Fremsat den 29. oktober 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Etablering af VEU-centre og centerråd
m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
lov nr. 49 af 28. januar 2009, § 6 i lov nr. 478 af 12.
juni 2009 og § 10 i lov nr. 482 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Hver institution fastlægger antallet af lokale
uddannelsesudvalg efter drøftelse med de relevante
efteruddannelsesudvalg.«
2. I
§ 9, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »arbejdsformidlingen« til:
»jobcenteret«.
3. I
§ 9, stk. 6,
indsættes efter »Udvalgene kan«: »efter
drøftelse med de relevante
efteruddannelsesudvalg«.
4.
Efter § 9 indsættes:
»Kapitel 3 a
VEU-centre og
centerråd
VEU-centre
§ 9
a. Undervisningsministeren træffer efter udtalelse fra
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse beslutning om geografisk
dækningsområde for mindst 8 og højst 14 centre
for voksen- og efteruddannelse, VEU-centre.
Stk. 2. Et
VEU-center har til formål at medvirke til at skabe
større fokus på kvalitet og effekt af den
grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen- og
efteruddannelsesindsats.
Stk. 3. Et
VEU-center arbejder for opfyldelsen af sit formål ved at
1) skabe
større overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbuddene,
herunder ved at tilbyde brugerne rådgivning om, hvordan og
hvor de kan få dækket deres uddannelsesbehov,
2) medvirke til at
koordinere virksomhedsopsøgende arbejde,
markedsføring og uddannelsesinstitutionernes
rådgivning af virksomheder og ansatte og
3) afdække
behov for samt koordinere og iværksætte analysearbejde
i forhold til uddannelsesindsatsen.
Stk. 4. Et
VEU-center kan påtage sig andre relevante opgaver end de
opgaver, som er nævnt i stk. 3 for institutioner, der
medvirker i VEU-centret, offentlige myndigheder og aktører
på det lokale og regionale arbejdsmarked.
§ 9
b. Undervisningsministeren udpeger blandt
uddannelsesinstitutioner, som er omfattet af lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, og som er godkendt til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelse efter § 16, stk. 1, i hvert
dækningsområde, jf. § 9 a, stk. 1, en
uddannelsesinstitution til at varetage funktionen som VEU-center
for det pågældende område. Udpegningen sker efter
udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
Rådets udtalelse indhentes, efter at de godkendte udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelse i det pågældende område
har haft mulighed for i forening at afgive indstilling til
undervisningsministeren om ansvar for varetagelse af
VEU-centerfunktion.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse samt centerrådet, jf.
§ 9 f, fratage en uddannelsesinstitution
VEU-centerfunktionen, hvis institutionen ikke varetager funktionen
tilfredsstillende.
§ 9
c. Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager
VEU-centerfunktionen, skal
1) udarbejde en
årlig handleplan for centrets virke,
2) udarbejde en
årlig beretning til Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse om samspillet med de regionale aktører,
ressourcer og aktiviteter og
3) indgå en
udviklingskontrakt med Undervisningsministeriet.
§ 9
d. Undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om VEU-centrene.
§ 9
e. Undervisningsministeren yder tilskud til varetagelse af
funktionen som VEU-center til den pågældende
uddannelsesinstitution, jf. § 9 b. Tilskuddets
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove.
Centerråd
§ 9
f. Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager
VEU-centerfunktionen, nedsætter et centerråd, som
rådgiver bestyrelsen om VEU-centrets virke.
Stk. 2.
Centerrådet sammensættes af et bestyrelsesmedlem fra
hver udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser og hvert
voksenuddannelsescenter, som har hjemsted i VEU-centrets
geografiske dækningsområde, jf. § 9 a,
stk. 1. Centerrådet kan udpege tilforordnede uden
stemmeret.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
centerrådene, herunder om deres sammensætning og
opgaver.«
5. I
§ 16, stk. 1,
indsættes som 4. og 5. pkt.:
»Godkendelsen gives landsdækkende eller til et
andet nærmere afgrænset geografisk område.
Godkendelse forudsætter, at uddannelsesinstitutionen
medvirker i det VEU-center, som dækker det geografiske
område, hvor uddannelsesinstitutionen har
hjemsted.«
6. I
§ 16 indsættes efter
stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 4. Den
godkendte udbyder, jf. stk. 1-3, forestår selv
undervisningen og aktiviteten. Udbyderen kan dog indgå aftale
med en anden godkendt udbyder eller en institution for
erhvervsrettet uddannelse, som ikke er godkendt efter stk. 1,
om, at denne forestår undervisningen eller aktiviteten for
udbyderen som udlagt undervisning eller aktivitet.«
Stk. 4, bliver herefter stk. 5.
7. I
§ 17, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Undervisningsministeren kan endvidere tilbagekalde
godkendelse efter § 16, stk. 1, hvis en fastsat
minimumsaktivitet ikke opretholdes, eller udbudsgodkendelsen
misligholdes.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 16, stk. 1, 4. og 5. pkt., § 16,
stk. 4, og § 17, stk. 2, 2. pkt., i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som affattet ved § 1, nr.
5-7, i denne lov, træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 3.
VEU-centrene etableres med virkning fra den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Den 29. april 2009 indgik regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og
Det Radikale Venstre en aftale om en samlet styrkelse af det
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde (VEU).
Aftalen (Aftale om AMU-udbud og VEU-centre) indebærer
-
iværksættelse af en ny AMU-udbudsrunde,
- etablering af
8-14 regionale voksen- og efteruddannelsescentre (VEU-centre),
og
- at opgaverne i de
eksisterende voksenvejledningsnetværk, for så vidt
angår virksomhederne og deres ansatte, overgår til
VEU-centrene.
Undervisningsministeriet gennemførte i sommeren 2009 en
udbudsrunde på AMU-området. Institutioner for
erhvervsrettet uddannelse m.fl., herunder private
uddannelsesinstitutioner, ansøgte om godkendelse til at
udbyde uddannelser inden for de fælles kompetencebeskrivelser
(FKB) på baggrund af fastlagte kriterier og rammer. Efter
inddragelse af efteruddannelsesudvalgene og Rådet for Voksen-
og Efteruddannelse (VEU-rådet) gav undervisningsministeren i
august 2009 ansøgerne besked om godkendelser og afslag.
Godkendelserne har virkning fra den 1. januar 2010.
Aftalen om at etablere 8-14 regionale VEU-centre
udmøntes med dette lovforslag.
Etablering af VEU-centre er en naturlig anledning til at
revurdere samspillet mellem de forskellige partsorganer, herunder
især mellem efteruddannelsesudvalgene og de lokale
uddannelsesudvalg med henblik på regelændringer. Efter
ønske fra arbejdsmarkedets parter foreslås
efteruddannelsesudvalgene i højere grad inddraget i visse
beslutninger vedrørende de lokale uddannelsesudvalg. Der
henvises til afsnit 3.1.
VEU-centrene foreslås udpeget af undervisningsministeren
og etableret på eksisterende uddannelsesinstitutioner, som er
godkendt til at udbyde AMU, og som er omfattet af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det foreslås, at hvert center skal dække et
geografisk område, som forud for udpegningen af de konkrete
centre fastlægges af undervisningsministeren efter udtalelse
fra VEU-Rådet.
Partierne bag »Aftale om AMU-udbud og VEU-centre«
er enige om, at VEU-centrene skal tilstræbe, at
rådgivningen til virksomheder, ansatte samt borgere, som
henvender sig, sker således, at de pågældendes
uddannelsesbehov og dækning heraf kommer i fokus, herunder
særligt mulighederne for at få dækket deres
uddannelsesbehov i nærområdet og således, at det
politiske ønske om regional uddannelsesdækning bliver
tilgodeset i VEU-centrenes virke.
Som følge af, at voksenvejledningsnetværkenes
opgaver vedrørende virksomhederne og deres ansatte skal
overgå til VEU-centrene, foreslås det, at medlemmer af
voksenuddannelsescentrenes (VUC'ernes) bestyrelser sammen med
medlemmer af de medvirkende AMU-uddannelsesinstitutioners
bestyrelser skal indgå som ordinære medlemmer af et
centerråd, som skal rådgive bestyrelsen for en
uddannelsesinstitution, der varetager VEU-centerfunktion, om
VEU-centerets virke.
Der henvises til afsnit 3.2.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om justering og
præcisering af visse bestemmelser om udbud af
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU). Der henvises til afsnit 3.3.
Undervisningsministeriet vil i begyndelsen af 2012 foretage en
evaluering af AMU-udbuddet og VEU-centerfunktionerne. Der henvises
til afsnit 4.
2. Gældende ret
2.1. Lokale uddannelsesudvalg ved
institutioner, som udbyder AMU
Institutioner, der er godkendt til at udbyde AMU, er
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, f.eks. tekniske
skoler, handelsskoler, AMU-centre og social- og sundhedsskoler samt
private institutioner og enkelte professionshøjskoler.
De enkelte uddannelsesinstitutioner, bortset fra private
institutioner og professionshøjskoler, nedsætter
lokale uddannelsesudvalg, jf. § 9 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Hver uddannelsesinstitution
beslutter antallet af lokale uddannelsesudvalg.
Udvalgene rådgiver institutionerne i
spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der er
omfattet af udvalgets virksomhedsområde, og virker for
samarbejde mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked. Lokale
repræsentanter for arbejdsgivere og arbejdstagere udpeges til
de lokale uddannelsesudvalg af de landsdækkende
efteruddannelsesudvalg og skal udgøre flertallet i
udvalgene.
De lokale uddannelsesudvalg nedsat efter AMU-loven kan
beslutte at lægge sig sammen med de lokale uddannelsesudvalg
nedsat efter lov om erhvervsuddannelse, jf. AMU-lovens
§ 9, stk. 6.
Arbejdsmarkedets parter har i juni 2009 i regi af
VEU-rådet tilkendegivet ønske om, at
efteruddannelsesudvalgene inddrages ved fastlæggelse af antal
lokale uddannelsesudvalg ved hver uddannelsesinstitution og i
forbindelse med beslutning om sammenlægning af lokale
uddannelsesudvalg nedsat efter AMU-loven med lokale
uddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelse.
Udlagt undervisning og aktivitet kan ifølge
administrativ praksis ske til uddannelsesinstitutioner, som er
godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der
er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. Der gives med
lovforslaget hjemmel til, at udlagt undervisning og aktivitet ikke
alene kan ske til andre uddannelsesinstitutioner, som er godkendt
til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, men også til
uddannelsesinstitutioner for erhvervsrettet uddannelse, som fra den
1. januar 2010 ikke er godkendt til AMU.
2.2.
Voksenvejledningsnetværk
Voksenvejledningsnetværkene er et af
indsatsområderne i aftalen af 18. juni 2007 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om »Bedre vejledning
og rådgivning til beskæftigede og
virksomheder«.
Netværkene har til formål, gennem en intensivering
og professionalisering af voksenvejledningen og den
opsøgende rådgivning, at styrke opkvalificeringen af
de mindst uddannelsesvante grupper på arbejdsmarkedet og
understøtte kompetenceudviklingen i navnlig de små og
mellemstore virksomheder. Samarbejdet i netværkene skal som
et minimum omfatte de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, der
udbyder voksen- og efteruddannelse, samt VUC.
Voksenvejledningsnetværkenes bevillinger udløber
med udgangen af 2009.
3. Den foreslåede ordning
3.1. Lokale uddannelsesudvalg og
efteruddannelsesudvalg
Samspillet mellem lokale uddannelsesudvalg og
efteruddannelsesudvalg foreslås efter ønske fra
VEU-rådet styrket ved, at efteruddannelsesudvalgene som noget
nyt inddrages, når uddannelsesinstitutionen skal træffe
beslutning om antallet af lokale uddannelsesudvalg ved den enkelte
uddannelsesinstitution, og når udvalgene vil beslutte, om der
skal ske sammenlægning med lokale uddannelsesudvalg ved
erhvervsuddannelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 1
(§ 9, stk. 1) og 3 (§ 9, stk. 6), og
bemærkningerne hertil. En forudsætning for, at
sammenlægningen kan ske, er dog, at skolerne i medfør
af § 40, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelse
tilsvarende beslutter at lade sammenlægningen finde
sted.
Ved at inddrage efteruddannelsesudvalgene får disse
bedre mulighed for at medvirke til, at alle lokale
uddannelsesudvalg fungerer godt. Dette kan f.eks. ske ved, at
institutioner og efteruddannelsesudvalg drøfter en
opgavefordeling, som sikrer, at medlemmerne af de lokale
uddannelsesudvalg får en grundig introduktion samt
løbende opdatering om AMU-systemet og uddannelserne. Dermed
styrkes medlemmernes engagement og bidrag til
opgaveløsningen.
De lokale uddannelsesudvalgs arbejde kan ligeledes
understøttes ved, at repræsentanter for
uddannelsesinstitutioner, lokale uddannelsesudvalg,
efteruddannelsesudvalg m.fl. udarbejder en skabelon til en
aktivitetskalender som inspiration til lokale uddannelsesudvalg,
herunder en beskrivelse af de opgaver og lokale interessenter, det
normalt vil være relevant at arbejde med i lokale
uddannelsesudvalg. Opgaverne kan bl.a. omfatte rådgivning om
uddannelsesbehov, udbudspolitik, kvalitetssikring og evaluering,
herunder kan det foreslås, inden for hvilke områder
lokale uddannelsesudvalg kan have indstillingsret til
institutionernes bestyrelser.
3.2. Etablering af VEU-centre og
centerråd
Efter lovforslaget beslutter undervisningsministeren
geografisk dækningsområde for 8-14 VEU-centre. Centrene
skal tilsammen dække hele landet. Inden for hvert geografisk
område udpeger ministeren en uddannelsesinstitution, som er
godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse, til at varetage
funktionen som VEU-center. Kun uddannelsesinstitutioner, som er
omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 22. september 2008, kan udpeges
til at være VEU-center. VEU-centrene skal etableres den 1.
januar 2010.
Undervisningsministeren fastlægger VEU-centrenes
geografiske dækningsområder efter indhentelse af
udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse,
VEU-rådet. Forinden vil undervisningsministeren invitere
relevante bestyrelses- og lederforeninger samt repræsentanter
for organisationer, der er repræsenteret i VEU-rådet,
til dialog om afgrænsningen af
VEU-centerområderne.
De godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser i
dækningsområdet afgiver indstilling om, hvilken udbyder
blandt dem der bør varetage funktionen som VEU-center.
Når VEU-rådet har udtalt sig om indstillingen,
forelægges indstillingen for undervisningsministeren, der
herefter udpeger uddannelsesinstitutionerne med
VEU-centerfunktioner.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4
(§ 9 b), og bemærkningerne hertil.
VEU-centrene skal medvirke til at skabe større fokus
på kvalitet og effekt af den grundlæggende
erhvervsrettede og almene voksen- og efteruddannelsesindsats, bl.a.
ved at skabe større overskuelighed på tværs af
uddannelsesudbuddet, herunder sikre at især nye brugere og
brugere med komplekse uddannelsesbehov kun behøver at
henvende sig på ét uddannelsessted for at få
hjælp til at få løst deres uddannelsesbehov.
Endvidere skal centrene have en koordinerende rolle i forbindelse
med virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring,
behov for analyser m.v. Omdrejningspunktet for VEU-centrenes
arbejde vil være arbejdsmarkedsuddannelserne.
Et VEU-center vil kunne påtage sig andre relevante
opgaver for institutioner, der medvirker i VEU-centret, for
offentlige myndigheder og for aktører på det lokale og
regionale arbejdsmarked.
Endvidere overgår opgaverne fra de eksisterende lokale
voksenvejledningsnetværk til VEU-centrene, og de lokale
voksenvejledningsnetværk nedlægges.
Undervisningsministeriet indgik den 11. marts 2008 aftale med
Nationalt Center for Kompetenceudvikling om at evaluere de lokale
voksenvejledningsnetværk i slutningen af 2009. Aftalen blev i
juni 2009 aftalt justeret, således at den for så vidt
angår rådgivning af virksomheder og deres ansatte
belyser relevante erfaringer til brug for udvikling af de kommende
VEU-centre. Herudover skal evalueringen belyse behov i forhold til
den individuelle vejledning, som kan danne baggrund for en eventuel
beslutning om den fremtidige samlede voksenvejledningsindsats. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 a og
b), og bemærkningerne hertil.
Bestyrelserne for de uddannelsesinstitutioner, som varetager
VEU-centerfunktioner, skal efter lovforslaget udarbejde
årlige handleplaner for deres virke samt årsberetninger
til Rådet for Voksen- og Efteruddannelse om samspillet med de
lokale ressourcer og aktiviteter m.v. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 c, nr. 1 og 2),
og bemærkningerne hertil.
Bestyrelserne skal endvidere indgå udviklingskontrakter
med Undervisningsministeriet. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4 (§ 9 c, nr. 3), og
bemærkningerne hertil.
Lovforslaget indebærer, at det er en forudsætning
for at blive godkendt til at udbyde AMU, at
uddannelsesinstitutioner medvirker i det lokale
VEU-centersamarbejde, herunder indgår i det centerråd,
der skal rådgive bestyrelsen for den institution, hvorved
centret er placeret, jf. lovforslagets § 1, nr. 4
(§ 9 f). Lovforslaget ændrer ikke ved, at det er
den enkelte institution, der har udbudsgodkendelse til AMU.
Der nedsættes et centerråd for hvert VEU-center.
Et centerråd nedsættes af bestyrelsen for den
uddannelsesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen i det
pågældende geografiske område. Centerråddet
skal rådgive den pågældende
uddannelsesinstitutions bestyrelse om VEU-centrets virke og sikre,
at alle de medvirkende institutioner bidrager til at løse
VEU-centrets opgaver. Centerrådenes medlemmer udgøres
af én bestyrelsesrepræsentant fra hver af
AMU-udbyderne og én bestyrelsesrepræsentant fra hver
af VUC´erne med hjemsted i VEU-centrets geografiske
dækningsområde. Endvidere kan centerrådet
beslutte at udpege tilforordnede uden stemmeret fra andre
uddannelsesinstitutioner, herunder fra f.eks.
uddannelsesinstitutioner, som er beliggende i et andet VEU-centers
geografiske område, eller som ikke udbyder AMU, men anden
form for voksen- og efteruddannelse, samt repræsentanter for
regionale myndigheder m.fl. Det foreslås samtidig, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om centerrådene, herunder om deres
sammensætning og opgaver. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4 (§ 9 f), og bemærkningerne
hertil.
3.3. Justering af bestemmelser om
AMU-udbud
De foreslåede bestemmelser til AMU-lovens
§ 16, stk. 1 og § 17, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, omhandler nye krav til
AMU-udbyderne og skal sikre uddannelsesdækning i hele landet
og faglig bæredygtighed hos alle AMU-udbydere. Endvidere
stilles der krav om, at alle AMU-udbydere skal medvirke i et af de
nye VEU-centre og dermed arbejde sammen med de øvrige
AMU-udbydere og VUC om at løfte uddannelsesopgaven i
VEU-centrets geografiske område til gavn for virksomheder,
medarbejdere og arbejdsmarkedet.
Det foreslås endvidere, at AMU-udbyderne fremover skal
have mulighed for at udlægge undervisning og aktivitet ikke
alene til andre uddannelsesinstitutioner, som er godkendt til udbud
af arbejdsmarkedsuddannelser, men også til
uddannelsesinstitutioner for erhvervsrettet uddannelse, som fra den
1. januar 2010 ikke er godkendt til AMU. Baggrunden herfor er et
ønske om at skabe mulighed for at kunne dække behovet
for geografisk nærhed for brugerne eller udnytte
særlige spidskompetencer. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.
4. Evaluering
Partierne bag aftalen af 29. april 2009 om AMU-udbud og
VEU-centre er enige om, at Undervisningsministeriet i begyndelsen
af 2012 skal foretage en evaluering af AMU-udbuddet og
VEU-centerfunktionerne, herunder bl.a. ordningens effekt på
uddannelser i yderområderne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Af aftalen af 29. april 2009 om AMU-udbud og VEU-centre
fremgår følgende: »Til finansiering af
VEU-centrene afsættes der 8-14 mio. kr. til et fast tilskud
til de enkelte VEU-centre, svarende til 1 mio. kr. pr. VEU-center.
Midlerne til VEU-centrene finansieres ved en modsvarende reduktion
af de eksisterende undervisningstilskud. Spørgsmålet
om finansieringen af centrene kan tages op i forbindelse med
forhandlingerne om udmøntningen af Globaliseringspuljen i
efteråret 2009.«
Til VEU-centre vil der endvidere kunne oppebæres
indtægter i form af gaver, tilskud og lignende fra fonde,
organisationer og virksomheder samt offentlige myndigheder, ligesom
der vil kunne drives indtægtsdækket virksomhed. For
denne indtægtsdækkede virksomhed gælder reglerne
i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 136 af 1. marts 2006.
Forslaget medfører en forenkling af den statslige
styring af udvalgte opgaver, som i dag varetages af ca. 120
AMU-udbydere og 22 voksenvejledningsnetværk, og som herefter
vil blive varetaget af 8-14 VEU-centre. Forslaget medfører
dog samtidig, at Undervisningsministeriet fremover får til
opgave at indgå udviklingskontrakter med bestyrelserne for de
uddannelsesinstitutioner, som varetager
VEU-centerfunktionerne.
Lovforslaget indebærer samlet set ikke øgede
administrative konsekvenser for staten.
Forslaget medfører en forenkling af samarbejdet mellem
regionerne og uddannelsesinstitutionerne, idet en række af de
samarbejdsopgaver, som hidtil er varetaget af alle AMU-udbydere og
voksenvejledningsnetværk, i fremtiden vil kunne varetages af
VEU-centrene.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
kommuner.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.fl.:
Bestyrelsesforeningen for professionshøjskoler,
Bestyrelsesforeningen for social- og sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
El-Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Metal, Danske Erhvervsskoler - bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - lederne, Danske Produktionshøjskolers
lærerforening, Danske Regioner, De landsdækkende
oplysningsforbund, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
centrale Handicap Råd, DI - Organisation for erhvervslivet,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Fagligt Fælles Forbund - 3F, FOA - Fag og arbejde, Forbundet
Træ-Industri-Byg i Danmark, Foreningen af
Daghøjskoler, Foreningen af direktører og forstandere
ved AMU-centrene, Foreningen af ledere ved danskuddannelserne,
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Handelsskolernes Lærerforening, HK/Danmark, KL (Kommunernes
Landsforening), Landorganisationen i Danmark (LO),
Landssammenslutningen af kursusstuderende (LAK), Lederforeningen
for VUC, Ledernes Hovedorganisation, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejderforbundet, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen - og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen, TEKNIQ og
Uddannelsesforbundet.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet set indebærer lovforslaget
ikke øgede administrative konsekvenser for staten. Forslaget medfører en forenkling af
samarbejdet mellem regionerne og uddannelsesinstitutioner. Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 9, stk. 1)
Det foreslås, at beslutningen om at fastlægge
antallet af lokale uddannelsesudvalg ved en institution
træffes af institutionen efter drøftelse med de
relevante efteruddannelsesudvalg. Drøftelsen er ikke
bindende. Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.1.
Til nr. 2 (§ 9, stk. 4)
Forslaget er en konsekvens af, at der pr. 1. august 2009 er
etableret et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem. Der
henvises til beskæftigelsesministerens lovforslag nr. L 185
af 31. marts 2009, som blev vedtaget i Folketinget den 29. maj
2009.
Til nr. 3 (§ 9, stk. 6)
Det foreslås, at beslutningen om at sammenlægge
lokale uddannelsesudvalg nedsat efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser med de lokale uddannelsesudvalg nedsat
efter lov om erhvervsuddannelser træffes efter
drøftelse med de relevante efteruddannelsesudvalg.
Drøftelsen er ikke bindende. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr. 4 (§§ 9 a - 9 f)
Der forslås indsat et nyt kapitel om VEU-centre og
centerråd.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, bemyndiges
undervisningsministeren til at beslutte den geografiske
afgrænsning af 8-14 områder med henblik på
etablering af et tilsvarende antal voksen- og
efteruddannelsescentre (VEU-centre). Hvert VEU-center skal
dække et afgrænset geografisk område, og
VEU-centrene skal tilsammen dække hele landet. Inddeling af
landet i VEU-centerområder vil ske efter udtalelse fra
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet).
Ministeren kan således træffe beslutning om nye
geografiske afgrænsninger i fremtiden.
Med de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 2 og 3, om
VEU-centrenes formål og opgave vil VEU-centrene skulle
medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og
effekt af den grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen-
og efteruddannelsesindsats, bl.a. ved at skabe overskuelighed for
brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne
rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket
deres uddannelsesbehov. Samtidig styrkes og koordineres udbydernes
opsøgende, rådgivende og afklarende arbejde inden for
centrets dækningsområde. Med bestemmelserne i
§ 9 a, stk. 3, nr. 1 og 2, overflyttes de opgaver
vedrørende virksomheder og deres ansatte, der hidtil er
blevet udført af Voksenvejledningsnetværket, til
VEU-centret.
VEU-centrene vil efter forslaget til § 9 a, stk. 4, også have
mulighed for at påtage sig opgaver for enkelte eller alle de
godkendte udbydere af AMU indenfor centrets område, for
offentlige myndigheder og for aktører på det lokale og
regionale arbejdsmarked.
Undervisningsministeren træffer efter forslaget til
§ 9 b, stk. 1,
beslutning om, hvilken uddannelsesinstitution i det
pågældende område, som skal varetage funktionen
som VEU-center. De uddannelsesinstitutioner, der kan komme i
betragtning, skal udover at være godkendt som AMU-udbyder,
jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelser § 16, stk. 1,
være omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 22. september
2008.
Før ministeren kan træffe beslutning om, hvilken
institution der skal varetage VEU-centerfunktionen, skal de
godkendte udbydere af AMU i området have haft mulighed for i
forening at afgive indstilling herom til ministeren, ligesom
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) skal
have haft mulighed for at udtale sig om spørgsmålet.
Hvis udbyderne efter anmodning ikke afgiver en indstilling til
Undervisningsministeriet, eller der afgives en delt indstilling,
kan ministeren træffe beslutning alene på baggrund af
VEU-rådets udtalelse.
Kun uddannelsesinstitutioner med hjemsted inden for det
pågældende VEU-centerområde kan varetage
funktionen som VEU-center. Som følge heraf vil en
AMU-udbyder, som har en afdeling i et VEU-centerområde, men
hjemsted i et andet område, ikke kunne varetage
VEU-centerfunktionen i det område, hvor afdelingen er
beliggende.
VEU-centrene etableres som funktioner på eksisterende
uddannelsesinstitutioner, som er godkendt til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), og som er omfattet af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Et VEU-center skal i
forhold til offentligheden fremstå som en synlig del af
uddannelsesinstitutionens virksomhed, f.eks. via egen hjemmeside
på internettet.
Efter den foreslåede bestemmelse til § 9 b, stk. 2, kan
undervisningsministeren fratage en uddannelsesinstitution
VEU-center funktionerne, hvis institutionen ikke varetager
funktionen tilfredsstillende. Ministeren indhenter til brug for sin
beslutning en udtalelse fra VEU-rådet og Centerrådet
om, hvorvidt uddannelsesinstitutionen vurderes at kunne varetage
funktionen på tilfredsstillende vis.
De enkelte VEU-centre skal efter forslaget til § 9 c, nr. 1, hvert år
udarbejde en handleplan for centrets virke, herunder om opgaver og
samarbejdsrelationer, som skal godkendes af
uddannelsesinstitutionens bestyrelse. Handleplanen skal bl.a.
indgå i grundlaget for den udviklingskontrakt, som
bestyrelsen for den uddannelsesinstitution, der varetager
VEU-center-funktionen, indgår med Undervisningsministeriet.
Det forventes ikke, at der vil blive stillet særlige krav til
handleplanernes form og indhold, men Undervisningsministeriet vil
udarbejde en skabelon til inspiration for VEU-centrene.
Endvidere skal de enkelte VEU-centre efter forslaget til § 9 c, nr. 2, udarbejde en
årlig beretning til Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse om samspillet med de regionale aktører,
ressourcer og aktiviteter, som ligeledes skal godkendes af
uddannelsesinstitutionens bestyrelse. Det forventes ikke, at der
vil blive stillet særlige krav til beretningernes form og
indhold, men Undervisningsministeriet vil udarbejde en skabelon til
inspiration for VEU-centrene.
Efter forslaget til § 9 c, nr.
3, skal bestyrelserne indgå udviklingskontrakter med
Undervisningsministeriet for de enkelte VEU-centre.
De opgaver, som bestyrelsen skal stå for i medfør
af den foreslåede bestemmelse i § 9 c, nr. 1-3, er ikke
udtømmende. Andre relevante opgaver kan komme på tale,
når der f.eks. skal fastsættes udviklingskontrakter
mellem Undervisningsministeriet og hver enkelt bestyrelse.
Ifølge forslaget til § 9
d bemyndiges undervisningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om VEU-centre. Hensigten med den
foreslåede bemyndigelse er at fastsætte regler bl.a. om
udviklingskontrakters indhold, varighed og opfølgning,
herunder hvor hyppigt der skal indgås nye kontrakter, og
endvidere om at VEU-centrets handleplan skal indgå i
grundlaget for den pågældende udviklingskontrakt.
De uddannelsesinstitutioner, hvor VEU-centrene er placeret,
vil efter forslaget til § 9 e
modtage tilskud fra staten for at varetage funktionen. Tilskud vil
blive givet som grundtilskud, der afsættes på de
årlige finanslove. Til VEU-centeropgaven vil tillige kunne
modtages forsøgs- og udviklingsmidler samt andre midler, som
har til formål af fremme og understøtte almen og
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Der henvises i
øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 5.
Efter forslaget til § 9 f,
stk. 1, skal der af de enkelte bestyrelser for de
uddannelsesinstitutioner, der varetager VEU-centerfunktionerne,
nedsættes et centerråd, som skal rådgive
bestyrelsen om centrets virke.
Centerrådene vil efter forslaget til § 9 f, stk. 2, skulle
sammensættes af et bestyrelsesmedlem fra hver udbyder af
arbejdsmarkedsuddannelser og et fra hvert VUC, som har hjemsted i
VEU-centrets geografiske dækningsområde. Antallet af
medlemmer vil derfor afhænge af, hvor mange AMU-udbydere og
VUC, der har hjemsted inden for det enkelte VEU-centers
dækningsområde. Udbydere, der ikke har en bestyrelse
udpeger et medlem af ledelsen til medlem af
centerrådet.
Centerrådet kan beslutte at udpege tilforordnede uden
stemmeret fra andre uddannelsesinstitutioner, herunder fra bl.a.
uddannelsesinstitutioner, som er beliggende i et andet VEU-centers
geografiske område. Med hensyn til
professionshøjskoler og erhvervsakademier, som har hjemsted
i VEU-centrets geografiske område, er det hensigten, at de
kan indgå med en repræsentant i centerrådet som
tilforordnet, hvis de ikke allerede er repræsenteret i
centerrådet med et medlem. Herudover kan en
repræsentant på de institutioner, som er medlem af
centerrådet, fra den administrative ledelse tilforordnes,
ligesom centerrådene som tilforordnede kan udpege
repræsentanter for øvrige aktører på
voksen- og efteruddannelsesområdet i det
pågældende område, herunder vækstfora,
jobcentre og beskæftigelsesråd.
Med forslaget til § 9 f,
stk. 3, forventes fastsat nærmere regler om
Centerrådenes sammensætning. Der forventes endvidere
fastsat regler, som skal sikre, at centerrådene mødes
et passende antal gange om året, dels med henblik på
strategiske drøftelser om VEU-centrets opgaver, dels med
henblik på at afgive indstilling til bestyrelsen om
VEU-centrets årlige handleplan og årsberetningen til
VEU-rådet efter forslaget til § 9 c, nr. 1.
Til nr. 5 (§ 16, stk. 1)
Det forslås, at godkendelse til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelse skal gives landsdækkende eller til
et andet nærmere afgrænset geografisk område.
Herefter vil en udbudsgodkendelse eksempelvis kunne gives til at
dække en eller flere af de fem regioner, som landet er
inddelt i.
Det forslås, at der til godkendelsen til udbud af
arbejdsmarkedsuddannelse knyttes en forpligtelse for
uddannelsesinstitutionen, herunder for private udbydere, til at
medvirke i det VEU-center, som etableres i det område, hvor
institutionen har hjemsted.
