L 44 Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer.

(Energiforbedrende foranstaltninger m.v.).

Af: Indenrigs- og socialminister Karen Ellemann (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 01-12-2009

Afgivet: 01-12-2009

Betænkning afgivet af Boligudvalget den 1. december 2009

20091_l44_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Boligudvalget den 1. december 2009

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 21. oktober 2009 og var til 1. behandling den 10. november 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og socialministeren sendte den 18. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 125, folketingsåret 2008-09. Den 2. november 2009 sendte indenrigs- og socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 12 spørgsmål til indenrigs- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtter lovforslaget og de gode hensigter om dels at øge antallet af energirenoveringer af boliger, dels at gøre det mere attraktivt at bo uden for de større byer - sikre et Danmark i balance mellem by og land.


Alligevel er det med stor skuffelse, at S, SF, RV og EL må konstatere, at lovforslaget langt fra er godt nok til reelt at kunne gøre en forskel. Særlig med hensyn til energiforbedringer er det skuffende, at regeringen ikke i højere grad er villig til at gøre mere for at sætte skub i dette marked.


Herudover er det en stor skuffelse, at S, SF, RV og EL må konstatere, at lovforslaget set i lyset af den aktuelle arbejdsløshedssituation ikke har større beskæftigelsesmæssig effekt.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten finder det kritisabelt, at lovforslaget finansieres inden for den eksisterende ramme til byfornyelse. Det vil sige, at energibesparelsesprojekter skal konkurrere med eksisterende byfornyelsesindsatser. Dermed vil forslaget have en særdeles begrænset effekt.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten finder, at en større indsats for energirenoveringer vil være til gavn på flere fronter: Det vil nedsætte Danmarks CO2-udledning, det vil være privatøkonomisk rentabelt og skabe mere overskud i boligøkonomien for mange privatpersoner, og det vil skabe job i den ledighedsramte byggebranche.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten har i forbindelse med finanslovsforhandlingerne fremsat flere forslag om flere penge til energirenovering. Partierne beklager, at regeringen ikke vil følge partierne og afsætte reelle midler til energirenoveringer.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten mener, at der skal være bedre muligheder for at nedrive sundhedsskadelige ejer- og andelsboliger, da der er et fremadrettet behov for at få udbygget instrumentet til også at gælde flere kommuner end den afgrænsede kreds, som tilmed kun i 2010 får glæde af støtteordningen i dette lovforslag.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten finder det positivt at støtte istandsættelse af forsamlingshuse, da de lokale forsamlingshuse er vigtige samlingssteder i lokalsamfund. Det er kort og godt her, det lokale fællesskab får lov til at blomstre.


Men det er ærgerligt, at det energibesparende tiltag for forsamlingshuse begrænser sig til klimaskærmen, og at man ikke også fokuserer på de tekniske installationer i forsamlingshusene, som også kunne bidrage til at nedbringe energiforbruget.


Dansk Folkeparti bemærker følgende:


Målgruppen for lovforslaget er ejere af udlejningsejendomme, ejer- og andelsboliger samt ejere af forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse.


Dansk Folkeparti er positiv over for lovforslaget, da det giver mulighed for at bevare vore landsbyer og landdistrikter i betydelig bedre stand til stor gavn for beboerne i disse områder.


Lovforslaget vil udvide byfornyelsens anvendelsesområde til at omfatte, at der ydes støtte til afhjælpning af væsentlige energimæssige mangler. Støtte skal ske på baggrund af energimærkninger af de enkelte bygninger. Støtten vil alene gives til arbejder, der er anbefalet i konkrete energimærkningsrapporter.


Det foreslås med lovforslaget, at reglerne om støtte til nedrivning af ejer- og andelsboliger sidestilles med reglerne for udlejningsboliger. Ændringen vil bevirke, at kommunalbestyrelsen på baggrund af forhandling med ejerne kan fastsætte den finansielle støtte til nedrivning.


Dansk Folkeparti er tilfreds med, at dette nu bliver muligt, da Dansk Folkeparti mener, at det er til stor skade for vore landsbyer, at nogle få huse ødelægger det for beboerne i en landsby.


Lovforslaget giver endvidere mulighed for at yde støtte til istandsættelse af nedslidte forsamlingshuse. Støtten kan ydes til istandsættelse af klimaskærm, afhjælpning af sundheds- og brandfarlige forhold og til forbedring af tilgængeligheden for ældre og handicappede ved f.eks. etablering af adgang uden niveauforskel og handicaptoiletter.


Dansk Folkeparti mener, at forsamlingshusene er med til at gøre det attraktivt at bo i landsbyer og landdistrikter. Forsamlingshusene fungerer også mange steder som kulturhuse og er dermed er med til at fastholde bosætningen i disse områder. Det mener Dansk Folkeparti er en nødvendighed, da Dansk Folkeparti ønsker at bevare landsbyerne i Danmark.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Troels Christensen V nfmd. Louise Schack Elholm V Søren Pind V Eyvind Vesselbo V Michael Aastrup Jensen V Anita Knakkergaard DF Hans Kristian Skibby DF Knud Kristensen KF Naser Khader KF Yildiz Akdogan S Bjarne Laustsen S Lennart Damsbo-Andersen S Thomas Jensen S Nanna Westerby SF fmd. Karsten Hønge SF Jørgen Poulsen RV Frank Aaen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 44


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og socialministeren
2
Høringssvar, fra Danmarks Lejerforeninger
3
Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget
4
Udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 44


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-09 fra Danmarks Lejerforeninger, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor mange energiforbedrende arbejder ministeren forventer der som følge af lovforslaget vil blive foretaget i boliger, som har fået udarbejdet en energimærkning, der indeholder forslag til energiforbedringer, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvor mange lønmodtagere ministeren forventer der kommer i beskæftigelse i 2010 som følge af puljen på 150 mio. kr., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at redegøre for udviklingen i byfornyelsesmidlerne i perioderne 1994-2002 og 2003-2010 opdelt på de enkelte år og samlet i de to perioder, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at redegøre for udviklingen i byfornyelsesmidlerne fordelt på kommuner i perioderne 1994-2002 og 2003-2008 opdelt på år og samlet i de to perioder, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke partier der stemte for finansieringen af puljen ved behandlingen i Finansudvalget, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren er enig i, at de samlede energibesparelsestiltag må forventes at blive af meget lille omfang, da de skal finansieres af den eksisterende byfornyelsespulje på 150 mio. kr. i 2010, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om ministeren er enig i, at hvis byfornyelsesindsatsen med de samme økonomiske midler skal dække langt flere anvendelsesområder, bliver der færre midler til de nuværende byfornyelsesformål, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om at redegøre for, hvor mange kommuner og hvilke der får mulighed for at søge fra puljen til nedrivning af faldefærdige huse på landet, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om at redegøre for, hvorfor det kun er i 2010, at den afgrænsede kreds af kommuner får glæde af penge til nedrivning af huse, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren er enig i, at problemet med faldefærdige huse på landet, der skæmmer landsbysamfund, ikke kun er et problem, som eksisterer i udkantsområder og de kommuner, der har mulighed for at få andel i de 150 mio. kr., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at redegøre for, hvorfor de energimæssige tiltag for forsamlingshuse begrænser sig til klimaskærm, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå