Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 8. december 2009
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2009 og var til 1.
behandling den 24. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 30. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU
alm. del - bilag 450, folketingsåret 2008-09. Den 16.
november 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. 4 af udvalgets spørgsmål og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten støtter, at
uddannelsessøgende under 18 år med lovforslaget
får mulighed for at få SU, hvis de går på
en videregående uddannelse eller en privat udannelse. S, SF,
RV og EL støtter også de øvrige mindre
præciseringer i lovforslaget, men har været
betænkelige ved den generelle ministerbemyndigelse til at
fjerne SU i ferieperioder i ellers støtteberettigende
uddannelser. Lovforslaget giver med baggrund i ét eksempel,
nemlig enkeltfagsundervisning som fjernundervisning, hvor ferien
kan strække sig fra maj til oktober, ministeren en generel
bemyndigelse til at fratage studerende SU i deres sommerferie, hvis
denne er »længere end normen«.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten noterer sig, at ministeren under
udvalgsbehandlingen har præciseret følgende:
At det ikke er hensigten, at bestemmelsen skal omfatte
uddannelsessøgende, som går på uddannelser, der
har sommerferie eller anden ferie af normal varighed.
At det ikke er hensigten, at bestemmelsen skal omfatte
universitetsuddannelserne, hvor sommerferien - alt efter
tidspunktet for sidste eksamen før ferien - kan vare
længere end 2 måneder.
At ministeren ikke er bekendt med tilfælde, hvor
besparelser har ført til, at uddannelsesforløb
tilrettelægges med sådanne ekstraordinært lange
ferieperioder.
S, SF, RV og EL mener ikke, at det kan være rimeligt, at
besparelser på en uddannelse medfører, at de
studerende fratages SU i sommerferien, og vil være meget
opmærksomme på, om denne situation opstår.
På baggrund af præciseringerne under
udvalgsbehandlingen kan Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
14, stk. 1, ændres »§ 2, stk. 8, 2.
pkt.« til: »§ 2, stk. 9, 2. pkt.««
«
[Konsekvensændring]
Til § 2
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) I
stk. 2 ændres »§§
20 og 20 a« til: »kapitel 7«.
[Tydeliggørelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk.
3 i § 2 i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven),
hvorved stk. 3-8 bliver til stk. 4-9. Som konsekvens heraf
foreslås henvisningen i SU-lovens § 14, stk. 1, til
§ 2, stk. 8, 2. pkt., ændret til § 2, stk. 9, 2.
pkt.
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, stk. 2, omhandler
ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1, nr. 8, der
ændrer SU-lovens § 30, stk. 2, 2. pkt., så det
præciseres, at det er det laveste af de to lave
månedlige fribeløb, der gælder ved beregning af,
hvilket beløb der skal tilbagebetales i forbindelse med den
endelige tildeling ved indkomstkontrollen. I lovforslagets §
2, stk. 2, henvises der fejlagtigt til SU-lovens § 20 og 20 a.
Den korrekte henvisning er til SU-lovens kapitel 7, der omhandler
foreløbig og endelig tildeling af uddannelsesstøtte,
og det foreslås derfor, at lovforslagets § 2, stk. 2,
ændres i overensstemmelse hermed.
Sophie Løhde V
Britta Schall Holberg V Malou Aamund V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Henrik Rasmussen KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Julie Skovsby S Pernille Vigsø Bagge SF
Nanna Westerby SF Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten
(EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 59
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 59
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om præcisering af bemyndigelse
til at fjerne SU i en ferieperiode, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om præcisering af bemyndigelse
til at fjerne SU i ferieperioder, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om omfanget af bemyndigelse til at
fjerne SU i ferieperioder, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om indskrænkning af
bemyndigelse til at fjerne SU i ferieperioder, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor mange der tager enkeltfag
på fjernundervisning, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm., om særlige grupper vil blive
ramt, hvis man fjerner SU'en i ferieperioderne, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om begrundelse for generel
ministerbemyndigelse, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
| |
Bilag 2
4 af udvalgets
spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
af S, SF, RV og EL.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren præcisere indholdet af den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
der ikke kan gives SU i en ferieperiode til en ellers
støtteberettigende uddannelse, hvis ferien er tilrettelagt,
så den har en længere varighed end normalt for
uddannelsen?
Svar:
Den foreslåede bestemmelse omfatter efter sin ordlyd
uddannelsessøgende ved alle støtteberettigede
uddannelser. Det er dog ikke hensigten, at bestemmelsen skal
omfatte uddannelsessøgende, som går på
uddannelser, der har sommerferie eller anden ferie af normal
varighed. Den foreslåede bestemmelse har baggrund i konkrete
tilfælde, hvor sommerferien i et SU-berettigende
uddannelsesforløb med enkeltfagsundervisning som
fjernundervisning er tilrettelagt, så den kan strække
sig fra maj til et stykke ind i oktober. På den baggrund er
det på nuværende tidspunkt hensigten med forslaget at
fastsætte regler for uddannelsessøgende, der deltager
i enkeltfagsundervisning som fjernundervisning.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren i fortsættelse af forrige
spørgsmål specifikt præcisere, hvad der
nærmere ligger i ordene »længere varighed end
normalt«?
Svar:
Som nævnt under spørgsmål 1 er det ikke
hensigten, at bestemmelsen skal omfatte uddannelsessøgende,
som går på en uddannelse, der har sommerferie eller
anden ferie af normal varighed, hvilket vil sige af en varighed,
som er normal for denne type uddannelser. Det er f.eks. ikke
hensigten, at bestemmelsen skal omfatte universitetsuddannelserne,
hvor sommerferien - alt efter tidspunktet for sidste eksamen
før ferien - kan vare længere end to
måneder.
Sommerferien i SU-berettigende enkeltfagsundervisning vil
normalt være af cirka syv ugers varighed. I det konkrete
tilfælde, der danner baggrund for forslaget, var sommerferien
i enkeltfagsundervisning tilrettelagt som fjernundervisning af
14-15 ugers varighed, hvilket svarer til det dobbelte af den
normale ferieperiode.
Spørgsmål 3:
Vil den i de forrige spørgsmål nævnte
bemyndigelse omfatte den situation, hvor en uddannelse skærer
ned på undervisningen, f.eks. på grund af besparelser,
og der derfor bliver en længere sommerferie end
forventet?
Svar:
Den foreslåede bestemmelse omfatter
uddannelsesforløb, der er tilrettelagt med en
længerevarende ferieperiode end normalt for uddannelsen. Hvis
besparelser fører til, at uddannelsesforløb
tilrettelægges med sådanne ferieperioder, vil disse
uddannelsesforløb også være omfattet af den
foreslåede bestemmelse. Jeg er dog ikke bekendt med, at denne
problemstilling skulle være aktuel.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren overveje at indskrænke bemyndigelsen,
så den kun omfatter det specifikke eksempel, som nævnes
i bemærkningerne (enkeltfagsundervisning i forbindelse med
fjernundervisning)?
Svar:
Eksemplet i bemærkningerne er nævnt, fordi
uddannelsesforløb på netop enkeltfagsundervisning i
forbindelse med fjernundervisning har været tilrettelagt med
en sommerferielængde, der langt overstiger normen for disse
uddannelsesforløb. Hvis der senere viser sig andre konkrete
tilfælde, hvor uddannelsesforløbet tilsvarende er
tilrettelagt med ferieperioder, der langt overstiger normen,
bør der af hensyn til, at de uddannelsessøgende skal
have så ensartede vilkår som muligt, også kunne
fastsættes regler om ferielængde for disse
uddannelsesforløb. Dette er baggrunden for, at den
foreslåede bestemmelse ikke er rettet specifikt mod
enkeltfagsundervisning i forbindelse med fjernundervisning, og
hvorfor jeg heller ikke mener, at det vil være
hensigtsmæssigt at indskrænke bemyndigelsen til kun at
omfatte enkeltfagsundervisning i forbindelse med
fjernundervisning.