Fremsat den 29. oktober 2009 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kemiske stoffer og
produkter 1)
(Forlængelse af visse
databeskyttelsesperioder for biocidmidler og ophævelse af
bestemmelser om anmeldelse af nye stoffer m.v.)
§ 1
I lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1755 af 22. december 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 172 af 12. marts 2008,
§ 3 i lov nr. 173 af 12. marts 2008, § 25 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008 og § 1 i lov nr. 97 af 10.
februar 2009, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører Rådets direktiv 79/117/EØF af
21. december 1978 om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1979 nr. L 33, side 36, Kommissionens direktiv
83/131/EØF af 14. marts 1983 om ændring af bilaget til
Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1983 nr. L 91,
side 35, Kommissionens direktiv 85/298/EØF af 22. maj 1985
om anden ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1985 nr. L 154, side 48, Rådets direktiv
86/214/EØF af 25. maj 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1986 nr. L 152, side 45, Rådets direktiv
86/355/EØF af 21. juli 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1986 nr. L 212, side 33, Rådets direktiv
87/181/EØF af 9. marts 1987 om ændring af bilaget til
direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring og
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme
stoffer, EF-Tidende 1987 nr. L 71, side 33, Kommissionens direktiv
87/477/EØF af 9. september 1987 om tredje ændring af
bilaget til Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1987 nr. L 273,
side 40, Rådets direktiv 89/365/EØF af 30. maj 1989 om
ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1989 nr. L 159,
side 58, Kommissionens direktiv 90/335/EØF af 7. juni 1990
om fjerde ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1990 nr. L 162, side 37, Rådets direktiv
90/533/EØF af 15. oktober 1990 om ændring af bilaget
til direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring
og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse
virksomme stoffer, EF-Tidende 1990 nr. L 296, side 63,
Kommissionens direktiv 91/188/EØF af 19. marts 1991 om femte
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1991 nr. L 92, side 42, Rådets direktiv
91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, EF-Tidende 1991 nr. L 230, side 1,
Rådets direktiv 92/32/EØF af 30. april 1992 om syvende
ændring af direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af
farlige stoffer, EF-Tidende 1992 nr. L 154, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter, EF-tidende
1998 nr. L123, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/45/EF af 31. maj 1999 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
klassificering, emballering og etikettering af farlige
præparater, EF-Tidende 1999 nr. L 200, side 1, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/15/EF af 27.
februar 2003 om ændring af Rådets direktiv
76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler, EU-Tidende 2003
nr. L 66, side 26, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/107/EF af 16. september 2009 om ændring af
direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter
for så vidt angår forlængelse af visse
tidsfrister, EU-Tidende 2009 L 262, side 40.«
2. I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter »der efter anden lovgivning«:
», herunder De Europæiske Fællesskabers
forordninger,«.
3. § 7, stk. 2,
ophæves.
4.
Efter § 7 a indsættes:
Ȥ 7
b. Miljøministeren kan fastsætte regler til
opfyldelse af fællesskabsretlige forpligtelser om salg eller
import af stoffer, der er beregnet til at indgå i produkter,
der skal godkendes efter kapitel 7.«
5. Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Eksportanmeldelse«
6. §§ 11-15 ophæves.
7. § 35 b, stk. 3, 1. pkt.,
affattes således:
»Databeskyttelsesperioden for oplysninger om aktivstoffer,
der ikke er nye, jf. § 33 a, stk. 3, 2. pkt., og som
er indsendt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om markedsføring af
biocidholdige produkter, løber fra indsendelsen til 14. maj
2014.«
8. § 35 b, stk. 6, 1. pkt.,
affattes således:
»Databeskyttelsesperioden for oplysninger om andre
biocidmidler end de i stk. 5 nævnte, som er indsendt i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af
16. februar 1998 om markedsføring af biocidholdige
produkter, løber fra indsendelsen til 14. maj
2014.«
9. I
§ 41 udgår »et
kemisk stof, som er anmeldt her i landet efter § 12,
stk. 1, eller af« og »§ 12
eller«.
10. I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 11, stk. 1,«.
11. I
§ 59, stk. 1, nr. 6,
udgår »§ 13, stk. 1,«.
12. I
§ 59, stk. 4,
indsættes efter »§ 7 a,«:
»§ 7 b,«, og »§ 12,
stk. 1, 2 og 5, § 13, stk. 2, §15,«
udgår.
13. I
§ 61 udgår
»§ 12, stk. 1, 2 og 5,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. De regler,
der er udstedt i medfør af den gældende § 15
i lov om kemiske stoffer og produkter, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 7 b i lov om kemiske stoffer og
produkter, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets baggrund og
hovedindhold |
| 2.1. | Direktiv om ændring af
biociddirektivet |
| 2.2. | REACH-forordningens regler om registrering
af nye stoffer og klassificeringsforordningens regler om
klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger |
3. | Lovforslagets indhold |
| 3.1. | Ændringer som følge af
biociddirektivet |
| 3.2. | Ændringer som følge af
REACH-forordningen |
| 3.3. | Præcisering af lovens
anvendelsesområde |
4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | De administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | De miljømæssige
konsekvenser |
8. | Forholdet til EU-retten |
9. | Hørte myndigheder og
organisationer |
10. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/107/EF af 16.
september 2009 om ændring af direktiv 98/8/EF om
markedsføring af biocidholdige produkter for så vidt
angår forlængelse af visse tidsfrister (herefter
benævnt direktiv om ændring af biociddirektivet) i
dansk ret. Direktivet om ændring af biociddirektivet skal
være gennemført i national ret senest den 14. maj
2010.
I dag er biociddirektivet gennemført i dansk ret dels i
lov om kemiske stoffer og produkter (kemikalieloven) og dels i
regler i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, som er
fastsat med hjemmel i kemikalieloven.
Lovforslaget har desuden til formål at ophæve
reglerne i kemikalieloven om anmeldelse af nye kemiske stoffer.
Bestemmelserne i kemikalieloven om anmeldelse af nye kemiske
stoffer blev oprindelig indført for at gennemføre
reglerne om anmeldelse af nye stoffer i Rådets direktiv
67/548/EØF om klassificering, emballering og mærkning
af farlige stoffer, herefter benævnt stofdirektivet.
Stofdirektivets regler om anmeldelse af nye stoffer er nu blevet
ophævet og reglerne herom er afløst af nye regler i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH), herefter benævnt
REACH-forordningen.
Lovforslaget har endelig til formål at præcisere,
at loven ikke berører bestemmelser, der gælder efter
De Europæiske Fællesskabers forordninger. I
første omgang berører præciseringen
REACH-forordningen og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om
klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv
67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forordning
(EF) nr. 1907/2006, herefter benævnt
klassificeringsforordningen. Bestemmelsen vil imidlertid også
kunne have betydning for kommende forordninger på
området.
2. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
2.1. Direktiv om ændring af
biociddirektivet
Direktivet om ændring af biociddirektivet ændrer
overgangsperioderne i biociddirektivet.
Biociddirektivets hovedformål er at skabe en
harmoniseret forhåndsgodkendelsesordning for den del af
bekæmpelsesmidlerne, der udgøres af biocidmidlerne
(f.eks. træbeskyttelsesmidler, rottemidler, visse
desinfektionsmidler m.v.)
Biociddirektivet trådte i kraft den 14. maj 1998 og blev
gennemført i kemikalieloven og
bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Hovedreglen i
direktivet er, at medlemslandene kun må tillade
markedsføring og brug af biocidmidler, som er godkendt efter
direktivets principper. Midlerne godkendes på nationalt
niveau, og myndighederne må kun godkende midler, hvis alle de
aktive stoffer, som midlet indeholder, er blevet vurderet og
godkendt på EU-niveau. Biociddirektivet indeholder en
overgangsordning, hvorefter der kan bortses fra
EU-godkendelseskravet for et biocidmiddel i en overgangsperiode,
indtil EU-vurderingen af det eller de aktivstoffer, som midlet
indeholder, er gennemført. I overgangsperioden gælder
de regler, herunder godkendelsesordninger, som medlemslandene
måtte have indført nationalt. Danmark havde
således før biociddirektivet en national
godkendelsesordning for en lang række af de typer af
biocidmidler, som også omfattes af biociddirektivet. Denne
nationale godkendelsesordning fortsætter i overgangsperioden
for de biocidmidler, der indeholder eksisterende aktivstoffer, som
stadig er under EU-vurdering.
Biociddirektivet indeholder også regler om
databeskyttelsesperioder for oplysninger, som firmaer har indsendt
til støtte for ansøgninger vedrørende
biocidaktivstoffer og biocidmidler. Databeskyttelsesperioderne
sikrer de firmaer, som har afholdt udgifter for at tilvejebringe
miljø- og sundhedsmæssige data, et tidsrum, hvor de
har eneret til oplysningerne, og hvor andre firmaer ikke kan bruge
oplysningerne til støtte for efterfølgende
ansøgninger.
Oprindeligt ville overgangsperioden i biociddirektivet
udløbe den 14. maj 2010, som er 10 år efter
gennemførelsesfristen for direktivet og svarende til den
periode, som man fra EU's side havde forventet skulle bruges til at
gennemføre vurderingsprogrammet i EU for aktivstofferne.
Udløb af overgangsperioden vil betyde, at biocidmidler med
eksisterende aktivstoffer, som endnu ikke har nået at
få en godkendelse efter biociddirektivets regler, straks vil
skulle udfases fra markedet i alle EU-lande.
Da Kommissionen i løbet af 2008 og 2009 konstaterede,
at vurderingsprogrammet for biocidaktivstoffer var forsinket,
foreslog den biociddirektivet ændret, så direktivets
overgangsperiode forlænges med fire år til den 14. maj
2014. Denne ændring fandt sted med direktivet om
ændring af biociddirektivet. Med direktivet indføres
også en udtrykkelig regel om, at når der ved et
såkaldt optagelsesdirektiv træffes beslutning om
optagelse af et aktivstof på direktivets positivliste,
så løber overgangsperioden for disse stoffer til
udgangen af de frister, som fastsættes i
optagelsesdirektivet, også selv om fristerne i
optagelsesdirektivet er senere end 14. maj 2014.
Ændringsdirektivet forlænger tilsvarende
databeskyttelsesperioden med fire år indtil 14. maj 2014 for
oplysninger, som firmaer har indsendt til støtte for
ansøgninger vedrørende eksisterende aktivstoffer og
for midler med eksisterende aktivstoffer. Endelig indførtes
en hjemmel i direktivet, så Kommissionen om nødvendigt
ved direktiv kan forlænge overgangsperioden yderligere i op
til to år.
Kommissionen vurderede, at konsekvenserne af ikke at
forlænge biociddirektivets overgangsperiode ville være
betydelige økonomiske skadevirkninger for industrien, som
ville blive frataget muligheden for at markedsføre en stor
del af deres produkter, samt skadevirkninger for sundhed og
miljø, da der ville mangle produkter til at bekæmpe
mange skadelige organismer. Kommissionens vurderinger kan til dels
overføres til danske forhold. Kommissionen vurderede
også, at det var nødvendigt at tilpasse
databeskyttelsesperioderne i direktivets artikel 12 til
forlængelsen af vurderingsprogrammet for at sikre, at
oplysninger, som firmaerne indsender til støtte for
godkendelse, også opnår den databeskyttelse, som
direktivet oprindeligt forudsatte.
2.2. REACH-forordningens regler om
registrering af nye stoffer og klassificeringsforordningens regler
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger
Reglerne om anmeldelse af nye stoffer er nu overgået fra
stofdirektivet til REACH-forordningen. REACH-forordningen er EU's
nye kemikalieregulering, der samler de forskellige regler om
anmeldelse, registrering, vurdering, godkendelse og
anvendelsesbegrænsning af kemikalier. De grundlæggende
principper bag anmeldeordningen for nye kemiske stoffer er
videreført i forordningen. Hovedreglen er, at alle stoffer
over et ton skal registreres i EU's Kemikalieagentur (i det
følgende kaldet Agenturet), forinden de produceres eller
markedsføres. Dette gælder, hvad enten der er tale om
rene stoffer, stoffer i en blanding eller stoffer i visse artikler.
REACH-forordningens regler herom trådte i kraft den 1. juni
2008. Dette indebærer, at nye stoffer, der ikke har
været produceret eller markedsført i EU før den
1. juni 2008, skal registreres i Agenturet, før de lovligt
kan produceres eller markedsføres. De stoffer, der er
anmeldt i henhold til stofdirektivets regler om anmeldelse af nye
stoffer, betragtes som registreret i henhold til reglerne i
REACH-forordningen. Eksisterende stoffer er omfattet af en
overgangsordning for registrering frem mod 2018, hvor den
første frist for registrering er 1. december 2010.
I forbindelse med registreringen af stofferne skal de
ansvarlige producenter og importører af disse levere
oplysninger om stoffets miljø- og sundhedseffekter og om
risikoen ved at bruge stofferne. For udvalgte stoffer vurderer
myndighederne de indsendte data, og om der er behov for mere viden
for at kunne afgøre, om brugen af stofferne bør
forbydes eller reguleres på anden måde. De mest
skadelige stoffer må kun bruges til de anvendelser, som
myndighederne har godkendt.
Klassificeringsforordningen trådte i kraft i januar
2009, men er først fuldt gennemført i 2015, hvor den
ophæver de eksisterende direktiver om klassificering,
mærkning og emballering af kemiske stoffer og blandinger.
