Fremsat den 4. november 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Forenkling af administrationen af
ledighedsydelse ved flytning til anden kommune m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 74 a indsættes som
stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
Personer, der modtager ledighedsydelse, jf. stk. 1 og 3,
bevarer retten til ydelsen ved flytning til en anden kommune.
Stk. 7. Personer,
der i forbindelse med flytning til en anden kommune opsiger et
fleksjob, har ret til ledighedsydelse, hvis betingelserne for
udbetaling af ledighedsydelse er opfyldt, jf. stk. 1-3 og
§ 74 b.«
2. I
§ 74 c, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.:
»Vurderingen skal
være afsluttet senest, når pågældende har
modtaget ledighedsydelse i 18 måneder. Når en person,
der modtager ledighedsydelse eller har opsagt et fleksjob, flytter
til en anden kommune, skal denne kommune afslutte vurderingen inden
for fristen på 18 måneder. Kommunen skal dog senest
inden for 6 måneder efter flytningen afslutte vurderingen,
hvis fristen på 18 måneder ikke kan overholdes på
grund af flytningen.«
3. I
§ 74 d, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.:
»Arbejdsindtægt
m.v. efter 1. pkt. reguleres med samme procentsats som
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.«
4. I
§ 74 f indsættes som
stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Personer, der modtager ledighedsydelse, jf. stk. 1 og 2,
bevarer retten til ydelsen ved flytning til en anden kommune.
Stk. 6. Personer,
der i forbindelse med flytning til en anden kommune opsiger et job
i ustøttet beskæftigelse, har ret til ledighedsydelse,
jf. stk. 1 og 2, hvis betingelserne for udbetaling af
ledighedsydelse er opfyldt, jf. § 74 g.«
5. I
§ 74 i, stk. 3,
ændres »§ 74 a, stk. 5,« til:
»§ 74 a, stk. 5-7,«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. februar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Indledning |
| |
2. | Lovforslagets indhold |
| |
2.1. | Ledighedsydelse ved flytning til anden
kommune |
2.1.1. | Gældende ret |
2.1.2. | Forslagets indhold |
| |
2.2. | Revurdering af retten til
ledighedsydelse |
2.2.1. | Gældende ret |
2.2.2. | Forslagets indhold |
| |
2.3. | Beregning af ledighedsydelse |
2.3.1. | Gældende ret |
2.3.2. | Forslagets indhold |
| |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
| |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
| |
5. | Administrative konsekvenser for
borgere |
| |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
| |
7. | Forholdet til EU-retten |
| |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer |
| |
9. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Reglerne om ledighedsydelse og særlig ydelse er over
flere år blevet ændret og justeret som følge af
politiske aftaler. Ændringerne har i praksis medført,
at der på enkelte områder er opstået usikkerhed
om reglernes anvendelse.
På den baggrund foreslås det i lovforslaget, at
modtagere af ledighedsydelse og særlig ydelse bevarer ydelsen
ved flytning til anden kommune. Samtidig medfører
lovforslaget, at personer, der opsiger deres fleksjob eller
ophører i ansættelse i ustøttet
beskæftigelse i forbindelse med flytning, er berettiget til
ledighedsydelse, hvis de almindelige betingelser for at modtage
ledighedsydelse er opfyldt.
Det foreslås endvidere, at reglerne for vurdering af, om
betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt,
præciseres.
Forslaget medvirker til at forbedre borgernes retsstilling, da
det skaber klarere regler om borgernes rettigheder og pligter i
forbindelse med ledighedsydelse.
Forslaget indgår også i det forenklingskatalog,
som Kommunernes Landsforening har udarbejdet på det kommunale
og regionale område, som skal bidrage til den fortsatte
afbureaukratisering og forenkling af administrationen på det
kommunale område, samt bidrage til at frigøre
ressourcer til borgernær service.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ledighedsydelse ved flytning til anden
kommune
2.1.1. Gældende ret
Personer, der er berettiget til fleksjob og modtager
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter de gældende
regler, er fortsat berettiget til ledighedsydelse ved flytning til
en ny kommune, hvis denne kommune vurderer, at personen opfylder
betingelserne for fleksjob og for at modtage ledighedsydelse. Det
er opholdskommunen, der udbetaler ledighedsydelsen, og som har
ansvaret for, at udbetalingen sker i overensstemmelse med lovens
bestemmelser herom. Ledighedsydelsen udbetales uændret, hvis
personen fortsat vurderes at være berettiget til fleksjob og
dermed ledighedsydelse. Retten til ydelsen kan alene ophøre,
hvis kommunen på baggrund af en vurdering efter
§ 74 c i lov om aktiv socialpolitik træffer
afgørelse om, at betingelserne for at få et fleksjob
ikke er opfyldt.
