Skriftlig fremsættelse (11. november
2009)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Stipendium til visse
uddannelsessøgende under 18 år, automatisk
bopælskontrol m.v.)
(Lovforslag nr. L 59).
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Radikale Venstre indgik den 29. maj 2008 en aftale om en
række omlægninger på SU-området, som blev
udmøntet ved lov nr. 1408 af 27. december 2008. Aftalen
omfattede et overskydende provenu, som kan udmøntes fra
2011. Forligspartierne har imidlertid aftalt med virkning allerede
fra den 1. januar 2010 at gøre det muligt for
uddannelsessøgende under 18 år at få stipendium
efter lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), hvis de
går på en videregående uddannelse eller en privat
udannelse.
Efter de gældende regler kan SU tidligst gives fra
begyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor
den uddannelsessøgende er fyldt 18 år. Det
foreslås, at aldersbetingelsen ikke skal gælde for
uddannelsessøgende, der søger om stipendium til
uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte til
uddannelse inden for klippekortet, det vil sige til
videregående uddannelse eller privat uddannelse.
Aldersbetingelsen ophæves udelukkende for så vidt
angår retten til stipendium. Da uddannelsessøgende
under 18 år er umyndige, kan de ikke selv underskrive en
låneaftale. Det forudsættes derfor, at de
uddannelsessøgende, der er omfattet af forslaget, lige som
alle andre uddannelsessøgende først kan optage
lån fra begyndelsen af det kvartal, som følger efter
den dato, hvor de er fyldt 18 år.
Blandt andet som opfølgning på indførelsen
af obligatorisk digital ansøgning og forhøjelsen af
det laveste fribeløb, jf. lov nr. 1408 af 27. december 2008,
foreslås endvidere følgende ændringer af
SU-loven:
- Ny hjemmel til at samkøre oplysninger om tildeling af
statens uddannelsesstøtte (SU) med oplysninger om, hvorvidt
den uddannelsessøgende deler folkeregisteradresse med en
eller begge sine forældre, så Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte kan foretage en automatisk kontrol af, om
den uddannelsessøgende reelt var udeboende i den periode,
hvor den pågældende har fået stipendium med
udeboendesats.
- Præcisering af, hvilket fribeløb der skal
anvendes i forbindelse med beregning af indkomstkontrolkrav efter
SU-lovens § 30, stk. 2. Efter gældende regler fradrages
halvdelen af det beløb, der udgør op til forskellen
mellem det laveste og det mellemste månedlige fribeløb
i indkomstkontrolkravet. Efter indførelsen af to forskellige
laveste fribeløb for henholdsvis uddannelsessøgende,
der får SU uden for klippekortet, og
uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet,
foreslås det, at det fremover skal være det laveste af
de to lave månedlige fribeløb, der lægges til
grund for beregningen af indkomstkontrolkravet
- Justering af reglerne om ansøgning om og udbetaling
af studielån, herunder supplerende studielån til
forsørgere, og slutlån, således at lån,
der er frigivet til disposition, men ikke udbetalt, ikke bortfalder
helt ved afbrud/afslutning af uddannelsen, orlov eller inaktivitet,
men blot ikke kan udbetales i perioden.
På baggrund af enkelte konkrete tilfælde, hvor
sommerferien i et SU-berettigende uddannelsesforløb med
enkeltfagsundervisning som fjernundervisning er tilrettelagt,
så den kan strække sig fra maj til oktober,
foreslås det endelig at give mulighed for, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler, hvorefter de
uddannelsessøgende - på grund af feriens længde
- kan udelukkes fra at modtage SU i perioden i en ellers
støtteberettigende uddannelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.