Til nr. 6 (§ 16, stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse i § 16,
stk. 4, indebærer, at det vil være muligt at
udlægge undervisning og aktivitet til dels andre udbydere,
som er godkendt til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, dels andre
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som ikke er godkendt
til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget
i en fælles kompetencebeskrivelse (FKB).
Udlagt undervisning kan, som i dag, ske til såvel
offentlige som private uddannelsesinstitutioner, som er godkendt
til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser. Er institutionen ikke
godkendt til sådant udbud, kan udlægning af
undervisning til en anden uddannelsesinstitution også ske,
hvis der er tale om en institution for erhvervsrettet
uddannelse.
Uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til udbud af
arbejdsmarkedsuddannelser, kan alene udlægge undervisning og
aktivitet inden for samme geografiske område, som den
konkrete udbudsgodkendelse er givet til.
Udlagt undervisning foregår på den
udlæggende institutions fulde ansvar og under denne
institutions kontrol. Undervisningsministeriet yder således
ikke tilskud til den institution, som undervisningen er udlagt til,
ligesom tilsyn med undervisningen sker via tilsynet med den
udlæggende institution.
Lovforslaget hindrer ikke, at udlicitering kan finde sted som
hidtil.
Til nr. 7 (§ 17, stk. 2)
Det foreslås, at ministeren uden pligt til at indhente
udtalelse fra VEU-rådet kan tilbagekalde en godkendelse efter
lovens § 16, stk. 1, bl.a. hvis en fastsat
minimumsaktivitet ikke opretholdes. Som noget nyt er der for hver
fælles kompetencebeskrivelse (FKB) fastlagt et minimum antal
årselever pr. udbyder, som AMU-udbyderen skal opnå for
at sikre den faglige bæredygtighed. Overholdes dette ikke,
kan ministeren tilbagekalde en godkendelse til udbud af AMU.
Ministeren foreslås tilsvarende at kunne tilbagekalde en
godkendelse, hvis udbudsgodkendelsen misligholdes, f.eks. hvis en
AMU-udbyder ikke respekterer udbudsgodkendelsens geografiske
afgrænsning enten ved ikke at opfylde sin udbudspligt i hele
dækningsområdet eller ved at gå ud over
dækningsområdet.
Til § 2
(Ikrafttrædelsesbestemmelse)
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. december 2009, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i stk. 2,
at lov om arbejdsmarkedsuddannelser § 16, stk. 1, 4.
og 5. pkt., § 16, stk. 4, og § 17,
stk. 2, 2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 5-7, i
denne lov, træder i kraft den 1. januar 2010. Baggrunden
herfor er, at de nye godkendelser til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag efter den gældende
bestemmelse i § 16, stk. 1, er givet med virkning
fra den 1. januar 2010.
Det foreslås i stk. 3,
at VEU-centrene skal etableres den 1. januar 2010, samtidig med at
godkendelser til de nye AMU-udbud får virkning. Processen
skal forberedes i efteråret 2009.
I forberedelserne indgår bl.a. beslutning om geografisk
dækningsområde for de 8-14 VEU-centre på baggrund
af en udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
Forberedelserne omfatter endvidere udpegning af
uddannelsesinstitutioner til VEU-centre. Forud for udpegningen skal
de godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser i det
pågældende område have mulighed for i forening at
afgive indstilling til undervisningsministeren om ansvar for
varetagelse af VEU-centerfunktion. Herefter skal der indhentes en
udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
lov nr. 49 af 28. januar 2009, § 6 i lov nr. 478 af 12.
juni 2009 og § 10 i lov nr. 482 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 9. Institutioner godkendt
efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
nedsætter hver et eller flere lokale uddannelsesudvalg der
tilsammen skal rådgive inden for området for de
fælles kompetencebeskrivelser, som institutionen er godkendt
til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse inden for. | | 1. I § 9, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Hver institution fastlægger
antallet af lokale uddannelsesudvalg efter drøftelse med de
relevante efteruddannelsesudvalg.« |
| | |
Stk. 2 - 3
(…) | | |
Stk. 4.
En repræsentant for institutionens ledelse og for
institutionens lærere tilforordnes udvalget. En
repræsentant for arbejdsformidlingen kan tilforordnes
udvalget. Uddannelsesudvalget vælger selv sin formand. | | 2. I § 9, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »arbejdsformidlingen« til:
»jobcenteret«. |
| | |
Stk. 5
(…) | | |
Stk. 6.
Udvalgene kan lægge sig sammen med de lokale
uddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelser. | | 3. I § 9, stk. 6, indsættes
efter »Udvalgene kan«: »efter drøftelse
med de relevante efteruddannelsesudvalg« |
| | |
| | 4. Efter
§ 9 indsættes »Kapitel 3 a VEU-centre og centerråd VEU-centre |
| | § 9 a.
Undervisningsministeren træffer efter udtalelse fra
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse beslutning om geografisk
dækningsområde for mindst 8 og højst 14 centre
for voksen- og efteruddannelse, VEU-centre. |
| | Stk. 2.
Et VEU-center har til formål at medvirke til at skabe
større fokus på kvalitet og effekt af den
grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen- og
efteruddannelsesindsats. |
| | Stk. 3.
Et VEU-center arbejder for opfyldelsen af sit formål ved
at |
| | 1) skabe større overskuelighed for
brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne
rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket
deres uddannelsesbehov, 2) medvirke til at koordinere
virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring og
uddannelsesinstitutionernes rådgivning af virksomheder og
ansatte og 3) afdække behov for samt koordinere
og iværksætte analysearbejde i forhold til
uddannelsesindsatsen. |
| | Stk. 4.
Et VEU-center kan påtage sig andre relevante opgaver end de
opgaver som er nævnt i stk. 3 for institutioner, der
medvirker i VEU-centret, offentlige myndigheder og aktører
på det lokale og regionale arbejdsmarked. |
| | |
| | § 9 b.
Undervisningsministeren udpeger blandt uddannelsesinstitutioner,
som er omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, og som er godkendt til at udbyde
arbejdsmarkedsuddannelse efter § 16, stk. 1, i hvert
dækningsområde, jf. § 9 a, stk. 1, en
uddannelsesinstitution til at varetage funktionen som VEU-center
for det pågældende område. Udpegningen sker efter
udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
Rådets udtalelse indhentes, efter at de godkendte udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelse i det pågældende område
har haft mulighed for i forening at afgive indstilling til
undervisningsministeren om ansvar for varetagelse af
VEU-centerfunktion. |
| | Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse samt Centerrådet, jf.
§ 9 f, fratage en uddannelsesinstitution
VEU-centerfunktionen, hvis institutionen ikke varetager funktionen
tilfredsstillende. |
| | |
| | § 9 c. Bestyrelsen for en
uddannelsesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen,
skal |
| | 1) udarbejde en årlig handleplan for
centrets virke, 2) udarbejde en årlig beretning til
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse om samspillet med de
regionale aktører, ressourcer og aktiviteter og 3) indgå en udviklingskontrakt med
Undervisningsministeriet. |
| | |
| | § 9 d.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
VEU-centrene. |
| | |
| | § 9 e.
Undervisningsministeren yder tilskud til varetagelse af funktionen
som VEU-center til den pågældende
uddannelsesinstitution, jf. § 9 b. Tilskuddets
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. |
| | |
| | Centerråd |
| | § 9 f.
Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager
VEU-centerfunktionen, nedsætter et centerråd, som
rådgiver bestyrelsen om VEU-centrets virke. |
| | Stk. 2.
Centerrådet sammensættes af et bestyrelsesmedlem fra
hver udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser og hvert
voksenuddannelsescenter, som har hjemsted i VEU-centrets
geografiske dækningsområde, jf. § 9 a,
stk. 1. Centerrådet kan udpege tilforordnede uden
stemmeret. |
| | Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
centerrådene, herunder om deres sammensætning og
opgaver.« |
| | |
§ 16.
Undervisningsministeren godkender efter udtalelse fra Rådet
for Voksen- og Efteruddannelse, hvilke offentlige og private
uddannelsesinstitutioner der kan udbyde de
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse. Godkendelsen omfatter samtlige
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i den fælles
kompetencebeskrivelse. Undervisningsministeren kan bestemme, at
dele af en fælles kompetencebeskrivelse ikke er omfattet af
godkendelsen. Stk. 2-3
(…) | | 5. I § 16, stk. 1, indsættes
som 4. og 5.
pkt.: »Godkendelsen gives
landsdækkende eller til et andet nærmere
afgrænset geografisk område. Godkendelse
forudsætter, at uddannelsesinstitutionen medvirker i det
VEU-center, som dækker det geografiske område, hvor
uddannelsesinstitutionen har hjemsted.« |
Stk. 4.
Uddannelsesinstitutionerne fastsætter antallet af
uddannelsespladser ved arbejdsmarkedsuddannelserne, jf. dog
bestemmelserne om aktivitetslofter i § 6, stk. 8 og
9, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. | | 6. I § 16, stk. 4, indsættes
som nyt stykke: »Den godkendte udbyder, jf.
stk. 1-3, forestår selv undervisningen og aktiviteten.
Udbyderen kan dog indgå aftale med en anden godkendt udbyder
eller en institution for erhvervsrettet uddannelse, som ikke er
godkendt efter stk. 1, om, at denne forestår
undervisningen eller aktiviteten for udbyderen som udlagt
undervisning eller aktivitet.« |
| | |
| | 7. stk. 4,
bliver herefter stk. 5: »Uddannelsesinstitutionerne
fastsætter antallet af uddannelsespladser ved
arbejdsmarkedsuddannelserne, jf. dog bestemmelserne om
aktivitetslofter i § 6, stk. 8 og 9, i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.« |
§ 17.
(…) | | |
Undervisningsministeren kan efter
udtalelse fra Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse pålægge institutioner godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse at udbyde
bestemte arbejdsmarkedsuddannelser. | | |
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet for
Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse tilbagekalde godkendelse
efter § 16, stk. 1, hvis der ikke længere er
behov for udbuddet, eller hvis regler om uddannelserne, herunder
kvalitetskrav, eller påbud om at gennemføre konkrete
foranstaltninger til opretholdelse af forsvarlige uddannelses- og
undervisningsmæssige forhold ikke overholdes. Stk. 3.
(…) | | 6. I § 17, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Undervisningsministeren kan
endvidere tilbagekalde godkendelse efter § 16,
stk. 1, hvis en fastsat minimumsaktivitet ikke opretholdes,
eller udbudsgodkendelsen misligholdes.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2010, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
§ 16, stk. 1, 4. og 5. pkt., § 16,
stk. 4, og § 17, stk. 2, 2. pkt., i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som affattet ved § 1, nr.
5-7, i denne lov, træder i kraft den 1. januar 2010. |
| | Stk. 3.
VEU-centrene etableres med virkning fra den 1. januar 2010. |