Fremsat den 11. november 2009 af
kulturministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af museumsloven og lov om
Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om
regionernes opgaver på kulturområdet
(Tilskud til statsanerkendte museer og
konserveringscentre m.v.)
§ 1
I museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1505 af 14. december 2006, foretages følgende
ændringer:
1. § 15 a, stk. 1 og 2 affattes
således:
Ȥ 15
a. Kulturministeren kan yde et særligt driftstilskud
til statsanerkendte museer, der indtil den 31. december 2006 modtog
amtslige driftstilskud.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der indtil
den 31. december 2006 var omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler, jf. regler fastsat i medfør af
§ 15, stk. 6.«
2. I
§ 15 a, stk. 3,
ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1, 2 og 4«.
3. I
§ 15 a indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Driftstilskuddet, der ydes efter stk. 1, indgår som
ikkestatsligt tilskud i beregningsgrundlaget for tilskud til
statsanerkendte museer efter § 15,
stk. 1.«
4. § 16 a, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 16
a. Kulturministeren kan yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der indtil den 31. december 2006 var
amtskommunalt finansierede.«
§ 2
I lov om Kulturministeriets kulturaftaler med
kommuner m.v. og om regionernes opgaver på
kulturområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 7.
juni 2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Tidligere faste amtslige tilskud uden for lov til
kulturformål, som efter den 1. januar 2011 er overgået
varigt til staten, kan indgå i den kulturelle
rammebevilling.«
§ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
|
Indholdsfortegnelse |
1. Indledning |
2. Lovforslagets indhold |
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige
konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Høring |
9. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget |
1. Indledning
Lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening om ophøret af overgangsordningerne
efter kommunalreformen for tidligere amtskommunale tilskud til
statsanerkendte museer og konserveringscentre samt en række
tidligere faste amtslige tilskud til kulturformål uden for
lov (kommunalfuldmagtstilskud).
Amterne blev ved kommunalreformen nedlagt. I forbindelse
hermed blev det besluttet, at en række hidtidige amtslige
tilskud til statsanerkendte museer og konserveringscentre samt en
række andre faste tilskud til kulturformål uden for lov
skulle videreføres af staten i en overgangsperiode.
Overgangsordningerne blev indført for at sikre tid til
at finde en varig finansieringsløsning for de
statsanerkendte museer og konserveringscentre m.v., som før
kommunalreformen modtog tilskud fra amterne. Overgangsperioden er
bestemt til at have en varighed på fire år og
løber fra den 1. januar 2007 til den 31. december
2010.
Med lovforslaget skabes der efter bredt ønske fra
berørte kulturinstitutioner og kommuner hjemmel til, at
staten permanent overtager og udmønter de tilskudsmidler til
statsanerkendte museer og konserveringscentre m.v., der efter
kommunalreformen i overgangsperioden er overført til staten
fra amterne.
Hovedpunkterne i lovforslaget er:
- at statens
hjemmel til i en overgangsperiode at yde et særligt
driftstilskud til de statsanerkendte museer, der tidligere har
modtaget amtskommunale driftstilskud, gøres permanent,
- at dette
driftstilskud til de statsanerkendte museer ligestilles med
museernes ikkestatslige tilskud, så tilskuddet kommer til at
indgå i beregningsgrundlaget for det almindelige
driftstilskud ("§ 15-tilskud") til statsanerkendte
museer,
- at statens
hjemmel til i en overgangsperiode at fastsætte nærmere
regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer,
der før kommunalreformen har været omfattet af
primærkommunale samdriftsaftaler, gøres permanent,
- at statens
hjemmel til i en overgangsperiode at yde driftstilskud til
konserveringscentre m.v., der tidligere har været
amtskommunalt finansierede, gøres permanent, samt
- at der etableres
lovhjemmel til, at tidligere amtslige faste tilskud til
kulturformål uden for lov, som nu varigt er overtaget af
staten, kan forvaltes via kulturaftalerne.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Museumsloven
Reglerne om tilskud til statsanerkendte museer og
konserveringscentre m.v. findes i museumsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006. De
bestemmelser, som foreslås ændret med lovforslaget, er
indført i museumsloven ved udmøntningen af
kommunalreformen på museumsområdet ved lov nr. 562 af
24. juni 2005 om ændring af museumsloven,
bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige
kulturmiljøråd. Lovændringen trådte i
kraft den 1. januar 2007.
Kulturministeren kan efter museumslovens § 15 a,
stk. 3, i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med
kommuner m.v. fravige bestemmelserne i henholdsvis § 15
a, stk. 1, om et særligt driftstilskud til
statsanerkendte museer, der tidligere modtog amtskommunale
driftstilskud, og § 15 a, stk. 2, om
fastsættelse af regler for beregningen af statstilskud til
statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af
primærkommunale samdriftsaftaler.
2.1.1 Tidligere amtskommunale tilskud
til statsanerkendte museer (den almindelige tilskudsordning)
2.1.1.1 Gældende ret
Før kommunalreformen ydede en række amter direkte
tilskud til driften af statsanerkendte museer. Ved kommunalreformen
indsattes i museumsloven en bestemmelse, § 15 a,
stk. 1, om at kulturministeren i en overgangsperiode kan yde
et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der
modtog amtskommunale driftstilskud. Hensigten med bestemmelsen var
at sikre tid til at finde en varig finansieringsløsning for
de museer, der før kommunalreformen (dvs. den 31. december
2006) modtog amtskommunale driftstilskud.
Af forarbejderne, som knytter sig til bestemmelsen (L 52,
folketingsåret 2004-05, 2. samling), fremgår det, at
overgangsperioden skal have en varighed af fire år og
løbe fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2010.
Nærmere regler om statstilskud i overgangsperioden er fastsat
i bekendtgørelse nr. 1512 af 14. december 2006 om museer
m.v.
2.1.1.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at staten efter udløbet af den
4-årige overgangsperiode efter kommunalreformen (fra den 1.
januar 2007 til den 31. december 2010) permanent overtager opgaven
med at yde tilskud til de statsanerkendte museer, der i
overgangsperioden modtager tilskud fra staten efter amternes
nedlæggelse. Dermed sikres finansieringen af de
pågældende museer fremover.
2.1.2 Beregningsgrundlaget
2.1.2.1 Gældende ret
Museumslovens § 15, stk. 1, bestemmer, at
tilskud efter den almindelige tilskudsordning fastsættes
på grundlag af museernes ikkestatslige tilskud og den
på finansloven afsatte bevilling til formålet.
Det særlige driftstilskud i henhold til museumslovens
§ 15 a, stk. 1, er i overgangsperioden ligestillet
med de tidligere amtskommunale tilskud til museerne. Det betyder,
at driftstilskuddene indgår i museernes ikkestatslige tilskud
ved beregningen af det statslige tilskud efter den almindelige
tilskudsordning i museumslovens § 15, stk. 1. Af
lovbemærkningerne, som knytter sig til museumslovens
§ 15 a, stk. 1 (L 52, folketingsåret 2004-05,
2. samling), fremgår det, at staten i overgangsperioden
overtager det hidtidige driftstilskud og videregiver dette til de
pågældende museer.
2.1.2.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at det særlige driftstilskud til de
statsanerkendte museer fremover skal ligestilles med museernes
ikkestatslige tilskud. Dermed sikres det, at de enkelte museers
tilskud kommer til at indgå i beregningsgrundlaget for det
almindelige driftstilskud efter museumslovens § 15,
stk. 1 ("§ 15-tilskuddet"). Formålet med den
nye bestemmelse er at sikre, at bortfaldet af amternes tilskud i
denne sammenhæng ikke skal medføre et mindre
beregningsgrundlag for statstilskud efter museumslovens
§ 15, stk. 1.
Endelig foreslås det, at kulturministeren i forbindelse
med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. også
får mulighed for at fravige bestemmelsen om, at det
særlige driftstilskud til de statsanerkendte museer fremover
skal ligestilles med andre af museernes ikkestatslige tilskud.
Denne undtagelsesbestemmelse supplerer en række øvrige
undtagelsesbestemmelser og sikrer, at tilskud, der henlægges
til kulturaftaler med henblik på forvaltningsmæssig
enkelthed, kan løftes delvist ud af det almindelige
regelsæt.
2.1.3 Særligt driftstilskud til
museer, der indtil kommunalreformen er blevet drevet af flere
primærkommuner i fællesskab (samdriftsaftaler)
2.1.3.1 Gældende ret
Kulturministeren kan efter museumslovens § 15 a,
stk. 2, i en overgangsperiode fastsætte nærmere
regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer,
der hidtil (dvs. før kommunalreformens ikrafttræden)
har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler.
Af lovbemærkningerne, som knytter sig til bestemmelsen,
fremgår det, at overgangsperioden skal have en varighed af
fire år og løbe fra den 1. januar 2007 til den 31.
december 2010. Nærmere regler herom er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1512 af 14. december 2006 om museer
m.v.
Det fremgår af museumslovens § 15,
stk. 4, at såfremt et statsanerkendt museum drives af
flere primærkommuner i fællesskab, kan maksimum for
størrelsen af det ikkestatslige tilskud til det enkelte
museum forhøjes, så statstilskuddet udgør et
beløb, der svarer til summen af de statstilskud, som det
enkelte tilskud fra en tilsluttet kommune kan udløse. En
sådan aftale mellem primærkommuner om driften af et
statsanerkendt museum betegnes som en samdriftsaftale.
Bestemmelsen i museumslovens § 15 a, stk. 2, er
indført, idet den ændrede kommunestruktur som
følge af kommunalreformen medførte, at en række
samdriftsaftaler bortfaldt, da en række samdriftskommuner
blev lagt sammen. Konsekvensen heraf ville uden bestemmelsen
være blevet, at en række museer ville miste
samdriftstilskuddet, da de enkelte museer ikke længere vil
modtage tilskud fra flere kommuner. Bestemmelsen tager
således sigte på at yde tilskud til de statsanerkendte
museer, hvis grundlag for en samdriftsaftale bortfaldt ved
kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar 2007.
Museumslovens § 15 a, stk. 2, om bemyndigelse
til kulturministeren til i en overgangsperiode at fastsætte
nærmere regler om at yde driftstilskud til statsanerkendte
museer, der før kommunalreformens ikrafttræden var
omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler, blev indsat med
henblik på at sikre tid til at finde en varig
finansieringsløsning for museerne.
Bemyndigelsen i museumslovens § 15 a, stk. 2,
er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1512 af 14.
december 2006 om museer m.v. Det følger af
bekendtgørelsens § 12, stk. 3, at ved
sammenlægning af kommuner, der indtil den 31. december 2006
har drevet et museum i fællesskab, jf. museumslovens
§ 15, stk. 4, 2. pkt., og som den 1. januar 2007
udgør én kommune, kan det hidtidige forhøjede
maksimum for beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud til
museet opretholdes.
2.1.3.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kulturministerens bemyndigelse til i en
overgangsperiode at fastsætte nærmere regler om
beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der indtil
kommunalformens ikrafttræden (den 31. december 2006) var
omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler, gøres
permanent. Dermed sikres museernes fortsatte drift efter
overgangsperiodens udløb.
2.1.4 Tilskud til konserveringscentre
(tidligere amtskommunale eller selvejende institutioner)
2.1.4.1 Gældende ret
Kulturministeren kan efter museumslovens § 16 a,
stk. 1, i en overgangsperiode yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der tidligere (dvs. før
kommunalreformens ikrafttræden) var amtskommunalt
finansierede. Af lovbemærkningerne, som knytter sig til
bestemmelsen, fremgår det, at overgangsperioden har en
varighed af fire år og løber fra den 1. januar 2007
til den 31. december 2010. Nærmere regler om statstilskud i
overgangsperioden er fastsat i bekendtgørelse nr. 1512 af
14. december 2006 om museer m.v.
En række amter ydede før kommunalreformen direkte
driftstilskud til konserveringscentre m.v., der enten var egentlige
amtskommunale institutioner eller selvejende institutioner. De
tidligere amters driftstilskud til konserveringscentrene blev ydet
uden at være omfattet af en egentlig lovregulering.
Ved kommunalreformens ikrafttræden blev amterne nedlagt
og museumslovens § 16 a, stk. 1, blev derfor indsat
med henblik på at sikre konserveringscentrenes fortsatte
virke i overgangsperioden og i denne periode finde en varig
finansieringsløsning for institutionerne.
2.1.4.2 Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kulturministeren efter
overgangsperiodens udløb permanent overtager opgaven med at
yde driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der i
overgangsperioden efter kommunalreformen modtager tilskud fra
staten (kulturministeren) efter amternes nedlæggelse. Dermed
sikres konserveringscentrenes fortsatte drift efter
overgangsperiodens udløb.
2.2 Faste tilskud uden for lov
2.2.1 Gældende ret
I medfør af kommunalfuldmagten udbetalte amterne
før kommunalreformen bl.a. ca. 700 faste tilskud til
kulturformål. Disse tilskud omfatter tilskud til en lang
række forskellige formål og institutionstyper og
rækker i beløbsstørrelser fra få tusinde
kroner op til adskillige millioner.
Disse tilskud udbetales i overgangsperioden fra den 1. januar
2007 til den 31. december 2010 af Kulturministeriet med direkte
hjemmel på finansloven (§ 21.11.34 Overgangsordning
for faste amtslige tilskud uden for lov, med tilhørende
tekstanmærkning). Ca. 70 pct. af tilskuddene forvaltes via
kulturaftaler med kommunerne (jf. lov om Kulturministeriets
kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på
kulturområdet, lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni
2007).
2.2.2 Lovforslagets indhold
Med den foreslåede model for ophør af
overgangsordningerne efter kommunalreformen overgår alle
tidligere faste amtslige tilskud uden for lov på mere end
250.000 kr. nu varigt til staten. Der vil derfor skulle findes en
hensigtsmæssig model for administrationen af disse tilskud,
der sikrer størst mulig administrativ enkelthed og som
samtidig sikrer et effektivt fagligt tilsyn med anvendelsen af de
pågældende tilskud.
En række tilskud vil under den foreslåede ordning
kunne slås sammen med allerede eksisterende statslige tilskud
til samme formål og således administreres efter
allerede eksisterende ordninger.
For så vidt angår de øvrige tilskud vil de
mest hensigtsmæssigt kunne administreres via kulturaftalerne.
De hidtidige erfaringer hermed har været gode og viser, at
der hermed sikres et bredt ejerskab til opgaverne og
midlerne.
Størstedelen af tilskudsmodtagerne er beliggende i
kommuner, der allerede er parter i kulturaftaler. Ved at
indføje de pågældende tilskud i kulturaftaler
sikres det, at hjemkommunerne via aftalerne får
tilført midlerne til at sikre tilskudsmodtagerne en fortsat
stabil drift i overensstemmelse med hensigten med den valgte
udmøntning af overgangsordningernes ophør. Samtidig
sikres det, at der også på længere sigt er et
effektivt fagligt tilsyn med tilskudsmodtagerne.
Med henblik herpå foreslås der i lov om
Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om
regionernes opgaver på kulturområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 728 af 7. juni 2007, indført
hjemmel til at lade de tidligere faste amtslige tilskud til
kulturformål uden for lov administrere via
kulturaftalerne.
Det bemærkes, at kommunerne inden for rammerne af
kulturaftalerne kan råde over den kulturelle rammebevilling
til kulturelle formål. Det vil sige, at kommunerne har
mulighed for, inden for rammer udstukket af den
pågældende kulturaftale, at foretage omprioriteringer
mellem de støttede formål. Det er Kulturministeriets
vurdering, at der på denne måde bedst muligt kan sikres
en balance mellem varigt at betrygge de berørte
kulturinstitutioners drift samtidig med, at man undgår en
permanent fastfrysning af de pågældende tilskud, som
på længere sigt kunne forhindre et effektivt fagligt
tilsyn og forhindre gavnlige prioriteringer på det kulturelle
område.
Alternativt vil midlerne under den foreslåede ordning
efter ansøgning kunne udbetales til hjemstedskommunen som et
støtteformål. Denne forvaltningsmodel anvendes
også i overgangsordningen for de formål, der ikke
indgår i en kulturaftale.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke selvstændige økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner, da bevillingen ikke
øges.
Ved kommunalreformen er der overført midler fra amterne
til staten med henblik på, at kulturministeren overtager de
tidligere amtskommunale tilskud til statsanerkendte museer og
konserveringscentre m.v. og herefter udmønter disse til
institutionerne. Lovforslaget tilvejebringer dermed hjemmel til
statslig udmøntning af tilskudsmidlerne, der således
allerede er afsat som statens andel af de tidligere amtskommunale
midler på museumsområdet.
I 2009 udbetalte Kulturministeriet 44,2 mio. kr. i
særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der
tidligere modtog amtskommunale driftstilskud. Endvidere er der som
følge af videreførelsen af samdriftsaftaler fra
før kommunalreformen udbetalt 14,1 mio. kr. i 2009 til
statsanerkendte museer. Sidstnævnte beløb omfatter
alene tilskud i de tilfælde, hvor samdriftsordninger ville
ophøre som følge af kommunesammenlægninger i
konsekvens af kommunalreformen. Endelig udbetalte ministeriet i
2009 12,8 mio. kr. til konserveringscentre m.v., der tidligere var
amtskommunalt finansierede. Kulturministeriets udbetaling af
tilskud til museer og konserveringscentre m.v., som udspringer af
overgangsordninger fra kommunalreformen, har således udgjort
i alt 71,1 mio. kr. i 2009.
De tidligere faste amtslige tilskud uden for lov på over
250.000 kr., der med ophøret af overgangsordningen
overgår varigt til staten, udgjorde i 2009 i alt 48,8 mio.
kr.
Disse midlers varige overgang til staten er indskrevet i
aftalen om kommunernes økonomi for 2010 mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Regioner, Kommunernes
Landsforening, Kunstrådet, Organisationen Danske Museer og
Rigsrevisionen.
| | |
9. Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser eller
mindreudgifter | Negative konsekvenser eller
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
(ændring af museumsloven)
Til nr. 1 (§ 15 a)
Med lovforslaget ændres bestemmelsen i museumslovens
§ 15 a, stk. 1, så kulturministerens adgang
til i en overgangsperiode at kunne yde et særligt
driftstilskud til de statsanerkendte museer, der tidligere har
modtaget amtskommunale driftstilskud, gøres permanent.
Hensigten med bestemmelsen er at sikre de tilskud til museerne, som
amterne før kommunalreformen har ydet til deres drift, og
som kulturministeren i overgangsperioden har overtaget.
Endvidere ændres med lovforslaget museumslovens
§ 15 a, stk. 2, vedr. statsanerkendte museer, der
indtil den 31. december 2006 var omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler, således at kulturministerens bemyndigelse
til i en overgangsperiode at fastsætte nærmere regler
for beregningen af statstilskud til disse museer gøres
permanent. Hensigten med bestemmelsen er, at de museer, der har
været omfattet af samdriftsaftaler før
kommunalreformens ikrafttræden, fortsat modtager et
forhøjet statstilskud med henblik på at sikre
museernes drift. Bestemmelsen tager alene sigte på de
statsanerkendte museer, hvis samdriftsordninger ophørte som
følge af kommunesammenlægninger i forbindelse med
kommunalreformen.
Til nr. 2 (§ 15 a)
Med lovforslaget ændres museumslovens § 15 a,
stk. 3, så kulturministeren ved indgåelse af
kulturaftaler med kommuner m.v. får mulighed for at fravige
bestemmelsen om, at det særlige driftstilskud til de
statsanerkendte museer fremover skal ligestilles med museernes
ikkestatslige tilskud. Hensigten med bestemmelsen er at skabe en
parallel til lovens § 15 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 3 (§ 15 a)
Bestemmelsen er ny og indebærer, at det særlige
driftstilskud til de statsanerkendte museer efter museumslovens
§ 15 a, stk. 1, skal ligestilles med museernes
ikkestatslige tilskud, som indgår i beregningsgrundlaget for
det almindelige statslige driftstilskud efter museumslovens
§ 15, stk. 1 ("§ 15-tilskuddet").
Formålet med bestemmelsen er, at det særlige
driftstilskud fra staten til det enkelte museum kommer til at
indgå i beregningsgrundlaget for det almindelige statslige
driftstilskud til museet. Størrelsen på det
ikkestatslige tilskud har betydning for størrelsen på
det almindelige statslige driftstilskud.
Til nr. 4 (§ 16 a)
Med lovforslaget ændres museumslovens § 16 a,
stk. 1, så kulturministerens adgang til i en
overgangsperiode at kunne yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt
finansierede, gøres permanent. Formålet med
bestemmelsen er, at staten efter overgangsordningens udløb
permanent overtager tilskudsopgaven med henblik på at sikre
institutionernes fortsatte virke. Bestemmelsen tager alene sigte
på konserveringscentre m.v., der indtil kommunalreformen
(dvs. den 31. december 2006) var amtskommunalt finansierede.
Til § 2
(ændring af lov om
Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om
regionernes opgaver på kulturområdet)
Til nr. 1
Med lovforslaget indføjes i lovens § 4
hjemmel til at tidligere faste amtslige tilskud uden for lov til
kulturformål kan indgå i den kulturelle rammebevilling
i aftaler med berørte kommuner. Formålet med
bestemmelsen er at etablere lovhjemmel til, at de tidligere
amtslige tilskud kan administreres via kulturaftalerne.
Til § 3
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I museumsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1505 af 14. december 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 15 a.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde et særligt
driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligere modtog
amtslige driftstilskud. Stk. 2.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode fastsætte
nærmere regler for beregningen af statstilskud til
statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af
primærkommunale samdriftsaftaler. | | 1.§ 15 a, stk. 1 og 2 affattes således: »§ 15
a. Kulturministeren kan yde et særligt driftstilskud
til statsanerkendte museer, der indtil den 31. december 2006 modtog
amtslige driftstilskud. Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der indtil
den 31. december 2006 var omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler, jf. regler fastsat i medfør af § 15,
stk. 6.« |
| | |
Stk. 3.
Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af
kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1 og
2. | | 2. I § 15 a, stk. 3, ændres »stk.
1 og 2« til: »stk. 1, 2 og 4«. |
| | |
| | 3. I § 15 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Driftstilskuddet, der ydes efter stk. 1, indgår som
ikkestatsligt tilskud i beregningsgrundlaget for tilskud til
statsanerkendte museer efter § 15, stk. 1.« |
| | |
§ 16 a.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt
finansierede. Stk. 2.
Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af
kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk.
1. | | 4.§ 16 a, stk. 1, affattes
således: »§ 16
a. Kulturministeren kan yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der indtil den 31. december 2006 var
amtskommunalt finansierede.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om Kulturministeriets kulturaftaler
med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på
kulturområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 7.
juni 2007 foretages følgende ændring: |
| | |
§ 4.
Den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen, modtager i
aftaleperioden efter aftale med kulturministeren en årlig
kulturel rammebevilling til de kulturelle aktiviteter, der er
omfattet af kulturaftalen. Kommunerne kan inden for rammerne af
kulturaftalen råde over den kulturelle rammebevilling til
kulturelle formål. Stk. 2.Bevillingen kan
forudbetales. Stk. 3.Kulturministeren kan bestemme, at
tilsagn om tilskud efter stk.1 helt eller delvis falder bort, eller
at udbetalte tilskud efter stk. 1 helt eller delvis skal
tilbagebetales, hvis væsentlige vilkår i aftalen ikke
opfyldes. Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte de nærmere regler for
regnskabsaflæggelse. | | 1. I § 4 indsættes som stk. 5: »Stk. 5. Tidligere faste amtslige
tilskud uden for lov til kulturformål, som efter den 1.
januar 2011 er overgået varigt til staten, kan indgå i
den kulturelle rammebevilling.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. |