Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 8. december 2009
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 8 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2009 og var til 1.
behandling den 19. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 28. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 14. Den 12. november 2009 sendte integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
AOF Sydfyn,
CLAVIS sprog og kompetence,
Dansk Oplysnings Forbund,
Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser (FLD) og
Uddannelsesforbundet.
Integrationsministeren har over for udvalget kommentere de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
CLAVIS sprog og kompetence og Worktrotter,
Dansk Oplysnings Forbund og
Foreningen af ledere ved danskuddannelser (FLD).
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmål 5, 6, 9 og 11 og
integrationsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig med tilfredshed, at lovforslaget tager afsæt i de
anbefalinger, som arbejdsgruppen om danskuddannelse
fremførte i deres rapport »Rapport fra arbejdsgruppe
om danskuddannelse for voksne udlændinge« fra juni
2009. En af anbefalingerne, som lovforslaget gennemfører, er
opdelingen af modultaksten i en lige stor start- og sluttakst.
Dette vil ifølge V og KF give sprogcentrene et
større incitament til at sikre, at så mange kursister
som muligt gennemfører deres danskuddannelse. Dermed
fortsættes den positive udvikling, som er foregået
siden 2004, hvor modultakstfinansieringen blev indført, jf.
svaret på spørgsmål 9. V og K finder det
på denne baggrund fornuftigt at indføre et start-
og sluttakstprincip som på andre dele af
uddannelsesområdet.
V og K noterer sig bekymringerne for, at lovforslaget vil
skabe monopol i kommunerne på danskundervisning, men
ønsker samtidig at understrege, at lovforslaget ikke
forhindrer, at der fortsat kan etableres danskuddannelse på
tværs af kommunegrænser. Den eneste forudsætning
er blot, at det nu forudsætter accept fra begge de
involverede kommuner, og således giver lovforslaget generelt
kommunerne bedre muligheder for at planlægge og styre det
kommunale danskuddannelsestilbud. Det er fortsat sådan, at
kursister, der ikke modtager aktiveringstilbud fra det offentlige,
har ret til frit valg af udbyder, også selv om den valgte
udbyder ligger i en anden kommune end bopælskommunen.
V og K bemærker svaret på spørgsmål
5, der tydeliggør, at en 5-årig klippekortmodel ikke
ville være mere fleksibel eller hensigtsmæssig end den
i lovforslagets foreståede model. Der ville med den
5-årige klippekortmodel tværtimod være risiko
for, at kursisterne ville skulle bruge betydeligt længere tid
på at gennemføre danskuddannelsen end for
nuværende, og derfor ville den 5-årige klippekortmodel
virke hæmmende for integrationen og målet om en hurtig
og effektiv danskuddannelse, der kan gennemføres
sideløbende med beskæftigelse. V og K noterer sig, at
der allerede i den nuværende lovgivning,
danskuddannelsesloven § 2, stk. 5, er en mulighed for, at man
på kommunalt niveau kan forlænge danskuddannelsen ud
over de 3 år, hvis udlændinge på grund af
beskæftigelse, sygdom el.lign. har været forhindret i
at følge undervisningen.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer med
tilfredshed, at det fortsat er danskuddannelseslovens
hovedformål, at voksne udlændinge hurtigst muligt
får tilegnet sig det danske sprog.
Lovforslaget har til formål - som et supplement til de
ordinære danskuddannelser - at etablere et
arbejdsmarkedsrettet danskundervisningstilbud til udlændinge,
der tager ophold i Danmark, fordi de har fået arbejde og
dermed bidrager økonomisk til samfundet. Danskkurset skal
tilrettelægges, så det passer ind i den
arbejdssammenhæng, som den udenlandske arbejdstager
indgår i, og naturligvis skal kurset tilpasses virksomhedens
behov. Lovforslaget betyder også, at udlændinge, der er
arbejdstagere, ikke behøver at vente på at få
danskundervisning, til de er blevet folkeregistreret, men allerede
kan begynde, når de har lovligt ophold og ret til at
arbejde.
Lovforslaget illustrerer ifølge DF, hvordan
indvandringen til Danmark har skiftet karakter. Den indvandring,
der fandt sted før 2001 under den tidligere SR-regering -
støttet af venstrefløjen - var en indvandring, der
dengang belastede det danske samfund på forskellig vis,
og som desværre stadig belaster samfundet i dag.
Selv om dette lovforslag ikke regulerer indvandringen,
er forslaget et bevis på, at udlændingepolitikken,
der reguleres andetsteds, påvirker landets love på en
række områder.
DF noterer med tilfredshed, at sammensætningen af
gruppen af danskuddannelseskursister har ændret sig,
således at udenlandske studerende og arbejdstagere
udgør en stadig større andel af kursisterne på
danskuddannelserne, mens andelen af flygtninge og
familiesammenførte er faldet. Dette er med DF's øjne
et vidnesbyrd for effekterne af den førte
udlændingepolitik.
Det er for DF altafgørende at slå fast, at
sproget er fundamentet for kulturen. DF ønsker, at
udlændinge, der kommer til landet, så hurtigt som
muligt lærer dansk, får indblik i dansk kultur og
væremåde og tilegner sig samfundets grundlæggende
normer. Desuden ønsker DF, at udlændinge så vidt
muligt indgår i en arbejdsrelateret sammenhæng, hvor
den væsentligste forudsætning for en ordentlig og
vellykket integrationsproces er opfyldt, nemlig social omgang med
danskere, hvis kultur indvandrerne skal tilegne sig og tilpasse
sig. Dette principielle synspunkt bør efter DF's opfattelse
være det bærende princip i integrationspolitikken. DF
finder ligeledes, at udlændinge, der i kortere perioder
får ophold med henblik på at arbejde i Danmark,
også bør opnå kendskab til dansk sprog og
kultur.
Der foreslås med lovforslaget en opdeling af
modultaksten i en start- og sluttakst. Det er DF's opfattelse,
at opdelingen af modultaksten i en start- og sluttakst vil forbedre
danskuddannelsestilbuddenes incitament til at fastholde den enkelte
i et positivt undervisningsforløb til gavn for den enkelte
selv og til gavn for samfundet.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslagene ikke
vedtages, vil mindretallet stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at det er af stor
betydning, at der er let og lige adgang til danskundervisning
på alle niveauer. Danskkundskaberne er af stor - måske
afgørende - betydning for tilknytningen til det danske
samfund og for muligheden for at få og beholde en plads
på arbejdsmarkedet. Lovforslaget udvider disse muligheder ved
indførelse af intro-dansk, og det støtter S, SF og
RV.
S, SF og RV konstaterer, at lovforslaget desværre er
begrænset i forhold til medfølgende
ægtefæller og unge under uddannelse. Samtidig mangler
lovforslaget efter mindretallets mening den 5-årige
klippekortordning, som ellers blev foreslået i »Rapport
fra arbejdsgruppe om danskuddannelse for voksne
udlændinge«, der har dannet grundlag for forslaget.S,
SF og RV beklager, at lovforslaget ikke har medtaget disse
åbenlyse forbedringer af danskundervisningen.
S, SF og RV bemærker endelig med tilfredshed, at der er
muligheder for fleksibilitet i form af skift mellem
undervisningsniveauerne, hvilket fremgår af svaret på
spørgsmål 11.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt
ændringsforslagene ikke vedtages, vil mindretallet stemme
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlem af udvalget er positiv over for
initiativet med at etablere et arbejdsmarkedsrettet
danskundervisningstilbud. EL mener, at det er rigtig vigtigt, at vi
kan tilbyde folk, der kommer hertil, en rigtig god start med
mulighed for danskundervisning, da sproget er så
afgørende for at kunne klare sig i det danske samfund.
EL kan imidlertid ikke støtte den del af lovforslaget,
der opdeler modultaksten i en start- og en slutttakst, og som
gør sluttaksten afhængig af en bestået
modultest. Ændringen af modultaktstrukturen er en betydelig
forringelse, som vil ramme sprogcentrene og andre udbydere, fordi
udbyderne af danskundervisning til voksne udlændinge
ikke på forhånd kan vide, om de får fuld
dækning for deres undervisningsudgifter. Forslaget kan
ifølge EL få den konsekvens, at udbyderne kører
en masse kursister igennem, som de ikke får fuld
økonomisk dækning for, og udbyderne mister dermed
muligheden for at bevare kontrollen med deres egen økonomi.
Det kan føre til stærkt forringede uddannelser, som vi
har set det på flere andre områder. Derudover vil et
todelt modultakstsystem med EL's øjne medføre en
administrationsbyrde og øge bureaukratiet på
sprogcentrene, jf. høringssvarene.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 2, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Kommunalbestyrelsen
tilbyder voksne udlændinge, der bor og er folkeregistreret i
kommunen, danskuddannelse, jf. § 3. Tilbuddet omfatter
danskuddannelse i op til 5 år efter det tidspunkt, hvor
udlændingen første gang kan påbegynde
danskuddannelse, som tilbydes den pågældende af
kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Tilbuddet om
danskuddannelse omfatter seks modulers undervisning (seks klip) for
kursister, der indplaceres på Danskuddannelse 1 eller
Danskuddannelse 2. For kursister, der indplaceres på
Danskuddannelse 3 med henblik på at afslutte undervisning med
Prøve i Dansk 3, omfatter tilbuddet fem modulers
undervisning (fem klip). For kursister, der påbegynder modul
6 på Danskuddannelse 3, omfatter tilbuddet et moduls
undervisning (et klip). Ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration fastsætter nærmere regler om
klippekortordningen.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.«
[Indførelse af
klippekortordning over 5 år]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 3, der
bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1 og 3«.
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
3)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02. I §
2, stk. 5, som bliver stk. 6, ændres »inden for
3 år« til: »inden for 5 år«.
03. I
§ 2, stk. 6, som bliver stk. 7,
ændres »i løbet af den treårige
periode« til: »i løbet af den femårige
periode«.
04. I
§ 2, stk. 7, som bliver stk. 8,
ændres »efter stk. 5« til: »efter stk.
6«.
05. I
§ 2 a, stk. 4, ændres
»reglerne i § 2, stk. 1 og 5-7« til:
»reglerne i § 2, stk. 1, 2 og 6-8«.«
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»06. § 4, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Danskuddannelse skal tilrettelægges, så det er muligt
at gennemføre uddannelsen hurtigst muligt og senest inden
for en tidsramme på 5 år.«
[Uddannelsesretten forhøjes
til 5 år - konsekvensændring]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
5) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 3,
indsættes i 4. pkt. efter
»der afslutter undervisningen på det
pågældende modul«: », dog senest 3
måneder efter at kursisten har påbegyndt undervisningen
på modulet«.
[Tidspunktet for betaling af
sluttakst]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
6)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
14, stk. 3, ændres »reglerne i § 2, stk.
4« til: »reglerne i § 2, stk. 5«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
7) Det
under nr. 10 foreslåede § 16 b, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen tilbyder arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning til udlændinge over 18 år, der
1) er indrejst i
Danmark inden for det seneste år og har ordinær
beskæftigelse, fast, lovligt ophold og ret til at arbejde her
i landet,
2) er omfattet af
§ 2 a og har påbegyndt deres ansættelsesforhold
her i landet eller etableret deres selvstændige virksomhed
her i landet inden for det seneste år eller
3) er
ægtefælle til en af de i nr. 1 eller 2 nævnte
personer, har fast, lovligt ophold og ret til at arbejde her i
landet.«
[Intro-dansk til arbejdstageres
ægtefæller]
Af et mindretal (S,
SF og RV), tiltrådt af et mindretal (EL):
8) I
det under nr. 10 foreslåede § 16 b, stk. 12, ændres
»§ 2, stk. 4« til: »2, stk. 5«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1-8
Økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslagene
Det vurderes, at indførelse af et femårigt
danskuddannelsestilbud vil medføre betydelige merudgifter,
idet en del af kursisterne vil modtage flere danskuddannelsestimer
end i dag. Desuden skønnes det, at ordningen vil
indebære merudgifter til kommunernes administration af en
klippekortordning, f.eks. administration i forbindelse med
kursisternes flytning mellem kommuner.
Forslaget om, at sluttaksten senest skal udbetales til
udbyderne, 3 måneder efter at kursisten har påbegyndt
undervisning på modulet, vil betyde, at den forventede
besparelse ved en opdeling af modultaksten vil blive
væsentlig mindre.
Ad nr. 1-4, 6 og 8
Med ændringsforslagene erstattes den treårige
uddannelsesret med en ret til at deltage i danskuddannelse i op til
5 år.
Den foreslåede femårige uddannelsesret
indebærer, at udlændinge får længere tid
til at gennemføre den tilbudte danskuddannelse.
Den foreslåede klippekortordning indebærer, at en
udlænding selv kan beslutte, hvornår udlændingen
ønsker at følge undervisningen, og hvornår
udlændingen ikke ønsker at følge den tilbudte
danskuddannelse, dog kun inden for den femårige
uddannelsesperiode. Det foreslås, at kursisterne får
ret til et antal klip, der svarer til det antal moduler, som
kursisterne efter de gældende regler har ret til. Det
foreslås endvidere, at ministeren for flygtninge, indvandrere
og integration kan fastsætte nærmere regler om
klippekortordningen, f.eks. om kommunalbestyrelsens registrering af
klippene og om det timetal, en kursist maksimalt kan
få.
Ad nr. 5
Med den i lovforslaget foreslåede ændring af
§ 13, stk. 3, foreslås modultaksten opdelt i en
starttakst, der udbetales, når kursisten påbegynder
undervisningen på et modul, og en sluttakst, der udbetales,
når kursisten har bestået den modultest, der afslutter
undervisningen på det pågældende modul.
Det foreslås i ændringsforslaget, at sluttaksten
udbetales, når den modultest, der afslutter undervisningen
på det pågældende modul, er bestået, dog
senest 3 måneder efter at kursisten har påbegyndt
undervisningen på modulet.
Ad nr. 7
Med den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i §
16 b i danskuddannelsesloven gives en udlænding, der meddeles
opholdstilladelse som led i beskæftigelse, mulighed for at
følge et tilbud om arbejdsmarkedsrettet dansk. Hvis en
arbejdstagers medfølgende ægtefælle selv har
beskæftigelse i Danmark, har denne derfor ret til
intro-dansk.
Det foreslås i ændringsforslaget, at
ægtefæller til arbejdstagere også får
adgang til kursus i intro-dansk, uanset at ægtefællen
ikke er i beskæftigelse.
Karsten Lauritzen V
Karen Jespersen V fmd.
Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup
DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF
Helle Sjelle KF Naser Khader RV
Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro
Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S
Meta Fuglsang SF Anne Baastrup SF nfmd. Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 64
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Henvendelse af 12/11-09 fra Foreningen af
Ledere ved Danskuddannelser (FLD) |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 23/11-09 fra CLAVIS sprog
og kompetence |
5 | Henvendelse af 24/11-09 fra AOF
Sydfyn |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Henvendelse af 29/11-09 fra Dansk
Oplysnings Forbund |
8 | Præsentation af 1/12-09 fra CLAVIS
sprog og kompetence og Worktrotter i forbindelse med
foretræde |
9 | Henvendelse af 4/12-09 fra
Uddannelsesforbundet |
10 | Henvendelse af 4/12-09 fra CLAVIS sprog og
kompetence |
11 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 64
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, i hvilket omfang personer med
opholdstilladelse som au pair-personer har benyttet sig af det
hidtil gældende danskundervisningstilbud, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om systemet med en opdeling af
modultaksten i en start- og sluttakst bliver brugt inden for andre
undervisningsområder, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om Dansk Flygtningehjælps
bemærkninger om opdeling i start- og resultattakst, jf. Dansk
Flygtningehjælps høringssvar side 3, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om fordele ved, at medfølgende
ægtefæller kan benytte sig af forslagets tilbud om
íntro-dansk, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om ministerens kommentar til Dansk
Arbejdsgiverforenings bemærkninger til klippekortmodellen,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/11-09 fra CLAVIS sprog og kompetence, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministerens kommentar til
høringssvaret fra FLD (Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelsen), til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvordan problemstillingen med
manglende finansiering af undervisningsaktiviteter evt. kunne
løses for sprogcentrene, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, at sprogcentrene har meget
få muligheder for at påvirke kursisternes adfærd
og gennemførelsesmønster, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren er enig i, at det at
kunne det danske sprog er grundlaget for en god integration, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvilke muligheder der er for, at
man som kursist kan komme til at skifte fra Dansk 1 til Dansk 2 og
fra Dansk 2 til Dansk 3, hvis der er fagligt belæg for et
skift, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 24/11-09 fra AOF Sydfyn, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om baggrunden for, at forslaget om
den fleksible 5-års-klippekortordning ikke er medtaget i
lovforslaget, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om en vurdering af forskellen
på de administrative byrder for henholdvis kommuner og
udbydere ved indførelsen af henholdsvis intro-dansk,
opdelingen af modultaksten i en start- og en resultattakst og
indførelsen af en klippekortordning over 5 år, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om KL's bemærkninger om, at
forslaget om intro-dansk vil medføre flere administrative
opgaver for kommunerne, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. om ministerens kommentar til KL's
eksempel med burmesiske flygtninge, der med forslaget bliver
straffet for at arbejde, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/11-09 fra Dansk Oplysnings Forbund, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, på hvilke punkter KL har misforstået lovforslaget,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. tages tilbage |
21 | Spm. tages tilbage |
22 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-09 fra Uddannelsesforbundet, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/12-09 fra CLAVIS sprog og kompetence, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Nogen af udvalgets spørgsmål til
integrationsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 5, 6 og 9 og integrationsministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra V og KF.
Spørgsmål 11 og integrationsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra S, SF og RV.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes kommentere Dansk Arbejdsgiverforenings
bemærkninger til klippekortsmodellen, jf. Dansk
Arbejdsgiverforenings høringssvar side 2, og uddybe
overvejelserne for og imod en mere fleksibel model end den i
lovforslagets foreslåede.
Svar:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) giver i sit høringssvar
udtryk for, at der bør arbejdes videre med at fremme
fleksibiliteten af danskuddannelserne, så det bliver nemmere
for beskæftigede at tilrettelægge undervisningen,
så det passer til den enkeltes situation og arbejdsmarkedets
behov. DA foreslår, at dette f.eks. kunne ske ved, at
beskæftigede får ret til at få forlænget
den treårige uddannelsesperiode, hvis de i væsentligt
omfang har været i beskæftigelse de første tre
år i Danmark.
Det kan oplyses, at det følger af
danskuddannelsesloven, at en udlænding har ret til op til tre
års danskuddannelse. De enkelte danskuddannelsestilbud er
tilrettelagt således, at det er muligt for den enkelte
udlænding at gennemføre uddannelsen inden for denne
frist.
I nogle tilfælde kan en udlænding have vanskeligt
ved i perioder at følge uddannelsestilbuddet. Det
følger i den forbindelse af danskuddannelsesloven, at
udlændinge - under visse betingelser - har ret til yderligere
danskuddannelse. Det gælder f.eks., hvis udlændingen
på grund af beskæftigelse af et omfang på mindst
30 timer om ugen, har været forhindret i at følge
undervisningen. Det gælder ligeledes, hvis udlændingen
har været forhindret i at deltage i undervisningen pga.
sygdom. Der henvises til bestemmelsen i § 2, stk. 5, i
danskuddannelsesloven.
Dertil kommer, at en kommunalbestyrelse altid har mulighed for
at tilbyde yderligere danskuddannelse til en udlænding, der
ikke har gennemført den tilbudte uddannelse, jf. herved
lovens § 2, stk. 6.
De gældende regler indebærer således, at en
udlænding, når der foreligger en rimelig grund til
fraværet, har ret til yderligere undervisning. Der
følger derimod ikke af reglerne nogen adgang for en
udlænding til mere frit at vælge at blive væk fra
undervisningen for senere at stille krav om at modtage denne
undervisning. I den forbindelse varetager det treårige
danskuddannelsestilbud også et integrationsmæssigt
hensyn, idet den enkelte udlænding tilskyndes til at deltage
i danskuddannelsen og gennemføre denne hurtigst muligt for
dermed at styrke mulighederne for en vellykket integration i det
danske samfund.
Det har været overvejet, om det treårige
danskuddannelsestilbud skal erstattes af en klippekortsordning,
hvor danskuddannelsen tilbydes over en femårig periode, og
hvor den enkelte udlænding kan vælge i perioder ikke at
følge undervisningen.
Det er dog Integrationsministeriets opfattelse, at det -
på baggrund af en samlet afvejning af de forskellige hensyn -
ikke er hensigtsmæssigt at indføre en
klippekortsordning.
Til støtte for at indføre en klippekortsordning
taler, at en udlænding med en sådan ordning mere frit
kan beslutte, om udlændingen i perioder ikke ønsker at
følge danskundervisningen på grund af arbejde eller
andre forhold, uden at dette kan have konsekvenser for omfanget af
det samlede undervisningstilbud.
Det har endvidere været anført, at en
klippekortsordning, hvorved danskuddannelsestilbuddet
forlænges til fem år, vil styrke svagere kursisters
muligheder for at gennemføre danskuddannelsestilbuddet,
herunder f.eks. kursister, der på grund af sygdom eller
lignende kun kan følge et mindre antal timer per uge.
Det er dog ministeriets opfattelse, at de gældende
regler tilgodeser behovet for et fleksibelt danskuddannelsestilbud
samtidig med, at hensynet til at sikre, at udlændingen
følger danskuddannelsen og dermed styrker deres integration,
varetages.
For det første er det vigtigt, at udlændinge
hurtigst muligt tilegner sig det danske sprog til gavn for deres
integration i det danske samfund, herunder deres muligheder for at
kunne varetage et arbejde. De gældende regler sikrer, at
udlændinge tilskyndes til at følge undervisningen og
opnå kendskab til det danske sprog.
Det synes derimod ikke hensigtsmæssigt, hvis en
udlænding - på baggrund af en klippekortsordning -
f.eks. vælger at udskyde sin deltagelse i danskuddannelsen i
f.eks. to til tre år efter sin ankomst her til landet. Dette
vil vanskeliggøre den pågældendes integration i
det danske samfund.
Det kan for det andet anføres, at formålet med
det i lovforslaget foreslåede initiativ 'intro-dansk' er at
imødekomme behovet for, at udenlandske arbejdstagere
hurtigst muligt lærer dansk, og initiativet er dermed i
overensstemmelse med et tidligere fremsat ønske fra Dansk
Arbejdsgiverforening.
For det tredje indebærer klippekortsmodellen en risiko
for, at de udlændinge, der i længere perioder ikke
følger danskundervisningen, mister de tillærte
dansksproglige kompetencer, og at de - når de vælger at
genoptage undervisningen - derfor skal indplaceres på et
lavere modul end det, de forlod. I den sidste ende kan det betyde,
at de ikke når niveauet for de afsluttende prøver,
når klippekortet udløber.
Og for det fjerde lægger jeg generelt afgørende
vægt på et hurtigt integrationsforløb, hvoraf
danskuddannelserne udgør et centralt element.
For så vidt angår de svagere grupper af
udlændinge, der kan have vanskeligt ved at nå at
gennemføre deres danskuddannelsestilbud inden for den
treårige uddannelsesperiode, bemærkes
følgende:
Den enkelte kommunalbestyrelse kan beslutte at tilbyde
udlændingen yderligere danskuddannelse, hvis den
pågældende ikke gennemfører uddannelsestilbuddet
inden for den treårige periode. Dertil kommer, at en
udlænding, der modtager forsørgelsesydelser som f.eks.
starthjælp, kan tilbydes danskuddannelse som led i
aktivering.
Det er ministeriets opfattelse, at det er mest naturligt, at
det er kommunalbestyrelsen, der må tilrettelægge
uddannelsestilbuddet til en udlænding, der f.eks. på
grund af traumer, har vanskeligt ved at deltage i undervisningen.
Det er således kommunalbestyrelsen, der må sikre, at
den enkelte udlænding får et tilbud, der tilgodeser den
enkeltes behov og muligheder. Skønner kommunalbestyrelsen,
at udlændingen har behov for yderligere undervisning, kan
kommunalbestyrelsen frit tilbyde dette.
Det skønnes derimod ikke hensigtsmæssigt - gennem
en klippekortsordning - at overlade tilrettelæggelse af
danskuddannelsestilbuddet til f.eks. en traumatiseret
udlænding og give denne mulighed for at udeblive fra
undervisningen i længere periode, når der netop er
behov for en håndholdt indsats fra kommunens side over for
den pågældende.
Jeg kan endvidere oplyse, at kommunalbestyrelsen har pligt til
at forlænge den treårige uddannelsesperiode, hvis
udlændingen på grund af sygdom, traumer eller handicap
har været afskåret fra at deltage i
danskuddannelse.
Og endelig kan jeg oplyse, at tilrettelæggelsen af
danskuddannelserne allerede i dag er meget fleksibel, og at mange
sprogcentre tilbyder mulighed for danskundervisning om aftenen og i
weekender.
Jeg finder derfor, at der allerede med de gældende
regler er gode muligheder for at tage hensyn til de
beskæftigede udlændinge.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes kommentere henvendelse fra CLAVIS sprog og
kompetence af 23. november 2009, særligt deres forslag til en
alternativ formulering af lovforslagets § 11 a, jf. L 64 -
bilag 4.
Svar:
Danskuddannelse inden for kommunens
grænser
Det er normalt udgangspunktet, at den enkelte
kommunalbestyrelse træffer afgørelse om, hvorvidt en
kommunal opgave skal udføres af kommunen selv eller
overlades til andre.
Efter den gældende danskuddannelseslov kan en sprogskole
(en udbyder af danskuddannelse), der er etableret i én
kommune, imidlertid frit tilbyde danskuddannelse i en anden
kommune. Der stilles ikke krav om, at kommunalbestyrelsen i den
anden kommune skal godkende, at udbyderen tilbyder danskuddannelse
i kommunen. Det er alene en betingelse, at udbyderen er etableret
som en kommunal, anden offentlig eller privat udbyder efter lovens
regler.
De gældende regler indebærer f.eks., at et
kommunalt sprogcenter kan udføre en anden kommunes
danskuddannelsesopgaver og på dennes regning, uden at den
pågældende kommune skal godkende dette. Tilsvarende kan
et privat sprogcenter varetage en kommunes danskuddannelsesopgaver
uden kommunens godkendelse heraf, men på dennes
regning.
Denne vidtgående adgang til at udføre opgaver
på tværs af kommunegrænser har vist sig i praksis
at vanskeliggøre en kommunalbestyrelses muligheder for at
planlægge det kommunale danskuddannelsestilbud, jf.
nærmere herom nedenfor.
Det foreslås på den baggrund, at der gives
kommunerne bedre mulighed for at styre det kommunale
danskuddannelsestilbud.
Ifølge den foreslåede § 11 a kan en udbyder,
som har indgået en driftsaftale med en kommune og en kommunal
udbyder af danskuddannelse, således kun tilbyde
danskuddannelse inden for den pågældende kommunes
grænser. Hvis en udbyder ønsker at tilbyde
danskuddannelse uden for kommunens grænser, skal
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor undervisningen
ønskes tilbudt, godkende, at undervisningen foregår
der.
CLAVIS sprog & kompetence, som er udbyder af
danskuddannelse i henhold til danskuddannelsesloven, er af den
opfattelse, at denne bestemmelse vil medføre en
indskrænkning af den frie konkurrence og det frie skolevalg.
CLAVIS sprog & kompetence forstår kommunernes behov for
at styre økonomien og foreslår, at dette sker ved at
indføre et loft over den pris, som bopælskommunen er
forpligtet til at betale. Dette loft foreslås at være
den pris, som bopælskommunen betaler for den tilsvarende
ydelse i henhold til en indgået driftsaftale.
Jeg kan hertil oplyse, at formålet med den
foreslåede ændring er at give kommunerne bedre mulighed
for at planlægge og styre det kommunale
danskuddannelsestilbud. Der skal være bedre mulighed for
kommunalbestyrelsen til at beslutte, om den selv vil udføre
danskuddannelsesopgaven, eller om den vil overlade
udførelsen heraf til f.eks. en eller flere private udbydere,
og hvordan opgaven skal fordeles mellem udbyderne.
I praksis har de gældende regler således
vanskeliggjort kommunernes udbud af danskuddannelse.
Reglerne har således i nogle tilfælde
medført, at en udbyder kan etablere sig i en kommune med et
tilbud, der er dyrere end kommunens eget tilbud, uden at den
stedlige kommune kan hindre dette.
En fri adgang til at tilbyde danskuddannelse på
tværs af kommunegrænser kan endvidere hæmme
incitamentet til at sende opgaven i udbud og til at byde på
opgaven. Hvis en kommune sender undervisningsopgaven i udbud, kan
den, der vinder opgaven, ikke være sikker på, om en
anden udbyder i en anden kommune tilbyder danskuddannelse i
kommunen. Denne viden vil kunne afholde potentielle udbydere fra at
byde på opgaven og vanskeliggøre mulighederne for at
tilbyde danskuddannelse.
Hvis en anden udbyder kan fortsætte med at tilbyde
danskuddannelse i kommunen, kan dette undergrave det grundlag,
på hvilket den vindende udbyder har fået
undervisningsopgaven tildelt.
Hvis potentielle udbydere afholder sig fra at byde ind
på opgaven, fordi omfanget af opgaven er for usikker, betyder
det, at den frie konkurrence hæmmes.
Jeg er af den opfattelse, at den frie konkurrence skal vise
sig ved jævnlige udbud af undervisningsopgaven, hvor alle kan
byde ind, og hvor de der byder ind nogenlunde kan regne med
opgavens omfang.
CLAVIS sprog & kompetences forslag om et udgiftsloft
svarende til den takst, som bopælskommunen selv har aftalt
med sin udbyder, ville i et vist omfang kunne råde bod
herpå, men løser ikke de vanskeligheder, som de
enkelte kommuner står over for ved planlægning af
danskuddannelsestilbudet.
Det skal i øvrigt understreges, at det foreslås,
at kommunalbestyrelsen kan godkende, at der tilbydes
danskuddannelse inden for kommunens egne grænser af en
udbyder, der er etableret i en anden kommune. Det betyder, at der
fortsat kan etableres danskuddannelse på tværs af
kommunegrænser. Den eneste forudsætning er blot, at det
nu forudsætter accept fra begge de involverede
kommuner.
I øvrigt gælder bestemmelsen ikke for tilbud om
intro-dansk, som derfor både kan tilbydes i og uden for
kommunen.
Det skal understreges, at kursister, der ikke modtager
aktiveringstilbud fra det offentlige, stadig har ret til frit valg
af udbyder, også selv om den valgte udbyder ligger i en anden
kommune end bopælskommunen.
Intro-dansk
CLAVIS sprog & kompetence har endvidere kommenteret det
foreslåede tilbud om intro-dansk. Det foreslås, at
kursister, der følger intro-dansk får mulighed for at
bestå én eller flere tests. Ligeledes foreslås,
at udenlandske studerende på de videregående
uddannelser får ret til intro-dansk.
Jeg kan oplyse, at intro-dansk formentlig vil blive
tilrettelagt meget forskelligt, da undervisningen skal tage
udgangspunkt i kursisternes beskæftigelsessituation. På
den baggrund kan det være vanskeligt at udarbejde tests. For
så vidt angår spørgsmålet om intro-dansk
til udenlandske studerende har disse ret til intro-dansk, hvis de
er i beskæftigelse. Studerende, der ikke er arbejdstagere,
har ikke ret til Intro-dansk, da dette tilbud er målrettet
personer i beskæftigelse. Studerende har derimod ret til det
ordinære danskuddannelsestilbud.
CLAVIS sprog & kompetence mener endvidere, at det
bør være muligt, at intro-dansk ikke alene kan
foregå på et sprogcenter eller en arbejdsplads, men
også kan placeres i andre lokaler, hvis disse er egnet til
formålet.
Jeg kan oplyse, at der i en bekendtgørelse vil blive
fastsat nærmere regler om, hvem der kan blive udbyder af
intro-dansk, herunder også regler om, hvor undervisningen kan
foregå.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
CLAVIS sprog & kompetence peger på, at sprogcentre,
som udbyder danskuddannelse uden for den kommune, de har en
driftsaftale med, bør have rimelig tid til at omstille
virksomheden og finde nye udviklingsområder.
CLAVIS sprog & kompetence nævner i den forbindelse,
at nogle kommuner i dag i deres driftsaftaler har fraskrevet sig
retten til at indgå aftaler med andre sprogcentre, hvilket
betyder, at disse kommuner ikke efter den foreslåede
bestemmelse i § 11 a, stk. 2, kan godkende, at udbydere fra
andre kommuner tilbyder danskuddannelse i kommunen, før de
indgåede driftsaftaler er ophørt. Dette mener CLAVIS
sprog & kompetence er uheldigt.
Jeg skal henvise til, at der i lovforslaget er indsat en
overgangsbestemmelse, der betyder, at de driftsaftaler, som er
indgået før lovens ikrafttræden, og som ikke er
i overensstemmelse med lovens § 11 a, bortfalder med udgangen
af 2014, medmindre de er udløbet inden. Det betyder, at der
er god tid til at indrette sig på den nye retstilstand for
kommuner og sprogcentre. Samtidig betyder det, at bestemmelsen i
nogle kommuner først er fuldt indfaset efter nogle
år.
Spørgsmål 9:
I forlængelse af høringssvaret fra FLD
(Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser) bedes ministeren
redegøre for, om hun er enig i, at sprogcentrene har meget
få muligheder for at påvirke kursisternes adfærd
og gennemførselsmønster, ikke har mulighed for selv
at skabe incitamenter for kursisternes deltagelse i undervisningen
og dermed - som en konsekvens af den foreslåede opdeling af
modultaksterne - ikke vil have mulighed for at bevare kontrollen
med deres egen økonomi.
Svar:
Siden 2004 hvor modultakstfinansieringen blev indført,
har flere kursister gennemført danskuddannelse på
kortere tid. En af årsagerne hertil er formentlig, at
sprogcentrene har haft en interesse i at sikre, at så mange
kursister som muligt består modultestene. Det betyder, at
sprogcentrene har en vis mulighed for at tilskynde kursisterne til
at afslutte undervisningen på et modul med en
modultest.
Spørgsmål 11:
Hvilke muligheder er der for, at man som kursist kan komme til
at skifte fra Dansk 1 til Dansk 2, og fra Dansk 2 til Dansk 3, hvis
der er fagligt belæg for et skift, inden fx modultesten er
bestået?
Svar:
En kursist, der påbegynder danskuddannelse bliver
indplaceret på en af de tre danskuddannelser på
grundlag af en pædagogisk vurdering af kursistens
forudsætninger og mål med uddannelsen. Hovedreglen er,
at kursisten bliver på den danskuddannelse, den
pågældende er blevet indplaceret på.
Hvis den oprindelige indplacering imidlertid efter en
pædagogisk vurdering ikke har været
hensigtsmæssig, eller hvis kursistens dansksproglige
udvikling taler for en omplacering, kan sprogcentret indstille til
kommunen, at kursisten skifter til en anden af de tre
danskuddannelser. Det er ikke afgørende for denne
beslutning, om kursisten har bestået modultesten, der
afslutter det modul, som den pågældende aktuelt er
indplaceret på.
Normalt udbetaler kommunen kun modultaksten for en kursist
én gang pr. modul. Dog kan modultaksten betales to gange for
et modul, hvor en fortsættelse af undervisningen på
samme modul er begrundet i væsentlige hensyn til kursistens
mulighed for at gennemføre danskuddannelsen, f.eks. ved
kursistens flytning til en anden kommune og ved udbyderskift i
øvrigt, før målene for det modul, vedkommende
er indplaceret på, er nået, og ved overflytning fra
én danskuddannelse til en anden.