Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2009)
Klima- og
energiministeren (Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
CO2-kvoterog lov om fremme af
vedvarende energi (Kvoteregulering af luftfart og forlængelse
af skrotningsordningen for vindmøller)
(Lovforslag nr. L 5).
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 10. oktober 2008
en ændring af CO2-kvotedirektivet med det formål at
mindske klimapåvirkningerne fra luftfarten.
Dette lovforslag gennemfører denne ændring af
EU´s kvotedirektiv.
Lovforslaget inddrager luftfarten i kvotehandelsordningen i
lighed med de allerede omfattede energiproduktionsanlæg og
visse større industrielle anlæg.
Luftfartsoperatørerne skal således efter lovforslaget
fremover aflevere CO2-kvoter eller
kreditter, som svarer til deres CO2-udledning. Lovforslaget forpligter
operatører af luftfartøjer til årligt at
overvåge og rapportere CO2-udledninger for alle deres flyvninger.
Visse flyvninger, f.eks. militære eller
forskningsmæssige flyvninger eller flyvninger med helt
små luftfartøjer, er dog ikke omfattet af direktivet
og dermed heller ikke af lovforslaget.
Ved at indsende verificerede data for flyvninger i 2010 kan
luftfartsoperatører få tildelt gratis CO2-kvoter. Størrelsen heraf
fastlægges efter et fælles europæisk benchmark
fastsat af Europa-Kommissionen.
Lovforslaget om ændring af kvoteloven indeholder
herudover 2 mindre tekniske ændringer.
Det er et krav i det kvotedirektiv, som gælder fra 2013,
at virksomheder, der først omfattes af kvoteordningen fra
denne dato, senest den 30. april 2010 skal indrapportere
verificerede emissionsdata til brug for næste periode.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til ministeren til at kunne
indhente disse data. Efter krav fra Kommissionen foreslås det
endvidere, at der ikke længere skal være mulighed for
at foretage justeringer i kvotetildelingen til såkaldte
regulerkraftanlæg i tildelingsperioden.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag om en ændring
af lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Det drejer sig om
forlængelse af fristen for udnyttelse af den såkaldte
skrotningsordning for vindmøller. En forlængelse af
fristen for anvendelse af skrotningsbeviserne øger ikke den
aftalte mængde vindmøller på 350 MW omfattet af
skrotningsordningen og dermed heller ikke de forudsatte udgifter
hertil, som fortsat betales af elforbrugerne via
PSO-ordningen.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske eller
administrative omkostninger for Regioner og kommuner, som ikke
berøres af forslaget. Administrationen af ordningen skal
indtægtsdækkes via gebyrer på samme måde
som i den eksisterende ordning i kvoteloven og vurderes derfor ikke
at medføre nye statsfinansierede udgifter. Auktioneringen af
kvoter vil generere et merprovenu til medlemsstaterne.
I lyset af, at der er tale om en begrænsning af CO2-udledningen fra en hidtil ureguleret
sektor, forventes forslaget at få en positiv
miljøpåvirkning.
I det jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.