Loven indeholder ikke regler for kommunens vurdering af, om
betingelserne for fleksjob er opfyldt, når en modtager af
ledighedsydelse flytter sin bopæl fra en kommune til en anden
eller har opsagt et fleksjob for at flytte til en anden kommune,
men af bemærkningerne til ændringsforslag til
lovforslag nr. L 4 (Folketingstidende, 1999-00, tillæg A,
side 850) fremsat den 7. oktober 1999 fremgår det, at retten
til ledighedsydelse bevares ved flytning til en anden kommune i
lighed med, hvad der gælder, når en ansat i fleksjob
flytter kommune.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L
136 (Folketingstidende, 2000-01, tillæg A, side 3082) forslag
til ændring af lov om aktiv socialpolitik og andre love
(Ændring af reglerne om fleksjob, ledighedsydelse og
sagsbehandling m.v.) fremsat den 15. december 2000 i forbindelse
med førtidspensionsreformen, at hvis den ansatte selv
opsiger arbejdet, anses den pågældende for
selvforskyldt ledig, med mindre der er en gyldig grund til
opsigelsen. Vurderingen af, om der foreligger en gyldig grund,
foretages efter lov om aktiv socialpolitik § 13,
stk. 4 og 5. Ankestyrelsen har imidlertid i
Principafgørelse A-42-05 om en persons ret til
ledighedsydelse, når pågældende har opsagt sit
fleksjob for at flytte til en anden kommune, fastsat, at retten til
ledighedsydelse forudsætter en afgørelse om visitation
til fleksjob. Når en flytning medfører, at
ansøger ikke kan fortsætte i sit fleksjob og derfor
må opsige dette, skal der ske fornyet visitation i den
kommune, som personen flytter til for at afgøre, om personen
fortsat er berettiget til et fleksjob og opfylder betingelserne for
at modtage ledighedsydelse.
På baggrund af Ankestyrelsens afgørelse er der
opstået tvivl om, hvorvidt der efter de gældende regler
også skal ske en fornyet visitation, hvis en person, der
modtager ledighedsydelse, flytter til en anden kommune, eller om
personen fortsat kan modtage ledighedsydelse i den nye kommune. Der
er således skabt usikkerhed om fortolkningen af
gældende ret.
2.1.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at personer, der modtager ledighedsydelse
og særlig ydelse, bevarer ydelsen, når de flytter deres
bopæl til en anden kommune. Den nye kommune kan derfor
fortsætte udbetaling af ledighedsydelse og særlig
ydelse uden at foretage en ny visitation af personen for at
konstatere, at berettigelsen til fleksjob fortsat er opfyldt. Det
foreslås ligeledes, at personer, der opsiger et fleksjob
eller ophører i ansættelse i ustøttet
beskæftigelse i forbindelse med flytning til en anden
kommune, er berettiget til at modtage ledighedsydelse uden, at den
nye kommune skal foretage en ny visitation til fleksjob.
Betingelserne i loven for udbetaling af ledighedsydelse og
særlig ydelse skal dog være opfyldt, og herunder er det
fortsat af afgørende betydning, at der ikke foreligger
selvforskyldt ledighed. Opsigelse af et fleksjob i forbindelse med
flytning skal ikke i sig selv betragtes som selvforskyldt ledighed.
Hvis der foreligger en af de gyldige grunde, jf. § 13,
stk. 4 og 5, i lov om aktiv socialpolitik, til, at fleksjobbet
er blevet opsagt, vil der således ikke være tale om
selvforskyldt ledighed. Kommunen kan, hvis der er opstået
tvivl om personens rådighed i forbindelse med flytningen,
afprøve denne, jf. lovens § 74 b, stk. 3, ved
at give pågældende et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kapitel 10 og 11.
Ændringer i retten til ledighedsydelse eller
særlig ydelse vil først få virkning fra det
tidspunkt, hvor tilflytningskommunen har truffet afgørelse
om, at personen ikke er berettiget til et fleksjob og dermed til
ledighedsydelse eller særlig ydelse.
Tilflytningskommunen vurderer i øvrigt, om
betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, jf.
lovens § 74 c, hvor det fremgår, hvornår
vurderingen skal foretages og hvilke krav, der skal indgå og
dokumenteres i forbindelse med vurderingen.
2.2. Revurdering af retten til
ledighedsydelse
2.2.1. Gældende ret
Efter § 74 c, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, skal kommunen vurdere, om betingelserne for at
få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person
har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18
måneder. Loven angiver ikke, hvornår vurderingen skal
være afsluttet.
Efter gældende praksis har kommunen haft 6 måneder
til at gennemføre en vurdering af, om personen fortsat
opfyldte betingelserne for fleksjob, fra det tidspunkt, hvor
vurderingen efter § 74 c, stk. 1, i loven, skulle
være påbegyndt. Det fremgår af § 74 c,
stk. 1, at vurderingen skal foretages, når personen har
modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18
måneder. Det betyder, at kommunen skal have afsluttet
vurderingen, når personen har modtaget ledighedsydelse i i
alt 18 måneder. Dette samme gælder, når kommunen
skal foretage en revurdering efter § 74 c, stk. 1,
2. pkt., i loven.
2.2.2. Forslagets indhold
Da der i praksis er opstået tvivl om, hvornår en
vurdering efter lov om aktiv socialpolitik § 74 c,
stk. 1, anses for rettidigt afsluttet, foreslås det, at
det bliver direkte angivet i loven, at vurderingen skal være
afsluttet senest, når der er modtaget ledighedsydelse i
sammenlagt 18 måneder. Da vurderingen skal påbegyndes,
når personen har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder
inden for 18 måneder, har kommunen 6 måneder til at
foretage vurderingen efter lovens § 74 c. Det samme
gør sig gældende for revurderinger efter lovens
§ 74 c, stk. 1, 2. pkt.
Den kommune, som personen flytter til, skal som udgangspunkt
afslutte vurderingen af, hvorvidt betingelserne for fleksjob er
opfyldt, når personen har modtaget ledighedsydelse i 18
måneder. Hvis den nye kommune på grund af flytningen,
ikke kan overholde fristen på 18 måneder, skal denne
kommune senest inden for 6 måneder efter flytningen afslutte
vurderingen af, hvorvidt betingelserne for fleksjob er opfyldt.
Tidspunktet for flytningen er det tidspunkt, hvor borgeren reelt
har taget ophold i den nye kommune. Dette gælder også
for revurderinger efter § 74 c, stk. 1, 2. pkt., i
loven.
Baggrunden for dette er, at det derved sikres, at den nye
kommune ikke står i den situation, at den fx kun har en
måned til at gennemføre vurderingen, fordi personen
ved flytningen har modtaget ledighedsydelse i 17 måneder, og
der ikke foreligger en afsluttet vurdering i den fraflyttede
kommune. Den nye kommune risikerer derfor med forslaget ikke, at
det får refusionsmæssige konsekvenser, at vurderingen
ikke er foretaget inden for tidsfristerne fastsat i § 74
c, stk. 1, i loven, hvis vurderingen er afsluttet senest 6
måneder efter, at personen er flyttet til den nye kommune.
Efter de gældende regler har kommunen ikke ret til refusion,
hvis vurderingen efter § 74 c i lov om aktiv
socialpolitik ikke er gennemført korrekt, herunder ikke er
sket inden for fristerne.
2.3. Beregning af ledighedsydelsen
2.3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik
§ 74 d, stk. 2, udgør ledighedsydelsen et
beløb, der svarer til, hvad den pågældende i
gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt eller anden
indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt,
i de foregående 3 måneder. Ydelsen kan dog ikke
udgøre mere end 91 pct. eller mindre end 82 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det
fremgår af § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., at beløbet reguleres
én gang om året pr. den første mandag i januar
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
2.3.2. Forslagets indhold
For at sikre at ledighedsydelse, der er beregnet til at ligge
mellem det fastsatte maksimum på 91 pct. og minimum på
82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, også bliver løbende reguleret,
ændres § 74 d, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, så det fremgår, at arbejdsindtægt
og andre indtægter beregnet efter lovens § 74 d,
stk. 2, 1. pkt., skal reguleres med den samme procentsats som
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
Alle personer på ledighedsydelse får herefter
reguleret deres ydelse en gang årligt med samme procentandel,
som arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb
reguleres med.
Ydelsen kan dog ikke udgøre mere 91 pct. og ikke
være mindre en 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Knap 19.000 personer modtog ledighedsydelse i en kortere eller
længere periode i 2008. Heraf boede 600 personer i en anden
kommune ultimo 2008 end ultimo 2007.
Forslaget omfatter også personer, der modtager
særlig ydelse. Der var i 2008 knap 375 personer på
særlig ydelse. Dette forslag skønnes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser.
Forslaget om regulering af ledighedsydelse, der er beregnet
til at ligge mellem 82 pct. og 91 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb,
skønnes at omfatte meget få personer, og det vil
derfor have begrænsede økonomiske konsekvenser.
Med forslaget får kommunerne bedre mulighed for at
tilrettelægge deres administration af ledighedsydelse og
særlig ydelse.
Forslaget skønnes i 2010 og de efterfølgende
år årligt at frigøre 0,4 mio. kr. i kommunerne.
Forslaget indgår som et element i regeringens opfyldelse af
flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af
ressourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013.
Drøftelserne med KL om udmøntning af
flerårsaftalen vil ske i forbindelse med de årlige
drøftelser om kommunernes økonomi.
Finansministeren vil i forlængelse af de årlige
drøftelser med KL om kommunernes økonomi
fremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om
bemyndigelse til at kunne fravige § 14, stk. 2, i
lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner med senere ændringer, så
kommunernes statstilskud ikke nedsættes med de kommunale
mindreudgifter, som følger af lovforslaget. Dette skal ses i
sammenhæng med formålet med lovforslaget, nemlig at
give kommunerne større frihed og frigøre ressourcer
til borgernær service.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Der er ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Danske Handicaporganisationer, Kommunernes
Landsforening, Ankestyrelsen, Rigsrevisionen, Det Centrale
Handicapråd, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde,
Rådet for Socialt udsatte, Foreningen af socialchefer i
Danmark, Statsforvaltningerne i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Dansk Socialrådgiverforening,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kommunernes Revision og
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| | |
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Kommuner: Det forventes, at forslaget fra 2010 og
fremover vil frigøre 0,4 mio. kr. i kommunerne | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 6
i lov om aktiv socialpolitik § 74 a. Efter forslaget
bevarer personer, der flytter til en anden kommune, deres ret til
ledighedsydelse. Det betyder, at den nye kommune kan
fortsætte udbetalingen af ledighedsydelse på baggrund
af den tidligere bopælskommunes vurdering og først
skal foretage en ny vurdering af, om personen opfylder
betingelserne for fleksjob og dermed er berettiget til
ledighedsydelse, når personen har modtaget ledighedsydelse i
12 måneder inden for 18 måneder, jf. lovens
§ 74 c med de ændringer, som fremgår af
lovforslagets § 1, nr. 2. Kommunen skal dog som hidtil
ved tvivl om modtagerens rådighed afprøve denne, jf.
lovens § 74 b, stk. 3.
Med forslaget til ny § 74 a, stk. 7,
foreslås det, at personer, der i forbindelse med flytning til
en anden kommune må opsige et fleksjob, er berettiget
til ledighedsydelse, hvis de almindelige betingelser for at modtage
ydelsen er opfyldt. Hvis kommunen fx vurderer, at den
pågældende i forhold til de almindelige
rådighedsbestemmelser er selvforskyldt ledig efter et
fleksjob, jf. § 74 b, stk. 1, nr. 4, i loven,
vil den pågældende miste retten til ledighedsydelse.
Hvis kommunen vurderer, at personen ikke er selvforskyldt ledig i
forbindelse med opsigelsen af et fleksjob på grund af
flytningen, men er i tvivl om, hvorvidt personen står til
rådighed for et fleksjob, skal kommunen afprøve
den pågældendes rådighed, jf. lovens
§ 74 b, stk. 3. Det fremgår heraf, at kommunen
skal afprøve rådigheden ved at give personen et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10 og
11.
