Fremsat den 8. oktober 2009 af
ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark
(Forenkling af procedure ved
autorisationsansøgninger m.v.)
§ 1
I lov om adgang til udøvelse af visse
erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 334 af 20.
marts 2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, nr. 1, indsættes
efter »kvalifikationer,«: »eller«.
2. § 3, stk. 1 og 2, affattes således:
»Personer, der er
omfattet af EU's direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer og de aftaler, der er nævnt i § 2,
indgiver ansøgning om adgang til at udøve et
lovreguleret erhverv i Danmark til den myndighed, der administrerer
det pågældende erhverv (den kompetente myndighed).
Stk. 2. Personer,
der uden at være omfattet af EU's direktiv om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer og de aftaler, der er
nævnt i § 2, påberåber sig
erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i udlandet som
grundlag for en ansøgning om adgang til udøvelse af
et lovreguleret erhverv i Danmark, indgiver ligeledes
ansøgning om adgang til at udøve et lovreguleret
erhverv til den kompetente myndighed.«
3. § 7 affattes således:
Ȥ 7. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan bemyndige en under
ministeriet oprettet statslig myndighed eller efter forhandling med
vedkommende minister andre statslige myndigheder til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
Stk. 2. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke kan påklages.
Stk. 3. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2.
Ansøgninger, der er indgivet til CIRIUS før den 1.
januar 2010, og som ikke er færdigbehandlede ved lovens
ikrafttræden, færdigbehandles af den kompetente
myndighed.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund for lovforslaget
3. Lovforslagets hovedindhold
4. Gældende ret på området
5. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings
overvejelser
6. Lovforslagets indhold
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
9. Administrative konsekvenser for borgerne
10. Miljømæssige konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
12. Høring
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
CIRIUS, som er en styrelse under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, er første instans for en lang
række ansøgninger fra personer med udenlandske
erhvervsmæssige kvalifikationer inden for et erhverv, der er
lovreguleret i Danmark, og som søger om mulighed for at
udøve erhvervet her i landet på baggrund af deres
udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer. De ønsker
således deres udenlandske bevis for erhvervsmæssige
kvalifikationer (autorisation, certifikat el.lign., herefter
benævnt »autorisation«) »konverteret«
til en dansk autorisation.
Med lovreguleret erhverv forstås en eller flere former
for erhvervsmæssig virksomhed under ét, når der
enten direkte eller indirekte ifølge love eller
administrative bestemmelser kræves bestemte
erhvervsmæssige kvalifikationer for adgang hertil eller
udøvelse eller form for udøvelse heraf, jf. artikel
1, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(»anerkendelsesdirektivet«).
I visse tilfælde sendes henvendelserne dog direkte til
den autoriserende myndighed (den kompetente myndighed) bl.a.
når der er tale om anmeldelse af midlertidig og lejlighedsvis
udøvelse af tjenesteydelse. Midlertidig og lejlighedsvis
udøvelse af tjenesteydelse skal ses som modsætning til
den faste etablering.
I de tilfælde hvor CIRIUS er første instans for
ansøgningerne, modtager og screener CIRIUS
ansøgningerne for, om der er vedlagt den dokumentation, der
kræves. CIRIUS har således i dag en hjemmeside på
dansk og engelsk med oplysninger om det enkelte erhverv og link til
den relevante myndigheds hjemmeside: www.ciriusonline.dk. CIRIUS
videresender ansøgningen til den rette kompetente myndighed.
Myndighederne foretager efter modtagelsen af ansøgningen fra
CIRIUS endnu en screening af dokumentationen til ansøgningen
og træffer afgørelse om, hvorvidt den udenlandske
autorisation kan "konverteres" til en dansk autorisation.
Myndigheden giver ansøger besked om myndighedens
afgørelse.
Ansøgere m.fl. kan på CIRIUS' hjemmeside få
oplysning om erhvervet, ansøgningsprocessen, hvordan og hvor
man ansøger m.v. I CIRIUS' egenskab af koordinerende
myndighed, jf. § 5 i lov om adgang til udøvelse af
visse erhverv i Danmark, indhenter CIRIUS oplysningerne om det
enkelte erhverv fra den enkelte kompetente myndighed. Myndighederne
bidrager således med oplysninger til CIRIUS.
CIRIUS vil fortsat være kontaktpunkt for
rådgivning og vejledning af danske og udenlandske
myndigheder, arbejdsgivere og ansøgere om processen for
ansøgning om autorisation m.v., jf. anerkendelsesdirektivets
artikel 57, og deltage i det udvalg, der bistår
Europa-Kommissionen vedrørende anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, det såkaldte
»artikel 58-udvalg«, jf. anerkendelsesdirektivets
artikel 58. CIRIUS er tillige koordinator for gennemførelse
af anerkendelsesdirektivet og har til opgave at fremme en ensartet
gennemførelse af direktivet, jf. direktivets artikel 56,
stk. 4.
CIRIUS varetager desuden fortsat funktionen som informations-
og videnscenter for vurdering og anerkendelse af udenlandske
kvalifikationer, herunder er CIRIUS statistikinstans for
myndighedernes periodiske indberetninger. CIRIUS er således
ansvarlig for den årlige beretning, som ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling afgiver til Folketinget og den
rapport, der hvert andet år skal afgives til
Europa-Kommissionen, jf. § 4 i lov om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark.
2. Baggrunden for lovforslaget
Baggrunden for forslaget er bl.a., at konsulentfirmaet
Deloitte som opfølgning på regeringens
Jobplaninitiativ vedrørende barrierer for international
rekruttering i november 2008 har afdækket, at proceduren for
ansøgninger om autorisation er uklar, og at CIRIUS, hvortil
ansøgningerne indgives, kan være et forsinkende led i
forbindelse med den fysiske postgang for disse ansøgninger.
Formålet med lovforslaget er således at
smidiggøre og regelforenkle sagsgangen og ophæve
kravet om, at CIRIUS som udgangspunkt er modtager af alle
ansøgninger om autorisation.
3. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget fremsættes med henblik på at lette
sagsgangen og forkorte sagsbehandlingstiden for statsborgere fra
EU/EØS og lande, med hvilke der er indgået
særlig aftale samt statsborgere fra tredjelande, der har
udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer inden for et
erhverv, der er lovreguleret i Danmark, og som søger om
mulighed for at udøve erhvervet her i landet på
baggrund af deres udenlandske erhvervsmæssige
kvalifikationer.
Samtidig med, at CIRIUS' rolle som indgang for de fysiske
ansøgninger afvikles, er det tanken, at CIRIUS' rolle som
internetbaseret informationsindgang skal styrkes. CIRIUS vil i
samarbejde med de kompetente myndigheder videreudvikle og
løbende opdatere denne informationstjeneste både
teknisk og indholdsmæssigt med henblik på bl.a. at
sikre fuldstændige oplysninger om alle erhverv.
Det foreslås endvidere, at ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling får hjemmel til at bemyndige en under
ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution eller
efter forhandling med vedkommende minister en anden statslig
myndighed til at udøve de beføjelser, der efter loven
er tillagt ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.
4. Gældende ret på
området
Anerkendelsesdirektivet blev overordnet implementeret ved lov
nr. 123 af 13. februar 2007, jf. lovbekendtgørelse nr. 334
af 20. marts 2007, med tilhørende bekendtgørelse nr.
1174 af 10. marts 2007 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer m.v. Anerkendelsesdirektivet er konkret
implementeret i ressortmyndighedernes lovgivning for det enkelte
erhverv.
Direktivet, som gælder for EU/EØS-statsborgere,
er således fuldt implementeret i dansk ret. Det har betydet
en større ensartethed og en klarere retsstilling for
ansøgere og myndigheder. Aftale med Det Schweiziske Forbund
er i øjeblikket under forhandling. Indtil aftalen er
indgået, er Schweiz omfattet af de hidtil gældende
direktiver. For statsborgere fra tredjelande gælder de
regler, der er fastsat i ressortmyndighedens lovgivning for det
enkelte erhverv.
Efter lovens § 7, stk. 1, kan ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling bemyndige andre administrative
myndigheder under ministeriet til at udøve
beføjelserne efter loven. Ministeren har bemyndiget CIRIUS
til at udøve beføjelserne efter loven.
CIRIUS er som udgangspunkt hovedindgangen for
ansøgninger om at få dansk autorisation (etablering)
for ansøgere, der har udenlandske erhvervsmæssige
kvalifikationer (autorisation el.lign.). Begrundelsen for CIRIUS
som en fælles indgang er, at det er naturligt, at den
kontaktpunktfunktion og samlede videncenterfunktion, der er
placeret i CIRIUS, også bliver brugt til etablering af
én indgang for alle ansøgninger om autorisation. Dog
er ansøgninger fra EU/EØS-statsborgere om adgang til
udøvelse af erhvervene som læge, tandlæge,
sygeplejerske, jordemoder, dyrlæge og farmaceut, undtaget.
Ansøgningerne til disse erhverv sendes direkte til den
kompetente myndighed. Denne gruppe af erhverv er således
omfattet af princippet om »automatisk anerkendelse«,
jf. anerkendelsesdirektivet.
Inden for visse andre områder, navnlig inden for
søfartserhverv, gælder særlige internationale
konventioner, som ligeledes sikrer automatisk anerkendelse, som har
fortrinsret i forhold til andre retsregler, og som derfor
også sendes direkte til den kompetente myndighed.
Det fremgår af reglerne for det enkelte erhverv, om der
er krav om anmeldelse m.v. for den midlertidige og lejlighedsvise
udøvelse af tjenesteydelse. Anmeldelse indsendes til den
kompetente myndighed.
Sagsbehandlingen af autorisationer foregår i et
samarbejde mellem CIRIUS og den relevante kompetente myndighed.
CIRIUS har, jf. ovenfor, rollen som indgangsmyndighed for
ansøgninger om adgang til at udøve lovregulerede
erhverv her i landet: Ansøgningen skal således i de
fleste tilfælde sendes til CIRIUS, som videregiver
ansøgningen til den kompetente myndighed.
Inden videregivelsen foretager CIRIUS en kontrol af, om den
nødvendige dokumentation er medsendt og indhenter efter
omstændighederne manglende dokumentation.
Dokumentationskravene fremgår af faktablade på CIRIUS'
hjemmeside, som med link er knyttet til de enkelte kompetente
myndigheders hjemmesider. For at CIRIUS kan foretage den
fornødne kontrol, er det nødvendigt, at oplysningerne
er opdaterede. Formålet med at samle sagerne omkring CIRIUS
som indgang er primært at gøre ordningen for
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer mere
sammenhængende og tilgængelig for
ansøgerne.
5. Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udviklings overvejelser
I lyset af at anerkendelsesdirektivet nu er fuldt
implementeret i dansk lovgivning og med den stigende globale brug
af internettet, har den oprindelige rollefordeling skabt risiko
for, at CIRIUS bliver et forsinkende led i sagsbehandlingen.
Samtidig er behovet for at forebygge forsinkelser i
ansøgningsprocessen øget, både fordi
sagsbehandlingsfristen for EU-autorisationssager efter det nye
anerkendelsesdirektiv er forkortet fra 4 til 3 måneder, og
fordi antallet af ansøgninger, der er modtaget og
videresendt af CIRIUS, i de seneste år har været
stigende og i 2008 nåede op på 742.
Med tiden har forudsætningerne for rollefordelingen
mellem CIRIUS og den kompetente myndighed således
ændret sig.
6. Lovforslagets indhold
Det er vurderingen, at CIRIUS' funktion som fælles
indgang ikke længere har samme relevans og kan opleves som et
forsinkende led i ansøgningsprocessen.
På den baggrund foreslås det, at lovens
§ 3, stk. 1 og 2, ændres, så alle
ansøgninger om udøvelse af et lovreguleret erhverv i
Danmark (etablering) sendes direkte til den kompetente myndighed.
For de erhverv, der er omfattet af servicedirektivet, kan
ansøgning også sendes til kvikskranken, jf. lov om
tjenesteydelser i det indre marked.
Der er tale om en proceduremæssig lettelse for
ansøgere, der på baggrund af deres udenlandske
erhvervsmæssige kvalifikationer søger om at etablere
sig her i landet.
Der er således ikke tale om en materiel ændring af
muligheden for at få eller ikke få
»konverteret« sin udenlandske autorisation til en
dansk. Denne mulighed følger af de regler, der gælder
for det enkelte erhverv, herunder gælder for statsborgere fra
EU/EØS de regler, der følger af
anerkendelsesdirektivet.
Samtidig med, at CIRIUS' rolle som indgang for
ansøgninger afvikles, er det tanken, at CIRIUS' rolle som
internetbaseret informationsindgang skal styrkes.
For ansøgerne er det afgørende, at der findes en
let adgang til information om de lovregulerede erhverv.
Endelig foreslås en sproglig ændring af lovens
§ 7, så ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling får hjemmel til at bemyndige en under Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling oprettet styrelse eller
tilsvarende institution eller efter forhandling med vedkommende
minister en anden statslig myndighed til at udøve de
beføjelser, der efter loven er tillagt ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling. Det forventes, at ministeren
delegerer sine beføjelser efter loven til CIRIUS i en
bekendtgørelse.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Samtidig med, at
CIRIUS' rolle som indgang for ansøgninger afvikles, skal
CIRIUS' rolle som internetbaseret informationsindgang styrkes.
CIRIUS vil i samarbejde med de kompetente myndigheder videreudvikle
og løbende opdatere denne informationstjeneste både
teknisk og indholdsmæssigt med henblik på bl.a. at
sikre fuldstændige oplysninger om alle erhverv.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Der er tale om en proceduremæssig lettelse for
ansøgere, der søger om autorisation på baggrund
af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
Sagsbehandlingstiden for ansøgning om autorisation vil blive
kortere.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Høring
Følgende myndigheder, organisationer m.fl. er blevet
hørt over et udkast til lovforslaget: ACE Denmark,
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Arbejdsmarkedets
Ankenævn, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdstilsynet,
Arkitektforbundet, Autoriserede Kølefirmaers
Brancheforening, Beredskabsstyrelsen, Bibliotekarforbundet, Blik-
og Rørarbejderforbundet, BUPL - Forbundet for
pædagoger og klubfolk, By- og Landskabsstyrelsen, Civil- og
Politiafdelingen, CO-SEA, DANA, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Kirketjenerforening, Danmarks Kordegneforening, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Magisterforening, Dansk Organist
og Kantor Samfund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Røde Kors,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk
Translatørforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd,
Danske Fysioterapeuter, Danske Regioner, Danske
Underviserorganisationers Samråd, Datatilsynet, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening, Det
Kommunale Beredskabspersonales Landsforbund, DI - Organisation for
erhvervslivet, Dokumentations- og rådgivningscenteret om
racediskrimination, Energistyrelsen, Ergoterapeutforeningen,
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Erhvervsankenævnet, Etniske Minoriteters Landsorganisation,
Fagligt Fælles Forbund - 3F, Familiestyrelsen,
Farmakonomforeningen, Finansforbundet, Finanstilsynet, Fonden Dansk
Standard, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Forbundet
Kommunikation og Sprog, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af
Præliminære Organister, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
Foreningen til integration af nydanskere på arbejdsmarkedet,
Frie Skolers Lærerforening, FTF, Færdselsstyrelsen,
Fødevarestyrelsen, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrencestyrelsen, Kort- &
Matrikelstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen, Københavns Politi,
Landbrugsraadet, Landsforeningen af kliniske tandteknikere,
Landsforeningen af statsautoriserede Fodterapeuter,
Landsorganisationen i Danmark, Lodstilsynet, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Lægemiddelstyrelsen,
Maskinmestrenes Forening, Mellemfolkeligt Samvirke,
Miljøstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Pharmadanmark, Plantedirektoratet, Psykolognævnet, REVIFORA,
Revisorkommissionen, Revisornævnet, Rigspolitiets
Færdsels- og Beredskabsafdeling, Rådet for Etniske
Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Sikkerhedsstyrelsen, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statsadvokaturen for Særlig
Økonomisk Kriminalitet, Sundhedsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Sømændenes Forbund,
Tandlægeforeningen, Tandlægernes Nye Landsforening,
Teknisk Landsforbund, Translatørforeningen,
Translatørkommissionen, Udlændingeservice.
13. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Samtidig med, at CIRIUS' rolle som indgang
for ansøgninger afvikles, skal CIRIUS' rolle som
internetbaseret informationsindgang styrkes. CIRIUS vil i
samarbejde med de kompetente myndigheder videreudvikle og
løbende opdatere denne informationstjeneste både
teknisk og indholdsmæssigt med henblik på bl.a. at
sikre fuldstændige oplysninger om alle erhverv. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Der er tale om en proceduremæssig
lettelse for ansøgere, der søger om autorisation
på baggrund af udenlandske erhvervsmæssige
kvalifikationer. Sagsbehandlingstiden for ansøgning om
autorisation vil blive kortere. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er alene tale om en sproglig tydeliggørelse af
bestemmelsen.
Til nr. 2
Til stk. 1. Det
foreslås, at personer, der er omfattet af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer
(»anerkendelsesdirektivet«) jf. lovens § 2,
nr. 1, det vil sige statsborgere i et EU/EØS-land samt andre
lande, med hvilke der er indgået særlig aftale (pt. er
aftale med Det Schweiziske Forbund under forhandling) eller de
aftaler, der er nævnt i lovens § 2, nr. 2, det vil
sige personer, der er omfattet af nordiske aftaler, fremover
indgiver ansøgning om adgang til at udøve et
lovreguleret erhverv til den myndighed, der administrerer det
pågældende erhverv (den kompetente myndighed).
Til stk. 2. Det
foreslås endvidere, at personer, der ikke er omfattet af
anerkendelsesdirektivet, jf. lovens § 2, nr. 1, eller de
aftaler, der er nævnt i lovens § 2, nr. 2, det vil
sige statsborgere fra tredjelande, som påberåber sig
erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i udlandet som
grundlag for en ansøgning om adgang til udøvelse af
et lovreguleret erhverv i Danmark, fremover ligeledes skal indgive
ansøgning om adgang til at udøve et lovreguleret
erhverv til den kompetente myndighed.
Ansøgningerne skal således ikke længere
sendes via CIRIUS men direkte til den myndighed, der har ansvaret
for erhvervet, og som træffer afgørelse om, hvorvidt
der kan udstedes en autorisation.
Der er tale om en proceduremæssig lettelse for
ansøgere, der på baggrund af deres udenlandske
erhvervsmæssige kvalifikationer søger om at etablere
sig her i landet.
Der er således ikke tale om en materiel ændring af
muligheden for at få eller ikke få
»konverteret« sin udenlandske autorisation til en
dansk. Denne mulighed følger af de regler, der gælder
for det enkelte erhverv, herunder gælder for statsborgere fra
EU/EØS de regler, der følger af
anerkendelsesdirektivet.
Til nr. 3
Til stk. 1. En beslutning om,
at en kompetence overlades generelt f.eks. af en minister til en
styrelse, bør af hensyn til borgernes mulighed for at kunne
vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås derfor, at der i loven
indsættes en hjemmel for ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling til at bemyndige en under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling oprettet styrelse eller tilsvarende
institution til at udøve de beføjelser, der i loven
er tillagt ministeren. Ministeren kan herefter i en
bekendtgørelse udnytte adgangen til at delegere opgaver og
beføjelser til en statslig myndighed under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen er formuleret, så den med sikkerhed kan
rumme statslige myndigheder under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, som organisatorisk er underordnet
styrelserne.
Ministeren kan således efter den foreslåede
bestemmelse delegere sine beføjelser efter loven til enhver
myndighed inden for ministeriets administrative hierarki uanset
myndighedens placering i det administrative hierarki, herunder
myndigheder, som er underordnet styrelser.
Endvidere foreslås det, at ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling efter forhandling med vedkommende minister
kan bemyndige andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, som i loven er tillagt ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling. Der er alene tale om statslige myndigheder.
Der kan således ikke i medfør af denne bestemmelse ske
delegation til private virksomheder eller organisationer. Omfanget
af delegationen til den pågældende statslige myndighed
skal ske efter forhandling med vedkommende minister.
Til stk. 2. Forslaget er en
konsekvens, som følger af det foreslåede stk. 1.
Det foreslås derfor, at ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling får hjemmel til at fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages, hvilket
betyder, at ministeren vil kunne afskære klageadgangen fra
organisatorisk underordnede statslige myndigheder til styrelserne
eller for andre statslige myndigheder. Ministeren kan f.eks.
således ikke blot afskære klageadgang til ministeren,
men også klageadgang til styrelserne. Adgangen til at
afskære klage knytter sig kun til afgørelser på
områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.
