Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. december 2009
Forslag
til
Lov om ændring af lov om CO2-kvoter og lov om fremme af vedvarende
energi 1)
(Kvoteregulering af luftfart og
forlængelse af skrotningsordningen for vindmøller)
§ 1
I lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
348 af 9. maj 2008, som ændret ved § 18 i lov nr. 1338
af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »(EU-Tidende 2004 nr. L 338, side
18)«: », Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/101/EF af 19. november 2008 (EU-Tidende 2009 nr. L 8, side 3)
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF af 23.
april 2009 (EU-Tidende 2009 nr. L 140, side 63). «
2. § 2 affattes således:
Ȥ 2. I denne lov
forstås ved følgende:
1) Administrerende medlemsstat: Den medlemsstat,
der er ansvarlig for at administrere kvotedirektivet, for så
vidt angår luftfartsoperatører.
2) Biomasse: Brændsler, som efter bilag 1
har en CO2-udledningsfaktor på
nul, og tilsvarende brændsler af biologisk oprindelse,
lossepladsgas, slam og lign.
3) CDM-kredit: En CDM-kredit er et
tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i
medfør af Kyotoprotokollens artikel 12 og beslutninger
vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller
Kyotoprotokollen.
4) CDM-land: Et land, som har ratificeret
Kyotoprotokollen, og som ikke er nævnt i bilag B til
protokollen og dermed ikke har kvantitative reduktionsforpligtelser
efter protokollen.
5) Chicagokonventionen: Konventionen
angående international civil luftfart, som blev undertegnet i
Chicago den 7. december 1944, fastsætter minimumskrav med
henblik på at varetage sikkerhed inden for civil
luftfart.
6) CO2-ækvivalent: En mængde
drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning
som 1 t CO2 set over en given
periode.
7) Driftsleder: Den juridiske eller fysiske
person, der ejer en produktionsenhed eller driver
produktionsenheden for egen regning.
8) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorcarboner (HFC),
perfluorcarboner (PFC) og svovlhexafluorid (SF6).
9) Emissionsfaktor: Udledning af CO2 pr. brændselsenhed pr. ton af en
vare el.lign. i forbindelse med aktiviteter omfattet af loven.
10) Erhvervsmæssig
luftfartstransportør: En operatør, der mod
vederlag stiller rute- eller charterflyvninger til rådighed
for offentligheden med henblik på personbefordring,
godstransport eller transport af postforsendelser.
11) Executive Board: Det organ, som FN har nedsat
under Kyotoprotokollen til godkendelse af CDM-kreditter.
12) FN's klimakonvention: De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer af 9. maj 1992
(UNFCCC).
13) Fossil elproduktion: Den del af en
elproduktion, der tilvejebringes ved anvendelse af fossile
brændsler. Anvendes både fossile og andre
brændsler, bestemmes den fossile elproduktion pro rata.
14) Fossil kapacitet: El- eller varmekapaciteten
på en produktionsenhed ved anvendelse af fossile
brændsler. Anvendes både fossile og andre
brændsler, bestemmes den fossile kapacitet pro rata.
15) Fossile brændsler: Brændsler, der
er udvundet fra eller fremstillet på basis af fossilt, ikke
fornybart organisk materiale, herunder kul, koks, naturgas,
raffinaderigas, mineralolieprodukter, tørv og brunkul.
16) Historiske luftfartsemissioner i EU: Den
gennemsnitlige middelværdi af de årlige emissioner i
kalenderårene 2004, 2005 og 2006 fra luftfartøjer, der
udfører en af de luftfartsaktiviteter, som er nævnt i
§ 8 a.
17) I drift: En produktionsenhed eller en del
heraf anses at være i drift den 1. i måneden efter det
tidspunkt, hvor der første gang finder en CO2-udledning sted fra denne.
Produktionsenheder eller en del heraf, som første gang
udleder CO2 efter den 31. marts
2004, anses dog først at være i drift den 1. i
måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang i
forbindelse med produktion finder en CO2-udledning sted fra denne.
18) Indfyret effekt: Den maksimale indfyrede
brændselsmængde i MW eller MJ/s, som kan
tilføres et anlæg.
19) Investorland: Det land, der investerer i et
projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter, eller det land,
hvor investor i et projekt til generering af CDM- eller
JI-kreditter er hjemmehørende.
20) JI-kredit: En JI-kredit er et tilgodehavende
på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i
medfør af Kyotoprotokollens artikel 6 og beslutninger
vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller Kyotoprotokollen.
Betegnes i kvotedirektivet som ERU.
21) JI-land: Et land, som har ratificeret
Kyotoprotokollen, og som er nævnt i bilag B til protokollen
og derfor efter denne har kvantitative reduktionsforpligtelser.
22) Kapacitet: Den maksimale produktionsevne pr.
tidsenhed, jf. §§ 5-8.
23) Kvote: Bevis for retten til at udlede 1 t
CO2 i en nærmere angivet
periode. Kvoter, der kun kan anvendes til dækning af
emissioner fra luftfarten, betegnes sædvanligvis
luftfartskvoter.
24) Kyotoprotokollen: Klimaaftalen under
klimakonventionen vedtaget den 11. december 1997 med
tilhørende fortolkningsbidrag vedtaget under
partskonferencer.
25) Luftfartskvoter: Kvoter, der kan anvendes til
dækning af emissioner fra luftfarten. Den samlede
mængde af luftfartskvoter består af luftfartskvoter
tildelt luftfartsoperatørerne, jf. § 23 c,
stk. 5 og 6, luftfartskvoter, der bortauktioneres, jf.
§ 23 c, stk. 3 og 4, og luftfartskvoter i puljen til
nye operatører og operatører med kraftig vækst,
jf. § 23 c, stk. 7.
26) Luftfartsoperatør: En person, der
driver et luftfartøj på det tidspunkt, hvor det
udfører en af de i § 8 a nævnte
luftfartsaktiviteter, eller ejeren af luftfartøjet, hvis
førstnævnte person er ukendt eller ikke er
identificeret af ejeren.
27) Procesudledning: Udledninger af CO2, som ikke er brændselsrelaterede,
og som opstår som et resultat af tilsigtede eller utilsigtede
reaktioner mellem materialer eller gennem deres omdannelse i en
proces.
28) Produktionsenhed: En teknisk enhed, der
består af et eller flere anlæg beliggende på
samme lokalitet, hvorfra der udføres de af loven omfattede
aktiviteter.
29) Produktionsrate: Faktisk produktion pr.
tidsenhed, f.eks. ton pr. time el.lign.
30) Supervisory Committee: Det organ under
Kyotoprotokollen, som FN nedsætter til godkendelse af
JI-kreditter.
31) Tonkilometer: Flyvestrækning gange
nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (great
circle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen
plus et yderligere fast tillæg på 95 km og nyttelast er
den samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.
32) Værtsland: Det land, hvor et projekt
til generering af CDM- eller JI-kreditter
gennemføres.«
3.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. Loven omfatter de luftfartsaktiviteter, som er
nævnt i § 8 a.
Stk. 2.
§§ 3-12, §§ 15-19, § 20,
stk. 1 og 2, og § 20 a gælder ikke for de
luftfartsaktiviteter, som er nævnt i stk. 1.«
4.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Loven omfatter alle flyvninger, der afgår fra eller
ankommer til en flyveplads i en EU-medlemsstat, jf. dog
stk. 2, såfremt luftfartsoperatøren er angivet
på en liste over luftfartsoperatører, der har Danmark
som administrerende medlemsstat. Listen offentliggøres af
klima- og energiministeren.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på flyvninger angivet i bilag 3.
Stk. 3.
Luftfartsoperatøren er forpligtet til at overvåge og
rapportere verificerede CO2-udledninger fra flyvninger omfattet af
§ 8 a fra den 1. januar 2010. Forpligtelsen til at
returnere kvoter, jf. § 26, gælder for CO2-udledninger foretaget efter den 1.
januar 2012.«
5. I
§ 13, stk. 1,
indsættes efter »produktionsenhed«: »eller
luftfartsaktiviteter«, og »jf. dog stk. 6«
ændres til: »jf. dog stk. 5«.
6. § 13, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Anvendelse af en kvote, herunder en luftfartskvote, til
dækning af udledninger af CO2,
jf. stk. 1, sker ved returnering af kvoten, jf.
§ 26. Driftsledere for produktionsenheder kan ikke
anvende luftfartskvoter til dækning af deres CO2-udledninger.«
7. I
§ 13, stk. 4, udgår »,
jf. dog stk. 5«.
