Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 18. november 2009
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 4. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Dispensation fra bestemmelserne i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, og § 13,
stk. 1
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, således at lovforslaget kommer til 3.
behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets
fremsættelse.
Udvalget indstiller, at der tillige dispenseres fra
bestemmelsen i § 8 a, stk. 2, om, at sagen først
må behandles i Tinget, 2 dage efter at
offentliggørelsen af betænkningen har fundet
sted.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
19. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 32. Den 29. oktober 2009 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar samt et notat herom til udvalget. Den 4.
november 2009 sendte justitsministeren supplerende
høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Børnesagens Fællesråd,
Center for Rets- og Politiforskning,
People's Climate Action,
Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920 og
Vivi Bech.
Ministeren har overfor udvalget kommenteret de skriftlige
henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Byggefagenes Samvirke i København,
Mellemfolkeligt Samvirke,
Peoples Climate Action,
Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920 og
12. december-initiativet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 179 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
157 af de 179 stillede spørgsmål.
6 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Eksperthøring
Udvalget har den 10. november 2009 afholdt en
eksperthøring. Program for høringen er omdelt
på bilag 17 og kopi af 3 af oplægsholdernes PowerPoints
er omdelt på bilag 24.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil redegøre for sin stilling til det stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget er meget optaget af
klimasagen og finder, det er godt, at København er
vært for et så vigtigt, internationalt møde, som
COP15 er. Vi er selvfølgelig også optaget af, at
topmødet kan afsluttes med succes og munde ud i en
forpligtende aftale.
Derfor er det også utrolig vigtigt for os,
at det afgørende bliver forhandlinger, der peger
fremad og er til gavn for mennesker og klima overalt i verden
- og at dette ikke bliver ødelagt af voldelige
konfrontationer. Og det er altafgørende, at der passes
godt på vores fælles hovedstad, så den ikke
bliver hærget af vold og hærværk.
Generelt om lovforslaget
Vi er store tilhængere af forsamlings- og ytringsfrihed,
og vi tror på, at der er langt større udsigt til, at
der bliver gjort noget for klimaet, hvis der er en stærk
folkelig opbakning til det. Derfor glæder det os, at flere
tusinde mennesker vil bruge demokratiets rettigheder og komme til
København og deltage i demonstrationer og de flere hundrede
andre aktiviteter i forbindelse med topmødet.
Vi har tidligere ved topmøder i andre lande set, at der
kan forekomme vold og uroligheder. Vi mener, det er utrolig vigtigt
at undgå dette. Men i Danmark har vi rigtig gode erfaringer
med en fredelig afvikling af demonstrationer og andre aktiviteter
både fra EU-topmødet i 2002 og FN's sociale
topmøde i 1995. Derfor støtter vi varmt, at
både politiet og de ngo'er, der planlægger de mange
aktiviteter, følger den samme strategi denne gang og bruger
mange ressourcer på at få dialogen bredt ud. Vi mener
også, at det er rigtig positivt, at der gøres en stor
indsats for at skabe og give den relevante information til de mange
danske og udenlandske deltagere i demonstrationer og
aktiviteter.
S, SF, RV og EL konstaterer, at Danmark har
straffelovsbestemmelser, der retter sig mod grove optøjer,
og at det ikke er disse, lovforslaget er målrettet mod. Dette
bekræftes af ministerens svar på spørgsmål
nr. 94, hvor ministeren erkender, at lovforslaget omhandler
lovovertrædelser, hvor der ikke anvendes vold, men retter sig
mod en særlig adfærd.
S, SF, RV og EL kritiserer, at lovforslaget hastes igennem.
Det ses af det store antal spørgsmål, at der har
været mange emner, hvor der har været brug for en
juridisk afklaring. Vi kan også konstatere, at ministeriet i
flere tilfælde har måttet berette, at man inden for det
angivne tidspunkt ikke har kunnet gennemgå domme eller andre
landes lovgivning. Vi skal beklage, at det under VKO-regeringen har
været en ofte forekommende begivenhed, at lovforslag sjuskes
igennem under stort tidspres og med kort høringsfrist,
således at de forskellige organisationer ikke har haft den
fornødne tid til at komme med ordentlige og grundige
høringssvar.
Vi er ganske uforstående over for, at lovforslaget
introduceres som et hasteforslag, først og fremmest fordi
datoen for klimatopmødet længe har været kendt,
men også fordi justitsministeren allerede i foråret
2009 skærpede en af straffelovens bestemmelser, som nu atter
skærpes mindre end et halvt år efter. Der savnes
således en udførlig begrundelse for forslagets
nødvendighed, ligesom det må påpeges, at
regeringen har haft den fornødne tid til på et
tidligere tidspunkt at kunne have fremsat et godt og grundigt
gennemarbejdet lovforslag.
S, SF, RV og EL er enige i, at man ikke ustraffet skal
begå grove optøjer, og det har vi ganske megen
lovgivning som retter sig imod. Vi skal beklage, at vi i Danmark nu
får indført en lovgivning, der er meget
vidtgående og ikke findes i sin lighed tidligere i dansk
lovgivning eller i lande, vi normalt sammenligner os med.
Justitsministeren angiver både i lovforslaget og flere
svar, at formålet med lovforslaget er at forebygge
uroligheder, og i ministerens svar på spørgsmål
nr. 69 anføres endvidere: »Sigtet med de
foreslåede regler er bl.a. at bidrage til, at færre vil
begå de omhandlede forbrydelser.« Det synes imidlertid
ikke godtgjort, at lovforslaget er egnet til at forebygge
uroligheder, idet ministeren ikke kender til viden herom, endsige
domme, der kan belyse udviklingen eller
nødvendigheden.
Lovgivningens gennemskuelighed,
forståelighed og klarhed
S, SF, RV og EL finder, at det er lovgivers forpligtelse at
lave en så klar, gennemskuelig og forståelig
lovgivning, sådan at enhver borger til ethvert tidspunkt kan
indrette sig på lovgivningen med henblik på ikke at
begå lovovertrædelser. Vi har set, hvordan uheldigt
formuleret lovgivning, jf. knivloven (L 171 fra
folketingsåret 2008-09), har ført til en utilsigtet
kriminalisering af borgere, der i princippet er uskyldige. S, SF,
RV og EL er på den baggrund nervøse for, at
lovforslaget kan risikere at gentage den politiske fejltagelse,
sådan at lovforslaget rammer forkert eller skævt.
S, SF, RV og EL mener, at man skal skride ind over for folk,
der deltager i voldsomme og grove uroligheder. Men vi er
stærkt betænkelige ved den sammenkædning, der
sker af paragraffer for primært ikkevoldelige forseelser med
paragraffen for grove uroligheder, således at borgeren
udsætter sig for en strafskærpelse trods det, at denne
ikke er deltager i uroligheder. Der er således lagt op til,
at borgere som reelt ikke deltager i uroligheder, kan straffes,
fordi den generelle situation i et område har udviklet sig
sådan, at det skønsmæssigt kan karakteriseres
som uroligheder.
Vi mener, at lovforslaget giver visse udfordringer ikke bare
for borgeren, men også for ordensmagten, der skal fortolke
lovgivningen og bruge den i praksis. Det forbliver uklart, hvad der
kan defineres som en grov forstyrrelse af den offentlige orden, og
ligeledes er uroens område heller ikke klart defineret,
således at man som borger faktisk kan rammes, selv om man er
på vej væk fra en opløst demonstration.
Ligeledes er det uklart, hvornår borgeren har forsæt,
dvs. kendskab til, hvornår der er uroligheder. Alt i alt er
der mange uklarheder, der gør det svært for borgeren
at beskytte sig mod at blive ramt af strafskærpelsen, og det
finder vi er uhensigtsmæssigt og kalder på en
præcisering.
Et eksempel på den upræcise formulering er
definitionen af, hvor stort et område med uroligheder er, jf.
følgende citat: »De foreslåede
strafskærpelsesbestemmelser omfatter ikke kun de gader,
pladser og torve m.v., hvor der foregår uroligheder, men
også gader m.v., der støder op til det sted, hvor
urolighederne foregår, og som f.eks. kan anvendes som
adgangs- eller flugtveje til og fra stedet.« Hvor
urolighederne flytter sig, vil i sådanne tilfælde
»som udgangspunkt hele området omkring f.eks.
boligblokkene eller bygningskomplekser været omfattet.«
Det er indlysende, at det kan blive svært for en borger at
vide, hvornår han eller hun ikke er omfattet af
strafskærpelsen. Vi har i praksis set eksempler på, at
det kan være svært at undslippe demonstrationer, som
udvikler sig kaotisk, og at borgere således risikerer at
komme i klemme mellem voldelige demonstranter og politi.
Det slås fast i ministerens svar på
spørgsmål nr. 8, at det udelukkende er, hvis man
befinder sig i periferien af et område, eller hvis det drejer
sig om en enkelt person, at denne ikke kan regnes for en deltager i
urolighederne og således omfattet af strafskærpelsen.
Det finder S, SF, RV og EL meget vidtgående, og vi savner
eksempler på, hvordan man kan beskytte sig mod at blive
opfattet som en deltager i uroligheder, når man i
virkeligheden blot er en tilfældig forbipasserende, der
stiller sig op og ser på. Vi er optaget af, at lovforslaget
skal ramme præcist og målrettet og finder, at arbejdet
med lovforslaget ikke er tilendebragt.
Et andet eksempel på uklarheder er i ministerens svar
på spørgsmål nr. 19, som angiver, at
definitionen af, om noget er en grov forstyrrelse af den offentlige
orden, afhænger af en konkret vurdering, og at der
»blandt andet kan lægges vægt på karakteren
og grovheden af de handlinger, som begås, på antallet
af personer, som begår de pågældende handlinger,
og på varigheden af det tidsrum, hvor handlingerne
begås.« Eksemplet illustrerer, hvor uklart det er, hvad
der er en grov forstyrrelse af den offentlige orden. Der vil
således kunne lægges vægt på andre
kriterier end de nævnte - og de forbliver ubeskrevne - og
atter må vi konstatere, at det ikke er nemt for hverken
borgeren eller politiet, endsige domstolene at vurdere, hvad der
ligger i lovteksten.
Om demonstrationer generelt fastlås det i ministerens
svar på spørgsmål nr. 3, at en »mindre
gruppe i en større demonstration normalt i sig selv ikke kan
antages at indebære, at der foregår en grov
forstyrrelse af den offentlige ro og orden.« Med andre ord
vil man godt kunne risikere tilfælde, hvor en lille gruppe
på 30 demonstranter ødelægger en demonstration
for et betydelig større antal mennesker og dermed
udsætter disse for at pådrage sig en
strafskærpelse. Det finder S, SF, RV og EL ikke rimeligt, og
vi gør opmærksom på politiets forpligtelse til
at beskytte fredelige demonstranter.
S, SF, RV og EL noterer sig, at det er Justitsministeriets
opfattelse, jf. svaret på spørgsmål nr. 5, at
lovforslaget ikke medfører en uklar retstilstand. Vi kan
også se, at ministeren i sit svar på
spørgsmål nr. 24 angiver, at EMRK's artikel 7 samt
Menneskerettighedsdomstolens praksis ikke er til hinder for, at der
i generelle retsregler benyttes formuleringer, som i større
eller mindre grad er vage, og hvor fortolkningen og anvendelsen vil
afhænge i praksis. Men S, SF, RV og EL skal beklage denne
udvikling og bemærker, at Dommerforeningen ønsker
»et betydeligt bedre lovgrundlag end det eksisterende.«
Vi finder, at det er et vægtigt argument, at de, der bagefter
skal arbejde med lovforslaget, også mener, at lovforslaget er
vagt og upræcist.
S, SF, RV og EL er således enige med Institut for
Menneskerettigheder (IMR) i, at det er »vanskeligt at
gennemskue rækkevidden af lovforslaget«, og derfor
vil vi stemme imod lovforslaget, men da VKO har tilkendegivet, at
de vil gennemføre lovforslaget, så vil vi stille
ændringsforslag, der dels gør forslaget
tidsbegrænset til én måned,
dels indsætter nogle præciseringer.
Anvendelsesområde
S, SF, RV og EL noterer sig, at ministeren mener, at
lovforslaget ikke er grundlovsstridigt og at ministeren ikke mener,
at det rejser spørgsmål i forhold til EMRK og
Menneskerettighedsdomstolens retspraksis.
S, SF, RV og EL er optaget af, at den danske model i
fagretlige konflikter kan bevares. Det indbefatter muligheden for
at lave blokader og demonstrere.
Det skal indledningsvis bemærkes, at Rigsadvokaten ikke
er bekendt med nyere tilfælde, der har inkluderet brugen af
§ 134 a i forbindelse med en faglig aktion. Men lovforslaget
nævner intet specifikt om fagretlige konflikter, og
ministeren vil ikke give en garanti for, at lovforslaget ikke
påvirker de faglige kampe. S, SF, RV og EL finder det derfor
ikke godtgjort, at lovforslaget ikke vil kunne anvendes på
faglige kampe i fremtiden. Ministerens svar er i flere
tilfælde, at »i udgangspunktet« vil faglige kampe
ikke være omfattet. Det betyder så omvendt, at
muligheden faktisk eksisterer. Stilladsarbejdernes Brancheklub af
1920 og Byggefagenes Samvirke tilkendegav i en deputation
i Folketingets Retsudvalg, at uroligheder ofte forekommer ved
faglige demonstrationer, hvilket underbygger, at lovforslaget kan
tages i anvendelse.
Faglige kampe har hidtil været kendetegnet ved, at
fagbevægelsens folk har indgået aftaler med politiet
om, hvordan og hvornår der skal reageres, f.eks. i forhold
til en blokade eller uro. Disse aftaler har medført
overbærenhed og tolerance med et vist niveau af uroligheder.
S, SF, RV og EL er i lighed med høringssvaret fra IMR
bekymret for, at strafskærpelserne for ikkevoldelige aktioner
vil signalere, at politiet skal gribe ind på et tidligere
tidspunkt, end de ville have gjort på nuværende
tidspunkt. Vi finder, at de nuværende aftaler mellem politi
og fagforeninger fortsat skal kunne definere spillerummet for
faglige konflikter.
S, SF, RV og EL bemærker, at ministeren ikke har svaret
af- eller bekræftende på, om det er ministerens
intention at gribe ind i flere faglige konflikter eller
demonstrationer end i dag, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. 112. Ministeren giver ligeledes heller
ikke en garanti for, at lovforslaget ikke kan anvendes på
faglige konflikter, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. 86.
Strafskærpelsen
Det er S, SF, RV og EL's opfattelse, at der skal skrides ind
over for grove og alvorlige uroligheder. Vi noterer os også,
at lovforslaget primært er rettet mod dem, der ikke bruger
vold, og endelig at lovforslaget ikke indeholder en
nykriminalisering.
Vi er dog betænkelige ved den måde, lovforslaget
er skruet sammen på, dels med uklare regler. dels
sammenstillingen af en række paragraffer med § 134 a,
hvor ministeren ikke har kunnet angive andre lande, der har
lignende, vidtgående lovgivning.
Amnesty International angiver, at det er
uhensigtsmæssigt at angive så detaljerede
retningslinjer for det fremtidige strafniveau i de omfattede sager.
S, SF, RV og EL mener, at det er et grundlæggende princip, at
domstolen foretager udmålingen af straffe, og at vi derfor
lovgivningsmæssigt skal afholde os fra detailregulering af
straffeniveauet, indtil det arbejde, Straffelovsrådet sidder
med om selv samme spørgsmål, er tilendebragt. Vi
må gå ud fra, at regeringen er enig i, at det er
vigtigt, at Staffelovrådet kommer med sin udtalelse om det
principielle spørgsmål om, hvordan lovgiver
hensigtsmæssigt kan tilkendegive, hvordan straffen for visse
lovovertrædelser bør være i forskellige
typesituationer, og at den derfor kan indse, at vi derfor
bør vente med at lave lovgivning på denne måde
som i dette lovforslag.
S, SF, RV og EL finder ikke, at argumentationen for
proportionaliteten i bøderne har godtgjort de
foreslåede bødestørrelser. I ministerens svar
på spørgsmål nr. 21 slås det blot fast,
»at regeringen lægger vægt på en konsekvent
retshåndhævelse«, og at »straffen efter
justitsministeriets opfattelse i højere grad end i dag
afspejler den alvor og grovhed, som disse forbrydelser har,
når de begås i forbindelser med grov forstyrrelse af
den offentlige orden.« Vi savner en mere uddybende
begrundelse, der sammenholdes med det andet faktum, at det
også skal omfatte personer, som ikke anses for deltagere i
uroligheder. Der er ligeledes ikke redegjort overbevisende for det
nuværende strafniveau, således at det er muligt at
vurdere, om der er behov for en strafskærpelse, og det er
usædvanligt, at ministeren ikke er bekendt med nyere domme,
der kan belyse strafniveauet for hærværk i sager, der
vil være omfattet af de foreslåede
strafskærpelsesregler, således at der foreligger et
oplyst grundlag for nødvendigheden af strafskærpelsen.
Og lige så usædvanligt er det, at det ikke er muligt at
få oplyst, hvad strafskærpelsen konkret går ud
på, hvilket ikke vides i forhold til hærværk, da
ministeren ikke har kunnet pege på nyere domspraksis og
dermed heller ikke på, hvilket strafniveau der skal tages
udgangspunkt i, når det skal hæves.
I forhold til § 119, stk. 3, har Folketinget allerede en
gang i år skærpet straffen (lov nr. 501, juni 2009) med
den begrundelse, at der skulle kunne idømmes hårdere
straffe i grove tilfælde. S, SF, RV og EL kan ikke
forstå, at denne strafferamme nu er utilstrækkelig til
at afspejle forbrydelsens grovhed. Dette forhold bliver ikke mindre
mystisk af, at argumentationen for lovforslaget handler om at
forebygge uroligheder, når ministeren ikke kan
redegøre for konkrete domme på området.
Vi bemærker, at ministeren i svar på
spørgsmål nr. 40 skriver: »Det er generelt ikke
en betingelse for anvendelse af straffelovens § 119, stk. 3,
at den pågældende person f.eks. først har
fået mulighed for at slippe væk fra området,
eller at en demonstration eller anden forsamling er blevet
opløst af politiet.« Det er betænkeligt,
eftersom den foreslåede strafskærpelse sigter på
at ramme dem, der blot er tilstede, hvor der er uroligheder. Det
må være et minimum, at disse mennesker får
mulighed for at undslippe urolighederne, så de kan unddrage
sig en strafskærpelse.
S, SF, RV og EL forstår, at lovforslaget ikke kan ses
som et udtryk for, at man gøres ansvarlig for noget, andre
har gjort, jf. ministerens svar på spørgsmål nr.
23, og at det er forsættet til uroligheder, der afgør
skærpelsen. Vi bemærker i den anledning, at det ikke er
særlig klar defineret, hvornår man har
forsæt.
Præventive anholdelser
S, SF, RV og EL konstaterer, at justitsministeren ikke mener,
lovforslaget på dette område rejser
spørgsmål i forhold til EMRK, men også at
lovforslaget giver Danmark førertrøjen på i de
nordiske lande, hvad angår tidsudstrækningen af
præventive anholdelser, idet Norge har en tidsgrænse
på 4 timer og Sverige på 6.
Vi konstaterer ligeledes, at præventive anholdelser er
et alvorligt indgreb i den personlige frihed, da indgrebet
foregår, før der er begået en kriminel handling,
og altså alene på baggrund af en mistanke.
S, SF, RV og EL har tillid til politiet, men må
anerkende, at når det går hårdt for sig, kan der
ske fejlskøn, at disse er sjældent forekommende, men
også at borgeren skal beskyttes mod vilkårligheder. Vi
ønsker langt mere viden om, hvordan præventive
anholdelser anvendes i dag, både i Danmark og i andre lande,
og en dokumentation af behovet for udvidelse, før vi vil
tage stilling til, om vi kan støtte en udvidelse.
Imidlertid er der allerede i dag brug for en række
forbedringer af de præventive anholdelser i forhold til den
ordning, der eksisterer i dag. Vi finder, at det bør
være et klart og lovmæssigt formuleret kriterium, at
der forud for en præventiv anholdelse skal være
begået en strafbar handling eller foreligge et påbud
fra politiet, som efterfølgende er blevet overtrådt.
Der bør ligeledes være krav til dokumentation af
forløbet og en indberetningsordning, således at en
eventuel klagesag kan behandles så korrekt som muligt, og der
bør altid oplyses herom til den tilbageholdte person. S, SF,
RV og EL ser derfor på muligheden for
ændringsforslag.
I ministerens svar på spørgsmål nr. 24
redegøres for retspraksis fra Menneskerettighedsdomstolen i
forhold til præventive anholdelser, og det ser ud til, at
disse er godkendt, når der har været en
forudgående advarsel eller påbud til demonstranter fra
politiet eller der forud for anholdelse har fundet en
lovovertrædelse sted. Dette underbygger, at vi vil se
på muligheden for forslag til ændringer. S, SF, RV og
EL kan således ikke finde belæg for, at der kan
anholdes en hel busfuld demonstranter, uden at der er et
forudgående hændelsesforløb, således som
justitsministeren udtalte på tv, jf. Steel mod
Storbritannien.
Videooptagelser
S, SF, RV og EL er enige i, at politiet skal have mulighed for
at kunne dokumentere et hændelsesforløb i
efterforskningsmæssigt øjemed, således at de
skyldige kan retsforfølges eller uskyldige frikendes.
Vi skal blot bemærke, at der på nuværende
tidspunkt ikke er skabt klarhed over, hvorvidt det er lovligt at
offentliggøre videooptagelser, når politiet f.eks.
gerne vil modsvare en kritik om overdreven brug af magt, f.eks. i
forbindelse med en demonstration.
Retsudvalget har haft ministeren i samråd om lovligheden
af offentliggørelse af videooptagelser til andre
formål end efterforskning, og ministeren kunne ikke
redegøre herfor, hverken i forhold til persondatalovens
§ 5 eller retsplejelovens § 818.
S, SF, RV og EL finder, at dette spørgsmål
bør afklares inden topmødet, ligesom vi finder, der
bør foreligge retningslinjer for, at det, der filmes, sker
på en så objektiv måde som muligt, og hvordan en
eventuel offentliggørelse skal ske, således at
offentligheden har vished for, at det er det hele uredigerede
materiale, der lægges frem.
Afsluttende bemærkning
S, SF, RV og EL vil stemme imod lovforslaget. Vi mener, at det
at straffe mennesker og sætte dem i fængsel er så
alvorligt, at der skal være dokumentation for behovet for
lovændringer, og lovgivningen skal være klar, så
borgeren har mulighed for at vide, hvad der er strafbart.
Der mangler stadig en række svar fra
justitsministeren, derfor vil vi i en
tillægsbetænkning efter 2. behandling af lovforslaget
komme med yderligere bemærkninger og stille
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):
1)
Datoen »1. december 2009« ændres til »3.
december 2009«.
[Ændret tidspunkt for lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås tidspunktet for
lovens ikrafttræden ændret til den 3. december 2009, da
lovforslaget forventes tredjebehandlet af Folketinget den 26.
november 2009.
Kim Andersen V
Søren Pind V Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF
fmd. Marlene Harpsøe
DF Dennis Flydtkjær DF Tom Behnke KF Vivi Kier
KF Simon Emil Ammitzbøll RV
Karen Hækkerup S Maja Panduro
Helle Dam S Julie Skovsby S Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 49
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Henvendelse af 30/10-09 fra
Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920 |
3 | Høringssvar, fra
Politiforbundet |
4 | Høringssvar, fra Retspolitisk
Forening |
5 | Høringssvar, fra Dansk
Fængselsforbund |
6 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
7 | Høringssvar, fra Københavns
Byret |
8 | Høringssvar, fra Institut for
Menneskerettigheder |
9 | Høringssvar, fra Danske
Advokater |
10 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra justitsministeren |
11 | Udkast til oplæg til
eksperthøring |
12 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
13 | Henvendelse af 3/11-09 fra Vivi Bech |
14 | Foreløbigt program for
Retsudvalgets høring om L 49 |
15 | Pressemeddelelse: Høring om L 49
(Uro-pakken), den 6. november 2009 |
16 | Henvendelse af 6/11-09 fra Center for
Rets- og Politiforskning |
17 | Program for Retsudvalgets høring om
L 49 |
18 | Høringssvar, fra Amnesty
International |
19 | Høringssvar, fra Østre
Landsret |
20 | Høringssvar, fra
Advokatsamfundet |
21 | Ny tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
22 | 1. udkast til betænkning |
23 | Høringssvar, fra Vestre
Landsret |
24 | Kopi af PowerPointpræsentationer i
forbindelse med udvalgets høring den 10. november 2009 |
25 | Henvendelse fra People's Climate
Action |
26 | Høringssvar, fra Den Danske
Dommerforening |
27 | Henvendelse af 13/11-09 fra
Børnesagens Fællesråd |
28 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
29 | Artikel af 13/11-09 fra CEPOS:
»Lømmelpakken rejser spørgsmål i forhold
til den Europæiske Menneskerettighedskonvention« |
30 | 2. udkast til betænkning |
31 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 49
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/10-09 fra Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvad der skal til, for at
borgeren har forsæt til uroligheder, herunder om det er nok,
at deltageren registrerer, at der foregår »noget«
eller nogen smider med ting foran sig, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om det i praksis kan lade sig
gøre, at en gruppe på 30 mennesker
ødelægger en demonstration på 100.000 mennesker
ved at være voldelige, og om det er nok til, at de fredelige
demonstranter kan have forsæt til uroligheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om redegørelse for, hvordan
regler og strafferammer er i lande, vi sammenligner os med på
dette område, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren mener, at loven er
klar, gennemskuelig og til at indrette sig efter for alle borgere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om eksempler på, hvad der i
straffeloven giver domme på 40 dage, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om lovforslaget i praksis vil ramme
en situation som den, hvor skraldemænd blokerede indgangen
til Vestforbrænding, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm., om Ulla Dahlerup, der kæmpede
for ligeløn og ikke ville forlade en bus, ville have
været omfattet af lovforslaget, og hvad konsekvensen ville
have været for hende, hvis der udenfor havde været
uroligheder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvor meget der skal til,
før vi taler om, at der foregår uroligheder i et
område - hvad er kriterierne herfor, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren er bekendt med
forskning, eventuelt fra udlandet, om, hvordan
strafskærpelser virker i forhold til uroligheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om de videooptagelser, der
lægges op til at politiet skal foretage i stærkt
øget omfang, også vil kunne bruges af forsvarere, hvis
der efterfølgende kommer straffesager, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, såfremt der er uroligheder
i et område, hvorvidt en person, der er på vej til
eller fra sit hjem, så også vil kunne fængsles,
hvis han/hun kommer i nærheden af politiet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvor mange mennesker ministeren
forestiller sig kan blive anholdt, henholdvis uden at skulle for en
dommer, og som skal for en dommer, i den værst
tænkelige situation i forbindelse med topmødet i
København i december, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om, i hvilket omfang
anklagemyndighed, dommere og forsvarsadvokater har afsat tid og
plads til masseanholdelser og fremstillinger for retten i december,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om der vil kunne ske fængsling
og domfældelse efter lovforslaget, såfremt en person
bliver anholdt i Indre By, samtidig med at der er uro på
Nørrebro, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm., om lovforslaget er undersøgt
i henhold til den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvordan en sag om en
uretmæssig præventiv anholdelse føres, og om der
kan rejses erstatning for en uberettiget præventiv
anholdelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, hvordan lovforslaget er afstemt
med grundloven og muligheden for at forsamle sig frit, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm., om dommen fra EMD, Bukta vs.
