Skriftlig fremsættelse (22. oktober
2009)
Miljøministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer
(Lovforslag nr. L 46).
Formålet med forslag til lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer er
at gennemføre dele af oversvømmelsesdirektivet i
dansk lovgivning.
Lovforslaget gennemfører
oversvømmelsesdirektivet for så vidt angår
oversvømmelser fra de indre vandveje.
Oversvømmelsesdirektivet omfatter også
oversvømmelser fra havet og fjorde, som Transportministeriet
gennemfører i dansk lovgivning. Transportministeriet
varetager de to første plantrin for så vidt
angår oversvømmelser fra havet og fjorde, og tredje
plantrin varetages af de kommunale myndigheder, som udarbejder
risikostyringsplaner for oversvømmelser fra havet og
fjorde.
Oversvømmelsesdirektivet blev til på baggrund af
100 større ødelæggende oversvømmelser,
som Centraleuropa var udsat for mellem 1998 og 2002.
Oversvømmelserne var årsag til ca. 700
dødsfald, evakuering af ca. en halv million mennesker og
forsikrede økonomiske tab på mindst 25 mia. EUR. Det
er risikoen for oversvømmelser af et sådant omfang,
som direktivet - og dermed lovforslaget - sigter på at
opnå en bedre styring af.
Oversvømmelsesdirektivet blev vedtaget oktober 2007 og
skal være gennemført inden den 26. november 2009.
Direktivet forpligter medlemsstaterne til bl.a., at der skal
udarbejdes materiale (f.eks. fare- og risikokort) med informationer
om de oversvømmelser, der er af betydeligt omfang og
medfører væsentlige skader. Fare- og risikokortene for
risikoområderne, som er i potentiel risiko for
oversvømmelse, kan myndighederne anvende i forbindelse med
planlægningsopgaver.
Lovforslaget indeholder tre plantrin, hvor
vanddistriktsmyndigheden (Miljøministeriet) i første
plantrin foretager en vurdering af hvilke områder, der er i
potentiel risiko for oversvømmelse baseret på
foreliggende og let tilgængelige oplysninger om tidligere
oversvømmelser fra vandløb og søer. Denne
vurdering sendes i høring hos berørte kommuner,
herefter udpeger vanddistriktsmyndigheden de konkrete
risikoområder, hvor der er en potentiel væsentlig
risiko for oversvømmelse. I andet plantrin udarbejder
vanddistriktsmyndigheden fare- og risikokort for
risikoområderne. Kortene for risikoområderne skal bl.a.
vise oversvømmelsesomfang og det potentielle antal
indbyggere, der berøres, potentielle økonomiske
skader samt potentielle miljøskader. I tredje plantrin skal
de kommunale myndigheder på baggrund af
vanddistriktsmyndighedens vurdering og fare- og risikokortene
udarbejde risikostyringsplaner for oversvømmelser og
fastsætte passende mål for styringen af
oversvømmelsesrisiciene for risikoområderne.
Oversvømmelsesplanlægningen skal koordineres med
vandplanlægningen, jf. miljømålsloven, og
følge denne planlægnings tidsmæssige kadence.
Udpegningen af risikoområder, oversvømmelseskortene og
risikostyringsplanerne skal første gang være
udarbejdet og offentliggjort henholdsvis den 22. december 2011, 22.
december 2013 og 22. december 2015. For alle tre plantrin
gælder det desuden, at de herefter skal revurderes hvert 6.
år.
Målet er, at loven kan træde i kraft den 26.
november 2009.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.