Fremsat den 11. november 2009 af
kulturministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikring af
kulturværdier i Danmark
(Værdi- og aldersgrænse,
sagsbehandlingstid, strafferamme, forældelsesfrist mv.)
§ 1
I lov nr. 332 af 4. juni 1986 om sikring af
kulturværdier i Danmark, som ændret ved § 44
i lov nr. 473 af 7. juni 2001, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
ændres »100.000 kr.« til: »150.000
kr.« og »100 år« til: »50
år«.
2. I
§ 2, stk. 4,
ændres »ministeren for kulturelle anliggender«
til: »kulturministeren«.
3. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Det i stk. 1,
nr. 2, nævnte beløb reguleres årligt pr. 1.
januar efter udviklingen i det af Danmarks Statistik
offentliggjorte forbrugerprisindeks. Reguleringen fortages på
grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i forhold
til det foregående år. Beløbet afrundes til
nærmeste hele 1000 kr.«
4. I
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Kulturministeren
bekendtgør årligt reguleringen, jf. stk. 5.«
5. § 5, stk. 2, affattes
således:
»Kulturministeren kan
fastsætte regler om kulturværdiudvalgets
virksomhed, herunder regler om, at auktionshuse skal informere
Kulturværdiudvalget, når der udbydes kulturgenstande,
der er omfattet af loven, og om at auktionshuse skal informere
købere af sådanne genstande om regler for
udførsel.«
6. I
§ 6 indsættes som stk. 4:
»Kulturværdiudvalget kan dog forlænge
sagsbehandlingsfristen i stk. 2 i indtil 6 måneder, hvis
særlige omstændigheder taler for det.«
7. I
§ 7, stk. 1, nr. 1,
ændres »100 år« til: »50
år«.
8. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Kulturministeren kan
fastsatte nærmere regler om sagsbehandling i sager om
udførsel i de tilfælde, der er nævnt i
stk. 1.«
9. I
§ 13 indsættes som
stk. 2 - 4:
»Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 1 år,
såfremt overtrædelsen er begået med forsæt,
og der i øvrigt foreligger skærpende
omstændigheder.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Stk. 4. For
overtrædelser af denne lov er forældelsesfristen 5
år.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. marts 2010.
Stk. 2. Loven
finder således ikke anvendelse på ansøgninger om
udførsel af kulturgenstande, der er indgået før
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
Indholdsfortegnelse: |
| |
1. | Indledning |
2. | Baggrund og
overvejelser |
3. | Hovedpunkter i
lovforslaget |
3.1. | Ændring af
alders- og værdigrænser |
3.1.1. | Gældende
ret |
3.1.2. | Overvejelser |
3.1.2.1. | Værdigrænse |
3.1.2.2. | Aldersgrænse |
3.1.3. | Forslag |
3.2. | Bemyndigelse til
fastsættelse af regler om auktionshuse. |
3.2.1. | Gældende
ret |
3.2.2. | Overvejelser |
3.2.3. | Forslag |
3.3. | Sagsbehandlingsfrist |
3.3.1. | Gældende
ret |
3.3.2. | Overvejelser og
forslag |
3.4. | Bemyndigelse til
fastsættelse af regler om sagsbehandling i sager om
udførsel af genstande. |
3.4.1. | Gældende
ret |
3.4.2. | Overvejelser og
forslag |
3.5. | Forhøjelse af
strafferamme |
3.5.1. | Gældende
ret |
3.5.2. | Overvejelser og
forslag |
3.6. | Forlængelse af
forældelsesfrist |
3.6.1. | Gældende
ret |
3.6.2. | Overvejelser |
3.6.3. | Forslag |
4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige |
5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige |
6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
8. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
9. | Miljømæssige konsekvenser |
10. | Forholdet til
EU-retten |
11. | Høring |
12. | Sammenfattende
skema |
| |
1. Indledning
Dette lovforslag har til formål at gennemføre en
række ændringer i den eksisterende lov om sikring af
kulturværdier i Danmark (kulturværdiloven), som
altovervejende i øvrigt har fungeret efter hensigten, siden
loven trådte i kraft den 1. januar 1987. De foreslåede
ændringer skal bl.a. ses på baggrund af de erfaringer,
som Kulturværdiudvalget har draget som led i dets almindelige
virke og konkrete sagsbehandling i henhold til den eksisterende
lovgivning.
Lovforslaget har til hensigt at indføre en
højere værdigrænse, der årligt reguleres
under hensyn til forbrugerprisindekset, og en lavere
aldersgrænse for de genstande, der er omfattet af loven, at
give Kulturværdiudvalget mulighed for i særlige
tilfælde at kunne have en længere sagsbehandlingsfrist
end 3 måneder samt at fastsætte en højere
strafferamme for lovovertrædelser, således at der er
mulighed for fængselsstraf. Hertil kommer indførelse
af en 5-årig forældelsesfrist for overtrædelser
af loven. Endvidere har den generelle udvikling i auktionsbranchen,
herunder især udbredelsen af internetauktioner, skabt behov
for en bemyndigelse til udvidet regelfastsættelse om
auktionshuses forpligtelser ved udbud af kulturgenstande.
Endelig fastsættes en bemyndigelsesbestemmelse til
kulturministeren om
Kulturværdiudvalgets sagsbehandling
i særlige sager.
2. Baggrund og overvejelser
Kulturværdiudvalget er den myndighed, der i henhold til
§ 5 i kulturværdiloven efter ansøgning
meddeler udførselstilladelse for de kulturgenstande, der er
omfattet af loven. Hvis en ansøgning om
udførselstilladelse afslås, fremsætter udvalget
tilbud om erhvervelse af genstanden til markedspris. Udvalget
består af 5 medlemmer, hvoraf de 4 er udpeget ex officio som
chefer for de 4 nationalinstitutioner på området. Det
sidste medlem skal være lederen for et ikke-statsligt museum
og udpeges for 4 år ad gangen.
Retsgrundlaget for Kulturværdiudvalgets virksomhed
udgøres af kulturværdiloven, den tilhørende
bekendtgørelse nr. 404 af 11. juni 1987 om sikring af
kulturværdier i Danmark samt forretningsorden af 12. maj
1987. Hertil kommer, at udvalget har udarbejdet en
sagsbehandlingsinstruks af 9. maj 2001 og fastlagt sin
sagsbehandling i et notat af 11. september 2001 om beskrivelse af
procedurerne for Kulturværdiudvalget. Udvalget udgiver i
øvrigt hvert år en årsberetning, som
offentliggøres på udvalgets hjemmeside www.kulturvaerdier.dk.
Kulturværdiudvalget er endvidere central myndighed for
formidling af samarbejde mellem relevante parter i henhold til lov
nr. 1104 af 22. december 1993 (med senere ændringer) om
tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et
EU-medlemslands område mv. Loven gennemførte
Rådets direktiv af 15. marts 1993 om samme emne. Endvidere
gælder Rådets forordning af 9. december 1992 (med
senere ændringer) med hensyn til kulturgenstande, der
befinder sig i et EU-land, og som ønskes udført til
et land uden for EU. I den forbindelse har
Kulturværdiudvalget den funktion at behandle
ansøgninger og udfærdige tilladelser til
udførsel af kulturværdier til tredjelande.
Anvendelsesområdet for de pågældende
regelsæt er under hensyn til samarbejdsordningernes
formål fastlagt i et bilag, hvor der for forskellige
kategorier af kulturgenstande er fastsat værdi- og
aldersgrænser.
Kulturministeriet finder, at kulturværdiloven
altovervejende fungerer efter sin hensigt. Bortset fra en enkelt
lovændring i 2001 vedrørende
Kulturværdiudvalgets sammensætning har
kulturværdiloven været uændret, siden den
trådte i kraft den 1. januar 1987. Kulturværdiloven
blev i sin tid udarbejdet på grundlag af betænkning nr.
1040 fra 1985 med titlen »Kulturværdier«, der
blev afgivet af det af kulturministeren i 1982 nedsatte udvalg om
beskyttelse af kulturværdier i Danmark. Udvalgets
nedsættelse havde dengang sammenhæng med, at de
øvrige nordiske lande allerede havde gennemført
beskyttelseslovgivning for kulturværdier, bl.a. efter
anbefaling fra Nordisk Råd.
Af forarbejderne til kulturværdiloven fremgår, at
lovens formål er at sikre den danske kulturarv med henblik
på begrænsning af adgangen til at udføre
såkaldt »umistelige« kulturværdier fra
Danmark. Ved lovens tilblivelse blev det lagt til grund, at en
fortsat ubegrænset udførselsadgang på
længere sigt ville føre til uoprettelige tab. Samtidig
blev det understreget, at behovet for en begrænsning af
udførselsadgangen var af beskeden størrelse, bl.a. i
erkendelse af at kunst som udgangspunkt ikke blot er et nationalt
anliggende. Det blev således betragtet som en dansk
samfundsinteresse, at dansk kunst kommer til udlandet, lige
så vel som at udenlandsk kunst kommer til Danmark. Den
foreslåede beskyttelsesordning blev i øvrigt anset for
en forsigtig og beskeden begyndelse og for et arbejdsgrundlag, der
senere kunne revideres på grundlag af indhøstede
erfaringer.
Kulturværdiudvalget har over for Kulturministeriet
oplyst, at det siden 1987 har nedlagt 96 udførselsforbud og
efterfølgende foretaget erhvervelser af kulturgenstande i 85
af de pågældende sager (ofte omfattende flere
kulturgenstande) i henhold til kulturværdilovens
§ 11. Udvalget har i perioden gennemgået mere end
en million numre i auktions- og andre salgskataloger og behandlet
over 1.700 individuelle ansøgninger om udførsel af
konkrete kulturgenstande. Statistikken viser, at behovet for en
begrænsning af udførselsadgangen som forventet ved
lovens fremsættelse er forholdsvis beskedent.
Udvalget har oplyst, at det gennem årene generelt har
anlagt en meget restriktiv fortolkning af, hvad der må anses
for umistelige kulturværdier, hvilket også er i
overensstemmelse med de overvejelser, der lå bag lovens
tilblivelse.
Kulturministeriet finder, at de af udvalget nedlagte
udførselsforbud og foretagne erhvervelser af kulturgenstande
viser, at lovens formål er blevet tilgodeset, dvs. at de i
lovens forarbejder omtalte »uoprettelige tab« af
kulturarv er undgået.
Det er Kulturværdiudvalget, der på
Kulturministeriets anmodning i en henvendelse til ministeriet i
2008 er kommet med forslag til, hvordan kulturværdiloven kan
revideres, således at den bestående beskyttelsesordning
fastholdes med henblik på, at den også fremover vil
være et effektivt og smidigt værn mod udførsel
af væsentlige kulturværdier.
Som led i det lovforberedende arbejde har Kulturministeriet
den 1. september 2009 været vært for et møde med
indbudte repræsentanter fra Kulturværdiudvalget,
auktionsbranchen og andre interessenter til kulturværdiloven.
Mødets formål var at orientere om den
forestående lovrevision, idet de deltagende samtidig fik
mulighed for at fremkomme med synspunkter og kommentarer hertil.
Mødets drøftelser er indgået i ministeriets
videre overvejelser.
3. Hovedpunkter i lovforslaget
3.1. Ændring af alders- og
værdigrænser
3.1.1. Gældende ret
Kulturværdilovens § 2, stk. 1, indeholder
bl.a. et krav om, at kulturgenstande skal have en værdi
på 100.000 kr. eller derover og være ældre end
100 år for at være omfattet af loven.
Ved udarbejdelsen af kulturværdiloven i 1986 blev den
nuværende værdigrænse på 100.000 kr.
fastsat under hensyn til den begrænsede handel med
antikviteter og kunstgenstande, der havde en værdi af 100.000
kr. eller derover, og som kunne anses for hørende til danske
kulturværdier.
Endvidere var der primært fokus på
kulturgenstande, der havde opnået en vis alder, og derfor var
det naturligt at tage udgangspunkt i 100 år som
alderskriterium, bl.a. under henvisning til bygningsfredningslovens
tilsvarende generelle aldersgrænse samt den traditionelle
afgrænsning ved antikviteter. Imidlertid blev det hidtidige
alderskriterium på 100 år i bygningsfredningsloven ved
lovrevisionen i 1997 ændret til 50 år.
Efter kulturværdilovens § 2, stk. 4, er
mulighed for, at kulturgenstande, som ikke opfylder de
gældende alders- eller værdigrænser, alligevel
kan blive omfattet af loven. Når særlige
omstændigheder taler herfor, kan kulturministeren
således, når udvalget stiller forslag herom, beslutte,
at loven skal anvendes, uanset at lovens betingelser ikke er
opfyldt.
3.1.2. Overvejelser
3.1.2.1.Værdigrænse
I den under pkt. 2 nævnte henvendelse til
Kulturministeriet har Kulturværdiudvalget ikke
foreslået en ændring af kulturværdilovens
generelle værdigrænse på 100.000 kr. Selvom
prisudviklingen har medført, at antallet af handlede
kulturgenstande, der er beskyttelsesværdige som følge
heraf, siden 1987 er steget væsentligt, er det udvalgets
vurdering, at 100.000 kr. bør fastholdes som
værdigrænse. Udvalget har bl.a. henvist til, at
kulturgenstande, som tilhører den umistelige kulturarv, ikke
nødvendigvis er steget som følge af den almindelige
prisudvikling.
Kulturministeriet tillægger det imidlertid
afgørende vægt, at den almindelige prisudvikling har
medført, at den nuværende værdigrænse ikke
længere må anses for tidssvarende i forhold til de
forudsætninger, der forelå i 1986 som grundlag for
fastlæggelse af 100.000 kr. som værdigrænse. I
forhold til forbrugerprisindekset svarer 100.000 kr. i 1986 til
169.896 kr. i 2010, hvor lovforslaget foreslås at træde
i kraft. Hvis værdigrænsen hæves, vil det betyde
en indskrænkning af lovens anvendelsesområde, fordi der
vil være flere kulturgenstande, der ikke længere er
omfattet af værdigrænsen. I kombination med en
ændring af aldersgrænsen (se nedenfor), der
indebærer en udvidelse i lovens anvendelsesområde, vil
forhøjelsen af værdigrænsen samlet set
afbalancere lovens nye anvendelsesområde i forhold til hvilke
kulturgenstande, der er omfattet.
Kulturministeriet finder, at en værdigrænse
på 150.000 kr., der årligt reguleres under hensyn til
forbrugerprisindekset, vil være mere tidssvarende og vil
bidrage til en hensigtsmæssig afgrænsning af de
beskyttelsesværdige kulturgenstande. I de særlige
tilfælde, hvor Kulturværdiudvalget måtte
ønske at lade loven finde anvendelse for kulturgenstande,
der ikke opfylder den højere beløbsgrænse, er
der fortsat mulighed for at forelægge
spørgsmålet for kulturministeren i henhold til lovens
§ 2, stk. 4.
Praktiske hensyn taler for, at også den nye
værdigrænse i udgangspunktet bliver et rundt tal, der
er let for branchen at huske og let for Kulturværdiudvalget
at administrere. I den forbindelse bør det nævnte
forbrugerprisindeks bruges som rettesnor, men ikke som
afgørende indikator i forhold til fastlæggelsen af den
konkrete værdigrænse. Kulturministeriet finder
endvidere behov for at kunne foretage en årlig regulering af
beløbsgrænsen i § 2, stk. 1, nr. 2, som
følge af den almindelige prisudvikling. Reguleringen
fastsættes årligt i bekendtgørelse og vil
også blive offentliggjort på
Kulturværdiudvalgets
hjemmeside.
3.1.2.2. Aldersgrænse
Kulturværdiudvalget har i henvendelsen til ministeriet
foreslået, at kulturværdilovens anvendelsesområde
udvides, ved at aldersgrænsen ændres.
Siden 1987 har der været et betydeligt antal sager, der
er blevet omfattet af loven i henhold til undtagelsesbestemmelsen i
§ 2, stk. 4, og som har omfattet kulturgenstande,
der har været yngre end 100 år, hvilket således
understøtter behovet for en nedsættelse af
alderskriteriet fra 100 år til 50 år. Hvis
aldersgrænsen nedsættes, vil undtagelsesbestemmelsen i
højere grad være forbeholdt de helt særlige
tilfælde, hvor hensynet til sikring af landets kulturarv
må sættes over hensynet til den individuelle ejer,
uanset at lovens almindelige alders- og værdigrænser
ikke er opfyldt, således som det blev forudsat ved lovens
vedtagelse i 1986.
Den foreslåede ændring af aldersgrænsen skal
også ses i lyset af, at kulturværdier, der er under 100
år gamle, inden for det seneste årti har vakt en
øget interesse, som dels har givet sig udslag i ganske
høje markedspriser, dels afspejler, at de i højere
grad end tidligere anses for at tilhøre den umistelige
kulturarv, som er beskyttelsesværdig i forhold til lovens
formål.
Der kan henvises til dansk sølvtøj, malerier og
arkitekttegnede møbler fra det 20. århundredes
første halvdel i den verdenskendte danske designtradition.
Såkaldte prototyper for designprodukter vil dermed også
kunne være omfattet af loven. For så vidt angår
møbler, kan således fremhæves de ældste
producerede typer og de såkaldte snedkermøbler, hvoraf
der undertiden kun eksisterer et enkelt eksemplar. Også
udlandet viser stor interesse for dansk design fra det 20.
århundrede, hvilket har medført, at mange
enkeltgenstande lovligt er blevet udført i løbet af
de senere år.
Hertil kommer, at en ændring af kulturværdilovens
aldersgrænse vil medføre, at kulturværdiloven
på dette punkt kan tage hensyn til EU-reglerne, hvorefter
50-års-grænsen er den laveste og den, der generelt
gælder for genstande, der ikke specifikt er nævnt i
bilaget til henholdsvis lov og forordning. (EU-reglerne er
nærmere beskrevet ovenfor under pkt. 2).
Den foreslåede ændring af aldersgrænsen vil
betyde, at flere kulturgenstande pr. definition vil blive omfattet
af loven, men ikke nødvendigvis, at udvalget vil
nedlægge flere udførselsforbud og foretage flere
erhvervelser efter § 11. Det skyldes, dels at lovens
undtagelsesbestemmelse, § 2, stk. 4, som nævnt
i vidt omfang har været bragt i anvendelse i tilfælde,
hvor aldersgrænsen ikke har været opfyldt, dels at
værdigrænsen fortsat vil begrænse antallet af
omfattede kulturgenstande.
3.1.3. Forslag
Efter en samlet vurdering finder Kulturministeriet grundlag
for at hæve den eksisterende værdigrænse til
150.000 kr. under henvisning til den almindelige prisudvikling.
Desuden foreslås det, at værdigrænsen
årligt reguleres under henvisning til den generelle
prisudvikling, dvs. det af Danmarks Statistik offentliggjorte
forbrugerprisindeks. Endvidere finder Kulturministeriet, at lovens
nuværende aldersgrænse bør ændres til 50
år, således at flere genstande fra det 20.
århundrede omfattes af loven.
3.2. Bemyndigelse til fastsættelse af regler om
auktionshuse.
3.2.1. Gældende ret
Efter § 5, stk. 2, kan kulturministeren
fastsætte regler om kulturværdiudvalgets virksomhed.
Det er sket ved bekendtgørelse nr. 404 af 11. juni 1987 om
sikring af kulturværdier i Danmark. I henhold til
bekendtgørelsens § 9 har Kulturværdiudvalget
indgået aftaler med visse auktionshuse om fremsendelse af de
trykte kataloger forud for auktionernes afholdelse. Herved kan
udvalget foretage en systematisk gennemgang af de genstande, der
udbydes på auktion, i relation til kulturværdilovens
bestemmelser og i givet fald tage udførselsforbehold og evt.
nedlægge udførselsforbud for udvalgte genstande.
I dag består proceduren i, at auktionshuset straks efter
hammerslag underretter den byder, som har købt genstanden,
om, at udvalget har meddelt, at en forelæggelse for udvalget
er påkrævet, hvis genstanden ønskes
udført af landet. Hvis den pågældende
køber derefter ønsker at udføre genstanden af
Danmark, ansøger auktionshuset på vegne af
køberen om tilladelse til udførsel. Hvis udvalget
finder, at genstanden ikke må udføres, nedlægges
udførselsforbud, og der fremsættes et tilbud om
overtagelse af genstanden til hammerslagspris med tillæg af
købsomkostningerne, jf. bekendtgørelsens
§ 10.
I forhold til internetauktioner har Kulturværdiudvalget
i dag ikke en tilsvarende systematisk kontrol med de udbudte
genstande, og auktionshusene har ikke pligt til at orientere
køberen om, at vedkommende skal være opmærksom
på at søge om udførselstilladelse for en
kulturgenstand, hvis den er omfattet af loven og ønskes
udført.
Udbydere af traditionelle auktioner er omfattet af lov om
offentlig auktion ved auktionsledere (auktionsloven), mens udbydere
af internetauktioner er omfattet af anden lovgivning, herunder
forbrugeraftaleloven og købeloven, og dermed undergivet
Forbrugerombudsmandens tilsyn.
3.2.2. Overvejelser
Som følge af den generelle udvikling i
auktionsbranchen, herunder udbredelsen af internetbaserede
auktioner, inden for det seneste årti, er det
Kulturværdiudvalgets opfattelse, at der er behov for en
udvidet regelfastsættelse, som bidrager til udvalgets
muligheder for en systematisk overvågning af de udbudte
genstande i relation til kulturværdilovens bestemmelser.
Endvidere finder udvalget grundlag for regelfastsættelse, som
bidrager til øget opmærksomhed og kendskab til de
danske og EU-retlige regler for udførsel af
kulturgenstande.
I 2007 har UNESCO i samarbejde med Interpol og den
internationale museumsorganisation ICOM udsendt et brev til
medlemslandene med en række gode råd om handel med
kulturgenstande, der sælges på internettet. Baggrunden
er den stigende handel på internettet, hvor der købes
og sælges kulturgenstande også på tværs af
landegrænserne. Kulturværdiudvalget har understreget
over for ministeriet, at anbefalingerne generelt stemmer overens
med udvalgets vurderinger af forholdene.
UNESCO anbefaler bl.a. medlemslandene at etablere en central
enhed, der overvåger salg af kulturgenstande på
internettet. Kulturværdiudvalget deler synspunktet om, at der
bør være en nøjere kontrol med de
kulturgenstande, der udbydes på internetauktioner. Imidlertid
vurderer Kulturværdiudvalget, at en systematisk
myndighedskontrol, der svarer til den, som udvalget udøver,
for så vidt angår de traditionelle auktioner, vil
være vanskelig at gennemføre.
Det skyldes primært ressourcemæssige forhold,
fordi det i praksis er særdeles vanskeligt at holde
øje med det ret betydelige antal genstande af enhver art,
der til stadighed udbydes til salg på internetauktionerne. I
modsætning til de traditionelle auktioner, hvor
overvågningen sker via udvalgets regelmæssige
kataloggennemgang, har de internetbaserede auktioner en anden
uforudsigelighed og uregelmæssighed. Det gør det
vanskeligt for Kulturværdiudvalget konstant at have et klart
og sikkert billede af, om der er genstande, der kunne omfattes af
kulturværdiloven. På den anden side falder
størstedelen af de genstande, der i dag udbydes på
internetauktion, ikke ind under kulturværdiloven på
grund af deres alder og værdi.
Imidlertid må omfanget af internetauktioner anses for
stigende. Eksempelvis findes der i dag auktionshuse, der
udelukkende formidler køb og salg på internettet, og
denne udvikling vurderes delvist at ske på bekostning af den
traditionelle auktionsform. Uanset at de traditionelle auktioner og
internetauktioner som nævnt ellers er undergivet forskellig
lovgivning, er der i forhold til kulturværdiloven grund til
at sidestille de to auktionsformer.
Auktionsbranchen, dvs. både auktionslederforeningen og
repræsentanter fra auktionshuse, der alene udbyder
internetauktioner, var på det under pkt. 2 nævnte
møde den 1. september 2009 positivt indstillet over for
tiltag, der kan bidrage til overholdelsen af
kulturværdilovens udførselsbestemmelser mv.
3.2.3. Forslag
Kulturministeriet finder, at der er behov for en mere effektiv
overvågning af de genstande, der i dag udbydes på
især internetauktion. Med henblik herpå finder
Kulturministeriet det hensigtsmæssigt at udvide den allerede
eksisterende hjemmel i loven til fastsættelse af regler om
udvalgets virksomhed.
I lyset af den nævnte udvikling i auktionsbranchen
foreslås det således, at kulturministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, at auktionshuse skal informere
Kulturværdiudvalget, når der udbydes kulturgenstande,
der er omfattet af loven, og om at auktionshuse skal informere
købere af sådanne genstande om regler for
udførsel. Det gælder både genstande, der udbydes
på de traditionelle auktioner og på
internetauktionerne, der i relation til kulturværdiloven
dermed sidestilles.
Det er således hensigten, at auktionshusene i
bekendtgørelsen pålægges en forpligtelse til af
egen drift at gøre Kulturværdiudvalget opmærksom
på de udbudte kulturgenstande, der omfattes af lovens
almindelige bestemmelser i § 2, stk. 1 og 2, samt
informere kunder om danske og EU-retlige regler om
udførsel.
Det er ikke hensigten i den forbindelse at pålægge
auktionshusene store økonomiske udgifter eller i
øvrigt give anledning til ressourcemæssige problemer,
idet de dertil knyttede administrative opgaver i vidt omfang ventes
at kunne løses elektronisk og automatisk.
Regelfastsættelsen vil ske som led i en almindelig
revision af den nuværende bekendtgørelse, idet
arbejdet hermed, herunder drøftelser med de berørte
parter, forventes indledt efter lovforslagets vedtagelse. Reglerne
skal supplere allerede igangværende og fremtidige
informationsinitiativer, som iværksættes fra
myndighedsside med henblik på bekæmpelse af den
ulovlige handel med kulturgenstande, herunder ulovlig eksport af
kulturgenstande.
Kulturministeriet finder, at der med de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser er mulighed for at tilgodese en af
anbefalingerne fra UNESCO om handel med kulturgenstande på
internettet.
3.3. Sagsbehandlingsfrist
3.3.1. Gældende ret
Det følger af kulturværdilovens § 6,
stk. 2, at såfremt afgørelse om
udførselstilladelse ikke er meddelt senest 3 måneder
efter modtagelsen af en ansøgning, betragtes
udførselstilladelsen som givet. Udvalgets behandling af en
ansøgning om udførselstilladelse gennemføres
normalt inden for en 1 måned, jf. bekendtgørelsens
§ 7, stk. 1.
I sager om erhvervelse af kulturgenstande som følge af
udførselsforbud, jf. lovens § 11, skal udvalget
sørge for at tilvejebringe midler med henblik på at
kunne fremsætte et tilbud om at erhverve genstanden. Da
kulturværdiloven blev vedtaget i 1986, blev der oprettet en
årlig bevilling på finansloven til køb af
kulturværdier, som også kunne suppleres med private
fondsmidler. Fra 2002 bortfaldt imidlertid denne bevilling.
Udgifter til erhvervelse kan nu afholdes af den statslige
institution, under hvis område kulturgenstanden hører,
men erhvervelse kan fortsat også ske via fondsmidler.
3.3.2. Overvejelser og forslag
I løbet af årene er det i visse tilfælde
blevet vanskeligere for Kulturværdiudvalget at overholde
3-måneders fristen. Udvalgets opsøgende arbejde med at
tilvejebringe fondsmidler til erhvervelse af kulturværdier
kan være tidskrævende og kan undertiden tage
længere tid end de nuværende 3 måneder.
I sager om ansøgning om udførselstilladelse,
hvor udvalget har behov for at indhente en udtalelse om genstandens
kulturhistoriske værdi fra særligt sagkyndige, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 2, kan dette
også forlænge sagsbehandlingen. Dertil kommer, at der
efter omstændighederne skal foretages partshøring over
de indhentede oplysninger i henhold til forvaltningsloven.
Af forarbejderne til kulturværdiloven, der trådte
i kraft den 1. januar 1987 samtidig med forvaltningslovens regler
om partshøring, fremgår det ikke umiddelbart, om der
ved fastsættelsen af sagsbehandlingsfristen på 3
måneder var taget højde for gennemførelse af de
nye partshøringsregler - der dog i et vist omfang allerede
fulgte af god forvaltningsskik.
Under henvisning til ovenstående har
Kulturværdiudvalget foreslået, at udvalget i
særlige situationer har mulighed for en længere
sagsbehandlingstid, således at fristen kan forlænges i
indtil 6 måneder, idet udvalget dog fortsat som hidtil vil
tilstræbe at behandle ansøgninger om
udførselstilladelser inden for 1 måned efter
modtagelsen, jf. bekendtgørelsens § 7,
stk. 1. En forlængelse af sagsbehandlingstiden kan
således kun ske i undtagelsestilfælde.
Kulturministeriet støtter på den nævnte
baggrund Kulturværdiudvalgets forslag.
3.4. Bemyndigelse til fastsættelse af regler om
Kulturværdiudvalgets sagsbehandling i særlige
tilfælde.
3.4.1. Gældende ret
I kulturværdilovens § 7 er nævnt to
tilfælde, hvor udførselstilladelse til
kulturgenstande, der er omfattet af § 2, stk. 1 og
2, skal gives. Det gælder, såfremt ejeren
godtgør, at genstanden er skabt uden for Danmark og
indført hertil inden for de sidste 100 år (hvilket i
dette lovforslag foreslås ændret til 50 år), og
når ejeren godtgør, at genstanden ønskes
udført som en del af ejerens indbo i forbindelse med hans
varige bosættelse uden for Danmark.
3.4.2. Overvejelser og forslag
Kulturværdiudvalget har henledt opmærksomheden
på, at der i disse tilfælde er behov for at kunne lette
sagsbehandlingen. Ejeren har således altid krav på at
modtage en udførselstilladelse, men det skal i hvert
tilfælde ske på baggrund af en konkret
ansøgning. For professionelt handlende i dele af branchen
kan denne procedure være unødig omstændelig,
især når det drejer sig om et større antal
ansøgninger om udførsel. Bestemmelsen er begrundet i,
dels at Kulturværdiudvalget gerne vil orienteres i de
pågældende tilfælde, dels at ejeren kan fremvise
en udførselstilladelse for genstanden over for
toldmyndigheder mv.
Kulturministeriet finder, at der er behov for, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler på
dette område, således at der i den forestående
revision af bekendtgørelsen fastlægges en procedure,
der kan lette sagsbehandlingen i de to situationer, hvor
Kulturværdiudvalget skal give tilladelse til
udførsel.
3.5. Forhøjelse af strafferamme
3.5.1. Gældende ret
Overtrædelser af den nuværende
kulturværdilov straffes med bøde.
3.5.2. Overvejelser og forslag
I lyset af, at ulovlige udførsler af kulturgenstande
betragtes med stigende alvor i Danmark og på internationalt
plan, har Kulturværdiudvalget foreslået, at
strafferammen hæves til fængsel i indtil 1
år.
En anden væsentlig grund til at forhøje
strafferammen er, at en overtrædelse af loven kan give den
pågældende person en meget betydelig økonomisk
gevinst, blandt andet som følge af stigende markedspriser
på de særligt fremragende kulturgenstande, der typisk
også er omfattet af loven. Den højere strafferamme
foreslås derfor at gælde, såfremt
overtrædelsen er begået med forsæt, og der i
øvrigt foreligger skærpende omstændigheder.
Kravet om skærpende omstændigheder kan således
være opfyldt, hvis der er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre. Bestemmelsen kan også anvendes, hvis der er tale om en
person, der er professionelt handlende. Der bør
således kunne stilles højere krav til personer, der
virker inden for branchen end til personer udenfor.
I museumslovens § 40 a, stk. 2, er straffen for
overtrædelse af loven, hvis tilsvarende betingelser er
opfyldt, også fængsel i indtil 1 år.
Kulturministeriet finder, at det vil være
hensigtsmæssigt at have den samme strafferamme i disse to
love, der har emnemæssig sammenhæng, og hvor
lovovertrædelserne kan anses for at være af
sammenlignelig karakter.
3.6. Forlængelse af
forældelsesfrist
3.6.1. Gældende ret
Som nævnt straffes overtrædelse af lovens
udførelsesbestemmelser med bøde i henhold til
§ 13 i den nuværende kulturværdilov. Efter
straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, gælder en
forældelsesfrist på 2 år, når der ikke er
hjemlet højere straf end fængsel i 1 år.
3.6.2. Overvejelser
Kulturværdiudvalget har oplyst, at det finder behov for,
at netop overtrædelser af kulturværdiloven er omfattet
af en længere forældelsesfrist end 2 år.
Kulturværdiudvalget har henvist til, at udvalget har
kendskab til et par sager, heraf den seneste fra 2007, hvor
politiet har måttet opgive tiltale mod en person, der havde
overtrådt kulturværdilovens
udførselsbestemmelser, alene som følge af
forældelse af strafansvaret. I begge sager havde en
længere forældelsesfrist formentlig kunnet ændre
sagernes udfald.
Overtrædelser af kulturværdiloven opdages
sjældent på gerningstidspunktet eller umiddelbart
derefter. En overtrædelse af loven opdages typisk
først, når den pågældende kulturgenstand
udbydes til salg eller på anden vis udstilles offentligt.
Ellers kan de fleste kulturgenstande, der er udført i strid
med kulturværdiloven, let holdes skjult for offentligheden og
fra myndighedernes kendskab i årevis.
Den foreslåede forlængelse af
forældelsesfristen skal også ses i sammenhæng med
forhøjelsen af strafferammen, jf. pkt. 3.5. Begge
ændringer skal således bidrage til at fastholde og
udbygge kulturværdilovens gennemslagskraft, herunder virke
præventivt i forhold til evt. fremtidige overtrædelser
af lovens udførselsbestemmelser.
3.6.3. Forslag
Kulturministeriet foreslår, at der gennemføres en
5-årig forældelsesfrist i kulturværdiloven,
hvorved forældelsesfristen i straffelovens § 93,
stk. 1, nr. 1, fraviges. Der henvises i den forbindelse til,
at museumsloven, der bl.a. regulerer ændringer i
fortidsminders tilstand, i § 40 a, stk. 6, har en
tilsvarende højere forældelsesfrist for
overtrædelser af visse dele af loven. Ved også at
indsætte en 5-årig forældelsesfrist i
kulturværdiloven skabes således også på
dette punkt en parallelitet mellem de to beslægtede
love.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
5. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer, at lovens
anvendelsesområde indskrænkes i et vist omfang, idet
værdigrænsen for de genstande, der er omfattet af
loven, hæves. På den anden side udvides lovens
anvendelsesområde også i en vis udstrækning, idet
loven fremover også vil omfatte kulturgenstande, der er 50
år og derover. Samlet set ventes ændringerne ikke
umiddelbart at give anledning til særlige administrative
konsekvenser for Kulturværdiudvalget, da der ikke forventes
at blive fremsat hverken væsentligt flere eller færre
udførselsforbehold eller nedlagt flere eller færre
udførselsforbud. Som følge af lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser vil det eksisterende samarbejde med de
enkelte auktionshuse kunne blive udbygget.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Der ventes ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indebærer, at det eksisterende samarbejde
mellem Kulturværdiudvalget og auktionshusene om
kataloggennemgang forventes udvidet som følge af
lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser. Der er således
hjemmel til administrativt at fastsætte regler om, at
auktionshusene skal informere Kulturværdiudvalget, når
der udbydes kulturgenstande, der er omfattet af loven, og om at
auktionshuse skal informere købere af disse genstande om
regler for udførsel. Regelfastsættelsen vil
forudsætte en fornyet inddragelse af branchen, som
således vil få indflydelse på det nærmere
indhold heraf.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har den administrative konsekvens for borgere
(privatpersoner), at der fremover skal søges om
udførselstilladelse for kulturgenstande på 50 år
og derover (i stedet for 100 år), og som har en værdi
på mere end 150.000 kr. (i stedet for 100.000 kr.)
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Auktionslederforeningen, Dansk Kunst og Antikvitetshandler
Union, Gallerisammenslutningen, Den Danske
Antikvarboghandlerforening, Organisationen Danske Museer,
Kulturværdiudvalget, Kulturarvsstyrelsen, Bruun Rasmussens
Auktioner, Lauritz.com, Høiland Auktioner, Sotheby's
Auktioner (København).
| | |
12. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive
konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske for erhvervslivet | Der ventes ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Det eksisterende samarbejde mellem
Kulturværdiudvalget og auktionshusene om kataloggennemgang
forventes udvidet som følge af lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser. Der er således hjemmel til
administrativt at fastsætte regler om, at auktionshuse skal
informere Kulturværdiudvalget, når der udbydes
kulturgenstande, der er omfattet af loven, og om at auktionshuse
skal informere købere af disse genstande om regler for
udførsel. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det foreslås, at der i § 2, stk. 1, nr.
2, fremover gælder en beløbsgrænse på
150.000 kr. samt en generel aldersgrænse for kulturgenstande,
der er omfattet af loven, på 50 år. Baggrunden er, at
det af flere årsager ikke længere findes
fyldestgørende at have de hidtil gældende værdi-
og aldersgrænser for kulturgenstande, der omfattes af
loven.
Ændringen af værdigrænsen indebærer,
at kulturgenstande fremover skal have en værdi på
150.000 kr. eller derover for at være omfattet af loven, se
dog nedenfor til nr. 3.
Baggrunden herfor er den almindelige prisudvikling siden 1987.
I forhold til de nuværende forhold vil det betyde, at lovens
anvendelsesområde indskrænkes, idet der dog i
særlige tilfælde fortsat er mulighed for at anvende
lovens § 2, stk. 4, hvorefter kulturministeren kan
beslutte, at loven anvendes på en kulturgenstand, selvom
denne ikke opfylder de almindelige alders- og
værdigrænser.
En nedsættelse af kulturværdilovens
aldersgrænse vil medføre, at kulturværdiloven
på dette punkt tager hensyn til EU-reglerne, hvor der er
fastsat beløbs- og aldersgrænser, idet
50-års-grænsen er den laveste og den, der generelt
gælder for genstande, der ikke specifikt er
nævnt.
Til nr. 2.
Den foreslåede ændring af § 2,
stk. 4, har ingen indholdsmæssig betydning, men er alene
udtryk for en ajourføring af sprogbrugen, idet
»kulturministeren« i dag er den rette titel at
anvende.
Til nr. 3.
Det foreslås i § 2 at indsætte som
stk. 5, at værdigrænsen reguleres årligt pr.
1. januar efter udviklingen i det af Danmarks Statistik
offentliggjorte forbrugerprisindeks. Reguleringen fortages på
grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i forhold
til det foregående år. Beløbet afrundes til
nærmeste hele 1000 kr.
Til nr. 4.
Det foreslås at indsætte som stk. 6, at
reguleringen vil blive fastsat i bekendtgørelse.
Til nr. 5.
Denne nyaffattelse af den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i § 5, stk. 2, skal ses
under henvisning til den generelle udvikling i auktionsbranchen,
herunder udbredelsen af internetbaserede auktioner, inden for det
seneste årti. Med bestemmelsen indføres der hjemmel
til regelfastsættelse om, at auktionshuse - af egen drift -
skal informere Kulturværdiudvalget, når der udbydes
kulturgenstande, der er omfattet af loven, og om at auktionshuse
skal informere købere af sådanne genstande om regler
for udførsel. Det vil sige både danske og EU-retlige
regler, og det gælder, uanset om kulturgenstanden udbydes
på en traditionel auktion eller på
internetauktion.
Allerede i dag er der i loven hjemmel til, at kulturministeren
kan udstede regler om udvalgets virksomhed, hvilket som nævnt
er sket ved bekendtgørelse nr. 404 af 11. juni 1987 om
sikring af kulturværdier i Danmark. Som følge heraf
har Kulturværdiudvalget bl.a. indgået aftaler med visse
auktionshuse om systematisk gennemgang af de genstande, der udbydes
på auktion, i relation til kulturværdilovens
bestemmelser. En sådan myndighedskontrol praktiseres ikke i
dag i forhold til internetauktionerne, jf. ovenfor.
Til nr. 6.
Det foreslås i § 6 at indsætte som
stk. 4, at Kulturværdiudvalget i særlige
tilfælde kan forlænge den almindelige
sagsbehandlingsfrist, der er på 3 måneder, til
maksimalt 6 måneder for meddelelse af
udførselstilladelse, jf. § 6, stk. 2. Det
skyldes, at det i løbet af årene er blevet
vanskeligere for Kulturværdiudvalget i særlige
tilfælde at overholde fristen på 3 måneder.
I sager om ansøgning om udførselstilladelse,
hvor udvalget har behov for at indhente en udtalelse om genstandens
kulturhistoriske værdi fra særligt sagkyndige, kan
dette forlænge sagsbehandlingen. Dertil kommer, at der efter
omstændighederne skal foretages partshøring over de
indhentede oplysninger i henhold til forvaltningsloven.
Endvidere kan udvalgets opsøgende arbejde med at
tilvejebringe fondsmidler til erhvervelse af kulturværdier
være tidskrævende og undertiden tage længere tid
end de nuværende 3 måneder. Det understreges, at
udvalget dog normalt skal behandle ansøgninger om
udførselstilladelser inden for 1 måned efter
modtagelsen, jf. bekendtgørelsens § 7,
stk. 1.
Til nr. 7.
Den foreslåede ændring af § 7,
stk. 1, nr. 1, skal ses i sammenhæng med, at
aldersgrænsen i lovens § 2, stk. 1, nr. 2,
fremover er 50 år. Dermed er begge bestemmelser ændret
fra 100 år til 50 år.
Til nr. 8.
Det foreslås i § 7 at indsætte som
stk. 2, at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om sagsbehandling i sager om udførsel i
de tilfælde, der er nævnt i lovens § 7,
stk. 1. Det drejer sig om det tilfælde, hvor ejeren
godtgør, at genstanden er skabt uden for Danmark og
indført hertil inden for de sidste 100 år (hvilket i
dette lovforslag foreslås ændret til 50 år),
eller når ejeren godtgør, at genstanden ønskes
udført som en del af ejerens indbo i forbindelse med hans
varige bosættelse uden for Danmark.
Den eksisterende bestemmelse i § 7, stk. 1,
skyldes, dels at Kulturværdiudvalget gerne vil orienteres i
de pågældende tilfælde, dels at ejeren kan
fremvise en udførselstilladelse for genstanden over for
toldmyndigheder mv.
Den foreslåede ændring skyldes et behov for at
kunne lette sagsbehandlingen i disse to helt særlige
tilfælde, hvor ejeren altid har krav på at modtage en
udførselstilladelse efter at have fremsendt en
ansøgning. Undertiden kan denne procedure opleves som
unødig omstændelig, især hvis den handlende ofte
må sende et større antal ansøgninger om
udførsel. Regelfastsættelsen vil f.eks. kunne omfatte
bestemmelser om, at en samlet ansøgning i den omtalte
situation er tilstrækkelig, eller at en ansøgning i
visse bestemte tilfælde er unødvendig.
Til nr. 9.
Det foreslås i § 13 at indsætte som
stk. 2, at strafferammen i loven forhøjes til
fængsel i indtil 1 år, såfremt
overtrædelsen er begået med forsæt, og der i
øvrigt foreligger skærpende
omstændigheder.
Ændringen skal ses i lyset af, at ulovlige
udførsler af kulturværdier betragtes med stigende
alvor i Danmark og på internationalt plan. Endvidere kan en
overtrædelse af loven give den pågældende person
en meget betydelig økonomisk gevinst, blandt andet som
følge af stigende markedspriser på de særligt
fremragende kulturgenstande, der typisk også er omfattet af
loven. Det må således ikke kunne »betale
sig« at overtræde kulturværdiloven, hvorfor den
hidtidige bødestraf i visse grove tilfælde ikke
længere findes tilstrækkelig. Kravet om skærpende
omstændigheder kan være opfyldt, hvis der er
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, men det er ikke
afgørende, om overtrædelsen kan anses for
økonomisk motiveret. Som en skærpende
omstændighed kan også nævnes den situation, hvor
det er professionelt handlende, der har overtrådt loven. Der
bør således kunne stilles højere krav til
personer, der virker inden for branchen end til personer
udenfor.
Af den foreslåede stk. 3 følger, at der kan
pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Der kan således
opstå den situation, at det ikke er en fysisk person, som har
overtrådt loven. Den situation skal også kunne omfattes
af loven med den følge, at der kan pålægges
straf.
Med stk. 4. foreslås det, at der fastsættes
en 5-årig forældelsesfrist for strafansvaret for
overtrædelser af kulturværdiloven, hvorved
forældelsesfristen på 2 år i straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 1, fraviges.
Overtrædelser af kulturværdiloven opdages
sjældent på gerningstidspunktet eller umiddelbart
derefter. En overtrædelse af loven opdages typisk
først, når den pågældende kulturgenstand
udbydes til salg eller på anden vis udstilles offentligt.
Ellers kan kulturgenstande, der er udført i strid med
kulturværdiloven, let holdes skjult for offentligheden og fra
myndighedernes kendskab i årevis.
Til § 2
Til nr. 1.
Det foreslås i stk. 1, at ændringsloven
træder i kraft 1. marts 2010.
Til nr. 2.
Af bestemmelsen i stk. 2 følger den
overgangsregel, som foreslås gennemført som
følge af lovforslagets vedtagelse. Loven finder
således ikke anvendelse på ansøgninger om
udførsel af kulturgenstande, der er indgået før
lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 332 af 4. juni 1986 om sikring
af kulturværdier i Danmark, som ændret ved lov nr. 473
af 7. juni 2001, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2.
Loven omfatter følgende kulturværdier, der ikke er i
offentligt eje: | | |
2) | kulturgenstande, som har en værdi
på 100.000 kr. eller derover, og som er ældre end 100
år. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 2,
ændres »100.000 kr.« til: »150.000
kr.«, og »100 år« ændres til:
»50 år«. |
Stk. 4.
Stiller kulturværdiudvalget, jfr. § 5, forslag
herom, kan ministeren for kulturelle anliggender, når
særlige omstændigheder taler derfor, beslutte, at loven
anvendes på en kulturgenstand, der ikke er omfattet af
loven. | | 2. I § 2, stk. 4, ændres
»ministeren for kulturelle anliggender« til:
»kulturministeren«. |
| | |
| | 3. I § 2 indsættes som stk. 5: |
| | »Det i stk. 1, nr. 2,
nævnte beløb reguleres årligt pr. 1. januar
efter udviklingen i det af Danmarks Statistik offentliggjorte
forbrugerprisindeks. Reguleringen fortages på grundlag af
forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i forhold til det
foregående år. Beløbet afrundes til
nærmeste hele 1000 kr.« |
| | |
| | 4. I § 2 indsættes som stk. 6: |
| | »Kulturministeren bekendtgør
årligt reguleringen, jf. stk. 5.« |
| | |
| | 5.§ 5, stk. 2, affattes
således: |
§ 5.
stk. 2. Ministeren for kulturelle anliggender kan
fastsætte regler om kulturværdiudvalgets
virksomhed. | | »Kulturministeren kan
fastsætte regler om kulturværdiudvalgets virksomhed,
herunder fastsætte regler om, at auktionshuse skal informere
Kulturværdiudvalget, når der udbydes kulturgenstande,
der er omfattet af loven, og om at auktionshuse skal informere
købere af sådanne genstande om regler for
udførsel.« |
| | |
§ 6.
En ansøgning om udførselstilladelse skal indeholde en
udførlig beskrivelse af genstanden og dens oprindelse samt
ledsages af en værdiansættelse og af et fotografi af
genstanden i 2 eksemplarer. Det sidstnævnte gælder dog
ikke, hvis ansøgningen vedrører bøger,
arkivalier og lignende. Genstanden skal efter anmodning kunne
besigtiges. | | |
Stk. 2.
Såfremt afgørelsen ikke er meddelt senest 3
måneder efter modtagelsen af en ansøgning som
nævnt i stk. 1, betragtes udførselstilladelse som
givet. Kulturværdiudvalget udsteder en erklæring
herom. | | |
Stk. 3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse, hvis en anmodning om adgang til
at besigtige genstanden ikke er imødekommet. | | |
| | |
| | 6. I § 6 indsættes som stk. 4: |
| | »Stk. 4. Kulturværdiudvalget
kan dog forlænge sagsbehandlingsfristen i stk. 2 i
indtil 6 måneder, hvis særlige omstændigheder
taler for det.« |
| | |
§ 7.
Udførselstilladelse til kulturgenstande, der er omfattet af
§ 2, stk. 1, og 2, skal gives i følgende
tilfælde: | | |
1) | Når ejeren godtgør, at
genstanden er skabt uden for Danmark og indført hertil inden
for de sidste 100 år. | | 7. I § 7, stk. 1, nr. 1,
ændres »100 år« til: »50
år«. |
2) | Når ejeren godtgør, at
genstanden ønskes udført som en del af ejerens indbo
i forbindelse med hans varige bosættelse uden for
Danmark. | | |
| | |
| | 8. I § 7 indsættes som stk. 2: »Kulturministeren kan fastsatte
nærmere regler om sagsbehandling i sager om udførsel i
de tilfælde, der er nævnt i stk. 1.« |
| | |
§ 13.
Med bøde straffes den, der overtræder § 3,
stk. 1, eller § 4. | | 9. I § 13 indsættes som stk. 2 - 4: »Stk. 2. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 1 år, såfremt
overtrædelsen er begået med forsæt, og der i
øvrigt foreligger skærpende
omstændigheder. |
| | Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. |
| | Stk. 4.
Forældelsesfristen for strafansvaret er 5 år for
overtrædelse af denne lov.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. marts 2010. |
| | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger om
udførsel af kulturgenstande, der er indgået før
lovens ikrafttræden. |