Hungary, er inddraget i overvejelserne i forhold til udformningen
af lovforslaget, og hvilken betydning ministeren mener dommen har,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm., om der findes retningslinjer for,
hvor meget en bødestørrelse kan hæves, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm., om der i fastsættelsen af
forhøjelsen af bøderne er inddraget hensynet til
proportionalitet i forhold til selve forbrydelsen, der måtte
være begået, og hvorledes hensynet er inddraget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om redegørelse for, hvor der i
den strafferetlige lovgivning er lignende
bødestørrelser fastsat, og hvorledes udviklingen i
bødeniveauet inden for disse områder har været,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om ministerens kommentar til
Retspolitisk Forenings påstand om, at forsætkravet er
tæt på at være et objektivt ansvar for andres
handlinger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Danske Advokater, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om udarbejdelse og oversendelse af et
kort resumé på dansk af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols afgørelse i Bukta vs. Hungary,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm., om hvorfor regeringen vil tage
ansatte, der normalt arbejder i grænsekontrollen, og sende
dem til København under klimatopmødet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvor mange ansatte fra
grænsekontrollen der under klimatopmødet skal
gøre tjeneste andetsteds end ved grænserne, og hvor
mange der så er tilbage ved de forskellige grænser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm., om regeringen vil være med til
at afsætte ekstra folk til at bevogte grænserne under
klimatopmødet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om, hvordan lovforslaget vil
påvirke almindelige faglige kampe, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm., om lovforslaget vil kunne anvendes
ved større uroligheder, herunder ved eksempelvis
fodboldkampe, hvor folk også kan få 40 dages
fængsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
uskyldige borgere ikke bliver ramt, når lovgivningsteksten er
så upræcis, som den er, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm., om lovforslaget kommer i karambolage
med vores grundlovssikrede ret til at demonstrere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om, hvordan domstolene praktisk skal
kunne håndtere masseanholdelser, som der lægges op til
i lovforslaget, både logistisk, med hensyn til domsmænd
og økonomisk, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om, hvordan regeringen forholder sig
til, at Fængselsforbundet i sit høringssvar skriver,
at hvis ikke Kriminalforsorgen kan finde ledige pladser, vil det
betyde, at der enten ikke kan ske varetægtsfængslinger,
eller at andre anholdte og varetægtsfængslede må
løslades, til justitsministeren |
36 | Spm. om, hvem regeringen vil pege på
skal løslades, hvis der under klimatopmødet ikke
findes ledige pladser i kriminalforsorgen og der derfor enten ikke
kan ske varetægtsfængslinger af anholdte eller der
må løslades andre anholdte og
varetægtsfængslede, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvad regeringen vil gøre
for at hjælpe de ansatte i Fængselsforbundet, der i
deres høringssvar skriver, at deres medlemmer sørger
for at holde samfundets kriminelle bag lås og slå, men
at de meget gerne er fri for at spærre naboens børn
inde, da de ikke er uddannet til dette, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
38 | Spm., om der findes andre tilfælde i
dansk lovgivning, hvor et forhold, der ikke er rejst tiltale for
eller kan rejses tiltale for, virker som skærpende
omstændighed for andre lovovertrædelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvordan regeringen mener at
»forsæt« skal afgrænses af domstolene, jf.
forslagets bemærkninger på side 10, hvoraf det
fremgår, at hvis man f.eks. har kendskab til, at der
foregår uroligheder i området, så er det
forsæt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
40 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
retspraksis for straffelovens § 119, stk. 3, betyder, at det
ikke er nødvendigt, at tjenestehandlingen er lovlig, og at
det ikke tilkommer borgeren på stedet at påse, at
processuelle regler af forskellig art er overholdt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm., om ministeren vil angive andre
steder i dansk ret, hvor loven rummer mulighed for, at man ikke
skal bevise, at det er dén specifikke gerningsmand, der har
lavet noget kriminelt, og ligeledes hvordan den retspraksis er
opstået, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, der skal sikre, at der i politiloven
indsættes en henvisning til retsplejelovens kapitel 43 a,
ligesom der henvises til retsplejeloven i andre love, der hjemler
frihedsberøvelser uden for strafferetsplejen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om konkrete eksempler på
situationer, hvor en person på en og samme gang optrapper
»omfattende uroligheder m.v. ved i det pågældende
område at begå hærværk eller f.eks. ved at
lave fysiske blokader« og samtidig ikke kan omfattes af
straffelovens § 133, § 134 eller §134 a, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm., om det er
retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at straffen for en bestemt
forseelse udmåles væsentlig forskelligt,
afhængigt af hvad der kendetegner den generelle situation
»i området«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
45 | Spm., om forslaget betyder, at en
demonstrant, som anholdes for at forhindre politiets arbejde ved at
sidde i kæder under en demonstration, hvor der i
området forekommer grov forstyrrelse af ro og orden på
offentligt sted, risikerer varetægtsfængsling, idet
domstolen må gå ud fra, at frihedsstraffen normalt vil
være af 40 dages varighed, til justitsministeren |
46 | Spm. om, hvorfor regeringen finder de
hidtidige strafudmålingsbestemmelser for hærværk
utilstrækkelige, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm., om ministeren er enig i
følgende vurdering fra Institut for Menneskerettigheders
høringssvar: »desto strengere straffen er, desto mere
må det forventes, at politiet skrider ind over for
demonstranter, og desto mere negative konsekvenser vil
strafskærpelserne have for lysten til at deltage i lovlige og
fredelige demonstrationer«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
har gjort i forhold til, om en femdobling af bødestraffen
for gadeuorden og sammenstimlen kan have en »chilling
effect« for udøvelsen af ytrings- og
forsamlingsfriheden omfattet af grundlovens §§ 77 og 79
samt EMRK artikel 10 og 11, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | Spm. om ministerens redegørelse for
sine overvejelser i forbindelse med at udvide grænsen for
længden af præventive anholdelser fra 6 til 12 timer
set i relation til EMRK artikel 5, stk. 1, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om ministerens kommentar til IMR's
diskussion af »lovligheden af præventive
frihedsberøvelser«, som den fremgår af IMR's
høringssvar, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om, hvad retspraksis er med hensyn
til at kunne bevise »forsættet« i straffelovens
§ 134 a, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om, hvad forventningerne er til
udbetalte erstatninger som følge af uberettiget
varetægtsfængsling, og hvordan ministeren vil
søge at undgå det problem, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
53 | Spm. om, i hvilket omfang der vil kunne
straffes for medvirken til § 119, stk. 1, og § 134 a for
de lovovertrædelser, som man nu vil indføre 40 dages
fængsel for, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
54 | Spm., om ministeren er enig i, at §
134 a handler om »deltagere i slagsmål eller anden grov
forstyrrelse« og ikke handler om mindre forstyrrelser af ro
og orden som den type, der er i ordensbekendtgørelsen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren
regner med at der vil ske varetægtsfængslinger i den
type sager, som ifølge lovforslaget skal medføre
straf på mindst 40 dages fængsel, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
56 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at det
er nødvendigt med en femdobling af bøder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
57 | Spm. om, hvorfor ministeriet mener, at
præventive anholdelser og en forlængelse af dette til
12 timer vil være i overensstemmelse med
menneskerettighederne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
58 | Spm. om, hvad ministeriet vil gøre
for at sikre, at de, der bliver anholdt præventivt, bliver
underrettet om deres ret til at få anholdelsen bragt for en
dommer, herunder personer, der ikke taler dansk, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm. om, hvad ministeriet vil gøre
for at sikre, at de børn, der bliver anholdt
præventivt, bliver behandlet i overensstemmelse med de
forpligtelser, Danmark har påtaget sig efter
Børnekonventionen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
60 | Spm. om redegørelse for sagerne fra
Ungdomshuset, brugen af knibtangsmanøvre, hvor der
løbes ud i sidegaderne, og f.eks. demonstrationen på
Sankt Hans Torv, hvor politiet begyndte anholdelser straks efter at
have opløst demonstrationen, og hvor gaderne var
spærret, og hvordan ovenstående sager formentlig ville
være forløbet, såfremt dette lovforslag havde
været vedtaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om, hvilken viden ministeren og
ministeriet har om, at der vil komme personer, der vil slås,
udøve vold og lave ballade, og om dette er videregivet til
udvalgte ordførere i Folketinget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
62 | Spm. om, hvad baggrunden er for, at
ministeriet først kommer med forslag nu, der skal hastes
igennem, i stedet for at have det med i foråret, da
straffelovens § 119 senest blev skærpet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om redegørelse for domme de
sidste 5 år mod fagligt aktive for blokader og andre faglige
aktioner, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
64 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren
forventer at fagligt aktive vil blive ramt af dette lovforslag, og
i så fald af hvilke af bestemmelserne og med hvilke
forventede straffe, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
65 | Spm. om redegørelse for, om der er
forskel på, om man efter straffelovens § 119, stk. 3,
lægger hindringer i vejen for en udrykning, der skal
afværge farer, f.eks. brand, brug af ambulance, udrykning af
politiet, eller når der er tale om politi, der ikke er ved at
rykke ud for at afværge fare for menneskeliv, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
66 | Spm. om, hvad retspraksis er i dag, hvis
man forhindrer en udrykning, der skal afværge fare, f.eks.