8. § 13, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
9. I
§ 14, stk. 1,
udgår »efter §§ 15-21«.
10. § 19, stk. 3, 5. pkt.,
ophæves.
11. I
§ 20, stk. 3 og 5, indsættes begge steder efter
»en driftsleder«: »eller en
luftfartsoperatør«.
12. § 20, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Tildelingen af kvoter, herunder luftfartskvoter, sker, ved at
ministeren hvert år senest den 28. februar i
tildelingsåret indsætter kvoterne på de
berettigedes konti i registeret og underretter disse om
tildelingen.«
13. § 21, stk. 1, affattes
således:
»Bortauktionering
eller salg af kvoter, herunder luftfartskvoter, varetages af klima-
og energiministeren.«
14. § 23, stk. 1, affattes
således:
»Klima- og
energiministeren kan efter godkendelse af Europa-Kommissionen
tillade, at driftsledere af produktionsenheder, der udfører
en af de aktiviteter, der er nævnt i §§ 5-8,
og luftfartsoperatører, der udfører en af de
aktiviteter, der er nævnt i §§ 5-8 a, for en
periode opretter en pulje for samme aktiviteter i
Danmark.«
15. I
§ 23, stk. 2,
indsættes efter »Driftsledere«: »og
luftfartsoperatører«.
16. I
§ 23, stk. 3,
indsættes efter »driftslederes«: »og
luftfartsoperatørers«.
17. I
§ 23, stk. 3,
indsættes efter »driftslederne«: »og
luftfartsoperatørerne«.
18.
Efter § 23 indsættes:
»Kapitel 4 a
Ansøgning om og
fastsættelse og tildeling af kvoter til luftfart
§ 23
a. Luftfartsoperatører kan ansøge om tildeling
af luftfartskvoter efter § 23 c, stk. 5 og 6, ved at
indsende deres verificerede tonkilometerdata for 2010 for de
luftfartsaktiviteter, der er nævnt i § 8 a. En
ansøgning skal indgives senest den 31. marts 2011 på
et ansøgningsskema anvist af ministeren.
Stk. 2. De
tonkilometerdata, som er nævnt i stk. 1, skal
overvåges i overensstemmelse med § 28,
stk. 2-4, og verificeres i overensstemmelse med
§ 29.
Stk. 3. Tildelingen
af gratis luftfartskvoter efter § 23 c, stk. 5 og 6,
er baseret på benchmarks pr. verificeret tonkilometer fastsat
af Europa-Kommissionen.
§ 23
b. Luftfartsoperatører, der påbegynder en
luftfartsaktivitet som nævnt i § 8 a efter den 31.
december 2010, og luftfartsoperatører, hvis tonkilometerdata
i gennemsnit stiger med mere end 18 pct. om året mellem 2010
og 2014, kan ansøge om tildeling af luftfartskvoter efter
§ 23 c, stk. 7, ved at indsende deres verificerede
tonkilometerdata for 2014 for de luftfartsaktiviteter, der er
nævnt i § 8 a. En ansøgning skal indgives
senest den 30. juni 2015 på et ansøgningsskema anvist
af ministeren.
Stk. 2. De
tonkilometerdata, som er nævnt i stk. 1, skal
overvåges i overensstemmelse med § 28,
stk. 2-4, og verificeres i overensstemmelse med
§ 29.
Stk. 3. Det er en
forudsætning for tildeling af luftfartskvoter efter
stk. 1, at aktiviteten ikke helt eller delvis er en
fortsættelse af en luftfartsaktivitet, som tidligere blev
udført af en anden luftfartsoperatør.
Stk. 4. En
luftfartoperatør, hvis tonkilometerdata i gennemsnit stiger
med mere end 18 pct. om året mellem 2010 og 2014, kan
maksimalt få 1.000.000 luftfartskvoter fra reserven, som er
omtalt i § 23 c, stk. 7.
§ 23
c. For perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. december
2012 udgør den samlede mængde luftfartskvoter på
EU-niveau 97 pct. af de historiske luftfartsemissioner i EU.
Stk. 2. For den
periode, der begynder den 1. januar 2013, og for hver
efterfølgende periode udgør den samlede mængde
luftfartskvoter på EU-niveau 95 pct. af de historiske
luftfartsemissioner i EU ganget med antallet af år i
perioden.
Stk. 3. I 2012
bortauktioneres 15 pct. af den samlede mængde
luftfartskvoter, som er nævnt i stk. 1.
Stk. 4. Fra den 1.
januar 2013 bortauktioneres 15 pct. af den samlede mængde
luftfartskvoter, som er nævnt i stk. 2.
Stk. 5. I 2012
tildeles 85 pct. af den samlede mængde luftfartskvoter, som
er nævnt i stk. 1, til operatørerne.
Stk. 6. Fra den 1.
januar 2013 tildeles 82 pct. af den samlede mængde
luftfartskvoter, som er nævnt i stk. 2, til
operatørerne.
Stk. 7. Fra den 1.
januar 2013 afsættes 3 pct. af den samlede mængde
luftfartskvoter, som er nævnt i stk. 2, i en reserve til
operatører, der påbegynder en luftfartsaktivitet som
nævnt i § 8 a efter den 31. december 2010, og
operatører, hvis tonkilometerdata i gennemsnit stiger med
mere end 18 pct. om året mellem 2010 og 2014. Kvoter fra
denne reserve, som ikke tildeles luftfartsoperatører, kan
bortauktioneres.«
19. I
§ 26, stk. 1,
indsættes efter »Driftslederen for en
produktionsenhed«: »og luftfartsoperatøren for
en luftfartsaktivitet«.
20. I
§ 26, stk. 1,
indsættes efter »CO2-udledning fra produktionsenheden«:
»eller fra luftfartsaktiviteten«.
21. I
§ 26, stk. 2,
indsættes to steder efter »driftslederen«:
»eller luftfartsoperatøren«.
22. I
§ 26, stk. 3,
indsættes som 3. og 4. pkt.:
»For perioden fra den
1. januar 2012 til den 31. december 2012 kan
luftfartsoperatører anvende CDM- og JI-kreditter for op til
15 pct. af det antal kvoter, som de er forpligtet til at returnere.
For efterfølgende perioder nedsættes andelen af
kreditter, som kan anvendes til returnering, fra 15 pct. til 1,5
pct.«
23. I
§ 26, stk. 4,
indsættes efter »returnerer driftslederen«:
»og luftfartsoperatøren«.
24. I
§ 26, stk. 5,
indsættes efter »om driftslederens«: »og
luftfartsoperatørens«.
25. I
§ 26 a, stk. 1,
ændres »§ 26, stk. 1 eller 2« til:
»§ 26, stk.1, 2 eller 3«.
26. § 28, stk.1, affattes
således:
»Driftslederen og
luftfartsoperatøren er forpligtet til løbende at
overvåge CO2-udledningen fra
produktionsenheder eller luftfartsaktiviteter, som denne er
ansvarlig for. Udledningen kan enten beregnes eller
måles.«
27. I
§ 28, stk. 2,
indsættes efter »Overvågningen«: »af
CO2-udledningen og
tonkilometerne«.
28. I
§ 28, stk. 3,
indsættes efter »den konkrete produktionsenhed«:
»eller luftfartsaktivitet«.
29. I
§ 28, stk. 3,
indsættes efter »driftslederen«: »og
luftfartsoperatøren«.
30. I
§ 28, stk. 4,
indsættes efter »produktionsenhedens«:
»eller luftfartsaktivitetens«.
31. I
§ 29, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Overvågningen
af tonkilometer efter § 23 a, stk. 2, skal
årligt verificeres af en uafhængig
virksomhedsverifikator, som er godkendt hertil af klima- og
energiministeren.«
32. I
§ 29, stk. 2,
indsættes efter »udledninger af CO2«: »eller
tonkilometer«.
33. I
§ 29, stk. 3,
indsættes efter »CO2-udledningerne«: »eller
tonkilometerne«.
34. § 30 affattes således:
Ȥ 30. En driftsleder
eller luftfartsoperatør, hvis produktionsenhed eller
luftfartsaktiviteter er omfattet af loven, er ansvarlig for
årligt senest den 31. marts at rapportere verificerede
CO2-udledninger for det
foregående år fra produktionsenheder eller
luftfartsaktiviteter, som denne er ansvarlig for, til klima- og
energiministeren og til det register, som er nævnt i §
24.
Stk. 2.
Rapporteringen fra hver driftsleder skal omfatte følgende
oplysninger for hver produktionsenhed:
1)
Identifikationsdata for produktionsenheden.
2) Aktivitetsdata,
emissionsfaktorer, oxidationsfaktorer, samlede udledninger og
usikkerhed for opgørelsen for hver af de af loven omfattede
aktiviteter, der udføres på produktionsenheden.
Stk. 3.
Rapporteringen fra hver luftfartsoperatør skal ske på
et standardskema, der er anvist af ministeren.
Stk. 4. Hvis en
driftsleder eller en luftfartsoperatør ikke rapporterer
efter stk. 1, kan ministeren fastsætte
produktionsenhedens eller luftfartsaktivitetens CO2-udledning. Ministerens
fastsættelse af udledningen har samme retsvirkning som en
verificeret rapportering efter stk. 1. Omkostningerne i
forbindelse med fastsættelsen, herunder omkostninger til
eventuel sagkyndig bistand, påhviler driftslederen eller
luftfartsoperatøren.
Stk. 5. En
driftsleder eller luftfartsoperatør kan ikke afhænde
kvoter, herunder luftfartskvoter, gennem registeret, jf. § 24,
før den verificerede rapportering efter stk. 1-3 er
foretaget eller en endelig udledning er fastsat af ministeren efter
stk. 4.
Stk. 6. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om rapporteringen efter
stk. 1-3.
Stk. 7. Ministeren
kan videregive de indrapporterede oplysninger til en anden
offentlig myndighed med de begrænsninger, der følger
af lovgivningen.«
35. § 31, stk. 1, affattes
således:
»Såfremt en
driftsleder eller en luftfartsoperatør ikke har overholdt
sin forpligtelse efter § 26, pålægger klima-
og energiministeren driftslederen eller luftfartsoperatøren
at betale en afgift til statskassen. Afgiften udgør et
beløb svarende til 100 euro for hver ton CO2, som er udledt uden returnering af
kvoter eller kreditter, jf. § 26 og § 26
a.«
36. I
§ 31, stk. 5,
indsættes efter »driftslederen«: »og
luftfartsoperatøren«.
37. § 31, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. For
betaling af afgift efter loven hæfter driftslederen eller
luftfartsoperatøren. Hvis denne ikke er ejer af
produktionsenheden eller luftfartøjet, hæfter ejeren
solidarisk med driftslederen eller luftfartsoperatøren for
afgiftens betaling. Hvis driftslederen eller
luftfartsoperatøren ikke driver produktionsenheden eller
luftfartøjet for egen regning, hæfter den, der driver
aktiviteten for egen regning, solidarisk med driftslederen eller
luftfartsoperatøren for afgiftens betaling.«
38.
Efter § 31 indsættes:
Ȥ 31
a. Hvis en luftfartsoperatør ikke opfylder kravene i
denne lov og andre håndhævelsesforanstaltninger ikke
har kunnet sikre opfyldelsen, kan klima- og energiministeren anmode
Europa-Kommissionen om at træffe afgørelse om at
nedlægge driftsforbud over for den pågældende
luftfartsoperatør.
Stk. 2. En
luftfartsoperatør kan forlange, at klima- og
energiministerens beslutning om at anmode Europa-Kommissionen om at
træffe beslutning som angivet i stk. 1 indbringes for
domstolene som angivet i § 11, stk. 3, inden
anmodningen fremsendes til Europa-Kommissionen. Meddelelse af en
beslutning efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om adgangen
til at begære domstolsprøvelse og fristen herfor.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren sikrer, at Europa-Kommissionens beslutninger om at
nedlægge driftsforbud over for bestemte
luftfartsoperatører håndhæves på dansk
territorium.«
39. I
§ 32, stk. 1,
indsættes efter »driftsledernes«: »og
luftfartsoperatørernes«.
40. I
§ 32, stk. 2,
indsættes efter »Driftsledere«: »og
luftfartsoperatører«.
41. I
§ 33 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima- og energiministerens udgifter til tildeling af kvoter til
luftfartsoperatører efter §§ 23 a-23 c,
behandling og afgørelse af sager vedrørende
overvågning, verifikation og rapportering vedrørende
luftfartsoperatører efter §§ 28-30,
afgørelse om afgiftsbetaling efter § 31 og tilsyn
efter § 32, stk. 1, påhviler
luftfartsoperatører omfattet af loven.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
42. § 33, stk. 2, der bliver
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om
driftslederens og luftfartsoperatørens betaling af udgifter
nævnt i stk. 1 og 2.«
43. I
§ 34, stk. 3,
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Ministerens afgørelser truffet efter § 23 a, stk.
1 og 3, og 23 b, stk. 1 og 2.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
44. I
§ 35 a, stk. 1,
indsættes efter »anlæg,«:
»luftfartøjer,«.
45.
Som bilag 3 indsættes:
»Følgende flyvninger er ikke omfattet af denne
lov, jf. § 8 a:
a) Flyvninger, der
udføres udelukkende med det formål at transportere en
regerende monark og dennes nærmeste familie,
statsoverhoveder, regeringschefer eller ministre fra et tredjeland
på officiel tjenesterejse, når dette formål
fremgår af en relevant statusindikator i flyveplanen.
b) Militære
flyvninger, der udføres af militærfly, og
toldmyndighedernes og politiets flyvninger.
c)
Eftersøgnings- og redningsflyvninger,
brandslukningsflyvninger, humanitære flyvninger og medicinske
nødflyvninger, der er godkendt af den relevante kompetente
myndighed.
d) Flyvninger, der
udelukkende udføres efter visuelflyvereglerne som defineret
i bilag 2 til Chicagokonventionen.
e) Flyvninger, der
afsluttes på den flyveplads, hvorfra luftfartøjet er
startet, og som ikke indebærer nogen mellemlanding.
f)
Træningsflyvninger, der udføres udelukkende med det
formål at opnå et certifikat eller, hvis der er tale om
flyvebesætningsmedlemmer, en rating af certifikat, når
dette fremgår af en passende bemærkning i flyveplanen,
forudsat at flyvningen ikke tjener til transport af passagerer
eller fragt eller til positionering eller transport af
luftfartøjet.
g) Flyvninger, der
udføres udelukkende som led i videnskabelig forskning eller
med det formål at kontrollere, afprøve eller
certificere et luftfartøj eller udstyr, uanset om dette er
luftbåret eller jordbaseret.
h) Flyvninger, der
udføres med luftfartøjer med en højst tilladt
startmasse på under 5.700 kg.
i) Flyvninger, der
udføres inden for rammerne af forpligtelser til offentlig
tjeneste, som i henhold til forordning (EØF) nr. 2408/92
pålægges ruter i regionerne i den yderste periferi som
defineret i artikel 299, stk. 2, i EF-traktaten, eller
på ruter, hvor den udbudte kapacitet ikke overstiger 30.000
sæder pr. år.
j) Flyvninger, som,
hvis det ikke var for dette litra, ville falde ind under denne
aktivitet, og som foretages af en erhvervsmæssig
lufttransportoperatør, der enten
- i tre på
hinanden følgende perioder på 4 måneder
foretager under 243 flyvninger pr. periode eller
- foretager
flyvninger med samlede årlige emissioner på under
10.000 t.«
§ 2
I lov nr. 1392 af 27. december 2008 om fremme af
vedvarende energi, som ændret ved lov nr. 509 af 12. juni
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 4,
ændres »den 31. december 2010« til: »den
31. december 2011«, og »den 15. december 2010«
ændres til: »den 15. december 2011«.
2. I
§ 42, stk. 6,
ændres »den 31. december 2010« til: »den
31. december 2011«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 31. december 2009.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren pålægger driftsledere, der
udfører aktiviteter, som i medfør af direktiv
2009/29/EF eller i medfør af beslutning truffet efter
artikel 24 i direktiv 2003/87/EF omfattes af kvoteordningen fra
2013, at indsende dokumenterede og verificerede oplysninger om
deres CO2-udledning inden den 30.
april 2010. Ministeren fastlægger, hvilke data der skal
indrapporteres. Udgifterne til indrapportering afholdes af
driftslederen.
Officielle noter
1) Loven gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/101/EF af 19.
november 2008 (EU-Tidende 2009 nr. L 8, side 3) og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF af 23.
april 2009 (EU-Tidende 2009 nr. L 140, side 63).