L 46 Forslag til lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer.

Af: Miljøminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 22-10-2009

Skriftlig fremsættelse (22. oktober 2009)

20091_l46_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (22. oktober 2009)

Miljøministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer

(Lovforslag nr. L 46).

Formålet med forslag til lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer er at gennemføre dele af oversvømmelsesdirektivet i dansk lovgivning.


Lovforslaget gennemfører oversvømmelsesdirektivet for så vidt angår oversvømmelser fra de indre vandveje. Oversvømmelsesdirektivet omfatter også oversvømmelser fra havet og fjorde, som Transportministeriet gennemfører i dansk lovgivning. Transportministeriet varetager de to første plantrin for så vidt angår oversvømmelser fra havet og fjorde, og tredje plantrin varetages af de kommunale myndigheder, som udarbejder risikostyringsplaner for oversvømmelser fra havet og fjorde.


Oversvømmelsesdirektivet blev til på baggrund af 100 større ødelæggende oversvømmelser, som Centraleuropa var udsat for mellem 1998 og 2002. Oversvømmelserne var årsag til ca. 700 dødsfald, evakuering af ca. en halv million mennesker og forsikrede økonomiske tab på mindst 25 mia. EUR. Det er risikoen for oversvømmelser af et sådant omfang, som direktivet - og dermed lovforslaget - sigter på at opnå en bedre styring af.


Oversvømmelsesdirektivet blev vedtaget oktober 2007 og skal være gennemført inden den 26. november 2009. Direktivet forpligter medlemsstaterne til bl.a., at der skal udarbejdes materiale (f.eks. fare- og risikokort) med informationer om de oversvømmelser, der er af betydeligt omfang og medfører væsentlige skader. Fare- og risikokortene for risikoområderne, som er i potentiel risiko for oversvømmelse, kan myndighederne anvende i forbindelse med planlægningsopgaver.


Lovforslaget indeholder tre plantrin, hvor vanddistriktsmyndigheden (Miljøministeriet) i første plantrin foretager en vurdering af hvilke områder, der er i potentiel risiko for oversvømmelse baseret på foreliggende og let tilgængelige oplysninger om tidligere oversvømmelser fra vandløb og søer. Denne vurdering sendes i høring hos berørte kommuner, herefter udpeger vanddistriktsmyndigheden de konkrete risikoområder, hvor der er en potentiel væsentlig risiko for oversvømmelse. I andet plantrin udarbejder vanddistriktsmyndigheden fare- og risikokort for risikoområderne. Kortene for risikoområderne skal bl.a. vise oversvømmelsesomfang og det potentielle antal indbyggere, der berøres, potentielle økonomiske skader samt potentielle miljøskader. I tredje plantrin skal de kommunale myndigheder på baggrund af vanddistriktsmyndighedens vurdering og fare- og risikokortene udarbejde risikostyringsplaner for oversvømmelser og fastsætte passende mål for styringen af oversvømmelsesrisiciene for risikoområderne.


Oversvømmelsesplanlægningen skal koordineres med vandplanlægningen, jf. miljømålsloven, og følge denne planlægnings tidsmæssige kadence. Udpegningen af risikoområder, oversvømmelseskortene og risikostyringsplanerne skal første gang være udarbejdet og offentliggjort henholdsvis den 22. december 2011, 22. december 2013 og 22. december 2015. For alle tre plantrin gælder det desuden, at de herefter skal revurderes hvert 6. år.


Målet er, at loven kan træde i kraft den 26. november 2009.


Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.