brand, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
67 | Spm., om ministeren mener, at afviklingen
af EU-topmødet i 2002 foregik på en god måde og
bør tjene som forbillede, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
68 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
er nødvendigt med disse meget, meget alvorlige
strafskærpelser og mulighed for lang præventiv
anholdelse, når politiet kunne håndtere topmøder
både i 1995 og 2002 uden så voldsomme straffe og
præventive anholdelser, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
69 | Spm. på baggrund af den viden, der
findes om konsekvenserne af at sætte unge mennesker i
fængsel, om det at sætte langt flere mennesker i
fængsel, og at flere derfor får en plettet
straffeattest, så vil give risiko for at flere bliver
kriminelle, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
70 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
belægget i fængsler og arresthuse er langt over
målsætningen om en belægsprocent på 92
pct., til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
71 | Spm. om, hvordan Folketinget kan sikre, at
den geografiske udstrækning af lovforslagets bestemmelser
ikke kan udvides til at omfatte en hel by, sådan som det er
sket med visitationszonerne, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
72 | Spm. om ministerens kommentar på
høringssvaret fra forsvarsadvokaterne, der siger, at den
påtænkte ændring af straffelovens § 119,
stk. 3, reelt er en udvidelse af gerningsindholdet, hvilket
altså er i modstrid med det, ministeren sagde gentagne gange
under 1. behandlingen af lovforslaget, hvor det igen og igen blev
sagt, at der ikke var noget nyt, der blev kriminaliseret, men at
lovforslaget kun omhandler strafskærpelser af forhold, der i
forvejen er strafbare, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
73 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/11-09 fra Vivi Bech, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
74 | Spm., hvis der f.eks. står 40 mand
på gaden uden for en byggeplads og demonstrerer med den
konsekvens, at trafikken ikke kan komme forbi, om det så vil
være uro, der gør, at de kan blive omfattet af
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
75 | Spm. om præcisering af, hvilke
typesituationer lovforslaget retter sig imod, og om at komme med
klare eksempler på typesituationer, der kan være
omfattet, til justitsministeren |
76 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre
sig, at reglerne anvendes med forsigtighed og alene i
tilfælde, hvor det med stor sikkerhed kan lægges til
grund, at de pågældende har det fornødne
forsæt, til justitsministeren |
77 | Spm., om ministeren vil sikre, at der i
forslaget redegøres mere udførligt for lovforslagets
betydning for anvendelsen af varetægtsfængsling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
78 | Spm. om, i hvilke tilfælde den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol accepterer brugen af
præventive frihedsberøvelser, og i hvilke
tilfælde domstolen har accepteret indgreb i ytrings- og
forsamlingsfriheden i form af præventive
frihedsberøvelser, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
79 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/11-09 fra Center for Rets- og Politiforskning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
80 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Amnesty International, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
81 | Spm. om, hvorvidt der i andre lande kommer
strafskærpelser i lovgivningen, når der foregår
uroligheder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
82 | Spm. om, hvornår de retningslinjer,
som er nævnt i Rigspolitiets høringssvar til L 49, om
mobilt videoudstyr og videodokumentation vil være udarbejdet,
og om ministeren vil fremsende retningslinjerne til Retsudvalget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
83 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Østre Landsret, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
84 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Advokatsamfundet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
85 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Vestre Landsret, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
86 | Spm., om ministeren vil garantere, at
lovforslaget aldrig kan finde anvendelse på faglige
konflikter, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
87 | Spm. om redegørelse for, hvad
strafniveauet er i dag for hver af de foreslåede
strafskærpelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
88 | Spm. om, med hvilken hjemmel i EMRK
ministeren begrunder grundlaget for præventive anholdelser,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
89 | Spm. om fremlæggelse af materialet,
der ligger til grund for de præventive anholdelser, og som
forholder sig til EMRK, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
90 | Spm. om redegørelse for, om
grundlovens syn på, hvad der giver hjemmel til at
opløse en forsamling er snævrere eller bredere end det
i lovforslaget definerede, herunder forholdet til den offentlige
fred og orden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
91 | Spm., om sammenkoblingen af regler som
§ 134 a med f.eks. § 119, stk. 3, eller
ordensbekendtgørelsen findes i andre lande, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
92 | Spm., om det er korrekt, at politiet
på nuværende tidspunkt er gået forgæves med
arrestanter til kriminalforsorgen på grund af manglende
pladser, og hvordan forestiller ministeren sig, at der skal skabes
plads til varetægtsarrestanterne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
93 | Spm., om ministeren er enig i udsagnet om,
at dette lovforslag ikke er målrettet de hårdkogte
ballademagere, og at de allerede straffes efter andre paragraffer,
men derimod retter sig mod små forseelser
(hærværk undtaget) eller folk, der på
forhånd ikke har gjort noget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
94 | Spm., om ministeren er enig i, at
overtrædelserne vedrørende straffelovens § 119,
stk. 3, og ordensbekendtgørelsen retter sig mod folk, der
ikke bruger vold, og hvor vold derfor slet ikke er inde i billedet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
95 | Spm. om, hvad det nuværende
strafniveau er for § 291, som lovforslaget skal hæve med
det halve; ministeren bedes i den forbindelse komme med eksempler
på domme, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
96 | Spm. om, hvilke afgørelser fra den
Europæiske Menneskeretsdomstol ministeriet mener tillader
præventive frihedsberøvelser, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
97 | Spm. om tre eksempler på
situationer, hvor der er fare for den offentlige fred, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
98 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så præventiv
frihedsberøvelse indbringes for retten lige så enkelt
og med samme ret til forsvarer, som hvis man var sigtet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
99 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så det ikke længere
fremgår, at normalstraffen for § 119, stk. 3, skal
være 40 dages fængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
100 | Spm. om en reclaim the streets happening
med f.eks. cykeldemonstration eller fodboldkamp på
kørebanen vil kunne føre til, at
strafskærpelserne i lovforslaget kan anvendes, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
101 | Spm., om en happening, hvor en kvinde
nægtede at betale fuld pris for en busbillet i protest mod
den manglende ligeløn og derefter nægtede at forlade
bussen, så politiet måtte bære hende væk,
samtidig med at andre kvinder stod og demonstrerede med bannere og
skilte, kunne føre til, at strafskærpelserne i
lovforslaget kan anvendes, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
102 | Spm. om redegørelse for, hvordan
man forestiller sig at skaffe de nødvendige ressourcer i
kriminalforsorgen til at håndtere måske flere hundrede
anholdte i mange dage, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
103 | Spm., om ministeren kan garantere, at der
ikke vil forekomme situationer, hvor kriminalforsorgen må
»lukke et eller flere fængsler ned«,
forstået sådan, at de indsatte bliver låst inde
hele dagen, så de ikke kan deltage i uddannelse, behandling
m.v., fordi der skal frigøres fængselspersonale til at
tage sig af flere hundrede anholdte som følge af dette
lovforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
104 | Spm. om dokumentation for, at det er
nødvendigt at forhøje bøderne for
overtrædelse af ordensbekendtgørelsen så
voldsomt, som der foreslås, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
105 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så lovforslaget ikke kan anvendes
på faglige aktioner, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
106 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der gør, at det kan sikres, at
varetægtsfængsling kun anvendes i meget begrænset
omfang, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
107 | Spm. om, såfremt der ved en stor
demonstration står forskellige kor undervejs langs ruten og
synger og der så opstår ballade et andet sted i
demonstrationen, politiet opløser demonstrationen og
spærrer af, kan kordeltagerne så risikerer at blive
omfattet af dette lovforslag, hvis de ikke kommer hurtigt nok
væk, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
108 | Spm., om ministeren er enig med
Fængselsforbundet i, at deres medlemmers uddannelse ikke er
rettet mod at tage sig af bedstemødre, der laver sit
down-aktion foran Brorsons Kirke, eller skraldemænd, der
blokerer Vestforbrænding, eller sygeplejersker, der strejker
for højere løn, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
109 | Spm. om redegørelse for, om
følgende situation vil være omfattet af lovforslaget:
Under en overenskomstkonflikt er der forhandlinger i Arbejdsretten,
der er en lovligt anmeldt demonstration foran Arbejdsretten
på Sankt Annæ Plads, 50 personer trænger ind i
Arbejdsretten, og der er lidt tumult ude foran, dommeren m.fl.
flygter ud af lokalet og ringer efter politiet; hvis politiet
afspærrer Sankt Annæ Plads, må de så
anholde alle på pladsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
110 | Spm. om, hvis der er nogle, der under en
1. maj-demonstration i Fælledparken kaster æg og
tomater mod en taler og andre kommer i slagsmål med dem for
at stoppe dem, vil den situation så være omfattet af
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
111 | Spm. om, hvis der under en 1.
maj-demonstration, hvor der opstår tumult ved scenen, sidder
nogle pædagoger i rundkreds i nærheden og hygger sig og
ikke flytter sig, da politiet kommer, men holder fast i hinanden;
vil de så være omfattet af forslagets § 119, stk.
