L 5 Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter og lov om fremme af vedvarende energi.

(Kvoteregulering af luftfart og forlængelse af skrotningsordningen for vindmøller).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-11-2009

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 26. november 2009

20091_l5_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 26. november 2009

1. Ændringsforslag

Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Klima- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5-8, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitisk Udvalg.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, EPU alm. del - bilag 357. Den 9. oktober 2009 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 2 affattes således:

»2. § 2 affattes således:

»§ 2. I denne lov forstås ved følgende:

1) Administrerende medlemsstat: Den medlemsstat, der er ansvarlig for at administrere kvotedirektivet, for så vidt angår luftfartsoperatører.

2) Biomasse: Brændsler, som efter bilag 1 har en CO2-udledningsfaktor på nul, og tilsvarende brændsler af biologisk oprindelse, lossepladsgas, slam og lign.

3) CDM-kredit: En CDM-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i medfør af Kyotoprotokollens artikel 12 og beslutninger vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller Kyotoprotokollen.

4) CDM-land: Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som ikke er nævnt i bilag B til protokollen og dermed ikke har kvantitative reduktionsforpligtelser efter protokollen.

5) Chicagokonventionen: Konventionen angående international civil luftfart, som blev undertegnet i Chicago den 7. december 1944, fastsætter minimumskrav med henblik på at varetage sikkerhed inden for civil luftfart.

6) CO2-ækvivalent: En mængde drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning som 1 t CO2 set over en given periode.

7) Driftsleder: Den juridiske eller fysiske person, der ejer en produktionsenhed eller driver produktionsenheden for egen regning.

8) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorcarboner (HFC), perfluorcarboner (PFC) og svovlhexafluorid (SF6).

9) Emissionsfaktor: Udledning af CO2 pr. brændselsenhed pr. ton af en vare eller lign. i forbindelse med aktiviteter omfattet af loven.

10) Erhvervsmæssig luftfartstransportør: En operatør, der mod vederlag stiller rute- eller charter-flyvninger til rådighed for offentligheden med henblik på personbefordring, godstransport eller transport af postforsendelser.

11) Executive Board: Det organ, som FN har nedsat under Kyotoprotokollen til godkendelse af CDM-kreditter.

12) FN's klimakonvention: De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer af 9. maj 1992 (UNFCCC).

13) Fossil elproduktion: Den del af en elproduktion, der tilvejebringes ved anvendelse af fossile brændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile elproduktion pro rata.

14) Fossil kapacitet: El- eller varmekapaciteten på en produktionsenhed ved anvendelse af fossile brændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile kapacitet pro rata.

15) Fossile brændsler: Brændsler, der er udvundet fra eller fremstillet på basis af fossilt, ikke fornybart organisk materiale, herunder kul, koks, naturgas, raffinaderigas, mineralolieprodukter, tørv og brunkul.

16) Historiske luftfartsemissioner i EU: Den gennemsnitlige middelværdi af de årlige emissioner i kalenderårene 2004, 2005 og 2006 fra luftfartøjer, der udfører en af de luftfartsaktiviteter, som er nævnt i § 8 a.

17) I drift: En produktionsenhed eller en del heraf anses at være i drift den 1. i måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang finder en CO2-udledning sted fra denne. Produktionsenheder eller en del heraf, som første gang udleder CO2 efter den 31. marts 2004, anses dog først at være i drift den 1. i måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang i forbindelse med produktion finder en CO2-udledning sted fra denne.

18) Indfyret effekt: Den maksimale indfyrede brændselsmængde i MW eller MJ/s, som kan tilføres et anlæg.

19) Investorland: Det land, der investerer i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter, eller det land, hvor investor i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter er hjemmehørende.

20) JI-kredit: En JI-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i medfør af Kyotoprotokollens artikel 6 og beslutninger vedtaget i henhold til FN's klimakonvention eller Kyotoprotokollen. Betegnes i kvotedirektivet som ERU.

21) JI-land: Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som er nævnt i bilag B til protokollen og derfor efter denne har kvantitative reduktionsforpligtelser.

22) Kapacitet: Den maksimale produktionsevne pr. tidsenhed, jf. §§ 5-8.

23) Kvote: Bevis for retten til at udlede 1 t CO2 i en nærmere angivet periode. Kvoter, der kun kan anvendes til dækning af emissioner fra luftfarten, betegnes sædvanligvis luftfartskvoter.

24) Kyotoprotokollen: Klimaaftalen under klimakonventionen vedtaget den 11. december 1997 med tilhørende fortolkningsbidrag vedtaget under partskonferencer.

25) Luftfartskvoter: Kvoter, der kan anvendes til dækning af emissioner fra luftfarten. Den samlede mængde af luftfartskvoter består af luftfartskvoter tildelt luftfartsoperatørerne, jf. § 23 c, stk. 5 og 6, luftfartskvoter, der bortauktioneres, jf. § 23 c, stk. 3 og 4, og luftfartskvoter i puljen til nye operatører og operatører med kraftig vækst, jf. § 23 c, stk. 7.

26) Luftfartsoperatør: En person, der driver et luftfartøj på det tidspunkt, hvor det udfører en af de i § 8 a nævnte luftfartsaktiviteter, eller ejeren af luftfartøjet, hvis førstnævnte person er ukendt eller ikke er identificeret af ejeren.

27) Procesudledning: Udledninger af CO2, som ikke er brændselsrelaterede, og som opstår som et resultat af tilsigtede eller utilsigtede reaktioner mellem materialer eller gennem deres omdannelse i en proces.

28) Produktionsenhed: En teknisk enhed, der består af et eller flere anlæg beliggende på samme lokalitet, hvorfra der udføres de af loven omfattede aktiviteter.

29) Produktionsrate: Faktisk produktion pr. tidsenhed, f.eks. ton pr. time el. lign.

30) Supervisory Committee: Det organ under Kyotoprotokollen, som FN nedsætter til godkendelse af JI-kreditter.

31) Tonkilometer: Flyvestrækning gange nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (great circle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen plus et fast tillæg på 95 km og nyttelast er den samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.

32) Værtsland: Det land, hvor et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter gennemføres.«



[Revideret udformning af definitionsbestemmelsen]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 13, stk. 1, indsættes efter »produktionsenhed«: »eller luftfartsaktiviteter«, og »jf. dog stk. 6« ændres til: »jf. dog stk. 5«.«

[Konsekvens af ophævelse af § 13, stk. 5]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 13, stk. 4, udgår », jf. dog stk. 5«.«

[Konsekvens af ophævelse af § 13, stk. 5]

Af et mindretal (EL):

4) I den under nr. 12 foreslåede affattelse af § 21, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Provenuet herfra anvendes efter ministerens nærmere bestemmelse til forskning og udvikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter.«


[Provenu fra CO2-kvoter skal anvendes til forskning eller klimaprojekter]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

5) I den under nr.33 foreslåede affattelse af § 30, affattes stk. 5 således:

»Stk. 5. En driftsleder eller luftfartsoperatør kan ikke afhænde kvoter, herunder luftfartskvoter, gennem registeret, jf. § 24, før den verificerede rapportering efter stk. 1-3 er foretaget eller en endelig udledning er fastsat af ministeren efter stk. 4.«

[Bedre og kortere sproglig affattelse af bestemmelsen]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

6) I det under nr. 44 foreslåede bilag 3, litra i, ændres »artikel 299, stk. 2, i traktaten« til: »artikel 299, stk. 2, i EF-traktaten«

[Det præciseres, at der med »traktaten« henvises til »EF-traktaten«]

Til § 3

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Paragraffen affattes således:

Ȥ 3


Stk. 1. Loven træder i kraft den 31. december 2009.


Stk. 2. Klima- og energiministeren pålægger driftsledere, der udfører aktiviteter, som i medfør af direktiv 2009/29/EF eller i medfør af beslutning truffet efter artikel 24 i direktiv 2003/87/EF omfattes af kvoteordningen fra 2013, at indsende dokumenterede og verificerede oplysninger om deres CO2-udledning inden den 30. april 2010. Ministeren fastlægger, hvilke data der skal indrapporteres. Udgifterne til indrapportering afholdes af driftslederen.«


[De foreslåede §§ 3 og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én bestemmelse]

Til § 4

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

8) Paragraffen udgår.

[De foreslåede §§ 3 og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én bestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Definitionsbestemmelsen indeholder nu en definition af Chicagokonventionen, som er omtalt i det foreslåede bilag 3, litra d. Desuden er der sket enkelte ændringer i definitionernes rækkefølge for at sikre en alfabetisk rækkefølge.


Til nr. 2

I den gældende § 13, stk. 1, henvises til stk. 6, som efter lovforslagets nr. 7 bliver nr. 5. Ændringsforslaget sikrer den korrekte henvisning og er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.


Til nr. 3

I den gældende § 13, stk. 4, henvises til det stk. 5, som foreslås ophævet. Henvisningen bør derfor ophæves, og ændringsforslaget er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.


Til nr. 4

Ændringsforslaget sikrer, at provenuet fra bortauktionering og salg af kvoter anvendes til forskning og udvikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter.


Til nr. 5

Der foreslås en kortere og lettere læselig udformning af den under nr. 33 foreslåede § 30, stk. 5. Der er ikke tale om nogen realitetsændring af bestemmelsen.


Til nr. 6

Det i nr. 44 foreslåede bilag 3 er en gengivelse af direktivets oversigt over de flyvninger, der ikke omfattes af kvotereguleringen. Med ændringsforslaget præciseres, at der med udtrykket traktaten henvises til EF-traktaten.


Til nr. 7

Af lovtekniske grunde foreslås, at lovforslagets § 3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse. Det i § 3 foreslåede stk. 2 er en overgangsbestemmelse, som alene vedrører indsamling af data til brug for perioden efter 2012, og bestemmelsen placeres derfor af lovtekniske grunde som stk. 2 til ikrafttrædelsesbestemmelsen.


Til nr. 8

Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 7, foreslås det af lovtekniske grunde, at lovforslagets § 3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse.


Eyvind Vesselbo V Jens Kirk V fmd. Lars Christian Lilleholt V Henrik Høegh V Christian Pihl Lorentzen V Ellen Trane Nørby V Per Dalgaard DF Tina Petersen DF Per Ørum Jørgensen KF Mette Gjerskov S Ole Vagn Christensen S Kim Mortensen S Ole Hækkerup S Anne Grete Holmsgaard SF Ida Auken SF Margrethe Vestager RV nfmd. Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 5


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
4
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren
5
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 5


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at provenuet fra kvoteauktionen øremærkes til forskning og udvikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om ministerens kommentar til høringssvaret af 14/8-09 fra Energiklagenævnet, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den afgift, erhvervslivet får påført med lovforslaget, ikke medfører, at energitunge, men energieffektive danske virksomheder får pålagt så store ekstraomkostninger, at de ser sig nødsaget til at flytte til udlandet, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå