Fremsat den 12. november 2009 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold og forskellige andre
love
(Udskydelse af prisloftreguleringen til 2011
m.v.)
§ 1
I lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold foretages følgende
ændringer:
1. § 21, stk. 4, 1. og 2. pkt.,
affattes således:
»Stk. 4.
Fondens midler udgøres af indbetalinger fra vandselskaberne.
I perioden 2011-13 indbetaler miljøministeren et
beløb svarende til de indbetalinger, der er modtaget fra
selskaberne.«
2. § 36 affattes således:
Ȥ 36. Bestemmelserne om
prisloftreguleringen i kapitel 3 finder anvendelse for
prisfastsættelsen fra 2011.«
§ 2
I lov nr. 460 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning, lov om
betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. og forskellige
andre love foretages følgende ændringer:
1. § 2, nr. 7, ophæves.
2. § 3, nr. 3, ophæves.
§ 3
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 52 a, stk. 1, affattes
således:
»Ved levering af vand
fra et alment vandforsyningsanlæg kan der under overholdelse
af det prisloft, som måtte være fastsat for forsyningen
i medfør af § 6 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold, i prisen indregnes de i
denne bestemmelse anførte udgifter, jf. dog stk. 3 og
4. Udgifterne omfatter
1)
nødvendige omkostninger til indvinding og distribution af
vand,
2) lønninger
og andre driftsomkostninger,
3)
administration,
4) bidrag til
dækning af udgifter til det forsyningssekretariat, der er
oprettet i medfør af kapitel 4 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold,
5)
driftsmæssige afskrivninger,
6) forrentning af
fremmedkapital,
7) underskud fra
tidligere perioder opstået i forbindelse med etablering og
væsentlig udbygning af forsyningssystemerne,
8)
henlæggelser til nyinvesteringer,
9) udgifter til
rådgivning af vandforsyningens kunder om vandbesparelser,
finansiering af vandbesparende foranstaltninger og deltagelse i
vandværkssamarbejder og lign.,
10) udgifter til
kortlægning, overvågning og beskyttelse af de
vandressourcer, som anlægget indvinder fra eller i fremtiden
kan forventes at indvinde fra, i det omfang en sådan
supplerende overvågning og beskyttelse ud over den offentlige
kortlægning, overvågning og beskyttelse er
nødvendig eller hensigtsmæssig for
vandforsyningsanlægget,
11) udgifter til
dækning af afgifter, jf. §§ 24 a, 24 b og 35 i
lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder, og
12) bidrag til
dækning af udgifter til opgaver, der falder ind under
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold.«
2. I
§ 52 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Hel
eller delvis overdragelse af et alment vandforsyningsanlæg
må hverken direkte eller indirekte føre til
højere priser for ydelser fra det pågældende
anlæg, herunder som følge af indregning af
forøgede udgifter til finansiering med fremmed kapital,
driftsmæssige afskrivninger eller forrentning af
indskudskapital.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
3. I
§ 52 a, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes efter
»Stk. 1«: »og 2«.
§ 4
I lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 281
af 22. marts 2007, som ændret ved § 22 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 1, ophæves og
i stedet indsættes:
»Loven har til
formål at sikre hensynet til princippet om
omkostningsdækning, herunder dækning af
miljømæssige og ressourcerelaterede omkostninger, og
prissætning med tilskyndelsesvirkning. Derudover skal der
tages hensyn til, at de forskellige vandanvendelsessektorer yder et
passende bidrag, og til princippet om, at forurener betaler.
Stk. 2. I denne lov
forstås ved spildevandsforsyningsselskaber, medmindre andet
er angivet, sådanne spildevandsforsyningsselskaber, der er
omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.
Stk. 3. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg. Loven
finder endvidere anvendelse på betaling for afledning til
spildevandsanlæg etableret efter § 7 a og for
betaling til fælles, obligatoriske ordninger for
tømning og bortskaffelse af humane affaldsprodukter, slam og
spildevand fra samletanke og bundfældningstanke.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
2. I
§ 1, stk. 2, der bliver
stk. 4, ændres »offentlige
spildevandsanlæg« til:
»spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg«, »de offentlige
spildevandsanlæg« til:
»spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg« og »kloakforsyningen«
til: »spildevandsforsyningsselskabet«.
3. I
§ 1, stk. 2, der bliver
stk. 4, indsættes som 2. pkt.:
»I bidraget efter 1.
pkt. kan indregnes spildevandsforsyningsselskabets bidrag til
dækning af udgifter til opgaver, der falder ind under
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold.«
4. I
§ 2 b, stk. 2,
ændres »det offentlige spildevandsanlæg«
til: »spildevandsforsyningsselskabets
spildevandsanlæg«.
5. I
§ 7 a, stk. 1,
ændres »§ 30, stk. 4« til:
»§ 30, stk. 1«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 52 a, stk. 1-3, i lov om vandforsyning m.v., som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 1, og § 1,
stk. 1 og stk. 4, § 2 b, stk. 2, og
§ 7 a, stk. 1, i lov om betalingsregler for
spildevand m.v., som affattet ved denne lovs § 4, nr. 3,
træder i kraft den 1. januar 2011.
§ 6
Stk. 1. Udover de
omkostninger, der kan indregnes i prisen ved levering af vand fra
et alment vandforsyningsanlæg og mellem almene
vandforsyningsanlæg efter § 52 a, stk. 1 og 2,
i lov om vandforsyning m.v., kan der i 2010 indregnes bidrag til
dækning af udgifter til Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
| Almindelige bemærkninger |
| |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1 Gældende ret |
| 2.1.1. Prisloftreguleringen |
| 2.1.2. Sektorlovgivningen |
| 2.2. Lovforslaget |
| 2.2.1. Prisloftreguleringen |
| 2.2.2. Sektorlovgivningen |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte organisationer |
9. | Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget |
1. Indledning
Lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold er baseret på en bred politisk
aftale fra 1. februar 2007 mellem en stor del af Folketingets
partier om en mere effektiv sektor. Det betyder bl.a., at vand- og
spildevandsforsyningsvirksomhederne skal være selskabsgjorte
med regnskabsmæssig virkning fra 1. januar 2010.
I forbindelse med høring af et udkast til
bekendtgørelse om prisloftreguleringen, som er et af de
centrale elementer i loven, modtog Miljøministeriet mange
kritiske høringssvar. Det blev kritiseret, at
prisloftreguleringen, benchmarkingen og den
reguleringsmæssige åbningsbalance ikke var sendt i
samlet høring. Høringsparterne anførte
på den baggrund, at det ikke er muligt at opnå et
tilstrækkeligt overblik over den samlede regulering, og
dermed kunne der ikke afgives fyldestgørende
høringssvar.
Regeringen ønsker at sikre den bedst mulige start for
de nye vandselskaber i det omfang, det samtidig er i
overensstemmelse med vandsektorlovens intentioner i
øvrigt.
Det foreslås derfor, at prisloftreguleringen udskydes
fra 2010 til 2011. Forslaget indebærer, at
prisfastsættelsen for levering af vand og afledning af
spildevand i 2010 fastsættes efter de hidtil gældende
regler i hhv. vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven.
Samtidig foreslås for 2010 mindre ændringer i
vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven, som har
sammenhæng med prisloftreguleringen.
Lovforslaget indebærer endvidere, at Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. vandsektorlovens kapitel 7,
først forventes etableret i 2010 og ikke som forudsat i
bemærkningerne til loven i 2009. Fondens formål er at
yde støtte til, at der udvikles teknologier, metoder,
ledelsesformer, ledelsessystemer og viden, der kan forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet i bred forstand,
således at den danske vandsektors høje kvalitet kan
fastholdes og udvikles til gavn for forbrugerne i form af bedre
vandkvalitet, større forsyningssikkerhed og større
effektivitet.
Efter lovforslaget vil vandselskabernes indbetalinger til
fonden først kunne begynde i 2011. Det skal ses i
sammenhæng med, at det med vedtagelsen af lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold er
forudsat, at vandselskabernes bidrag til fonden vil kunne
finansieres af den effektiviseringsgevinst, som vandselskaberne vil
opnå under prisloftreguleringen.
Fondens forventede tidspunkt for egentlig projektaktivitet
udskydes dermed tidsmæssigt på samme måde som
udskydelsen af prisloftreguleringen.
Efter vandsektorloven kan fonden modtage gaver og tilskud. Der
er således ikke noget til hinder for, at f.eks. en
brancheorganisation indbetaler midler til fonden i 2010, så
der kan igangsættes projekter i 2010, uanset at
vandselskaberne og dermed heller ikke miljøministeren, jf.
vandsektorlovens § 21, stk. 4, ikke foretager
indbetalinger til fonden før tidligst i 2011.
Den øvrige del af vandsektorloven fastholdes
uændret.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder regler om udskydelse af
prisloftreguleringen og de dertil knyttede ændringer af
bestemmelser om prisfastsættelsen i vandforsyningsloven og
spildevandsbetalingsloven til 2011, samt regler om
prisfastsættelsen for 2010. De mindre vandselskaber, der ikke
er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, nr. 2,
vil være omfattet af de foreslåede bestemmelser i
vandforsyningsloven om prisfastsættelsen vedrørende
indregning af betaling til Forsyningssekretariatet, hvis de
frivilligt har tilmeldt sig den resultatorienterede benchmarking
efter vandsektorlovens § 4. De kan dermed indregne
betalingen til Forsyningssekretariatet i prisen for levering af
vand, jf. vandsektorlovens § 10. I 2010 vil den
økonomiske regulering af vandsektoren efter lovforslaget
alene være baseret på prisfastsættelsesprincippet
i lov om vandforsyning og lov om spildevandsbetalingsregler, som
det er tilfældet i dag. Lovforslaget medfører, at
prisfastsættelsesprincippet i sektorlovene fra 2011 vil
skulle kombineres med prisloftreguleringen.
2.1. Gældende ret
2.1.1. Prisloftreguleringen
Efter lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold skal de enkelte
vandselskaber fastsætte prisloftet for 2010 efter regler, som
miljøministeren udsteder efter lovens § 8. I
lovens forarbejder er det forudsat, at prisloftet skal
fastsættes på baggrund af taksterne for perioden
2003-2005 korrigeret for vandmængder. Prisloftet bestemmer
den maksimale pris omregnet til en m3-pris, som et vandselskab kan
opkræve for vand eller spildevand. Videre skal
prisloftreguleringen kombineres med prisfastsættelsen i
sektorlovene. Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning
fastsætte driftsbetingede tillæg til et vandselskabs
prisloft i 2010.
2.1.2. Sektorlovgivningen
Den økonomiske regulering af vand- og
spildevandsforsyningsaktiviteter vil efter ikrafttræden af de
ændringer, der blev vedtaget ved lov nr. 460 af 12. juni 2009
som konsekvens af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, være baseret på »hvile
i sig selv-princippet« kombineret med prisloftreguleringen
fra 2010. »Hvile i sig selv-princippet«
medfører, at indtægter og udgifter forbundet med vand-
eller spildevandsforsyningsaktiviteter skal balancere over en
årrække, og at midlerne i forsyningsvirksomheden ikke
kan anvendes til aktiviteter, som ligger uden for
forsyningsvirksomhedens område. Princippet indebærer
videre, at der er fuld brugerfinansiering, således at
forsyningsvirksomheden eller vandselskabets nødvendige
udgifter til etablering og drift skal dækkes fuldt ud af
bidrag fra brugerne.
2.2. Lovforslaget
2.2.1. Prisloftreguleringen
De foreslåede regler betyder, at prisloftreguleringen
efter vandsektorloven udskydes til 2011. Vandselskaberne skal
dermed ikke fastsætte et prisloft for 2010, og
Forsyningssekretariatet vil ikke skulle fastsætte
tillæg til prislofterne for 2010. Forsyningssekretariatet vil
fastsætte prisloftet fra 2011 og frem efter de regler, der
udmøntes i en bekendtgørelse om
prisloftreguleringen.
2.2.2. Sektorlovgivningen
Det foreslås, at vandselskabernes bidrag til
Teknologiudviklingsfonden først kan indregnes i priserne for
2011, da det forudsættes, at selskabernes bidrag skal
finansieres gennem effektiviseringsgevinster. Herved vil den
økonomiske regulering af vandsektoren fortsætte stort
set uændret, indtil prisloftreguleringen træder i kraft
i 2011. Det vil sige, at »hvile i sig selv-princippet«,
som medfører, at indtægter og udgifter forbundet med
vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter, skal balancere over
en årrække, fortsætter i 2010.
Dog foreslås en overgangsbestemmelse for
prisfastsættelsen efter vandforsyningsloven, der
indebærer, at vandforsyningsselskaber kan indregne betalingen
til Forsyningssekretariatet i prisen for 2010. For så vidt
angår spildevandsforsyningsselskaber er der allerede på
nuværende tidspunkt tilstrækkelig hjemmel i lov om
spildevandsbetalingsregler til at indregne betalingen til
Forsyningssekretariatet i prisen, da betalingen er et
lovkrav.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
hverken staten, regionerne eller kommunerne.
Der vil være en administrativ lettelse for de kommunalt
ejede forsyninger, idet de ikke selv skal fastsætte
prisloftet for overgangsåret 2010. Dette beregnes og
fastsættes af Forsyningssekretariatet på grundlag af
indberetninger fra forsyningsselskaberne. Betalingen til
Forsyningssekretariatet er derfor uforandret. Sekretariatet skal
som hidtil forudsat allerede fra 2009 udarbejde vejledninger til
selskaberne som grundlag for indberetning af oplysninger til brug
for beregninger af prisloftet for 2011 på et uændret
grundlag.
Teknologiudviklingsfonden forudsættes etableret i 2010,
men uden egentlig projektaktivitet. Derfor kan selskaberne ikke
indregne bidrag til fonden i priserne for levering af vand og
afledning af spildevand før i 2011.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har umiddelbart hverken økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet udskydelsen af
prisloftet i 2010 bevirker, at den økonomiske regulering,
som også er gældende i dag, fortsættes endnu et
år. Det betyder, at »hvile i sig
selv-princippet«, hvorefter udgifter til etablering og drift
af selskaberne skal balancere med selskabets indtægter fra
den samme drift over en årrække, også
gælder for prisfastsættelsen i 2010. I det omfang et
selskabs indtægter og udgifter ikke balancerer i 2010, vil
prisloftreguleringen for 2011 og fremover korrigere for
dette.
Det er en administrativ lettelse for de private forsyninger,
at de ikke selv skal fastsætte prisloftet for
overgangsåret 2010.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderede ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser. Forslaget bør derfor ikke
forelægges for virksomhedspanelet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte organisationer
Lovforslaget har været i høring hos:
Advokatsamfundet, Danmarks Naturfredningsforening, Danske
Regioner, Dansk Energi, Dansk Industri, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, DANVA (Dansk
Vand- og Spildevandsforsyning), Envina, Forbrugerrådet,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Vandværker i Danmark, KL,
Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekredit, Spildevandsteknisk
Forening og Vattenfall.
9. Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Lovforslaget forventes at indebære
en administrativ lettelse for de kommunale forsyninger, idet de
ikke selv skal fastsætte prisloftet for overgangsåret
2010. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes at indebære
mindre effektivisering af vandsektoren i startåret 2010 som
følge af, at prisloftet for 2010 udgår. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget forventes at indebære
en administrativ lettelse for de private forsyninger, idet de ikke
selv skal fastsætte prisloftet for overgangsåret
2010. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget, der delvis er af lovteknisk karakter, er en
konsekvens af forslaget om at udskyde prisloftreguleringen til
2011. Det er forudsat i vandsektorloven, at vandselskabernes
indbetalinger til Vandsektorens Teknologiudviklingsfond finansieres
af effektiviseringsgevinster opnået under
prisloftreguleringen, der jf. nedenfor til nr. 2 forslås
udskudt fra 2010 til 2011. Det præciseres derfor, at
miljøministerens bidrag til fonden først kan ske fra
2011.
Til nr. 2
Det foreslås at udskyde prisloftreguleringen fra 2010
til 2011. Det indebærer, at
prisfastsættelsesprincipperne i vandforsyningsloven og
spildevandsbetalingsloven (»hvile i sig selv-princip«)
fortsat vil være gældende i 2010.
Til § 2
Til nr. 1
Med forslaget ophæves den affattelse af
vandforsyningslovens § 52 a, som blev vedtaget med
konsekvensændringsloven som følge af vandsektorloven.
Den foreslåede ophævelse af bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i
§§ 3 og 6. Der henvises til bemærkningerne til
disse bestemmelser.
Til nr. 2
Med forslaget ophæves den affattelse af
spildevandsbetalingslovens § 1, som blev vedtaget med
konsekvensændringsloven som følge af vandsektorloven.
Den forslåede ophævelse af bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i
§ 4, nr.1-3. Der henvises til bemærkningerne til
disse bestemmelser.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede formulering af § 52 a,
stk. 1, gør det klart, at det prisloft, der måtte
gælde for det almene vandforsyningsanlæg, danner
overgrænse for de udgifter, der kan indregnes i priserne
efter § 52 a, stk. 1.
Det følger af vandsektorlovens § 10, at
almene vandforsyningsanlæg omfattet af lovens § 2,
stk. 1, der er underlagt bestemmelser om obligatorisk
benchmarking og prisloftsregulering, har pligt til at betale bidrag
til dækning af Forsyningssekretariatets udgifter, mens de
mindre almene vandforsyningsanlæg alene skal betale til
Forsyningssekretariatet, såfremt de frivilligt tilmelder sig
benchmarkingordningen.
Til opregningen af udgifter, der kan indregnes i priserne, er
indføjet det bidrag til dækning af
Forsyningssekretariatets udgifter, som efter vandsektorlovens
§ 10 er pligtmæssigt for almene
vandforsyningsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, i
den nævnte lov og for de mindre almene
vandforsyningsanlæg, der frivilligt tilmelder sig
benchmarkingordningen.
Endvidere indebærer forslaget, at der i prisen for
levering af vand fra et alment vandforsyningsanlæg kan
fastsættes betaling for det bidrag, som
vandforsyningsanlægget betaler til Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, der oprettes med hjemmel i
vandsektorloven.
Der foreslås derudover ikke nogen ændring af,
hvilke omkostninger der er nødvendige og dermed kan
indregnes i priserne, som ikke bør være højere,
end hvad en effektiv drift af virksomheden tilsiger. Til de
nødvendige omkostninger henregnes således fortsat
forrentning af fremmedkapital, som optages med henblik på en
effektiv kapitalstruktur, herunder en hensigtsmæssig
fordeling af egenkapital og fremmedkapital.
