Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2009
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2009 og var til 1.
behandling den 24. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
2. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 38. Den 19. november 2009 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 3. december
2009 sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Bech-Bruun Advokatfirma, som
skatteministeren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Tre af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at den del
af lovforslaget, som har til formål at rette op på en
utilsigtet stramning af definitionen af
investeringsselskaber, som blev indført med lov
nr. 98 af 10. februar 2009, er et godt tiltag. Lovforslaget
indebærer, at man vender tilbage til reglen, der gjaldt
før lov nr. 98, således at holdingselskaber, hvis
formue gennem datterselskaber primært er investeret i andre
aktiver end værdipapirer, igen kommer uden for definitionen
af investeringsselskaber. Det drejer sig typisk om selskaber, hvis
virksomhed baserer sig på produktionsvirksomhed.
De fire partier er også enige i, at der er behov for en
overgangsregel, der forhindrer, at der sker beskatning af opgjorte
avancer for en periode uden hensyn til tidligere indtrufne tab
på samme aktier, hvor tabet ikke er fradragsberettiget.
Dermed undgås den situation, at der sker beskatning af
gevinster, man så at sige aldrig har haft.
Lige så vigtigt det er, at man betaler skat af det, man
tjener, eller af den gevinst, man får, og på den
måde bidrager til fællesskabet, lige så vigtigt
er det naturligvis, at man kun betaler skat af det, man tjener, de
gevinster man får, eller de værdier man har - hverken
mere eller mindre. Heri ligger principperne, at det er de bredeste
skuldre, der bærer de største byrder, samtidig med at
der gælder en grundlæggende retssikkerhed og rimelighed
for alle skatteydere. De principper er afgørende for det
fundament af solidaritet, som det danske samfund skal bygge
på.
Forslaget til overgangsordning i lovforslagets § 2 er dog
efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens mening udformet alt for bredt, idet det
giver mulighed for, at tab på aktier, der bliver omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19, nu kan modregnes i
efterfølgende gevinster på nyindkøbte
aktier.
Overgangsordningen burde i stedet være udformet som
overgangsordningen for hidtidige skattefri aktier pr. 19. maj 1993,
hvorefter der kun efterfølgende skete beskatning, når
aktierne blev solgt til en højere værdi end den
oprindelige anskaffelsesværdi.
Hertil kommer, at reglen er udformet således, at den
opgjorte tabskonto ikke alene kan benyttes til reduktion af
skattepligtig avance på nyanskaffede aktier, men at dette
også kan ske efter et aktionærskifte i det
pågældende selskab, der har haft de
pågældende tab.
Efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det
Radikale Venstres og Enhedslistens mening vil dette sammen med den
tilsvarende regel for porteføljeaktier hos selskaber i
§ 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 give mulighed for
handel med »underskudsselskaber«, idet sådanne
tab herefter kan eliminere skattepligtige gevinster hos selskaber
på efterfølgende investeringer i
aktieavancebeskatningslovens § 19-aktier henholdsvis
porteføljeaktier.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt., affattes
således:
»Koncernforbundne og nærtstående deltagere,
jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2, og
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, regnes i denne
sammenhæng for én deltager.«
[Nærtstående personer
betragtes som én deltager]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. § 19, stk. 3, 3. pkt., der bliver 5.
pkt., affattes således:
»Hvis et selskab har bestemmende indflydelse på et
selskab, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, ses der ved
opgørelsen efter 3. pkt. bort fra disse aktier, og i stedet
medregnes den andel af det andet selskabs aktiver, som svarer til
førstnævnte selskabs direkte eller indirekte
ejerforhold i det andet selskab.«
[Harmonisering af henvisningerne
til ligningslovens § 2, stk. 2, og konsekvensrettelser]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 10, stk. 10, affattes 5. og 6. pkt.
således:
»Det opgjorte nettokurstab fradrages efter de
principper, der gælder for tab omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 3 og 4, idet
nettokurstabet fradrages i nettogevinster efter
aktieavancebeskatningslovens § 19. Tab, der ikke kan fradrages
efter 5. pkt., fradrages i de følgende indkomstårs
nettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens §
19.«
[Nettokurstabet undergives samme
begrænsninger i adgangen til fremførsel som tab
på andre aktier]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. § 1,
nr. 01, har virkning fra og med indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2010 eller senere.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Fremadrettet virkningstidspunkt
for opgørelsen af nærtstående personer som
én deltager]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»§ 1« til: »§ 1, nr. 1,«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at nærtstående personer, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, betragtes som
værende én deltager, på samme vis som
koncernforbundne selskaber tælles som én deltager i
forbindelse med afgørelsen af, hvor mange deltagere
selskabet har.
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Eksempel
1:
Et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf 4 deltagere
er nærtstående, f.eks. et ægtepar og deres 2
børn, vil i forbindelse med opgørelsen af
deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk.
2, nr. 2, anses for at have 5 deltagere.
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Eksempel
2:
Omvendt vil et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf
2 deltagere er søskende, i forbindelse med opgørelsen
af deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19,
stk. 2, nr. 2, stadig tælles som 8 deltagere.
