Fremsat den 22. oktober 2009 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning
m.v., lov om miljøbeskyttelse, lov om naturbeskyttelse og
lov om vandløb
(Hjemmel til at fastsætte regler om
drift af vandforsyningsanlæg og om sagsbehandling af bestemte
typer af sager samt forlængelse af visse
vandindvindingstilladelser og -rettigheder)
§ 1
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 22, stk. 1, affattes
således:
»Tilladelser til
vandindvinding meddeles for et bestemt tidsrum, som kan være
højst 30 år, jf. dog 2. og 3. pkt. Tilladelser til
indvinding af vand til vanding af landbrugsafgrøder med
hensyn til grundvand kan gives for et tidsrum af højst 15
år og med hensyn til overfladevand for et tidsrum af
højst 10 år. Tilladelser til indvinding af vand til
dambrug kan gives for et tidsrum af højst 10
år.«
2. I
§ 22 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om frister for
indgivelse af en ansøgning om fornyelse af en tilladelse til
vandindvinding.«
3.
Efter § 56 indsættes:
Ȥ 56
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om
driften af vandforsyningsanlæg.«
4.
Efter § 74 b indsættes i kapitel 12:
Ȥ 74
c. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af sager skal behandles og afgøres samtidig
med afgørelser efter anden relevant lovgivning.
Miljøministeren kan herunder fastsætte regler om
genoptagelse af sager, hvor tilladelse er meddelt.«
5. I
§ 86, stk. 2,
ændres to steder »§ 19« til:
»§ 20«.
§ 2
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 97 af 10. februar
2009 og senest ved § 1 i lov nr. 513 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 35, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »handlinger«: », og at
sager om godkendelse af bestemte listevirksomheder skal behandles
og afgøres samtidig med afgørelser efter anden
relevant lovgivning«.
2. I
§ 41 b, stk. 1, 2. pkt.
indsættes efter »regelmæssigt« : »
eller samtidig med relevante afgørelser efter anden
lovgivning«.
§ 3
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 70 a indsættes før overskriften
»Internationale
forpligtelser«:
Ȥ 70
b. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af sager efter loven skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.«
§ 4
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 70 a indsættes i kapitel 12:
Ȥ 70
b. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af sager efter loven skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.«
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2.
§ 22, stk. 1, i lov om vandforsyning m.v., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse
på tilladelser til vandindvinding, der meddeles efter lovens
ikrafttræden.
§ 6
Stk. 1. Uanset de
gældende bestemmelser i § 86, stk. 1 og 2, i
lov om vandforsyning m.v., ophører rettigheder i
medfør af disse bestemmelser, der efter den gældende
bestemmelse i § 86, stk. 4, i lov om vandforsyning
m.v. fortsat gælder den 1. januar 2010, først senest 1
år efter vedtagelsen af den første kommunale
handleplan i medfør af miljømålsloven.
Stk. 2. Tilladelse
til vandindvinding meddelt efter kapitel 4 i lov om vandforsyning
m.v., der er meddelt før den 1. januar 2010, og som
udløber efter den 1. januar 2010, men inden vedtagelsen af
den første kommunale handleplan i medfør af
miljømålsloven, ophører først senest 1
år efter vedtagelsen af den kommunale handleplan. Dette
gælder dog ikke tilladelser, der er påklaget til
Miljøklagenævnet, og som ikke er afgjort den 1. januar
2010, samt tilladelser, der påklages efter dette
tidspunkt.
Bemærkninger til lovforslaget
|
Almindelige
bemærkninger |
|
1. Indledning |
2. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold |
3. Lovforslagets indhold |
3.1 Kvalitets- og sikkerhedssystemer
på vandforsyningsanlæg |
3.1.1 Gældende ret |
3.1.2 Den foreslåede ordning |
3.2 Forlængelse af
vandindvindingstilladelser og -rettigheder |
3.2.1 Gældende ret |
3.2.2 Den foreslåede ordning |
3.3 Godkendelser af dambrug |
3.3.1 Gældende ret |
3.3.1.1 Vandforsyningsloven |
3.3.1.2
Miljøbeskyttelsesloven |
3.3.1.3 VVM-regler og dambrug |
3.3.1.4 Vandplaner og dambrug |
3.2.1.5 Natura 2000-områder |
3.3.1.6 Naturbeskyttelsesloven |
3.3.1.7 Vandløbsloven |
3.3.2 Den foreslåede ordning |
3.3.2.1 Samtidig sagsbehandling af
dambrugssager efter natur- og miljølove |
3.3.2.2 Særligt om
vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4.1 Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
4.2 Administrative konsekvenser for det
offentlige |
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5.1 Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
5.2 Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
6. Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. Miljømæssige
konsekvenser |
8. Forholdet til EU-retten |
9. Hørte myndigheder og
organisationer |
10. Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget |
| |
1. Indledning
I dette lovforslag foreslås indsat hjemmel til at
fastsætte regler om driften af vandforsyningsanlæg og
sagsbehandling af dambrugssager samt forlængelse af visse
vandindvindingstilladelser og -rettigheder.
Hjemmel til at fastsætte regler om driften af
vandforsyningsanlæg gør det muligt at indføre
kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af ledelsessystemer for
yderligere at imødegå risikoen for forurening af
drikkevandet.
Hjemmel til at fastsætte regler om sagsbehandlingen i
dambrugssager gør det muligt at foretage en samtidig
sagsbehandling for miljøgodkendelser og revurderinger efter
miljøbeskyttelsesloven, tilladelser efter
vandforsyningsloven og vandløbsloven og dispensationer efter
naturbeskyttelsesloven.
En udskydelse af kravet om fornyelse af en række
vandindvindingstilladelser og -rettigheder skaber en bedre
sammenhæng mellem udnyttelse af grundvandsressourcerne og den
samlede vandplanlægning.
2. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Lovforslaget giver miljøministeren bemyndigelse til at
kunne fastsætte regler om driften på
vandforsyningsanlæg. Forslaget gør det muligt at
fastsætte krav om at indføre kvalitets- og
sikkerhedssystemer i form af ledelsessystemer på
vandforsyningsanlæg. Ved ledelsessystemer forstås
indførelse af faste procedurer på
vandforsyningsanlæg med fokus på produktkvalitet.
Hermed vil man kunne reducere risikoen for bl.a. mikrobiologisk
forurening.
Forslaget har sin baggrund i, at der fra tid til anden
registreres mikrobiologiske forureninger af drikkevandet på
vandforsyningsanlæg. En arbejdsgruppe bestående af
Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Dansk Vand - og Spildevandsforening (DANVA), Foreningen af
Vandværker i Danmark (FVD) og Kommunernes Landsforening (KL)
har foretaget en undersøgelse af, hvordan man bedre kan
sikre sig mod mikrobiologisk forurening af drikkevandet.
Arbejdsgruppens anbefaling er blandt andet at indføre
ledelsessystemer på vandforsyningsanlæg.
Miljøministeriet har herefter igangsat en
undersøgelse, som nærmere skal belyse mulighederne og
konsekvenserne ved at indføre ledelsessystemer.
Indføring af ledelsessystemer i form af DDS -
»Dokumenteret Drikkevandssikkerhed« - på
vandforsyningsanlæg blev også foreslået i
forbindelse med 1. behandlingen af beslutningsforslag nr. B 46 om
sikring af rent drikkevand (fra folketingssamlingen fra 2008-09).
Beslutningsforslag nr. B 46 havde bred støtte i
Folketinget.
Det andet forslag skal gøre det muligt at udskyde
kravet om fornyelse af en række vandindvindingstilladelser,
der efter den gældende vandforsyningslov skal fornys inden
den 1. april 2010 til afløsning af tidligere opretholdte
rettigheder og tilladelser til vandindvinding. Det samme
gælder udskydelse af andre fornyelser af tilladelser til
vandindvinding efter vandforsyningsloven. Formålet hermed er
at muliggøre, at disse nye vandindvindingstilladelser
udarbejdes i sammenhæng og i forlængelse af de
vandplaner, der skal udarbejdes i medfør af
miljømålsloven. Miljømålsloven er en
delvis gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(Vandrammedirektivet), der fastsætter planmæssige og
processuelle regler for vanplanlægningen i Danmark. For hvert
hovedvandopland - 23 i alt - skal der udarbejdes en samlet vandplan
for alt overfladevand og grundvand inden for hovedvandoplandet.
Efter vedtagelsen af vandplanen skal kommunerne udarbejde en
kommunal handleplan. Denne kommunale handleplan er et supplement
til vandplanerne og skal indeholde nærmere redegørelse
for, hvordan vandplanen og dens indsatsprogram vil blive realiseret
inden for kommunens geografiske område. For at skabe den
nødvendige sammenhæng mellem den overordnede
vandplanlægning, herunder udnyttelsen af
grundvandsressourcerne til drikkevandsforsyning, foreslås
det, at disse tilladelser først skal være meddelt
senest 1 år efter den første kommunale handleplan er
vedtaget. Kommunerne vil først i forbindelse med
udarbejdelsen af den kommunale handleplan have et overordnet
overblik over, hvilke lokale tiltag der skal igangsættes for
at kunne opfylde målene i vandplanen, dvs. målene efter
miljømålsloven, og hvordan disse tiltag har
indflydelse på prioriteringen af grundvandsressourcernes
anvendelse. Forslaget vil give kommunerne gode forudsætninger
til at kunne fremme en bæredygtig anvendelse af
grundvandsressourcerne og samtidig forbedre og beskytte
vandmiljøernes tilstand.
Det tredje forslag har til formål at forenkle og
effektivisere sagsbehandlingen af dambrugssager i kommunerne.
Dambrugssagerne er kendetegnet ved, at der træffes mange
enkeltafgørelser efter lovgivningen på
Miljøministeriets område. Dambrugserhvervet, KL,
Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforening
har alle efterlyst en forenkling og effektivisering af
sagsbehandlingen på området.
Etablering og drift af et ferskvandsdambrug indebærer,
at kommunalbestyrelsen på Miljøministeriets
område skal træffe afgørelse efter
vandforsyningsloven, miljøbeskyttelsesloven og planlovens
VVM-regler. Desuden skal dambrugssagen i nogle tilfælde
vurderes efter vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven.
Ændringer eller udvidelser af et bestående dambrug kan
ligeledes nødvendiggøre afgørelser efter disse
regler. Der henvises herom i øvrigt til afsnit 3.3.1
nedenfor.
Klageinstans for afgørelser om dambrug efter
miljølovgivningen er forskellig, afhængig af hvilken
afgørelse der er tale om. Afgørelser efter
naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven og planloven kan efter
de gældende regler påklages til Naturklagenævnet,
mens afgørelser efter vandforsyningsloven og
miljøbeskyttelsesloven kan påklages til
Miljøklagenævnet. Afgørelser efter
vandløbsloven kan påklages til By- og
Landskabsstyrelsen.
Mange afgørelser i dambrugssager påklages til den
relevante klageinstans af både dambrugeren og de
grønne organisationer, som er tillagt klageret. På
grund af den manglende samtidighed i sagsbehandlingen har dette
betydet, at en række eksisterende dambrug fortsat ikke har en
afklaring af deres samlede miljøforhold, hvorved
spørgsmål om udvidelser af dambrugsdriften ikke har
kunnet behandles på et kvalificeret grundlag. Dermed er en
erhvervsudvikling af dambrugserhvervet blevet forsinket.
Med dette lovforslag er det hensigten at give
miljøministeren mulighed for at fastsætte
bestemmelser, som sikrer samtidighed i sagsbehandlingen af
dambrugssager efter miljølovgivningen. Bestemmelserne er dog
formuleret, så de fremover tillige kan anvendes på
andre virksomhedstyper.
I dag bortfalder en vandindvindingstilladelse til
dambrugsformål ifølge vandforsyningslovens
§ 22 efter henholdsvis 10 og 15 år, afhængig
af om der er tale om en tilladelse til at udnytte overflade- eller
grundvand. Med lovforslaget indføres samme maksimale
gyldighedsperiode - 10 år - for begge typer af
vandindvindingstilladelse til dambrug. Dette er en
forudsætning for at kunne gennemføre generelle regler
om, at kommunalbestyrelsen i konkrete miljøsager om dambrug
skal koordinere afgørelser efter
miljøbeskyttelsesloven og anden relevant lovgivning.
Formålet er, at de nødvendige afgørelser
efter miljølovgivningen til etablering og drift af et nyt
dambrug eller ændringer eller udvidelser af et eksisterende
dambrug kan meddeles på samme tidspunkt. For eksisterende
dambrug sigtes der endvidere mod en ordning, hvor fornyelse af en
vandindvindingstilladelse og revurdering af en meddelt
miljøgodkendelse kan ske samtidig. Samlet set er målet
herigennem at opnå en forenkling og effektivisering af
kommunernes sagsbehandling.
Sideløbende med lovforslaget arbejdes der hen imod et
elektronisk ansøgningssystem, der kan understøtte
kommunerne i behandlingen af dambrugssager. Desuden er det planlagt
at gennemføre ændringer af
modeldambrugsbekendtgørelsen og
ferskvandsdambrugsbekendtgørelsen med henblik på at
indføre de seneste resultater af BAT - bedst
tilgængelig teknologi - for at mindske forureningen fra
dambrug. Endelig er der nedsat et Akvakulturudvalg med
repræsentanter fra erhvervet, de grønne organisationer
og relevante myndigheder, som inden udgangen af maj 2010 skal
afgive en rapport om de langsigtede udviklingsmuligheder for
dambrugserhvervet.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Kvalitets- og sikkerhedssystemer
på vandforsyningsanlæg
3.1.1 Gældende ret
Efter gældende ret findes der ingen hjemmel for
miljøministeren til at fastsætte regler om driften af
vandforsyningsanlæg, herunder krav om indførelse af
kvalitets - og sikkerhedssystemer i form af ledelsessystemer.
3.1.2 Den foreslåede
ordning
Det foreslås at give miljøministeren bemyndigelse
til at fastsætte regler om driften af
vandforsyningsanlæg. Bemyndigelsen vil gøre det muligt
at indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af
ledelsessystemer.
Indførelse af ledelsessystemer på
vandforsyningsanlæg blev foreslået af den nedsatte
arbejdsgruppe bestående af Miljøministeriet,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, DANVA, FVD og KL, der
havde til opgave at undersøge, hvordan mikrobiologiske
vandforureninger kan forhindres. Miljøministeriet har i
forlængelse heraf igangsat en yderligere undersøgelse,
der nærmere skal belyse mulighederne og konsekvenserne ved
indførelse af ledelsessystemer. Den vil blandt andet
indeholde en vurdering af, hvilke minimumskriterier der skal
indgå i et ledelsessystem, og om disse skal gradueres
afhængig af vandforsyningsanlæggets
størrelse.
Ved ledelsessystemer forstås indførelse af faste
procedurer på vandforsyningsanlæg med fokus på
produktkvalitet. Det kan f.eks. betyde, at forsyningen først
formulerer en række mål for vandkvaliteten eller for
forbedringen af denne. Herefter gennemføres en risikoanalyse
med henblik på, at forhold, der kan kompromittere
målene, identificeres. Der udarbejdes en plan, hvori styring
i forhold til de vigtigste risici beskrives og følges.
Systemet skal dokumenteres, og der skal føres systemkontrol.
En fast del af et ledelsessystem er egenkontrol.
Før bemyndigelsen vil blive udnyttet, vil
miljøministeren inddrage Folketingets partier.
Reglerne om driften på vandforsyningsanlæg vil
blive fastsat i en bekendtgørelse. Udarbejdelse af reglernes
indhold og rækkevidde vil bl.a. være baseret på
de resultater, som ovenstående undersøgelse vil
fremdrage.
3.2 Udskydelse af
vandindvindingstilladelser og -rettigheder
3.2.1 Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i vandforsyningslovens
§ 86, stk. 4, er tilladelser og rettigheder til
indvinding af grundvand, der eksisterede ved lovens
ikrafttræden den 1. april 1980, og som ikke er
begrænsede efter andre bestemmelser i lovgivningen og ikke
anvendes til vanding af marker eller til dambrug, gyldige i 30
år efter lovens ikrafttræden. Dette betyder, at disse
tilladelser og rettigheder skal fornyes inden den 1. april 2010.
Denne bestemmelse har sin baggrund i, at man ville indføre
en fremtidig tidsbegrænsning for samtlige tilladelser til
vandindvinding. Med tidsbegrænsningen ville man opnå en
bedre styring af grundvandsressourcernes benyttelse. For at
tidsbegrænse allerede eksisterende tilladelser og
rettigheder, der ikke havde nogen tidsbegrænsning,
indførte man denne bestemmelse om, at disse fortsat var
gyldige for et tidsrum af 30 år efter lovens
ikrafttræden.
For rettigheder til indvinding af vand til vanding af
landbrugsafgrøder og til dambrug blev gyldighedsperioden
fastsat til højst 15 år med hensyn til grundvand og
højst 10 år med hensyn til overfladevand. For dambrug
oprettet før den 1. oktober 1974 blev gyldighedsperioden dog
fastsat til 25 år for indvinding af overfladevand.
Danmark er i medfør af miljømålslovens
kap. 6 forpligtet til at opfylde en række konkrete
miljømål, herunder gennem vandplanlægning at
forebygge yderligere forringelse og beskytte og forbedre
vandmiljøernes tilstand og fremme bæredygtig
vandanvendelse baseret på langsigtet beskyttelse af
tilgængelige vandressourcer, herunder grundvandsressourcerne.
I forbindelse med vandplanlægningen udarbejdes og vedtages
vandplaner for de 23 hovedvandoplande, hvorefter disse planer vil
blive samlet i en sammenfattende vandplan på
vanddistriktsniveau. Vandplanerne fungerer herefter som overordnet
ramme, hvilket de kommunale, regionale og statslige myndigheder
skal lægge til grund ved udøvelsen af deres
beføjelser. Kommunerne skal bl.a. på baggrund af
vandplanerne indarbejde den konkrete og lokale indsats i de
kommunale handleplaner.
3.2.2 Den foreslåede
ordning
For at sikre at fremtidige vandindvindingstilladelser hviler
på et grundlag, hvor der kan tages højde for de
kommende vandplaner, der udgør rammen for de kommunale
handleplaner, foreslås fristen for gældende rettigheder
og tilladelser, der udløber i perioden efter den 1. januar
2010 og inden vedtagelsen af den første kommunale
handlingsplan, udskudt til senest 1 år efter den
første kommunale handleplan er udarbejdet og vedtaget.
For at kunne opfylde miljømålene kan det udover
den konkrete og lokale indsats være nødvendigt at
foretage en prioritering af vandressourcernes anvendelse. I
forskellige hovedvandoplande med dårlig tilstand i
vandmiljøerne kan det af den grund i fremtiden være
nødvendigt at indskrænke eller give afslag på
vandindvindingstilladelser til forskellige formål til f.eks.
landbrug, dambrug og i nogle tilfælde
drikkevandsforsyning.
Kommunerne vil med den foreslåede ordning først
skulle tage stilling til fornyelse af en række
vandindvindingstilladelser og -rettigheder, når der
foreligger gode forudsætninger for at kunne foretage den
nødvendige prioritering af grundvandressourcernes anvendelse
og behandling af ansøgninger om en vandindvindingstilladelse
og samtidig kunne opfylde forpligtelserne i medfør af
miljømålsloven.
Der verserer imidlertid en række klagesager
vedrørende sådanne vandindvindingstilladelser. Det
findes ikke rimeligt, at påklagede
vandindvindingstilladelser, hvor sagen verserer ved
Miljøklagenævnet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, forlænges ved lov. Det bør i
sådanne tilfælde overlades til
Miljøklagenævnet at træffe afgørelse i
den konkrete sag, idet bemærkes, at nævnet har mulighed
for - hvor nævnet skønner dette hensigtsmæssigt
- at fastsætte udløbsdato og vilkår i lyset af,
at der inden for en kortere tid er tilvejebragt et bedre
beslutningsgrundlag i form af vandplaner og kommunale handleplaner.
Tilsvarende foreslås at gælde for eventuelle kommunale
afgørelser, som er truffet før lovens
ikrafttræden, men som inden for klagefristen på 4 uger
påklages efter dette tidspunkt.
På denne baggrund foreslås det, at
forlængelsen ikke omfatter tilladelser, der ikke er endeligt
afgjort i det administrative system.
Bestemmelsen omfatter alene tilfælde, hvor det i
vandindvindingstilladelsen er fastsat, at denne udløber
på et fastsat tidspunkt efter den 1. januar 2010, men inden 1
år efter vedtagelsen af den kommunale handleplan.
Bestemmelsen er således ikke til hinder for, at en
vandindvindingstilladelse, der udløber senere end 1 år
efter vedtagelsen af den kommunale handleplan, tages op forinden,
når dette er forudsat i tilladelsen, f.eks. i form af nogle
vilkår hvoraf fremgår, at tilladelsen skal tages op i
forbindelse med en vurdering af faunapassagen eller i forbindelse
med meddelelse af en miljøgodkendelse m.v.
Der henvises herom i øvrigt til bemærkningerne
til lovforslagets § 6.
3.3 Sager om dambrug
Etablering og drift af dambrug forudsætter, at der
træffes afgørelser efter en række love på
Miljøministeriets område.
3.3.1 Gældende ret
3.3.1.1Vandforsyningsloven
Vandforsyningslovens § 22, stk. 1,
fastsætter, at en tilladelse til vandindvinding kan gives for
et tidsrum af højst 15 år med hensyn til grundvand og
højst 10 år med hensyn til overfladevand. En
vandindvindingstilladelse bortfalder efter de fastsatte frister og
skal efter vandforsyningslovens § 22, stk. 2,
herefter meddeles på ny, i det omfang der fortsat er behov
for vandindvinding, medmindre samfundsmæssige hensyn, jf.
§§ 1 og 2, er til hinder herfor.
3.3.1.2
Miljøbeskyttelsesloven
Et ferskvandsdambrug er en listevirksomhed omfattet af
miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, hvilket
betyder, at det ikke må anlægges eller
påbegyndes, før der er meddelt godkendelse heraf. Det
samme gælder ved udvidelser eller ændringer, som
indebærer forøget forurening.
For bestående ferskvandsdambrug, der ikke havde en
samlet godkendelse i 1992, fastsatte bekendtgørelse nr. 532
af 20. juni 1992 om indkaldelse af ansøgninger om
godkendelse af bestående listevirksomheder (med senere
ændring i 1998) den 1. januar 1999 som frist for at indsende
en ansøgning om miljøgodkendelse.
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1325 af 20.
december 2006 om ferskvandsdambrug (herefter benævnt
dambrugsbekendtgørelsen) anvendes i dag som udgangspunkt for
en miljøgodkendelse. Desuden gælder reglerne om
foderkvoter, indretning og drift, egenkontrol m.m. i
dambrugsbekendtgørelsen direkte i forhold til de dambrug,
som endnu ikke har fået meddelt en miljøgodkendelse.
Af bekendtgørelsens § 1, stk. 3,
fremgår, på hvilke punkter og i hvilket omfang
dambrugsbekendtgørelsen kan fraviges i forbindelse med en
miljøgodkendelse. Kommunalbestyrelsen fastsætter
vilkår herfor i den enkelte godkendelse i overensstemmelse
med miljøbeskyttelseslovens § 34.
Endvidere er det i dambrugsbekendtgørelsens
§ 1, stk. 1, præciseret, at
kommunalbestyrelsen ved meddelelse af en miljøgodkendelse
til et dambrug skal sikre, at hensynet til de berørte
vandområder varetages, herunder at
kvalitetsmålsætninger for vandløb og søer
opfyldes. Kommunalbestyrelsen fastsætter vilkår, der
sikrer, at anvendelsen af medicin og hjælpestoffer ikke
indebærer fare for påvirkning af omgivelserne i
forbindelse med udledning af spildevandet.
Det følger desuden af miljøbeskyttelseslovens
§ 3, stk. 1, at der ved lovens administration skal
lægges vægt på, hvad der er opnåeligt ved
anvendelse af den bedst tilgængelige teknik og de bedst
muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger.
En godkendelse efter miljøbeskyttelsesloven er - i
modsætning til en tilladelse efter vandforsyningslovens
§ 20, jf. § 22 - ikke tidsbegrænset.
Tilsynsmyndigheden kan efter udløbet af
retsbeskyttelsesperioden på 8 år tage en
miljøgodkendelse til et ferskvandsdambrug op til revurdering
og om nødvendigt meddele påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 om, at forureningen
skal nedbringes, jf. miljøbeskyttelseslovens § 41
b, når listevirksomheden medfører væsentlig mere
forurening, end der ville forekomme ved anvendelse af mindst
forurenende teknologi eller bedst mulig rensning. Hvis forureningen
ikke kan afhjælpes, kan der nedlægges forbud mod
fortsat drift, og virksomheden kan eventuelt forlanges
fjernet.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i § 41 b,
stk. 1, 2. pkt., allerede i dag en hjemmel for
miljøministeren til at fastsætte regler om, at
tilsynsmyndigheden regelmæssigt skal tage godkendelser af
bestemte listevirksomheder op til revurdering. Bestemmelsen er i
dag ikke udnyttet i forhold til dambrug.
Indtil der er forløbet 8 år efter, at
miljøgodkendelsen er meddelt, må der som udgangspunkt
ikke meddeles påbud eller forbud efter § 41. Hvis
der er fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige
virkning, eller forureningen medfører
miljømæssig skadevirkning, som ikke kunne forudses ved
godkendelsens meddelelse, skal tilsynsmyndigheden dog tage
miljøgodkendelsen op til revurdering, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 41 a, stk. 2,
uanset at retsbeskyttelsesperioden ikke er udløbet. Det
samme gælder, hvis forureningen i øvrigt går ud
over, hvad der blev lagt til grund ved godkendelsens meddelelse,
eller hvis væsentlige ændringer i den bedst
tilgængelige teknik skaber mulighed for en betydelig
nedbringelse af emissionerne, uden at det medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger.
Miljøbeskyttelseslovens § 14, stk. 2,
giver hjemmel til at fastsætte bindende regler om
kvalitetskrav til bl.a. vand. Bemyndigelsen er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 1669 af 14. december 2006 om
miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer
eller havet. Det følger heraf, at miljømyndigheden
skal sikre overholdelse af de miljøkvalitetskrav, der er
fastsat i bekendtgørelsens bilag og i vandplanen. Det
følger endvidere af miljøbeskyttelseslovens
§ 14, stk. 4, at afgørelser efter loven m.v.
kan ændres, hvis dette er nødvendigt for at tilgodese
opfyldelsen af regler udstedt med hjemmel i stk. 2. Inden for
bekendtgørelsens anvendelsesområde er der
således hjemmel til at gennembryde den 8-årige
retsbeskyttelse.
Såvel i forbindelse med afgørelser om
miljøgodkendelse som ved revurderinger skal hensynet til
Natura 2000-områder indgå, jf. afsnit 3.3.1.5
nedenfor.
3.3.1.3 VVM-regler og dambrug
Forud for etablering eller ændring af et dambrug samt i
forbindelse med en miljøgodkendelse eller tilladelse til en
vandindvinding til dambrugsformål, skal den, der
ønsker etableringen eller tilladelsen, anmelde dette til
kommunen, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1335 af 6.
december 2006 om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør
af lov om planlægning. På grundlag af anmeldelsen
gennemfører kommunen en vurdering af, om etableringen eller
ændringen af anlægget på grund af dets art,
dimensioner eller placering må antages at kunne få
væsentlig indvirkning på miljøet
(VVM-screening).
Hvis VVM-screeningen fører frem til, at det anmeldte
projekt eller den ansøgte vandindvinding må antages at
kunne påvirke miljøet væsentligt, skal der
derefter gennemføres en VVM-vurdering i henhold til
planlovens regler herom, inden der må gives en tilladelse i
henhold til VVM-bekendtgørelsens § 9,
miljøbeskyttelsesloven § 33 eller
vandforsyningslovens § 20. VVM-tilladelser er ligesom
tilladelser efter miljøbeskyttelsesloven og
vandforsyningsloven omfattet af reglerne i
habitatbekendtgørelsen, jf. afsnit 3.3.1.5 nedenfor.
En VVM-screening og en eventuel VVM-vurdering foretages
ifølge gældende regler således altid forud for
en eventuel meddelelse af vandindvindingstilladelsen og
miljøgodkendelsen. Det følger endvidere af
bekendtgørelse nr. 1640 af 13. december 2006 om godkendelse
af listevirksomhed, at et forslag til miljøgodkendelse af et
VVM-pligtigt anlæg skal offentliggøres samtidig med
forslag til kommuneplanretningslinier efter planloven.
3.3.1.4 Vandplaner og dambrug
Som ovenfor beskrevet sætter vandplanerne, der
udarbejdes i medfør af miljømålsloven, de
administrative rammer for myndighedernes udøvelse af
beføjelser og for planlægningen efter anden
lovgivning, herunder vandforsyningsloven,
miljøbeskyttelsesloven, jordforureningsloven og planloven.
Det betyder, at vandplanerne udgør den administrative ramme
for miljøgodkendelser for listevirksomheder, der gives efter
miljøbeskyttelsesloven. For eksempel kan der ikke gives en
udledningstilladelse, hvis denne udledning er uforenelig med de
fastsatte miljømål eller i øvrigt vil
være i uoverensstemmelse med de konkrete og lokale tiltag,
der følger af indsatsprogrammet. For et dambrug, hvis
udledning af forurenende stoffer fastlægges i
miljøgodkendelsen efter miljøbeskyttelsesloven, kan
det i et vandopland, hvor der viser sig behov for reduktioner af
kvælstof, nitrat eller medicin og hjælpestoffer,
betyde, at det er nødvendigt at indføre strengere
vilkår i miljøgodkendelsen for dambruget.
For så vidt angår spørgsmålet om
adgang til at stille strengere krav til bestående dambrug
efter miljøbeskyttelsesloven henvises til afsnit 3.3.1.2 om
miljøbeskyttelsesloven ovenfor.
I et hovedvandopland, hvor det viser sig at være
vanskeligt at opfylde miljømålene, eller hvor andre
samfundsmæssige hensyn taler for det, kan det udover de
konkrete tiltag være nødvendigt at foretage en
prioritering af vandressourcernes anvendelse. Denne prioritering
kan betyde, at en vandindvindingstilladelse til et dambrug efter
vandforsyningsloven ikke kan gives.
3.3.1.5 Natura 2000-områder
Et Natura 2000-område er et internationalt
naturbeskyttelsesområde. Under betegnelsen indgår bl.a.
habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og
Ramsar-områder (internationalt beskyttede
vådområder).
Det følger af reglerne i Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen), at
hvis et ansøgt dambrug vurderes at kunne påvirke et
Natura 2000-område væsentligt, skal der udarbejdes en
nærmere konsekvensvurdering af dambrugets virkninger på
Natura 2000-området under hensyn til
bevaringsmålsætningen for det pågældende
område. Konsekvensvurderingen skal tage udgangspunkt i
dambrugets påvirkning - i sig selv og i forbindelse med andre
projekter - af de naturtyper og arter, som området er udpeget
for at beskytte. Kun hvis det kan udelukkes, at det ansøgte
vil skade området, kan der gives en miljøgodkendelse.
Tilsvarende gælder for ansøgninger om tilladelse,
herunder fornyelse af tilladelse til vandindvinding.
Bevaringsmålsætningen fastsættes i den
statslige Natura 2000-plan. Indtil den foreligger, gælder
habitatdirektivets generelle målsætning om gunstig
bevaringsstatus.
Det følger endvidere af habitatbekendtgørelsen,
at der ikke kan gives tilladelse til projekter, der kan beskadige
eller ødelægge visse beskyttede dyrearters yngle-
eller rasteområder eller ødelægge de beskyttede
plantearter.
Der er meget begrænsede muligheder for at fravige
beskyttelsen.
Ifølge gældende regler
skal der således både for nye
dambrug og for eksisterende dambrug, der søger om
fornyet vandindvindingstilladelse eller udvidet eller ændret
miljøgodkendelse gennemføres en vurdering i
forhold til habitatdirektivets forpligtelser, forud for at en
eventuel tilladelse meddeles efter vandforsynings- og
miljøbeskyttelseslovene.
3.3.1.6 Naturbeskyttelsesloven
Ifølge naturbeskyttelseslovens § 3 må
der ikke foretages ændringer i tilstanden af beskyttede
naturtyper, herunder vandløb eller dele af vandløb,
der af miljøministeren efter indstilling fra
kommunalbestyrelsen er udpeget som beskyttede. Forbuddet mod
tilstandsændringer gælder dog ikke for sædvanlige
vedligeholdelsesarbejder i vandløb. Kommunalbestyrelsen
kan i særlige tilfælde dispensere fra § 3,
jf. naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3.
Etablering og ændringer af dambrug kræver
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3, hvis det
ansøgte medfører ændringer i tilstanden af
beskyttede naturtyper. Hvis der ikke kan opnås dispensation,
kan dambruget ikke etableres eller udvides som ansøgt.
3.3.1.7 Vandløbsloven
Som led i vandindvindingen er der ved mange dambrug etableret
stemmeværker på grundlag af meddelte
tidsubegrænsede tilladelser efter vandløbsloven. Et
stemmeværk er en fysisk spærring eller dæmning i
vandløbet, der anvendes af dambrugsvirksomheden til at give
vandløbsvandet en stemhøjde, så vandet kan
drives gennem dambruget med et minimum forbrug af energi.
Tilladelse til anlæg af stemmeværker gives efter
vandløbslovens § 48. Tilladelsen er ikke
tidsbegrænset i modsætning til
vandindvindingstilladelsen efter vandforsyningsloven. Indpumpning
af vand uden brug af stemmeværk behandles kun efter
vandforsyningsloven, uanset om der er tale om overfladevand eller
grundvand.
Efter vandløbslovens § 50 kan
vandløbsmyndigheden påbyde stemmeværker nedlagt,
hvis de er til væsentlig skade for vandløbskvaliteten.
Der ydes erstatning til dambruget, hvis det lider tab ved
nedlæggelsen af stemmeværket.
3.3.2 Den foreslåede
ordning
3.3.2.1 Samtidig sagsbehandling af
dambrugssager efter natur- og miljølove
Med forslaget i § 1, nr. 1, ændres
vandforsyningslovens § 22, således at
vandindvindingstilladelser til dambrug kan meddeles for
højst 10 år. Hermed nedsættes gyldighedsperioden
for tilladelser til indvinding af grundvand til dambrug, så
det kommer til at svare til, hvad der i dag gælder for
indvinding af overfladevand til dambrug. De øvrige
gyldighedsperioder for indvindingstilladelser i § 22
foreslås fastholdt uændret.
Med det formål at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen af dambrugssager foreslås endvidere i
lovforslagets § 1, nr. 4, § 2, nr. 1,
§ 3, nr. 1 og § 4, nr. 1, at der
indføres bemyndigelser i relevante natur- og
miljølove for at sikre en samtidig sagsbehandling. Der
forventes således fastsat regler, hvorefter kommunerne i
fremtiden i forbindelse med, at en miljøgodkendelse til et
nyt dambrug meddeles efter miljøbeskyttelseslovens regler
samtidig skal behandle sagen og meddele tilladelse efter
vandforsyningslovens § 20, og i det omfang, det er
relevant, desuden meddele tilladelse efter vandløbsloven og
dispensation efter naturbeskyttelsesloven.
Desuden foreslås ved lovforslagets § 2, nr. 2,
den gældende hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 41 b, stk. 1, 2. pkt., om fastsættelse af
regler om regelmæssig revurdering af miljøgodkendelser
udvidet til at kunne fastsætte, at dette skal ske samtidig
med relevante afgørelser efter anden lovgivning. Dette
muliggør, at der kan fastsættes regler om, at
revurdering af en miljøgodkendelse til et dambrug skal
gennemføres samtidig med behandlingen af en ansøgning
om fornyelse af en vandindvindingstilladelse.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser forventes
anvendt til at skabe samtidighed i sagsbehandlingen
vedrørende dambrug. Bestemmelserne er dog formuleret,
så de fremover tillige kan anvendes på andre
virksomhedstyper.
Forskellige situationer skal reguleres i en kommende
bekendtgørelse med henblik på at sikre en forenkling
af sagsbehandlingen af dambrugssager og en samtidighed i de
vigtigste afgørelser om dambrug:
Ved nyanlæg af et dambrug vil kommunalbestyrelsen i en
kommende bekendtgørelse blive pålagt at foretage
samtidig og koordineret sagsbehandling af godkendelser og
tilladelser efter miljøbeskyttelsesloven og
vandforsyningsloven, og efter behov tillige af sagsbehandlingen
efter regler i naturbeskyttelsesloven og
vandløbsloven.
VVM-screening og en eventuel VVM-vurdering gennemføres
ifølge gældende regler forud for meddelelsen af
vandindvindingstilladelsen og miljøgodkendelse og en
eventuel VVM-tilladelse. Disse regler ændres ikke med
lovforslaget. Desuden skal der som hidtil gennemføres en
habitatkonsekvensvurdering, hvis der ansøges om at etablere
et dambrug i et Natura-2000-område.
Det følger af miljøbeskyttelseslovens
§ 78 a, at en miljøgodkendelse bortfalder, hvis
den ikke har været udnyttet i 3 på hinanden
følgende år. Har et dambrug standset driften i
forbindelse med udløbet af en vandindvindingstilladelse, og
forløber der herefter mere end tre år, før en
ny vandindvindingstilladelse meddeles, forudsætter en
genoptagelse af driften af dambruget således, at der
også meddeles en ny miljøgodkendelse efter
ansøgning herom.
Der er ca. 250 aktive ferskvandsdambrug, hvoraf ca. 150 har en
miljøgodkendelse. Ca. 230 brug udnytter overfladevand. Alle
disse dambrug har en vandindvindingstilladelse, som altovervejende
er meddelt i 2005 eller 2006.
Som det fremgår ovenfor i afsnit 3.3.1 om gældende
ret er der forskellige regler for, hvornår en
vandindvindingstilladelse udløber, og hvornår der kan
gribes ind i en meddelt miljøgodkendelse. Hertil kommer, at
en lang række dambrug endnu ikke har en
miljøgodkendelse og således i dag alene er reguleret
af dambrugsbekendtgørelsen og en
vandindvindingstilladelse.
I den typiske dambrugssag er der således ikke i dag
tidsmæssigt sammenfald mellem udstedelse af en
miljøgodkendelse eller retsbeskyttelsesperiodens
udløb på 8 år i en meddelt
miljøgodkendelse og tidspunktet for bortfald af
vandindvindingstilladelsen. Samtidig sagsbehandling i samtlige
sager vil således kun kunne indføres over en
årrække, afhængig af den aktuelle regulering af
det enkelte dambrug.
Miljøklagenævnet har i nyere praksis indsat
vilkår i vandindvindingstilladelsen om, at den tilladte
vandmængde kan begrænses i forbindelse med behandling
af en miljøgodkendelse m.v. Gennem vejledning til kommunerne
har Miljøstyrelsen i et nyhedsbrev fra juni 2009 anbefalet
kommunerne, at denne praksis anvendes i fremtidige og verserende
vandindvindingssager, der behandles af kommunerne som første
instans. Når en vandindvindingstilladelse indeholder et
sådant vilkår, vil der allerede efter gældende
ret være hjemmel til at tage vandindvindingstilladelsen op,
når dambruget enten får en ny miljøgodkendelse,
eller når miljøgodkendelsen skal revurderes.
Reguleringen efter miljøbeskyttelsesloven, hvad enten
der er tale om dambrug, der er reguleret alene af
dambrugsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1325 af
20. december 2006 om ferskvandsdambrug), eller dambrug, som har en
miljøgodkendelse, medfører enten direkte eller
indirekte en begrænsning i vandforbruget. Der vil
således være fastsat vilkår om, hvor meget vand
der må udledes fra dambruget og dermed indirekte, hvor meget
vand der må indtages i dambruget. I miljøgodkendelser
efter modeldambrugsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 1327 af 20. november 2006 om modeldambrug) vil det direkte
være fastsat, hvor meget vand der må indtages. Det vil
derfor være i strid med dambrugets regulering efter
miljøbeskyttelsesloven at anvende mere vand end direkte
eller indirekte fastsat via de generelle regler eller en konkret
miljøgodkendelse. Hertil kommer, at det vil være i
strid med vandindvindingstilladelsen at anvende denne til et
væsentlig ændret formål uden en fornyet vurdering
efter vandforsyningsloven, jf. denne lovs § 33.
På denne baggrund er det vurderingen, at et indgreb i en
bestående vandindvindingstilladelse kan ske, uanset at der er
meddelt en tidsbegrænset vandindvindingstilladelse, uden at
indgrebet vil være ekspropriativt. Der foreslås derfor
indført en hjemmel til at fastsætte nærmere
regler herom i vandforsyningsloven, hvorefter kommunen kan
genoptage en vandindvindingstilladelse, samtidig med at en
miljøgodkendelse meddeles eller revurderes. Der vil dog
naturligvis altid skulle ske en konkret vurdering af den konkrete
regulering af dambruget, og den fornyede vurdering af
vandindvindingstilladelsen vil alene kunne ske, således at
den tilpasses i forhold til en verserende sag (ny
miljøgodkendelse eller revurdering af
miljøgodkendelsen) efter
miljøbeskyttelsesloven.
Samtidig sagsbehandling af vandindvindingstilladelse efter
vandforsyningslovens § 20 og regulering efter
miljøbeskyttelsesloven vil herefter kunne
gennemføres, første gang der skal foretages en
sagsbehandling af dambruget efter miljøbeskyttelsesloven,
enten ved udstedelse af en ny miljøgodkendelse til et
dambrug, som endnu ikke har en miljøgodkendelse, i
forbindelse med at dambrugeren ønsker at omlægge eller
udvide produktionen på en måde, der kræver en ny
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33 eller i forbindelse med en regelmæssig
revurdering af en meddelt miljøgodkendelse efter
miljøbeskyttelseslovens §§ 41a eller 41
b.
Udløber vandindvindingstilladelsen før den
8-årige retsbeskyttelsesperiode for en meddelt
miljøgodkendelse, vil miljøgodkendelsen normalt ikke
(medmindre der foreligger en situation som nævnt i
§ 41 a) kunne tages op samtidig med den fornyede
behandling af vandindvindingstilladelsen. I disse situationer
må der i afgørelsen efter vandforsyningsloven
indsættes et vilkår om, at denne tages op, når
miljøgodkendelsen skal revurderes efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 b.
De fleste endeligt afgjorte vandindvindingstilladelser
udløber i 2015 eller 2016. På dette tidspunkt må
det forventes, at der i mange tilfælde eksisterer
miljøgodkendelser, hvor retsbeskyttelsen endnu ikke er
udløbet. Samtidig sagsbehandling vil således normalt
først kunne sikres trinvist herefter.
Der er ingen retsbeskyttelse i tilknytning til revurdering af
en miljøgodkendelse, uanset om en sådan måtte
have medført et påbud, som skærper
vilkårene for dambrugets drift. Efter retsbeskyttelsens
udløb vil det således som udgangspunkt være
muligt at sikre en samtidighed med udløbet af en
vandindvindingstilladelse, uanset hvornår en revurdering
senest har fundet sted.
3.3.2.2 Særligt om
vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven
I sager om førstegangstilladelser til dambrug skal der,
når det er relevant, gives tilladelse til anlæg af
stemmeværk efter vandløbslovens § 48 og
meddeles dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3,
inden det ansøgte dambrug kan realiseres. Hvis der ikke kan
opnås tilladelse og dispensation, kan dambruget ikke
etableres som ansøgt. Senere ændringer af dambruget -
eksempelvis efter en revurdering af dambrugets
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens
§ 41 b - der indebærer tilstandsændringer af
beskyttede naturtyper, forudsætter, at der på ny
søges og meddeles dispensation fra naturbeskyttelseslovens
§ 3. Dette skal i givet fald også ske senest
samtidig med, at kommunen behandler de øvrige tilladelser,
der er nødvendige for dambruget.