Renter og afdrag på fremmedkapital, som ikke er
nødvendig for en effektiv virksomhedsdrift, kan
således fortsat ikke indregnes i priserne. Som eksempel kan
nævnes stiftertilgodehavender eller gæld optaget til
indfrielse af sådanne tilgodehavender, som er opstået
ved indskud af vandforsyningsaktiver i et kapitalselskab til
værdier, som overstiger den værdi, hvortil aktiverne er
nedskrevet over priserne. Renter og afdrag på bl.a.
sådanne tilgodehavender eller gældsforhold er
åbenbart unødvendige omkostninger. Indregning af
sådanne omkostninger i priserne ville have den uacceptable
konsekvens, at vandforbrugerne kom til at betale omkostningerne
flere gange.
Det foreslås, at den nye formulering af § 52
a, stk. 1, først træder i kraft 1. januar 2011,
jf. lovforslagets § 5, stk. 2. Det indebærer,
at den foreslåede bestemmelse i § 6 i dette
lovforslag og den nugældende § 52 a i lov om
vandforsyning vil være gældende for
prisfastsættelsen i 2010.
Til nr. 2
Det følger af vandforsyningslovens § 52 a,
stk. 1, og dette lovforslags § 6, at et alment
vandforsyningsanlæg alene må indregne udgifter til
bl.a. forrentning af fremmedkapital i vandpriserne, hvis de er
nødvendige for vandforsyningsanlæggets etablering og
drift, se bemærkningerne ovenfor. Med beslutningen om at
overføre kommunale vandforsyningsanlæg til
kapitalselskaber er det anset for relevant at præcisere i
stk. 2, at kapitaldispositioner i de almene
vandforsyningsanlæg fortsat ikke i sig selv kan begrunde
højere vandpriser. Tilsvarende bestemmelse findes i
øvrigt i elforsyningslovens § 69, stk. 1, og
varmeforsyningslovens § 20, stk. 7.
Til nr. 3
Bestemmelsen i den gældende § 52 a,
stk. 2, herefter stk. 3, forslås ændret
således, at det fremgår, at kapitaldispositioner i de
almene vandforsyningsanlæg ikke i sig selv kan begrunde
højere priser, uanset om der er tale om salg til forbrugere
eller andre almene vandforsyningsanlæg, se i øvrigt
bemærkningerne til nr. 1 og 2.
På nuværende tidspunkt er der ikke adgang til at
indregne indskudskapitalforrentning i vandpriserne. Da det
hidtidige stk. 3, herefter stk. 4, giver
miljøministeren hjemmel til at etablere adgang til
indregning af indskudskapital, er det anset for relevant at
præcisere, at en overdragelse af et alment
vandforsyningsanlæg ikke kan medføre, at vandpriserne
belastes med forøgede udgifter til
indskudskapitalforrentning.
Til § 4
Til nr. 1
Forslaget indfører en egentlig formålsbestemmelse
i spildevandsbetalingsloven. Bestemmelsen indebærer bl.a., at
der ikke fra kommunal eller statslig side må ydes tilskud med
henblik på en reduktion af betalingen for afledning af
spildevand.
Den foreslåede stk. 2 vedrører
anvendelsesområdet for vandsektorloven i forhold til
spildevandsbetalingsloven. Under den nye regulering omhandler
spildevandsbetalingsloven både større
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, og mindre spildevandsanlæg, der
ikke er omfattet af denne bestemmelse. Idet hovedparten af reglerne
i spildevandsbetalingsloven vedrører de store forsyninger,
er det i det nye stk. 2, fastslået, at begrebet
»spildevandsforsyningsselskab« som udgangspunkt
henviser til sådanne. I de bestemmelser i loven, der
regulerer mindre forsyninger, er dette udtrykkeligt
præciseret. Dermed undgås henvisninger til
vandsektorloven i flertallet af bestemmelserne.
Til nr. 2
Der er tale om sproglige konsekvensændringer som
følge af udskillelsen af spildevandsvirksomheden fra den
kommunale forvaltning. Herved bringes terminologien i
overensstemmelse med terminologien i vandsektorloven.
Til nr. 3
Med bestemmelsen fastsættes en hjemmel til, at der i
betalingen for afledning af spildevand fra et
spildevandsforsyningsselskab kan ske indregning af bidrag til
Vandsektorens Teknologifond, der oprettes med hjemmel i
vandsektorloven.
Det foreslås, at bestemmelsen først træder
i kraft 1. januar 2011, jf. lovforslagets § 5,
stk. 2. Det indebærer, at den foreslåede
bestemmelse i nr. 1 træder i kraft 1. januar 2010 og dermed
finder anvendelse for prisfastsættelsen i 2010, jf.
§ 5.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig konsekvensændring, der ved en
fejl ikke er medtaget i vandsektorloven. Ændringen er en
konsekvens af, at der pr. 1. januar 2010 ikke længere sondres
mellem private og offentlige spildevandsanlæg som
følge af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold.
Til nr. 5
I den gældende spildevandsbetalingslov er der i
§ 7 a en forkert henvisning til lovens § 30,
stk. 4. Det skal korrekt være § 30,
stk. 1. Forslaget er en afhjælpning af denne fejl.
Til § 5
Til stk. 1
Loven foreslås at træde i kraft 1. januar
2010.
Til stk. 2
Det foreslås, at § 3, nr. 1, og § 4,
nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2011. Dermed opretholdes
de gældende prisfastsættelsesregler i hhv.
vandforsyningsloven og spildevandsbetalingsloven i 2010, for
vandforsyningslovens vedkommende suppleret med § 6 i
dette lovforslag.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse er en overgangsbestemmelse,
der angår prisfastsættelsen ved levering af vand fra et
alment vandforsyningsanlæg og ved levering af vand mellem
almene vandforsyningsanlæg alene gældende for 2010.
Udover hvad der følger af vandforsyningslovens
§ 52 a, stk. 1 og 2, foreslås det, at et
alment vandforsyningsanlæg i prisen kan indregne bidrag til
dækningen af udgifter til Forsyningssekretariatet.
Der vil ikke være hjemmel til at indregne bidrag til
Teknologiudviklingsfond i priserne for 2010, da indbetalingerne
forudsættes finansieret af effektiviseringsgevinster
opnået under prisloftreguleringen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 21.Stk. 1-3. … Stk. 4.
Fondens midler udgøres af indbetalinger fra branchen. I de
første 3 år fra fondens oprettelse indbetaler
miljøministeren årligt et beløb svarende til de
indbetalinger, der er modtaget fra branchen. (…) Stk. 5-8.
… | | 2.§ 21, stk. 4, 1. og 2. pkt., affattes således: »Stk. 4.
Fondens midler udgøres af indbetalinger fra vandselskaberne.
I perioden 2011-13 indbetaler miljøministeren et
beløb svarende til de indbetalinger, der er modtaget fra
selskaberne.« |
| | |
§ 36. De
enkelte vandselskaber fastsætter prisloftet for 2010 efter
nærmere fastsatte regler, jf. § 8. Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fastsætte
tillæg til et vandselskabs prisloft for 2010 efter
nærmere regler fastsat af miljøministeren. | | 3.§ 36 affattes således: »§
36. Bestemmelserne om prisloftreguleringen i kapitel 3
finder anvendelse for prisfastsættelsen fra 2011. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov nr. 460 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om
betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. og forskellige
andre love (konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold) foretages følgende
ændringer: |
| | |
7.§ 52 a, stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes: »§ 52
a. Ved levering af vand fra et alment
vandforsyningsanlæg kan der under overholdelse af det
prisloft, som måtte være fastsat for forsyningen i
medfør af § 6 i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, i prisen indregnes de i denne
bestemmelse anførte udgifter, jf. dog stk. 3 og 4.
Udgifterne omfatter nødvendige omkostninger til indvinding
og distribution af vand, lønninger og andre
driftsomkostninger, administration, bidrag til dækning af
udgifter til det forsyningssekretariat, der er oprettet i
medfør af kapitel 4 i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, driftsmæssige afskrivninger,
forrentning af fremmedkapital og underskud fra tidligere perioder
opstået i forbindelse med etablering og væsentlig
udbygning af forsyningssystemerne og henlæggelser til
nyinvesteringer. Desuden kan der indregnes udgifter til
rådgivning af vandforsyningens kunder om vandbesparelser,
finansiering af vandbesparende foranstaltninger samt deltagelse i
vandværkssamarbejder og lign. Herudover kan indregnes
udgifter til kortlægning, overvågning og beskyttelse af
de vandressourcer, som anlægget indvinder fra eller i
fremtiden kan forventes at indvinde fra, i det omfang en
sådan supplerende overvågning og beskyttelse ud over
den offentlige kortlægning, overvågning og beskyttelse
er nødvendig eller hensigtsmæssig for
vandforsyningsanlægget. Der kan endvidere indregnes udgifter
til dækning af afgifter, jf. §§ 24 a og 24 b og
§ 35 i lov om miljømål m.v. for vandforekomster
og internationale naturbeskyttelsesområder. Endelig kan der i
prisen indregnes den almene vandforsynings bidrag til dækning
af udgifter til opgaver, der falder ind under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold. Stk. 2. Hel
eller delvis overdragelse af et alment vandforsyningsanlæg
må hverken direkte eller indirekte føre til
højere priser for ydelser fra det pågældende
anlæg, herunder som følge af indregning af
forøgede udgifter til finansiering ved fremmed kapital,
driftsmæssige afskrivninger eller forrentning af
indskudskapital. Stk. 3. Stk. 1
og 2 omfatter også prisfastsættelsen for salg af vand
mellem almene vandforsyningsanlæg.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | 1.§ 2, nr. 7, ophæves. |
| | |
3. § 1, stk. 1 og 2, ophæves,
og i stedet indsættes: »Loven har til formål at sikre
hensynet til princippet om omkostningsdækning, herunder
miljømæssige og ressourcerelaterede omkostninger, og
prissætning med tilskyndelsesvirkning. Derudover tages der
hensyn til, at de forskellige vandanvendelsessektorer yder et
passende bidrag, og til princippet om, at forurener betaler. Stk. 2. I
denne lov forstås ved spildevandsforsyningsselskaber,
medmindre andet er angivet, sådanne
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af § 2, stk.