3, og risikere 40 dages fængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
112 | Spm., om det er ministerens intention, at
politiet skal gribe ind i flere situationer end i dag i forhold til
a) faglige konflikter, b) demonstrationer, c) civile
ulydelighedsaktioner, eller er det ministerens intention, at det
skal være i samme omfang som i dag, men med hårdere
straffe, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
113 | Spm. om sikring af, at politiet ikke
går forgæves med varetægtsfængslinger under
klimatopmødet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
114 | Spm., om hærværk, uro og lign.
i én bydel kan være skærpende omstændighed
for episoder i en anden bydel, alene fordi der er tale om
sammenfald af anledning/tema, som f.eks. demonstrationer i flere
bydele på grund af Ungdomshuset eller klimatopmødet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
115 | Spm. om, hvis den skærpende
omstændighed er trådt i kraft, gælder den
foreslåede stramning af § 119, stk. 3, om 40 dage plus
mulig varetægt for at forhindre politiets arbejde så
for personer, der ikke gør andet, end at de ikke når
at komme væk, men anholdes, når politiet opløser
en forsamling, som Skt. Hans Torv 2. marts 2007, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
116 | Spm. om, hvor meget ministeren vurderer at
klimatopmødet vil koste for Kriminalforsorgen og for
domstolene, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
117 | Spm., om ministeren er enig i, at
lovforslaget formentlig vil øge kapacitetsproblemerne i
Kriminalforsorgen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
118 | Spm. om, hvis der kommer masseanholdelser
i forbindelse med klimatopmødet - og der ikke er plads i
Kriminalforsorgen - hvor vil ministeren da placere de
fængslede, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
119 | Spm., om man i Norge, Sverige, Tyskland og
Holland har tilsvarende regler om politiets adgang til
administrative frihedsberøvelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
120 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
People's Climate Action, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
121 | Spm. om, hvad der skal til for, at man
bliver omfattet af lovforslagets bestemmelser, hvis man bliver
anholdt i Indre By, samtidig med at der er uro på
Nørrebro, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
122 | Spm. om redegørelse for, om
ministeren mener, der vil ske varetægtsfængslinger i
større omfang, end der gør i dag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
123 | Spm. om, at selv om ministeriet ikke
mener, at reglerne i sig selv vil føre til ændringer i
udbetaling af erstatninger for uberettiget
varetægtsfængslinger, forventer ministeriet så,
at der bliver flere uberettigede varetægtsfængslinger
og dermed flere erstatninger, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
124 | Spm., om besvarelsen af
spørgsmål 47 betyder, at ministeren er enig eller
uenig med Institut for Menneskerettigheders vurdering, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
125 | Spm., om det er rigtigt forstået, at
ministerens begrundelse for at forhøje straffen for
hærværk alene er, at man mener, det er en grov
forbrydelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
126 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Den Danske Dommerforening, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
127 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/11-09 fra Børnesagens Fællesråd, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
128 | Spm. om, hvor mange der tidligere har
rejst spørgsmål om erstatninger for præventive
anholdelser, og hvor mange der har fået dem godkendt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
129 | Spm. om, hvor i svaret på
spørgsmål 112 svaret står på, om det er
ministerens intention, at der skal gribes ind i flere faglige
konflikter, demonstrationer eller civile ulydighedskationer end i
dag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
130 | Spm. om redegørelse for, om
hårdkogte ballademagere, der bruger vold og kaster med
molotovcotails, er dem, dette forslag retter sig imod, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
131 | Spm. om redegørelse for, hvilke
paragraffer man i dag bruger til at ramme mennesker, der
begår voldelige optøjer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
132 | Spm. om bekræftelse af, at
overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 3,
ordensbekendtgørelsens § 3 og 4 ikke handler om
kriminalitet, der indeholder vold eller ødelæggelser,
samt at præventive anholdelser er et indgreb, før der
er begået noget kriminelt, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
133 | Spm. om, hvorvidt skærpelserne
medfører hårdere indgriben, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
134 | Spm. om, at politiet i forbindelse med
ungdomshuskonflikten anholdt ca. 2.500 alene i perioden september
2006-oktober 2007, hvor mange af disse 2.500 sager ville med
lovforslagets foreslåede skærpelse af § 119, stk.
3, kunnet have ført til
fængselsdom/varetægtsfængsling, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
135 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
lovforslagets foreslåede skærpelse af § 119, stk.
3, ikke fører til, at anklagemyndighed og dommervagt i
fremtiden mister overblikket og varetægtsfængsler i
hundredvis uden tilstrækkeligt grundlag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
136 | Spm. om, hvor mange af de 248 sager med
varetægtsfængsling i marts 2007 der med lovforslagets
foreslåede skærpelse af § 119, stk. 3, kunne have
ført til fængselsdom/varetægtsfængsling,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
137 | Spm. om, i hvilke situationer, hvor mange
gange og med hvor mange frihedsberøvede personer til
følge politiet har benyttet sig af præventive
anholdelser i forbindelse med demonstrationer og politisk relateret
uro siden indførelsen i 2004, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
138 | Spm. om, hvis man definerer
masseanholdelser som mere end 40 anholdte personer på
én gang, hvor mange masseanholdelser har politiet så
foretaget i forbindelse med demonstrationer og politisk relateret
uro og aktioner siden 1980, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
139 | Spm. under henvisning til, at fire
masseanholdelser med i alt ca. 587 anholdte alene i 2006 alle endte
med frifindelser/tiltalefrafald og erstatning, om ministeren er
enig i, at det tyder på, at mange præventivt anholdte
kan være helt ubegrundet frihedsberøvede, der aldrig
ville kunne dømmes for nogen lovovertrædelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
140 | Spm. om kommentar til artiklen af 13/11-09
fra CEPOS: »Lømmelpakken rejser spørgsmål
i forhold til den Europæiske
Menneskerettighedskonvention«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
141 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag der sikrer, at det gøres til et krav,
at politiet meddeler et påbud til demonstranter m.v. og kun
anholder dem, hvis de ikke efterkommer et sådant påbud,
til justitsministeren |
142 | Spm. om redegørelse for de seneste
tre tilfælde, hvor § 134 a har været brugt i
forbindelse med faglige kampe, og om at angive dateringen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
143 | Spm. under henvisning til ministerens
besvarelse af spørgsmål 1, det fremgår, at
Rigsadvokaten oplyser, at der ikke i nyere tid har været
domme for overtrædelser af § 134 a i forbindelse med
faglig aktion, men hvad med anholdelser, sigtelser,
varetægtsfængsling og præventiv
frihedsberøvelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
144 | Spm. under henvisning til ministerens
bevarelse af spørgsmål 7, det fremgår, at
rigspolitiet oplyser, at der ikke er rejst sigtelse for
overtrædelse af § 134 a i forbindelse med
skraldemandsblokaden ved Vestforbrænding, ministeren bedes
oplyse, om der har været sigtelse for overtrædelse af
§ 119 eller ordensbekendtgørelsen, og hvorvidt nogen er
blevet anholdt og i bekræftende fald på hvilket
grundlag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
145 | Spm. under henvisning til ministerens
besvarelse af spørgsmål 66, hvis der ikke er nogen
domme med situationer, hvor nogen har forsøgt at forhindre
en udrykning, der skal afværge fare, f.eks. brand, hvad er
så ministerens begrundelse for at det er nødvendigt at
skærpe straffen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
146 | Spm. under henvisning til ministerens
besvarelse af spørgsmål 95, hvis der ikke er nogen
nyere domme, som kan belyse strafniveauet for hærværk i
sager, som vil være omfattet af de foreslåede
strafskærpelser, hvordan skal Folketinget så vide, hvad
det er for en strafskærpelse, loven lægger op til, og
hvordan skal anklagemyndighed og domstole vide, hvad det er for et
strafniveau, der ønskes, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
147 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 95, ministeren bedes komme med
mindst fem forskellige eksempler på sager om
hærværk, som vil være omfattet af de
foreslåede strafskærpelser, og oplyse, hvad straffen
rent faktisk var i disse sager, og hvad lovforslaget vil
medføre at straffen bliver fremover, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
148 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 24 og den vedhæftede folder.
Hvorfor fremgår det ikke af folderen, at man har ret til at
komme for en dommer inden for 24 timer, at man har ret til en
forsvarer, at man har ret til at få en forebyggende
anholdelse indbragt for en dommer m.m., til justitsministeren |
149 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 82, vil Retsudvalget få
adgang til den fortrolige del af de nye retningslinjer for
anvendelse af video, således som vi har det til andre
fortrolige retningslinjer, f.eks. for anvendelse af tåregas,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
150 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 112, betyder ministerens svar, at
det rent faktisk er ministerens intention, at politiet skal gribe
ind i flere situationer end i dag i forhold til a) faglige
konflikter, b) demonstrationer, c) civile ulydighedsaktioner, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
151 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 69, hvor ministeren skriver, at
formålet er at bidrage til, at færre vil begå de
former for kriminalitet, der er omhandlet i lovforslaget, men
risikerer vi med den viden, vi har om konsekvenserne af at
sætte unge i fængsel, at flere vil få en plettet
straffeattest og større risiko for at begå andre
former for kriminalitet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
152 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 77, ministeren bedes
redegøre for, i hvilket omfang ministeren forventer at der
vil ske varetægtsfængsling af personer, der ikke er
»egentlige deltagere« i uroligheder, hvilket ikke kan
ske i dag, hvor der skal være mistanke om § 134 a,
altså deltagelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
153 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 60, hvis ministeren ikke mener, at
situationer som knibtangsmanøvren ved demonstrationen efter
rydningen af Ungdomshuset og demonstrationen på Sankt Hans
Torv skal være omfattet af lovforslaget, hvad er det så
for situationer? Ministeren bedes beskrive mindst tre forskellige
situationer, hvor lovforslaget er tænkt anvendt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
154 | Spm. under henvisning til
spørgsmål 14, skyldes ministerens vurdering af, at
konsekvenserne af lovforslaget for domstolene kan holdes indenfor
de nuværende økonomiske rammer, a) at ministeren ikke
mener, der vil blive særlig mange
varetægtsfængslinger og straffesager, b) at ministeren
mener, at domstolene tager fejl i deres vurdering af
konsekvenserne, eller c) at ministeren mener, at domstolene bare
kan nedprioritere andre typer sager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
155 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 61, er det korrekt forstået,
at det alene er erfaringerne omkring Ungdomshuset, der ligger til
grund, eller har man i politiet egentlig viden om, at der ikke bare
vil komme udlændinge fra aktivistmiljøet og
støtte op om protestdemonstrationer under COP15, men at
disse udlændinge »vil slagsmålet, volden og
balladen«, og har ministeriet videregivet en sådan
viden til udvalgte ordførere i Folketinget, til
justitsministeren |
156 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 92, er det rigtig forstået,
at indsatte i Vestre fængsel i en periode må
undvære besøg og undervisning for at skabe plads til
de mange varetægtsfængslede, ministeriet forudser kan
komme under klimatopmødet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
157 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 106, der bedes ydet teknisk bistand
til et ændringsforslag, der sikrer særlig strenge
fængslingsbetingelser vedrørende
lovovertrædelser, der finder sted i forbindelse med
udøvelse af forsamlingsfriheden, til justitsministeren |
158 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 114, ministeren bedes
redegøre for, i hvilke situationer lovforslaget kan
tænkes anvendt i flere bydele, jf. at svaret taler om
»som udgangspunkt«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
159 | Spm. under henvisning til ministerens svar
på spørgsmål 120, ministeren bedes komme med tre
konkrete eksempler på situationer, hvor lovforslaget kan
anvendes, og hvor det i praksis har vist sig at der ikke i dag er
mulighed for en »stærk og konsekvent
retshåndhævelse«, til justitsministeren |
160 | Spm. om fremsendelse af de fastsatte
retningslinjer for politiets anvendelse af vandkanon, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
161 | Spm. om fem typeeksempler på det,
der er tænkt på i forbindelse med udarbejdelsen af
forslaget om, hvornår en persons handlinger/passivitet ville
kunne være omfattet af de foreslåede skærpelser,
og eksempler på, hvornår de vil kunne være
straffri, til justitsministeren |
162 | Spm., om ministeren vil garantere, at der
vil være den fornødne grundighed forbindelse med
vurderingen af varetægtsfængslingerne i forbindelse med
masseanholdelser |
163 | Spm., om der slet ikke vil være
nogen konsekvenser for domstolene i forhold til økonomi i
forbindelse med massevaretægtsfængslinger, til
justitsministeren |
164 | Spm., om en person, der stiller sig op og
kigger på uroligheder, vil have forsæt, jf. at mange
danskere jo er ret nysgerrige, når der foregår noget
usædvanligt, til justitsministeren |
165 | Spm., om ministeren vil angive de seneste
episoder, der har ført til den antagelse, at 12 timer ikke
er nok i forhold til præventive anholdelser, til
justitsministeren |
166 | Spm., om det er ministerens vurdering, jf.
ministerens svar på spørgsmål 24, at alle dele
af lovforslaget er afvejet i forhold til enhver krog af
menneskerettighederne og ikke giver anledning til problemer i denne
retning, til justitsministeren |
167 | Spm., om overtrædelse af § 119,
stk. 3, i forhold til den foreslåede bestemmelse kan
medføre udvisning, når man ikke har dansk
statsborgerskab, men ellers opholder sig i Danmark, til
justitsministeren |
168 | Spm., om politiet har interne
retningslinjer for, hvordan en præventiv anholdelse
håndteres, og om der er visse »skridt«, politiet
skal tage, før en anholdelse kan finde sted, til
justitsministeren |
169 | Spm. om, hvilke af de foreslåede
bestemmelser der vil give en plet på straffeattesten, og
hvordan forældes de - for alle og særlig for
førstegangskriminelle og for unge under 18 år, til
justitsministeren |
170 | Spm., om ministeren mener, at loven
opfylder kravene til god lovkvalitet og lovskik, til
justitsministeren |
171 | Spm., om ministeren er enig i, at der skal
foreligge et påbud, der er overtrådt, eller en strafbar
handling med f.eks. bødestraf til følge, for at en
præventiv anholdelse kan iværksættes, til
justitsministeren |
172 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
det kan dokumenteres, at der er givet et påbud før en
præventiv anholdelse, og vil ministeren tage skridt til at
dokumentere forløbet, således at klageren,
såfremt denne ønsker det, kan få vurderet
forløbet ved den særlig lette klageadgang, til
justitsministeren |
173 | Spm., om ministeren vil redegøre
for de seneste 10 begivenheder, hvor der er foretaget
præventive anholdelser, til justitsministeren |
174 | Spm. om, med hvilken hjemmel og efter
hvilke kriterier uromagere kan afvises ved grænsen, til
justitsministeren |
175 | Spm. om, at § 143 a ifølge
ministerens svar på spørgsmål nr. 31 har
været anvendt ved fodboldkampe. Der ønskes en
redegørelse for de seneste tre begivenheder, således
at det er muligt at se, hvor mange der deltog i begivenheden, og
hvad omfanget af den grove forstyrrelse var, til
justitsministeren |
176 | Spm. om, hvor i ministerens svar på
spørgsmål nr. 35 svaret findes på, om vi kan
risikere, at politiet må lade varetægtsfængslede
gå som følge af pladsmangel under
klimatopmødet, til justitsministeren |
177 | Spm., om ministerens svar på
spørgsmål 40 skal forstås således, at det
ikke er en betingelse for anvendelsen af § 119, stk. 3, at en
person har fået mulighed for at slippe væk fra
urolighederne, således at vedkommende ikke får en
chance for at undgå et strafskærpende forsæt, til
justitsministeren |
178 | Spm. om, hvilke forventninger regeringen
har til, at forsættet kan bevises, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
179 | Spm. under henvisning til ministerens
besvarelse af spørgsmål 38, ministeren bedes uddybe
svaret ved at komme med en eksemplificering, der vedrører
lovforslaget, til justitsministeren |
| |
Bilag 2
6 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra EL.
Spørgsmål 58:
Hvad vil ministeriet gøre for at sikre, at de der
bliver anholdt præventivt bliver underrettet om deres ret til
at få anholdelsen bragt for en dommer, herunder personer der
ikke taler dansk, jf. IMR's høringssvar s. 19?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
som har oplyst følgende:
»Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Københavns
Politi, der har oplyst, at politikredsen til brug for COP15 har
udarbejdet en vejledning til udlevering til personer, der
måtte blive frihedsberøvet i medfør af
politiloven. Vejledningen, der endnu ikke foreligger i endelig
form, indeholder et særskilt afsnit om adgangen til at anmode
om domstolsprøvelse af frihedsberøvelsen. Der
vejledes i den forbindelse om adgangen til og fremgangsmåden
ved indbringelse af en administrativt bestemt
frihedsberøvelse for retten. Vejledningen, der også
tænkes anvendt efter COP15, vil også blive oversat til
en række sprog med henblik på udlevering til
udlændinge, der frihedsberøves i medfør af
politiloven.
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet vil udsende
retningslinjer til politikredsene om, at der i alle tilfælde
skal orienteres om adgangen til domstolsprøvelse af
lovligheden af administrative frihedsberøvelser efter
politiloven.«
Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitiet
har oplyst.
Spørgsmål 71:
Hvordan kan Folketinget sikre, at den geografiske
udstrækning af lovforslagets bestemmelser ikke kan udvides
til at omfatte en hel by, sådan som det er sket med
visitationszonerne?
Svar:
De foreslåede strafskærpelsesbestemmelser vil
alene finde anvendelse på forhold, som begås, mens
eller i umiddelbar forlængelse af, at der i området
foregår grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden som
nævnt i straffelovens § 134 a. Som anført i
lovforslagets bemærkninger skal der således være
en tidsmæssig og geografisk sammenhæng mellem
overtrædelsen og den grove forstyrrelse af den offentlige ro
og orden. Det er endvidere en betingelse, at de
pågældende har forsæt (f.eks. kendskab) til, at
der i området foregår sådanne uroligheder
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets
bemærkninger, må den nærmere fastlæggelse
af området, hvor der i en given situation foregår
uroligheder, bero på en konkret vurdering bl.a. af
urolighedernes omfang og udstrækning og af de geografiske
forhold det pågældende sted. De foreslåede
strafskærpelsesbestemmelser omfatter ikke kun de gader,
pladser, torve mv., hvor der foregår uroligheder, men
også gader mv., som støder op til det sted, hvor
urolighederne foregår, og som f.eks. kan anvendes som
adgangs- eller flugtveje til og fra stedet. Bestemmelsen omfatter
således f.eks. tilfælde, hvor en gruppe personer i en
gade, som støder op til en plads, hvor der foregår
omfattende uroligheder, forsøger at hindre politiet i at
komme frem til pladsen eller forsøger at hindre politiet i
at forfølge og anholde uromagere, som via de
tilstødende gader forsøger at stikke af fra
pladsen.
I nogle tilfælde flytter uroligheder sig løbende
- afhængig af, hvor uromagerne bevæger sig hen - inden
for et bestemt område, f.eks. inden for et bestemt kvarter,
omkring nogle boligblokke eller omkring et bestemt
bygningskompleks. I sådanne tilfælde vil som
udgangspunkt hele området omkring f.eks. boligblokkene eller
bygningskomplekset være omfattet af den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 119, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke andre overtrædelser, der
sker i samme by eller bydel uden en nær geografisk
sammenhæng med det sted, hvor urolighederne foregår,
uanset hvad motivet eventuelt måtte være for
overtrædelsen.
Som det fremgår, vil de foreslåede
strafskærpelsesbestemmelser med en vedtagelse af det
fremsatte lovforslag alene finde anvendelse, hvor der er en
geografisk sammenhæng mellem overtrædelsen og den grove
forstyrrelse af den offentlige ro og orden. De foreslåede
bestemmelser vil således ikke omfatte en hel by, blot fordi
der f.eks. i en mindre afgrænset del af byen foregår
grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Der henvises
endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 15 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 74:
Hvis der f.eks. står 40 mand på gaden udenfor en
byggeplads og demonstrerer, med den konsekvens, at trafikken ikke
kan komme forbi, vil det så være uro, der gør at
de kan blive omfattet af lovforslaget?
Svar:
Med hensyn til de foreslåede
strafskærpelsesreglers anvendelse i forbindelse med faglige
aktioner mv. og forståelsen af udtrykket »grov
forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted«
henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1, 7 og 9
fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
lovforslaget.
I en situation, hvor en afgrænset gruppe af personer
demonstrerer foran en byggeplads med den virkning, at trafikken
ikke kan komme forbi, vil der ikke i sig selv være tale om
grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden som nævnt i
straffelovens § 134 a. De foreslåede
strafskærpelsesregler vil således i givet fald ikke
finde anvendelse, selv om der eventuelt måtte forekomme
overtrædelser f.eks. af straffelovens § 119, stk. 3, om
at hindre politiets arbejde mv. eller af
ordensbekendtgørelsens § 3.
Spørgsmål 83:
Ministeren bedes kommentere høringssvar fra
Østre Landsret, jf. REU L 49 - bilag 19.
Svar:
Østre Landsret anfører, at det i tilknytning til
forslaget om at forlænge fristen for frihedsberøvelse
efter politiloven fra 6 til 12 timer bør overvejes at
præcisere hjemlen for frihedsberøvelser efter
politilovens §§ 8 og 9, og at indføre en
indberetningsordning for administrative frihedsberøvelser.
Frihedsberøvede bør endvidere informeres om adgangen
til at få frihedsberøvelsens lovlighed prøvet
ved domstolene efter retsplejelovens kapitel 43 a.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets
bemærkninger, foreslås der ikke ændringer af
betingelserne for at foretage frihedsberøvelse efter
politilovens §§ 8 og 9. Frihedsberøvelse vil
således fortsat kun kunne ske for at afværge en konkret
og nærliggende fare for forstyrrelse af den offentlige orden
mv. eller for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed. Frihedsberøvelse vil fortsat alene kun kunne
anvendes, hvis det er nødvendigt i den konkrete situation,
og hvis mindre indgribende midler ikke findes tilstrækkelige
til at afværge faren. Frihedsberøvelsen skal endvidere
fortsat være så kortvarig og skånsom som muligt,
og personen skal ligesom i dag løslades, så snart de
omstændigheder, der gav anledning til
frihedsberøvelsen, ikke længere er til stede.
Som også anført i lovforslagets
bemærkninger skal frihedsberøvelsen og dens varighed i
det konkrete tilfælde være nødvendig og
forsvarlig set i forhold til den fare, der søges
afværget med frihedsberøvelsen.
Proportionalitetsvurderingen må antages bl.a. at
afhænge af frihedsberøvelsens varighed, således
at vurderingen alt andet lige skærpes, jo længere
frihedsberøvelsen varer.
På den anførte baggrund finder Justitsministeriet
ikke, at der er behov for yderligere at præcisere hjemlen for
politiets frihedsberøvelse efter politilovens §§ 8
og 9.
Med hensyn til spørgsmålet om
iværksættelse af en indberetningsordning har
Rigspolitiet oplyst, at politiet i givet fald vil
iværksætte en indberetningsordning omfattende alle
administrative frihedsberøvelser, der udstrækkes over
6 timer. Justitsministeriet vil på baggrund af
indberetningsordningen sende en orientering herom til Folketingets
Retsudvalg, når de nye regler i givet fald har virket i ca. 3
år.
For så vidt angår information om adgangen til at
få lovligheden af administrativ frihedsberøvelse
indbragt for retten henvises til besvarelsen af
spørgsmål nr. 58 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 97:
Ministeriet bedes komme med tre eksempler på
situationer, hvor der er fare for den offentlige fred.
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet
således, at der sigtes til begrebet »den offentlige
fred« i politiloven, jf. politilovens § 7, stk. 4 og 5,
om forbud og påbud mod forsamlinger, som er til fare for den
offentlige fred, og § 9 om indgreb over for opløb, som
er til fare den offentlige fred.
Det fremgår af bemærkningerne til det
pågældende lovforslag om politiloven (Folketingstidende
2003-2004, tillæg A, s. 5883), at der ved begrebet den
offentlige fred forstås den indre »samfundsfred«,
og at begrebet »fred« er snævrere end begrebet
»orden« (som også anvendes i politiloven). For at
der kan være tale om angreb på den offentlige fred
forudsætter det, at der er tale om anslag mod almene
interesser af betydelig værdi, f.eks. trusler mod borgernes
liv eller velfærd, omfattende tingsødelæggelser
eller angreb på offentlige bygninger og kontorer eller
på samfundsvigtige institutioner, f.eks.
transportvæsen, energiforsyning eller
kommunikationsmidler.
Spørgsmål 115:
Hvis den skærpende omstændighed er trådt i
kraft (dvs. hvis § 134 a og lign. overtrædes af nogle i
et område), gælder den foreslåede stramning af
§ 119, stk. 3, om 40 dage plus mulig varetægt for at
forhindre politiets arbejde, så for personer:
- der ikke
gør andet end, at de ikke når at komme væk men
anholdes, når politiet opløser en forsamling, som Skt.
Hans Torv 2. marts 2007,
- der omringes et
sted, hvor andre kaster sten som dem fra knivtangsmanøvren
1. marts 2007,
- der alene
opholder sig i gaderne, mens politiet samtidigt kører rundt
og via højttalere befaler folk at forlade stedet, mens der
er uro i området, sådan som politiet gjorde om aftenen
1. marts 2007, reelt et slags udgangsforbud, som i øvrigt
også blev formidlet via TV, hvor politiet sagde, at alle i
området risikerede anholdelse.
Svar:
De foreslåede strafskærpelsesregler vil kun finde
anvendelse, hvis der begås forhold, som allerede i dag er
strafbare (f.eks. en overtrædelse af straffelovens §
119, stk. 3, om at hindre politiets arbejde mv.), og der samtidig i
området foregår grov forstyrrelse af den offentlige ro
og orden.
Det forhold, at personer er til stede i et område eller
opholder sig i gaderne, er ikke i sig selv en overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 3.