Kommunens vurdering af, om betingelserne for et fleksjob
fortsat er opfyldt, følger de betingelser med hensyn til
frister og grundlag, der er fastsat i lovens § 74 c med
de ændringer, som fremgår af lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 2
Det foreslås, at det af § 74 c, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik fremgår, at vurderingen skal
være afsluttet senest, når den pågældende
har modtaget ledighedsydelse i 18 måneder. Tidspunktet for
påbegyndelse af vurderingen er uændret og skal som
hidtil påbegyndes, når personen har modtaget
ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Det
betyder, at kommunen altid har 6 måneder til at vurdere, om
personen fortsat er berettiget til fleksjob og give personen
et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel
10 og 11. Kommunen skal herefter påbegynde en ny vurdering,
når personen igen har modtaget ledighedsydelse i 12
måneder inden for 18 måneder.
Det foreslås endvidere, at det kommer til at
fremgå af § 74 c, stk. 1, i loven, at den
kommune, som borgeren flytter til, som udgangspunkt skal afslutte
vurderingen af, om personen fortsat opfylder betingelserne for
fleksjob senest, når personen har modtaget
ledighedsydelse i 18 måneder. Kommunen får dog op til 6
måneder til at foretage vurderingen af, om betingelserne for
fleksjob er opfyldt, hvis det ikke er muligt at overholde
fristen på 18 måneder på grund af flytningen. Det
betyder, at fristen på 18 måneder kan overskrides med
op til 6 måneder i forbindelse med en persons flytning til en
ny kommune. De 6 måneder løber fra den dato, hvor
personen har taget ophold i den nye kommune, jf. § 9 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, hvorefter en person har opholdskommune der, hvor
personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Det vil derfor ikke få refusionsmæssige konsekvenser
for den nye kommune, at fristen på 18 måneder ved
afslutningen af vurdering i lovens § 74 c, stk. 1,
ikke er overholdt, hvis vurderingen er afsluttet senest 6
måneder efter flytningen.
Hvis den kommune, som personen flytter fra, har
påbegyndt en vurdering og givet pågældende et
tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og personen kan fortsætte i
disse tilbud, kan den nye kommune fortsætte
vurderingen.
Dette gør sig også gældende for
revurderinger efter § 74, stk. 1, 2. pkt., i
loven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.2.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre § 74 d,
stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, så det
fremgår, at ledighedsydelse, som er beregnet til at ligge
mellem 91 pct. og 82 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, skal reguleres med samme procentsats
som arbejdsløshedspengenes højeste beløb. Da
ledighedsydelse ydes for indtil 5 dage om ugen rundes det
regulerede beløb op eller ned til nærmeste
beløb, der er deleligt med 5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.2.
Til nr. 4
Det foreslås, at personer, der er berettiget til
ledighedsydelse, jf. § 74 f, stk. 1 og 2, i lov om
aktiv socialpolitik, efter ansættelse i ustøttet
arbejde bevarer retten til ydelsen ved flytning, hvis betingelserne
for dette er opfyldt. Det betyder, at den nye kommune kan
fortsætte udbetalingen af ledighedsydelse på baggrund
af den tidligere kommunens vurdering. Dette gælder
også, hvis personen opsiger sin ansættelse i
ustøttet arbejde i forbindelse med flytningen. Kommunen skal
dog i denne situation vurdere, om personen er selvforskyldt ledig,
jf. § 74 g, stk. 1, nr. 2, i loven, eller om
personen ikke har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder
på grund af en rimelig grund, jf. § 13,
stk. 4, i loven.
Bemærkningerne under nr. 1 finder ligeledes anvendelse
for denne gruppe.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 5
Det foreslås, at personer, der modtager særlig
ydelse, bevarer retten til denne ydelse ved flytning til en anden
kommune. Den nye kommune kan således fortsætte
udbetalingen af særlig ydelse på baggrund af den
tidligere kommunes vurdering.
Bemærkningerne under nr. 1 finder ligeledes anvendelse
for denne gruppe.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2010.
Loven finder således anvendelse for de revurderinger om
betingelserne for fleksjob, der påbegyndes efter denne
dato. Endvidere skal ledighedsydelse, der ligger mellem lovens
maksimum og minimumsbeløb, fra denne dato reguleres efter
den foreslåede ændring af § 74 d,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. Der
efterreguleres således ikke for de år, hvor modtageren
allerede har modtaget ledighedsydelse uden regulering. Det betyder,
at reguleringen sker på baggrund af den sats for
ledighedsydelse, som personen får udbetalt per 1. februar
2009. Herefter reguleres satsen hvert år.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
regler
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 74
a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter kapitel
13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har ret til
ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en
betingelse for retten til ledighedsydelse efter visitationen, at
personen på tidspunktet for visitationen til fleksjob | | 1) | ville være berettiget til at modtage
dagpenge efter lov om sygedagpenge eller lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel, | | 2) | modtager sygedagpenge, | | 3) | deltager i revalidering efter en jobplan
efter § 27 og § 28, stk. 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller | | 4) | modtager ledighedsydelse efter
ansættelse i ustøttet beskæftigelse. | | Stk. 2.
Personer, der efter stk. 1 er berettiget til ledighedsydelse,
har ret til ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob. Stk. 3.
Personer, der ikke er omfattet af stk. 1, får ret til
ledighedsydelse ved ledighed efter et fleksjob, når de har
været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste
18 måneder. [Stk. 4 og 5 er ikke medtaget] | |
| 1. I § 74 a indsættes som
stk. 6 og 7: »Stk. 6. Personer, der modtager
ledighedsydelse, jf. stk. 1 og 3, bevarer retten til ydelsen
ved flytning til en anden kommune. Stk. 7.
Personer, der i forbindelse med flytning til en anden kommune
opsiger et fleksjob, har ret til ledighedsydelse, hvis
betingelserne for udbetaling af ledighedsydelse er opfyldt, jf.
stk. 1-3 og § 74 b.« |
| | |
§ 74
c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få
et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået
ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder.
Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på
ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18
måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes
ikke. | | 2. I § 74 c, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.: »Vurderingen skal være
afsluttet senest, når pågældende har modtaget
ledighedsydelse i 18 måneder. Når en person, der
modtager ledighedsydelse eller har opsagt et fleksjob, flytter til
en anden kommune, skal denne kommune afslutte vurderingen inden for
fristen på 18 måneder. Kommunen skal dog senest inden
for 6 måneder efter flytningen afslutte vurderingen, hvis
fristen på 18 måneder ikke kan overholdes på
grund af flytningen.« |
| | |
§ 74
d. Ledighedsydelse ydes for indtil 5 dage om ugen. Stk. 2.
Ydelsen udgør et beløb, der svarer til, hvad den
pågældende i gennemsnit har modtaget i
arbejdsindtægt eller anden indtægt, der træder i
stedet for arbejdsindtægt, i de forudgående 3
måneder. Perioder med revalidering medregnes ikke. Ydelsen
kan dog ikke udgøre mere end 91 pct. eller mindre end 82
pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. [Stk. 3-6 er ikke medtaget] | | 3. I § 74 d, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.: »Den nævnte
arbejdsindtægt m.v. reguleres med samme procentsats som
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf.
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.« |
| | |
§ 74
f. Personer, der er omfattet af § 74, stk. 2,
har ret til ledighedsydelse ved ledighed inden for 78 uger efter
ansættelse i ustøttet beskæftigelse, når
personen forinden ansættelse i ustøttet
beskæftigelse har været visiteret til fleksjob. Inden
for de 78 uger kan ledighedsydelsen dog kun udbetales, indtil
personen har haft beskæftigelse i det omfang, der er en
betingelse for optjening af ret til arbejdsløshedsdagpenge
efter § 53, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Perioder med ledighedsydelse
under barsel medregnes ikke. | | 4. I § 74 f indsættes som
stk. 5 og 6: »Stk. 5. Personer, der modtager
ledighedsydelse, jf. stk. 1 og 2, bevarer retten til
ledighedsydelse ved flytning til en anden kommune. Stk. 6.
Personer, der i forbindelse med flytning til en anden kommune
opsiger et job i ustøttet beskæftigelse, har ret til
ledighedsydelse, jf. stk. 1 og 2, hvis forudsætninger
for udbetaling af ledighedsydelse er opfyldt, jf. § 74
g.« |
Stk. 2.
Det er en betingelse for retten til ledighedsydelse, at personen
var berettiget til ledighedsydelse ved overgang til ustøttet
beskæftigelse, eller at personen har været ansat i
fleksjob efter kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller ustøttet
beskæftigelse efter ophør af fleksjob i sammenlagt 9
måneder inden for de seneste 18 måneder. [Stk. 3 og 4 er ikke medtaget] | | |
| | |
§ 74
i. […] Stk. 2.
[…] Stk. 3.
§ 74 a, stk. 5, og § 74 b finder
tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig
ydelse.6) | | 5. I § 74 i, stk. 3, ændres
»§ 74 a, stk. 5,« til:
»§ 74 a, stk. 5-7,«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. februar
2010. |