Fremsat den 12. november 2009 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
fødevarer
(Forhåndsgodkendelse og delegation af
beføjelser til privat institution)
§ 1
I lov nr. 526 af 24. juni 2005 om
fødevarer, som ændret blandt andet ved § 1 i
lov nr. 1549 af 20. december 2006, lov nr. 96 af 10. februar 2009
og lov nr. 488 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. Overskriften til kapitel
13 affattes således:
»Kontrol,
offentliggørelse af kontrolresultater og
forhåndsgodkendelse m.v.«
2.
Efter § 56 a indsættes i kapitel 13:
Ȥ 56 b. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
forhåndsgodkendelse af en påtænkt foranstaltning
på et område, der er omfattet af denne lov og regler
udstedt i medfør af loven. Der kan herunder fastsættes
regler om, på hvilke områder og under hvilke
omstændigheder godkendelsen kan gives.«
3. I
§ 58 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter ministeren
henlægger sine beføjelser efter §§ 48
og 50 til at foretage godkendelse i henhold til samt kontrol med
overholdelsen af de principper for god laboratoriepraksis, som er
opstillet af Rådet for Organisationen for Økonomisk
Samarbejde og Udvikling, OECD, til en privat institution.
Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om
adgangen til at klage over den private institutions
afgørelser. Ministeren kan ændre afgørelserne,
uden at der foreligger klage. Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
4. I
§ 60, stk. 5,
indsættes efter »en systematisk«: »eller
forsætlig eller groft uagtsom«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | |
Almindelige
bemærkninger |
| | | | |
1. | Indledning |
2. | Lovforslaget |
| 2.1. | Hjemmel til at afgive
forhåndsgodkendelse af en påtænkt
foranstaltning |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og de foreslåede ændringer |
| | | 2.1.2.1. | Forhåndsgodkendelse |
| | | 2.1.2.2. | Sanktioner |
| | | 2.1.2.3. | Klager |
| | | 2.1.2.4. | Gebyr |
| 2.2. | Hjemmel til at henlægge godkendelse
og inspektion af laboratorier til en privat institution |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Fødevareministeriets
overvejelser |
| | | 2.2.2.1. | GLP-regulering fremover |
| | | 2.2.2.2. | Klager |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
| | | | |
1. Indledning
På fødevareområdet er der interesse hos
erhvervet for på visse områder at kunne indhente en
udtalelse fra myndighederne inden iværksættelse af en
påtænkt foranstaltning, f. eks. af reklamer,
mærkning og præsentation i relation til
fødevarer, eller anvendelse eller produktion eller lignende
af materialer og genstande, bestemt til at komme i kontakt med
fødevarer. Samtidig er der fra forbrugerside stor fokus
på fødevarer, herunder varernes mærkning,
anprisning o.l. Det er endvidere hensigten, at eksempelvis
projektplaner fra virksomheder, der efter de gældende regler
skal autoriseres ved et besøg på stedet umiddelbart
før ibrugtagning, vil kunne omfattes af den foreslåede
forhåndsgodkendelsesordning. Dette vil eksempelvis være
relevant i forbindelse med nyindretning af køkkener i
restauranter, kantiner m.m. Europa Kommissionen er forespurgt om
mulighederne for dette, da reglerne på dette område er
fastsat på EU-niveau ved forordning nr. 882/2004 af 29. april
2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
m.fl. Såfremt dette er muligt, vil dette område
også kunne omfattes af den foreslåede
forhåndsgodkendelsesordning.
På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt at
indføre en hjemmel i lov om fødevarer til, at
ministeren på visse områder vil kunne afgive en
forhåndsgodkendelse af en påtænkt foranstaltning.
Det vil være frivilligt, om den enkelte erhvervsdrivende
søger at indhente forhåndsgodkendelse.
Herudover foreslås det, at der indføres en klar
hjemmel til, at godkendelse og inspektion af laboratorier, der
udfører prøvning i henhold til OECDs principper for
god laboratoriepraksis (GLP-principperne), kan henlægges til
en privat institution.
2. Lovforslaget
2.1. Hjemmel til at afgive forhåndsgodkendelse af
en påtænkt foranstaltning
2.1.1. Gældende ret
Der er ikke i lov nr. 526 af 24. juni 2005 om fødevarer
som senest ændret ved lov nr. 488 af 12. juni 2009 hjemmel
til at afgive en bindende forhåndsgodkendelse af en
påtænkt foranstaltning. På andre områder
findes ordninger med afgivelse af forhåndsgodkendelser, bl.a.
på skatteområdet (§§ 21 - 25 i
skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 907 af
28. august 2006 som senest ændret ved lov nr. 525 af 12. juni
2009), på Forbrugerombudsmandens område (§ 25
i lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring som
senest ændret ved lov nr. 264 af 13. maj 2009), og på
arbejdsmiljøområdet (§ 74, stk. 4 og 7
i arbejdsmiljøloven).
2.1.2. Fødevareministeriets overvejelser og de
foreslåede ændringer
2.1.2.1. Forhåndsgodkendelse
Det er Fødevareministeriets vurdering, at det vil
være hensigtsmæssigt at indføre en hjemmel til,
at ministeren kan afgive en forhåndsgodkendelse af en
påtænkt foranstaltning på visse dele af
fødevareområdet. Hvis en virksomhed indhenter en
forhåndsgodkendelse af eksempelvis et produkts
mærkning, inden mærkningen af emballagen sættes i
værk, vil der være bedre mulighed for at undgå,
at der produceres emballage, som senere viser sig at skulle
kasseres, fordi myndighederne vurderer, at mærkningen ikke
lever op til reglerne. Dette vil samtidig mindske risikoen for, at
forbrugerne køber produktet i tiltro til nogle informationer
på produktet, som senere viser sig at være
forkerte.
Forhåndsgodkendelsen vil være bindende for
fødevaremyndigheden. Dette indebærer, at hvis
foranstaltningen er iværksat i overensstemmelse med det, som
var grundlaget for myndighedens godkendelse, vil myndigheden som
udgangspunkt være afskåret fra efterfølgende at
gribe ind overfor foranstaltningen, eksempelvis i form af
sanktionering med påbud, forbud, administrativt
bødeforelæg, indskærpelse eller
politianmeldelse.
Forhåndsgodkendelsen vil ikke være til hinder for,
at andre, f. eks. forbrugere med relevant partsinteresse, kan
anfægte lovligheden af foranstaltningen. Det vil ligeledes
være muligt at få foranstaltningens lovlighed
efterprøvet af domstolene, jf. grundlovens
§ 63.
Hvis lovgivningen ændrer sig på det
pågældende område, vil en indhentet
forhåndsgodkendelse falde bort.
En forhåndsgodkendelse vil have status af en
forvaltningsretlig afgørelse. Det betyder bl.a., at de
almindelige regler i forvaltningsloven vil være
gældende. Det betyder også, at
forhåndsgodkendelser vil være omfattet af
offentlighedslovens bestemmelser, herunder om aktindsigt. Der vil
således være adgang til aktindsigt i
forhåndsgodkendelserne i det omfang, offentlighedslovens
betingelser herfor er opfyldt. Oplysninger om en virksomheds
tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts-
eller forretningsforhold eller lignende vil kunne undtages fra
aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 12,
stk. 1, nr. 2, for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningen angår, at begæringen ikke
imødekommes.
2.1.2.2. Sanktioner
Med mulighederne for at indhente forhåndsgodkendelser
vil virksomhederne få en yderligere mulighed for at sikre
sig, at de tiltag, de sætter i værk, er i
overensstemmelse med gældende lovgivning. Det foreslås,
at det vil blive anset som en skærpende omstændighed,
hvis det bevises, at der bevidst handles i strid med en given
forhåndsgodkendelse, hvilket vil kunne indebære en
skærpelse af den administrative sanktion i den konkrete sag.
Skærpende omstændigheder vil i overensstemmelse med
hidtidig praksis kunne medføre en forhøjelse af den
administrative bøde med 50 % i forhold til det almindelige
sanktionsniveau, som fremgår af forarbejderne til lov nr.
1549 af 20. december 2006 om ændring af lov om
fødevarer (lovforslag L 28).
2.1.2.3. Klager
En forhåndsgodkendelse vil som ovenfor nævnt have
status af en forvaltningsretlig afgørelse. Der vil dermed
kunne fastsættes bestemmelser om klage over
forhåndsgodkendelser i medfør af den eksisterende
hjemmel i fødevarelovens § 58 til at
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser. Det er hensigten, at klage over
afgørelser af anmodninger om forhåndsgodkendelse skal
kunne indbringes for Sekretariatet for Fødevare- og
Veterinærklager (SFV) på samme måde som
øvrige afgørelser på
fødevareområdet.
Det er tillige hensigten, at det ikke skal være muligt
at klage over fødevaremyndighedernes afslag på at
behandle en anmodning om en forhåndsgodkendelse, når
afslaget er begrundet i, at sagen ikke er tilstrækkeligt
oplyst.
Adgang til at klage til Sekretariatet for Fødevare- og
Veterinærklager (SFV) vil også gælde klager over
afgørelser i sager om anmeldelse af en mulig
overtrædelse af fødevarelovgivningen, som
følger af en anmeldelse fra en forbruger eller en
forbrugerorganisation. For sådanne afgørelser
gælder som noget særligt, at de kan påklages af
en række forbrugerorganisationer, jf. fødevarelovens
§ 58, stk. 5, og § 20 i
bekendtgørelse nr. 120 af 26. februar 2008 om
Fødevarestyrelsens opgaver og beføjelser. SFV er
klageinstans også i disse sager.
Denne særlige ordning gælder som anført kun
afgørelser i tilfælde, hvor der fra en forbruger eller
en forbrugerorganisation er indgivet anmeldelse til
fødevaremyndigheden af en mulig overtrædelse af
fødevarelovgivningen. En forbrugerorganisation vil
således ikke i medfør af ordningen kunne klage direkte
over en forhåndsgodkendelse, som organisationen måtte
få kendskab til. Derimod vil en forbrugerorganisation kunne
opnå det samme ved at indgive anmeldelse til
fødevaremyndigheden af eksempelvis en mærkning, der er
udformet på baggrund af en indhentet
forhåndsgodkendelse. Forbrugerorganisationen vil herefter
kunne klage over fødevaremyndighedens afgørelse i
sagen, og derved få afgørelsen prøvet af
SFV.
2.1.2.4. Gebyr
Det er hensigten at gebyrfinansiere udgifterne til
forhåndsgodkendelse i medfør af regler fastsat med
hjemmel i fødevarelovens § 45, stk. 3.
Gebyret skal alene dække omkostningerne i forbindelse med
ordningen. Dette vil ske ved timetaksering efter forbrugt
sagsbehandlingstid. Når der er indhentet erfaringer med
ordningen, vil det blive vurderet, om der er grundlag for
etablering af en gebyrstruktur baseret på faste priser for
specifikke anmodninger om forhåndsgodkendelser. Endvidere vil
der blive stillet krav om indbetaling af depositum inden
påbegyndelse af sagsbehandlingen.
2.2. Hjemmel til at henlægge godkendelse og
inspektion af laboratorier til en privat institution
2.2.1. Gældende ret
GLP - god laboratoriepraksis - betegner de procedurer og
forhold, hvorunder laboratorieforsøg planlægges,
udføres, overvåges, registreres og rapporteres i
henhold til GLP-principperne. GLP-principperne er fastlagt i
OECD-regi. Laboratorier, som anvender GLP-principperne, er
underlagt inspektion, som består i undersøgelse
på stedet af laboratoriets procedurer og praksis med henblik
på at kontrollere overholdelsen af GLP-principperne.
Det følger af direktiv 2004/9/EF om inspektion og
verifikation af god laboratoriepraksis (GLP), artikel 3, at
medlemsstaterne skal udpege de myndigheder, som er ansvarlige for
inspektionen og verifikationen af laboratorier på deres
område og for revision af de undersøgelser, som
udføres af laboratorierne med henblik på at
bedømme, om GLP overholdes. I Danmark varetages denne
myndighedsopgave af DANAK, som er oprettet med henblik på at
udføre myndighedsopgaver indenfor bl.a. GLP og
akkreditering.
DANAK hørte oprindeligt under Erhvervs- og
Boligstyrelsen. Ved lov nr. 425 af 6. juni 2002 om ophævelse
af lov om erhvervsudvikling og om ændring af lov om
erhvervsfremme (Etablering af Danmarks Erhvervsråd og
udlægning af akkreditering og metrologi til en privat
organisation) blev der åbnet mulighed for, at DANAKs opgaver
kunne udskilles fra Erhvervs- og Boligstyrelsen til en privat
organisation. Dette skyldtes bl.a., at det er et krav for at
være medlem af det europæiske samarbejde på dette
område, at organet er uafhængigt af interesser, der kan
have indflydelse på de faglige afgørelser. Det blev
bl.a. i lovforslaget anført, at det ville være
naturligt og mest hensigtsmæssigt, at udskillelsen sker til
en privat selvejende institution. Som en konsekvens heraf blev
DANAK den 1. december 2002 udskilt til den private erhvervsdrivende
fond, Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond.
Reglerne om GLP og GLP-inspektion på laboratorier, der
udfører forsøg og undersøgelser i
medfør af fødevarelovgivningen, findes i dag i
bekendtgørelse nr. 745 af 27. september 1999 om
akkreditering af laboratorier til prøvning m.v. samt til
GLP-inspektion. Bekendtgørelsen regulerede indtil den 1.
oktober 2009 også GLP på miljøområdet.
Bekendtgørelsen regulerede herudover også
akkreditering, som også udføres af DANAK, idet DANAK
er det nationale, danske akkrediteringsorgan.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
fødevareloven, kemikalieloven og erhvervsfremmeloven, og
henhører i dag under Sikkerhedsstyrelsen.
Bekendtgørelsen er i dag delvist ophævet, men
gælder fortsat for GLP på fødevareområdet.
Baggrunden herfor er, at Sikkerhedsstyrelsen, der i dag har
myndighedsansvaret for akkreditering, i forbindelse med en
revidering af regelsættet på
akkrediteringsområdet har udskilt reglerne om akkreditering
til en ny bekendtgørelse, som kun skal omhandle
akkreditering. Reglerne om GLP vil fremover ikke blive fastsat af
Sikkerhedsstyrelsen (Økonomi- og Erhvervsministeriet), da
GLP ikke er reguleret med hjemmel i Økonomi- og
Erhvervsministeriets love. I stedet skal de respektive
ressortmyndigheder fastsætte reguleringen.
Laboratorierne betaler DANAK for ydelserne i forbindelse med
godkendelse og inspektion.
2.2.2. Fødevareministeriets
overvejelser
2.2.2.1. GLP-regulering fremover
Som det fremgår ovenfor i pkt. 2.1.1., skal reglerne for
GLP på fødevareområdet fremover fastsættes
af Fødevareministeriet.
Varetagelse af godkendelses- og tilsynsopgaverne
forudsætter en betydelig ekspertise i relation til
principperne for god laboratoriepraksis. Det vurderes ikke praktisk
muligt at opbygge denne ekspertise indenfor
Fødevareministeriet.
Det foreslås på den baggrund at ændre
fødevareloven, således at der indføres en klar
hjemmel til, at disse opgaver kan henlægges til en
institution udenfor Fødevareministeriet, som har denne
ekspertise. Da der ikke er statslige myndigheder, der har
sådan ekspertise, vil det være nødvendigt at
kunne henlægge opgaverne til en privat institution.
Henlæggelsen af opgaverne vil ske ved udstedelse af en
bekendtgørelse med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse. Der vil blive fastsat regler om betaling for
udførelsen af disse opgaver med hjemmel i de eksisterende
gebyrregler i fødevareloven.
2.2.2.2. Klager
Den foreslåede § 58, stk. 4. jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, indeholder en bemyndigelse til
ministeren til at fastsætte regler om adgangen til at klage
over den private institutions afgørelser.
Klagesagsbehandling på fødevareområdet
udføres som nævnt i pkt. 2.1.2.3 af Sekretariatet for
Fødevare- og Veterinærklager (SFV).
Det er hensigten, at klage over den private institutions
afgørelser skal kunne indbringes for Sekretariatet for
Fødevare- og Veterinærklager på samme måde
som øvrige afgørelser på
fødevareområdet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Som anført i pkt. 2.1.2.4 forventes ordningen med
forhåndsgodkendelse at blive fuldt gebyrfinansieret. GLP er
allerede i dag fuldt gebyrfinansieret. Lovforslaget vil dermed ikke
have økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt et
skøn over de økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet af forslaget om
forhåndsgodkendelse. Konsekvenserne vil bl.a. afhænge
af, hvor mange der ønsker at anvende ordningen.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer og myndigheder m.v.:
A-consult a/s, ABC Consulting, Advokatrådet, Alimentas
ApS, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og
chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Astma- og Allergiforbundet,
Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(Niels Gade), Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center
for Miljø og Toksikologi på DHI
Vand-Miljø-Sundhed, Coop Danmark, Dan Know-how, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeindustri-
og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Restauranter
og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Fødevareguide, Dansk
Isindustri, Dansk Kvæg, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Slagtefjerkræ, Dansk Supermarked, Dansk
Svineproduktion, Dansk Transport og Logistik, Dansk Varefakta
Nævn, Dansk Åleproducentforening, Danske
Fugleforeninger, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Regioner, Danske Slagtermestre, Johnny R. K. Larsen, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Svineproducenter,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Dyrlægeforening, Det danske Fjerkræraad, Det
Rådgivende Fødevareudvalg, DFO, Dansk Flavour
Organisation, DHI, Center for Miljø og Toksikologi,
afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen,
Emballageindustrien, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig
Fælles Forbund 3F, Forbrugerrådet, Force Technology,
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af
Tilsynsfunktionærer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Gigtforeningen, Greenpeace, Grønne Familier,
Grønlands Selvstyre, Helsebranchens
Leverandørforening, Hjerteforeningen, HORESTA, HTS
Interesseorganisation, Højmarklaboratoriet a/s,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
JohnsonDiversey, Kantineledernes Landsklub, Kobenhagenfur,
Kommunernes Landsforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS),
Kost og ernæringsforbundet, Kuluk consult ApS, Kræftens
Bekæmpelse, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landskontoret for Heste, Lolex aps,
Lynges E. Kontrol, Mejeriforeningen, Ninkovich Consult ApS v/
Dyrlæge Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX,
Nærbutikkernes Landsforening, Ostehandlerforeningen for
Danmark, Plastindustrien i Danmark, Q-food ApS, QMS-Consult,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Sammenslutningen af Danske
Fiskeriforeninger, Sammenslutningen af Etniske Erhvervsdrivende,
Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-Food
ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Sundjob Konsulenterne Aps.
Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK) har
været hørt vedrørende lovforslagets
§ 1, nr. 3.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive Konsekvenser/mindreudgifter | Negative Konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes | Vil afhænge af i hvilket omfang
ordningen anvendes |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Kapiteloverskriften foreslås ændret som konsekvens
af, at det foreslås at indsætte bestemmelser i kapitel
13 om frivillig forhåndsgodkendelse. Der henvises til de
almindelige bemærkningers pkt. 2, og til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås indført hjemmel til, at
fødevareministeren kan fastsætte regler om bindende
forhåndsgodkendelse af en påtænkt foranstaltning
på et område, der er omfattet af
fødevarelovgivningen. Det er hensigten at fastsætte
bestemmelser, der på visse områder, fx på
mærkningsområdet, vil gøre det muligt for
virksomhederne at anmode om en forhåndsgodkendelse af
reklamer, mærkning og præsentation i relation til
fødevarer. Bemyndigelsen forventes bl.a. anvendt til
specificering af, hvilke områder, der skal være
omfattet af ordningen, hvilke dele af Fødevarestyrelsen, der
behandler hvilke typer af ansøgninger, procedurer for
ansøgning og fastlæggelse af betalingsbestemmelser.
Dermed vil der kunne opnås stillingtagen fra myndigheden til
lovligheden af tiltag, inden tiltaget sættes i værk. I
dag tager myndighederne først stilling til lovligheden efter
iværksættelsen, sædvanligvis i forbindelse med en
kontrol.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en bemyndigelse til
ministeren til at henlægge sine beføjelser til at
foretage godkendelse i henhold til samt kontrol med overholdelsen
af de principper for god laboratoriepraksis (GLP-principperne), der
er opstillet af Rådet for Organisationen for Økonomisk
Samarbejde og Udvikling (OECD), til en privat institution.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at
ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
den private institutions afgørelser. Det er hensigten, at
klager vil skulle behandles af Sekretariatet for Fødevare-
og Veterinærklager (SFV) på linie med øvrige
klager på fødevareområdet.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring præciseres, at
det må anses for en skærpende omstædighed, at en
overtrædelse er begået forsætligt eller groft
uagtsomt. Dette skal blandt andet ses i sammenhæng med den
foreslåede mulighed, jf. nr. 2, for at indhente
forhåndsgodkendelse, hvor virksomhederne får en
yderligere mulighed for at sikre sig, at de tiltag, de sætter
i værk, er i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Det vil således blive anset som en skærpende
omstændighed, hvis det bevises, at der bevidst handles i
strid med en given forhåndsgodkendelse, hvilket vil kunne
indebære en skærpelse af den strafferetlige sanktion i
den konkrete sag. Skærpende omstændigheder vil i
overensstemmelse med hidtidig praksis kunne medføre en
forhøjelse af den administrative bøde med 50 % i
forhold til det almindelige sanktionsniveau, som fremgår af
forarbejderne til lov nr. 1549 af 20. december 2006 om
ændring af lov om fødevarer (lovforslag L 28).
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at de
foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 526 af 24. juni 2005 om
fødevarer, som ændret blandt andet ved § 1 i
lov nr. 1549 af 20. december 2006, lov nr. 96 af 10. februar 2009
og lov nr. 488 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Kapitel 13 | | 1.Overskriften til kapitel
13 affattes således: |
Kontrol og offentliggørelse af
kontrolresultater m.v. | | »Kontrol, offentliggørelse af
kontrolresultater og forhåndsgodkendelse m.v.« |
| | |
| | 2. Efter
§ 56 a indsættes i kapitel 13: |
| | Ȥ 56
b. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om forhåndsgodkendelse af en
påtænkt foranstaltning på et område, der er
omfattet af denne lov og regler udstedt i medfør af loven.
Der kan herunder fastsættes regler om, på hvilke
områder og under hvilke omstændigheder godkendelsen kan
gives.« |
| | |
| | 3. I § 58 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: |
§ 58.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet, kan ministeren fastsætte regler om adgangen til
at klage over myndighedens afgørelser, herunder om, at
afgørelserne ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed, og om myndighedernes adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage. | | |
Stk. 2.
Ministeren kan efter forhandling med vedkommende minister eller
vedkommende kommunale organisation fastsætte regler om andre
offentlige myndigheders eller institutioners medvirken ved
varetagelse af opgaver efter loven. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser, herunder om,
at afgørelserne ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed, og om myndighedens eller institutionens adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan
ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. | | |
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter ministeren
henlægger sine beføjelser vedrørende
godkendelse m.v. af isoleret transportmateriel, jf. traktat af 1.
september 1970 om international transport af letfordærvelige
levnedsmidler og om det specielle materiel, der skal bruges til
sådan transport (ATP), til en privat institution. Ministeren
kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over den private institutions afgørelser. Ministeren
kan ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse. | | |
Stk. 4.
Ministeren kan nedsætte udvalg til at bistå ved
administration af særlige områder inden for
fødevarelovgivningen. Ministeren kan fastsætte regler
herom. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler
om adgangen til at klage over disse udvalgs afgørelser.
Ministeren kan ændre afgørelserne, uden at der
foreligger klage. Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse. Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om relevante
forbrugerorganisationers adgang til at påklage
afgørelser, der er truffet af tilsynsmyndigheden som
følge af en anmeldelse af en mulig overtrædelse af
fødevarelovgivningen. | | »Stk. 4. Ministeren kan
fastsætte regler, hvorefter ministeren henlægger sine
beføjelser efter §§ 48 og 50 til at foretage
godkendelse i henhold til samt kontrol med overholdelsen af de
principper for god laboratoriepraksis, som er opstillet af
Rådet for Organisationen for Økonomisk Samarbejde og
Udvikling, OECD, til en privat institution. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage
over den private institutions afgørelser. Ministeren kan
ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse.« Stk. 4 og 5 bliver herefter
stk. 5 og 6. |
| | |
§ 60.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der | | |
1) | markedsfører fødevarer i
strid med § 14, stk. 1, | | |
2) | undlader at efterkomme de til vedkommende
meddelte afgørelser truffet i medfør af
§ 52, stk. 1, § 52 a eller § 59,
stk. 1, | | |
3) | undlader at give tilsynsmyndighederne
adgang efter § 53, | | |
4) | undlader at give oplysninger eller yde
tilsynsmyndigheden bistand efter § 54, stk. 1 og 4,
eller | | |
5) | undlader at udtage prøver efter
§ 54, stk. 3. | | |
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den
ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed og der ved
overtrædelsen er | | |
1) | forvoldt skade på sundheden eller
fremkaldt fare herfor eller | | |
2) | opnået eller tilsigtet opnået
en økonomisk fordel for den pågældende selv
eller andre. | | |
Stk. 3. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne eller af vilkår, der meddeles efter
reglerne. I reglerne kan der endvidere fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om forhold, som er
omfattet af denne lov. Det kan endvidere fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende betingelser som anført i stk. 2. | | |
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | |
Stk. 5.
Ved udmåling af bødestraf i henhold til stk. 1
eller 3 skal der ud over de almindelige regler i straffeloven tages
hensyn til, om overtrædelsen har fremkaldt fare for
fødevaresikkerheden eller er begået som led i en
systematisk overtrædelse af fødevarelovgivningen, samt
til den tilsigtede eller opnåede berigelse og virksomhedens
omsætning. | | 4. I § 60, stk. 5, indsættes
efter »en systematisk«: »eller forsætlig
eller groft uagtsom«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |