L 6 Forslag til lov om ændring af lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark.

(Forenkling af procedure ved autorisationsansøgninger m.v.).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-11-2009

Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 25. november 2009

20091_l6_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 25. november 2009

1. Ændringsforslag

Ministeren for videnskab og teknologi har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 22. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for videnskab og teknologi sendte den 22. juni 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, alm. del - bilag 180. Den 9. oktober 2009 sendte ministeren for videnskab, teknologi og udvikling de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


3. Indstilling

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 1 udgår.

[Lovteknisk konsekvensrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af, at den foreslåede sproglige tydeliggørelse allerede er gældende ret.


Lars Christian Lilleholt V nfmd. Henrik Høegh V Michael Aastrup Jensen V Anne-Mette Winther Christiansen V Malou Aamund V Jesper Langballe DF Mikkel Dencker DF Jørgen S. Lundsgaard KF Per Ørum Jørgensen KF Kirsten Brosbøl S Per Husted S Benny Engelbrecht S Maja Panduro S Jonas Dahl SF Hanne Agersnap SF Marianne Jelved RV fmd. Johanne Schmidt-Nielsen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 6


Bilagsnr.


Titel


1
Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra videnskabsministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Endelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag fra videnskabsministeren
6
2. udkast til betænkning
  


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 6


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til Håndværksrådets bekymringer om bl.a. ministerens mulighed for at fastsætte regler om adgang til at påklage afgørelser, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om CIRIUS' fremtidige rolle, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
  


Bilag 2

Udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpå


Spørgsmålene og videnskabsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.


Spørgsmål 1:

Ministeren bedes kommentere Håndværksrådets bekymringer vedr. bl.a. ministerens mulighed for at fastsætte regler om adgang til at påklage afgørelser, herunder at afgørelser ikke kan påklages samt om ministeren vil forsikre spørgeren om, at påklagemuligheder med det fremlagte forslag ikke overhovedet er blevet svækket.


Svar:

Lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark omhandler bl.a. processen for en ansøgning om autorisation. Derimod er det ikke i medfør af denne lov det afgøres, om en ansøger kan få autorisation. Dette spørgsmål afgøres i medfør af autorisationslovgivningen for det enkelte erhverv, der henhører under de respektive ressortministerier.


Med den nugældende formulering af § 7, stk. 2, i lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, er der ikke adgang til at klage over afgørelser, som CIRIUS træffer. Klageadgangen er på forhånd i loven afskåret af Folketinget. Det gælder, hvad enten en afgørelse bliver truffet efter loven eller efter en bekendtgørelse udstedt i medfør af loven.


Med lovforslagets formulering af § 7 har man blot ordensmæssigt bragt formuleringen i overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i ministeriets øvrige lovgivning, f.eks. § 36 a i universitetsloven, § 40 a i lov om forskningsrådgivning m.v. og § 13 a i lov om Danmarks Grundforskningsfond.


Det er derimod ikke tanken at etablere en klageadgang, som heller ikke findes i dag.


Jeg kan således bekræfte, at det ikke er hensigten, at lovforslaget ændrer muligheden for at klage på lovens område.


Spørgsmål 2:

Ministeren bedes uddybe CIRIUS' fremtidige rolle, særligt dens fortsatte funktioner som indsamler af oplysninger om godkendte og afviste ansøgninger samt om CIRIUS' fremtidige rolle som nationalt videnscenter, herunder om bl.a. disse tilbageblevne roller fremover er sikret og evt. styrket?


Svar:

Det fremgår af § 4 i lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark, at en kompetent myndighed, der modtager anmeldelser eller træffer afgørelser i en sag, der er omfattet af loven, jf. § 3, én gang årligt skal indberette statistiske oplysninger om anmeldelserne og afgørelserne til Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Ministeriet kan på baggrund af de indberettede oplysninger anmode de kompetente myndigheder om uddybende oplysninger til brug for den beretning, ministeren for videnskab, teknologi og udvikling skal afgive til Folketinget, jf. § 11 i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., og den rapport, der hvert andet år skal afgives til Europa-Kommissionen.


Det er CIRIUS, der står for indsamlingen af de statistiske oplysninger til den beretning om vurdering og anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., som ministeren hvert år afgiver til Folketinget og den rapport, der hvert andet år afgives til Europa-Kommissionen om bl.a. godkendte og afviste ansøgninger om at udøve et lovreguleret erhverv i Danmark.


