Betænkning afgivet af Udvalget for
Videnskab og Teknologi den 25. november 2009
1. Ændringsforslag
Ministeren for videnskab og teknologi har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 22. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og
Teknologi.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for videnskab og
teknologi sendte den 22. juni 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, alm. del - bilag 180. Den 9. oktober
2009 sendte ministeren for videnskab, teknologi og udvikling de
indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret. Spørgsmålene og ministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstilling
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
udgår.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af, at den
foreslåede sproglige tydeliggørelse allerede er
gældende ret.
Lars Christian Lilleholt
V nfmd. Henrik Høegh
V Michael Aastrup Jensen V
Anne-Mette Winther Christiansen V Malou Aamund V
Jesper Langballe DF Mikkel Dencker DF
Jørgen S. Lundsgaard KF
Per Ørum Jørgensen KF
Kirsten Brosbøl S Per Husted S
Benny Engelbrecht S Maja Panduro S Jonas Dahl SF
Hanne Agersnap SF Marianne Jelved RV fmd. Johanne Schmidt-Nielsen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 6
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Kommenteret høringsoversigt og
høringssvar, fra videnskabsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Endelig tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag fra
videnskabsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 6
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til
Håndværksrådets bekymringer om bl.a. ministerens
mulighed for at fastsætte regler om adgang til at
påklage afgørelser, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om CIRIUS' fremtidige rolle, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og videnskabsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere Håndværksrådets
bekymringer vedr. bl.a. ministerens mulighed for at fastsætte
regler om adgang til at påklage afgørelser, herunder
at afgørelser ikke kan påklages samt om ministeren vil
forsikre spørgeren om, at påklagemuligheder med det
fremlagte forslag ikke overhovedet er blevet svækket.
Svar:
Lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark
omhandler bl.a. processen for en ansøgning om autorisation.
Derimod er det ikke i medfør af denne lov det
afgøres, om en ansøger kan få autorisation.
Dette spørgsmål afgøres i medfør af
autorisationslovgivningen for det enkelte erhverv, der
henhører under de respektive ressortministerier.
Med den nugældende formulering af § 7, stk. 2, i
lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, er
der ikke adgang til at klage over afgørelser, som CIRIUS
træffer. Klageadgangen er på forhånd i loven
afskåret af Folketinget. Det gælder, hvad enten en
afgørelse bliver truffet efter loven eller efter en
bekendtgørelse udstedt i medfør af loven.
Med lovforslagets formulering af § 7 har man blot
ordensmæssigt bragt formuleringen i overensstemmelse med de
tilsvarende bestemmelser i ministeriets øvrige lovgivning,
f.eks. § 36 a i universitetsloven, § 40 a i lov om
forskningsrådgivning m.v. og § 13 a i lov om Danmarks
Grundforskningsfond.
Det er derimod ikke tanken at etablere en klageadgang, som
heller ikke findes i dag.
Jeg kan således bekræfte, at det ikke er
hensigten, at lovforslaget ændrer muligheden for at klage
på lovens område.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes uddybe CIRIUS' fremtidige rolle,
særligt dens fortsatte funktioner som indsamler af
oplysninger om godkendte og afviste ansøgninger samt om
CIRIUS' fremtidige rolle som nationalt videnscenter, herunder om
bl.a. disse tilbageblevne roller fremover er sikret og evt.
styrket?
Svar:
Det fremgår af § 4 i lov om adgang til
udøvelse af visse erhverv i Danmark, at en kompetent
myndighed, der modtager anmeldelser eller træffer
afgørelser i en sag, der er omfattet af loven, jf. § 3,
én gang årligt skal indberette statistiske oplysninger
om anmeldelserne og afgørelserne til Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling. Ministeriet kan på
baggrund af de indberettede oplysninger anmode de kompetente
myndigheder om uddybende oplysninger til brug for den beretning,
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal afgive til
Folketinget, jf. § 11 i lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v., og den rapport, der hvert andet
år skal afgives til Europa-Kommissionen.
Det er CIRIUS, der står for indsamlingen af de
statistiske oplysninger til den beretning om vurdering og
anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., som
ministeren hvert år afgiver til Folketinget og den rapport,
der hvert andet år afgives til Europa-Kommissionen om bl.a.
godkendte og afviste ansøgninger om at udøve et
lovreguleret erhverv i Danmark.
Beretningen indeholder bl.a. oplysninger om de kompetente
myndigheders afgørelser fordelt efter myndighed og
afgørelsernes art, sagsbehandlingstid, udviklingen inden for
de enkelte erhverv, og udvikling af procedurer og standarder,
herunder CIRIUS' rolle som koordinator og kontaktpunkt, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(anerkendelsesdirektivet) artiklerne 56 og 57. De statistiske
indberetninger indbefatter oplysninger om ansøgninger fra
statsborgere fra tredjelande.
Som noget nyt blev der med anerkendelsesdirektivets
gennemførelse og ikrafttræden mulighed for at
udøve et erhverv midlertidigt og lejlighedsvist her i landet
ved blot, hvis der er fastsat krav herom i den relevante
lovgivning, forinden at sende en anmeldelse (og årlig
fornyelse) til den kompetente myndighed. Denne mulighed har
været gældende fra den 20. oktober 2007, og den samlede
opgørelse over antallet af anmeldelser for perioden 20.
oktober 2007-2009 vil som noget nyt indgå i den beretning for
2009, som ministeren afgiver til Folketinget. Det vil ligeledes
være CIRIUS, der står for indsamlingen af disse
oplysninger.
I henhold til anerkendelsesdirektivet varetager CIRIUS tillige
funktionen som dansk repræsentant i artikel 58-udvalget, som
bistår Europa-Kommissionen vedrørende anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer.
Som nævnt ovenfor kræver anerkendelsesdirektivet
oprettelse af nationale kontaktpunkter, jf.
anerkendelsesdirektivets artikel 57, der bl.a. skal bistå
arbejdsgivere og borgere m.fl. i forbindelse med anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer. CIRIUS er det danske
kontaktpunkt. Såfremt lovforslaget vedtages, skal de
ressourcer, som CIRIUS hidtil har brugt til ekspedition af
ansøgninger om udøvelse af et lovreguleret erhverv,
bruges til styrkelse af varetagelse af opgaver i tilknytning til
kontaktpunktfunktionen og herunder betjening af bl.a. arbejdsgivere
og borgere, som ønsker at arbejde inden for de danske
lovregulerede erhverv.
CIRIUS er således fuldt opmærksom på
høringssvarene og bemærkningerne om ikkeopdaterede
oplysninger på CIRIUS' hjemmeside, og tanken er, at CIRIUS i
samarbejde med de kompetente myndigheder vil videreudvikle og
løbende opdatere sin informationstjeneste både teknisk
og indholdsmæssigt bl.a. for at sikre, at CIRIUS' hjemmeside
for hvert erhverv har fuldstændige og ajourførte
oplysninger fra den kompetente myndighed, jf. faktabladene på
CIRIUS' hjemmeside
http://www.ciriusonline.dk/anerkendelse/lovregulerede-erhverv-autorisation/erhvervene
CIRIUS har i løbet af sommeren 2009 kortlagt, hvor der
er behov for opdatering af faktablade. I næste fase vil
samtlige faktablade blive gennemgået for at afdække, om
de kompetente myndigheder i Danmark stiller de krav til
dokumentation, som det er tilladt at stille i henhold til
anerkendelsesdirektivets artikel 50 og direktivets bilag VII.
CIRIUS vil endvidere til brug for kvalitetssikring og med
henblik på at sikre ensartet anvendelse af direktivet
formulere de dokumentationskrav, som er fastsat i direktivet.
Det skal dog i den sammenhæng understreges, at
faktabladene stadig er den enkelte myndigheds ansvar, idet
myndigheden kender til de aktuelle oplysninger om
lovændringer m.v. på sit ressortområde.
Endelig kan jeg oplyse, at Europa-Kommissionen i oktober 2008
iværksatte en høring af kontaktpunkterne i
medlemsstaterne med henblik på at afdække, hvordan
kontaktpunktfunktionen prioriteres i de enkelte medlemsstater.
Høringen har vist, at de opgaver, der ifølge
direktivet er tillagt kontaktpunkterne, kræver højere
prioritering fra medlemsstaternes side. Det er herefter
Europa-Kommissionens vurdering, at manglen på menneskelige og
økonomiske ressourcer kan få betydning for
kontaktpunkternes effektivitet. Denne vurdering bekræftes af,
at et stort antal anmodninger om oplysninger, der skulle have
været behandlet af kontaktpunkterne, fortsat (pr. november
2009) modtages af Europa-Kommissionen. Europa-Kommissionen
opfordrer på den baggrund medlemsstaterne til at opprioritere
de nationale kontaktpunkter til at bistå egne og statsborgere
i andre EU/EØS-lande med at opnå de rettigheder, der
følger af direktivet.
Kommissionens opfordring falder godt i tråd med
nærværende lovforslag og den heraf følgende
omprioritering af ressourcer. CIRIUS vil i lyset heraf naturligvis
søge at leve op til denne opfordring.