L 5 Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter og lov om fremme af vedvarende energi.

(Kvoteregulering af luftfart og forlængelse af skrotningsordningen for vindmøller).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2009

Fremsættelse: 08-10-2009

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

20091_l5_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

Klima- og energiministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoterog lov om fremme af vedvarende energi (Kvoteregulering af luftfart og forlængelse af skrotningsordningen for vindmøller)

(Lovforslag nr. L 5).


Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 10. oktober 2008 en ændring af CO2-kvotedirektivet med det formål at mindske klimapåvirkningerne fra luftfarten.


Dette lovforslag gennemfører denne ændring af EU´s kvotedirektiv.


Lovforslaget inddrager luftfarten i kvotehandelsordningen i lighed med de allerede omfattede energiproduktionsanlæg og visse større industrielle anlæg. Luftfartsoperatørerne skal således efter lovforslaget fremover aflevere CO2-kvoter eller kreditter, som svarer til deres CO2-udledning. Lovforslaget forpligter operatører af luftfartøjer til årligt at overvåge og rapportere CO2-udledninger for alle deres flyvninger. Visse flyvninger, f.eks. militære eller forskningsmæssige flyvninger eller flyvninger med helt små luftfartøjer, er dog ikke omfattet af direktivet og dermed heller ikke af lovforslaget.


Ved at indsende verificerede data for flyvninger i 2010 kan luftfartsoperatører få tildelt gratis CO2-kvoter. Størrelsen heraf fastlægges efter et fælles europæisk benchmark fastsat af Europa-Kommissionen.


Lovforslaget om ændring af kvoteloven indeholder herudover 2 mindre tekniske ændringer.


Det er et krav i det kvotedirektiv, som gælder fra 2013, at virksomheder, der først omfattes af kvoteordningen fra denne dato, senest den 30. april 2010 skal indrapportere verificerede emissionsdata til brug for næste periode. Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til ministeren til at kunne indhente disse data. Efter krav fra Kommissionen foreslås det endvidere, at der ikke længere skal være mulighed for at foretage justeringer i kvotetildelingen til såkaldte regulerkraftanlæg i tildelingsperioden.


Endelig indeholder lovforslaget et forslag om en ændring af lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Det drejer sig om forlængelse af fristen for udnyttelse af den såkaldte skrotningsordning for vindmøller. En forlængelse af fristen for anvendelse af skrotningsbeviserne øger ikke den aftalte mængde vindmøller på 350 MW omfattet af skrotningsordningen og dermed heller ikke de forudsatte udgifter hertil, som fortsat betales af elforbrugerne via PSO-ordningen.


Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative omkostninger for Regioner og kommuner, som ikke berøres af forslaget. Administrationen af ordningen skal indtægtsdækkes via gebyrer på samme måde som i den eksisterende ordning i kvoteloven og vurderes derfor ikke at medføre nye statsfinansierede udgifter. Auktioneringen af kvoter vil generere et merprovenu til medlemsstaterne.


I lyset af, at der er tale om en begrænsning af CO2-udledningen fra en hidtil ureguleret sektor, forventes forslaget at få en positiv miljøpåvirkning.


I det jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling.