder om at få beskikket en bestemt
advokat, kan retten betinge beskikkelsen af, at advokaten helt
eller delvis frafalder krav mod statskassen om godtgørelse
af rejseudgifter.
Henvisningen til retsplejelovens § 334, stk. 4,
indebærer, at det er retten, der med udgangspunkt i de
vejledende salærtakster foretager en vurdering af arbejdets
omfang, sagens beskaffenhed, det opnåede resultat m.v. med
henblik på udmåling af et rimeligt vederlag. Advokaten
vil derfor få et salær, der svarer til det, han ville
have fået, hvis der var meddelt fri proces efter
retsplejelovens regler.
Det følger derudover af henvisningen til § 334,
stk. 5, at en advokat i en sag omfattet af lovforslagets § 4 e
ikke må modtage salær eller godtgørelse ud over
de beløb, der er fastsat af retten. Forbrugeren kan dermed
ikke mødes med et salærkrav fra advokaten. Det kan dog
aftales, at forbrugeren betaler rejseudgifter, der ikke
dækkes af statskassen, fordi forbrugeren har ønsket en
bestemt advokat, jf. ovenfor om § 334, stk. 3.
Henvisningen til retsplejelovens § 335 indebærer,
at statskassen (repræsenteret af Forbrugerstyrelsen)
indtræder i sikredes (forbrugerens) krav mod
forsikringsselskabet, såfremt omkostninger ved sagen er
dækket af en retshjælpsforsikring eller anden
forsikring, i det omfang statskassen har ydet dækning efter
de foreslåede regler om omkostningsdækning.
Henvisningen vil have betydning i de tilfælde, hvor et
forsikringsselskab har afslået at yde
forsikringsdækning, og hvor en forbruger derfor har kunnet
opnå omkostningsdækning efter de foreslåede
regler i § 4 e, stk. 1 og 2, men hvor der efterfølgende
findes grundlag for at rejse krav mod forsikringsselskabet, fordi
forsikringsselskabets afslag på
retshjælpsforsikringsdækning blev givet med
urette.
Statskassens regres mod forsikringsselskabet omfatter ikke
dækning i form af fritagelse for retsafgifter efter
retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 1, i de tilfælde,
hvor forbrugeren opfylder de økonomiske betingelser for fri
proces efter retsplejelovens § 325. Når forbrugeren
opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, afholdes
fritagelsen for retsafgifter således endeligt af statskassen,
jf. retsplejelovens § 335, 2. pkt.
Hvis forbrugeren ikke opfylder de økonomiske
betingelser for fri proces, omfatter statskassens regres mod
forsikringsselskabet derimod også fritagelsen for
retsafgifter efter retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 1, jf.
forslaget til § 4 e, stk. 3, 2 pkt., som gør undtagelse
fra reglen i retsplejelovens § 335, 2. pkt., i de
tilfælde, hvor forbrugeren ikke opfylder de økonomiske
betingelser for fri proces.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4 f, stk. 1, kan Forbrugerstyrelsen
efter ansøgning fra en forbruger, der har en
retshjælpsforsikring, der dækker udgifter ved en
retssag, dække den del af omkostningerne ved retssagen, der
overstiger retshjælpsforsikringens maksimum. Bestemmelsen
bygger på retsplejelovens § 336 og giver mulighed for
efterfølgende at dække omkostninger ved sagen ud over
forsikringens maksimum, såfremt betingelserne i de
foreslåede regler i § 4 e er opfyldt, og der derfor
ville have været ydet dækning, hvis der ikke havde
foreligget en retshjælpsforsikring, og sagens karakter eller
omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at
omkostningerne ikke har kunnet holdes inden for forsikringens
maksimum. En retshjælpsforsikring er således
primær i forhold til den foreslåede dækning efter
lovforslaget. En forbruger må derfor udtømme en
eventuel retshjælpsforsikring først. Mange forbrugere
har en retshjælpsforsikring, og det forventes, at de fleste
sager vil være omfattet af retshjælpsdækning.
