Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 9. december 2009
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 14 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1.
behandling den 25. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden,
således at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere
end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
13. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 13. Den 18. november 2009 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
AGA A/S,
DI,
KPMG på vegne af Airliquide,
KPMG på vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk
A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg
Portland A/S og Kalk- og Teglværksforeningen,
PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens
Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S og
Rockwool A/S.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har KPMG, Aalborg Portland Group og Rockwool
Scandinavia mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 1-13 stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det under nr. 14 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1, nr. 8,
ændres »Fyringstjære, 299,3« til:
»Fyringstjære, 229,3«.
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1, nr. 11,
ændres »Gas, bortset fra LPG, der anvendes ved
raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas)« til:
»Gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af
mineralsk olie i form af raffinaderigas«.
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1, nr. 13, litra
a, ændres »med et vandindhold på mindst 27
pct., 13,6 kr. pr. GJ, og« til: »med et vandindhold
på mindst 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 388,8 kr. pr. ton,
og«.
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1, nr. 13, litra
b, ændres »med et vandindhold på mindre
end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ.« til: »med et vandindhold
på mindre end 27 pct., 13,6 kr. pr. GJ eller 511,2 kr. pr.
ton.«
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. § 9, stk. 9, der bliver stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Den
forhøjede tilbagebetaling efter stk. 4 gives for
højst 650 Wh/m2 pr.
døgn belyst væksthusareal med lysplanter, der
blomstrer ved en daglig belysning på under 14 timer
(kortdagsplanter), og for andre lysplanter 900 Wh/m2 pr. døgn. I den
forhøjede tilbagebetaling fratrækkes det antal timer,
hvor den faktiske solbelysning udgør mindst 75 W/m2, gange 50 W/m2.«
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 10 foreslåede § 9 a, stk. 4, ændres
»Reglerne i § 9, stk. 4-7 og 17« til:
»Reglerne i § 9, stk. 12«.
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 11 foreslåede bilag 4 ændres i overskriften
»§ 9, stk. 2 og 9« til: »§ 9, stk. 2 og
3«.
[Tilpasninger til tidligere
vedtaget lovgivning]
Til § 6
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) Nr. 4
affattes således:
»4. § 8, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Et
energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et
tilsvarende energiprodukt, er fritaget for afgift. Fritagelsen
gælder kun for energiprodukter, som er produceret på
virksomhedens område. Fritagelsen gælder dog ikke for
energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.«
[Præciseringer til tidligere
vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
nr. 5 ændres »Bilag 1, nr. 19,« til: »Bilag 1, nr. 19, under Satser ved dagtemperatur«.
[Præciseringer i forhold til
tidligere vedtaget lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) I
nr. 6 ændres »I bilag
1« til: »I bilag 1 under
Satser ved dagtemperatur«.
[Præciseringer i forhold til
tidligere vedtaget lovgivning]
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 3, stk. 4 og 5, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af § 12, nr. 2]
Til § 15
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
12) I
stk. 3 ændres »tidspunktet
for lovforslagets fremsættelse« til: »den 18.
november 2009«.
[Tydeliggørelse af
virkningstidspunkt]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
13) Stk.
6 affattes således:
»Stk. 6. §
33, stk. 1, i lov om afgift af svovl som affattet ved § 12,
nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2005.«
[Ændring af et
virkningstidspunkt]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
14)
Som stk. 7-16 indsættes:
»Stk. 7. Der ydes
tilbagebetaling af svovlafgift for varer omfattet af § 1, stk.
1, nr. 2 eller 5-7, i lov om afgift af svovl, der anvendes af
momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen af svovlafgiften
opgøres ligesom det særlige bundfradrag i
svovlafgiften, som opgøres efter reglerne for beregning i
§ 33, stk. 1-6, i lov om afgift af svovl, som var
gældende i perioden 2005-2009, dog uden de betingelser og
tidsfrister, som her gælder for bundfradraget.
Tilbagebetalingen reduceres, i det omfang virksomheden har
fået eller får dette særlige bundfradrag for det
samme forbrug af en brændselstype. Tilbagebetalingen
opgøres efter reglerne i stk. 8-13.
Stk. 8. Der ydes
tilbagebetaling for varer, der anvendes til kemisk reduktion.
Stk. 9. Der ydes
tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes i elektrolyse.
Stk. 10. Der ydes
tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til
opvarmning i metallurgiske processer. Opvarmningen skal
foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem
opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk
struktur.
Stk. 11. Der ydes
tilbagebetaling for varme og varer, der anvendes direkte til
opvarmning i mineralogiske processer. Opvarmningen skal
foregå i anlæg, og de anvendte materialer skal gennem
opvarmningen i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk
struktur.
Stk. 12. Det er en
betingelse for tilbagebetaling, at varmen og varerne anvendes
direkte til processer, som er nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Stk. 13.
Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det er
muligt, være baseret på energimålinger. I det
omfang der ikke foreligger de fornødne
målerregistreringer, skal virksomheden kunne fremlægge
anden dokumentation for opgørelsen, herunder dokumentation,
som forefindes i virksomheden, og som told- og skatteforvaltningen
måtte ønske. Opgørelsen af tilbagebetalingen
foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2
eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert
kalenderår.
Stk. 14. Til
momsregistrerede virksomheder, der fra kraft-varme-værker og
hertil knyttede blokvarmecentraler får leveret varme, som er
baseret på varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2 eller
5-7, i lov om afgift af svovl, og hvor den til virksomheden
fakturerede og af virksomheden betalte svovlafgift af den til brug
for leverancen medgåede mængde brændsel kan
dokumenteres og udgør mindst 250.000 kr. pr. år, ydes
tilbagebetaling af svovlafgift opgjort ligesom det særlige
bundfradrag efter reglerne i § 33, stk. 1 eller 3, i lov om
afgift af svovl, som var gældende i perioden 2005-2009, for
nævnte varer, når anvendelsen sker til formål
nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, og når virksomheden har tilladelse til
udledning af CO2 efter § 9 i
lov om CO2-kvoter. Leveres varmen
kun i en del af året, nedsættes grænsen på
250.000 kr. forholdsmæssigt. Tilbagebetalingen reduceres, i
det omfang at virksomheden har fået eller får
godtgørelse for samme vareforbrug for perioden 2005-2009
efter den i denne periode gældende § 33, stk. 7, i lov
om afgift af svovl. Opgørelsen af tilbagebetalingen
foretages for hver type brændsel, jf. § 1, stk. 1, nr. 2
eller 5-7, i lov om afgift af svovl, og for hvert
kalenderår.
Stk. 15. For at
opnå tilbagebetaling efter stk. 7-13 eller stk. 14 skal
virksomheden have ansøgt told- og skatteforvaltningen herom
senest den 1. september 2010.
Stk. 16. Tilbagebetaling
efter stk. 7-13 eller stk. 14 ydes for perioden
2005-2009.«
[Tilbagebetaling af svovlafgift
på fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for
2005-2009. Tilbagebetaling af svovlafgift for fjernvarme til visse
virksomheder for 2005-2009]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Det foreslås at korrigere tidligere vedtaget lovgivning,
jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009, vedrørende lov om
energiafgift på mineralolieprodukter m.v. og lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Med forslaget
fremstår de korrekte afgiftssatser for 2015 og det korrekte
vareområde på de foreslåede vareområder.
Der er ikke tale om substantielle ændringer i forhold til de
politiske aftaler, der er indgået på
området.
Til nr. 5-7
Det foreslås, at der foretages konsekvensrettelser af en
række bestemmelser i lov om afgift af kuldioxidafgift i
forhold til tidligere ændringer af lovgivningen.
Til nr. 8
Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen med henblik
på at imødegå fortolkningsmæssig
tvivl.
Til nr. 9-10
Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved
fortolkningsmæssig tvivl imødegås.
Til nr. 11
Som konsekvens af forslaget om at ophæve
svovlafgiftslovens § 33, stk. 3, jf. lovforslagets § 12,
nr. 2, fremsat af skatteministeren den 18. november 2009,
foreslås det tillige at ophæve svovlafgiftslovens
§ 3, stk. 4 og 5, der henviser til § 33, stk. 3.
Til nr. 12
Der foreslås præciseringer af lovteksten, hvorved
fortolkningsmæssig tvivl imødegås.
Til nr. 13
Der er tvivl om, hvorvidt den i § 12, nr. 5, i
lovforslaget foreslåede nyaffattelse af svovlafgiftslovens
§ 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en
stramning med tilbagevirkende kraft for de omfattede virksomheder i
forhold til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens §
33, stk. 7, med ændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr.
464 af 9. juni 2004. Der er tale om en ordning med
godtgørelse af visse typer svovlafgift på fjernvarme,
som ydes til visse virksomheder, som forbruger fjernvarmen.
På den baggrund foreslås, at den nævnte
foreslåede nyaffattelse i § 12, nr. 5, i lovforslaget,
ikke skal have virkning tilbage fra den 1. januar 2005, men derimod
kun fremadrettet fra den 1. januar 2010.
Til nr. 14
Med indsættelsen af stk. 7-16 foreslås to
ordninger med tilbagebetaling af pligtig svovlafgift fra perioden
2005-2009 til virksomheder.
Det foreslås med indsættelsen af stk. 7-13, 15 og
16, at der gennemføres en ordning med tilbagebetaling af
svovlafgift af fuelolie eller kul, som er anvendt af
momsregistrerede virksomheder. Tilbagebetalingen ydes for perioden
2005-2009. Tilbagebetalingen ydes alene for fuelolie eller kul, som
virksomheder har anvendt til mineralogiske processer m.v.
Der er tale om virksomheder, som er stærkt
konkurrenceudsatte, og som hermed opnår en forbedring af
deres økonomiske situation. Det skønnes, at der
herved skal tilbagebetales et samlet svovlafgiftsbeløb
på knap 25 mio. kr. Dette er en skatteudgift.
Det vurderes, at ordningen ikke vil være i strid med
EU's energibeskatningsdirektiv m.v. Disse mineralogiske processer
m.v. er uden for direktivets anvendelsesområde. Ordningen vil
ikke medføre nævneværdige
miljømæssige konsekvenser, da den vedrører
fortiden.
Disse mineralogiske processer m.v. er afgrænset bl.a. i
forbindelse med § 5, nr. 6, i lovforslaget. Der henvises til
de specielle bemærkninger til denne bestemmelse.
Med ordningen stilles virksomhederne
beløbsmæssigt (nominelt) svarende til, at de har
fået særligt bundfradrag efter svovlafgiftsloven for
fuelolie eller kul til mineralogiske processer m.v. for perioden
2005-2009. For det relevante forbrug af fuelolie eller kul skal
tilbagebetalingsbeløbet opgøres efter reglerne for
opgørelse af det særlige bundfradrag for fuelolie
eller kul i svovlafgiftslovens § 33, stk. 1-6, som var
gældende i perioden 2005-2009. Det således opgjorte
beløb reduceres, i det omfang virksomheden har fået
eller får dette særlige bundfradrag for samme forbrug
af en brændselstype i henhold til de for perioden 2005-2009
gældende regler. Virksomheden skal med henblik på
tilbagebetaling foretage separat opgørelse for hver
brændselstype, herunder for forskellige slags kul, og for
hvert kalenderår i perioden 2005-2009.
Opgørelsen af tilbagebetalingen skal, så vidt det
er muligt, være baseret på energimålinger. Hvis
virksomheden ikke har de fornødne målerregistreringer,
skal virksomheden kunne fremlægge anden dokumentation for
opgørelsen, herunder den dokumentation, som told- og
skatteforvaltningen måtte ønske.
For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne
ansøge told- og skatteforvaltningen herom senest den 1.
september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told-
og skatteforvaltningen senest på denne dato, vil
således ikke kunne opnå tilbagebetaling.
Herudover foreslås en anden ordning med tilbagebetaling
af svovlafgift.
Under hensyn til tvivlen om, hvorvidt den i § 12, nr. 5,
i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af svovlafgiftslovens
§ 33, stk. 7, (der bliver stk. 6) reelt indebærer en
stramning med tilbagevirkende kraft for virksomhederne i forhold
til den hidtidige affattelse af svovlafgiftslovens § 33, stk.
7, med ændringen vedrørende CO2-kvote-omfattede virksomheder fra lov nr.
464 af 9. juni 2004, foreslås en ordning med tilbagebetaling
af svovlafgift vedrørende fjernvarme for perioden 2005-2009.
Formålet hermed er at præcisere retstilstanden på
området for denne periode. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.
Det skønnes, at ordningen ikke vil medføre
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Ordningen vil heller ikke medføre nævneværdige
miljømæssige konsekvenser, da den vedrører
fortiden.
Det foreslås således med indsættelsen af
stk. 14-16, at der for perioden 2005-2009 gennemføres en
ordning med tilbagebetaling af svovlafgift af brændslerne
fuelolie eller kul, som belaster fjernvarme fra
kraftvarmeværker m.v., hvormed der ydes tilbagebetaling til
visse momsregistrerede virksomheder, som anvender
fjernvarmen.
Det gælder flere betingelser for denne tilbagebetaling.
Fjernvarmen skal anvendes til formål nævnt i bilag 1
til CO2-afgiftsloven (tunge
processer). Den pågældende virksomhed skal samtidig
have tilladelse til udledning af CO2
efter § 9 i lov om CO2-kvoter.
Den betalte svovlafgift skal udgøre mindst 250.000 kr. pr.
år. Hvis varmen kun leveres en del af året,
nedsættes beløbet forholdsmæssigt.
Svovlafgiften, som betales tilbage, opgøres ligesom det
særlige bundfradrag i svovlafgiften for det relevante
brændsel efter reglerne i stk. 1 for kul eller stk. 3 for
fuelolie i § 33 i svovlafgiftsloven, som var gældende i
perioden 2005-2009. Ved opgørelsen af tilbagebetalingen
modregnes eventuel godtgørelse af svovlafgift for samme
vareforbrug i perioden 2005-2009, som virksomheden har fået
eller får efter den i denne periode gældende § 33,
stk. 7, i svovlafgiftsloven.
Virksomheden skal med henblik på tilbagebetaling
foretage separat opgørelse for hver type brændsel og
for hvert kalenderår i perioden 2005-2009.
For at opnå tilbagebetaling skal virksomhederne
ansøge told- og skatteforvaltningen herom senest den 1.
september 2010. Virksomheder, som ikke har henvendt sig til told-
og skatteforvaltningen senest på denne dato, vil
således ikke kunne opnå tilbagebetaling.
De administrative engangsudgifter for SKAT ved
ovennævnte to ordninger skønnes at kunne holdes inden
for den tidligere skønnede engangsudgift på et
årsværk. Der henvises til afsnit 4.2 under de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Henrik Rasmussen KF Anders Samuelsen
LA nfmd. Nick Hækkerup
S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Johs. Poulsen RV Frank Aaen
EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 63
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 26/11-09 fra KPMG på
vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips
A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og
Kalk- og Teglværksforeningen |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Henvendelse af 26/11-09 fra
PriceWaterHouseCoopers på vegne af Hovedstadsregionens
Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S |
6 | Henvendelse af 27/11-09 fra AGA A/S |
7 | Henvendelse af 30/11-09 fra DI |
8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-09 fra PriceWaterHouseCoopers på vegne
af Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S |
9 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass
Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S,
Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og
Teglværksforeningen |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-09 fra DI |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/11-09 fra Rockwool A/S |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/11-09 fra AGA A/S |
13 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
14 | Henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på
vegne af Ardagh Glass Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips
A/S, Rockwool A/S, Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og
Kalk- og Teglværksforeningen |
15 | 2. udkast til betænkning |
16 | Henvendelse af 8/12-09 fra KPMG på
vegne af Airliquide |
17 | Fortrolig henvendelse af 8/12-09 fra KPMG
på vegne af Airliquide |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Airliquide |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/12-09 fra KPMG på vegne af Ardagh Glass
Holmegaard A/S, Faxe Kalk A/S, Knauf Danogips A/S, Rockwool A/S,
Akzo Nobel Salt A/S, Aalborg Portland A/S og Kalk- og
Teglværksforeningen |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 63
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor
det har taget 5 år at få notificeringsproceduren med EU
afsluttet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om særskilte provenuberegninger
for ændringerne vedrørende CO2-afgift og ændringerne
vedrørende svovlafgift, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om at redegøre for
lovforslagets miljømæssige konsekvenser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer, at der for de
kvoteomfattede virksomheder med mineralogiske processer sker
tilbagebetaling af svovlafgiften (bundfradrag) for perioden
2005-09, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |