Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. december 2009
Forslag
til
Lov om tolkning til personer med
hørehandicap
Formål m.v.
§ 1.
Formålet med denne lov er at etablere en fælles
tolkeløsning på tværs af sektorer for at give
mennesker med hørehandicap en enkel og smidig adgang til
tolkning.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på tolkning, der er reguleret af anden
lovgivning.
§ 2.
Hjælp efter denne lov kan ikke medtages til udlandet, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Indenrigs- og
socialministeren kan fastsætte regler om fravigelse af stk.
1.
Målgruppe
§ 3.
Målgruppen for den fælles tolkeløsning er
døve, døvblevne, døvblinde samt svært
hørehæmmede, der har et hørehandicap i en grad,
der medfører, at de har behov for en tolk for at kunne
kommunikere med andre.
Definition
§ 4.
Ved tolkning forstås i denne lov assistance fra en uddannet
tolk til personer med hørehandicap, for at disse kan
kommunikere med andre.
Omfattede aktiviteter
§ 5.
Tolkning gives til aktiviteter, der er nødvendige for at
deltage i samfundslivet samt ved sociale aktiviteter.
Tolkeformer
§ 6.
Indenrigs- og socialministeren fastsætter, hvilke former for
tolkning der er omfattet af loven.
Statslig tolkemyndighed
§ 7.
Der etableres en statslig tolkemyndighed under indenrigs- og
socialministeren. Tolkemyndigheden har ansvaret for
tilrettelæggelse af tolkning efter denne lov.
Stk. 2. Tolkemyndigheden
fører tilsyn med løsning af opgaver efter denne lov,
jf. § 14.
Stk. 3. Tolkemyndigheden
understøtter udvikling af tolkeområdet.
Stk. 4. Tolkemyndigheden
etablerer og driver en internetbaseret løsning, hvor
tolkebrugeren kan ansøge om tolkning og vælge mellem
godkendte leverandører til den konkrete opgave.
Stk. 5. Tolkemyndigheden
iværksætter forsøg med udvikling af
tolkeområdet.
§ 8.
Tolkemyndigheden sikrer, at de opgaver, der skal varetages af
tolkemyndigheden og leverandører af tolkning, i
fornødent omfang kan varetages døgnet rundt.
Stk. 2. Indenrigs- og
socialministeren kan fastsætte regler om tolkemyndighedens
tilrettelæggelse af opgaver m.v. efter stk. 1 og §
7.
Bruger af den fælles
tolkeløsning
§ 9.
Tolkemyndigheden tilbyder tolkning til borgere, der er omfattet af
§ 3.
Stk. 2. Tolkemyndigheden
træffer efter ansøgning afgørelse om at blive
omfattet af den fælles tolkeløsning. Hvis
tolkemyndigheden træffer afgørelse om, at en borger
bliver omfattet af den fælles tolkeløsning, har
vedkommende fremover mulighed for at gøre brug af den
fælles tolkeløsning.
Tidsubegrænset
tolkning
§ 10.
Der ydes tidsubegrænset tolkning til aktiviteter, der er
nødvendige for, at personer med hørehandicap kan
deltage i samfundslivet på lige fod med andre borgere, jf.
§ 11. Indenrigs- og socialministeren fastsætter
nærmere regler om, hvilke aktiviteter der ydes
tidsubegrænset tolkning til.
§ 11.
Tolkemyndigheden træffer efter ansøgning
afgørelse om tolkning til aktiviteter omfattet af
tidsubegrænset tolkning, jf. § 10. Dette sker efter
en konkret og individuel vurdering af ansøgningen. I
forbindelse med ansøgningen skal brugeren angive, hvilken
leverandør der ønskes til den konkrete aktivitet.
Stk. 2. Tolkemyndigheden
orienterer den valgte tolkeleverandør om den tildelte
tolkning, jf. stk. 1 og § 14, stk. 5.
Stk. 3. Tolkebrugeren
bestiller selv tolk på baggrund af afgørelsen efter
stk. 1 og 2.
Timebank
§ 12.
Brugeren, der efter § 9 er omfattet af den fælles
tolkeløsning, tildeles årligt et antal timer til brug
for tolkning, der ikke er omfattet af tidsubegrænset
tolkning. Timerne placeres i en timebank.
Stk. 2. Brugeren
disponerer selv over timebanken.
Stk. 3. Ved
gruppetolkning fordeles tolketimerne forholdsmæssigt på
deltagerne i gruppetolkningen, således at der ikke
trækkes mere end den forholdsmæssige andel i den
enkelte borgers timebank.
Stk.4. Timebanken
følger kalenderåret. Der kan ikke overføres
timer mellem kalenderår.
Stk. 5. Indenrigs- og
socialministeren fastsætter nærmere regler for
timebanken, herunder om antallet af timer, opgørelse af
forbrugte timer og tolkemyndighedens administration af
timebanken.
Opgørelse af det samlede
forbrug af timer i den fælles tolkeløsning
§ 13.
Tolkemyndigheden opgør det samlede antal brugte tolketimer i
den fælles tolkeløsning. For aktiviteter, der
dækkes uden tidsbegrænsning, opgøres antallet af
brugte tolketimer fordelt på aktiviteter. For aktiviteter
dækket af timebanken opgøres antal brugte
tolketimer.
Stk. 2. Indenrigs- og
socialministeren fastsætter nærmere regler om
opgørelse af tolketimer.
Leverandører af
tolkning
§ 14.
Tolkemyndigheden fastsætter og offentliggør de
kvalitetsmæssige krav, der stilles til leverandører af
tolkning, herunder uddannelseskrav.
Stk. 2.
Leverandører af tolkning udvælges via udbud.
Tolkemyndigheden skal tilrettelægge udbuddet, så der
skabes grundlag for, at borgerne kan vælge mellem forskellige
leverandører.
Stk. 3.
Leverandørerne kan benytte underleverandører, hvis
disse lever op til kvalitetskravene i stk. 1.
Stk. 4. Indenrigs- og
socialministeren fastsætter regler om udbud, indgåelse
af kontrakter, principper for takstfastsættelse,
opgørelse af tolketimer, tolkeformer, tilsyn med
leverandører m.v.
Stk. 5. En bruger af den
fælles tolkeløsning kan via tolkemyndigheden
vælge, hvilken af tolkeleverandørerne efter stk. 2 der
skal udføre tolkningen.
Tolkerådet
§ 15.
Tolkerådet bistår tolkemyndigheden i faglige
spørgsmål, herunder særlig i forhold til
udviklingen af tolkeområdet. Tolkemyndigheden er sekretariat
for Tolkerådet.
Stk. 2. Tolkerådet
består af 1 formand, 1 repræsentant fra henholdsvis
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og
Socialministeriet samt 3 repræsentanter for Danske
Handicaporganisationer. Formanden og medlemmerne udnævnes af
indenrigs- og socialministeren for en periode på op til 4
år. Udnævnelsen sker på baggrund af indstilling
fra ministerierne og Danske Handicaporganisationer. Formandsposten
varetages af tolkemyndigheden.
Stk. 3. Indenrigs- og
socialministeren udnævner faste stedfortrædere for
Tolkerådets medlemmer. Udnævnelsen sker på
baggrund af indstilling fra ministerierne og Danske
Handicaporganisationer.
Stk. 4. Tolkemyndigheden
udarbejder en årlig beretning over tolkemyndighedens
virksomhed, herunder anvendelse af den fælles
tolkeløsning. Beretningen forelægges Tolkerådet
og indenrigs- og socialministeren.
Stk. 5. Indenrigs- og
socialministeren kan fastsætte nærmere regler om
indstilling og udnævnelse af Tolkerådets medlemmer og
faste stedfortrædere for disse samt en forretningsorden.
Klageadgang
§ 16.
Tolkemyndighedens afgørelser efter §§ 9 og 11
kan indbringes for Ankestyrelsen.
Stk. 2. Når
Ankestyrelsen behandler klagen, finder kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
anvendelse.
Forsøgsordninger
§ 17.
Indenrigs- og socialministeren kan for en forsøgsperiode
oprette andre tilbud end dem, der er omfattet af denne lov,
herunder efter indstilling fra tolkemyndigheden.
Ikrafttræden m.v.
§ 18.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
§ 19.
Indenrigs- og socialministeren fremsætter forslag om revision
af loven i folketingsåret 2012-13.
§ 20.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.