Fremsat den 11. november 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Stipendium til visse
uddannelsessøgende under 18 år, automatisk
bopælskontrol m.v.)
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »18 år,«: »jf. dog
stk. 3,«.
2. I
§ 2, stk. 2, indsættes efter
»18 år«: », jf. dog stk. 3«.
3. I
§ 2 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk. 2, finder ikke anvendelse
for uddannelsessøgende, der søger stipendium, jf.
§ 7, stk. 1, nr. 1, til uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte inden for klippekortet, jf. §
15.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
4. I
§ 2, stk. 6 , der bliver stk. 7,
ændres »jf. stk. 4, eller straffuldbyrdelse, jf. stk.
5« til: »jf. stk. 5, eller straffuldbyrdelse, jf. stk.
6«.
5. I
§ 2, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk.
5«.
6. I
§ 2, stk. 8, der bliver stk. 9,
indsættes efter »andre særlige forhold«:
», og, hvis uddannelsesinstitutionen har tilrettelagt en
længerevarende ferieperiode i et støtteberettigende
uddannelsesforløb, at den uddannelsessøgende ikke
opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i denne
ferieperiode«.
7. I
§ 24, stk. 3, nr. 6, ændres
»§ 2, stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 5 og
6«.
8. I
§ 30, stk. 2, indsættes
efter »det laveste«: »fribeløb, jf. §
24, stk. 1, nr. 1,«.
9. § 38 c,
stk. 3, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Den
uddannelsessøgende har ikke adgang til at anmode om
udbetaling af beløb efter stk. 1, der er frigivet til
disposition, i perioder, hvor den uddannelsessøgende
1) er indskrevet
ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men
har orlov fra uddannelsen,
2) er indskrevet
ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men
ikke er studieaktiv, eller
3) ikke er
indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret
til uddannelsesstøtte.
Stk. 4. Beløb
efter stk. 1, der er til disposition, men ikke udbetalt, bortfalder
ved støtteårets udgang.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
10. I
§ 38 c, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. pkt. :
»Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, i hvilke tilfælde uddannelsessøgende i
papirform kan indgive anmodning om udbetaling.«
11. § 38
d, stk. 2, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Den
uddannelsessøgende har dog ikke adgang til at anmode om
udbetaling af beløb efter stk. 1, der er frigivet til
disposition, i perioder, hvor den uddannelsessøgende
1) er indskrevet
ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men
har orlov fra uddannelsen,
2) er indskrevet
ved en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men
ikke er studieaktiv, eller
3) ikke er
indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret
til uddannelsesstøtte.
Stk. 3. Beløb
efter stk. 1, der er til disposition, men ikke udbetalt, bortfalder
ved støtteårets udgang.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
12. I
§ 38 d, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt. :
»Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, i hvilke tilfælde uddannelsessøgende i
papirform kan indgive anmodning om udbetaling.«
13. I §
39 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Styrelsen
kan uden samtykke til brug for kontrol af, om den
uddannelsessøgende er udeboende, jf. § 8, stk. 3, og
regler fastsat i medfør af § 8, stk. 4, nr. 1, indhente
oplysninger fra Det Centrale Personregister om den
uddannelsessøgendes og dennes forældres registrering
af bopæl. Oplysningerne kan samkøres og sammenstilles
med styrelsens oplysninger om tildeling af støtte med det
formål at kontrollere, om støtten er tildelt med
korrekt sats.«
Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
14. I
§ 39, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til: »§
2, stk. 5 og 6«.
15. I
§ 39, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-5«.
16. I
§ 42, stk. 1, ændres
»§ 39, stk. 1-3, jf. stk. 9« til: »§
39, stk. 1-4, jf. stk. 10«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. § 30, stk.
2, 2. pkt., i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven),
som ændret ved § 1, nr. 8, i denne lov, finder
anvendelse for den endelige tildeling af støtte, jf.
SU-lovens §§ 20 og 20 a, fra og med
støtteåret 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Stipendium til visse uddannelsessøgende under
18 år
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Hjemmel til elektronisk
bopælskontrol
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Tilbagebetaling af for meget modtaget
SU
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Udbetaling af studielån og
slutlån
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
2.5. Ikke støtteberettigende
ferieperioder
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Høring
9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets baggrund
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Radikale Venstre indgik den 29. maj 2008 en aftale om en
række omlægninger på SU-området.
Forligsaftalen blev udmøntet ved lov nr. 1408 af 27.
december 2008 om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven) (Forhøjelse af
fribeløb, forsørgertillæg og
handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen,
obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning
m.v.). De forbedringer, som forligsaftalen omfattede, blev
finansieret ved ophør af dobbeltklipordningen og
indførelsen af obligatorisk digital ansøgning. Herved
opstod der også et overskydende provenu, som kan anvendes til
yderligere forbedringer fra 2011. Forligspartierne har imidlertid
aftalt med virkning allerede fra den 1. januar 2010 at gøre
det muligt for uddannelsessøgende under 18 år at
få stipendium efter lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), hvis de går på en videregående
uddannelse eller en privat udannelse. Det foreslås derfor, at
SU-loven ændres, så dette bliver muligt, jf. afsnit
2.1.
Blandt andet som opfølgning på indførelsen
af obligatorisk digital ansøgning og forhøjelsen af
det laveste fribeløb, jf. lov nr. 1408 af 27. december 2008,
foreslås endvidere følgende ændringer af
SU-loven:
- Ny hjemmel til at
samkøre oplysninger om tildeling af statens
uddannelsesstøtte (SU) med oplysninger om, hvorvidt den
uddannelsessøgende deler folkeregisteradresse med en eller
begge sine forældre, så Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (styrelsen) han foretage en automatisk
kontrol af, om den uddannelsessøgende reelt var udeboende i
den periode, hvor den pågældende har fået
stipendium med udeboendesats, jf. afsnit 2.2.
- Præcisering
af, hvilket af de laveste fribeløb der skal anvendes i
forbindelse med beregning efter SU-lovens § 30, stk. 2, af
størrelsen på krav om tilbagebetaling af for meget
modtaget SU, jf. afsnit 2.3.
- Justering af
bestemmelserne om udbetaling af studielån og slutlån,
jf. afsnit. 2.4.
På baggrund af konkrete tilfælde, hvor
sommerferien i et SU-berettigende uddannelsesforløb med
enkeltfagsundervisning som fjernundervisning er tilrettelagt,
så den kan strække sig fra maj til oktober,
foreslås det endelig at give mulighed for, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler, hvorefter de
uddannelsessøgende - på grund af feriens længde
- kan udelukkes fra at modtage SU under perioden i en ellers
støtteberettigende uddannelse, jf. afsnit 2.5.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Stipendium til visse
uddannelsessøgende under 18 år
2.1.1. Gældende ret
Det følger af SU-loven, at uddannelsessøgende
kan få SU, når de er danske statsborgere eller kan
ligestilles hermed, er indskrevet på og gennemgår en
uddannelse, der giver ret til SU, er fyldt 18, er studieaktive og
ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at
dække leveomkostningerne. SU kan dog tidligst gives fra
begyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor
den uddannelsessøgende er fyldt 18 år. Dette
gælder, uanset om det drejer sig om en ungdomsuddannelse, en
videregående uddannelse eller en privat uddannelse.
Aldersbetingelsen hænger sammen med, at unge under 18
år er omfattet af forældrenes
forsørgelsespligt.
SU gives uden for klippekortet til uddannelsessøgende,
der gennemgår en ungdomsuddannelse, og inden for klippekortet
til uddannelsessøgende, der gennemgår en
videregående uddannelse eller en privat uddannelse.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at aldersbetingelsen ikke skal gælde
for uddannelsessøgende, der søger om stipendium til
uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte inden for
klippekortet. De uddannelsessøgende vil således,
uanset om de er fyldt 18 år, kunne få stipendium fra
den måned, hvor de starter på en videregående
eller privat uddannelse og ellers opfylder de generelle
støttebetingelser. Når aldersbetingelsen ikke
gælder, vil bestemmelsen om, at der først gives SU fra
det kvartal, som følger efter den dato, hvor den
uddannelsessøgende er fyldt 18 år, heller ikke
gælde for uddannelsessøgende, der søger
stipendium til en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte inden for klippekortet.
Efter værgemålslovens § 1 er børn og
unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab,
mindreårige og dermed umyndige. Det betyder, at de ikke selv
kan forpligte sig ved retshandler eller råde over deres
formue, medmindre andet er bestemt, og at det er forældrene
(værgerne), der handler på den mindreåriges vegne
i økonomiske anliggender.
Aldersbetingelsen ophæves derfor udelukkende for
så vidt angår retten til stipendium. Da
uddannelsessøgende under 18 år som ovenfor nævnt
er umyndige og ikke selv kan underskrive en låneaftale,
forudsættes det, at de uddannelsessøgende, der er
omfattet af forslaget, lige som alle andre
uddannelsessøgende først kan optage lån fra
begyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor
den pågældende er fyldt 18 år.
Uddannelsessøgende, der er omfattet af forslaget om
ophævelsen af aldersbetingelsen, vil modtage stipendium efter
de samme regler, som gælder for alle
uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet.
Det betyder blandt andet, at de - i modsætning til
18-19-årige uddannelsessøgende ved ungdomsuddannelser
- ikke får stipendium afhængigt af forældrenes
indkomst, og at de modtager SU med satsen for udeboende, hvis de er
udeboende. Reglerne om ret til SU med udeboendesats er beskrevet
nærmere under afsnit 2.2.
Uddannelsessøgende, der søger om SU uden for
klippekortet, vil lige som efter de gældende regler
først kunne modtage stipendium fra begyndelsen af det
kvartal, som følger efter den dato, hvor den
uddannelsessøgende er fyldt 18 år.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
2.2. Hjemmel til elektronisk
bopælskontrol
2.2.1. Gældende ret
Det følger af SU-loven, at stipendium gives med enten
hjemmeboendesats eller udeboendesats. Satsen for udeboende gives
til uddannelsessøgende, der kan dokumentere at være
udeboende, og som er indskrevet på og gennemgår en
videregående eller privat uddannelse. Satsen for udeboende
gives endvidere til uddannelsessøgende, der kan dokumentere
at være udeboende, fyldt 20 år og er indskrevet
på og gennemgår en ungdomsuddannelse.
Det er fastsat i § 8, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
455 af 6. juni 2009 om statens uddannelsesstøtte
(SU-bekendtgørelsen), at uddannelsessøgende betragtes
som hjemmeboende, hvis de bor hos en eller begge forældre og
er registreret i CPR med bopæl på samme adresse som den
ene eller begge forældre, eller hvis den
uddannelsessøgende uanset folkeregisteradressen
jævnligt bor hos forældrene eller den ene af dem. Det
er den uddannelsessøgendes bopælsstatus den 1. i
måneden, der er afgørende for, om den
uddannelsessøgende betragtes som ude- eller hjemmeboende i
den pågældende måned. Uddannelsessøgende,
der i en periode har modtaget stipendium med udeboendesats, skal
kunne dokumentere at være udeboende i perioden.
I SU-bekendtgørelsens § 9 er der fastsat regler
om, at udeboende 18-19-årige uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser kun gives SU med udeboendesats, hvis de opfylder
de betingelser, der fremgår af SU-bekendtgørelsens
§ 9, stk. 1, herunder f.eks. at den normale transportvej er 20
km eller derover mellem uddannelsesinstitutionen og
forældrenes bopæl. Uddannelsesinstitutionen
træffer den endelige administrative afgørelse om,
hvorvidt 18-19-årige uddannelsessøgende opfylder
betingelserne for at få stipendium med udeboendesats.
I forbindelse med ansøgning om SU angiver den
uddannelsessøgende selv, om vedkommende er udeboende eller
hjemmeboende, og stipendium tildeles på den baggrund med
satsen for ude- eller hjemmeboende. De 18-19-årige
uddannelsessøgende skal aflevere en selvstændig
ansøgning for at få vurderet, om de opfylder en af de
betingelser, der er opstillet i SU-bekendtgørelsens §
9, stk. 1.
Med indførelsen af obligatorisk digital
ansøgning om SU og afskaffelsen af ansøgninger i
papirform vil der fremover ikke være en SU-medarbejder, der
har mulighed for at kontrollere, at den uddannelsessøgendes
oplysninger er korrekte, i forbindelse med, at
papiransøgningen afleveres på uddannelsesstedet.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der skabes hjemmel til, at styrelsen
uden samtykke til brug for kontrol af, om den
uddannelsessøgende er udeboende, kan indhente oplysninger
fra CPR om den uddannelsessøgendes og forældrenes
registrering af bopæl i CPR og samkøre og sammenstille
oplysningerne med styrelsens oplysninger om tildeling af SU.
Der vil således være tale om at samkøre
oplysninger om den uddannelsessøgendes SU med oplysninger
om, hvorvidt den uddannelsessøgende deler
folkeregisteradresse med en eller begge sine forældre.
Stipendium vil fortsat blive tildelt med satsen for ude- eller
hjemmeboende på baggrund af den uddannelsessøgendes
egne oplysninger i ansøgningen, men forslaget giver mulighed
for, at styrelsen efterfølgende automatisk kan kontrollere,
om den uddannelsessøgende reelt var udeboende i den periode,
hvor den pågældende har fået stipendium med
udeboendesats.
Efter persondatalovens § 29 skal den dataansvarlige give
meddelelse om, at videregivelse af oplysninger finder sted, hvis
oplysninger om den registrerede ikke er indsamlet hos den
registrerede selv. Efter persondatalovens § 29, stk. 3,
gælder oplysningspligten dog ikke, hvis underretningen af den
registrerede viser sig umulig eller uforholdsmæssigt
vanskelig.
Der er ca. 223.000 støttemodtagere, der modtager
stipendium med udeboendesats. For at opfylde oplysningspligten er
det nødvendigt at give meddelelse om indhentelse af
oplysninger til personer, der er forældre til
støttemodtagere, samt eventuelt også til personer, som
den uddannelsessøgende deler husstand med. Da det ikke er
muligt at opfylde oplysningspligten ved at sende en elektronisk
meddelelse til de pågældende, kan oplysningspligten kun
opfyldes ved at sende meddelelsen pr. brev.
I forbindelse med ansøgning om SU vil de
uddannelsessøgende i overensstemmelse med persondatalovens
§ 5, stk. 1, blive informeret om, at styrelsen foretager
samkøring af oplysninger fra CPR om den
uddannelsessøgendes og forældrenes registrering af
bopæl i CPR med styrelsens oplysninger om tildeling af SU med
henblik på kontrol af, om den uddannelsessøgende reelt
var udeboende i den periode, hvor den pågældende har
fået stipendium med udeboendesats.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
13, og bemærkningerne hertil.
2.3. Tilbagebetaling af for meget
modtaget SU
2.3.1. Gældende ret
Efter bestemmelsen i SU-lovens § 30, stk. 2, skal
foreløbige beløb, der i forbindelse med den endelige
støttetildeling ved indkomstkontrollen ikke kan tildeles
endeligt, kun betales tilbage med halvdelen i det omfang de
udgør op til forskellen mellem det laveste og det mellemste
månedlige fribeløb, og fuldt ud med beløb
derover.
Med § 1, nr. 18, i lov nr. 1408 af 27. december 2008 om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Forhøjelse af fribeløb, forsørgertillæg
og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen,
obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning
m.v.) blev det laveste fribeløb forhøjet for
uddannelsessøgende i videregående uddannelser og
private uddannelser med virkning fra den 1. januar 2009.
Fribeløbet blev dog ikke forhøjet for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, hvorfor der fra den
1. januar 2009 gælder to forskellige laveste fribeløb
på henholdsvis 6.587 kr. og 8.138 kr. (2009-niveau) alt
efter, om den uddannelsessøgende får SU til en
ungdomsuddannelse eller til en videregående eller privat
uddannelse.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det har med lov nr. 1408 af 27. december 2008 ikke været
hensigten at ændre den retsstilling, der følger af
SU-lovens § 30, stk. 2. Det foreslås derfor, at det
præciseres, at det er det laveste af de to lave
månedlige fribeløb, der gælder for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, der lægges
til grund for beregningen af, hvilket beløb der skal betales
tilbage i forbindelse med den endelige tildeling ved
indkomstkontrollen. Uddannelsessøgende, der ved
indkomstkontrollen i 2009 bliver mødt med et krav om
tilbagebetaling af for meget modtaget støtte i
støtteåret 2009, skal således fortsat kun betale
halvdelen tilbage af de første 9.862 kr. (2009-niveau) (det
mellemste fribeløb på 16.449 kr. minus det mindste
laveste fribeløb på 6.587 kr.).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
8, og bemærkningerne hertil.
2.4. Udbetaling af studielån og
slutlån
2.4.1. Gældende ret
SU-lovens § 38 c indeholder særlige bestemmelser om
ansøgning om og udbetaling af studielån, herunder
supplerende studielån til enlige forsørgere, mens
SU-lovens § 38 d indeholder bestemmelser om udbetaling af
slutlån. Bestemmelserne er indført ved lov nr. 1408 af
27. december 2008, der blandt andet etablerer en mere fleksibel
låneordning end den hidtil gældende, hvor
studielån altid udbetales med et fast månedligt
beløb. Bestemmelserne om en mere fleksibel låneordning
træder i kraft med virkning for støtteåret
2010.
Efter SU-lovens § 38 c frigives studielån, herunder
supplerende studielån, hver måned til disposition med
de beløb, der fremgår af SU-lovens §§ 9 og
10 b, stk. 3, men udbetales først, når den
uddannelsessøgende gennem styrelsens selvbetjeningssystem
(minSU) har indgivet en anmodning om udbetaling. Den
uddannelsessøgende kan selv vælge, hvor stor en del af
det frigivne studielån, der skal udbetales, og får
også mulighed for selv at fastsætte en udbetalingsplan,
hvor lån, der er frigivet til disposition, kan udbetales med
selvvalgte rater og tidspunkter i løbet af
støtteåret. Tilsvarende gælder efter SU-lovens
§ 38 d for udbetaling af slutlån. Her har de
uddannelsessøgende dog kun mulighed for at få
slutlånet udbetalt med det faste månedlige
beløb, der fremgår af SU-lovens § 10. Efter
SU-lovens § 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk. 2, bortfalder
henholdsvis studielån og slutlån, der er frigivet til
disposition, men ikke er udbetalt, ved støtteårets
udgang og i forbindelse med afslutning/afbrud af uddannelse, orlov
fra uddannelsen og inaktivitet.
De gældende regler, som træder i kraft med
virkning for støtteåret 2010, indebærer en
skærpelse i forhold til de til og med støtteåret
2009 gældende regler, hvorefter studielån og
slutlån udbetales for måneder, hvor den
uddannelsessøgende har søgt om lån, når
styrelsen har modtaget et underskrevet lånebevis fra den
uddannelsessøgende. Lånebeviset for et
støtteår skal blot være modtaget senest den 20.
december i støtteåret. Den uddannelsessøgendes
uddannelsesmæssige status på det tidspunkt, hvor
lånebeviset modtages i styrelsen, har således ikke
betydning for udbetalingen.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
I forbindelse med tilrettelæggelse af administrationen
og den systemtekniske understøttelse af den nye ordning har
det imidlertid vist sig uhensigtsmæssigt, at
studielånet bortfalder helt i forbindelse med orlov og
inaktivitet og i forbindelse med afslutning/afbrud af uddannelsen.
Særlig opfattes overgangen mellem en bacheloruddannelse og en
kandidatuddannelse af de uddannelsessøgende ikke som et
studieskift, og det forekommer derfor betænkeligt at
afskære muligheden for at få studielån, der er
frigivet til disposition, de sidste måneder i
bacheloruddannelsen udbetalt i starten af kandidatuddannelsen. For
så vidt angår orlov og inaktivitet kan det virke
urimeligt, at ikke udbetalt lån bortfalder, hvis den
uddannelsessøgende f.eks. fortryder sin orlov eller hurtigt
består eksaminer nok til at blive studieaktiv igen.
Det foreslås derfor, at studielån og
slutlån, der er frigivet til disposition, men endnu ikke
udbetalt, ikke kan udbetales i perioder, hvor den
uddannelsessøgende er uden for uddannelse, har orlov fra
uddannelsen eller er inaktiv. Såfremt den
uddannelsessøgende inden for samme støtteår
starter på ny SU-berettigende uddannelse, vender tilbage til
uddannelsen efter orlov eller igen bliver studieaktiv, kan den
uddannelsessøgende gennem minSU anmode om at få
lånene udbetalt. Studielån og slutlån, der er
frigivet til disposition, men endnu ikke udbetalt, bortfalder ved
støtteårets udgang, hvilket er parallelt med de hidtil
gældende regler.
Endelig foreslås det, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
uddannelsessøgende kan indgive anmodning om udbetaling af
studielån og slutlån i papirform. Baggrunden herfor er,
at enkelte uddannelsessøgende ikke har mulighed for at
benytte minSU. Der er i forvejen hjemmel til, at disse
uddannelsessøgende kan søge om tildeling af
studielån og slutlån i papirform.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
9-12, og bemærkningerne hertil.
2.5. Ikke støtteberettigende
ferieperioder
2.5.1. Gældende ret
Uddannelsesstøtte gives efter SU-loven til hele
uddannelsesperioden, herunder også til ferieperioder, der
ligger midt i en støtteberettigende uddannelse, hvis den
uddannelsessøgende opfylder de grundlæggende
støttebetingelser. For videregående uddannelser og
private uddannelser, hvor der gives SU inden for klippekortet,
gælder det, at der tildeles et antal klip, der svarer til den
samlede normerede uddannelsestid inklusive eventuelle
feriemåneder i løbet af uddannelsen plus 12
klip.
2.5.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at undervisningsministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om, at
støttebetingelsen om, at den uddannelsessøgende er
indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende
uddannelse, ikke er opfyldt, hvis uddannelsesinstitutionen konkret
har tilrettelagt uddannelsen, så f.eks. sommerferieperioden
er af længere varighed. Den uddannelsessøgende vil
således blive betragtet som værende uden for uddannelse
i ferieperioden og vil derfor ikke kunne modtage SU, men vil til
gengæld have ret til det højeste månedlige
fribeløb på 31.660 kr. i ferien.
Den foreslåede bestemmelse omfatter efter sin ordlyd
uddannelsessøgende ved alle støtteberettigede
uddannelser. Det er dog ikke hensigten, at bestemmelsen skal
omfatte uddannelsessøgende, som går på
uddannelser, der har sommerferie eller anden ferie af normal
varighed, herunder også universitetsuddannelserne, hvor
sommerferien - alt efter tidspunktet for sidste eksamen før
ferien - kan vare over 2 måneder. Det er hensigten at
fastsætte regler om uddannelsessøgende, der deltager i
enkeltfagsundervisning, hvor uddannelsesinstitutionerne i
forbindelse med enkeltfagsundervisning som fjernundervisning har
tilrettelagt sommerferieperioder, der har en længde, der
væsentligt overstiger normen.
Selv om det indtil videre kun er relevant at fastsætte
regler, der knytter sig til enkeltfagsundervisning, kan det
på længere sigt vise sig relevant at fastsætte
regler, der omfatter uddannelsessøgende ved andre
uddannelser, hvis uddannelsesforløbene tilrettelægges
med ferieperioder, der er væsentligt længere end
normen.
Det bemærkes, at uddannelsessøgende ikke har ret
til kontanthjælp og starthjælp i ferieperioder under
uddannelsen, medmindre de er omfattet af bekendtgørelse nr.
1282 af 14. december 2004 om uddannelsessøgendes ret til
kontanthjælp og starthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik i særlige tilfælde.
Der henvises i øvrigt til forslagets § 1, nr. 6,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
For så vidt angår forslaget om at ophæve
aldersbetingelsen for uddannelsessøgende ved
videregående uddannelser udgjorde omfanget af 17-årige
uddannelsessøgende på videregående uddannelse i
2007 16 personer (ca. 4 helårspersoner). Hertil kommer
skønsmæssigst 50 uddannelsessøgende på 18
år, som i gennemsnit ikke får støtte i 1½
måned på grund af den gældende bestemmelse om, at
der først gives SU fra kvartalet efter, at den
uddannelsessøgende er fyldt 18 år. På denne
baggrund skønnes forslaget at medføre en merudgift
til stipendier på ca. 0,5 mio. kr. fra 2010.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Akademikernes
Centralorganisation, Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten, Børne- og
ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), C3, CIRIUS, Danmarks
Erhvervsskoleforening, Danmarks Erhvervsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks
Liberale Studerende, Danmarks Lærerforening, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole, Danmarks Skolelederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handel og
Service (DHS), Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer (DH),
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Erhvervsakademirådet, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte
(FOA), Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og
hf-kurser, Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler,
Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske
Skoler, Foreningen for Danske Landbrugsskoler, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (FUE), Gymnasieelevernes Landsorganisation,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Handel,
Transport og Serviceerhvervene (HTS-A), Handelsskolernes
Forstander- og inspektørforening, Handelsskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat,
Håndværksrådet, Interesseorganisationen for
handelsskolernes ledelser (HFI), Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriets Rektorer,
Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen
af Kursusstuderende, Lederforeningen (VUC), Lederforsamlingen,
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,
Nævnet om Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rigsrevisionen,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Rådet for større IT-sikkerhed, Sammenslutningen af
ledere ved skolerne for de grundlæggende sosu-uddannelser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studenterrådgivningen,
Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark,
Studievejlederforeningen for gymnasiet og hf, SU-rådet,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og VUC
Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget forventes at medføre en
årlig merudgift til stipendier på ca. 0,5 mio. kr. fra
2010. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2, 4, 5, 7 og 14 (§ 2, stk. 1, nr. 3, stk. 2
og 7 og stk. 8, 1. pkt., § 24, stk. 3, nr. 6, og § 39,
stk. 6)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3 (§ 2, stk. 3)
Med forslaget gives der mulighed for uanset den
uddannelsessøgendes alder at tildele stipendium til
uddannelsessøgende, som er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU inden for
klippekortet. Hermed ophæves aldersbetingelsen i lovens
§ 2, stk. 1, nr. 3, for uddannelsessøgende ved
videregående uddannelser og private uddannelser, hvilket
betyder, at reglen i § 2, stk. 2, om, at der tidligst kan
gives støtte fra det kvartal, der følger efter den
dato, hvor den uddannelsessøgende fylder 18 år, heller
ikke gælder for uddannelsessøgende, der søger
stipendium til videregående uddannelse eller privat
uddannelse.
Det er fortsat en betingelse, at de uddannelsessøgende
opfylder de almindelige støttebetingelser, jf. SU-lovens
§§ 2 og 2 a, herunder kravet om, at den
uddannelsessøgende er dansk statsborger eller kan
ligestilles hermed, er studieaktiv og ikke får anden
offentlig støtte, der tilsigter at dække
leveomkostningerne.
Forslaget giver kun mulighed for at få stipendium efter
SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1. Retten til stipendium som
tillæg til uddannelsessøgende, der på grund af
varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget
betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde (handicaptillæg), jf. SU-lovens § 7,
stk. 3, stipendium som tillæg til enlige forsørgere og
forsørgere, der bor sammen med en anden SU-modtager
(forsørgertillæg), jf. SU-lovens § 7, stk. 4, og
supplerende stipendium til dækning af undervisningsafgift,
jf. SU-lovens § 7, stk. 6, knytter sig til retten til
stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1.
Uddannelsessøgende, der har ret til stipendium efter §
7, stk. 1, nr. 1, vil således også få ret til de
ovennævnte supplerende stipendier.
Aldersbetingelsen fastholdes for så vidt angår
retten til lån efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 2 og 3.
De uddannelsessøgende vil således tidligst kunne
optage lån fra begyndelsen af det kvartal, som følger
efter den dato, hvor den uddannelsessøgende er fyldt 18
år, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 3, og stk. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 2, stk. 9, 2. pkt.)
Med forslaget bemyndiges undervisningsministeren til at
fastsætte regler om, at der ikke kan gives SU i en
ferieperiode til en ellers støtteberettigende uddannelse,
hvis ferien er tilrettelagt, så den har en længere
varighed end normalt for uddannelsen.
Det er på nuværende tidspunkt hensigten at
fastsætte regler, der specifikt retter sig mod
uddannelsessøgende, der deltager i enkeltfagsundervisning,
jf. SU-bekendtgørelsens § 11, hvor sommerferieperioden
i forbindelse med fjernundervisning kan være tilrettelagt,
så den strækker sig fra maj til oktober.
Sommerferieperioden vil således være på mere end
3 måneder.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8 (§ 30, stk. 2, 2. pkt.)
Efter bestemmelsen i SU-lovens § 30, stk. 2, skal
foreløbige beløb, der i forbindelse med den endelige
støttetildeling ved indkomstkontrollen ikke kan tildeles
endeligt, kun betales tilbage med halvdelen, i det omfang det
udgør op til forskellen mellem det laveste og det mellemste
fribeløb.
Det foreslås, at det præciseres, at det er det
laveste fribeløb, der gælder for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, der lægges
til grund for beregningen, uanset om den uddannelsessøgende
har fået SU til en ungdomsuddannelse eller en
videregående uddannelse i det pågældende
støtteår.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9 og 11 (§ 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk.
2)
Efter bestemmelserne i SU-lovens § 38 c, stk. 3, og
§ 38 d, stk. 2, bortfalder studielån efter SU-lovens
§ 7, stk. 1, nr. 2, slutlån efter SU-lovens § 7,
stk. 1, nr. 3, og supplerende studielån til forsørgere
efter SU-lovens § 7, stk. 5, der er frigivet til disposition,
men ikke er udbetalt ved støtteårets udgang, ved
ophør/afbrud af uddannelsen, i forbindelse med orlov og ved
inaktivitet.
Det foreslås, at studielån, herunder supplerende
studielån, og slutlån, der er frigivet til disposition,
men ikke er udbetalt, ikke bortfalder ved ophør/afbrud af
uddannelsen, orlov eller inaktivitet. I stedet foreslås det,
at studielån og slutlån, der er frigivet til
disposition, men endnu ikke udbetalt, ikke kan udbetales i
perioder, hvor den uddannelsessøgende er uden for
uddannelse, har orlov fra uddannelsen eller er inaktiv.
Såfremt den uddannelsessøgende inden for samme
støtteår starter på en ny SU-berettigende
uddannelse, vender tilbage til uddannelsen efter orlov eller igen
bliver studieaktiv, kan den uddannelsessøgende gennem minSU
anmode om at få lånene udbetalt. Efter de
gældende bestemmelser i henholdsvis SU-lovens § 38 c,
stk. 4, og § 38 d, stk. 3, kan undervisningsministeren
fastsætte regler om frister for så vidt angår
ansøgning om og udbetaling af studielån og
slutlån.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 10 og 12 (§ 38 c, stk. 4, og § 38 d, stk.
3)
Det foreslås, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
uddannelsessøgende kan indgive anmodning om udbetaling af
studielån, herunder supplerende studielån, og
slutlån i papirform. Baggrunden herfor er, at enkelte
uddannelsessøgende ikke har mulighed for at benytte minSU.
Der er i forvejen hjemmel til, at disse uddannelsessøgende
kan søge om tildeling af studielån og slutlån i
papirform.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 13 (§ 39, stk. 2)
Det følger af SU-lovens § 8, stk. 1, at stipendium
gives med enten hjemmeboendesats eller udeboendesats. Af SU-lovens
§ 8, stk. 3, fremgår det, at udeboendesatsen gives til
uddannelsessøgende, der kan dokumentere at være
udeboende, og som har ret til SU inden for klippekortet, eller er
fyldt 20 år og har ret til SU uden for klippekortet. SU
tildeles med ude- eller hjemmeboendesats på baggrund af den
uddannelsessøgendes egne oplysninger i
ansøgningen.
For 18-19-årige uddannelsessøgende, der får
SU uden for klippekortet, gælder særlige regler,
hvorefter der kun gives SU med udeboendesats til udeboende
uddannelsessøgende, hvis de opfylder de betingelser, der
fremgår af SU-bekendtgørelsens § 9, stk. 1.
Uddannelsesinstitutionen træffer efter
SU-bekendtgørelsens § 9, stk. 5, den endelige
administrative afgørelse om, hvorvidt den 18-19-årige
uddannelsessøgende opfylder betingelserne i
bekendtgørelsens § 9, stk. 1.
Det foreslås derfor, at der skabes hjemmel til, at
styrelsen uden samtykke til brug for kontrol af, om den
uddannelsessøgende er udeboende, kan indhente oplysninger
fra CPR om den uddannelsessøgendes og forældrenes
registrering af bopæl i CPR og samkøre og sammenstille
oplysningerne med styrelsens oplysninger om tildeling af SU.
Herved kan styrelsen automatisk kontrollere, om den
uddannelsessøgende reelt var udeboende i den periode, hvor
den pågældende har fået stipendium med
udeboendesats. Er støtten ikke tildelt med korrekt sats, har
styrelsen hjemmel i SU-lovens § 29, stk. 3, til at rejse krav
om tilbagebetaling af differencen mellem satsen for udeboende og
satsen for hjemmeboende.
Idet registreringen i CPR af oplysningerne om den
uddannelsessøgendes og dennes forældres bopæl
ikke er indsamlet hos den registrerede selv, følger det af
persondatalovens § 29, at den dataansvarlige skal give
meddelelse om, at videregivelsen af oplysningerne finder sted.
Efter persondatalovens § 29, stk. 3, gælder
oplysningspligten ikke, hvis underretningen af den registrerede
viser sig umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.
Der er ca. 223.000 støttemodtagere, der modtager
stipendium med udeboendesats. For at opfylde oplysningspligten er
det nødvendigt at give meddelelse om indhentelse af
oplysninger til personer, der er forældre til
støttemodtagere, samt eventuelt også til personer, som
den uddannelsessøgende deler husstand med. Da det ikke er
muligt at opfylde oplysningspligten ved at sende en elektronisk
meddelelse til de pågældende, kan oplysningspligten kun
opfyldes ved at sende meddelelsen pr. brev.
I forbindelse med ansøgning om SU vil de
uddannelsessøgende i overensstemmelse med persondatalovens
§ 5, stk. 1, blive informeret om, at styrelsen foretager
samkøring af oplysninger fra CPR om den
uddannelsessøgendes og forældrenes registrering af
bopæl i CPR med styrelsens oplysninger om tildeling af SU med
henblik på kontrol af, om den uddannelsessøgende reelt
var udeboende i den periode, hvor den pågældende har
fået stipendium med udeboendesats.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 15 og 16 (§ 39, stk. 10, og § 42, stk. 1, 3.
pkt.)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Uanset alder vil uddannelsessøgende med virkning fra
den 1. januar 2010 kunne søge om og få stipendium,
hvis de er indskrevet på og gennemgår en uddannelse,
der giver ret til SU inden for klippekortet, og opfylder de
generelle støttebetingelser i SU-lovens §§ 2 og 2
a. Det er ikke afgørende for retten til stipendium,
hvornår den uddannelsessøgende er påbegyndt
uddannelsen, når blot den uddannelsessøgende opfylder
betingelsen den 1. januar 2010 eller senere.
Fra den 1. januar 2010 vil det være muligt at foretage
automatisk elektronisk kontrol af den uddannelsessøgendes
bopælsstatus. Det er dog ikke hensigten at foretage
automatisk elektronisk kontrol af støtte tildelt for
støtteår, der ligger forud for den 1. januar
2010.
Det foreslås, at SU-lovens § 30, stk. 2, 2. pkt.,
som ændret ved lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved det
præciseres, at det er det laveste af de to lave
månedlige fribeløb, der gælder ved beregning af,
hvilket beløb der skal tilbagebetales i forbindelse med den
endelige tildeling ved indkomstkontrollen, finder anvendelse fra og
med støtteåret 2009. I forhold til de gældende
regler, hvor det ikke er specificeret, hvilket af de to laveste
månedlige fribeløb, der skal anvendes, vil de
uddannelsessøgende med forslaget enten stilles på
samme måde som gældende ret eller bedre, alt efter
hvilket af de to laveste fribeløb, der ville have
været valgt efter gældende ret.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
§ 2.
Uddannelsessøgende kan efter ansøgning få
uddannelsesstøtte, når de 1) opfylder de betingelser, der er
nævnt i § 2 a, 2) er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte, | | |
3) er fyldt 18 år, 4) er studieaktive og 5) ikke får anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne,
bortset fra stipendium efter afsnit II. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »18 år,«: »jf. dog stk.
3,«. |
Stk. 2.
En uddannelsessøgende kan tidligst få
uddannelsesstøtte fra begyndelsen af det kvartal, der
følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende er
fyldt 18 år. | | 2. I § 2, stk. 2, indsættes efter
»18 år«: », jf. dog stk. 3«. |
| | 3. I § 2 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk. 2, finder ikke anvendelse
for uddannelsessøgende, der søger stipendium, jf.
§ 7, stk. 1, nr. 1, til uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte inden for klippekortet, jf. §
15.« Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9. |
Stk. 3.
Det er en yderligere betingelse for at få
uddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet, at den
uddannelsessøgende har haft sammenhængende ophold i
Danmark i mindst 2 år inden for de sidste 10 år forud
for ansøgningstidspunktet. Betingelsen gælder dog ikke
for uddannelsessøgende, der ansøger om
uddannelsesstøtte til studentereksamen ved Duborg-Skolen i
Flensborg eller A. P. Møller Skolen i Slesvig. Betingelsen
gælder herudover ikke for uddannelsessøgende, der ikke
er registreret i CPR som udrejst, jf. § 24, stk. 5 og 6, i lov
om Det Centrale Personregister. | | |
Stk. 4.
Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører for
uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig
strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor 1) den pågældende er
varetægtsfængslet, 2) politiet eftersøger den
pågældende med henblik på
varetægtsfængsling eller 3) der foreligger en
varetægtsfængslingskendelse. | Stk. 5.
Udbetalingen af uddannelsesstøtte ophører endvidere
for uddannelsessøgende, som bevidst unddrager sig
straffuldbyrdelse her i landet, hvis den pågældende er
idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse. |
| |
|
Stk. 6.
Udbetaling af uddannelsesstøtte ophører fra den
måned, der følger efter måneden, hvor den
uddannelsessøgende unddrager sig strafforfølgning,
jf. stk. 4, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 5. | Stk. 7.
Efterfølges en strafforfølgning, jf. stk. 4,
ikke af en domfældelse, efterbetales
uddannelsesstøtten, der ikke er udbetalt under
ophøret, hvis de øvrige støttebetingelser er
opfyldt. Uddannelsesstøtten udbetales dog ikke til
afdødes bo, hvis personen afgår ved døden,
inden der er afsagt dom i sagen. |
| | 4. I § 2, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »jf. stk. 4, eller straffuldbyrdelse, jf. stk.
5« til: »jf. stk. 5, eller straffuldbyrdelse, jf. stk.
6«. | 5. I § 2, stk. 7, der bliver stk. 8,
ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk.
5«. |
|
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om de
betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 2, 4 og 5.
Undervisningsministeren kan herunder bestemme, at kravet om
studieaktivitet kan fraviges på grund af sygdom,
fødsel, adoption eller andre særlige forhold. | | 6. I § 2, stk. 8, der bliver stk. 9,
indsættes efter »andre særlige forhold«:
», og, hvis uddannelsesinstitutionen har tilrettelagt en
længerevarende ferieperiode i et støtteberettigende
uddannelsesforløb, at den uddannelsessøgende ikke
opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i denne
ferieperiode«. |
§ 24.
(…) Stk. 3.
Fribeløbet er 30.619 kr. pr. måned (højeste
fribeløb) for hver måned i støtteåret
eller uddannelsesperioden, hvor den uddannelsessøgende 1) ikke gennemgår en uddannelse i
Danmark eller i udlandet, der giver ret til
uddannelsesstøtte efter afsnit I, 2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at
få uddannelsesstøtte, jf. § 2, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, 3) gennemgår en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke er dansk
statsborger eller i støttemæssig henseende ligestillet
med danske statsborgere, jf. § 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 2
a, 4) i perioder, der i øvrigt giver
ret til uddannelsesstøtte, får anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 5, 5) ikke kan få stipendium og
studielån, fordi støttetiden, jf. § 17, er
brugt, og ikke får udbetalt slutlån eller | | |
6) ikke kan få stipendium og
studielån som følge af bestemmelserne i § 2,
stk. 4 og 5. Stk. 4-10.
(…) | | 7. I § 24, stk. 3, nr. 6, ændres
»§ 2, stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 5 og
6«. |
§ 30.
Uddannelsesstøtten tildeles med endelige beløb
på grundlag af oplysninger om den uddannelsessøgendes
egenindkomst, forældrenes indkomstgrundlag, studieforhold,
anden offentlig støtte, bopælsstatus m.v. | | |
Stk. 2.
Foreløbige beløb, der er udbetalt, men ikke kan
tildeles endeligt, skal betales tilbage. Foreløbige
beløb, der skal betales tilbage, fordi egenindkomsten
overstiger årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet, skal dog betales tilbage med
halvdelen af beløbet, i det omfang det udgør op til
forskellen mellem det laveste og det mellemste fribeløb, og
fuldt ud med beløb derover. | | 8. I § 30, stk. 2, indsættes efter
»det laveste«: »fribeløb, jf. § 24,
stk. 1, nr. 1,«. |
Stk. 3.
Uddannelsessøgende skal ved støtteårets
afslutning give alle de oplysninger, der er nødvendige for
tildelingen af uddannelsesstøtten med endelige
beløb. | | |
Stk. 4.
Foreløbige beløb, der er udbetalt, kræves
tilbage, hvis den uddannelsessøgende ikke opfylder
oplysningspligten. Kravet kan frafaldes helt eller delvis, bl.a.
hvis den uddannelsessøgende senere opfylder
oplysningspligten, og det fremgår af oplysningerne, at
uddannelsesstøtte kan tildeles. | | |
Stk. 5.
Der lægges 7 pct. til de beløb, der kræves
tilbage efter stk. 2 og 4, hvis beløbet overstiger
summen af det månedlige stipendium for udeboende og det
månedlige studielån. Tillægget beregnes uden
hensyn til, om beløbet helt eller delvis er betalt
tilbage. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
opgørelsesmåden i stk. 1. | | |
§ 38
c. Studielån, der er omfattet af § 9 og § 10
b, stk. 3, frigives til disposition med et månedligt
beløb, jf. § 7, stk. 2 og 5, og udbetales, når
den uddannelsessøgende har indgivet en anmodning om
udbetaling gennem styrelsens elektroniske selvbetjeningssystem, jf.
§ 43 a, stk. 1, og regler fastsat i medfør heraf.
Studielån efter § 10 b, stk. 3, der gives sammen med
slutlån, jf. § 7, stk. 5, frigives dog først til
disposition, når den uddannelsessøgende i samme
måned får slutlånet udbetalt, jf. § 38
d. Stk. 2. Den
uddannelsessøgende skal angive, med hvilket beløb det
disponible studielån skal udbetales. Stk. 3.
Beløb efter stk. 1, der er til disposition, men ikke er
udbetalt, bortfalder ved 1) støtteårets udgang, 2) afbrud af uddannelsen, 3) orlov og 4) inaktivitet. | | 9.§ 38 c, stk. 3, ophæves og i
stedet indsættes: »Stk. 3.
Den uddannelsessøgende har ikke adgang til at anmode om
udbetaling af beløb efter stk. 1, der er frigivet til
disposition, i perioder, hvor den uddannelsessøgende 1) er indskrevet ved en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men har orlov fra
uddannelsen, 2) er indskrevet ved en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke er studieaktiv,
eller 3) ikke er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte. Stk. 4.
Beløb efter stk. 1, der er til disposition, men ikke
udbetalt, bortfalder ved støtteårets
udgang.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
udbetaling af studielån, herunder om frister,
udbetalingstidspunkter, grænse for mindsteudbetaling og
meddelelse om lånebetingelser og vilkår. | | 10. I § 38 c, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 2. pkt.: »Undervisningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
uddannelsessøgende i papirform kan indgive anmodning om
udbetaling.« |
§ 38
d. Slutlån, der er omfattet af § 10, frigives til
disposition med et månedligt beløb og udbetales,
når den uddannelsessøgende har indgivet en anmodning
om udbetaling gennem styrelsens elektroniske selvbetjeningssystem,
jf. § 43 a, stk. 1, og regler fastsat i medfør
heraf. Stk. 2.
Beløb efter stk. 1, der er til disposition, men ikke er
udbetalt, bortfalder ved 1) støtteårets udgang, 2) afbrud af uddannelsen, 3) orlov og 4) inaktivitet. | | 11.§ 38 d, stk. 2, ophæves og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Den uddannelsessøgende har dog ikke adgang til at anmode om
udbetaling af beløb efter stk. 1, der er frigivet til
disposition, i perioder, hvor den uddannelsessøgende 1) er indskrevet ved en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men har orlov fra
uddannelsen, 2) er indskrevet ved en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke er studieaktiv,
eller 3) ikke er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte. Stk. 3.
Beløb efter stk. 1, der er til disposition, men ikke
udbetalt, bortfalder ved støtteårets
udgang.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
udbetaling af slutlån, herunder om frister,
udbetalingstidspunkter og meddelelse om lånebetingelser og
vilkår. | | 12. I § 38 d, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »Undervisningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om, i hvilke tilfælde
uddannelsessøgende i papirform kan indgive anmodning om
udbetaling.« |
| | 13.I § 39 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Styrelsen kan uden samtykke til brug for kontrol af, om den
uddannelsessøgende er udeboende, jf. § 8, stk. 3, og
regler fastsat i medfør af § 8, stk. 4, nr. 1, indhente
oplysninger fra Det Centrale Personregister om den
uddannelsessøgendes og dennes forældres registrering
af bopæl. Oplysningerne kan samkøres og sammenstilles
med styrelsens oplysninger om tildeling af støtte med det
formål at kontrollere, om støtten er tildelt med
korrekt sats.« Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10. |
§ 39.
(…) Stk. 5.
Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette styrelsen om
unddragelsen, når myndigheden får formodning om, at den
person, der bevidst unddrager sig strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse her i landet, jf. § 2, stk. 4 og
5, samtidig modtager uddannelsesstøtte. Stk. 6-8.
(…) | | 14. I § 39, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til: »§
2, stk. 5 og 6«. |
Stk. 9.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til
at indhente oplysninger efter stk. 1-4 og kan herunder
fastsætte, hvilke oplysninger der skal gives i elektronisk
form. | | 15. I § 39, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-5«. |
§ 42. De
afgørelser, som styrelsen kan træffe, kan efter
styrelsens bestemmelse helt eller delvis henlægges til
uddannelsesinstitutionerne. Styrelsen kan også bestemme, at
en uddannelsesinstitution træffer afgørelser om
uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, der er
indskrevet på og gennemgår uddannelse på en anden
uddannelsesinstitution. Uddannelsesinstitutionen kan indhente de
oplysninger, der er nævnt i § 39, stk. 1-3, jf. stk. 9,
og oplysninger fra andre uddannelsesinstitutioner, der har
betydning for afgørelser om uddannelsesstøtte, hvis
en afgørelse er henlagt til institutionen, eller hvis det
følger af loven, at institutionen skal træffe
afgørelsen. Stk. 2-4.
(…) | | 16. I § 42, stk. 1, ændres »§
39, stk. 1-3, jf. stk. 9« til: »§ 39, stk. 1-4,
jf. stk. 10«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010. Stk. 2. §
30, stk. 2, 2. pkt., i lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), som ændret ved § 1, nr. 8, i denne lov,
finder anvendelse for den endelige tildeling af støtte, jf.
SU-lovens §§ 20 og 20 a, fra og med
støtteåret 2009. |