Forbrugerstyrelsen kan i givet fald vejlede forbrugeren om den
rette fremgangsmåde i forbindelse med anmeldelse af sagen til
forsikringsselskabet. Efter de generelle forsikringsbetingelser for
retshjælpsdækning skal en advokat, der har
påtaget sig at føre sagen, afholde sig fra at
gøre salærkrav gældende mod forbrugeren. Dette
gælder dog ikke selvrisiko og eventuelle beløb ud over
forsikringens dækning, eller udgifter, aftalt med sikrede
inden eller senest samtidig med beslutningen om udgiftens
afholdelse, når udgiften falder uden for
forsikringsdækningen.
Bestemmelsen tager navnlig sigte på de tilfælde,
hvor det først på et sent tidspunkt, eventuelt
først ved sagens afslutning, viser sig, at omkostningerne
ved sagen ikke har kunnet holdes inden for forsikringens maksimum.
Det kan for eksempel være, når der kun er tale om en
mindre overskridelse af maksimummet, eller der kan være
tilfælde, hvor ansøgeren har fået medhold i
første instans, men taber efter appel og derfor
pålægges at betale (fulde) sagsomkostninger til
modparten for to instanser. Bestemmelsen er dog ikke
begrænset hertil og kan således anvendes, selv om
ansøgeren på et tidligt tidspunkt kunne forudse, at
omkostningerne ved sagen ikke ville kunne holdes inden for
forsikringens maksimum. En ansøgning imødekommes,
når de almindelige betingelser efter ordningen er opfyldt, og
sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt kan
begrunde, at omkostningerne ikke har kunnet holdes inden for
forsikringens maksimum. En ansøgning kan i øvrigt
indgives på et hvilket som helst tidspunkt af sagens
behandling ved retten.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelses stk. 1, 2. pkt., at bestemmelserne i § 4
e, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse. Forbrugeren skal
således også her have fået medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, ligesom der ikke kan gives
omkostningsdækning, hvis det er åbenbart, at
forbrugeren ikke vil få medhold i sagen.
Omkostningsdækningen gives også her til en retssag,
når sagen er anlagt af forbrugeren til opfyldelse af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet, eller retssagen er anlagt af den erhvervsdrivende til
ændring af nævnets afgørelse eller forlig
indgået for nævnet.
Den foreslåede bestemmelse i §
4 f, stk. 2, fastlægger omfanget af dækningen.
Det fremgår således, at omkostninger dækkes i det
omfang statskassen, hvis der havde været meddelt
omkostningsdækning efter § 4 e, ville have ydet
dækning efter § 4 e, stk. 3, jf. retsplejelovens
§§ 331, 332 og 334. Imødekommes en
ansøgning om supplerende dækning, får
ansøgeren således ret til at få erstattet de
omkostninger ved sagen, som kan dækkes efter den
foreslåede bestemmelse i § 4 e, men som ligger ud over
forsikringens maksimum. Ved den konkrete beløbsmæssige
udmåling må de samlede omkostninger ved sagen, som
ville kunne dækkes efter den foreslåede § 4 e,
derfor opgøres og fra dette beløb fratrækkes
forsikringsdækningen, hvorefter differencen udbetales. Den
konkrete udmåling, af hvilket beløb der kan fås
dækket, foretages således af retten. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til § 4 e
vedrørende retsplejelovens §§ 331, 332 og
334.
Lovforslaget er udformet således, at det er retten, der
træffer afgørelse om størrelsen af den del af
omkostningerne, der overstiger forsikringens maksimum, på
samme måde, som det efter retsplejelovens § 336 er
tilfældet i de sager, hvor statskassen efterfølgende
godtgør omkostninger efter reglerne om fri proces.
Baggrunden herfor er, at det er retten, der har behandlet sagen og
derfor bedst kan vurdere sagens omkostninger.
Den foreslåede bestemmelses stk.
3 fastlægger, at Forbrugerstyrelsen, når denne
har truffet afgørelse om, at betingelserne for dækning
er opfyldt, skal sende sagen til den ret, der behandler eller har
behandlet sagen, hvorefter retten fastsætter, hvilket
beløb, der dækkes, jf. stk. 2. Det følger af
den foreslåede bestemmelse, at en ansøgning kan
indgives, både mens retssagen verserer og efter afslutningen
af denne.
Den foreslåede bestemmelses stk.
4 indebærer, at Forbrugerstyrelsen efter
ansøgning kan godtgøre en forbruger udgifter til en
selvrisiko i henhold til en retshjælpsforsikring, der
dækker omkostninger ved en retssag som nævnt i
forslagets § 4 e, stk. 1 og 2. Det sikres på denne
måde, at en forbruger, der har en retshjælpsforsikring,
ikke skal have udgifter i forbindelse med en retssag, og at
forbrugeren ikke af økonomiske grunde afstår fra at
føre sagen. Der vil ske dækning af afholdte udgifter
efter fremsendelse af dokumentation til Forbrugerstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse i §
4 g sikrer, at en forbruger ikke skal have udgifter i
forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en afgørelse eller et
forlig omfattet af bl.a. § 4 c, som affattet ved § 1, nr.
1, i lov nr. 517 af 12. juni 2009. Udgifter til tvangsfuldbyrdelse
bliver normalt pålagt den erhvervsdrivende, der ikke opfylder
dommen eller forliget. Lovforslaget skal give mulighed for at
godtgøre en forbruger udgifter til fogedretten, der med
føje er afholdt, i det tilfælde hvor den
erhvervsdrivende viser sig at være ude af stand til at betale
omkostningerne, eller hvor fogedretten på baggrund af den
bevisførelse, der kan ske ved fogedretten, finder det
betænkeligt at fremme sagen, og hvor forbrugeren derfor
bliver pålagt nogle omkostninger i forbindelse med
indbringelse af sagen for fogedretten. Godtgørelse af
udgifter vil ske efter fremsendelse af dokumentation for afholdte
udgifter til Forbrugerstyrelsen. De udgifter, der vil kunne blive
tale om at dække, vil fx være afgift til fogedretten
samt eventuelle udlæg til udkørende fogedforretning.
Der vil i sjældnere tilfælde kunne være behov for
advokatbistand i forbindelse med behandlingen af en sag i
fogedretten.
Den foreslåede bestemmelse omfatter som udgangspunkt
alene tvangsfuldbyrdelse af afgørelser og forlig. I de
tilfælde, hvor forbrugeren har fået en dom, og
erhvervet et krav, der kan tvangsfuldbyrdes, følger det af
henvisningen til retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 3, og stk.
3, at udgifter hertil dækkes direkte efter den
foreslåede bestemmelse i § 4 e.
Der foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse i
lovforslaget, der giver økonomi- og erhvervsministeren
mulighed for at fastsætte nærmere regler for
fremgangsmåden ved ansøgning om dækning af
udgifter, herunder om formkrav til ansøgningen. Der vil
blandt andet kunne fastsættes tidsfrister for indgivelse af
ansøgningen i forhold til, hvornår afgørelsen
er truffet. Det vil blive sikret, at en forbruger får rimelig
tid til at overveje, om den pågældende ønsker at
gå videre med sagen og at søge om dækning af
udgifter i forbindelse med et sagsanlæg. Det vil endvidere
blive præciseret, at en forbruger i forhold til udgifter
efter den foreslåede bestemmelse i § 4 e, hvor
forbrugeren ikke har en retshjælpsforsikring, skal indsende
en ansøgning forud for et sagsanlæg med henblik
på at opnå et forhåndstilsagn om, at
Forbrugerstyrelsen vil dække udgifter i forbindelse med
retssagen.
I forhold til godtgørelse af en eventuel selvrisiko
efter den foreslåede bestemmelse i § 4 f, stk. 4, vil
der blive fastsat regler om, at godtgørelse vil ske efter
fremsendelse af dokumentation. Tilsvarende gælder for
godtgørelse af udgifter til tvangsfuldbyrdelse, hvor
dokumentation vil kunne bestå i udskrift fra
fogedretten.
Forslaget til § 4 h
indebærer, at Forbrugerstyrelsens afgørelse efter
forslagets bestemmelser §§ 4 e-4 g ikke vil kunne
indbringes for anden administrativ myndighed.
Til § 2
Den foreslåede nyaffattelse af retsplejelovens §
327, stk. 1, nr. 3, skal ses i sammenhæng med de
foreslåede regler i lov om forbrugerklager om
omkostningsdækning i retssager om opfyldelse af
afgørelser truffet af eller forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet og de private klage- eller
ankenævn, der er godkendt af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender (nu økonomi- og erhvervsministeren).
Nyaffattelsen indebærer, at § 327, stk. 1, nr. 3, litra
d) udgår af lovteksten, idet de heri nævnte sager er
omfattet af de foreslåede regler i lov om forbrugerklager.
Derudover indebærer nyaffattelsen, at sager om
afgørelser truffet af eller forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet ikke længere vil være
omfattet af retsplejelovens § 327, stk. 1. En forbruger, der
ville have kunnet opnå fri proces efter retsplejelovens
regler, vil altid kunne få dækket omkostninger efter
den foreslåede ordning. Forbrugeren stilles således
ikke ringere ved at blive afskåret fra at kunne få fri
proces.
De gældende bestemmelser i retsplejelovens § 327,
stk. 1, nr. 3, litra d, samt litra c, for så vidt angår
Forbrugerklagenævnet, er ikke begrænset til forbrugere,
men omfatter enhver part. Det må imidlertid antages at
forekomme meget sjældent i praksis, at andre parter end
forbrugere opfylder betingelserne for at få fri proces efter
disse bestemmelser. Der findes derfor ikke at være grundlag
for at videreføre bestemmelserne for andre parter end
forbrugere, selv om kun forbrugere vil være omfattet af de
foreslåede regler i lov om forbrugerklager.
Til § 3
Forslaget til stk. 1
fastlægger lovens ikrafttræden. Det foreslås, at
loven træder i kraft den 1. februar 2010. Det foreslås
i stk. 2, at loven finder anvendelse
på sager, hvor der er indgivet klage til
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn den 1. januar 2010 eller senere, da dette blev
forudsat ved behandlingen af lov 517. af 12. juni 2009 om
ændring af lov om forbrugerklager og retsplejeloven. Loven,
som alene medfører ændringer, der er begunstigende
over for borgerne, kommer således til at få en vis,
begrænset tilbagevirkende kraft.
Den hidtidige affattelse af retsplejelovens § 327, stk.
1, nr. 3, finder fortsat anvendelse efter lovens
ikrafttræden, hvis klagen til Forbrugerklagenævnet
eller et godkendt, privat klage- eller ankenævn er indgivet
før den 1. januar 2010.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Lovens § 1 kan dog
ved kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele med
de afvigelser, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lovgivning
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 456 af 10. juni 2003 om
forbrugerklager, som ændret ved lov nr. 431 af 6. juni 2005,
lov nr. 538 af 8. juni 2006, lov nr. 1336 af 19. december 2008 og
lov nr. 517 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring: |
| | 1.§ 4 d ophæves, og i stedet
indsættes: |
§ 4 d.
Når der er truffet afgørelse i en klagesag, kan hver
af parterne indbringe sagen for domstolene. | | Ȥ 4
d.Når der er truffet afgørelse i en klagesag,
kan hver af parterne indbringe sagen for domstolene.
Forbrugerstyrelsen kan på forbrugerens anmodning indbringe
sagen for domstolene på forbrugerens vegne, hvis
afgørelser eller forlig ikke efterleves. |
Stk. 2. Hvis
afgørelser eller forlig indgået i forbindelse med
klagebehandlingen ikke efterleves, kan Forbrugerstyrelsen på
forbrugerens anmodning indbringe sagen for domstolene på
forbrugerens vegne. | | § 4 e.
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning meddele en forbruger,
der helt eller delvis har fået medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn, og som ikke har en retshjælpsforsikring eller
anden forsikring, der dækker omkostningerne ved retssagen,
omkostningsdækning efter reglerne i stk. 2 og 3. |
Stk. 3.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | Stk. 2.
Omkostningsdækning kan gives til en retssag i 1. instans,
når retssagen er anlagt af forbrugeren til opfyldelse af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet eller af den erhvervsdrivende til ændring af
nævnets afgørelse eller et forlig indgået for
nævnet. Omkostningsdækning kan ikke gives, hvis det er
åbenbart, at ansøgeren ikke vil få medhold i
sagen. |
| | Stk. 3.
Retsplejelovens §§ 331-335 finder tilsvarende anvendelse.
Retsplejelovens § 335, 2. pkt., finder dog kun anvendelse,
hvis forbrugeren opfylder de økonomiske betingelser for fri
proces, jf. retsplejelovens § 325. |
| | § 4 f.
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger, som
har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der
dækker omkostninger ved retssagen godtgørelse fra
statskassen af den del af omkostningerne, der overstiger
forsikringens maksimum, såfremt sagens karakter eller
omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at
omkostningerne ikke har kunnet afholdes inden for forsikringens
maksimum. Bestemmelserne i § 4 e, stk. 1 og 2, finder
tilsvarende anvendelse. |
| | Stk. 2.
Omkostninger ved sagen dækkes efter stk. 1, i det omfang
statskassen, hvis der havde været meddelt
omkostningsdækning efter § 4 e, ville have ydet
dækning efter § 4 e, stk. 3, jf. retsplejelovens
§§ 331, 332 og 334. |
| | Stk. 3.
Når Forbrugerstyrelsen har truffet afgørelse om, at
betingelserne i stk. 1 for dækning af den del af
omkostningerne, der overstiger forsikringens maksimum, er opfyldt,
sender Forbrugerstyrelsen sagen til den ret, der behandler eller
har behandlet sagen, hvorefter retten fastsætter, hvilket
beløb der kan dækkes, jf. stk. 2. |
| | Stk. 4.
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger
godtgørelse fra statskassen af en eventuel selvrisiko i
henhold til en retshjælpsforsikring, der dækker
omkostninger ved en retssag som nævnt i § 4 e, stk. 1 og
2. |
| | § 4 g.
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger
godtgørelse fra statskassen for udgifter, som med
føje er afholdt i forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en
afgørelse truffet af eller et forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn. |
| | § 4 h. Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om indholdet af en ansøgning om
omkostningsdækning eller godtgørelse efter
§§ 4 e-4 g, herunder om at ansøgningen skal
indgives inden en bestemt frist, og om de oplysninger, som
ansøgeren skal meddele. |
| | Stk. 2.
Forbrugerstyrelsens afgørelser efter §§ 4 e-4 g
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« |
| | § 2 |
| | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr.1069 af 6. november 2008, som
ændret senest ved lov nr. 517 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændring: |
§ 327.
--- | | 1.§ 327, stk. 1, nr. 3, affattes
således: |
3) når ansøgeren helt eller
delvis har fået medhold i | | »3) når ansøgeren helt
eller delvis har fået medhold i Advokatnævnet, jf.
§ 146, et huslejenævn eller et beboerklagenævn
eller et centralt statsligt klagenævn med undtagelse af
Forbrugerklagenævnet, og sagen er indbragt af
ansøgeren til opfyldelse af nævnets afgørelse
eller et forlig indgået for nævnet eller af modparten
til ændring af nævnets afgørelse eller et forlig
indgået for nævnet.« |
a) Advokatnævnet, jf. §
146, | | |
b) et huslejenævn eller et
beboerklagenævn, | | |
c) et centralt statsligt klagenævn
eller | | |
d) et privat klage- eller ankenævn,
der er godkendt af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender, | | |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2010. |
| | Stk. 2. Loven
finder anvendelse på sager, hvor klagen til
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt, privat klage- eller
ankenævn er indgivet den 1. januar 2010 eller senere. |
| | § 4 |
| | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
§§ 4 d-4 h i lov om forbrugerklager, som affattet ved
denne lovs § 1, kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger. |