Til nr. 2
Der foreslås en harmonisering af
»holdingreglernes« henvisning til ligningslovens §
2, stk. 2, samt en konsekvensrettelse heraf. Der er ikke tale om
nogen indholdsmæssig ændring, men blot en
tydeliggørelse.
Derudover er der tale om en konsekvensrettelse som
følge af indsættelsen af de to nye punktummer i
aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, hvilket betyder, at
henvisningen i 3. pkt. til 1. pkt. i stedet bliver en henvisning
fra 5. pkt. til 3. pkt.
Til nr. 3
Det foreslås, at nettokurstab opgjort efter § 10,
stk. 10, i lov nr. 98 af 10. februar 2009 fremføres til
fradrag efter de samme principper, som gælder for tab
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 3 og 4,
idet kildeartsbegrænsningen dog er udformet således, at
nettokurstabet fradrages i nettogevinster efter
aktieavancebeskatningslovens § 19.
At fremførsel af uudnyttede nettokurstab skal ske efter
principperne i aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4,
indebærer, at adgangen til at anvende nettokurstabet
følger de samme regler som andre tab på aktier, der
fremføres efter aktieavancebeskatningslovens § 9, stk.
4. Heri ligger, at de omhandlede nettokurstab også i relation
til andre regler behandles på samme måde som tab
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 9.
Dette indebærer f.eks., at nettokurstabene vil
være omfattet af fusionsskattelovens § 8, stk. 8, og
derfor ikke vil kunne videreføres af det modtagne selskab
efter en skattefri fusion. Som et andet eksempel kan nævnes,
at adgangen til at anvende nettokurstabene efter en akkord m.v.
begrænses efter reglerne i ligningslovens § 15, stk. 2
og 3.
Til nr. 4
Det foreslås, at opgørelsen af
nærtstående personer som én deltager
først får virkning for indkomstår, der
påbegyndes fra og med den 1. januar 2010.
Ændringen kan i den konkrete situation både
indebære en lempelse og en stramning. Det foreslås
derfor, at ændringen kun får fremadrettet
virkning.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensrettelse
som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Henrik Rasmussen KF Anders Samuelsen
LA nfmd. Nick Hækkerup
S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 55
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Meddelelse om, at der åbnes for
spørgsmål på lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Supplerende høringssvar og
høringsskema, fra skatteministeren |
7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
8 | 2. udkast til betænkning |
9 | Henvendelse af 8/12-09 fra Bech-Bruun
Advokatfirma |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/12-09 fra Bech-Bruun Advokatfirma |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 55
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren allerede ved
behandlingen af L 23, 2008-09, var bekendt med problemstillingen om
selskaber, der kommer i klemme ved overgang til lagerbeskatning,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren kan redegøre
for, hvor stort et utilsigtet provenutab der er tale om - eventuelt
i form af et skøn, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om at bekræfte, at den
nettokurstabskonto, der skal opgøres efter lovforslagets
§ 2, omfatter det berørte selskabs samtlige aktier og
investeringsforeningsbeviser med mere end 3 års
besiddelsestid, som det berørte selskab havde den 1/1-09,
altså også aktier m.v., hvorpå der var
urealiserede gevinster den 1/1-09, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at oplyse, hvor mange selskaber
man formoder vil blive omfattet af ændringen af
overgangsreglen i lovforslagets § 2, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om baggrunden for, at lovforslagets
§ 2 er formuleret så bredt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det opgjorte nettokurstab efter lovforslagets § 2 i fremtiden
kan fratrækkes i gevinster på aktier og lign. omfattet
af aktieavancebeskatningslovens § 19 på aktier m.v., der
er anskaffet i 2009 og senere, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om at bekræfte, at et
nettokurstab opgjort efter reglerne i lovforslagets § 2 vil
kunne fremføres, selv om selskabet skifter aktionærer,
da dette ikke er begrænset af reglerne om
underskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om
underskudsbegrænsning ved aktionærskifte, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at bekræfte, at et
nettokurstab opgjort efter reglerne i lovforslagets § 2 vil
kunne fremføres, selv om selskabet er omfattet af en akkord,
der er omfattet af kursgevinstlovens § 24, idet
fremførsel af nettokurstabskontoen ikke er begrænset
af reglerne om underskudsfremførsel i ligningslovens §
15 om underskudsbegrænsning ved akkord m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvorledes nettokurstabskontoen
opgjort efter reglerne i lovforslagets § 2 påvirkes af,
at selskaber, der har en sådan nettokurstabskonto, deltager i
en skattefri omstrukturering omfattet af fusionsskatteloven, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om at bekræfte, at et
nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22, stk. 9, i lov nr.
525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om selskabet
skifter aktionærer, da dette ikke er begrænset af
reglerne om underskudsfremførsel i ligningslovens § 15
om underskudsbegrænsning ved aktionærskifte, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at bekræfte, at et
nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22, stk. 9, i lov nr.
525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om selskabet
er omfattet af en akkord, der er omfattet af kursgevinstlovens
§ 24, idet fremførsel af nettokurstabskontoen ikke er
begrænset af reglerne om underskudsfremførsel i
ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved akkord
m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvorledes nettokurstabskontoen
efter § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009
påvirkes af, at selskaber, der har en sådan
nettokurstabskonto, deltager i en skattefri omstrukturering
omfattet af fu-sionsskatteloven, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at bekræfte, at der ved
§ 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 er skabt mulighed
for en omfattende handel med underskudsselskaber, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om at belyse, i hvilket omfang et
selskab, der bliver omfattet af undtagelsesreglen i lovforslagets
§ 1, vil blive omfattet af aktieavancebeskatningslovens §
19 som investeringsselskab i 2010 og 2011 efter afhændelse af
aktieposten i datterselskabet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
15 | Spm. om, i hvilket omfang selskaber, der
er investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 19, har pligt til at oplyse sine aktionærer om, at de
er omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvordan selskaber, hvis
indkomstår 2009 er afsluttet, skal selvangive den opgjorte
kurstabskonto efter reglerne i lovforslagets § 3, stk. 3, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om der kan ske digital selvangivelse
for indkomståret 2009 af den opgjorte kurstabskonto efter
lovforslagets § 2, jf. pligten til selvangivelse af
kurstabskontoen i lovforslagets § 3, stk. 3, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om i fortsættelse af svaret
på spørgsmål 7 at bekræfte, at der, efter
at en række selskaber er blevet omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19, f.eks.
formueplejeselskaberne, og der ved lovforslagets § 2 skabes
mulighed for fremførsel af tab til modregning i fremtidige
gevinster på aktieavancebeskatningslovens § 19-aktier,
vil være et marked for salg af selskaber, der har en
kurstabskonto efter lovforslagets § 2, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om i fortsættelse af svarene
på spørgsmål 10 og 13 at bekræfte, at der
fra 2010, hvor selskaber uanset ejertid beskattes af avance
på porteføljeaktier, vil være et marked for
køb af selskaber med en kurstabskonto efter reglerne i
§ 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm., om at bekræfte, at hvis et
dansk selskab har den bestemmende indflydelse, jf.
selskabsskattelovens § 32, i et investeringsselskab omfattet
af aktieavancebeskatningslovens § 19, skal det danske
moderselskab beskattes efter reglerne for CFC-beskatning i
selskabsskattelovens § 32 af renteindtægter og
kursavance og udbytte af porteføljeaktier i det skattefri
investeringsselskab, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og skatteministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og
EL.
Spørgsmål 6:
Kan ministeren bekræfte, at det opgjorte nettokurstab
efter lovforslagets § 2 i fremtiden kan fratrækkes i
gevinster på aktier og lign. omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 på aktier m.v., der er
anskaffet i 2009 og senere, herunder i aktier i
investeringsselskaber og lign. der ikke eksisterede den 1. januar
2009.
Svar:
Det kan bekræftes.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes bekræfte, at et nettokurstab opgjort
efter reglerne i lovforslagets § 2 vil kunne fremføres,
selv om selskabet skifter aktionærer, da dette ikke er
begrænset af reglerne om underskudsfremførsel i
ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved
aktionærskifte.
Svar:
Det kan bekræftes, at adgangen til fremførsel af
det pågældende nettokurstab ikke begrænses efter
ligningslovens § 15, stk. 7-12, selv om selskabet skifter
aktionærer. Nettokurstab efter den foreslåede
bestemmelse i § 10, stk. 10 i lov nr. 98 af 10. februar 2009
behandles dermed på samme måde som andre tab på
aktier, der kan fremføres efter et
aktionærskifte.
Reglerne i ligningslovens § 15, stk. 7-12,
indebærer således ingen begrænsning i anvendelsen
af fradragsberettigede tab, tab, der kan fremføres efter
reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4 og §
43, stk. 3, kursgevinstlovens § 31, stk. 3, og § 31 A,
stk. 3, og ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 3.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på
spørgsmål 10.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes bekræfte, at et nettokurstab opgjort
efter reglerne i § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009
vil kunne fremføres, selv om selskabet skifter
aktionærer, da dette ikke er begrænset af reglerne om
underskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om
underskudsbegrænsning ved aktionærskifte.
Svar:
Reglerne i ligningslovens § 15, stk. 7-12,
begrænser anvendelsen af underskud, når mere end 50
procent af aktiekapitalen eller stemmerettighederne i et selskab
ved indkomstårets udløb ejes af andre aktionærer
end ved begyndelsen af et tidligere indkomstår, hvor
selskabet havde underskud.
Reglerne begrænser kun anvendelsen af underskud i den
skattepligtige indkomst. Derimod indebærer reglerne ingen
begrænsning i anvendelsen af fradragsberettigede tab, tab,
der kan fremføres efter reglerne i
aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4, og § 43, stk.
3, kursgevinstlovens §§ 31, stk. 3, og 31 A, stk. 3, og
ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 3.
Da nettokurstab behandles på samme måde som andre
tab på aktier, der kan fremføres efter et
aktionærskifte, kan jeg bekræfte, at fremførsel
af nettokurstab ikke begrænses efter ligningslovens §
15, stk. 7-12, selv om selskabet skifter aktionærer.