1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold. Stk. 3. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg. Loven
finder endvidere anvendelse på betaling for afledning til
spildevandsanlæg etableret efter § 7 a og for betaling
til fælles, obligatoriske tømningsordninger for
tømning og bortskaffelse af humane affaldsprodukter, slam og
spildevand fra samletanke og bundfældningstanke. Stk. 4.
Udgifter til udførelse, drift og vedligeholdelse af
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg og
anlæg, der er etableret efter § 7 a, dækkes af
bidrag fra de berørte ejere af fast ejendom (herunder
umatrikulerede arealer), der tilleder til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg, eller som
er kontraktligt tilknyttet spildevandsforsyningsselskabet. I
bidraget efter 1. pkt. kan indregnes
spildevandsforsyningsselskabers bidrag til dækning af
udgifter til opgaver, der falder ind under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.« Stk. 3 bliver herefter stk. 5. | | 2.§ 3, nr. 3, ophæves. |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 52 a. Ved
levering af vand fra et alment vandforsyningsanlæg kan i
prisen indregnes nødvendige udgifter til indvinding og
distribution af vand, lønninger og andre driftsomkostninger,
administration, driftsmæssige afskrivninger, forrentning af
fremmedkapital og underskud fra tidligere perioder opstået i
forbindelse med etablering og væsentlig udbygning af
forsyningssystemerne og henlæggelser til nyinvesteringer.
Desuden kan et alment vandforsyningsanlæg afholde udgifter
til rådgivning af sine kunder om vandbesparelser,
finansiering af vandbesparende foranstaltninger samt deltagelse i
vandværkssamarbejder og lignende. Herudover kan indregnes
udgifter til kortlægning, overvågning og beskyttelse af
de vandressourcer, som anlægget indvinder fra eller i
fremtiden kan forventes at indvinde fra, i det omfang en
sådan supplerende overvågning og beskyttelse ud over
den offentlige kortlægning, overvågning og beskyttelse
er nødvendig eller hensigtsmæssig for
vandforsyningsanlægget. Der kan endvidere indregnes udgifter
til dækning af gebyrer, jf. § 52 c og § 35 i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder. Stk. 2 og 3.
… | | 1.§ 52 a, stk. 1, affattes
således: »Ved levering af vand fra et alment
vandforsyningsanlæg kan der under overholdelse af det
prisloft, som måtte være fastsat for forsyningen i
medfør af § 6 i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold, i prisen indregnes de i denne
bestemmelse anførte udgifter, jf. dog stk. 3 og 4.
Udgifterne omfatter 1) nødvendige omkostninger til
indvinding og distribution af vand, 2) lønninger og andre
driftsomkostninger, 3) administration, 4) bidrag til dækning af udgifter
til det forsyningssekretariat, der er oprettet i medfør af
kapitel 4 i lov om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold, 5) driftsmæssige
afskrivninger, 6) forrentning af fremmedkapital, 7) underskud fra tidligere perioder
opstået i forbindelse med etablering og væsentlig
udbygning af forsyningssystemerne, 8) henlæggelser til
nyinvesteringer, 9) udgifter til rådgivning af
vandforsyningens kunder om vandbesparelser, finansiering af
vandbesparende foranstaltninger og deltagelse i
vandværkssamarbejder og lign., 10) udgifter til kortlægning,
overvågning og beskyttelse af de vandressourcer, som
anlægget indvinder fra eller i fremtiden kan forventes at
indvinde fra, i det omfang en sådan supplerende
overvågning og beskyttelse ud over den offentlige
kortlægning, overvågning og beskyttelse er
nødvendig eller hensigtsmæssig for
vandforsyningsanlægget, 11) udgifter til dækning af
afgifter, jf. §§ 24 a, 24 b og 35 i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder, og 12) bidrag til dækning af udgifter
til opgaver, der falder ind under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.« |
| | |
| | 2. I§ 52 a indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Hel eller delvis overdragelse af et alment
vandforsyningsanlæg må hverken direkte eller indirekte
føre til højere priser for ydelser fra det
pågældende anlæg, herunder som følge af
indregning af forøgede udgifter til finansiering ved fremmed
kapital, driftsmæssige afskrivninger eller forrentning af
indskudskapital.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. |
| | |
§ 52
a.Stk. 1. … Stk. 2. Stk. 1
omfatter også prisfastsættelse for salg af vand mellem
almene vandforsyningsanlæg. Stk. 3.
… | | 3. I § 52 a, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »Stk. 1«: »og
2«. |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | I lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 281
af 22. marts 2007, som ændret ved § 22 i lov nr. 1336 af
19. december 2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til offentlige
spildevandsanlæg. Loven finder endvidere anvendelse på
betaling for afledning til spildevandsanlæg etableret efter
§ 7 a og for betaling til kommunale tømningsordninger
for tømning og bortskaffelse af humane affaldsprodukter,
slam og spildevand fra samletanke og
bundfældningstanke. Stk. 2 og 3.
… | | 1.§ 1, stk. 1, ophæves og i stedet
indsættes: »Loven har til formål at sikre
hensynet til princippet om omkostningsdækning, herunder
dækning af miljømæssige og ressourcerelaterede
omkostninger, og prissætning med tilskyndelsesvirkning.
Derudover skal der tages hensyn til, at de forskellige
vandanvendelsessektorer yder et passende bidrag, og til princippet
om, at forurener betaler. Stk. 2. I
denne lov forstås ved spildevandsforsyningsselskaber,
medmindre andet er angivet, sådanne
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af § 2, stk.
1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold. Stk. 3. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg. Loven
finder endvidere anvendelse på betaling for afledning til
spildevandsanlæg etableret efter § 7 a og for betaling
til fælles, obligatoriske ordninger for tømning og
bortskaffelse af humane affaldsprodukter, slam og spildevand fra
samletanke og bundfældningstanke.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og
5. |
| | |
§ 1. Stk.
1. … Stk. 2.
Udgifter til udførelse, drift og vedligeholdelse af
offentlige spildevandsanlæg og anlæg, der er etableret
efter § 7 a, dækkes af bidrag fra de berørte
ejere af fast ejendom (herunder umatrikulerede arealer), der
tilleder til de offentlige spildevandsanlæg, eller som er
kontraktligt tilknyttet kloakforsyningen. Stk. 3.
… | | 2. I § 1, stk. 2,der bliver stk. 4,
ændres »offentlige spildevandsanlæg« til:
»spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg«, »de offentlige
spildevandsanlæg« til:
»spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg« og »kloakforsyningen«
til: »spildevandsforsyningsselskabet«. 3. I § 1, stk. 2,der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »I bidraget efter 1. pkt. kan
indregnes spildevandsforsyningsselskabets bidrag til dækning
af udgifter til opgaver, der falder ind under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold.« |
| | |
§ 2 b. Stk.
1. … Stk. 2. Efter
en konkret vurdering kan kommunalbestyrelsen nedsætte
betalingen af vandafledningsbidrag for tilledning af
filterskyllevand og kølevand til det offentlige
spildevandsanlæg, såfremt tilledningen af
filterskyllevandet eller kølevandet giver anledning til
færre omkostninger for kloakforsyningen end tilledning af
almindeligt spildevand, og når miljømæssige
hensyn taler herfor. Stk. 3.
… | | 4. I § 2 b, stk. 2, ændres »det
offentlige spildevandsanlæg« til:
»spildevandsforsyningsselskabets
spildevandsanlæg«. |
| | |
§ 7 a. I
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen giver ejere af
helårsboliger påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 4, om forbedret
spildevandsrensning for en eksisterende udledning, skal
påbuddet følges af et tilbud om et kontraktligt
medlemskab af kloakforsyningen. Stk. 2-6.
… | | 5. I § 7 a, stk. 1, ændres
»§ 30, stk. 4« til: »§ 30, stk.
1«. |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2. §
3, nr. 1, og § 4, nr. 3, træder i kraft den 1. januar
2011. |
| | |
| | § 6 |
| | |
| | Stk. 1. Ud
over de omkostninger, der kan indregnes i prisen ved levering af
vand fra et alment vandforsyningsanlæg og mellem almene
vandforsyningsanlæg efter § 52 a, stk. 1 og 2, i lov om
vandforsyning m.v., kan der i 2010 indregnes bidrag til
dækning af udgifter til Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse. |