Beretningen indeholder bl.a. oplysninger om de kompetente myndigheders afgørelser fordelt efter myndighed og afgørelsernes art, sagsbehandlingstid, udviklingen inden for de enkelte erhverv, og udvikling af procedurer og standarder, herunder CIRIUS' rolle som koordinator og kontaktpunkt, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (anerkendelsesdirektivet) artiklerne 56 og 57. De statistiske indberetninger indbefatter oplysninger om ansøgninger fra statsborgere fra tredjelande.


Som noget nyt blev der med anerkendelsesdirektivets gennemførelse og ikrafttræden mulighed for at udøve et erhverv midlertidigt og lejlighedsvist her i landet ved blot, hvis der er fastsat krav herom i den relevante lovgivning, forinden at sende en anmeldelse (og årlig fornyelse) til den kompetente myndighed. Denne mulighed har været gældende fra den 20. oktober 2007, og den samlede opgørelse over antallet af anmeldelser for perioden 20. oktober 2007-2009 vil som noget nyt indgå i den beretning for 2009, som ministeren afgiver til Folketinget. Det vil ligeledes være CIRIUS, der står for indsamlingen af disse oplysninger.


I henhold til anerkendelsesdirektivet varetager CIRIUS tillige funktionen som dansk repræsentant i artikel 58-udvalget, som bistår Europa-Kommissionen vedrørende anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.


Som nævnt ovenfor kræver anerkendelsesdirektivet oprettelse af nationale kontaktpunkter, jf. anerkendelsesdirektivets artikel 57, der bl.a. skal bistå arbejdsgivere og borgere m.fl. i forbindelse med anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. CIRIUS er det danske kontaktpunkt. Såfremt lovforslaget vedtages, skal de ressourcer, som CIRIUS hidtil har brugt til ekspedition af ansøgninger om udøvelse af et lovreguleret erhverv, bruges til styrkelse af varetagelse af opgaver i tilknytning til kontaktpunktfunktionen og herunder betjening af bl.a. arbejdsgivere og borgere, som ønsker at arbejde inden for de danske lovregulerede erhverv.


CIRIUS er således fuldt opmærksom på høringssvarene og bemærkningerne om ikkeopdaterede oplysninger på CIRIUS' hjemmeside, og tanken er, at CIRIUS i samarbejde med de kompetente myndigheder vil videreudvikle og løbende opdatere sin informationstjeneste både teknisk og indholdsmæssigt bl.a. for at sikre, at CIRIUS' hjemmeside for hvert erhverv har fuldstændige og ajourførte oplysninger fra den kompetente myndighed, jf. faktabladene på CIRIUS' hjemmeside http://www.ciriusonline.dk/anerkendelse/lovregulerede-erhverv-autorisation/erhvervene


CIRIUS har i løbet af sommeren 2009 kortlagt, hvor der er behov for opdatering af faktablade. I næste fase vil samtlige faktablade blive gennemgået for at afdække, om de kompetente myndigheder i Danmark stiller de krav til dokumentation, som det er tilladt at stille i henhold til anerkendelsesdirektivets artikel 50 og direktivets bilag VII.


CIRIUS vil endvidere til brug for kvalitetssikring og med henblik på at sikre ensartet anvendelse af direktivet formulere de dokumentationskrav, som er fastsat i direktivet.


Det skal dog i den sammenhæng understreges, at faktabladene stadig er den enkelte myndigheds ansvar, idet myndigheden kender til de aktuelle oplysninger om lovændringer m.v. på sit ressortområde.


Endelig kan jeg oplyse, at Europa-Kommissionen i oktober 2008 iværksatte en høring af kontaktpunkterne i medlemsstaterne med henblik på at afdække, hvordan kontaktpunktfunktionen prioriteres i de enkelte medlemsstater. Høringen har vist, at de opgaver, der ifølge direktivet er tillagt kontaktpunkterne, kræver højere prioritering fra medlemsstaternes side. Det er herefter Europa-Kommissionens vurdering, at manglen på menneskelige og økonomiske ressourcer kan få betydning for kontaktpunkternes effektivitet. Denne vurdering bekræftes af, at et stort antal anmodninger om oplysninger, der skulle have været behandlet af kontaktpunkterne, fortsat (pr. november 2009) modtages af Europa-Kommissionen. Europa-Kommissionen opfordrer på den baggrund medlemsstaterne til at opprioritere de nationale kontaktpunkter til at bistå egne og statsborgere i andre EU/EØS-lande med at opnå de rettigheder, der følger af direktivet.


Kommissionens opfordring falder godt i tråd med nærværende lovforslag og den heraf følgende omprioritering af ressourcer. CIRIUS vil i lyset heraf naturligvis søge at leve op til denne opfordring.