Kemiske stoffer skal senest den 1. december 2010 og kemiske
blandinger senest den 1. juni 2015 klassificeres og mærkes
efter forordningens regler. Det er dog tilladt for producenter og
importører at klassificere både stoffer og blandinger
efter forordningens regler allerede fra forordningens
ikrafttræden.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ændringer som følge
af biociddirektivet
Direktivet om ændring af biociddirektivet har kun
lovgivningsmæssige konsekvenser for kemikalielovens
§ 35 b, som har til formål at gennemføre
biociddirektivets artikel 12 om databeskyttelse.
Den gældende § 35 b indeholder regler om
databeskyttelse for oplysninger, som indsendes i forbindelse med
ansøgning om enten optagelse af aktivstoffer på
direktivets positivliste eller godkendelse af et biocidmiddel. Det
fremgår af bestemmelsen i henholdsvis stk. 3 og
stk. 6, at databeskyttelsen for visse oplysninger om
eksisterende aktivstoffer og for visse oplysninger om biocidmidler,
der ikke indeholder nye aktivstoffer, udløber 14. maj 2010,
hvilket er den frist, der oprindeligt var fastsat for disse
oplysninger i biociddirektivets artikel 12, stk. 1 og 2.
Direktivet om ændring af biociddirektivet
forlængede de nævnte frister i artikel 12, stk. 1
og 2, så de nu udløber 14. maj 2014, samtidig med
udløbet af direktivets overgangsperiode. Med henblik
på at gennemføre ændringsdirektivet
foreslås gengivelsen af fristen de to steder i lovens
§ 35 b derfor ændret tilsvarende.
Forlængelsen af databeskyttelsesperioderne, så de
følger overgangsperioden, vil helt konkret medvirke til at
sikre, at de virksomheder, som har bekostet tilvejebringelsen af de
videnskabelige data om stofferne og produkterne, opnår den
periode med eneret til oplysningerne i forbindelse med
ansøgningssager, som biociddirektivet oprindeligt
forudsatte, selv om vurderingsprogrammet for aktivstoffer blev
forsinket. Den godkendende myndighed vil ikke, så længe
oplysningerne er databeskyttede, kunne lægge oplysninger, som
myndigheden allerede har modtaget, til grund for en
afgørelse til gunst for en eventuel senere ansøger,
medmindre denne senere ansøger har indgået en aftale
om adgang til oplysningerne med den virksomhed, som oprindeligt har
indsendt oplysningerne.
De øvrige elementer af direktivet om ændring af
biociddirektivet medfører ikke behov for lovændring.
Biociddirektivets overgangsperiode, som omtales i biociddirektivets
artikel 16, fremgår ikke direkte af kemikalieloven, men
lovens § 33 b, der indeholder en henvisning til
biociddirektivets artikel 16, bemyndiger miljøministeren til
at fastsætte regler om, at biocidmidler, som ikke overholder
kravene i biociddirektivet, ikke må importeres og
sælges efter udløbet af fristen i overgangsperioden.
Denne allerede eksisterende hjemmel forventes udnyttet til at
gennemføre ændringen af biociddirektivets
overgangsperiode i bekendtgørelse om
bekæmpelsesmidler, idet der i bekendtgørelsen
indsættes en bestemmelse om, at biocidmidler, der ikke
overholder direktivets krav, ikke længere kan
markedsføres efter udløbet af
overgangsperioden.
3.2. Ændringer som følge
af REACH-forordningen
Reglerne om anmeldelse af nye stoffer findes i kemikalielovens
§§ 11-14. Ifølge disse regler må et nyt
kemisk stof ikke sælges eller importeres, før stoffets
virkninger på sundheden eller miljøet er
undersøgt. Et nyt stof må heller ikke sælges
eller importeres, hvis der ikke er indgivet anmeldelse herom efter
regler fastsat af ministeren.
Bestemmelserne blev oprindelig indført for at
gennemføre bestemmelserne i stofdirektivet om anmeldelse af
nye kemiske stoffer. Stofdirektivets anmelderegler er nu
ophævet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/121/EF af 18. december 2006 om ændring af Rådets
direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af lovgivning om
klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer med
henblik på tilpasning til REACH-forordningen. Reglerne om
anmeldelse fremgår nu af REACH-forordningen, som gælder
umiddelbart i EU's medlemsstater. Bestemmelserne i
§§ 11-14 har derfor ikke længere et
selvstændigt indhold og kan generelt skabe en uklarhed om
gældende ret. De materielle regler om anmeldelse af nye
kemiske stoffer, der med hjemmel i §§ 12-14 var
fastsat i bekendtgørelse om anmeldelse af nye kemiske
stoffer, blev ophævet den 1. august 2008.
Lovens bestemmelser i kapitel 3 om anmeldelse af nye kemiske
stoffer foreslås derfor ophævet. På grund af det
ændrede indhold i kapitel 3 som følge heraf
foreslås af ordensmæssige grunde dels en ændring
af overskriften til kapitlet og dels en flytning af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 15 om
gennemførelsesregler på
bekæmpelsesmiddelområdet til kapitel 1, hvor den bliver
§ 7 b.
Der er alene tale om lovtekniske ændringer. Der er
således ikke tilsigtet nogen ændring af hverken indhold
eller rækkevidde af bemyndigelsen.
3.3. Præcisering af lovens
anvendelsesområde
Der er regler i kemikalieloven, hvis anvendelsesområde
fremover vil være delvist dækket af REACH-forordningen,
men som også stadig har et anvendelsesområde uden for
REACH-forordningen og derfor ikke kan ophæves. Som eksempler
kan nævnes kravet i § 10, stk. 1, om, at
enhver producent eller importør af kemikalier skal skaffe
sig visse oplysninger om kemikaliet, § 38 d, stk. 1
og 2, hvorefter enhver producent eller importør af et kemisk
stof eller produkt eller anden vare skal være i besiddelse af
dokumentation for, at stoffet, produktet eller varen opfylder de
krav, der er fastsat i lovgivningen, og § 39 om
videregivelse af oplysninger om det kemiske stof eller produkt til
myndighederne.
Der er ligeledes regler i kemikalieloven, hvis
anvendelsesområde også vil være dækket af
klassificeringsforordningen. Klassificeringsforordningen
trådte i kraft den 20. januar 2009, men er først fuldt
gennemført i 2015. Kemiske stoffer skal klassificeres m.v.
efter forordningens regler fra den 1. december 2010 og kemiske
produkter (blandinger) fra den 1. juni 2015. Det er imidlertid
tilladt at anvende forordningens regler allerede fra dennes
ikrafttræden. Der vil derfor frem til 2015 være regler
i kemikalieloven, der også delvist vil være
dækket af klassificeringsforordningen. Som eksempler kan
nævnes § 10, stk. 3, om vildledende
markedsføring, § 19, hvorefter enhver producent
eller importør skal skaffe sig sådanne oplysninger, at
han kan klassificere, emballere og mærke stoffet eller
blandingen, § 22, stk. 1, om emballering af farlige
kemikalier og § 38 d, stk. 1 og 2.
Det foreslås derfor præciseret generelt i
§ 7, at lovens bestemmelser ikke berører EU's
forordninger. Præciseringen har betydning i relation til
REACH-forordningen og klassificeringsforordningen, men vil
også kunne finde anvendelse i forbindelse med kommende
forordninger på lovens område, såfremt disse
måtte indeholde bestemmelser, der indholdsmæssigt er
delvis sammenfaldende med bestemmelser i loven, som er opretholdt,
fordi de også har et anvendelsesområde uden for
forordningernes anvendelsesområde.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Gennemførelsen af direktivet om ændring af
biociddirektivet vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige i forhold til den
nuværende situation, hvor overgangsperioden
løber.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes kun at have begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
En forlængelse af databeskyttelsesperioden for
oplysninger om biocidaktivstoffer og biocidmidler - også for
de stoffer og midler med stoffer, som allerede er vurderet i EU -
vil alt andet lige betyde en fordel for de virksomheder, som ejer
oplysningerne og tilsvarende ulempe for de virksomheder, der ikke
selv har adgang til oplysningerne. Det vurderes samlet, at
konsekvenserne er begrænsede for danske virksomheder.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
På biocidområdet forventes ændringen af
lovens regler om databeskyttelsesperioder ikke at have konsekvenser
for miljø og sundhed i Danmark.
Direktivet om ændring af biociddirektivet og den deri
indeholdte forlængelse af overgangsperioden forventes i sig
selv at påvirke beskyttelsesniveauet for miljø og
sundhed i Danmark neutralt i forhold til den nuværende
retstilstand, hvor overgangsperioden løber.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/107/EF af 16.
september 2009 om ændring af direktiv 98/8/EF om
markedsføring af biocidholdige produkter for så vidt
angår forlængelse af visse tidsfrister, EU-Tidende 2009
L 262, side 40.
Stofdirektivets anmelderegler er nu ophævet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/121/EF af 18.
december 2006 om ændring af Rådets direktiv
67/548/EØF om tilnærmelse af lovgivning om
klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer med
henblik på tilpasning til REACH-forordningen.
Ophævelsen af anmeldereglerne og præciseringen af
§ 7 om forholdet til anden lovgivning er konsekvenser af
REACH-forordningen og af Europa- Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/121/EF.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Udkastet har været i høring hos følgende:
3F Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen Forum for
bæredygtig udvikling, Advokatsamfundet, AE rådet,
Affald Danmark, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akzo Nobel
Deco A/S, Aldi Holding A/S, Altox, Arbejdsmiljøinstituttet,
Arbejdstilsynet, ASA-KEMI, Astma-Allergi Forbundet, Bayer A/S,
Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen SPT, Brancheudvalget for Frø,
Bryggeriforeningen, By- og Landskabsstyrelsen, Chemtox,
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO-industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark,
DANAK, DAKOFA (Dansk Komité for Affald), Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lak- og
Farveindustri, Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks
Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks og
Grønlands Geologiske Undersøgelser, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme,
Dansk Galvanisør Union, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Planteværn, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Skovforening,
Dansk Standard, Dansk Supermarked, Dansk Textil og
Beklædning, Dansk Varefakta Nævn, Danske Malermestre,
Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske
Træindustrier, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dyrlægeforening,
Den Danske Dommerforening, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det Norske
Veritas (DNV), Det Økologiske Råd, Det
Økonomiske Råd, DHI Institut for Vand og Miljø,
Direktoratet for FødevareErhverv,
Dommerfuldmægtigforeningen, DONG, Dyrenes Beskyttelse, Dyrup
A/S, Emballageindustrien, ENERGINET.DK, Energistyrelsen, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Eurofins Danmark, Eurolab, Finansministeriet,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
danske biologer, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer,
Foreningen af miljø, plan og naturmedarbejdere i det
offentlige (ENVINA), Foreningen af miljømedarbejdere i
kommunerne, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Forsvarsministeriet,
Friluftsrådet, Fødevareinstituttet,
Fødevarestyrelsen, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Genvindingsindustrien, Giftlinjen, Bispebjerg
Hospital, Grafisk arbejdsgiverforening, Green Network, Greenpeace
Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hedeselskabet,
Håndværksrådet, HTS, Informationscenter for
Miljø og Sundhed, Ingeniørforeningen i Danmark,
Institut for Miljøteknologi, Justitsministeriet, Kalk- og
Teglværksforeningen, KL, Kommunekemi, Konkurrencestyrelsen,
Københavns Universitet, Landbrugsrådet,
Landsforeningen af Danske Anlægsgartnere, Landsforeningen
Danske Maskinstationer, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Lif (Lægemiddelindustriforeningen), LO (Landsorganisationen i
Danmark), Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Matas,
Miljøcenter Nykøbing Falster, Miljøcenter
Odense, Miljøcenter Ribe, Miljøcenter
Ringkøbing, Miljøcenter Roskilde, Miljøcenter
Aalborg, Miljøcenter Århus,
Miljøklagenævnet, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Mærsk Olie
& Gas A/S, Naturklagenævnet, NOAH, Novo Nordisk,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Orbicon,
Plantedirektoratet, Plastindustrien i Danmark, Politiet,
Procesindustriens Arbejdsgiverforening, RenoSam, Returbat, RUC
(Roskilde Universitetscenter), Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, Skov & Landskab, Skov- og Naturstyrelsen,
Skovdyrkerforeningen, Spildevandsteknisk Forening,
Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Teknologirådet,
Teknologisk Institut, Transportministeriet, Træ - Industri -
Byg, Undervisningsministeriet, Uniscrap, WWF Verdensnaturfonden,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Århus Universitet,
Aalborg Universitet.
| | |
10. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser /mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forlængelse af
databeskyttelsesperioder på biocidområdet er til fordel
for de virksomheder, som ejer oplysningerne. Konsekvenserne
vurderes som meget begrænsede i Danmark. | Forlængelse af
databeskyttelsesperioder på biocidområdet er til ulempe
for de virksomheder, der ikke selv har adgang til oplysningerne.
Konsekvenserne vurderes som meget begrænsede i Danmark. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har til formål at
gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/107/EF af 16. september 2009 om ændring af
direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter
for så vidt angår forlængelse af visse
tidsfrister. Lovforslaget indeholder desuden ophævelse af
bestemmelser og præciseringer som er konsekvenser af
REACH-forordningen og af Europa- Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/121/EF af 18. december 2006 om ændring af
Rådets direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af
farlige stoffer med henblik på tilpasning til
REACH-forordningen. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I lovens titelnote indsættes en henvisning til
direktivet om ændring af biociddirektivet. Desuden rettes
titelnoten, idet henvisningen til præparatdirektivet
opdateres til direktiv 1999/45/EF.
Til nr. 2
EU's forordninger har forrang for national dansk lovgivning.
Eksempler på forordninger på kemikalieområdet er
bl.a. REACH-forordningen, der trådte i kraft den 1. juni 2007
og gradvis finder anvendelse over 15 år, samt
klassificeringsforordningen, der trådte i kraft 20. januar
2009 og gradvis finder anvendelse frem til 1. juni 2015. For at der
ikke skal opstå unødig usikkerhed hos borgere og
virksomheder om, hvilke regelsæt der er gældende,
foreslås det præciseret i § 7, stk. 1,
at lovens bestemmelser ikke berører EU's forordninger, og at
kemikalieloven kun finder anvendelse på kemiske stoffer og
produkter (blandinger) samt varer, der indeholder eller afgiver
kemiske stoffer og produkter i det omfang, hvor forordninger ikke
indeholder bestemmelser herom. Præciseringen gælder i
relation til REACH-forordningen og klassificeringsforordningen, men
vil også kunne finde anvendelse i forbindelse med kommende
forordninger på lovens område. Bestemmelser i
kemikalieloven, der er indholdsmæssigt sammenfaldende med
bestemmelser i forordninger, ophæves derfor ikke, hvis de
også har et selvstændigt indhold uden for
forordningernes anvendelsesområde.
Som eksempler i relation til REACH-forordningen kan
nævnes bestemmelsen i kemikalielovens § 10,
stk. 1, om, at enhver producent eller importør af et
kemisk stof eller produkt ud over de oplysninger, der er
nævnt i § 38 d, skal skaffe sig de oplysninger om
sammensætning, egenskaber og virkninger, som er
nødvendige for at vurdere, hvilke foranstaltninger der skal
træffes for at forebygge sundheds- og miljøskader. En
sådan pligt til at fremskaffe oplysninger følger
også af registreringsforpligtelsen i Afsnit II i
REACH-forordningen, særligt artikel 10, der beskriver hvilke
oplysninger, der kræves i forbindelse med en registrering.
Ligeledes har bestemmelsen i § 38 d om, at producenter og
importører skal være i besiddelse af dokumentation
for, at stoffet, produktet eller varen opfylder lovens krav eller
krav, der er fastsat i EU's forordninger, et modstykke i
REACH-forordningens artikel 36, 1. pkt., hvorefter enhver
producent, importør, downstream-bruger og distributør
skal samle alle de oplysninger, som han har behov for for at kunne
opfylde sine forpligtelser i henhold til forordningen, og have dem
tilgængelige i en periode på mindst ti år.
Derudover kan nævnes lovens § 39, om videregivelse
af oplysning til myndigheder, hvor der i REACH-forordningens
artikel 36, 2. pkt., er en lignende bestemmelse om producenters,
importørers, downstream-brugeres og distributørers
pligt til på anmodning straks at fremsende oplysninger til
eller gøre dem tilgængelige for de kompetente
myndigheder.
Som eksempler i relation til klassificeringsforordningen kan
nævnes § 10, stk. 3, om, at et kemisk stof
eller produkt ikke må sælges under
omstændigheder, der er egnet til at vildlede brugerne med
hensyn til stoffets eller produktets anvendelse eller med hensyn
til den risiko, der kan være forbundet med stoffet eller
produktet. En lignende vildledningsbestemmelse findes i artikel 25,
stk. 4, i klassificeringsforordningen. Ifølge
§ 19 skal enhver producent eller importør af et
kemisk stof eller produkt forud for salg eller import heraf skaffe
sig sådanne oplysninger om stoffets eller produktets
egenskaber og virkninger, at han kan klassificere, emballere eller
mærke det efter reglerne i loven og efter regler fastsat i
henhold til loven. En tilsvarende bestemmelse findes i artikel 5 i
klassificeringsforordningen om, at producenter, importører
og downstreambrugere af et stof skal identificere relevant
foreliggende information med henblik på at bestemme, om
stoffet medfører en fysisk fare, en sundhedsfare eller en
miljøfare. I henhold til § 22, stk. 1,
må et kemisk stof eller produkt, der er klassificeret som
farligt, kun sælges i en stærk, hel og forsvarlig
tillukket emballage, der er forsynet med særlig
mærkning på dansk. Klassificeringsforordningens artikel
35, stk. 1, indeholder mere detaljerede krav til farlige
stoffer og blandingers emballage. Endelig er der i § 38 d
en bestemmelse om, at producenter og importører skal
være i besiddelse af dokumentation for, at stoffet, produktet
eller varen opfylder lovens krav eller krav, der er fastsat i EU's
forordninger. Bestemmelsen svarer til artikel 49 i
klassificeringsforordningen, hvorefter leverandøren skal
samle alle de oplysninger, som vedkommende anvender for at kunne
foretage klassificering og mærkning og have dem
tilgængelige i en periode på mindst 10 år.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse ophæver § 7,
stk. 2, som en konsekvens af, at det foreslås at
ophæve lovens bestemmelser om anmeldelse af nye kemiske
stoffer. § 7, stk. 2, indeholder en henvisning til
de anmelderegler i kapitel 3, som nu foreslås ophævet,
og fastsætter, at bestemmelserne finder anvendelse
sideløbende med regulering i anden lovgivning om
anmeldelse.
Til nr. 4
Den nuværende bemyndigelsesbestemmelse i § 15
om gennemførelsesregler på
bekæmpelsesmiddelområdet foreslås af lovtekniske
grunde flyttet til kapitel 1 som ny § 7 b. Den
foreslåede placering virker mere hensigtsmæssig, da der
i forvejen findes tilsvarende bestemmelser i kapitel 1, hvorimod
kapitel 3 efter ophævelse af §§ 11-14 i
øvrigt kun vedrører regler om eksportanmeldelse. Der
er alene tale om en lovteknisk ændring. Der er således
ikke tilsigtet nogen ændring af hverken indhold eller
rækkevidde af bemyndigelsen.
Til nr. 5
Overskriften til kapitel 3 foreslås ændret til
»Eksportanmeldelse«, da der efter de foreslåede
ændringer alene er regler om eksportanmeldelse tilbage i
kapitel 3.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse ophæver lovens
§§ 11-15.
Kemikalielovens § 11, stk. 1, indeholder et
forbud mod salg og import af nye kemiske stoffer, før
producenten eller importøren har foranstaltet
undersøgelser til at belyse stoffets virkninger på
sundheden og miljøet. Et stof anses i henhold til
stk. 2 for nyt, når det ikke er optaget på EINECS
(europæisk fortegnelse over markedsførte kemiske
stoffer). EINECS indeholder en fortegnelse over de såkaldt
eksisterende stoffer, der lovligt blev markedsført i EU
før den 18. september 1981.
Ifølge § 12, stk. 1, må et nyt
stof ikke sælges eller importeres, medmindre der er indgivet
anmeldelse herom efter regler fastsat af ministeren.
§§ 12, 13 og 14 indeholder bemyndigelser for
ministeren til at fastsætte nærmere angivne regler for
anmeldelsens form, indhold, tidsfrister, betaling af gebyr
m.v.
Bestemmelserne i §§ 11-14 blev indført
for at gennemføre bestemmelserne i stofdirektivet om
anmeldelse af nye stoffer. Stofdirektivets anmelderegler er nu
ophævet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/121/EF af 18. december 2006 og erstattet af lignende regler i
REACH-forordningen, som gælder umiddelbart i EU's
medlemsstater. Lovens regler om anmeldelse af nye stoffer
bør derfor ophæves. De grundlæggende principper
bag anmeldeordningen for nye kemiske stoffer er videreført i
REACH-forordningen. Dette indebærer, at nye stoffer, der ikke
har været produceret eller markedsført i EU før
den 1. juni 2008, skal registreres i agenturet, før de
lovligt kan produceres eller markedsføres. De stoffer, der
er anmeldt i henhold til stofdirektivets regler om anmeldelse af
nye stoffer, betragtes som registreret i henhold til
REACH-forordningen.
§ 12, stk. 6, indeholder endvidere en hjemmel
til at kræve gebyr af anmelderen til helt eller delvis
dækning af udgifterne ved behandling af anmeldelsen og tilsyn
og kontrol med overholdelsen af reglerne. Reglerne om betaling af
gebyr til dækning af udgifterne ved behandling af anmeldelsen
er ophævet i forbindelse med ophævelsen af
anmeldebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 402 af 22.
maj 2008 om ophævelse af bekendtgørelse om anmeldelse
af nye kemiske stoffer), medens der aldrig har været
opkrævet gebyr til dækning af udgifterne til tilsyn og
kontrol. REACH-forordningen indeholder i artikel 6, stk. 4,
artikel 7, stk. 1 og 5, artikel 9, stk. 2, artikel 11,
stk. 4, artikel 17, stk. 2, artikel 18, stk. 2,
artikel 19, stk. 3, artikel 22, stk. 5, artikel 62,
stk. 7, og artikel 92, stk. 3, bestemmelser om, at
registreringer m.v. skal ledsages af et gebyr. Gebyret betales til
Agenturet. Gebyrets størrelse fastsættes i henhold til
artikel 74.
Bestemmelsen i § 15 foreslås flyttet til
kapitel 1 af lovtekniske grunde, jf. ovenfor under
bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse ændrer
udløbsdatoen for databeskyttelsesperioden for visse
oplysninger om eksisterende biocidaktivstoffer. Ændringen er
nødvendig for at gennemføre bestemmelserne herom i
direktiv 2009/107/EF af 16. september 2009 om ændring af
biociddirektivet. Det bemærkes, at forlængelsen af
databeskyttelsesperioden også vil gælde for
oplysninger, som allerede er indsendt.
Den nuværende bestemmelse indeholder benævnelsen
"eksisterende aktivstoffer", som ikke er defineret i loven. Af
ordensmæssige grunde foreslås dette ændret,
så gruppen af aktivstoffer, som reglen vedrører,
bliver korrekt defineret ved henvisning til den definition af nye
aktivstoffer, der findes i lovens § 33 a, stk. 3, 2.
pkt. Der tilsigtes ikke nogen indholdsmæssig ændring
ved denne præcisering.
Det foreslås endvidere præciseret i bestemmelsen,
at den gælder for oplysninger, som er indsendt i henhold til
biociddirektivet, hvor det af den gældende bestemmelse
fremgår, at bestemmelsen vedrører oplysninger indsendt
til brug for aktivstoffets optagelse på bilag I eller I A.
Herved tilsigtes heller ikke nogen indholdsmæssig
ændring, men en tydeliggørelse af, at
aktivstofoplysninger også kan blive indsendt til
myndighederne i forbindelse med en ansøgning om godkendelse
af et biocidmiddel med eksisterende aktivstoffer i henhold til
reglerne i biociddirektivet.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse ændrer
udløbsdatoen for databeskyttelsesperioden for visse
oplysninger om biocidmidler med eksisterende aktivstoffer.
Ændringen er nødvendig for at gennemføre
bestemmelserne herom i 2009/107/EF af 16. september 2009 om
ændring af biociddirektivet. Det bemærkes, at
forlængelsen af databeskyttelsesperioden også vil
gælde for oplysninger, som allerede er indsendt.
Bestemmelsens ordlyd foreslås ændret, så den
svarer mere til den ordlyd, som anvendes i direktivet. Af den
foreslåede bestemmelse fremgår, at databeskyttelsen
gælder for oplysninger, som er indsendt i henhold til
biociddirektivet, hvor det af den gældende bestemmelse
fremgår, at bestemmelsen vedrører oplysninger indsendt
til brug for godkendelse af midlet efter optagelse på bilag I
eller I A. Herved tilsigtes ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 9
Det foreslås, at henvisningen i § 41 til
§ 12 udgår som en konsekvens af, at § 12
foreslås ophævet.
Til nr. 10
Det foreslås, at henvisningen i § 59,
stk. 1, nr. 1, til § 11 udgår som en
konsekvens af, at § 11 foreslås
ophævet.
Til nr. 11
Det foreslås, at henvisningen i § 59,
stk. 1, nr. 6, til § 13 udgår som en
konsekvens af, at § 13 foreslås
ophævet.
Til nr. 12
Som en konsekvens af at bestemmelsen i den gældende
§ 15 foreslås flyttet til en ny § 7 b,
foreslås en henvisning til § 7 b indsat i
§ 59, stk. 4. Det foreslås, at henvisningerne
i § 59, stk. 4, til §§ 12, 13 og 15
udgår som en konsekvens af, at disse bestemmelser
foreslås ophævet.
Til nr. 13
Det foreslås, at henvisningen i § 61 til
§ 12 udgår som en konsekvens af, at § 12
foreslås ophævet.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar
2010. Datoen er foreslået som den tidligst mulige under
hensyntagen til den tid, der forventes at medgå til lovens
behandling i Folketinget. Af ordensmæssige grunde indeholder
bestemmelsen i stk. 2 en overgangsbestemmelse som konsekvens
af, at § 15 foreslås ophævet og indholdet
flyttet til den nye § 7 b.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1755 af 22. december 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 172 af 12. marts 2008,
§ 3 i lov nr. 173 af 12. marts 2008, § 25 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008 og § 1 i lov nr. 97 af 10.
februar 2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
Fodnote 1: | | 1.Fodnoten til lovens titel affattes
således: |
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv 79/117/EØF af 21.
december 1978 om forbud mod markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1979 nr. L 33, side 36), Kommissionens direktiv
83/131/EØF af 14. marts 1983 om ændring af bilaget til
Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, (EF-Tidende 1983 nr. L 91,
side 35), Kommissionens direktiv 85/298/EØF af 22. maj 1985
om anden ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1985 nr. L 154, side 48), Rådets direktiv
86/214/EØF af 25. maj 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1986 nr. L 152, side 45), Rådets direktiv
86/355/EØF af 21. juli 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1986 nr. L 212, side 33), Rådets direktiv
87/181/EØF af 9. marts 1987 om ændring af bilaget til
direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring og
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme
stoffer, (EF-Tidende 1987 nr. L 71, side 33), Kommissionens
direktiv 87/477/EØF af 9. september 1987 om tredje
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1987 nr. L 273, side 40), Rådets direktiv
88/379/EØF af 7. juni 1988 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
klassificering, emballering og etikettering af farlige
præparater, (EF-Tidende 1988 nr. L 187, side 14),
Rådets direktiv 89/365/EØF af 30. maj 1989 om
ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, (EF-Tidende 1989 nr. L 159,
side 58), Kommissionens direktiv 90/335/EØF af 7. juni 1990
om fjerde ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1990 nr. L 162, side 37), Rådets direktiv
90/533/EØF af 15. oktober 1990 om ændring af bilaget
til direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring
og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse
virksomme stoffer, (EF-Tidende 1990 nr. L 296, side 63),
Kommissionens direktiv 91/188/EØF af 19. marts 1991 om femte
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1991 nr. L 92, side 42), Rådets direktiv
91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, (EF-Tidende 1991 nr. L 230, side 1),
Rådets direktiv 92/32/EØF af 30. april 1992 om syvende
ændring af direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af
farlige stoffer, (EF-Tidende 1992 nr. L 154, side 1),
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter,
(EF-tidende 1998 nr. L123, side 1) og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/15/EF af 27. februar 2003 om
ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
kosmetiske midler, (EF-Tidende 2003 nr. L 66, side 26). | | »1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 79/117/EØF af 21. december 1978 om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1979 nr. L 33,
side 36, Kommissionens direktiv 83/131/EØF af 14. marts 1983
om ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1983 nr. L 91, side 35, Kommissionens direktiv
85/298/EØF af 22. maj 1985 om anden ændring af bilaget
til Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1985 nr. L 154,
side 48, Rådets direktiv 86/214/EØF af 25. maj 1986 om
ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1986 nr. L 152,
side 45, Rådets direktiv 86/355/EØF af 21. juli 1986
om ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1986 nr. L 212,
side 33, Rådets direktiv 87/181/EØF af 9. marts 1987
om ændring af bilaget til direktiv 79/117/EØF om
forbud mod markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1987 nr. L 71, side 33, Kommissionens direktiv
87/477/EØF af 9. september 1987 om tredje ændring af
bilaget til Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1987 nr. L 273,
side 40, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/45/EF af
31. maj 1999 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser om klassificering, emballering
og etikettering af farlige præparater, EF-Tidende 1999 nr. L
200, side 1, Rådets direktiv 89/365/EØF af 30. maj
1989 om ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, EF-Tidende 1989 nr. L 159,
side 58, Kommissionens direktiv 90/335/EØF af 7. juni 1990
om fjerde ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1990 nr. L 162, side 37, Rådets direktiv
90/533/EØF af 15. oktober 1990 om ændring af bilaget
til direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring
og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse
virksomme stoffer, EF-Tidende 1990 nr. L 296, side 63,
Kommissionens direktiv 91/188/EØF af 19. marts 1991 om femte
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
EF-Tidende 1991 nr. L 92, side 42, Rådets direktiv
91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, EF-Tidende 1991 nr. L 230, side 1,
Rådets direktiv 92/32/EØF af 30. april 1992 om syvende
ændring af direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af
farlige stoffer, EF-Tidende 1992 nr. L 154, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter, EF-tidende
1998 nr. L123, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/15/EF af 27. februar 2003 om ændring af
Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske
midler, EU-Tidende 2003 nr. L 66, side 26, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/107/EF af 16.
september 2009 om ændring af direktiv 98/8/EF om
markedsføring af biocidholdige produkter for så vidt
angår forlængelse af visse tidsfrister, EU-Tidende 2009
L 262, side 40.« |
| | |
§ 7.
De bestemmelser, der efter anden lovgivning gælder for
kemiske stoffer og produkter og for varer, der indeholder eller
afgiver kemiske stoffer og produkter, berøres ikke af denne
lov, som kun finder anvendelse på disse stoffer, produkter og
varer i det omfang, hvor anden lovgivning ikke indeholder
bestemmelser herom. | | 2. I § 7, stk. 1, indsættes
efter »der efter anden lovgivning«: », herunder
De Europæiske Fællesskabers forordninger,«. |
Stk. 2.
Bestemmelserne i kapitel 3 finder anvendelse, selv om der i anden
lovgivning er fastsat regler om anmeldelse af kemiske
stoffer. | | 3.§ 7, stk. 2,
ophæves. |
| | |
| | 4. Efter
§ 7 a indsættes: »§ 7
b. Miljøministeren kan fastsætte regler til
opfyldelse af fællesskabsretlige forpligtelser om salg eller
import af stoffer, der er beregnet til at indgå i produkter,
der skal godkendes efter kapitel 7.« |
| | |
Kapitel 3 Anmeldelse af kemiske stoffer | | 5.Overskriften til kapitel 3 affattes
således: »Eksportanmeldelse« |
| | |
§ 11.
Et nyt kemisk stof må ikke sælges eller importeres,
før producenten eller importøren har foranstaltet
undersøgelser til at belyse stoffets virkninger på
sundheden og miljøet, jf. § 12, stk. 3. Stk. 2.
Et kemisk stof anses for nyt, når det ikke er optaget
på den af EF-Kommissionen udarbejdede og offentliggjorte
liste EINECS (europæisk fortegnelse over markedsførte
kemiske stoffer). § 12.
Enhver producent eller importør, der vil sælge eller
importere et nyt kemisk stof, jf. § 11, skal inden salg
eller import indgive anmeldelse herom efter regler fastsat af
ministeren. Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at stoffer
tidligst må importeres eller sælges efter
udløbet af en nærmere angivet frist, regnet fra
modtagelsen af anmeldelsen. Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
de oplysninger, som anmeldelsen skal indeholde. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om, i hvilket omfang
anmeldelsen skal indeholde oplysninger, som tidligere er indgivet
af en anden anmelder, eller som ministeren på anden
måde råder over, og regler om, at en anmelder skal dele
oplysninger med en senere anmelder og om betingelser herfor. Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om anmeldelsens
form, herunder at anmeldelsen skal indgives på et
særligt skema eller på et specificeret elektronisk
medie. Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at anmeldelse
for et importeret stof kan indgives af en anden end
importøren og betingelserne herfor, herunder hvilke pligter
der i så fald påhviler importøren. Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at en
anmelder af et nyt kemisk stof skal betale et gebyr til hel eller
delvis dækning af udgifterne ved behandling af anmeldelsen og
tilsyn og kontrol med reglerne om anmeldelse af nye kemiske
stoffer. § 13.
Enhver anmelder af et nyt kemisk stof skal underrette ministeren om
væsentlige ændringer i eller tilføjelser til de
allerede indsendte oplysninger. Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, under hvilke
omstændigheder en anmelder af et nyt kemisk stof skal
foretage eller lade foretage bestemte yderligere
undersøgelser og give bestemte yderligere oplysninger end
allerede krævet efter regler udstedt i medfør af
§ 12. Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at en
anmelder af et nyt kemisk stof skal betale et gebyr til hel eller
delvis dækning af udgifterne ved behandling af de i
stk. 2 nævnte yderligere undersøgelser og
oplysninger. § 14.
Miljøministeren kan fastsætte regler om undtagelser
fra pligten til at indgive anmeldelse efter § 12. § 15.
Miljøministeren kan fastsætte regler til opfyldelse af
fællesskabsretlige forpligtelser om salg eller import af
stoffer, der er beregnet til at indgå i produkter, der skal
godkendes efter kapitel 7. | | 6.§§ 11-15 ophæves. |
| | |
§ 35
b. stk. 1 og 2. | | |
Stk. 3.
Databeskyttelsesperioden for oplysninger om eksisterende
aktivstoffer løber fra indsendelsen til brug for optagelse
på bilag I eller I A til 14. maj 2010. Hvis oplysningerne
indsendes for første gang til myndighederne til
støtte for den første optagelse af det aktive stof
på bilag I eller I A eller indsendes for et allerede optaget
aktivstof for første gang vedrørende en ny
produkttype, er databeskyttelsesperioden dog ti år fra
optagelsen på bilaget. Stk. 3 -
7. | | 7.§ 35 b, stk. 3, 1. pkt.,
affattes således: »Databeskyttelsesperioden for
oplysninger om aktivstoffer, der ikke er nye, jf. § 33 a,
stk. 3, 2. pkt., og som er indsendt i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter,
løber fra indsendelsen til 14. maj 2014.« |
| | |
§ 35
b, stk. 1 - 5. | | |
Stk. 6.
Databeskyttelsesperioden for oplysninger om andre biocidmidler end
de i stk. 5 nævnte løber fra indsendelsen til
brug for godkendelse af midlet efter optagelsen af aktivstoffet
på bilag I eller I A til 14. maj 2010. Hvis oplysningerne
indsendes for første gang til myndighederne til
støtte for optagelse af det aktive stof på bilag I
eller I A eller indsendes efter optagelsen for en ny produkttype,
er perioden dog ti år fra optagelsen på bilaget. | | 8.§ 35 b, stk. 6, 1. pkt.,
affattes således: »Databeskyttelsesperioden for
oplysninger om andre biocidmidler end de i stk. 5
nævnte, som er indsendt i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om
markedsføring af biocidholdige produkter, løber fra
indsendelsen til 14. maj 2014.« |
Stk. 7. | | |
| | |
§ 41.
Enhver producent eller importør af et kemisk stof, som er
anmeldt her i landet efter § 12, stk. 1, eller af et
kemisk stof eller produkt, hvorom ansøgning om godkendelse
er indgivet efter § 33, skal efter anmodning fra
ministeren foretage eller lade foretage yderligere
undersøgelser end allerede krævet i regler efter
§ 12 eller § 34. | | 9. I § 41 udgår »et kemisk
stof, som er anmeldt her i landet efter § 12,
stk. 1, eller af« og »§ 12
eller«. |
| | |
§ 59.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der | | 10. I § 59, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 11, stk. 1,«. |
1) overtræder § 10,
stk. 3, § 11, stk. 1, § 19,
§ 22, stk. 1, § 24, stk. 1 og 3,
§ 34, stk. 2, § 35 d, stk. 1, eller
De Europæiske Fællesskabers forordninger
vedrørende de af denne lov omfattede kemiske stoffer,
produkter og varer, 2) - 5). | | |
6) undlader at meddele oplysninger efter
§ 13, stk. 1, § 38 d, stk. 4, jf.
stk. 1-3, eller § 39, 7) - 11) Stk. 2 -
6. | | 11. I § 59, stk. 1, nr. 6,
udgår »§ 13, stk. 1,«. |
| | |
§ 59,
stk. 1-3 | | |
Stk. 4. I
regler og forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 4 a, § 7 a, § 10, stk. 4 og 5,
§ 12, stk. 1, 2 og 5, § 13, stk. 2,
§ 15, § 15 c, § 22, stk. 2-4,
§ 22 a, § 22 b, § 23, § 24,
stk. 4, § 26, § 27, § 30,
§ 30 a, § 30 b, § 30 c,
§ 30 e, § 31, § 32, § 32 a,
§ 32 c, § 33, stk. 3, § 33,
stk. 9, § 35, stk. 6, § 36,
stk. 2, § 37, § 37 a, § 38,
stk. 3, § 38 a, § 38 b, § 38 c,
§ 39, § 41, § 42, § 42 a,
§ 43, § 43 a og § 47 a, stk. 2,
kan der fastsættes straf af bøde. Det kan endvidere
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i 2
år under omstændigheder som beskrevet i
stk. 2. | | 12. I § 59, stk. 4, indsættes
efter »§ 7 a,«: »§ 7
b,«, og »§ 12, stk. 1, 2 og 5,
§ 13, stk. 2, §15,« udgår. |
Stk. 5. | | |
| | |
§ 61.
Forældelsesfristen for strafansvaret er fem år for
overtrædelser omfattet af § 59, stk. 1, nr.
1-5, 8, 9 og 11, samt for overtrædelser af regler og
forskrifter udstedt i medfør af § 4 a,
§ 7 a, § 10, stk. 4 og 5, § 12,
stk. 1, 2 og 5, § 22, stk. 2-4, § 22
a, § 23, § 24, stk. 4, § 26,
§ 27, § 30, § 30 a, § 30 b,
§ 30 c, § 30 e, § 31, § 32,
§ 32 a og § 33, stk. 9. | | 13. I § 61 udgår
»§ 12, stk. 1, 2 og 5,«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2010. |
| | Stk. 2.
De regler, der er udstedt i medfør af den gældende
§ 15 i lov om kemiske stoffer og produkter, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 7 b i lov om kemiske stoffer
og produkter, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4. |
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/107/EF af 16. september 2009 om ændring af
direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter
for så vidt angår forlængelse af visse
tidsfrister, EU-Tidende 2009 L 262, side 40.