Betænkning afgivet af Det
Energipolitiske Udvalg den 26. november 2009
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Klima- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr.
1-3 og 5-8, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Det Energipolitisk
Udvalg.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima- og energiministeren
sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, EPU alm. del - bilag 357. Den 9.
oktober 2009 sendte klima- og energiministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til klima- og
energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima- og
energiministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. § 2 affattes således:
Ȥ 2. I denne lov
forstås ved følgende:
1) Administrerende medlemsstat: Den medlemsstat,
der er ansvarlig for at administrere kvotedirektivet, for så
vidt angår luftfartsoperatører.
2) Biomasse: Brændsler, som efter bilag 1
har en CO2-udledningsfaktor på
nul, og tilsvarende brændsler af biologisk oprindelse,
lossepladsgas, slam og lign.
3) CDM-kredit: En CDM-kredit er et
tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i
medfør af Kyotoprotokollens artikel 12 og beslutninger
vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller
Kyotoprotokollen.
4) CDM-land: Et land, som har ratificeret
Kyotoprotokollen, og som ikke er nævnt i bilag B til
protokollen og dermed ikke har kvantitative reduktionsforpligtelser
efter protokollen.
5) Chicagokonventionen: Konventionen
angående international civil luftfart, som blev undertegnet i
Chicago den 7. december 1944, fastsætter minimumskrav med
henblik på at varetage sikkerhed inden for civil
luftfart.
6) CO2-ækvivalent: En mængde
drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning
som 1 t CO2 set over en given
periode.
7) Driftsleder: Den juridiske eller fysiske
person, der ejer en produktionsenhed eller driver
produktionsenheden for egen regning.
8) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorcarboner (HFC),
perfluorcarboner (PFC) og svovlhexafluorid (SF6).
9) Emissionsfaktor: Udledning af CO2 pr. brændselsenhed pr. ton af en
vare eller lign. i forbindelse med aktiviteter omfattet af
loven.
10) Erhvervsmæssig
luftfartstransportør: En operatør, der mod
vederlag stiller rute- eller charter-flyvninger til rådighed
for offentligheden med henblik på personbefordring,
godstransport eller transport af postforsendelser.
11) Executive Board: Det organ, som FN har nedsat
under Kyotoprotokollen til godkendelse af CDM-kreditter.
12) FN's klimakonvention: De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer af 9. maj 1992
(UNFCCC).
13) Fossil elproduktion: Den del af en
elproduktion, der tilvejebringes ved anvendelse af fossile
brændsler. Anvendes både fossile og andre
brændsler, bestemmes den fossile elproduktion pro rata.
14) Fossil kapacitet: El- eller varmekapaciteten
på en produktionsenhed ved anvendelse af fossile
brændsler. Anvendes både fossile og andre
brændsler, bestemmes den fossile kapacitet pro rata.
15) Fossile brændsler: Brændsler, der
er udvundet fra eller fremstillet på basis af fossilt, ikke
fornybart organisk materiale, herunder kul, koks, naturgas,
raffinaderigas, mineralolieprodukter, tørv og brunkul.
16) Historiske luftfartsemissioner i EU: Den
gennemsnitlige middelværdi af de årlige emissioner i
kalenderårene 2004, 2005 og 2006 fra luftfartøjer, der
udfører en af de luftfartsaktiviteter, som er nævnt i
§ 8 a.
17) I drift: En produktionsenhed eller en del
heraf anses at være i drift den 1. i måneden efter det
tidspunkt, hvor der første gang finder en CO2-udledning sted fra denne.
Produktionsenheder eller en del heraf, som første gang
udleder CO2 efter den 31. marts
2004, anses dog først at være i drift den 1. i
måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang i
forbindelse med produktion finder en CO2-udledning sted fra denne.
18) Indfyret effekt: Den maksimale indfyrede
brændselsmængde i MW eller MJ/s, som kan
tilføres et anlæg.
19) Investorland: Det land, der investerer i et
projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter, eller det land,
hvor investor i et projekt til generering af CDM- eller
JI-kreditter er hjemmehørende.
20) JI-kredit: En JI-kredit er et tilgodehavende
på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i
medfør af Kyotoprotokollens artikel 6 og beslutninger
vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller Kyotoprotokollen.
Betegnes i kvotedirektivet som ERU.
21) JI-land: Et
land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som er nævnt i
bilag B til protokollen og derfor efter denne har kvantitative
reduktionsforpligtelser.
22) Kapacitet: Den maksimale produktionsevne pr.
tidsenhed, jf. §§ 5-8.
23) Kvote: Bevis for retten til at udlede 1 t
CO2 i en nærmere angivet
periode. Kvoter, der kun kan anvendes til dækning af
emissioner fra luftfarten, betegnes sædvanligvis
luftfartskvoter.
24) Kyotoprotokollen: Klimaaftalen under
klimakonventionen vedtaget den 11. december 1997 med
tilhørende fortolkningsbidrag vedtaget under
partskonferencer.
25) Luftfartskvoter: Kvoter, der kan anvendes til
dækning af emissioner fra luftfarten. Den samlede
mængde af luftfartskvoter består af luftfartskvoter
tildelt luftfartsoperatørerne, jf. § 23 c,
stk. 5 og 6, luftfartskvoter, der bortauktioneres, jf.
§ 23 c, stk. 3 og 4, og luftfartskvoter i puljen til
nye operatører og operatører med kraftig vækst,
jf. § 23 c, stk. 7.
26) Luftfartsoperatør: En person, der
driver et luftfartøj på det tidspunkt, hvor det
udfører en af de i § 8 a nævnte
luftfartsaktiviteter, eller ejeren af luftfartøjet, hvis
førstnævnte person er ukendt eller ikke er
identificeret af ejeren.
27) Procesudledning: Udledninger af CO2, som ikke er brændselsrelaterede,
og som opstår som et resultat af tilsigtede eller utilsigtede
reaktioner mellem materialer eller gennem deres omdannelse i en
proces.
28) Produktionsenhed: En teknisk enhed, der
består af et eller flere anlæg beliggende på
samme lokalitet, hvorfra der udføres de af loven omfattede
aktiviteter.
29) Produktionsrate: Faktisk produktion pr.
tidsenhed, f.eks. ton pr. time el. lign.
30) Supervisory Committee: Det organ under
Kyotoprotokollen, som FN nedsætter til godkendelse af
JI-kreditter.
31) Tonkilometer: Flyvestrækning gange
nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (great
circle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen
plus et fast tillæg på 95 km og nyttelast er den
samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.
32) Værtsland: Det land, hvor et projekt
til generering af CDM- eller JI-kreditter
gennemføres.«
[Revideret udformning af
definitionsbestemmelsen]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
13, stk. 1, indsættes efter
»produktionsenhed«: »eller
luftfartsaktiviteter«, og »jf. dog stk. 6«
ændres til: »jf. dog stk. 5«.«
[Konsekvens af ophævelse af
§ 13, stk. 5]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13, stk. 4, udgår », jf. dog stk.
5«.«
[Konsekvens af ophævelse af
§ 13, stk. 5]
Af et mindretal
(EL):
4) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 21, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Provenuet herfra anvendes efter ministerens
nærmere bestemmelse til forskning og udvikling i
luftfartssektoren eller til klimaprojekter.«
[Provenu fra CO2-kvoter skal anvendes til forskning eller
klimaprojekter]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr.33 foreslåede affattelse af § 30, affattes stk.
5 således:
»Stk. 5. En
driftsleder eller luftfartsoperatør kan ikke afhænde
kvoter, herunder luftfartskvoter, gennem registeret, jf. § 24,
før den verificerede rapportering efter stk. 1-3 er
foretaget eller en endelig udledning er fastsat af ministeren efter
stk. 4.«
[Bedre og kortere sproglig
affattelse af bestemmelsen]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 44 foreslåede bilag 3, litra i, ændres »artikel
299, stk. 2, i traktaten« til: »artikel 299, stk. 2, i
EF-traktaten«
[Det præciseres, at der med
»traktaten« henvises til
»EF-traktaten«]
Til § 3
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
3
Stk. 1. Loven træder i kraft
den 31. december 2009.
Stk. 2. Klima- og energiministeren
pålægger driftsledere, der udfører aktiviteter,
som i medfør af direktiv 2009/29/EF eller i medfør af
beslutning truffet efter artikel 24 i direktiv 2003/87/EF omfattes
af kvoteordningen fra 2013, at indsende dokumenterede og
verificerede oplysninger om deres CO2-udledning inden den 30. april 2010.
Ministeren fastlægger, hvilke data der skal indrapporteres.
Udgifterne til indrapportering afholdes af
driftslederen.«
[De foreslåede §§ 3
og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én
bestemmelse]
Til § 4
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
8)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede §§ 3
og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én
bestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Definitionsbestemmelsen indeholder nu en definition af
Chicagokonventionen, som er omtalt i det foreslåede bilag 3,
litra d. Desuden er der sket enkelte ændringer i
definitionernes rækkefølge for at sikre en alfabetisk
rækkefølge.
Til nr. 2
I den gældende § 13, stk. 1, henvises til stk. 6,
som efter lovforslagets nr. 7 bliver nr. 5. Ændringsforslaget
sikrer den korrekte henvisning og er derfor alene en konsekvens af
forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.
Til nr. 3
I den gældende § 13, stk. 4, henvises til det stk.
5, som foreslås ophævet. Henvisningen bør derfor
ophæves, og ændringsforslaget er derfor alene en
konsekvens af forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.
Til nr. 4
Ændringsforslaget sikrer, at provenuet fra
bortauktionering og salg af kvoter anvendes til forskning og
udvikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter.
Til nr. 5
Der foreslås en kortere og lettere læselig
udformning af den under nr. 33 foreslåede § 30, stk. 5.
Der er ikke tale om nogen realitetsændring af
bestemmelsen.
Til nr. 6
Det i nr. 44 foreslåede bilag 3 er en gengivelse af
direktivets oversigt over de flyvninger, der ikke omfattes af
kvotereguleringen. Med ændringsforslaget præciseres, at
der med udtrykket traktaten henvises til EF-traktaten.
Til nr. 7
Af lovtekniske grunde foreslås, at lovforslagets §
3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse. Det i
§ 3 foreslåede stk. 2 er en overgangsbestemmelse, som
alene vedrører indsamling af data til brug for perioden
efter 2012, og bestemmelsen placeres derfor af lovtekniske grunde
som stk. 2 til ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Til nr. 8
Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 7,
foreslås det af lovtekniske grunde, at lovforslagets § 3
og § 4 slås sammen til én bestemmelse.
Eyvind Vesselbo V
Jens Kirk V fmd.
Lars Christian Lilleholt V Henrik Høegh V
Christian Pihl Lorentzen V
Ellen Trane Nørby V Per Dalgaard DF
Tina Petersen DF Per Ørum Jørgensen KF
Mette Gjerskov S Ole Vagn Christensen S
Kim Mortensen S Ole Hækkerup S
Anne Grete Holmsgaard SF Ida Auken SF
Margrethe Vestager RV nfmd.
Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 5
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima- og energiministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 5
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til at udarbejde
et ændringsforslag, der sikrer, at provenuet fra
kvoteauktionen øremærkes til forskning og udvikling i
luftfartssektoren eller til klimaprojekter, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
høringssvaret af 14/8-09 fra Energiklagenævnet, til
klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
den afgift, erhvervslivet får påført med
lovforslaget, ikke medfører, at energitunge, men
energieffektive danske virksomheder får pålagt så
store ekstraomkostninger, at de ser sig nødsaget til at
flytte til udlandet, til klima- og energiministeren, og ministerens
svar herpå |
| |
| |