Med forslaget indsættes i vandløbsloven og
naturbeskyttelsesloven en hjemmel for miljøministeren til at
fastsætte regler om samtidighed i sagsbehandlingen,
således at sager efter disse love skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.
I forbindelse med udstedelsen af en samlet
bekendtgørelse om ferskvandsdambrug, tænkes hjemlen
anvendt til at fastsætte regler om, at sager om tilladelse
til anlæg af stemmeværk efter vandløbslovens
§ 48, eventuelt påbud om nedlæggelse af
stemmeværker og dispensation fra naturbeskyttelseslovens
§ 3 i dambrugssager skal behandles og afgøres
samtidig med afgørelser til samme dambrug efter anden
relevant lovgivning.
Det forventes endvidere fastsat, at kommunalbestyrelsen i
afgørelser vedrørende ferskvandsdambrug skal
fastsætte, at en revurdering af de pågældende
afgørelser kan ske, samtidig med at
vandindvindingstilladelsen bortfalder senest 10 år efter, at
den er meddelt.
Bestemmelserne er dog formuleret, så de fremover tillige
kan anvendes på andre sagstyper end dambrug.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1 Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Forslaget om at indføre en hjemmel til at kunne
indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af
ledelsessystemer på vandforsyninger og en senere udnyttelse
af denne hjemmel, skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om udskydelse af udløbstidspunktet for
tidligere opretholdte vandindvindingstilladelser og rettigheder,
der efter gældende regler udløber den 1. april 2010,
og for de tilladelser, der udløber efter den 1. januar 2010,
men inden den første kommunale handleplan er vedtaget,
skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Der er tale om en opgave, som kommunerne allerede
varetager, og der er blot tale om en mindre tidsmæssig
udskydelse.
Forslaget om at indføre hjemler til sikring af samtidig
sagsbehandling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
En udmøntning af hjemlerne på dambrugsområdet
vil give en løbende effektiviseringsgevinst på
sagsbehandlingen i kommunerne i takt med, at dambrugene skal
miljøgodkendes eller revurderes, eller
vandindvindingstilladelsen fornys. Gevinsten skyldes primært,
at der er et betydeligt sammenfald mellem de
miljøvurderinger, der skal foretages i forhold til de
forskellige afgørelser om godkendelse, tilladelse og
dispensation for et dambrug. Til gengæld vil der være
en øget udgift for kommunerne til det øgede antal
sager om vandindvindingstilladelser til dambrug, der kommer ved at
nedsætte gyldighedsperioden fra 15 til 10 år i sager om
indvinding af grundvand. Samlet set vurderes denne del af
lovforslaget at medføre en mindre besparelse for
kommunerne.
Det samlede lovforslag forventes at give en besparelse for
Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet på
under 0,2 årsværk.
4.2 Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at indføre en hjemmel til at kunne
indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af
ledelsessystemer på vandforsyninger, og en senere udnyttelse
af denne hjemmel, samt forslaget om at udskyde
udløbstidspunktet for en række
vandindvindingstilladelser, skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
Hvad angår forslaget om samtidig sagsbehandling af
dambrug vil det medføre en bedre kvalitet i
afgørelserne, da relevante natur- og miljøhensyn
inddrages samtidigt.
Med hensyn til kravet om, at dambrugssager skal revurderes
regelmæssigt og senest hvert 10. år, medfører
dette en begrænsning af selvstyret for kommunerne med hensyn
til muligheden for at prioritere miljøopgaver i forhold til
hinanden. Men der er tale om en meget lille begrænsning, da
der ifølge miljøbeskyttelsesloven i forvejen
eksisterer en pligt til at føre et tilstrækkeligt
tilsyn, til at sikre at lovens regler overholdes, og til at tage en
miljøgodkendelse op til revurdering, hvis en virksomhed
medfører væsentlig forurening.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1 Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget om at indføre en hjemmel til at kunne
indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af
ledelsessystemer på vandforsyninger medfører ikke i
sig selv økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. En
senere udnyttelse af bemyndigelsen vil dog medføre
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Indførelse
af ledelsessystemer vil medføre øgede omkostninger
for vandforsyningerne. Da vandforsyninger bliver drevet efter
»hvile-i-sig-selv«-princippet, vil de øgede
udgifter ved indførelse af ledelsessystemer blive
dækket af en mindre prisstigning på vand.
Størrelsesordenen af denne prisstigning afhænger af
forskellige faktorer, herunder hvor stor og avanceret
vandforsyningen er, hvor avanceret det indførte
ledelsessystem vil være, om vandforsyningen har et omfattende
kontrolsystem eller starter fra bunden og om indførelsen
bistås af konsulenter eller vandforsyningen selv står
for denne proces. En vandprisstigning vil for virksomheder, hvor
der bruges vand i produktionen, medføre forhøjede
produktionsomkostninger.
Forslaget om forlængelse af tidligere opretholdte
vandindvindingstilladelser og -rettigheder, der efter
gældende regler udløber den 1. april 2010, og
forlængelse af de tilladelser, der udløber efter
lovens ikrafttræden, skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om ændringer af miljølovgivningen
på dambrugsområdet vil give en løbende
effektiviseringsgevinst på sagsbehandlingen for
erhvervslivet. Gevinsten skyldes primært, at der er et
betydeligt sammenfald mellem de oplysninger, der skal indsendes til
kommunernes miljøvurderinger i forbindelse med de
forskellige afgørelser om godkendelse, tilladelse og
dispensation for et dambrug, og som samles i tid. Desuden giver den
samtidige sagsbehandling en sikrere planlægningshorisont for
erhvervet, som dog ikke kan kvantificeres.
Gevinsten for det samlede dambrugserhverv er opgjort til
112.000 kr. pr. år, der følger af et fald i
brugerbetaling efter miljøbeskyttelsesloven.
5.2 Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om at indføre en hjemmel til at kunne
indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer i form af
ledelsessystemer på vandforsyninger og en senere udnyttelses
af denne hjemmel, samt forslaget om at udskyde bortfaldstidspunktet
for en række vandindvindingstilladelser, skønnes ikke
at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om ændring af miljølovgivningen
på dambrugsområdet vil give en løbende
effektiviseringsgevinst på sagsbehandlingen for
erhvervslivet. Gevinsten skyldes primært, at der er et
betydeligt sammenfald mellem de oplysninger, der skal indsendes til
kommunernes miljøvurderinger i forbindelse med de
forskellige afgørelser om godkendelse, tilladelse og
dispensation for et dambrug. Der vil dog være en øget
udgift, der følger af at nedsætte gyldighedsperioden
fra 15 til 10 år på grundvandssager.
Besparelsen for det samlede dambrugserhverv er
opgjort til 725 timer pr. år.
Lovforslaget har været i høring hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderede, at lovforslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettigede, at
lovforslaget blev forelagt virksomhedspanelet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget om udskydelse af udløbstidspunktet for
tidligere opretholdte vandindvindingstilladelser og -rettigheder,
der efter gældende regler udløber den 1. april 2010,
og udskydelse af de tilladelser, der udløber i perioden
efter den 1. januar 2010, men inden vedtagelsen af den
første vandplan, skønnes at have positive
miljømæssige konsekvenser. Med forslaget kan der
opnås en sammenhæng mellem de nye tilladelser og de
vedtagne vandplaner. Dette vil resultere i, at man kan foretage en
samlet vurdering og prioritering, der både tilgodeser
vandforsyningsinteresser og beskyttelsen af
vandmiljøet.
Hvad angår forslaget om forenkling og effektivisering af
dambrugssager vil det bidrage til, at dambrugenes samlede natur- og
miljøforhold bliver vurderet samtidigt, i takt med at der
enten meddeles en miljøgodkendelse eller foretages en
revurdering af en tidligere meddelt miljøgodkendelse, eller
at vandindvindingstilladelserne udløber (for de flestes
vedkommende i 2015/2016).
En samlet vurdering af dambrugets miljø- og
naturforhold vil give mulighed for at indføre
miljømæssige forbedringer. I takt med at
miljøgodkendelserne meddeles eller revurderes senest hvert
10. år, vil miljøkrav om anvendelse af den bedst
tilgængelige teknologi, der kan nedsætte
spildevandsudledningen af blandt andet kvælstof og medicin og
hjælpestoffer fra dambrugene blive indført. Ved en
samtidig sagsbehandling af vandindvindingstilladelsen vil
mængden af det tilladte forbrug af vand kunne nedsættes
ved, at der indføres renere teknologi som led i
miljøgodkendelsen, hvilket vil være til gavn for
vandløbene.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet,
Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Brøndejerforening, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Landbrug og
Fødevarer, Dansk Landbrugsrådgivning, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Skovforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, DANVA, DTU Aqua, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Naturfredningsnævnsformænd i Danmark, FVD, GEUS,
Hedeselskabet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
|
10. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i dambrugssager vurderes at medføre en
mindre besparelse for kommunerne | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i dambrugssager medfører en mere rationel
sagsgang og bedre afgørelser | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i dambrugssager skønnes at give en bedre
sammenhæng i godkendelser/afgørelser. Herudover
skønnes der at blive et fald i brugerbetalingen efter
miljøbeskyttelsesloven på ca. 112.000 kr. pr. år
for det samlede dambrugserhverv | Forslaget om at indføre en hjemmel
til at kunne indføre ledelsessystemer på
vandforsyninger vil når hjemlen udnyttes medføre en
mindre prisstigning på vand |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i dambrugssager skønnes at udgøre
ca. 725 timer pr. år for det samlede dambrugserhverv | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Forslag om at udskyde en række
vandindvindingstilladelser og -rettigheder vil gøre en
samlet vurdering og prioritering af benyttelsen af vandressourcerne
muligt, hvor beskyttelsen af vandmiljøet tilgodeses | |
Forslaget om at forenkle og effektivisere
sagsbehandlingen i dambrugssager skønnes at give bedre
mulighed for at indføre renere miljøteknologi og
bedre overblik over miljøkonsekvenser. | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
(Lov om vandforsyning m.v.)
Til nr. 1
Det foreslås, at vandindvindingstilladelser til dambrug
kan meddeles for højst 10 år. Hermed nedsættes
den gældende gyldighedsperiode på højst 15
år for tilladelser til indvinding af grundvand til dambrug,
så det kommer til at svare til, hvad der i dag gælder
for indvinding af overfladevand til dambrug. De øvrige
gyldighedsperioder for indvindingstilladelser i den gældende
§ 22 foreslås fastholdt uændret.
Forslaget om at nedsætte gyldighedsperioden
berører ikke vandindvindingstilladelser, der er meddelt
før lovens ikrafttræden, jf. den foreslåede
overgangsregel i lovforslagets § 5, stk. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om frister for indgivelse af
ansøgninger om fornyelse af tilladelser til vandindvinding.
Forslaget gør det muligt at fastsætte
ansøgningsfrister i forbindelse med
vandindvindingstilladelser, der udløber. Bemyndigelsen har
sammenhæng med den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 3
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om driften på
vandforsyningsanlæg. Forslaget gør det muligt at
fastsætte krav om indførelse af ledelsessystemer bl.a.
med henblik på at reducere risikoen for mikrobiologisk
forurening af drikkevandet. Ved ledelsessystemer forstås
indførelse af faste procedurer på
vandforsyningsanlæg med fokus på produktkvalitet.
Til nr. 4
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om, at afgørelser efter loven i
bestemte typer af sager skal meddeles samtidig med
afgørelser efter anden relevant lovgivning. Bestemmelsen
skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i
vandforsyningslovens § 22, stk. 6, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter der kan
fastsættes frister for indgivelse af ansøgninger om
vandindvindingstilladelser.
Hjemlerne forventes - sammen med de foreslåede
tilsvarende bemyndigelsesbestemmelser i
miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven og
vandløbsloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 1 og 2,
§ 3, nr. 1, og § 4, nr. 1, - anvendt til
udstedelse af en samlet bekendtgørelse om ferskvandsdambrug,
der skal forenkle og effektivisere sagsbehandlingen
vedrørende dambrug. Der forventes således fastsat
regler om, at for dambrug, der søges etableret, ændret
eller udvidet efter lovens ikrafttræden, skal
kommunalbestyrelsen behandle sagerne og træffe samtidig
afgørelse efter vandforsyningsloven og
miljøbeskyttelsesloven, og hvis det er relevant samtidig
meddele dispensation efter naturbeskyttelsesloven og tilladelse
efter vandløbsloven. Herved sikres, at alle relevante natur-
og miljøhensyn i den forudgående sagsbehandling
inddrages i en samlet afvejning af dambrugets påvirkning af
natur og miljø. For eksisterende dambrug henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 1 (om
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 2)
nedenfor.
Hjemlen tænkes også anvendt til at udstede regler
om genoptagelse af en vandindvindingstilladelse, samtidig med at en
miljøgodkendelse meddeles eller revurderes. Genoptagelse af
en meddelt, tidsbegrænset vandindvindingstilladelse vil dog
altid skulle ske efter en konkret vurdering af den konkrete
regulering af dambruget, og den fornyede vurdering af
vandindvindingstilladelsen vil alene kunne ske, således at
den tilpasses i forhold til den verserende sag efter
miljøbeskyttelsesloven (miljøgodkendelse til et
bestående dambrug, ændring eller udvidelse af et
bestående dambrug eller revurdering af en tidligere meddelt
miljøgodkendelse til et bestående dambrug).
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af, at § 19 blev
ophævet ved lov nr. 570 af 24. juni 2005 om ændring af
lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og lov om vandforsyning m.v.
(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt
angår organisering af myndigheder m.v.)
Til § 2
(Lov om miljøbeskyttelse)
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges
miljøministeren til at fastsætte regler om samtidig
sagsbehandling. Hjemlen forventes sammen med de øvrige nye
hjemler i lovforslaget for tiden anvendt til udstedelse af en
samlet bekendtgørelse om ferskvandsdambrug.
Der forventes fastsat regler om, at en ansøgning om
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33 af et bestående ferskvandsdambrug, som endnu
ikke har en miljøgodkendelse, af et nyt ferskvandsdambrug
eller af en godkendelsespligtig udvidelse eller ændring af et
bestående ferskvandsdambrug, ikke kan behandles,
førend ansøgning er indsendt efter
vandforsyningslovens § 20, og i det omfang det er
relevant desuden ansøgning om dispensation efter
naturbeskyttelseslovens § 3 og om tilladelse efter
vandløbslovens § 48 om stemmeværker. Dette
vil sikre, at alle relevante natur- og miljøhensyn inddrages
i sagsbehandlingen i en samlet afvejning af dambrugets
påvirkning af natur og miljø.
Desuden forventes der fastsat regler om, at en
miljøgodkendelse til et ferskvandsdambrug efter
miljøbeskyttelsesloven skal meddeles samtidig med, at der
træffes afgørelse efter de andre relevante regler, som
er nævnt ovenfor.
For et eksisterende ferskvandsdambrug forventes der fastsat
regler, hvorefter der skal ske en samtidig sagsbehandling efter
alle ovennævnte relevante regler, når der skal
foretages en sagsbehandling af dambruget efter
miljøbeskyttelsesloven, enten ved udstedelse af en
miljøgodkendelse til et dambrug, som endnu ikke har en
miljøgodkendelse, eller i forbindelse med, at dambrugeren
ønsker at gennemføre en godkendelsespligtig
ændring af dambruget efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33.
Den foreslåede bestemmelse i vandforsyningslovens
§ 74 c som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
4 sikrer, at der kan fastsættes regler om genoptagelse af en
meddelt vandindvindingstilladelse, således at
ferskvandsdambruget får en samtidig sagsbehandling af
vandindvindingstilladelsen, selv om dennes gyldighedsperiode endnu
ikke er udløbet.
Til nr. 2
Bestemmelsen giver miljøministeren hjemmel til at
udstede regler om samtidig sagsbehandling i forbindelse med
revurdering af miljøgodkendelser. Med hjemmel i den
foreslåede ændrede § 41 b, stk. 1, 2.
pkt. forventes der fastsat en pligt for myndigheden til at
gennemføre en revurdering af ferskvandsdambrugets
miljøgodkendelse samtidig med sagsbehandlingen omkring
genudstedelse af en vandindvindingstilladelse efter udløb af
den hidtidige tilladelse. Pligten til revurdering skal dog ske med
respekt af den 8-årige retsbeskyttelse for
miljøgodkendelser.
Der forventes ligeledes fastsat regler om, at en
regelmæssig revurdering af miljøgodkendelser for
dambrug skal ske senest 10 år efter, at
miljøgodkendelsen er meddelt. En sådan regel er der
allerede i dag hjemmel til at udstede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.2.1 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 3
(Lov om naturbeskyttelse)
Til nr. 1
Det foreslås, at der i naturbeskyttelsesloven
indsættes en hjemmel for miljøministeren til at
fastsætte regler om samtidighed i sagsbehandlingen,
således at bestemte typer af sager efter
naturbeskyttelsesloven skal behandles og afgøres samtidig
med afgørelser efter anden relevant lovgivning.
Hjemlen forventes for tiden anvendt til i en samlet
bekendtgørelse for ferskvandsdambrug at fastsætte
regler, der skal sikre samtidighed mellem eventuelle
afgørelser vedrørende naturbeskyttelseslovens
§ 3 og tilladelser til samme dambrug efter anden relevant
lovgivning, herunder regler om, at en ansøgning om
dispensation ikke kan behandles, før samtlige relevante
ansøgninger tillige er indgivet. Ændringen skal
således som et af flere punkter medvirke til en administrativ
forenkling af sagsbehandlingen i sager om ferskvandsdambrug.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet en ændring af
praksis, og naturbeskyttelseslovens § 3, jf.
§ 65, stk. 3, forudsættes uændret at
blive administreret restriktivt, også i forhold til
dambrug.
Til § 4
(Lov om vandløb)
Til nr. 1
Det foreslås, at der i vandløbsloven
indsættes en hjemmel for miljøministeren til at
fastsætte regler om samtidighed i sagsbehandlingen,
således at bestemte typer af sager skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.
I forbindelse med udstedelsen af en samlet
bekendtgørelse om ferskvandsdambrug, tænkes hjemlen
anvendt til at fastsætte regler om, at tilladelse til
anlæg af stemmeværk efter vandløbslovens
§ 48 i dambrugssager eller påbud om fjernelse af
stemmeværk efter vandløbslovens § 50 skal
meddeles samtidig med afgørelser til samme dambrug efter
anden relevant lovgivning, og at ansøgning om tilladelse
ikke kan behandles, førend samtlige relevante
ansøgninger tillige er indgivet. Dette vil gælde
både nye dambrug og eksisterende dambrug, men kun i den
udstrækning at afgørelsen efter vandløbsloven
vurderes at være relevant i den pågældende
sag.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. januar 2010.
I stk. 2 foreslås det udtrykkeligt fastsat, at den
foreslåede forkortelse af gyldighedsperioden for
vandindvindingstilladelser vedrørende grundvand til dambrug,
jf. den foreslåede § 22, stk. 1, i
vandforsyningsloven, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 1, kun finder anvendelse på vandindvindingstilladelser,
der meddeles efter lovens ikrafttræden.
Til § 6
Det foreslås i stk. 1, at de
vandindvindingstilladelser, der skulle meddeles inden den 1. april
2010 til afløsning af tidligere tilladelser og rettigheder
før lovens ikrafttræden, jf. den gældende lovs
§ 86, stk. 4, først skal foreligge senest 1
år efter den første kommunale handleplan i
medfør miljømålsloven er vedtaget.
Det foreslås i stk. 2, at bortfaldstidspunktet for
vandindvindingstilladelser meddelt efter lovens kapitel 4, det vil
sige både vandindvindingstilladelser, der er meddelt af
kommunalbestyrelsen før den 1. januar 2007 efter den
tidligere § 19 og tilladelser efter § 20, og
som udløber i perioden efter den 1. januar 2010 og
før vedtagelsen af den kommunale handleplan er vedtaget,
ligeledes udskydes til senest 1 år efter vedtagelsen af den
kommunale handleplan.
Dog foreslås det, at denne lovmæssige
forlængelse ikke skal gælde for tilladelser, hvorom der
verserer klagesager, eller hvor klagefristen endnu ikke er
udløbet ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2010.
Bestemmelsen finder således alene anvendelse for endelige
tilladelser, dvs. tilladelser, der er endeligt afgjort i det
administrative system.
Bestemmelsen omfatter alene tilfælde, hvor det i
vandindvindingstilladelsen er fastsat, at denne udløber
på et fastsat tidspunkt efter den 1. januar 2010, men inden 1
år efter vedtagelsen af den kommunale handleplan.
Bestemmelsen er således ikke til hinder for, at en
vandindvindingstilladelse, der udløber senere end 1 år
efter vedtagelsen af den kommunale handleplan, tages op forinden,
når dette er forudsat i tilladelsen, f.eks. i form af nogle
vilkår, hvoraf fremgår, at tilladelsen skal tages op i
forbindelse med en vurdering af faunapassagen eller i forbindelse
med meddelelse af en miljøgodkendelse eller lignende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 935 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 22.
Tilladelser til vandindvinding meddeles for et bestemt tidsrum, som
højst kan være 30 år. Tilladelser til indvinding
af vand til vanding af landbrugsafgrøder og til dambrug kan
dog med hensyn til grundvand højst gives for et tidsrum af
15 år og med hensyn til overfladevand højst for et
tidsrum af 10 år. | | 1.§ 22, stk. 1, affattes
således: »Tilladelser til vandindvinding
meddeles for et bestemt tidsrum, som kan være højst 30
år, jf. dog 2. og 3. pkt. Tilladelser til indvinding af vand
til vanding af landbrugsafgrøder med hensyn til grundvand
kan gives for et tidsrum af højst 15 år og med hensyn
til overfladevand for et tidsrum af højst 10 år.
Tilladelser til indvinding af vand til dambrug kan gives for et
tidsrum af højst 10 år.« |
| | |
| | 2. I
§ 22 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Miljøministeren
kan fastsætte regler om frister for indgivelse af en
ansøgning om fornyelse af en tilladelse til
vandindvinding.« |
| | |
| | 3. Efter
§ 56 indsættes: »§ 56
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om
driften af vandforsyningsanlæg.« |
| | |
| | 4. Efter
§ 74 b indsættes i kapitel
12: Ȥ 74
c. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af sager skal behandles og afgøres samtidig
med afgørelser efter anden relevant lovgivning.
Miljøministeren kan herunder fastsætte regler om
genoptagelse af sager, hvor tilladelse er meddelt.« |
| | |
§ 86.
Stk. 1. Vandindvindingsrettigheder, der er givet eller fastsat
i medfør af lov nr. 54 af 31. marts 1926 om
vandforsyningsanlæg eller lov nr. 169 af 18. april 1969 om
vandforsyning, jf. lov nr. 373 af 13. juni 1973, er fortsat
gyldige. Det samme gælder vandindvindingsrettigheder, der er
givet i medfør af vandløbslovgivningen. Stk. 2.
Vandindvinding, der foregår ved lovens ikrafttræden, og
hvortil der efter den hidtidige lovgivning ikke har været
krævet tilladelse, er fortsat lovlig. For anlæg, som
efter deres art omfattes af § 19, er det dog en
forudsætning, at grænserne i § 19 på
3000 eller 6000 m3 vand årligt ikke overskrides. For andre
anlæg er det en forudsætning, at indvindingens omfang
ikke forøges væsentligt. Stk. 3-5 (udeladt). | | 5. I § 86, stk. 2, ændres to
steder »§ 19« til:
»§ 20«. |
| | |
| | § 2 I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 97 af 10. februar
2009 og senest ved § 1 i lov nr. 513 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 35.
Miljøministeren udfærdiger en liste over særlig
forurenende virksomheder, anlæg og indretninger, som er
omfattet af godkendelsespligten i § 33. Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om godkendelse af
listevirksomhed, herunder hvilke oplysninger en ansøgning om
godkendelse skal indeholde, samt i hvilke tilfælde og
på hvilke vilkår en godkendelse efter § 33
kan meddeles. Ministeren kan herunder bestemme, at der skal
gælde særlige krav for bestemte virksomheder. | | 1. I § 35, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »handlinger«: », og at
sager om godkendelse af bestemte listevirksomheder skal behandles
og afgøres samtidig med afgørelser efter anden
relevant lovgivning«. |
| | |
§ 41
b. Når der er forløbet 8 år efter
meddelelsen af en godkendelse efter dette kapitel, kan
tilsynsmyndigheden ændre vilkårene heri ved påbud
eller forbud imod fortsat drift, jf. § 41. Ministeren
fastsætter regler om, at tilsynsmyndigheden
regelmæssigt skal tage godkendelser af bestemte
listevirksomheder op til revurdering og om nødvendigt
meddele påbud eller forbud efter § 41. | | 2. I § 41 b, stk. 1, 2. pkt.
indsættes efter »regelmæssigt« : »
eller samtidig med relevante afgørelser efter anden
lovgivning«. |
| | |
| | § 3 I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 70 a indsættes før overskriften »Internationale
forpligtelser«: »§ 70
b. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bestemte typer af sager efter loven skal behandles og
afgøres samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.« |
| | |
| | § 4 I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 70 a indsættes i kapitel
12: »70 b.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at bestemte
typer af sager efter loven skal behandles og afgøres
samtidig med afgørelser efter anden relevant
lovgivning.« |
| | |
| | § 5 Stk.1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010. |
| | Stk. 2.
§ 22, stk. 1, i lov om vandforsyning m.v., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder anvendelse
på tilladelser til vandindvinding, der meddeles efter lovens
ikrafttræden. |
| | |
| | § 6 |
| | Stk. 1.
Uanset de gældende bestemmelser i § 86, stk. 1
og 2, i lov om vandforsyning m.v., ophører rettigheder i
medfør af disse bestemmelser, der efter den gældende
bestemmelse i § 86, stk. 4, i lov om vandforsyning
m.v. fortsat gælder den 1. januar 2010, først senest 1
år efter vedtagelsen af den første kommunale
handleplan i medfør af miljømålsloven. |
| | Stk. 2.
Tilladelse til vandindvinding meddelt efter kapitel 4 i lov om
vandforsyning m.v., der er meddelt før den 1. januar 2010,
og som udløber efter den 1. januar 2010, men inden
vedtagelsen af den første kommunale handleplan i
medfør af miljømålsloven, ophører
først senest 1 år efter vedtagelsen af den kommunale
handleplan. Dette gælder dog ikke tilladelser, der er
påklaget til Miljøklagenævnet, og som ikke er
afgjort den 1. januar 2010, samt tilladelser, der påklages
efter dette tidspunkt. |