Betænkning afgivet af
Færøudvalget den 3. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 30. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Færøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i
høring hos Færøernes landsstyre. Den 22.
oktober 2009 sendte finansministeren et høringsnotat herom
til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af TF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (TF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Tjóðveldiflokkurins medlem af udvalget konstaterer,
at bloktilskuddet er et skyggebillede. Det er et forholdsvis lille
beløb på den danske finanslov. Det svarer til 0,1 pct.
- 1 promille - af den danske finanslov, så det er en utrolig
billig betaling for Danmark for at beholde råderetten over et
område, der er to gange så stort som Danmark.
På Færøerne er dette skyggebillede heller
ikke så stort længere, men det forstørres op,
ligesom når man laver skyggebilleder på en væg.
Bloktilskuddet bliver gjort til det helt afgørende
omdrejningspunkt i den færøske debat om den
færøske fremtid og hindrer muligheden for, at de
færøske politiske partier og det færøske
demokrati kan træffe fornuftige afgørelser.
Dette beløb er - for ottende år i træk -
sat til samme nominelle kronebeløb, nemlig 615,5 mio. kr.
Der er faktisk tale om en god udvikling. Beløbet blev af
selvstændighedsregeringen skåret fra ca. 1 mia. kr. til
615,5 mio. kr. i 2002, og det har siden været fastfrosset.
Hvis det ikke blev beskåret, og hvis man fremdeles fremskrev
med pris- og lønudviklingen, som man gjorde tidligere, havde
bloktilskuddet i dag været på ca. 1,4 mia. kr. Men i
dag er det altså kun 615,5 mio. kr.
Det, som Færøerne dengang sagde nej tak til, vil,
hvis det omregnes til dansk økonomi og til relative tal,
svare til, at Danmark havde sagt nej tak til et beløb
på ca. 100 mia. kr. på finansloven om året.
Så stort er tallet i virkeligheden i den færøske
økonomi. I 1993 udgjorde det danske bloktilskud 25 pct. af
den færøske økonomi. I dag er det ca. 6 pct.
grundet den handling, som Færøerne selv foretog i
2002.
Med dette årlige beløb på den danske
finanslov, som svarer til 0,1 pct. af den samlede finanslov,
fastholder Danmark suveræniteten, udenrigspolitikken,
forsvarspolitikken, højesteretten,
statsborgerskabsafgørelser og valutapolitikken over det
færøske territorium i Nordatlanten, som er mere end to
gange større end Danmarks territorium. Dermed er det et
beløb, som fastholder magt, geopolitiske/udenrigspolitiske
fordele og hele adgangen til det internationale samfund, som er de
afgørende forudsætninger for et moderne samfunds
økonomiske, politiske, sociale og kulturelle
udvikling.
Tjóðveldi finder det utrolig vigtigt og vil endnu
en gang anbefale, at bloktilskuddet afvikles - selvfølgelig
under forudsætning af, at færingerne selv overtager
alle områder af deres eget samfund og ikke mindst de
internationale relationer og udenrigspolitikken. Det, vi oplever
nu, er egentlig, at Færøerne tager større og
større ansvar for alle de indre områder.
Færøerne overtager alle de områder, der koster
penge. Færøerne overtager hele debetsiden, men hele
kreditsiden ligger stadigvæk i Danmark, nemlig alle de
internationale relationer, hele udenrigspolitikken, alle aftaler
med andre lande, som virkelig er det, der kan give et land
økonomisk fremgang.
Tjóðveldi anbefaler, at man også fra dansk
side tager en grundigere debat, også med den nuværende
færøske regering, om, hvad man egentlig agter at
gøre fremover, så Folketinget ikke hvert år skal
behandle dette beløb, som i Færøerne bliver
brugt til billigt valgflæsk. Færøske partier
får muligheden for at sige: Vi tilbyder nye store udgifter
til det færøske samfund, og pengene skal komme fra
Danmark.
Bloktilskuddet er et politisk og økonomisk instrument,
som fastholder Færøerne i den samme folkeretlige
situation, og derfor er Tjóðveldi meget opsatte på
at få afviklet dette instrument på en civiliseret
måde, så Færøerne kan fokusere på
egne evner til at have en ansvarsfuld økonomisk politik, og
så dette skyggebillede, som bloktilskuddet er, ikke skygger
for vores muligheder i verden og ikke skygger for et bedre
samarbejde mellem Danmark og Færøerne på et
ligeværdigt grundlag uden diskussioner og fnidder om
økonomiske forhold.
Derfor vil Tjóðveldi stemme imod forslaget og endnu
engang opfordre til, at den danske regering og den
færøske regering indgår i en forhandling om at
afvikle bloktilskuddet over en passende årrække, hvor
Færøerne tager det fulde ansvar for sin egen
økonomi, udenrigspolitik og adgang til det internationale
samfund, som er nøglen til det færøske samfunds
moderne udvikling og til at kæmpe sig ud af rollen som et
udkantsområde i Europa.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Louise Schack Elholm V
Flemming Damgaard Larsen V
Britta Schall Holberg V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Søren Espersen DF nfmd. Henrik Brodersen DF
Vivi Kier KF Edmund Joensen SP fmd. Niels Sindal S
Lise von Seelen S Lene Hansen S Poul Andersen S
Kristen Touborg SF Niels Helveg Petersen RV
Line Barfod EL Høgni Hoydal TF
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit og
Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 43
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat, fra
finansministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |