Fremsat den 11. november 2009 af
ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl.
(Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning
m.v.)
§ 1
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 18.
marts 2006, som ændret ved § 13 i lov nr. 523 af
24. juni 2005, § 2 i lov nr. 104 af 7. februar 2007,
§ 12 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 og § 1 i
lov nr. 485 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. § 2, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Udlændinge under 18 år, der i øvrigt opfylder
betingelserne i stk. 1 og 2, kan deltage i danskuddannelse,
når kommunalbestyrelsen ikke anser det for muligt eller
rimeligt at henvise dem til andet relevant undervisningstilbud, jf.
dog § 2 b, stk. 2.«
2. I
§ 2 a indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
fastsætte nærmere regler om danskuddannelse til
udlændinge omfattet af stk. 1.«
3.
Efter § 2 a indsættes i kap.
1:
Ȥ 2 b. Kommunalbestyrelsen
tilbyder to modulers danskuddannelse, jf. lovens § 3,
stk. 6, til udlændinge, der har fået
opholdstilladelse som au pair, jf. udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1.
Stk. 2.
Udlændinge, der har fået opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, jf.
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, er ikke
omfattet af denne lov.«
4. § 6, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen skal efterkomme et
ønske om henvisning til danskuddannelse hos en bestemt
udbyder fra selvforsørgende udlændinge, der ikke
modtager aktiveringstilbud fra det offentlige. Kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen skal afholde udgifterne forbundet med
deltagelse i danskuddannelse hos den valgte udbyder.«
5. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at udlændinge, der er omfattet af denne lov
og bosat i kommunen, orienteres om uddannelsestilbud efter
§§ 2 og 16 b.«
6. I
§ 10 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Etablering som udbyder efter stk. 1, nr. 2-4, er betinget af,
at der mellem kommunalbestyrelsen og den pågældende
udbyder er indgået en driftsaftale om udbud af
danskuddannelse efter denne lov.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
7. § 11 affattes således:
Ȥ 11. En kommunalbestyrelse
kan træffe aftale med en anden kommunalbestyrelse eller et
kommunalt fællesskab om at tilbyde danskuddannelse efter
§ 2 og arbejdsmarkedsrettet danskundervisning efter
§ 16 b.
Stk. 2. Den
kommunalbestyrelse, der har indgået en driftsaftale med en af
de udbydere, der er nævnt i § 10, stk. 1, nr.
2-4, og den kommunalbestyrelse, der udbyder danskuddannelse
på et kommunalt sprogcenter eller en anden kommunal
uddannelsesinstitution, fører tilsyn med udbyderens
virksomhed efter denne lov.
Stk. 3. Ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter
nærmere regler om indholdet og udøvelsen af
tilsynet.«
8.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a. En udbyder, som har
indgået en driftsaftale med en kommune, jf. § 10,
stk. 3, og en kommunal udbyder af danskuddannelse tilbyder
danskuddannelse inden for kommunens grænser.
Stk. 2.
Såfremt udbyderen ønsker at tilbyde danskuddannelse
uden for kommunens grænser, skal kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor undervisningen ønskes tilbudt, godkende, at
undervisningen foregår der.«
9. § 13, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Taksten pr. modul for hver af de tre danskuddannelser aftales
mellem kommunalbestyrelsen og udbyderen af danskuddannelse, jf.
§ 10, stk. 1, nr. 2-4. Taksten opdeles i en
starttakst og en sluttakst, som hver udgør halvdelen af den
aftalte takst pr. modul. Starttaksten udbetales, når
kursisten påbegynder undervisningen på et modul.
Sluttaksten udbetales, når kursisten har bestået den
modultest, jf. § 9, stk. 3, der afslutter
undervisningen på det pågældende modul. Taksterne
kan kun udbetales én gang pr. modul, medmindre der
foreligger særlige omstændigheder.«
10.
Efter § 16 a indsættes:
Ȥ 16 b. Kommunalbestyrelsen
tilbyder arbejdsmarkedsrettet danskundervisning til
udlændinge over 18 år, der
1) er indrejst i
Danmark inden for det seneste år og har ordinær
beskæftigelse, fast, lovligt ophold og ret til at arbejde her
i landet eller
2) er omfattet af
§ 2 a og har påbegyndt deres
ansættelsesforhold her i landet eller etableret deres
selvstændige virksomhed her i landet inden for det seneste
år.
Stk. 2. Uanset
stk. 1 er udlændinge, der modtager eller har modtaget
danskuddannelse, jf. § 2, ikke berettiget til at modtage
tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Stk. 3. Uanset
stk. 1 er udlændinge, der er omfattet af
integrationsloven, ikke berettiget til at modtage tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Stk. 4. Uanset
stk. 1 er udlændinge, der modtager starthjælp
eller kontanthjælp, ikke berettiget til at modtage tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. Dette gælder dog ikke
udlændinge, som opholder sig her i landet i medfør af
EU-reglerne om ophævelse af indrejse- og
opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie
bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser
m.v.
Stk. 5. En
udlænding, der ønsker at deltage i
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, anmoder om undervisning ved
henvendelse til kommunalbestyrelsen i sin bopælskommune
eller, hvis udlændingen ikke er folkeregistreret, ved
henvendelse til en hvilken som helst kommunalbestyrelse her i
landet. Den pågældende kommunalbestyrelse henviser
herefter udlændingen til optagelse til arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning.
Stk. 6.
§ 11 a finder ikke anvendelse for tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Stk. 7. Den
kommunalbestyrelse, som henviser udlændingen til optagelse
til arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, jf. stk. 5, skal sikre,
at undervisningen kan påbegyndes hurtigst muligt og senest en
måned efter udlændingens anmodning herom.
Stk. 8. Tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning omfatter højst 250
timers undervisning i højst 1 år og 6 måneder
efter det tidspunkt, hvor den pågældende første
gang kunne påbegynde undervisningen.
Stk. 9. En
udlænding, der har deltaget i arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, er berettiget til tilbud om danskuddannelse, jf.
§ 2, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Tilbuddet
efter § 2 omfatter danskuddannelse, indtil
udlændingen har bestået en af de afsluttende
danskprøver, dog højst tre år efter, at den
pågældende første gang kunne påbegynde
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Stk. 10. Tilbuddet
om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning er vederlagsfrit for den
enkelte udlænding. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen
afholder de udgifter, der er forbundet med arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, efter en timetakst fastsat af ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration. Er udlændingen
på tidspunktet for henvisningen til arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning endnu ikke folkeregistreret, dækker den
kommune, som har henvist udlændingen, de foreløbige
udgifter mod efterfølgende fuld refusion fra
bopælskommunen.
Stk. 11. Staten
refunderer 50 pct. af de samlede udgifter, som kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen har afholdt til arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, jf. stk. 10.
Stk. 12. Ved tilbud
om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning finder § 2,
stk. 4, § 5, stk. 4, § 6, stk. 2
og 5, §§ 7 og 16 og § 18, stk. 1,
tilsvarende anvendelse.
Stk. 13. Ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter
nærmere regler om tilbud om arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, herunder regler om udbydere af undervisningen,
indholdet af tilbuddet, refusion, regnskabsaflæggelse og
revision.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 13, stk. 3, 2.-4. pkt., som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 9, og § 16 b, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 10, træder i kraft den 1. juli
2010.
Stk. 3.
§ 2 b finder ikke anvendelse for udlændinge, som
har påbegyndt danskuddannelse før lovens
ikrafttræden.
Stk. 4.
Driftsaftaler, som er indgået mellem en kommunalbestyrelse og
en udbyder af danskuddannelse før lovens ikrafttræden,
og som ikke er i overensstemmelse med lovens § 11 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, bortfalder med
udgangen af 2014, medmindre de er udløbet inden.
Stk. 5.
Driftsaftaler, som er indgået mellem en kommunalbestyrelse og
en udbyder af danskuddannelse før lovens ikrafttræden,
skal senest inden udgangen af 2014 være i overensstemmelse
med lovens § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 9.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
Indholdsfortegnelse |
| | |
1. | Lovforslagets formål |
2. | Lovforslagets baggrund |
3. | Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning
(intro-dansk) |
| 3.1. | Gældende ret |
| 3.2. | Overvejelser |
| 3.3. | Foreslået ordning |
4. | Justeringer af danskuddannelsestilbuddet
for visse grupper af udlændinge (udlændinge med ophold
som au pair eller ophold som elever på ungdomsuddannelser
m.v.) |
| 4.1. | Gældende ret |
| 4.2. | Overvejelser |
| 4.3. | Foreslået ordning |
5. | Udbud af danskuddannelse inden for
kommunens grænser |
| 5.1. | Gældende ret |
| 5.2. | Overvejelser |
| 5.3. | Foreslået ordning |
6. | Afskaffelse af vejledende modultakster og
indførelse af opdelte modultakster |
| 6.1. | Gældende ret |
| 6.2. | Overvejelser |
| 6.3. | Foreslået ordning |
7. | Kommunernes tilsyn med udbydere af
danskuddannelse |
| 7.1. | Gældende ret |
| 7.2. | Overvejelser |
| 7.3. | Foreslået ordning |
8. | Øvrige forslag |
| 8.1. | Indsættelse af hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om EU-grænsependleres
ret til danskuddannelse |
| 8.2. | Kommunalbestyrelsens pligt til at
informere om tilbuddet om introdansk |
| 8.3. | Lovtekniske ændringer m.m. |
9. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
11. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
12. | Miljømæssige
konsekvenser |
13. | Forholdet til EU-retten |
14. | Hørte myndigheder m.v. |
15. | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget |
| | |
1. Lovforslagets formål
Lovforslaget har til formål - som supplement til de
ordinære danskuddannelser - at etablere et
arbejdsmarkedsrettet danskundervisningstilbud (intro-dansk) til
udlændinge, der tager ophold her i landet som led i
beskæftigelse. Udenlandske arbejdstagere er med til at sikre
danske virksomheder adgang til kvalificeret arbejdskraft og
bidrager samtidig til det danske samfund. Regeringen ønsker
med dette lovforslag at give udenlandske arbejdstagere en hurtigere
adgang til danskundervisning, der samtidig tilgodeser deres behov
for et fleksibelt og beskæftigelsesorienteret
undervisningstilbud. Der henvises til afsnit 3.
Formålet med lovforslaget er endvidere at
gennemføre en række justeringer af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 259 af 18. marts 2006
(danskuddannelsesloven) på baggrund af de erfaringer, som er
indvundet siden loven trådte i kraft den 1. januar 2004.
Regeringen har løbende fulgt effekten af
danskuddannelsesloven. En evaluering af danskuddannelsesloven, der
blev afsluttet i 2008, har vist, at danskuddannelseslovens
hovedformål i vidt omfang er opnået, men at der
samtidig er behov for enkelte justeringer af lovens indhold.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om, at kommunerne skal
have bedre muligheder for at planlægge det kommunale
danskuddannelsestilbud. Med lovforslaget gives der bl.a. kommunerne
adgang til at bestemme antallet af udbydere i kommunen,
således at der kan sikres et mere fast grundlag for
planlægningen af det kommunale danskuddannelsestilbud. Der
henvises til afsnit 5.
Med lovforslaget tydeliggøres endvidere kommunernes og
udbydernes adgang til frit at aftale modultaksten for
danskuddannelse. Lovforslaget indebærer, at de vejledende
modultakster afskaffes, og det understreges dermed, at
takstfastsættelsen er et anliggende mellem kommune og
udbyder. Der henvises til afsnit 6.
Som led i justeringen af danskuddannelsesloven indeholder
lovforslaget herudover bl.a. forslag om opdeling af modultaksten i
en start- og en sluttakst, ligesom der gennemføres en
tilpasning af målgruppen for det kommunale
danskuddannelsestilbud. Der henvises til henholdsvis afsnit 6 og
4.
Med lovforslaget gennemføres således en
ændring af danskuddannelsesloven, der sikrer, at
danskuddannelsestilbuddet justeres på baggrund af de
erfaringer, der er gjort med lovens anvendelse, og tilpasses
ændringer i sammensætningen af målgruppen for
tilbuddet. Samtidig fastholdes danskuddannelseslovgivningens sigte
mod en hurtig og effektiv tilegnelse af det danske sprog. Det er
således fortsat lovens hovedformål, at voksne
udlændinge hurtigst muligt får tilegnet sig det danske
sprog, og at den enkelte udlænding selv har et ansvar for at
benytte sig af tilbuddet i den treårige periode, hvor
tilbuddet er til rådighed.
2. Lovforslagets baggrund
Med vedtagelsen af danskuddannelsesloven, der trådte i
kraft den 1. januar 2004, gennemførte regeringen en
større reform af danskundervisningen for voksne
udlændinge med det formål at sikre større
effektivitet og fleksibilitet i danskundervisningen. Med loven er
undervisningen i højere grad blevet erhvervsrettet og
tilpasset den enkelte kursists forudsætninger. Der er desuden
etableret tre danskuddannelser, der alle afsluttes med centralt
stillede prøver i dansk. Der er herudover indført
resultatstyring af udbyderne af danskuddannelse via modultakster og
indført frit valg af udbyder for selvforsørgede
kursister.
Regeringen har nøje fulgt resultaterne og effekten af
danskuddannelsesloven. Der blev bl.a. i 2007-2008 gennemført
en evaluering omfattende fire delundersøgelser af
danskuddannelsesloven. Evalueringen viser, at reformen af
danskuddannelsesområdet på en række områder
har indfriet regeringens målsætninger. Bl.a. er
undervisningen styrket, og progressionen for kursister på
alle tre danskuddannelser er forbedret. Samtidig peger evalueringen
på, at der er punkter i danskuddannelsessystemet, hvor der
kan være behov for ændringer eller justeringer. Det
gælder f.eks. principperne bag modultakstfinansieringen og
kommunernes tilsyn med undervisningen.
I samme periode - siden reformens gennemførelse - har
sammensætningen af gruppen af danskuddannelseskursister
ændret sig, således at udenlandske studerende og
arbejdstagere udgør en stadig større andel af
kursisterne på danskuddannelserne, mens andelen af flygtninge
og familiesammenførte er faldet.
På baggrund af evalueringen - og det ændrede
indvandringsmønster - har regeringen i april 2008 nedsat en
arbejdsgruppe med deltagelse af KL og repræsentanter for
Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser og Uddannelsesforbundet
samt repræsentanter for Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration (formandskab),
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling (repræsenteret af CIRIUS)
og Undervisningsministeriet. Arbejdsgruppen har haft til opgave at
belyse og uddybe nogle af de udfordringer, som
danskuddannelsesområdet står overfor.
Arbejdsgruppens rapport - »Rapport fra arbejdsgruppen om
danskuddannelse for voksne udlændinge« - blev
offentliggjort i juni 2009. Rapporten indeholder en række
anbefalinger til justering af danskuddannelsestilbuddet til voksne
udlændinge. Dette lovforslags forslag til ændringer af
danskuddannelsesloven skal ses i lyset af arbejdsgruppens
vurderinger og anbefalinger, som til dels danner baggrund for
indholdet af lovforslaget.
Rapporten er sendt til Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik (folketingsåret
2008/2009, alm. del., bilag 170).
Det bemærkes, at regeringens afbureaukratiseringsplan,
»Mere tid til velfærd - Regeringens plan for mindre
bureaukrati i kommuner og regioner«, bl.a. indeholder forslag
til initiativer til afbureaukratisering af
danskuddannelsesområdet. Dette drejer sig bl.a. om forslag om
mere målrettet fraværsregistrering og afskaffelse af
gebyr for danskuddannelse. Det er hensigten at gennemføre
disse forslag i afbureaukratiseringsplanen i forbindelse med den
samlede udmøntning af regeringens afbureaukratiseringsplan
senere i denne folketingssamling.
3. Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning
(intro-dansk)
3.1. Gældende ret
Det følger af danskuddannelsesloven, at
kommunalbestyrelsen tilbyder udlændinge, der har lovligt
ophold her i landet, og som er folkeregistreret i kommunen,
danskuddannelse i op til tre år. Uddannelsestilbuddet
omfatter én af de tre danskuddannelser (Danskuddannelse 1, 2
og 3), således at den enkelte udlænding indplaceres
på den af danskuddannelserne, som bedst stemmer overens med
vedkommendes uddannelsesmæssige baggrund.
Formålet med danskuddannelsestilbuddet er bl.a. dels at
bidrage til, at herboende udlændinge opnår
nødvendige dansksproglige kompetencer og viden om kultur- og
samfundsforhold i Danmark, så de kan blive deltagende og
ydende medborgere på lige fod med samfundets øvrige
borgere, dels at bidrage til, at udlændinge opnår
kendskab til det danske arbejdsmarked, så de herved får
mulighed for at komme i beskæftigelse og blive
selvforsørgende, jf. herved lovens § 1.
3.2. Overvejelser
Regeringen ønsker at tiltrække og fastholde
velkvalificerede udenlandske arbejdstagere. Antallet af
udlændinge, der kommer til Danmark som led i
beskæftigelse, har gennem de seneste år været
stigende, hvilket har været til gavn ikke blot for danske
virksomheder, men for det danske samfund som helhed.
Udenlandske arbejdstagere opholder sig typisk kun i en kortere
periode her i landet, og deres behov for danskuddannelse adskiller
sig ofte fra andre grupper af udlændinge omfattet af
danskuddannelsesloven. En udenlandsk arbejdstager vil ofte have
behov for straks at kunne opnå det arbejdsrelaterede kendskab
til det danske sprog, som kræves, hvis udlændingen skal
bidrage aktivt på sin arbejdsplads.
Det eksisterende danskuddannelsestilbud tilbydes alle
herboende udlændinge uanset formålet med deres ophold.
Der følger af danskuddannelseslovgivningen en vis pligt for
kommunerne til at tilpasse det ordinære
danskuddannelsestilbud til udlændingens behov og give dette
et erhvervsrettet sigte.
Regeringen finder dog, at der - som supplement til det
almindelige danskuddannelsestilbud - er behov for etablering af et
særligt arbejdsmarkedsrettet danskuddannelsestilbud, der
målrettes de behov, som udenlandske arbejdstagere med et mere
midlertidigt ophold i Danmark har for at opnå kendskab til
det danske sprog.
3.3. Foreslået ordning
På den baggrund foreslås det, at der
indføres et kortere kursus i arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning (intro-dansk) for udenlandske arbejdstagere.
Intro-dansk foreslås etableret som et begynderkursus
møntet på nyankomne udenlandske arbejdstagere og skal
så vidt muligt tilrettelægges med et specifikt
erhvervsrettet sigte. Indholdet i danskundervisningen skal
herudover sikre de udenlandske arbejdstagere en hurtig
indføring i de mest basale danskkundskaber.
Det foreslås endvidere, at målgruppen for
tilbuddet om intro-dansk er udlændinge, der har ordinær
beskæftigelse, fast, lovligt ophold og ret til at arbejde her
i landet. Tilbuddet omfatter såvel EU-borgere som borgere fra
tredjelande. Med kravet om ordinær beskæftigelse og ret
til arbejde her i landet sikres det, at tilbuddet målrettes
udlændinge, der er aktive på det danske
arbejdsmarked.
Kurset i intro-dansk skal tilbydes af kommunalbestyrelsen
på linje med de øvrige danskuddannelsestilbud.
Udlændingen skal frit kunne vælge, hos hvilken udbyder
udlændingen ønsker at følge kurset.
Der skal så vidt muligt kunne være fleksible
muligheder for at afvikle og tilrettelægge undervisningen,
så det passer til den arbejdssammenhæng, som den
udenlandske arbejdstager indgår i, samt til virksomhedernes
behov. Undervisningen kan f.eks. tilrettelægges for
beskæftigede på samme arbejdsplads, hvis der kan samles
et tilstrækkeligt antal kursister til, at undervisningen kan
målrettes denne kursistgruppe, eller for beskæftigede
inden for samme branche eller beslægtede brancher. Endvidere
kan tilbuddet efter behov placeres på enten sprogcentret
eller en arbejdsplads.
Omfanget af kurset foreslås fastsat til 250 timer, der
skal gennemføres inden for en tidsramme på 1 ½
år. Kurset skal kunne sammensættes og
gennemføres efter behov efter en
»klippekortsmodel«, der i videst muligt omfang sikrer
den fornødne fleksibilitet i forhold til arbejdstagerens
behov og muligheder. Tilbuddet opdeles således i et antal
undervisningforløb med et bestemt timetal. I
modsætning til de ordinære danskuddannelser omfatter
intro-dansk ikke modultest og afsluttende prøver.
Udlændinge, der kommer til landet som led i
beskæftigelse, vil ofte have ret til at påbegynde deres
beskæftigelse straks efter deres ankomst. Den enkelte
udlænding og dennes arbejdsgiver har således ofte behov
for, at udlændingen kan påbegynde et tilbud om
danskundervisning allerede på dette tidlige tidspunkt. For at
imødekomme dette behov foreslås det, at intro-dansk
skal kunne påbegyndes, uden at arbejdstageren skal afvente
folkeregistrering, og senest en måned efter, at
udlændingen har anmodet om kurset og opfyldt betingelserne
for at få det.
Udlændinge, der har fulgt intro-dansk, og som fortsat
har lovligt ophold her i landet, har inden for en treårig
periode - regnet fra påbegyndelsen af intro-dansk - mulighed
for at følge det ordinære danskuddannelsestilbud. Er
en udlænding først blevet optaget på en
ordinær danskuddannelse, ophører retten til at
følge intro-dansk.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10.
4. Justeringer af danskuddannelsestilbuddet for visse
grupper af udlændinge (udlændinge med ophold som au
pair eller ophold som elever på ungdomsuddannelser
m.v.)
4.1. Gældende ret
Tilbuddet om danskuddannelse efter danskuddannelsesloven
omfatter efter de gældende regler udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse som au pair efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1. Det betyder, at en udlænding
med ophold som au pair har samme ret til det treårige
danskuddannelsestilbud som danskuddannelseslovens øvrige
målgruppe.
Tilbuddet om danskuddannelse omfatter endvidere
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
Udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på deltagelse i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, omfatter f.eks. udenlandske elever, der opholder
sig et år i Danmark, bor hos en dansk værtsfamilie og
følger undervisningen på et dansk gymnasium eller en
erhvervsskole. Er den pågældende elev over 18 år,
har eleven efter de gældende regler ret til danskuddannelse.
De fleste elever er dog under 18 år, og de tilhører
derfor ikke målgruppen for danskuddannelsesloven og har
derfor ikke et krav på at følge danskuddannelse.
Kommunen har imidlertid pligt til at stille et andet
danskundervisningstilbud til rådighed for udvekslingselever
under 18 år, typisk på den lokale ungdomsskole, men kan
dog i henhold til danskuddannelsesloven henvise til danskuddannelse
i henhold til danskuddannelsesloven, hvis kommunen ikke har et
relevant tilbud i ungdomsskolen eller et andet relevant
tilbud.
4.2. Overvejelser
Det er regeringens opfattelse, at udlændinge, der
meddeles opholdstilladelse som au pair-personer, fortsat skal have
adgang til danskuddannelse, således at både au
pair-personen og værtsfamilien kan få gavn og udbytte
af au pair-personens ophold her i landet.
Det er dog samtidig vurderingen, at der ikke er behov for, at
en udlænding med ophold som au pair tilbydes en hel og meget
omfattende danskuddannelse, der i varighed rækker langt ud
over den opholdstid, der ligger til grund for au pair-ordningen. En
au pair-person gives således som hovedregel opholdstilladelse
for 18 måneder, dog ikke ud over au pair-kontraktens
gyldighed.
Det er endvidere regeringens opfattelse, at udenlandske
elever, der meddeles ophold med henblik på at deltage i en
grundskoleuddannelse eller en ungdomsuddannelse, herunder en
gymnasial uddannelse, ikke skal være omfattet af
danskuddannelsesloven. Brugen af danskuddannelsesloven til
undervisning af unge udenlandske elever i grundskole- eller
ungdomsuddannelser skønnes ikke at være i
overensstemmelse med formålet med danskuddannelsesloven, der
er rettet mod voksne udlændinge, og der skønnes ikke
at være behov for at sikre denne gruppe udlændinge en
fortsat adgang til danskuddannelsestilbuddet. Disse elever har dog
stadig mulighed for at deltage i danskuddannelse mod fuld betaling
eventuelt således, at den uddannelsesinstitution, som eleven
går på, finansierer danskuddannelsen.
4.3. Foreslået ordning
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens tilbud om
danskuddannelse til udlændinge med ophold som au pair
afgrænses til to moduler. Hermed sikres, at udlændingen
opnår mulighed for at opnå et grundlæggende
kendskab til det danske sprog. Endvidere foreslås det, at
udlændinge over 18 år, der er meddelt opholdstilladelse
med henblik på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, ikke
længere skal have ret til undervisning i henhold til
danskuddannelsesloven. Tilsvarende foreslås det, at
kommunerne ikke længere skal kunne henvise udlændinge
under 18 år, der opholder sig som elever på en grund-
eller en ungdomsuddannelse, til danskuddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
5. Udbud
af danskuddannelse inden for kommunens grænser
5.1. Gældende ret
Efter den gældende danskuddannelseslov er der ikke noget
til hinder for, at en udbyder af danskuddannelse tilbyder
danskuddannelse i en anden kommune, selv om der ikke foreligger en
aftale med den stedlige kommunalbestyrelse herom. Det er alene en
betingelse, at udbyderen er etableret som en kommunal, anden
offentlig eller privat udbyder efter lovens regler, dvs. at udbyder
har indgået en driftsaftale med en kommunalbestyrelse eller
er etableret som kommunal udbyder; men er udbyder først
etableret som udbyder, kan den pågældende frit tilbyde
danskuddannelse i andre kommuner.
I tilfælde, hvor der udbydes danskuddannelse i en anden
kommune, påhviler det den stedlige kommunalbestyrelse at
afholde udgifterne forbundet med danskuddannelsestilbuddet,
såfremt en udlænding, der er selvforsørgende, i
henhold til danskuddannelseslovens § 6, stk. 2,
vælger at følge danskuddannelse på et andet
sprogcenter end et under bopælskommunen henhørende
sprogcenter. Den stedlige kommunalbestyrelse skal betale den
aftalte eller fastsatte modultakst, der imidlertid ikke kan
overstige den vejledende modultakst, der er fastsat i
finansloven.
5.2. Overvejelser
Denne adgang til at udbyde danskuddannelse i en kommune,
uanset den stedlige kommunalbestyrelses manglende godkendelse
heraf, har medført en række
uhensigtsmæssigheder. Adgangen har således
vanskeliggjort kommunernes muligheder for at planlægge det
kommunale danskuddannelsestilbud. I praksis har det bl.a. betydet,
at en kommunalbestyrelse kan pålægges at betale for et
tilbud i kommunen, der er dyrere end kommunens eget tilbud. Dertil
kommer, at der i forbindelse med et kommunalt udbud af
danskuddannelsesopgaven har været eksempel på, at en
sprogskole, der har deltaget i udbudsrunden uden at have vundet
opgaven, ikke desto mindre har kunnet fortsætte med at
tilbyde danskuddannelse i kommunen og i øvrigt modtage
højere betaling end den udbyder, der gav det billigste
tilbud. Dette har været muligt, fordi den
pågældende sprogskole, der ikke vandt udbuddet, indgik
aftale med en anden kommunalbestyrelse. Muligheden af sådanne
konstruktioner kan hæmme incitamentet til at sende opgaven i
udbud og til at byde på opgaven og dermed medføre
uønskede merudgifter.
Regeringen finder, at kommunerne skal have bedre muligheder
for at planlægge det kommunale danskuddannelsestilbud. Tilbud
om danskuddannelse inden for en kommunes grænser bør
forudsætte, at den stedlige kommunalbestyrelse har godkendt
etablering af tilbuddet inden for kommunens grænser. På
denne måde sikres kommunerne adgang til at bestemme antallet
af udbydere i kommunen, således at der kan tilvejebringes et
fastere grundlag for planlægningen af det kommunale
danskuddannelsestilbud.
5.3. Foreslået ordning
Det foreslås, at det i danskuddannelsesloven
fastsættes, at en udbyder, som har indgået en aftale
med en kommune, alene skal kunne tilbyde danskuddannelse inden for
denne kommunes grænser, og at en kommunal udbyder af
danskuddannelse tilsvarende alene kan tilbyde danskuddannelse inden
for kommunens grænser. Endvidere foreslås det, at
såfremt udbyderen ønsker at tilbyde danskuddannelse i
en anden kommune, skal den pågældende
kommunalbestyrelse i den kommune, hvor undervisningen ønskes
gennemført, godkende, at undervisningen foregår
der.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8.
6. Afskaffelse af vejledende modultakster og
indførelse af opdelte modultakster
6.1. Gældende ret
Med henblik på at skabe forbedret incitament til
effektivisering af udbydernes undervisningstilbud, herunder
medvirke til at sikre, at så mange udlændinge som
muligt gennemfører danskuddannelse på kortest mulig
tid, blev der med danskuddannelsesloven indført en
taxametermodel på området, jf. danskuddannelseslovens
§ 13, stk. 2.
Ifølge denne model foregår betalingen fra kommune
til udbyder efter takster pr. undervisningsmodul (modultakster),
således at første modultakst udbetales til udbyderen,
når en kursist påbegynder undervisningen på modul
1, anden modultakst udbetales, når kursisten har
bestået den modultest, der afslutter undervisningen på
modul 1, osv.
Modultakstbetaling finder anvendelse i de tilfælde, hvor
en kommunalbestyrelse har indgået en driftsaftale med en
udbyder om at tilbyde danskuddannelse, jf. bestemmelsen i
§ 15 i bekendtgørelse nr. 68 af 6. februar 2006 om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(uddannelsesbekendtgørelsen). Modultakstbetaling finder
derimod ikke anvendelse ved kommunernes afregning med egne
kommunale sprogcentre, når der er tale om afregning for
undervisning af kursister, der er bosiddende i kommunen, jf.
bekendtgørelsens § 15, stk. 7. Kommunen kan
dog frivilligt vælge at tilrettelægge bevillingen til
egne kommunale sprogcentre efter modultakstprincippet.
Af bestemmelsen i danskuddannelseslovens § 13,
stk. 3, følger, at der fastsættes vejledende
modultakster pr. modul på de årlige finanslove.
De fastsatte takster er kun vejledende, og kommunalbestyrelsen
og udbyderen af danskuddannelse kan derfor frit aftale, hvilke
takster der skal gælde for de tre danskuddannelser, og dermed
tage hensyn til kommunalbestyrelsens ønsker om
danskuddannelsestilbuddets indhold og udbyders muligheder for en
effektiv tilrettelæggelse af tilbuddet.
Betaling for danskuddannelse skal - i forholdet mellem
kommunalbestyrelsen og en privat udbyder - som hovedregel ske efter
modultakstprincippet, jf. herved bestemmelsen i
danskuddannelseslovens § 13, stk. 2.
Der er dog i visse særlige situationer mulighed for at
anvende andre former for betaling.
Efter uddannelsesbekendtgørelsen kan
kommunalbestyrelsen indgå aftale med udbyderen om betaling
for danskuddannelse af kortere varighed, hvis indhold omfatter
mindre dele af undervisningen på et eller flere moduler.
Endvidere er der adgang til at fravige modultakstprincippet ved
betaling for danskuddannelse som led i et aktivt tilbud i henhold
til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der henvises til
uddannelsesbekendtgørelsens § 15.
6.2. Overvejelser
Regeringen finder, at modultakstsystemet fortsat skal
være det grundlæggende betalingsprincip efter
danskuddannelsesloven. I evalueringen af danskuddannelsesloven
konkluderes bl.a., at modultakstprincippet - som tilsigtet - har
ført til en effektivisering af danskuddannelsestilbuddet.
Det er efter regeringens opfattelse væsentligt at fastholde
dette incitament i danskuddannelseslovgivningen. Evalueringen af
danskuddannelsesloven har dog samtidigt påvist, at de
vejledende modultakster i praksis har vist sig at normere den frie
takstfastsættelse i et videre omfang end tilsigtet. Der peges
således på, at de vejledende takster risikerer at
låse et dynamisk marked fast på et bestemt pris- og
omkostningsniveau.
På den baggrund finder regeringen, at de vejledende
modultakster bør afskaffes.
Det gældende princip om, at kommunalbestyrelsen betaler
hele modultaksten ved modulets begyndelse har i praksis
indebåret, at kommunerne har betalt for hele undervisningen
på et modul i tilfælde, hvor udlændinge kort
efter at have påbegyndt undervisningen er ophørt
hermed. Dette er ikke hensigtsmæssigt. Med princippet
påføres kommunerne udgifter til danskuddannelse, der i
praksis ikke gennemføres. Heroverfor står, at den
enkelte udbyder dog samtidig har en interesse i at modtage betaling
for samtlige udlændinge, der tilmeldes og påbegynder et
modul, idet udbyderen skal afholde udgifter til undervisere,
lokaler mv.
Regeringen finder, at en opdeling af de aftalte modultakster i
to lige store takster - en starttakst og en sluttakst - sikrer, at
afregningen i højere grad kan tage højde for, at
nogle kursister forlader undervisningen, før modultesten er
bestået, og at det dermed undgås, at stat og kommuner
skal finansiere en undervisning, som ikke har fundet sted. Samtidig
tilgodeses hensynet til den enkelte udbyders behov for en vis
betaling ved påbegyndelse af modulundervisningen.
6.3. Foreslået ordning
Det foreslås, at de vejledende modultakster, der er
fastsat på de årlige finanslove, afskaffes. Hermed
understreges det, at takstfastsættelsen skal fastsættes
ved aftale mellem kommune og udbydere.
Endvidere foreslås det, at den aftalte modultakst
opdeles i to lige store dele, hvoraf den ene halvdel erlægges
af kommunen, når kursisten påbegynder danskuddannelse
på et modul, og den anden halvdel erlægges - ligeledes
af kommunen - når kursisten har bestået den modultest,
der afslutter undervisningen på modulet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og nr.
9.
7. Kommunernes tilsyn med udbydere af
danskuddannelse
7.1. Gældende ret
Det fremgår af bestemmelsen i danskuddannelseslovens
§ 11, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har ansvaret
for, at danskuddannelserne gennemføres efter reglerne i
danskuddannelsesloven. Det betyder, at den kommune, der enten selv
udbyder danskuddannelse på en kommunal skole eller har
indgået en aftale med en privat eller offentlig udbyder om at
udføre danskuddannelse, er forpligtet til at føre
tilsyn med den institution, hvor undervisningen
foregår.
7.2. Overvejelser
Det fremgår af evalueringen af danskuddannelsesloven, at
der blandt kommunerne er en vis usikkerhed om kravene til tilsynet
med sprogskolerne, og at kommunerne først og fremmest har
fokus på den økonomiske udvikling. Endvidere
fremgår det, at det pædagogiske tilsyn med kvaliteten
af undervisningen synes at være relativt begrænset, og
at nogle kommuner ikke føler sig fagligt rustet til at
foretage et pædagogisk tilsyn.
Af evalueringen fremgår tillige, at kommunerne
hovedsagelig fører tilsyn på baggrund af evalueringer
og gennemgang af indberetninger og virksomhedsplaner, medens den
personlige tilstedeværelse og den faglige dialog er lavt
prioriteret.
Skal kvaliteten i danskuddannelserne fastholdes, er det
imidlertid vigtigt, at kommunernes tilsyn med udbydere af
danskuddannelse omfatter både det økonomiske,
administrative og pædagogiske tilsyn, og at dette klart
fremgår af regelsættet om danskuddannelse.
7.3. Foreslået ordning
Det foreslås, at det i danskuddannelseslovgivningen
præciseres, at det kommunale tilsynsansvar fortsat omfatter
et administrativt, økonomisk og pædagogisk tilsyn. Det
foreslås endvidere, at de kommuner, som enten selv er
udbydere af danskuddannelse eller har indgået en aftale med
en ikke-kommunal udbyder om at udføre danskuddannelse, hvert
tredje år skal udarbejde en rapport om tilsynets
førelse til Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration. Endelig foreslås det, at der i
danskuddannelsesloven indsættes en hjemmel til, at ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter
nærmere regler om tilsynets førelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7.
8. Øvrige forslag
8.1. Indsættelse af hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om EU-grænsependleres ret til
danskuddannelse
Det foreslås, at der indsættes en hjemmel i
danskuddannelseslovens § 2 a, hvorved ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte
nærmere regler om EU-grænsependleres, dvs. personer,
der arbejder i Danmark uden at bo her, ret til danskuddannelse. Der
har f.eks. vist sig et behov for at fastsætte regler om, i
hvilket omfang ledige grænsependlere har ret til
danskuddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
8.2. Kommunalbestyrelsens pligt til at informere om
tilbuddet om intro-dansk
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal sørge
for, at udlændinge, der er omfattet af danskuddannelsesloven
og bosat i kommunen, orienteres om tilbuddet om intro-dansk.
Kommunalbestyrelsen har i forvejen pligt til at informere om det
ordinære danskuddannelsestilbud.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.
8.3. Lovtekniske ændringer m.m.
Ifølge danskuddannelseslovens § 2,
stk. 3, kan udlændinge under 18 år deltage i
danskuddannelse, når kommunalbestyrelsen ikke anser det for
muligt eller rimeligt at henvise dem til andet relevant
undervisningstilbud. Som konsekvens af forslaget om, at kommunerne
ikke længere kan henvise udlændinge under 18 år,
der opholder sig som elever på en grund- eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, til
danskuddannelse, foreslås § 2, stk. 3,
præciseret.
Endvidere foreslås det, at det i danskuddannelseslovens
§ 10, stk. 3, præciseres, at det er en
betingelse for at blive udbyder af danskuddannelse, at der er
indgået en driftsaftale mellem kommunalbestyrelsen og den
pågældende udbyder, medmindre udbyderen er et kommunalt
sprogcenter eller en anden kommunal uddannelsesinstitution.
Med forslaget tydeliggøres, at etablering som
ikke-kommunal udbyder forudsætter indgåelse af en
driftsaftale med kommunalbestyrelsen. Der er ikke tilsigtet nogen
ændring i gældende praksis.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og nr.
6.
9. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Forslaget om indførelse af intro-dansk forventes at
medføre en mere målrettet og effektiv
danskundervisning til udenlandske arbejdstagere, idet tilbuddet om
intro-dansk vil have et mere branche- og erhvervsrettet sigte end
den ordinære danskuddannelse. Forslaget forventes derfor at
medføre en samlet besparelse for det offentlige på 3,8
mio. kr. i 2010, 13,3 mio. kr. i 2011 og 20,2 mio. kr. i hvert af
årene 2012 og 2013.
Forslaget om justering af danskuddannelsestilbuddet for visse
grupper af udlændinge indebærer, at udlændinge,
som har fået opholdstilladelse med henblik på at
deltage i en grundskoleuddannelse eller en ungdomsuddannelse -
herunder en gymnasial uddannelse - ikke længere vil have ret
til ordinær danskuddannelse. Desuden indebærer
lovforslaget, at au pair-personer fremover alene vil have ret til
to modulers danskundervisning. Forslaget forventes derfor at
medføre en besparelse for det offentlige på 14,0 mio.
kr. i 2010, 23,0 mio. kr. i 2011 og 34,1 mio. kr. i hvert af
årene 2012 og 2013.
Forslaget om udbud af danskuddannelse inden for kommunens
grænser forventes ikke at have økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
Forslaget om afskaffelse af vejledende modultakster og om
opdeling af modultaksterne i en starttakst og en sluttakst
indebærer, at der ikke fremover vil være statslige
vejledende takster, som udbydere og kommunalbestyrelser kan tage
udgangspunkt i. Dermed skal udbydere og kommunalbestyrelser
fremover selv finde frem til de modultakster, som afspejler den
kursistgruppe, der undervises efter den pågældende
aftale mellem parterne. Forslaget indebærer endvidere, at
kommunen ikke længere skal betale den fulde modultakst, men
alene skal betale starttaksten for de kursister, som vælger
at afbryde undervisningen, før modulet afsluttes med en
modultest. Forslaget forventes at indebære en effektivisering
af undervisningen, som vil medføre en samlet besparelse for
det offentlige på 15,7 mio. kr. i 2010, 18,5 mio. kr. i 2011,
19,8 mio.kr. i 2012 og 20,4 mio. kr. i 2013.
Forslaget om kommunernes tilsyn med udbydere af
danskuddannelse forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Samlet forventes lovforslaget at medføre en besparelse
for det offentlige på 33,5 mio. kr. i 2010, 54,8 mio. kr. i
2011, 74,2 mio. kr. i 2012 og 74,8 mio. kr. i 2013. Idet staten
refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter til
danskuddannelse, fordeler besparelsen sig med 50 pct. til
kommunerne og 50 pct. til staten i alle årene.
10. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det må forventes, at tilbuddet om arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning vil medvirke til, at beskæftigede får
en mere målrettet danskundervisning, som kan have positive
konsekvenser for erhvervslivet.
11. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
12. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser
for borgerne.
13. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
14. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
AOF Danmark, Beskæftigelsesrådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Oplysnings Forbund, Datatilsynet, Danske Handicaporganisationer,
Det centrale Handicapråd, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, FOF´s Landsorgansisation, KL,
Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysnings Forbund,
Lærernes Centralorganisation, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Rådet for Etniske Minoriteter og
Uddannelsesforbundet.
| | |
15. Sammenfattende
skema: | | |
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet forventes lovforslaget at
medføre en besparelse for det offentlige på 33,5 mio.
kr. i 2010, 54,8 mio. kr. i 2011, 74,2 mio. kr. i 2012 og 74,8
mio.kr. i 2013. Da staten refunderer 50 pct. af kommunernes
udgifter til danskuddannelse, fordeler besparelsen sig med 50
pct. til kommunerne og 50 pct. til staten i alle årene. | |
| Ingen | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det må forventes, at tilbuddet om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning vil have positive
konsekvenser for erhvervslivet, fordi undervisningen
tilrettelægges med et arbejdsmarkedsrettet sigte | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
den foreslåede bestemmelse i § 2 b, stk. 2,
hvorefter udlændinge, der har fået opholdstilladelse
med henblik på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, foreslås
undtaget fra lovens målgruppe. Med den foreslåede
ændring af § 2,
stk. 3, præciseres det, at kommunens adgang til
at tilbyde danskuddannelse til udlændinge under 18 år
ikke omfatter den nævnte gruppe udlændinge.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 4 og afsnit 8.3.
Til nr. 2
Ved lov nr. 485 af 12. juni 2009 om ændring af
danskuddannelsesloven (Erhvervsrettet danskundervisning på
internettet, danskuddannelse til EU-grænsependlere m.fl.)
gennemførtes bl.a. en præcisering af
danskuddannelseslovens regler om målgruppen for det kommunale
danskuddannelsestilbud. Det blev med lovændringen
præciseret, at EU-borgere m.fl., der arbejder her i landet
uden at bo her (EU-grænsependlere), har samme ret til
danskuddannelse som udlændinge med opholdstilladelse og
bopæl her i landet, jf. herved bestemmelsen i
danskuddannelseslovens § 2 a.
Den forslåede bestemmelse i § 2 a, stk. 5, betyder, at
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration får
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
danskuddannelse til udlændinge omfattet af § 2 a,
stk. 1 (EU-grænsependlere m.fl.). Bemyndigelsen
påtænkes - på baggrund af de foreløbige
kommunale erfaringer med tilbud om danskuddannelse til
EU-grænsependlere - bl.a. anvendt til at fastsætte
regler om, i hvilket omfang ledige EU-pendlere har ret til
danskuddannelse, og på hvilken måde kommunalbestyrelsen
skal orientere EU-grænsependlere om undervisningstilbuddene,
f.eks. ved at informere virksomheder i området om
EU-grænsependleres ret til intro-dansk og
danskuddannelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 8.1.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i § 2 b, stk. 1,
indebærer, at kommunalbestyrelsen tilbyder udlændinge,
der meddeles ophold som au pair efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, danskundervisning i et omfang
på i alt to moduler på den danskuddannelse, som den
pågældende udlænding indplaceres på.
Når udlændingen har bestået den modultest, der
afslutter undervisningen på det andet tilbudte modul, har den
pågældende ikke ret til yderligere danskuddannelse. Det
er udbyderen, der indstiller den pågældende til
modultesten, efter at der er foretaget en pædagogisk
vurdering af, om kursisten har nået målene for det
pågældende modul og dermed vil være i stand til
at bestå modultesten.
Den enkelte au pair skal - i lighed med andre kursister -
indplaceres på den uddannelse og det modul, hvor den
pågældende forventes at kunne nå de opstillede
mål og få det største udbytte af undervisningen.
Vedkommende vil typisk blive indplaceret på første
modul på den pågældende danskuddannelse, men der
er ikke noget til hinder for, at en au pair, der allerede på
anden vis har opnået dansksproglige kundskaber, indplaceres
på et højere modul på den rette
danskuddannelse.
De to moduler udgør et maksimum for omfanget af det
kommunale danskuddannelsestilbud til udlændinge med
opholdstilladelse som au pair. Der gives ikke nogen adgang for
kommunalbestyrelsen til at tilbyde yderligere danskuddannelse efter
danskuddannelseslovens regler til en au pair, der f.eks. har
gennemført de to tilbudte moduler danskuddannelse, men hvis
opholdstilladelse som au pair endnu ikke er udløbet. Den
enkelte au pair kan i sådanne tilfælde fortsætte
undervisningen hos en udbyder af danskuddannelse mod
brugerbetaling, herunder f.eks. ved at den pågældende
værtsfamilie betaler for udgifterne forbundet hermed.
Den foreslåede bestemmelse gælder ikke for EU- og
EØS-borgere samt schweiziske statsborgere, som tager ophold
her i landet som au pair. Denne gruppe af borgere er i stedet
omfattet af det treårige kommunale danskuddannelsestilbud
svarende til andre EU- og EØS-borgere samt schweiziske
borgere, der tager ophold her i landet og vil også være
berettiget til intro-dansk, jf. den foreslåede § 16
b.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 2 b, stk. 2, er personer,
der har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, med henblik på at deltage i en
grundskoleuddannelse eller en ungdomsuddannelse, herunder en
gymnasial uddannelse, ikke længere omfattet af
danskuddannelsesloven. De pågældende vil dog kunne
deltage i danskuddannelse mod fuld betaling (rekvireret
undervisning).
Den foreslåede bestemmelse får ikke virkning for
EU- og EØS-borgere samt schweiziske statsborgere, som
opholder sig i landet med henblik på at deltage i en
grundskoleuddannelse eller en ungdomsskoleuddannelse, herunder en
gymnasial uddannelse. Sådanne personer opfylder betingelserne
for at være selvforsørgende efter direktiv 2004/38/EF
(opholdsdirektivet), jf. også udlændingelovens
§ 6.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 4.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i
danskuddannelseslovens § 6, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen skal efterkomme et
ønske om henvisning til danskuddannelse hos en bestemt
udbyder fra selvforsørgende udlændinge, der ikke
modtager aktiveringstilbud fra det offentlige, såfremt
udgifterne for deltagelse i danskuddannelsen hos den
pågældende udbyder ikke overstiger den vejledende
modultakst. Den i bestemmelsen indeholdte betingelse om, at
udgiften ikke må overstige den vejledende modultakst, er
fastsat med henblik på at sikre et økonomisk loft over
de udgifter, som det frie valg af udbyder pålægger
bopælskommunen.
Efter den foreslåede ændring af
danskuddannelseslovens § 13,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 9,
afskaffes de vejledende modultakster. Det indebærer, at der
ikke længere vil blive fastsat vejledende modultakster
på de årlige finanslove, og det kan således ikke
længere stilles som betingelse for adgang til frit valg af
udbyder, at udgiften til danskuddannelse hos den valgte udbyder
ikke overstiger den vejledende modultakst.
Med den foreslåede ændrede affattelse af § 6, stk. 2, foreslås
det i den gældende bestemmelse fastsatte udgiftsloft, der
svarer til den vejledende modultakst, erstattet af et udgiftsloft
svarende til den modultakst, der er aftalt mellem den valgte
udbyder og dennes aftalekommune. Ønsker kursisten henvisning
til danskuddannelse hos en kommunal udbyder, som ikke finansieres
via modultakster, foreslås betalingen for
danskuddannelsestilbuddet fastsat til den timepris eller anden
betaling, som den kommunale udbyder anvender til finansiering af
danskuddannelse til bopælskommunens egne kursister.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 6.
Til nr. 5
Kommunalbestyrelsen er allerede i dag forpligtet til at
orientere udlændinge om danskuddannelsestilbuddet. Det
foreslås i § 8, at
kommunalbestyrelsen skal sørge for, at udlændinge
bosat i kommunen, der er omfattet af lovens målgruppe,
orienteres om både danskuddannelse og det nye tilbud om
intro-dansk, herunder om forskellen på de to tilbud.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 8.2.
Til nr. 6
Med den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3,
præciseres, at etablering som udbyder efter § 10,
stk. 1, nr. 2-4, forudsætter en driftsaftale med
kommunalbestyrelsen. Adgangen til at indgå kommunale aftaler
om varetagelsen af danskuddannelsestilbuddet er i dag nærmere
reguleret i § 13, stk. 2, i
uddannelsesbekendtgørelsen. Det skønnes dog mest
hensigtsmæssigt, at denne adgang reguleres i
danskuddannelsesloven. Det er således kommunalbestyrelsen,
der beslutter, om den vil benytte sig af en udbyder til - på
kommunens vegne - at tilbyde danskuddannelse i henhold til
danskuddannelsesloven. Etablering som kommunal udbyder sker ved
kommunalbestyrelsens beslutning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 8.3.
Til nr. 7
Efter den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1, kan en
kommunalbestyrelse træffe aftale med en anden
kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab om at
tilbyde danskuddannelse i henhold til § 2, eller
intro-dansk i henhold til § 16 b. Bestemmelsen svarer til
den gældende § 11, stk. 2. Samtidig er det i
den foreslåede bestemmelse tilføjet, at kommunale
aftaler om danskuddannelse tillige kan omfatte udbud af det
arbejdsmarkedsrettede danskundervisningstilbud, intro-dansk, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 16 b.
Adgangen til at overlade opgaver efter den foreslåede
§ 11, stk. 1, omfatter i overensstemmelse med
gældende praksis såvel faktiske opgaver (f.eks.
gennemførelse af undervisning) som myndighedsopgaver (f.eks.
adgang til at træffe afgørelse om tilbud om
danskuddannelse).
Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 2, indeholder en
præcisering af det kommunale tilsyn med
danskuddannelsestilbuddet. Bestemmelsen foreslås indsat til
erstatning for den gældende bestemmelse i
danskuddannelseslovens § 11, stk. 1. Efter
danskuddannelseslovens § 11, stk. 1, har
kommunalbestyrelsen ansvaret for, at danskuddannelserne
gennemføres efter denne lov. Bestemmelsen indebærer,
at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med
danskuddannelsestilbuddet. Dette foreslås nu præciseret
med den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 2.
Kommunens tilsynsforpligtelse omfatter også undervisningen i
intro-dansk, jf. den foreslåede § 16 b. Efter den
foreslåede bestemmelses § 11,
stk. 3, bemyndiges ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration til at fastsætte nærmere
regler om indholdet og udøvelsen af tilsynet. Der
påtænkes bl.a. fastsat nærmere regler om
indholdet af det administrative, økonomiske og
pædagogiske tilsyn. Der påtænkes endvidere
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen hvert tredje år
skal udarbejde en rapport til Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration om udviklingen på området,
og om, hvordan tilsynet har været ført.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 7.
Til nr. 8
Af den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 1, følger,
at en udbyder, som har indgået en driftsaftale med en
kommune, tilbyder danskuddannelse inden for denne kommunes
grænser. Af bestemmelsen følger endvidere, at en
kommunal udbyder af danskuddannelse tilbyder danskuddannelse inden
for kommunens grænser.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en
offentlig eller privat udbyder af danskuddannelse fysisk skal
afholde undervisningen i den kommune, under hvis kommunalbestyrelse
udbyderen henhører, dvs. den kommune, hvis
kommunalbestyrelse har oprettet udbyderen, jf. § 10,
stk. 1, nr. 1, eller indgået aftale med udbyderen, jf.
§ 10, stk. 1, nr. 2-4. Udbyderen skal således
etablere undervisningslokaler inden for grænserne af den
pågældende kommune. Den foreslåede bestemmelse er
ikke til hinder for, at en udbyder - f.eks. som led i en faglig
ekskursion - i en kortere afgrænset periode
gennemfører undervisningen uden for kommunens grænser.
Derimod er bestemmelsen til hinder for, at en udbyder for en
længere periode etablerer f.eks. en afdeling i en anden
kommune, medmindre kommunalbestyrelsen i denne kommune godkender
dette, jf. nedenfor om den foreslåede bestemmelse i
§ 11 a, stk. 2. Bestemmelsen er heller ikke til
hinder for, at en kursist, der modtager undervisning hos en udbyder
beliggende i en anden kommune end bopælskommunen, i den
forbindelse modtager danskuddannelse via it-undervisning, uanset at
den pågældende f.eks. modtager it-undervisningen hjemme
eller på en arbejdsplads i bopælskommunen.
Der er fortsat adgang til, at en udbyder, der er
hjemmehørende uden for en kommunes grænser, f.eks.
deltager i et udbud af danskuddannelsesopgaven i den
pågældende kommune. Overdrages danskuddannelsesopgaven
til den pågældende udbyder, forudsættes i
så fald, at udbyderen skal etablere undervisningsmuligheder
inden for denne kommunes grænser og afholde undervisningen
dér.
Bestemmelsen gælder ikke for tilbud om intro-dansk, jf.
den foreslåede § 16 b, stk. 6. Det betyder, at
intro-dansk kan tilbydes både i og uden for kommunen.
I § 11 a, stk. 2,
foreslås det, at en kommunalbestyrelse kan godkende, at en
udbyder tilbyder danskuddannelse i kommunen, selv om udbyderen har
en aftale med en anden kommunalbestyrelse. En kommunalbestyrelse i
en kommune A kan således godkende, at en udbyder, som har en
aftale med kommunalbestyrelsen i en kommune B, udbyder
danskuddannelse i kommune A, f.eks. ved etablering af en afdeling i
kommunen. Med bestemmelsen sikres det, at en udbyder kan gives
mulighed for at tilbyde undervisning i en anden kommune, uanset den
foreslåede bestemmelse i stk. 1. Tilsynsforpligtelsen
med en udbyder, der i henhold til den foreslåede
§ 11 a, stk. 2, har undervisningsopgaver i flere
kommuner, påhviler - ligesom i dag - aftalekommunen.
En godkendelse kan give generel adgang til at tilbyde
danskuddannelse i kommunen. En godkendelse kan også
begrænses til f.eks. at omfatte tilbud om danskuddannelse,
der målrettes en bestemt kursistgruppe. En kommunal
beslutning om meddelelse af godkendelse - eller afslag herpå
- skal træffes i overensstemmelse med almindelige principper
om saglig forvaltning, herunder f.eks. hensynet til kommunens
planlægning af danskuddannelsesopgaven.
Hvis en kommunalbestyrelse i henhold til den foreslåede
bestemmelse i § 11, jf. lovforslagets § 1, nr.
7, har truffet aftale med en kommunalbestyrelse eller et kommunalt
fællesskab om at tilbyde danskuddannelse, kan der typisk
være behov for, at udbyderen har afdelinger i flere kommuner
for dermed at sikre, at kursister, der bor uden for
udbyderkommunen, ikke har for langt til et danskuddannelsestilbud.
En aftale efter § 11 træder i stedet for en
godkendelse og giver således mulighed for etablering på
tværs af kommunegrænser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 5.
Til nr. 9
Efter den gældende § 13, stk. 3, 1. pkt.,
fastsættes der vejledende takster pr. modul på de
årlige finanslove. Endvidere følger det af
bestemmelsens 2. pkt., at taksten kun kan udbetales én gang
pr. modul, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Med forslaget til den ændrede affattelse af § 13, stk. 3, 1. pkt.,
afskaffes kravet om fastsættelse af vejledende modultakster
på de årlige finanslove. Det foreslås i stedet
præciseret, at størrelsen af taksten pr. modul
fastsættes ved aftale mellem kommunalbestyrelsen og den
pågældende udbyder. Bestemmelserne om afregning efter
moduler vil som i dag ikke gælde for kommunernes afregning
med egne sprogcentre oprettet som kommunale institutioner.
Kommunalbestyrelsen vil dog fortsat kunne beslutte at
tilrettelægge betalingen som en modultakstfinansiering.
Det foreslås i § 13,
stk. 3, 2. pkt. , at modultaksten opdeles i to lige
store dele, således at kommunen udbetaler halvdelen af
modultaksten til udbyderen af danskuddannelse, når kursisten
er blevet henvist til danskuddannelse og undervisningen på
modulet er påbegyndt (starttakst), og udbetaler den anden
halvdel, når kursisten har bestået den modultest, der
afslutter det pågældende modul (sluttakst).
Kommunalbestyrelsens betaling af den halve modultakst for det
efterfølgende modul kan herefter først foretages,
når kursisten har påbegyndt undervisningen på
dette modul. På det modul på en af de tre
danskuddannelser, der fører frem til en afsluttende
prøve i dansk, kan der foretages udbetaling af den anden
halvdel af modultaksten ved bestået prøve. Dette
gælder også ved bestået Prøve i Dansk 3,
uanset om kursisten skal følge undervisningen på det
modul, der fører til Studieprøven.
Den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 3, 3. pkt.,
hvorefter modultaksten kun kan udbetales én gang pr. modul,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder, svarer
til den gældende bestemmelse i § 13, stk. 3,
2. pkt. De særlige omstændigheder, der kan begrunde
udbetaling af modultakst mere end én gang, er nærmere
fastsat i § 15, stk. 6, i
uddannelsesbekendtgørelsen. Af bestemmelsen fremgår,
at det f.eks. kan være i tilfælde, hvor kursisten
flytter til en anden kommune eller ved udbyderskift i
øvrigt, før den pågældende har
færdiggjort modulet.
Der er ikke med forslaget til § 13, stk. 3, 3.
pkt., tilsigtet nogen ændring af gældende regler for
kommunalbestyrelsens adgang til at foretage udbetaling af
modultakst mere end én gang pr. modul. Adgangen til at
udbetale modultakst mere end én gang påtænkes
således fortsat alene at kunne anvendes i særlige
tilfælde. Det bemærkes, at den foreslåede
opdeling af modultaksten i en starttakst og en sluttakst, jf. den
foreslåede § 13, stk. 3, 2. pkt., også
finder anvendelse ved udbetaling af modultakst mere end én
gang.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 6.
Til nr. 10
Med den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 1, etableres en
pligt for kommunalbestyrelsen til at tilbyde arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning (intro-dansk).
Endvidere fastlægges kredsen af udlændinge, som er
omfattet af tilbuddet om introdansk. Omfattet er udlændinge
over 18 år, der er indrejst i Danmark inden for det seneste
år og har ordinær beskæftigelse, fast, lovligt
ophold og ret til at arbejde her i landet, samt udlændinge,
der er omfattet af danskuddannelseslovens § 2 a
(grænsependlere), og som inden for det seneste år har
påbegyndt deres ansættelsesforhold her i landet, eller
etableret deres selvstændige virksomhed her i landet.
Ved ordinær beskæftigelse forstås
beskæftigelse - herunder deltidsarbejde - i form af
lønnet beskæftigelse eller indtægtsgivende
selvstændig erhvervsvirksomhed uden offentligt tilskud.
Udenfor falder eksempelvis fleksjob og skånejob.
Udlændinge med fast, lovligt ophold er
- udlændinge
med opholdstilladelse efter udlændingelovens regler,
- udlændinge,
der er omfattet af EU-reglerne, og hvis ophold her i landet
berettiger dem til registreringsbevis eller opholdskort, jf.
udlændingelovens § 6, og
- statsborgere i de
nordiske lande, som er fastboende her i landet.
Udenfor falder således udlændinge, der opholder
sig her i landet, fordi de afventer udfaldet af en verserende sag
om opholdstilladelse (processuelt ophold) eller opholder sig her i
landet på visum eller som led i visumfrit ophold. Turister og
andre på tilsvarende korterevarende ophold er således
ikke omfattet af tilbuddet om intro-dansk. F.eks. vil
handelsrejsende, der er ansat uden for Danmark og kun kommer her
på korterevarende ophold, ikke være omfattet af
tilbuddet om intro-dansk
Det er en betingelse for tilbud om intro-dansk, at
udlændingen har ret til at arbejde her i landet. Ikke alle
udlændinge med lovligt ophold her i landet har en sådan
ret. Betingelsen om, at udlændingen skal have ret til at
arbejde, betyder således, at eksempelvis au pair-personer og
udlændinge, der har opholdstilladelse med henblik på
deltagelse i en grundskoleuddannelse, en ungdomsuddannelse
(herunder som led i en gymnasial uddannelse) eller et
folkehøjskoleophold eller lignende, ikke er omfattet af
tilbuddet om intro-dansk.
For så vidt angår EU-borgere, EØS-borgere
og schweiziske statsborgere vil der - som konsekvens af EU-reglerne
om fri bevægelighed - normalt ikke være behov for at
afvente udstedelsen af registreringsbevis, hvis de
pågældende godtgør, at de opfylder
aldersbetingelsen, og endvidere godtgør, at de enten har
etableret selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet eller
har lønnet beskæftigelse hos en herværende
arbejdsgiver. Dokumentation for lønnet beskæftigelse
hos en arbejdsgiver kan f.eks. fremlægges i form af en
arbejdsgivererklæring eller i form af dokumentation for
registrering hos skattemyndighederne. Dokumentation for at have
etableret selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet kan ske
i form af dokumentation for registrering i Det Centrale
Virksomhedsregister, eller, hvor sådan registrering ikke skal
finde sted, anden egnet dokumentation for at drive
selvstændig virksomhed her i landet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 2, er
udlændinge, der modtager eller har modtaget danskuddannelse
efter danskuddannelseslovens § 2, ikke berettiget til at
modtage tilbud om intro-dansk.
Heraf følger, at en udlænding ikke kan deltage i
både ordinær danskuddannelse efter § 2 og
intro-dansk efter § 16 b. Heraf følger endvidere,
at det ikke er muligt først at påbegynde det
ordinære danskuddannelsestilbud og - efter at være
ophørt hermed - dernæst at deltage i tilbuddet om
intro-dansk. Har udlændingen påbegyndt det
ordinære danskuddannelsestilbud, må udlændingen
følge dette tilbud, og der gives ikke adgang til at skifte
til intro-dansk, heller ikke hvis udlændingen kun har fulgt
det ordinære danskuddannelsestilbud i en kortere
periode.
Derimod er der ikke noget til hinder for, at udlændingen
først tager imod tilbuddet om intro-dansk og
efterfølgende fortsætter sin uddannelse på de
ordinære danskuddannelser, jf. nedenfor om den
foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 9.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 3, er
udlændinge, der er omfattet af integrationsloven, ikke
berettiget til at modtage tilbud om intro-dansk. Sådanne
udlændinge vil som hidtil være omfattet af det
ordinære danskuddannelsestilbud.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 4, er
udlændinge, der modtager starthjælp eller
kontanthjælp, ikke berettiget til at modtage tilbud om
intro-dansk, medmindre der er tale om udlændinge, der
opholder sig her i landet i medfør af EU-reglerne om
ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i
forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering
og udveksling af tjenesteydelser m.v. Udlændinge, som i
medfør af den foreslåede bestemmelse er udelukket fra
at modtage tilbud om intro-dansk, vil som hidtil være
omfattet af det ordinære danskuddannelsestilbud, ligesom de
vil kunne modtage ordinær danskuddannelse som led i et aktivt
tilbud efter beskæftigelseslovgivningen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 5, anmoder en
udlænding, der ønsker at deltage i intro-dansk, om
undervisning ved henvendelse til kommunalbestyrelsen i sin
bopælskommune eller, hvis udlændingen ikke er
folkeregistreret, ved henvendelse til en hvilken som helst
kommunalbestyrelse her i landet, hvorefter den
pågældende kommunalbestyrelse henviser
udlændingen til optagelse til intro-dansk.
Hvis en udlænding, der har rettet henvendelse til en
kommunalbestyrelse med henblik på optagelse til intro-dansk,
når at blive folkeregistreret i en anden kommune inden
henvisning til intro-dansk, vil det være kommunalbestyrelsen
i den aktuelle bopælskommune, som skal henvise
udlændingen til optagelse til intro-dansk.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 6, finder
reglerne i danskuddannelseslovens § 11 a ikke anvendelse
for tilbud om intro-dansk.
Den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 7,
fastsætter, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at
undervisningen kan påbegyndes hurtigst muligt og senest en
måned efter udlændingens anmodning herom. Kravet om, at
undervisningen skal etableres senest en måned efter
udlændingens anmodning herom, gælder tilsvarende for
ordinær danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens
§ 5, men er skærpet her, idet der er indlagt et
supplerende krav om, at undervisningen under alle
omstændigheder skal begyndes hurtigst muligt. Dertil kommer,
at udlændingen kan påbegynde undervisningen før
folkeregistreringen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 8, skal
undervisning i intro-dansk omfatte højst 250 timers
undervisning, der skal være afsluttet senest 1 år og 6
måneder efter udlændingen første gang kunne
påbegynde undervisningen. En times undervisning svarer til en
lektion på 45 minutter. Det fastlås endvidere, at
tilbuddet skal opdeles i et antal undervisningsforløb
(»klip«) med et bestemt timetal. Det forudsættes,
at der ikke skal ydes kompensation for tabte timer ved
udlændingens fravær, f.eks. ved sygdom.
Det foreslås i § 16 b,
stk. 9, 1. pkt. , at en udlænding, der har
deltaget i intro-dansk, skal være berettiget til tilbud om
danskuddannelse, hvis de almindelige betingelser herfor i
øvrigt er opfyldt.
Beregningen af det ordinære danskuddannelsestilbuds
varighed i tilfælde, hvor udlændingen efter at have
deltaget i intro-dansk og er ophørt hermed, påbegynder
det ordinære danskuddannelsestilbud, er nærmere
reguleret i bestemmelsen i § 16 b,
stk. 9, 2. pkt.
Af bestemmelsen følger, at tilbuddet om danskuddannelse
omfatter danskuddannelse, indtil udlændingen har
bestået en af de afsluttende danskprøver, dog
højst tre år efter, at den pågældende
første gang kunne påbegyndte intro-dansk. Dette er en
konsekvens af, at den treårige ret til ordinær
danskuddannelse regnes fra samme begyndelsestidspunkt som retten
til intro-dansk.
Med bestemmelsen i den foreslåede § 16 b,
stk. 9, sikres det, at den enkelte udlænding opnår
samme ret til danskuddannelse som udlændinge, der alene
følger det ordinære danskuddannelsestilbud. Den
enkelte udlænding må dog selv rette henvendelse til
kommunen efter afslutning af intro-dansk med henblik på
tilbud om ordinær danskuddannelse. Det forhold, at der i
så fald kan forløbe en periode mellem afslutning af
intro-dansk og påbegyndelse af det ordinære
danskuddannelsestilbud, hvor udlændingen ikke modtager
undervisning, kan ikke medføre en forlængelse af den
treårige uddannelsesperiode. Det bemærkes i den
forbindelse, at lovforslaget indebærer, at det
pålægges kommunalbestyrelsen at sørge for, at
udlændinge bosat i kommunen orienteres om muligheden for
efter deltagelse i intro-dansk at deltage i ordinær
danskuddannelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Der henvises
til den foreslåede ændring af danskuddannelseslovens
§ 8 i lovforslaget § 1, nr. 5.
Den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 10,
fastsætter, at undervisningen skal være gratis for den
enkelte udlænding, og at kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen afholder de udgifter, der er forbundet med
intro-dansk, efter en timetakst fastsat af ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration. Taksten vil blive fastsat i
bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. Timetaksten vil bl.a. blive fastsat på
baggrund af skøn over de gennemsnitlige afregningspriser for
den øvrige danskundervisning og forventninger om det
gennemsnitlige antal kursister pr. hold i undervisningen.
Det foreslås endvidere, at det i de tilfælde, hvor
udlændingen på tidspunktet for henvisningen til
danskuddannelse endnu ikke er folkeregistreret, er den kommune, som
har henvist udlændingen, som afholder de foreløbige
udgifter mod efterfølgende fuld refusion fra
bopælskommunen. Bestemmelsen om bopælskommunens
refusion af henvisningskommunens udgifter modvirker, at kommuner,
som modtager et større antal henvendelser fra
ansøgere om intro-dansk - f.eks. centralt beliggende
kommuner, større kommuner eller kommuner med særlig
mange arbejdspladser - kommer til at bære en
uforholdsmæssig andel af den økonomiske byrde.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 11, refunderer
staten 50 pct. af de samlede udgifter, som kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen har afholdt til intro-dansk. Dette svarer til
refusionsbestemmelsen for ordinær danskuddannelse.
Det foreslås i § 16 b,
stk. 12, at reglerne i danskuddannelseslovens
§ 2, stk. 4, § 5, stk. 4,
§ 6, stk. 2 og 5, §§ 7 og 16 og
§ 18, stk. 1, skal finde tilsvarende anvendelse ved
tilbud om intro-dansk.
Danskuddannelseslovens § 2, stk. 4, sidestiller
bestemte grupper af danske statsborgere med udlændinge,
f.eks. herboende grønlændere og færinger over 18
år, som af særlige grunde ikke behersker det danske
sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske
samfund. Henvisningen til lovens § 2, stk. 4,
betyder, at denne gruppe danske statsborgere, hvis de opfylder
betingelserne i lovforslagets § 16 b, kan vælge at
deltage i intro-dansk.
Det fremgår af danskuddannelseslovens § 5,
stk. 4, at kursisterne aktivt skal følge det planlagte
uddannelsesforløb, og at ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration kan fastsætte nærmere regler
om fravær og udelukkelse fra uddannelsen på grund af
fravær eller af andre grunde. Der kan f.eks. være behov
for at udelukke en kursist fra undervisningen, hvis kursisten er
til gene for undervisningen. Det foreslås, at denne
bestemmelse også finder anvendelse for kursister, der
følger intro-dansk.
Danskuddannelseslovens § 6, stk. 2, sikrer
selvforsørgende udlændinge frit valg med hensyn til,
hos hvem vedkommende ønsker at følge undervisningen.
Henvisningen til denne bestemmelse indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal imødekomme udlændingens
anmodning om at blive henvist til en bestemt udbyder af
intro-dansk.
Ifølge lovens § 6, stk. 5, skal udbydere
af danskuddannelse vejlede kursisterne om uddannelsernes
gennemførelse. Ifølge forslaget skal denne
bestemmelse også finde anvendelse på kursister, der
vælger at deltage i intro-dansk. Vejledningsopgaven vil
være mere enkel end at vejlede om danskuddannelserne, da der
f.eks. ikke er modultest eller afsluttende prøver på
intro-dansk. Vejledningsopgaven vil bl.a. bestå i at vejlede
om forskellen mellem intro-dansk og den ordinære
danskuddannelse.
Ifølge danskuddannelseslovens § 7
følger kommunalbestyrelsen løbende uddannelsens
forløb og resultater for den enkelte kursist på
baggrund af indberetninger fra udbyderne om den
pågældendes dansksproglige udvikling og aktive
deltagelse i danskuddannelse. Da tilbuddet om intro-dansk ikke
afsluttes med en prøve, indebærer bestemmelsen, at
kommunalbestyrelsen alene kan følge forløbet af
intro-dansk til den enkelte kursist.
Danskuddannelseslovens § 16 omhandler lærernes
faglige og pædagogiske forudsætninger for undervisning
af voksne udlændinge og indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsætter regler om læreres
kvalifikationer.
Danskuddannelseslovens § 18, stk. 1,
pålægger kommunalbestyrelser og udbydere at
tilvejebringe og meddele ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration de oplysninger, herunder statistiske oplysninger, som
denne måtte forlange om danskuddannelserne, og bemyndiger
endvidere ministeren til at fastsætte regler herom, herunder
om, i hvilken form oplysningerne skal gives.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 13, bemyndiges
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration til at
fastsætte nærmere regler om tilbud om intro-dansk. Det
er hensigten, at der bl.a. skal fastsættes nærmere
regler om, hvem der kan være udbydere af intro-dansk (med
henblik på at sikre, at intro-dansk bliver udbudt), og
nærmere regler om udbyders pligt til at sikre, at
undervisningen tilpasses den enkelte udlændings behov og
forudsætninger. Det er endvidere hensigten bl.a. at
fastsætte nærmere regler om etablering af en
klippekortsordning med henblik på at kunne føre
kontrol med tilbuddets omfang, ligesom der bl.a.
påtænkes fastsat regler om refusion,
regnskabsaflæggelse og revision m.v. Der påtænkes
endvidere fastsat regler om kursusbevis, der skal udstedes til
kursister, der har gennemført intro-dansk på
tilfredsstillende måde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.
Til § 2
Det foreslås i lovforslagets § 2, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at
bestemmelserne i § 13, stk. 3, 2.-4. pkt., om
opdeling af modultaksten og bestemmelsen i § 16 b om
intro-dansk først træder i kraft den 1. juli 2010.
Derved imødekommes kommunernes behov for at kunne forberede
sig på den kommende retstilstand.
Det foreslås i § 2,
stk. 3, at lovforslagets § 2 b ikke finder
anvendelse på kursister, der har påbegyndt
danskuddannelse før lovens ikrafttræden. Det betyder,
at udlændinge, der har fået opholdstilladelse som au
pair, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1, og
udlændinge, der har fået opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, jf.
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, og som har
påbegyndt danskuddannelse før lovens
ikrafttræden, har ret til at fortsætte deres
danskuddannelsesforløb.
Det foreslås i § 2,
stk. 4, at driftsaftaler, der er indgået mellem
en kommunalbestyrelse og en udbyder af danskuddannelse før
lovens ikrafttræden, og som ikke er i overensstemmelse med
lovens § 11 a, bortfalder med udgangen af 2014, medmindre
de er udløbet inden. Det betyder, at eksisterende
driftsaftaler mellem en kommunalbestyrelse og en udbyder, som
indebærer, at udbyderen tilbyder danskuddannelse i en anden
kommune end aftalekommunen, og som dermed ikke er i
overensstemmelse med den foreslåede § 11 a,
udløber senest med udgangen af 2014.
Det foreslås i § 2,
stk. 5, at den foreslåede § 13,
stk. 3, pkt. 2 og 3, om opdelingen af modultaksten i en
starttakst og en sluttakst, først får virkning ved
udløbet af de eksisterende driftsaftaler, dog senest med
udgangen af 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf.
lovbekendtgørelse nr. 259 af 18. marts 2006, som
ændret ved § 13 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 2 i lov nr. 104 af 7. februar 2007, § 12 i
lov nr. 483 af 12. juni 2009 og § 1 i lov nr. 485 af 12.
juni 2009. | | I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 18.
marts 2006, som ændret ved § 13 i lov nr. 523 af
24. juni 2005, § 2 i lov nr. 104 af 7. februar 2007,
§ 12 i lov nr. 483 af 12. juni 2009 og § 1 i
lov nr. 485 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2.
--- | | § 1 |
Stk. 2.
--- | | |
Stk. 3.
Udlændinge under 18 år, der i øvrigt opfylder
betingelserne i stk. 1 og 2, kan deltage i danskuddannelse,
når kommunalbestyrelsen ikke anser det for muligt eller
rimeligt at henvise dem til andet relevant
undervisningstilbud. Stk. 4-7.
--- | | 1.§ 2, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Udlændinge under 18
år kan deltage i danskuddannelse, når
kommunalbestyrelsen ikke anser det for muligt eller rimeligt at
henvise dem til andet relevant undervisningstilbud, jf. dog
§ 2 b, stk. 2.« |
| | |
§ 2
a. Stk. 2-4.
--- | | 2. I § 2 a indsættes som
stk. 5: »Stk. 5. Ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte
nærmere regler om danskuddannelse til udlændinge
omfattet af stk. 1.« |
| | |
§ 2 a.
--- | | 3. Efter
§ 2 a indsættes i kap. 1: |
| | Ȥ 2
b. Kommunalbestyrelsen tilbyder to modulers danskuddannelse,
jf. lovens § 3, stk. 6, til udlændinge, der
har fået opholdstilladelse som au pair, jf.
udlændingelovens § 9 c, stk. 1. |
| | Stk. 2.
Udlændinge, der har fået opholdstilladelse med henblik
på at deltage i en grundskoleuddannelse eller en
ungdomsuddannelse, herunder en gymnasial uddannelse, jf.
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, er ikke
omfattet af denne lov.« |
| | |
§ 6.
--- | | 4.§ 6, stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen skal efterkomme et
ønske om henvisning til danskuddannelse hos en bestemt
udbyder fra selvforsørgende udlændinge, der ikke
modtager aktiveringstilbud fra det offentlige, såfremt
udgifterne for deltagelse i uddannelsen hos den
pågældende udbyder ikke overstiger den vejledende
modultakst, jf. § 13, stk. 3. | | »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen skal efterkomme et ønske om henvisning
til danskuddannelse hos en bestemt udbyder fra
selvforsørgende udlændinge, der ikke modtager
aktiveringstilbud fra det offentlige. Kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen skal afholde udgifterne forbundet med
deltagelse i danskuddannelse hos den valgte udbyder.« |
Stk. 3-6.
--- | | |
| | |
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at udlændinge
bosat i kommunen, der er omfattet af denne lov, orienteres om
uddannelsestilbuddet efter § 2, stk. 1. | | 5.§ 8 affattes således: »§ 8. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at udlændinge, der er omfattet af denne lov
og bosat i kommunen, orienteres om uddannelsestilbud efter
§§ 2 og 16 b.« |
| | |
§ 10. Stk. 1-2.
--- | | 6. I § 10 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Etablering som udbyder
efter stk. 1, nr. 2-4, er betinget af, at der mellem
kommunalbestyrelsen og den pågældende udbyder er
indgået en driftsaftale om udbud af danskuddannelse efter
denne lov.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 4. |
| | |
| | 7.§ 11 affattes således: |
§ 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at danskuddannelserne
gennemføres efter reglerne i denne lov. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe aftale med en anden
kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab om
overdragelse af ansvaret efter stk. 1. | | Ȥ 11. En kommunalbestyrelse
kan træffe aftale med en anden kommunalbestyrelse eller et
kommunalt fællesskab om at tilbyde danskuddannelse efter
§ 2 og arbejdsmarkedsrettet danskundervisning efter
§ 16 b. Stk. 2.
Den kommunalbestyrelse, der har indgået en driftsaftale med
en af de udbydere, der er nævnt i § 10,
stk. 1, nr. 2-4, og den kommunalbestyrelse, der udbyder
danskuddannelse på et kommunalt sprogcenter eller en anden
kommunal uddannelsesinstitution, fører tilsyn med udbyderens
virksomhed efter denne lov. Stk. 3. Ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsætter nærmere regler om
indholdet og udøvelsen af tilsynet.« |
| | |
§ 11.
--- | | 8. Efter
§ 11 indsættes: »§ 11
a. En udbyder, som har indgået en driftsaftale med en
kommune, jf. § 10, stk. 3, og en kommunal udbyder af
danskuddannelse tilbyder danskuddannelse inden for kommunens
grænser. |
| | Stk. 2.
Såfremt udbyderen ønsker at tilbyde danskuddannelse
uden for kommunens grænser, skal kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor undervisningen ønskes tilbudt, godkende, at
undervisningen foregår der.« |
| | |
§ 13.
--- | | |
Stk. 2.
--- | | 9.§ 13, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Der fastsættes vejledende takster pr. modul på de
årlige finanslove. Taksten kan kun udbetales én gang
pr. modul, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Stk. 4.
--- | | »Stk. 3. Taksten pr. modul for
hver af de tre danskuddannelser aftales mellem kommunalbestyrelsen
og udbyderen af danskuddannelse, jf. § 10, stk. 1,
nr. 2-4. Taksten opdeles i en starttakst og en sluttakst, som hver
udgør halvdelen af den aftalte takst pr. modul. Starttaksten
udbetales, når kursisten påbegynder undervisningen
på et modul. Sluttaksten udbetales, når kursisten har
bestået den modultest, jf. § 9, stk. 3, der
afslutter undervisningen på det pågældende modul.
Taksterne kan kun udbetales én gang pr. modul, medmindre der
foreligger særlige omstændigheder.« |
| | |
§ 16
a. --- | | 10. Efter
§ 16 a indsættes; |
| | Ȥ 16
b. Kommunalbestyrelsen tilbyder arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning til udlændinge over 18 år, der |
| | 1) | er indrejst i Danmark inden for det
seneste år og har ordinær beskæftigelse, fast,
lovligt ophold og ret til at arbejde her i landet eller |
| | 2) | er omfattet af § 2 a og har
påbegyndt deres ansættelsesforhold her i landet eller
etableret deres selvstændige virksomhed her i landet inden
for det seneste år. |
| | Stk. 2.
Uanset stk. 1 er udlændinge, der modtager eller har
modtaget danskuddannelse, jf. § 2, ikke berettiget til at
modtage tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. |
| | Stk. 3.
Uanset stk. 1 er udlændinge, der er omfattet af
integrationsloven, ikke berettiget til at modtage tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. |
| | Stk. 4.
Uanset stk. 1 er udlændinge, der modtager
starthjælp eller kontanthjælp, ikke berettiget til at
modtage tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. Dette
gælder dog ikke udlændinge, som opholder sig her i
landet i medfør af EU-reglerne om ophævelse af
indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med
arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling
af tjenesteydelser m.v. |
| | Stk. 5.
En udlænding, der ønsker at deltage i
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, anmoder om undervisning ved
henvendelse til kommunalbestyrelsen i sin bopælskommune
eller, hvis udlændingen ikke er folkeregistreret, ved
henvendelse til en hvilken som helst kommunalbestyrelse her i
landet. Den pågældende kommunalbestyrelse henviser
herefter udlændingen til optagelse til arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning. |
| | Stk. 6.
§ 11 a finder ikke anvendelse for tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. |
| | Stk. 7.
Den kommunalbestyrelse, som henviser udlændingen til
optagelse til arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, jf. stk. 5,
skal sikre, at undervisningen kan påbegyndes hurtigst muligt
og senest en måned efter udlændingens anmodning
herom. |
| | Stk. 8.
Tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning omfatter
højst 250 timers undervisning i højst 1 år og 6
måneder efter det tidspunkt, hvor den pågældende
første gang kunne påbegynde undervisningen. |
| | Stk. 9.
En udlænding, der har deltaget i arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, er berettiget til tilbud om danskuddannelse, jf.
§ 2, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Tilbuddet
efter § 2 omfatter danskuddannelse, indtil
udlændingen har bestået en af de afsluttende
danskprøver, dog højst tre år efter, at den
pågældende første gang kunne påbegynde
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. |
| | Stk. 10.
Tilbuddet om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning er
vederlagsfrit for den enkelte udlænding. Kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen afholder de udgifter, der er forbundet med
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, efter en timetakst fastsat
af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration. Er
udlændingen på tidspunktet for henvisningen til
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning endnu ikke folkeregistreret,
dækker den kommune, som har henvist udlændingen, de
foreløbige udgifter mod efterfølgende fuld refusion
fra bopælskommunen. |
| | Stk. 11.
Staten refunderer 50 pct. af de samlede udgifter, som
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen har afholdt til
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, jf. stk. 10. |
| | Stk. 12.
Ved tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning finder
§ 2, stk. 4, § 5, stk. 4,
§ 6, stk. 2 og 5, §§ 7 og 16 og
§ 18, stk. 1, tilsvarende anvendelse. |
| | Stk. 13.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
fastsætter nærmere regler om tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, herunder regler om udbydere
af undervisningen, indholdet af tilbuddet, refusion,
regnskabsaflæggelse og revision.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
§ 13, stk. 3, 2.-4. pkt., som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 9, og § 16 b, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 10, træder i kraft den 1. juli
2010. |
| | Stk. 3.
§ 2 b finder ikke anvendelse for udlændinge, som
har påbegyndt danskuddannelse før lovens
ikrafttræden. |
| | Stk. 4.
Driftsaftaler, som er indgået mellem en kommunalbestyrelse og
en udbyder af danskuddannelse før lovens ikrafttræden,
og som ikke er i overensstemmelse med lovens § 11 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, bortfalder med
udgangen af 2014, medmindre de er udløbet inden. |
| | Stk. 5.
Driftsaftaler, som er indgået mellem en kommunalbestyrelse og
en udbyder af danskuddannelse før lovens ikrafttræden,
skal senest inden udgangen af 2014 være i overensstemmelse
med lovens § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 9. |