Lovforslaget berører ikke øvrige
klagemuligheder.
Til stk. 3. Det
foreslås, at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
får hjemmel til at fastsætte regler om udøvelsen
af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1. Bestemmelsen omhandler de
tilfælde, hvor ministeren udnytter sin adgang til at delegere
beføjelser til andre statslige myndigheder uden for
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010. Det foreslås endvidere, at de
ansøgninger, der er indgivet til CIRIUS før
ikrafttrædelsesdatoen, og som ikke er færdigbehandlede
ved lovens ikrafttræden, ikke afventer færdigbehandling
hos CIRIUS. Disse sager videresendes således umiddelbart til
færdigbehandling hos den relevante kompetente myndighed.
Umiddelbart efter lovforslagets vedtagelse vil CIRIUS tage
initiativ til en overdragelsesforretning med de respektive
kompetente myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om adgang til udøvelse af
visse erhverv i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 334 af
20. marts 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2.
Personer, der er statsborgere i et EU/EØS-land eller i et
land, som EU har indgået aftale med om adgang til
udøvelse af lovregulerede erhverv, har adgang til at
udøve et lovreguleret erhverv her i landet på samme
vilkår, som gælder for personer med danske
erhvervsmæssige kvalifikationer, hvis de opfylder
betingelserne i 1) EU's direktiv om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, 2) aftaler indgået mellem Danmark og
andre nordiske lande om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. | | 1. I § 2, nr. 1, indsættes efter
»kvalifikationer,«: »eller«. |
| | |
§ 3.
Personer, der er omfattet af direktivet og de aftaler, der er
nævnt i § 2, indgiver ansøgning om adgang
til udøvelse af et lovreguleret erhverv til
Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet videregiver
ansøgningen til den myndighed, der administrerer det
pågældende lovregulerede erhverv (den kompetente
myndighed). Ansøgning om udøvelse af erhverv som
sygeplejerske, tandlæge, jordemoder, dyrlæge, farmaceut
og læge indgives dog direkte til den kompetente
myndighed. Stk. 2.
Personer, der uden at være omfattet af direktivet og de
aftaler, der er nævnt i § 2, påberåber
sig erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i udlandet
som grundlag for en ansøgning om adgang til udøvelse
af et lovreguleret erhverv indgiver ligeledes ansøgning om
adgang til erhvervsudøvelsen til Undervisningsministeriet,
jf. dog § 1, stk. 2. Undervisningsministeriet
videresender ansøgningen til den kompetente myndighed. Stk. 3.
--- Stk. 4.
--- | | 2.§ 3, stk. 1 og 2, affattes således: »Personer, der er omfattet af EU's
direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
og de aftaler, der er nævnt i § 2, indgiver
ansøgning om adgang til at udøve et lovreguleret
erhverv i Danmark til den myndighed, der administrerer det
pågældende erhverv (den kompetente myndighed). Stk. 2.
Personer, der uden at være omfattet af EU's direktiv om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og de
aftaler, der er nævnt i § 2, påberåber
sig erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i udlandet
som grundlag for en ansøgning om adgang til udøvelse
af et lovreguleret erhverv i Danmark, indgiver ligeledes
ansøgning om adgang til at udøve et lovreguleret
erhverv til den kompetente myndighed.« |
| | |
§ 7.
Undervisningsministeren kan bemyndige andre administrative
myndigheder under Undervisningsministeriet til at udøve
beføjelser efter denne lov. Stk. 2.
De afgørelser, som træffes efter denne lov eller
regler udstedt i medfør af denne lov, kan ikke indbringes
for undervisningsministeren eller anden administrativ
myndighed. | | 3.§ 7 affattes således: »§ 7. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan bemyndige en under ministeriet oprettet
statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling. Stk. 2.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke kan
påklages. Stk. 3.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010. Stk. 2.
Ansøgninger, der er indgivet til CIRIUS før den 1.
januar 2010, og som ikke er færdigbehandlede ved lovens
ikrafttræden, færdigbehandles af den kompetente
myndighed. |