Fremsat den 21. oktober 2009 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
værnepligtsorlov og om orlov til FN-tjeneste mv. samt
forskellige andre love
(Orlov ved forsvarets udsendelse af personel
til udlandet mv.)
§ 1
I lov om værnepligtsorlov og om orlov til
FN-tjeneste mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 20.
november 2001, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om værnepligtsorlov
og om orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtagere til
udlandet«
2. § 1 affattes således:
Ȥ 1. Loven omfatter
følgende grupper:
1)
Værnepligtige mænd og kvinder ansat på
værnepligtslignende vilkår, som har modtaget meddelelse
om tidspunktet for indkaldelse, jf. dog stk. 2.
2)
Lønmodtagere, der i uafbrudt fortsættelse af
værnepligtstjenesten tegner kontrakt om
reaktionsstyrkeuddannelse, jf. dog stk. 3.
3)
Lønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret om at stille
sig til rådighed med henblik på udsendelse til
udlandet, jf. dog stk. 2 og 4.
4)
Lønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret om
udsendelse til udlandet, jf. dog stk. 2 og 5.
Stk. 2. Det er en
betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr. 1, 3 og
4, at lønmodtageren ved indkaldelsen eller
kontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vil have
været ansat uafbrudt i samme virksomhed gennemsnitligt mere
end 8 timer ugentligt. Hvis et ansættelsesforhold
følger i umiddelbar forlængelse af lære-, elev-
eller praktiktid, medregnes denne i de 9 måneder.
Stk. 3. Det er en
betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr. 2, at
lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakten senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.
Stk. 4. Det er en
betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr. 3, at
lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om
rådighedskontrakten senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.
Stk. 5. Det er en
betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr. 4, at
lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om kontraktperioden
senest 14 dage efter kontraktindgåelsen.«
3. I
§ 2, stk. 1,
§ 7 og § 9
ændres »værnepligtig lønmodtager«
til: »værnepligtig mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår«.
4. I
§ 4, stk. 1,
ændres »Den værnepligtige
lønmodtager« til »Den værnepligtige mand
eller kvinde ansat på værnepligtslignende
vilkår«.
5. § 5 affattes således:
Ȥ 5. En
værnepligtig mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår, der udnytter sin ret til
fravær efter § 2, skal senest 14 dage efter
modtagelse af meddelelsen af det forventede hjemsendelsestidspunkt
underrette arbejdsgiveren om, hvornår vedkommende
påregner at genoptage arbejdet efter aftjent
værnepligt.
Stk. 2.
Lønmodtageren skal senest 14 dage efter modtagelsen af en
meddelelse om ændring i det forventede hjemsendelsestidspunkt
underrette arbejdsgiveren herom.
Stk. 3. Underretter
lønmodtageren ikke arbejdsgiveren efter stk. 1 og 2,
anses ansættelsesforholdet for opsagt fra
lønmodtagerens side til det tidspunkt, hvor hjemsendelsen
finder sted uanset længden af det varsel, der gælder
fra lønmodtagerens side i
ansættelsesforholdet.«
6. § 6, stk. 1, affattes
således:
»En værnepligtig
mand eller kvinde ansat på værnepligtslignende
vilkår, som efterkasseres eller på anden måde
hjemsendes før tiden, skal senest 14 dage efter
hjemsendelsen underrette arbejdsgiveren herom. Arbejdsgiveren
bestemmer, hvornår arbejdet skal genoptages.«
7. I
§ 8 ændres
»værnepligtige« til: »værnepligtige
mænd eller kvinder ansat på værnepligtslignende
vilkår«.
8. § 11 affattes således:
Ȥ 11. For
lønmodtagere, der er omfattet af denne lov, finder
§ 6, stk. 1 og 3, i lov om retsforholdet mellem
arbejdsgivere og funktionærer ikke anvendelse.«
9. Kapitel
3 affattes således:
»Kapitel
3
Lønmodtagere, der har
kontrakt med forsvaret
§ 11
a. Lønmodtagere, omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 3, skal senest 14 dage efter, at de har modtaget
meddelelse om, at de er indkaldt i medfør af kontrakten,
underrette arbejdsgiveren herom. Såfremt indkaldelse sker med
mindre end 4 ugers varsel, skal arbejdsgiveren underrettes uden
ugrundet ophold.
Stk. 2. Afgiver
lønmodtageren ikke underretning efter stk. 1, kan
arbejdsgiveren hæve ansættelsesforholdet fra
indkaldelsesdagen.
§ 11
b. Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,
10 og 11 finder tilsvarende anvendelse for lønmodtagere
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, 3 og 4.«
§ 2
I lov nr. 910 af 8. december 1993 om
ændring af lov om forsvarets personel, lov om
hjemmeværnet, lov om statens uddannelsesstøtte og lov
om værnepligtsorlov foretages følgende
ændring:
1. §
5 ophæves.
§ 3
I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 13 a
indsættes:
Ȥ 13
b. Ved uddannelser og undervisning, som er oprettet ved
eller i henhold til lov inden for Undervisningsministeriets og
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings områder,
har uddannelsessøgende, der tegner kontrakt med forsvaret om
at stille sig til rådighed med henblik på udsendelse
til udlandet, eller der tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse
til udlandet, ret til fravær i forbindelse med indkaldelse
efter kontrakten. Tilsvarende gælder for praktikuddannelse,
jf. dog stk. 5.
Stk. 2. Er det
samlede fravær i forbindelse med indkaldelse efter kontrakten
under 1 måned af et undervisningsår, har den
uddannelsessøgende krav på dispensation fra eventuelle
mødepligtsbestemmelser. Er fraværet af længere
varighed, har den uddannelsessøgende krav på orlov fra
uddannelsen eller undervisningen. Er den uddannelsessøgende
optaget på en uddannelse eller til en undervisning, der endnu
ikke er påbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen i stedet for
orlov give garanti for optagelse på et senere tidspunkt.
Stk. 3. Ved
udløbet af orlovsperioden har den uddannelsessøgende
ret til at vende tilbage til uddannelsen eller undervisningen, hvis
den fortsat udbydes af uddannelsesinstitutionen.
Uddannelsesinstitutionen afgør, hvor i
uddannelsesforløbet den uddannelsessøgende skal
begynde igen.
Stk. 4. Hvor
udsendelsen skønnes at være af mere end tre
måneders varighed, kan den uddannelsessøgende i stedet
for orlov vælge at framelde sig uddannelsen eller
undervisningen. Den uddannelsessøgende har i så fald
ret til at få tilbagebetalt den del af en eventuel
deltagerbetaling eller andre former for gebyr mv., som den
uddannelsessøgende ikke har modtaget uddannelse,
undervisning, kost, logi eller andre ydelser for, og som overstiger
1.000 kr. For at få et krav på tilbagebetaling skal den
uddannelsessøgende have oplyst uddannelsesinstitutionen om
denne ret til framelding i forbindelse med ansøgningen om
optagelse.
Stk. 5. For elever
i erhvervsuddannelser eller landbrugsuddannelser med en
uddannelsesaftale finder reglerne i lov om værnepligtsorlov
og om orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtagere til
udlandet anvendelse. Stk. 4 finder dog tilsvarende anvendelse
med hensyn til ret til tilbagebetaling.
Stk. 6.
Forsvarsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
bestemme, at orlovsordningen også skal gælde andre
offentligt anerkendte uddannelser.«
§ 4
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den forsvars- og sikkerhedspolitiske udvikling har gennem de
senere år medført, at dansk forsvar i stadig stigende
omfang deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver. Der er
tale om internationale opgaver i mere bred forstand end kun opgaver
i FN-tjeneste mv., herunder for eksempel NATO-operationer
(forsvarets engagement i Afghanistan) og opgaver i bi- eller
multilateralt regi. Dette har øget forsvarets behov for at
kunne trække på reservepersonel, der har en
rådighedskontrakt med forsvaret. Endvidere har
hjemmeværnspersonel været anvendt til
bevogtningsopgaver ved forsvarets engagement i Afghanistan.
2. Gældende ret og
forslaget
Den gældende lov om værnepligtsorlov og udsendelse
til FN-tjeneste mv. dækker ud over værnepligtige og
kvinder på værnepligtslignende vilkår alene
lønmodtagere, der ved kontrakt med forsvaret stiller sig til
rådighed for FN-tjeneste mv., mens lønmodtagere, der
har en rådighedskontrakt med forsvaret eller er frivillige i
hjemmeværnet, i forbindelse med udsendelse gennem forsvaret
til ovennævnte opgaver i mere bred forstand ikke er omfattet
af den gældende lov. Disse lønmodtagere har
således ikke efter den gældende lov ret til
fravær fra arbejdet på grund af udsendelse gennem
forsvaret til ovennævnte opgaver, ligesom de i henhold til
den gældende lov ikke har ret til at genoptage arbejdet, hvis
de efterkasseres eller på anden måde hjemsendes.
Endelig er de ikke beskyttet mod afskedigelse som følge af,
at de udsendes gennem forsvaret for at løse internationale
opgaver i mere bred forstand.
Reglen om, at en lønmodtager, som udnytter sin ret til
fravær under aftjeningen af værnepligten, skal give sin
arbejdsgiver underretning om, hvornår han påregner at
genoptage arbejdet efter aftjent værnepligt, foreslås
ændret som konsekvens af ændringen af reglerne om
værnepligt. Således foreslås det, at en
værnepligtig mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår senest 14 dage efter
meddelelsen om det forventede hjemsendelsestidspunkt skal
underrette sin arbejdsgiver om, hvornår arbejdet
påregnes at blive genoptaget.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1 Udvidelse af personkreds
På den ovenfor beskrevne baggrund finder regeringen det
hensigtsmæssigt, at lovens område udvides til at
beskytte lønmodtagere, der indgår kontrakt med
forsvaret om forberedelse og udsendelse til konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende
opgaver. Lovens anvendelsesområde foreslås derfor
udvidet til at omfatte alle lønmodtagere, der tegner
kontrakt med forsvaret med henblik på udsendelse på et
givent tidspunkt og lønmodtagere, der umiddelbart tegner
kontrakt med forsvaret om udsendelse i en given periode.
De grupper, som ikke før har været omfattet, er
bl.a. hjemmeværnspersonel, som udsendes af forsvaret (cirka
80 personer på årsbasis), almindeligt
rådighedspersonel, officerer, befalingsmænd og
konstabler (cirka 750 personer på årsbasis) samt
læger og sygeplejersker (cirka 75 personer på
årsbasis). Hertil kommer det personel som i forlængelse
af værnepligtstjenesten alene tegner en
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt, men som ikke
efterfølgende tegner kontrakt med forsvaret om at stille sig
til rådighed for udsendelse til udlandet eller som tegner en
kontrakt med forsvaret om udsendelse til udlandet (cirka 300
personer på årsbasis).
3.2 Konsekvensændringer som
følge af afkortning af værnepligtsperioden
Samtidig er det fundet hensigtsmæssigt at ændre
loven, så den bringes i overensstemmelse med de
ændringer, der blev foretaget af værnepligten i
forbindelse med aftalen om forsvarets ordning 2005-2009, herunder
at værnepligten som hovedregel er begrænset til 4
måneder, ligesom det i lovforslaget fastslås, at
kvinder, der ansættes på værnepligtslignende
vilkår i forsvaret, er beskyttet på samme måde
som værnepligtige.
3.3 Redaktionelle ændringer
I forbindelse med lovforslaget foreslås det at foretage
nogle redaktionelle ændringer i forhold til den
gældende lov. Med de redaktionelle ændringer er der
ikke tilsigtet ændring af lovens materielle indhold. Der
henvises til bemærkningerne til de enkelte
bestemmelser.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat og kommune
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner.
5. Administrative konsekvenser for
stat og kommune
Forslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for stat og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der pålægges ikke yderligere økonomiske
eller administrative byrder i forbindelse med udsendelsen af en
lønmodtager i forhold til den gældende lov, men med
vedtagelsen af lovforslaget vil antallet af lønmodtagere,
der vil være omfattet af loven, øges. På
baggrund af det af forsvaret forventede antal udsendelser i 2009
estimeres, at yderligere ca. 1.000 lønmodtagere vil blive
omfattet af loven.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Kristelig Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Hovedorganisationen af
Officerer i Danmark, Centralforeningen for Stampersonel,
Hærens Konstabel- og Korporalforening, Hovedorganisationen
for Personel af Reserven i Danmark, Værnepligtsrådet,
Foreningen af yngre læger, Dansk Sygeplejeråd,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Offentlige
Ansattes Organisationer, Advokatrådet og Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).
|
10. Sammenfattende skema |
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Der pålægges ikke yderligere
økonomiske byrder i forbindelse med udsendelsen af en
lønmodtager i forhold til den gældende lov, men med
vedtagelsen af lovforslaget vil antallet af lønmodtagere,
der vil være omfattet af loven, øges. På
baggrund af det af forsvaret forventede antal udsendelser i 2009
estimeres, at yderligere ca. 1000 lønmodtagere vil blive
omfattet af loven. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovforslaget udvider anvendelsesområdet for loven, idet
ikke alene lønmodtagere, der udsendes til FN-tjeneste mv.,
men også andre lønmodtagere, der udsendes af forsvaret
til udlandet, foreslås omfattet af loven. Det foreslås
derfor, at lovens titel ændres. Titlen på den
gældende lov - »Lov om værnepligtsorlov og om
orlov til FN-tjeneste mv.« - foreslås erstattet med:
»Lov om værnepligtsorlov og om orlov ved forsvarets
udsendelse af lønmodtagere til udlandet«. På
denne måde afspejles lovens udvidede anvendelsesområde
i lovens titel.
Til nr. 2
Bestemmelsen fastslår, hvilke grupper der foreslås
omfattet af loven. § 1, nr. 1 er uændret for
så vidt angår værnepligtige. Kvinder ansat
på værnepligtslignende vilkår er tilføjet,
da disse formelt ikke er værnepligtige, men ansatte på
værnepligtslignende vilkår. Formålet med
ordningen om kvinder på værnepligtslignende
vilkår er i videst muligt omfang at tilstræbe, at
kvinder, der måtte ønske det, kan gøre tjeneste
i forsvaret på tilsvarende vilkår som
værnepligtige mænd. De er derfor også på
samme måde som værnepligtige mænd beskyttet mod
opsigelse fra deres civile arbejdsplads. Der er således alene
tale om en redaktionel ændring.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, nr. 1, dækker
værnepligtige mænd og kvinder ansat på
værnepligtslignende vilkår, der er lønmodtagere.
Det bemærkes, at lovteksten omtaler såvel
«værnepligtige mænd som kvinder ansat på
værnepligtslignende vilkår« og blot
«lønmodtageren«. Derfor vil anvendelsen af
lønmodtagerbegrebet kunne dække værnepligtige
mænd og kvinder ansat på værnepligtslignende
vilkår. Der skal således være tale om et
ansættelsesforhold forud for aftjeningen af værnepligt
eller ansættelsen på værnepligtslignende
vilkår. På tilsvarende måde som i dag
dækker bestemmelsen endvidere de situationer, hvor den
værnepligtige i det sessionshalvår, hvor de indkaldes
til Forsvarets Dag, indgår en skriftlig aftale med forsvaret
eller Beredskabsstyrelsen mod at give afkald på sin
frinummerchance. Ordningen indebærer, at den
værnepligtige inden for visse rammer selv kan bestemme tid og
sted for aftjening af værnepligt. Øvrig
kontraktansættelse, der erstatter værnepligtstjeneste
eller sker i tilslutning til værnepligtstjenesten, er ikke
omfattet af bestemmelsen.
Indkaldelse omfatter såvel indkaldelse til den
første samlede tjeneste (som hovedregel 4 måneder) som
indkaldelse til efterfølgende tjeneste, der kan ske i indtil
3 år efter hjemsendelsen fra den første samlede
tjeneste og have en varighed af op til 3 måneders tjeneste,
jf. bekendtgørelse nr. 1370 af 9. december 2007 om
tjenestetid for værnepligtige og kvinder på
værnepligtslignende vilkår.
Den foreslåede bestemmelse i nr.
2 dækker de situationer, hvor den værnepligtige
mand eller kvinde ansat på værnepligtslignende
vilkår i forlængelse af værnepligtstjenesten
tegner en reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt med forsvaret om
yderligere uddannelse ud over værnepligtstjenesten med
henblik på at kunne blive sendt til udlandet for at deltage i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver. Uddannelsen
dækker den militære uddannelse, som er
nødvendig, før en eventuel udsendelse kan finde sted.
Efter dette uddannelsesforløbs afslutning kan den
pågældende lønmodtager vælge enten at
blive hjemsendt, tegne en kontrakt om at stille sig til
rådighed for udsendelse til udlandet eller tegne en kontrakt
om udsendelse.
Gruppen omtalt i nr. 2 omfatter de lønmodtagere, der
gennemgår selve reaktionsstyrkeuddannelsesforløbet,
mens de lønmodtagere, der i forlængelse heraf stiller
sig til rådighed for udsendelse, eller som vælger
umiddelbart i forlængelse af uddannelsen at lade sig udsende,
vil være omfattet af henholdsvis nr. 3 og nr. 4.
Den foreslåede bestemmelse i nr.
3 dækker de situationer, hvor lønmodtagere, der
er hjemsendt eller blot har en rådighedskontrakt med
forsvaret uden særlige forpligtelser, tegner kontrakt med
forsvaret om at stille sig til rådighed for at blive udsendt
til konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver i en given periode, og
hvor der i kontrakten er indsat en forpligtigelse til udsendelse,
hvis forsvaret i rådighedsperioden måtte anmode herom.
Tilsvarende dækker den i situationer, hvor
lønmodtageren på baggrund af en
rådighedskontrakt om at stille sig til rådighed med
henblik på udsendelse til udlandet frivilligt melder sig til
en udsendelse. Den foreslåede bestemmelse omfatter også
den situation, hvor den pågældende i umiddelbar
forlængelse af den indgåede rådighedskontrakt
bliver udsendt. I modsætning til den gældende
bestemmelse i § 11 a i lov om værnepligtsorlov og
om orlov til FN-tjeneste mv. er beskyttelsen udvidet til at omfatte
enhver udsendelse til udlandet og ikke kun FN-tjeneste mv.
Den foreslåede bestemmelse i nr.
4 dækker de situationer, hvor en lønmodtager,
der er hjemsendt fra forsvaret for eksempel efter afsluttet
værnepligt, tegner kontrakt om udsendelse til
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver i udlandet i en given
periode, herunder også frivilligt hjemmeværnspersonel.
Endvidere dækker den de situationer, hvor en
lønmodtager i forvejen har en rådighedskontrakt med
forsvaret uden særlige forpligtelser, og hvor den
pågældende nu tegner kontrakt om udsendelse til
udlandet i en given periode. Eksempelvis vil den
lønmodtager, der gør tjeneste som frivillig i
hjemmeværnet, og som i forbindelse med bistand til
bevogtningsopgaver ved konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i
udlandet tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse, være
omfattet. Tilsvarende vil den lønmodtager, som i forvejen
har en rådighedskontrakt med forsvaret uden særlige
forpligtelser, men som tegner kontrakt om udsendelse til udlandet i
en given periode, være omfattet.
De foreslåede betingelser i stk. 2-5 er alle
båret af hensynet til arbejdsgiver, der i fornødent
omfang skal kunne indrette sin virksomhed på, at den
pågældende lønmodtager i større eller
mindre omfang vil være fraværende på grund af
tjeneste i forsvaret.
Den foreslåede betingelse i stk. 2 indebærer, at den
værnepligtige mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår, lønmodtagere der
tegner kontrakt om at stille sig til rådighed med henblik
på udsendelse til udlandet, samt lønmodtagere, der
tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse, er omfattet af loven,
såfremt de i mindst 9 måneder har været uafbrudt
ansat i samme virksomhed med en ugentlig arbejdstid, der i
gennemsnit overstiger 8 timer. Hvis ansættelsesforholdet
følger i umiddelbar forlængelse af lære-, elev-
eller praktiktid, medregnes denne i de 9 måneder.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at
lønmodtageren for at være omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 2, altid skal underrette arbejdsgiveren om
indgåelsen af reaktionsstyrkeuddannelseskontrakten senest 14
dage efter kontraktindgåelsen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at
lønmodtageren for at være omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 3, skal underrette arbejdsgiveren om
rådighedskontrakten senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at
lønmodtageren for at være omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 4, skal underrette arbejdsgiveren om
kontraktperioden senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.
Opfylder lønmodtageren ikke ovennævnte
minimumsbetingelser for forudgående beskæftigelse som
nævnt i § 1, stk. 2, eller
underretningskravene i stk. 3-5, og vil lønmodtageren
ikke have ret til fravær fra arbejdet som følge af
tjenesten i forsvaret. Arbejdsgiveren vil derfor i en sådan
situation kunne hæve ansættelsesforholdet, hvis den
pågældende udebliver fra sin arbejdsplads som
følge af kontraktindgåelsen med forsvaret.
Til nr. 3
I § 2, stk. 1,
§ 4, stk. 1, og § 9 foreslås
«værnepligtig lønmodtager« ændret
til «værnepligtig mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår« for at
præcisere, at de pågældende bestemmelser omfatter
såvel værnepligtige mænd som kvinder ansat
på værnepligtslignende vilkår. Der er
således alene tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 4
I § 8 foreslås
»værnepligtige« ændret til
»værnepligtige mænd eller kvinder ansat på
værnepligtslignende vilkår« for at
præcisere, at bestemmelsen også omfatter kvinder ansat
på værnepligtslignende vilkår. Der er
således alene tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 1, indeholder en
pligt til at underrette arbejdsgiveren om, hvornår den
værnepligtige mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår påregner at genoptage
arbejdet efter aftjent værnepligt i relation til,
hvornår de pågældende forventes hjemsendt efter
værnepligtstjenesten eller ansættelsen på
værnepligtslignende vilkår.
Underretningen skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af
meddelelse om det forventede hjemsendelsestidspunkt. Det
bemærkes, at det påregnede tidspunkt for hjemsendelsen
skal være reelt, og at den værnepligtige ikke
vilkårligt selv kan fastsætte, hvornår arbejdet
ønskes genoptaget. Som hovedregel vil lønmodtageren
allerede ved indkaldelsen kende til det forventede
hjemsendelsestidspunkt og vil derfor kunne meddele, hvornår
arbejdet påregnes genoptaget allerede i forbindelse med
underretningen af arbejdsgiveren efter den gældende lovs
§ 4. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan forekomme
situationer, hvor hjemsendelsestidspunktet først meddeles
på et senere tidspunkt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 fastslår en tilsvarende
frist på 14 dage for lønmodtageren til at underrette
arbejdsgiveren, hvis der sker ændringer i det forventede
hjemsendelsestidspunkt. Bestemmelsen omfatter også de
tilfælde, hvor lønmodtageren under udsendelse til
udlandet, har anmodet om forlængelse, og hvor forsvaret
imødekommer anmodningen om forlængelse.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 3 anses ansættelsesforholdet
for opsagt af lønmodtageren, hvis vedkommende ikke
underretter arbejdsgiveren efter stk. 1 og stk. 2, og
lønmodtageren har herefter ikke ret til at vende tilbage til
sit arbejde. Ansættelsesforholdet anses for opsagt fra
lønmodtagerens side til det tidspunkt, hvor hjemsendelsen
finder sted uanset det varsel, der i øvrigt var
gældende i ansættelsesforholdet fra
lønmodtagerens side.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 1, omhandler en
pligt for lønmodtageren til at underrette arbejdsgiveren om,
at lønmodtageren efterkasseres eller hjemsendes før
tid. Lønmodtageren skal give meddelelsen til arbejdsgiveren
senest 14 dage efter, at vedkommende er blevet hjemsendt.
Bestemmelsen vil typisk være relevant, hvor
lønmodtageren efterkasseres eller hjemsendes før tid
på grund af sygdom eller lignende. Det er arbejdsgiveren, der
bestemmer, hvornår arbejdet skal genoptages.
Lønmodtageren har dog i henhold til den gældende lovs
§ 6, stk. 2, ret til at genoptage arbejdet senest 4
måneder efter efterkassations- eller
hjemsendelsestidspunktet.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af § 8 er alene af redaktionel
karakter.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring af § 11 er en konsekvens af, at
medhjælperlovens § 35 er ophævet, hvorfor
henvisningen hertil ikke længere er relevant.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse i § 11 a fastsætter en
forpligtelse til at underrette arbejdsgiveren, når
lønmodtageren indkaldes i henhold til en
rådighedskontrakt om at stille sig til rådighed med
henblik på udsendelse til udlandet for at deltage i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver.
Underretningsforpligtelsen gælder for det første for
den lønmodtager, der i forlængelse af en
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt har tegnet nævnte
rådighedskontrakt. For det andet omfatter
underretningsforpligtelsen den lønmodtager, der har tegnet
en rådighedskontrakt om at stille sig til rådighed med
henblik på udsendelse til udlandet efter at have været
hjemsendt - for eksempel efter afsluttet værnepligtstjeneste
- eller som tidligere har haft en rådighedskontrakt med
forsvaret uden særlige forpligtelser, jf. § 1,
stk.1, nr. 3.
Indkaldelse i henhold til kontrakten dækker både
den løbende uddannelse, der måtte finde sted i
rådighedsperioden, såvel som en egentlig indkaldelse
til udsendelse med forudgående missionsforberedende
uddannelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 11 b fastslår, at
bestemmelserne i kapitel 2, der er gældende for
værnepligtige mænd og kvinder ansat på
værnepligtslignende vilkår bortset fra § 4 om
underretning af arbejdsgiveren i forbindelse med indkaldelse,
tilsvarende finder anvendelse på lønmodtagere,
omfattet af forslagets § 1, stk. 1, nr. 2, 3 og 4.
Den foreslåede bestemmelse indebærer således, at
lønmodtagere, der i forlængelse af
værnepligtstjenesten tegner en
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt, stiller sig til rådighed
med henblik på udsendelse til udlandet, eller tegner en
kontrakt med forsvaret om at blive udsendt til udlandet for at
deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, omfattes.
De nævnte bestemmelser vedrører § 2
(retten til fravær fra arbejdet), § 3 (manglende
anciennitetsoptjening), § 5 (underretningsforpligtelse
for lønmodtageren i forbindelse med det forventede
hjemsendelsestidspunkt eller ændringer i dette),
§ 6 (underretningsforpligtelse i forbindelse med
hjemsendelse før tiden), § 7 (beskyttelse af
lønmodtageren mod aftaler, der fraviger lovens bestemmelser
til ugunst for lønmodtageren), § 8 (ikke adgang
for arbejdsgiveren til at opsige ansættelsesforholdet
på grund af lønmodtagerens manglende overholdelse af
underretningsforpligtelser, hvis der er tale om en
lønmodtager, ansat som tjenestemand i henhold til lov om
tjenestemænd), § 9 (godtgørelse til
lønmodtageren, hvis denne afskediges i strid med
§ 2), § 10 (adgang til at fastsætte
særlige regler for søfarende) og § 11
(lønmodtagere omfattet af denne lov er ikke omfattet af de i
funktionærloven givne regler om beskyttelse mod afsked
på grund af værnepligtstjeneste).
Det bemærkes, at § 4 (lønmodtagerens
underretningspligt over for arbejdsgiveren om
indkaldelsestidspunktet) ikke er gældende for grupperne
opregnet i § 1, stk.1, nr. 2, 3 og 4.
Den lønmodtager, der efter § 1, stk. 1,
nr. 2 i forlængelse af værnepligtstjenesten tegner en
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt, skal derimod efter den
foreslåede bestemmelse til § 1, stk. 3.
underrette arbejdsgiveren om kontraktperioden senest 14 dage efter
den pågældende har tegnet kontrakten. Tilsvarende skal
den pågældende lønmodtager efter samme
bestemmelse underrette arbejdsgiveren senest 14 dage efter, at
vedkommende har tegnet en kontrakt med forsvaret om at stille sig
til rådighed med henblik på udsendelse til udlandet.
Hvis den pågældende har tegnet en kontrakt med
forsvaret om udsendelse til udlandet skal vedkommende senest 14
dage efter kontraktindgåelsen underrette arbejdsgiveren om
kontraktperioden.
Er der tegnet kontrakt med forsvaret om at stille sig til
rådighed med henblik på udsendelse, jf. § 1,
stk. 1, nr. 2 og 3, fremgår det af forslaget i
§ 11 a, at lønmodtageren derudover skal underrette
arbejdsgiveren senest 14 dage efter, at vedkommende er indkaldt i
henhold til kontrakten, eller hvis indkaldelsen sker med mindre end
4 ugers varsel uden ugrundet ophold, jf. § 11 a, 2.
pkt.
Er der tegnet kontrakt med forsvaret om udsendelse til
udlandet, følger det af den foreslåede bestemmelse til
§ 1, stk. 5, at
lønmodtageren skal underrette arbejdsgiveren om
kontraktperioden senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.
Bestemmelsen svarer i øvrigt til den gældende
bestemmelse i § 11 b.
Til § 2
Til nr. 1
I lov om ændring af lov om forsvarets personel, lov om
hjemmeværnet, lov om statens uddannelsesstøtte og lov
om værnepligtsorlov mv., jf. lov nr. 910 af 8. december 1993,
blev der indarbejdet en bestemmelse om ret til fravær for
uddannelsessøgende, der ved kontrakt med forsvaret stillede
sig til rådighed for FN-tjeneste mv. for at sikre
uddannelsessøgende samme adgang til orlov som den, der
gælder for lønmodtagere. Som det fremgår ovenfor
under de almindelige bemærkninger, indebærer forsvarets
internationale engagement behov for at kunne trække på
reservepersonel ved en bred vifte af internationale opgaver og ikke
kun ved FN-tjeneste mv. Der er derfor behov for at bringe
bestemmelsens ordlyd i overensstemmelse med disse opgaver, så
den harmonerer med de foreslåede bestemmelser i denne lovs
§ 1.
Bestemmelsen blev fejlagtigt i forbindelse med
ændringsloven i 1993 ikke indarbejdet i en allerede
eksisterende lov. Den nuværende bestemmelse foreslås
derfor ophævet og i stedet indsat som § 13 b i lov
om forsvarets personel.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i § 13 b har til
formål at sikre uddannelsessøgende, der ved kontrakt
med forsvaret stiller sig til rådighed med henblik på
udsendelse til udlandet, eller tegner kontrakt med forsvaret om
udsendelse til udlandet for at deltage i konfliktforebyggende,
fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende
opgaver samme adgang til orlov som den, der gælder for
lønmodtagere. Bestemmelsen svarer i vid udstrækning
til § 5 i lov om ændring af lov om forsvarets
personel, lov om hjemmeværnet, lov om statens
uddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlov mv., jf.
lov nr. 910 af 8. december 1993, der foreslås ophævet
efter dette lovforslags § 2. Dog er personkredsen udvidet
fra kun at angå uddannelsessøgende, der ved kontrakt
med forsvaret stiller sig til rådighed for FN-tjeneste mv.
til at omfatte uddannelsessøgende, der ved kontrakt med
forsvaret stiller sig til rådighed med henblik på
udsendelse til udlandet, eller uddannelsessøgende, der
tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse til udlandet for at
deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver.
Det bemærkes, at uddannelsessøgende, der i
forlængelse af værnepligtstjenesten tegner en
reaktionsstyrkeuddannelse med henblik på at stille sig til
rådighed for udsendelse, ikke er omfattet. Årsagen er,
at udsættelse af værnepligtstjeneste af hensyn til
uddannelse er reguleret af værnepligtsloven. Der vil derfor
efter Forsvarsministeriets vurdering næppe opstå
situationer, hvor uddannelsessøgende er indkaldt til
værnepligtstjeneste og efterfølgende som
uddannelsessøgende tegner reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt
med henblik på udsendelse. Derimod vil der kunne forekomme
situationer, hvor uddannelsessøgende tegner kontrakt med
forsvaret om at stille sig til rådighed med henblik på
udsendelse til udlandet eller tegner kontrakt om udsendelse til
udlandet for at deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgave. Disse
situationer er derfor omfattet af den foreslåede
bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at der ved
uddannelser oprettet ved lov eller i henhold til lov inden for
Undervisningsministeriets og Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udviklings områder er adgang til fravær fra
uddannelsen, hvis de indkaldes i medfør af
rådighedskontrakten, eller hvis de tegner en kontrakt med
forsvaret om udsendelse til udlandet for at deltage i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver. Dette gælder
også for uddannelser, hvor der indgår praktikophold
både med og uden løn, dog ikke vekseluddannelser med
uddannelsesaftale. Disse omfattes i stedet af bestemmelsens
stk. 5.
De foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3
indeholder nærmere regler om fraværsordningens indhold.
De uddannelsessøgende kan sideløbende med deres
uddannelse eller undervisning deltage i øvelser og lignende
i op til en måned af undervisningsåret. Hvor der
derimod bliver tale om egentlig udsendelse, får den
uddannelsessøgende mulighed for orlov fra uddannelsen eller
tilsagn om optagelse på et senere tidspunkt, hvis uddannelsen
eller undervisningen endnu ikke er begyndt.
Efter endt orlov har den uddannelsessøgende adgang til
at vende tilbage til uddannelsen, hvis den fortsat udbydes af
institutionen. Hvis uddannelsesordningen i mellemtiden er
ændret, og den uddannelsessøgende ikke kan tilbydes
eventuelle overgangsordninger, må den
uddannelsessøgende indplaceres bedst muligt efter den nye
uddannelsesordning. Det er uddannelsesinstitutionen, der
afgør hvor i uddannelsesforløbet, den
uddannelsessøgende skal begynde igen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 angår mulighed for at
framelde sig uddannelsen i stedet for orlov i de tilfælde,
hvor fraværet skønnes at overstige 3 måneder.
Den uddannelsessøgende har i sådanne tilfælde
ret til at få tilbagebetalt eventuelt deltagerbetaling eller
andre former for gebyr mv., som den uddannelsessøgende ikke
har modtaget uddannelse, undervisning, kost, logi eller andre
ydelser for, og som overstiger 1.000 kr. Det er dog en betingelse,
at den uddannelsessøgende har oplyst
uddannelsesinstitutionen om denne ret til framelding i forbindelse
med ansøgningen om optagelse.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 angår de egentlige
vekseluddannelser med uddannelsesaftale, hvor der veksles mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse, som erhvervsuddannelserne
og landbrugsuddannelserne. Disse uddannelser har karakter af et
sædvanligt ansættelsesforhold, hvorfor de bør
følge reglerne for lønmodtagere. Det angives derfor i
bestemmelsen, at for disse finder reglerne i lov om
værnepligtsorlov og om orlov ved forsvarets udsendelse af
lønmodtagere til udlandet anvendelse. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 6 giver forsvarsministeren hjemmel
til efter forhandling med vedkommende ressortminister at udvide
orlovsordningens anvendelsesområde til at omfatte også
andre offentligt anerkendte uddannelser og undervisning inden for
andre ministerområder efter tilsvarende retningslinjer som
angivet for uddannelser og undervisning inden for
Undervisningsministeriets og Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udviklings områder.
Tilsvarende bemyndigelse eksisterer efter den gældende
lovs § 5, stk. 6, i lov om ændring af lov om
forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om statens
uddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlov mv., jf.
lov nr. 910 af 8. december 1993. Bemyndigelsen er udnyttet, jf.
bekendtgørelse nr. 883 af 25. oktober 1994 om orlov til
uddannelsessøgende, der ved kontrakt med forsvaret stiller
sig til rådighed for FN-tjeneste mv.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 b svarer i øvrigt,
bortset fra udvidelsen af personkredsen i stk. 1, til den
gældende bestemmelse i § 5 i lov om ændring
af lov om forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om
statens uddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlov
mv., jf. lov nr. 910 af 8. december 1993. Se også
bemærkningerne til dette lovforslags § 2.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Ikrafttræden den 1. januar 2010 vil indebære, at
lønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret om eller med
henblik på udsendelse til udlandet efter denne dato, omfattes
af lovens beskyttelsesbestemmelser. Lønmodtagere, der har
tegnet en sådan kontrakt kort før den 1. januar 2010,
og som derfor vil kunne overholde fristen for at underrette
arbejdsgiver senest 14 dage efter indgåelse af kontrakten ved
at underrette arbejdsgiver efter den 1. januar 2010, vil tillige
kunne blive omfattet af lovens beskyttelsesbestemmelser. Den i
lovforslaget angivne frist på 14 dage for underretning af
arbejdsgiver i forbindelse med meddelelse af hjemrejsetidspunkt
eller ændring heri behandles på tilsvarende måde
i relation til det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt.
For de lønmodtagere, der på tidspunktet for
lovens ikrafttræden er udsendt eller er i færd med at
afvikle deres reaktionsstyrkeuddannelseskontrakt, og som ikke er
omfattet af den gældende lov, vil fraværet være
aftalt og accepteret af arbejdsgiveren i et uopsagt
ansættelsesforhold. Kendes hjemsendelsestidspunktet
imidlertid først efter lovens ikrafttræden, eller sker
der ændringer i hjemsendelsestidspunktet, vil de
pågældende inden 14 dage skulle underrette
arbejdsgiveren herom i henhold til den med lovforslaget
ændrede § 5.
De lønmodtagere, der ikke er omfattet af den
gældende lov, som før tidspunktet for lovens
ikrafttræden har tegnet en kontrakt med forsvaret om at
stille sig til rådighed med henblik på udsendelse til
udlandet, og som derfor ikke har underrettet arbejdsgiveren inden
14 dage efter kontraktindgåelsen, vil ikke være
omfattet af lovens beskyttelsesbestemmelser. Foreligger der derfor
ikke accept fra arbejdsgiverens side af fravær i henhold til
kontrakten med forsvaret, må lønmodtageren for at
blive omfattet af lovens bestemmelser tegne en ny kontrakt med
forsvaret, og derefter underrette arbejdsgiveren i henhold til den
i lovforslaget angivne § 1, stk. 4.
Til § 5
Det foreslås, at loven ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om værnepligtsorlov og om
orlov til FN-tjeneste mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af
20. november 2001, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | |
| | 1. Lovens titel affattes således: |
| | |
| | »Lov om værnepligtsorlov og om
orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtagere til
udlandet«. |
| | |
| | 2. § 1 affattes således: |
| | |
§ 1.
Loven omfatter følgende grupper: | | »§ 1. Loven omfatter
følgende grupper: |
a) Værnepligtige
lønmodtagere, som har modtaget meddelelse om tidspunktet for
indkaldelse, og som ved indkaldelsen i mindst 9 måneder vil
have været uafbrudt ansat i samme virksomhed gennemsnitligt
mere end 8 timer ugentlig. Hvis et ansættelsesforhold
følger i umiddelbar forlængelse af lære-, elev-
eller praktiktid, medregnes denne i de 9 måneder, | | 1) Værnepligtige mænd og
kvinder ansat på værnepligtslignende vilkår, som
har modtaget meddelelse om tidspunktet for indkaldelse, jf. dog
stk. 2. |
b) lønmodtagere, der ved kontrakt
med forsvaret i uafbrudt fortsættelse af
værnepligtstjenesten stiller sig til rådighed for
FN-tjeneste mv. Det er en betingelse, at den pågældende
lønmodtager inden det forventede hjemsendelsestidspunkt har
underrettet arbejdsgiveren om, at der er tegnet kontrakt med
forsvaret, og | | 2) Lønmodtagere, der i uafbrudt
fortsættelse af værnepligtstjenesten tegner kontrakt om
reaktionsstyrkeuddannelse, jf. dog stk. 3. |
c) lønmodtagere, der ved kontrakt
med forsvaret stiller sig til rådighed for FN-tjeneste m.v.
Det er en betingelse, at lønmodtageren ved
kontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vil have
været uafbrudt ansat i samme virksomhed gennemsnitligt mere
end 8 timer ugentlig, og at arbejdsgiveren underrettes inden 14
dage efter kontraktindgåelsen. | | 3) Lønmodtagere, der tegner
kontrakt med forsvaret om at stille sig til rådighed med
henblik på udsendelse til udlandet, jf. dog stk. 2 og
4. |
| | 4) Lønmodtagere, der tegner
kontrakt med forsvaret om udsendelse til udlandet, jf. dog
stk. 2 og 5. |
| | Stk. 2.
Det er en betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr.
1, 3 og 4, at lønmodtageren ved indkaldelsen eller
kontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vil have
været ansat uafbrudt i samme virksomhed gennemsnitligt mere
end 8 timer ugentligt. Hvis et ansættelsesforhold
følger i umiddelbar forlængelse af lære-, elev-
eller praktiktid, medregnes denne i de 9 måneder. Stk. 3.
Det er en betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr.
2, at lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om
reaktionsstyrkeuddannelseskontrakten senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen. Stk. 4.
Det er en betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr.
3, at lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om
rådighedskontrakten senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen. Stk. 5.
Det er en betingelse for at være omfattet af stk. 1, nr.
4, at lønmodtageren underretter arbejdsgiveren om
kontraktperioden senest 14 dage efter
kontraktindgåelsen.« |
| | |
§ 2.
En værnepligtig lønmodtager har ret til fravær
fra arbejdet på grund af aftjening af værnepligt. Stk. 2.
--- § 7.
--- | | 3. I § 2, stk. 1, § 7 og
§ 9 ændres
»værnepligtig lønmodtager« til:
»værnepligtig mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår«. |
| | |
§ 4.
Den værnepligtige lønmodtager skal underrette
arbejdsgiveren om tidspunktet for indkaldelsen senest to uger
efter, at han har modtaget meddelelse herom. Stk. 2.
--- | | 4. I § 4, stk. 1, ændres
»Den værnepligtige lønmodtager« til
»Den værnepligtige mand eller kvinde ansat på
værnepligtslignende vilkår«. |
| | |
| | 5. § 5 affattes således: |
§ 5.
En værnepligtig lønmodtager, der udnytter sin ret til
fravær efter § 2, skal under aftjeningen af
værnepligten underrette arbejdsgiveren om, hvornår han
påregner at genoptage arbejdet efter aftjent
værnepligt. Underretningen skal gives mellem 3 og 4
måneder før det forventede
hjemsendelsestidspunkt. | | »§ 5. En værnepligtig
mand eller kvinde ansat på værnepligtslignende
vilkår, der udnytter sin ret til fravær efter
§ 2, skal senest 14 dage efter modtagelse af meddelelsen
af det forventede hjemsendelsestidspunkt underrette arbejdsgiveren
om, hvornår vedkommende påregner at genoptage arbejdet
efter aftjent værnepligt. |
| | Stk. 2.
Lønmodtageren skal senest 14 dage efter modtagelsen af en
meddelelse om ændring i det forventede hjemsendelsestidspunkt
underrette arbejdsgiveren herom. |
| | Stk. 3.
Underretter lønmodtageren ikke arbejdsgiveren efter
stk. 1 og 2, anses ansættelsesforholdet for opsagt fra
lønmodtagerens side til det tidspunkt, hvor hjemsendelsen
finder sted uanset længden af det varsel, der gælder
fra lønmodtagerens side i
ansættelsesforholdet.« |
| | |
| | 6.
§ 6, stk. 1, affattes således: |
§ 6.
Værnepligtige lønmodtagere, der efterkasseres eller
på anden måde hjemsendes før tiden, skal uden
ugrundet ophold underrette arbejdsgiveren herom. Arbejdsgiveren
bestemmer, hvornår arbejdet skal genoptages. | | »En værnepligtig mand eller
kvinde ansat på værnepligtslignende vilkår, som
efterkasseres eller på anden måde hjemsendes før
tiden, skal senest 14 dage efter hjemsendelsen underrette
arbejdsgiveren herom. Arbejdsgiveren bestemmer, hvornår
arbejdet skal genoptages.« |
| | |
§ 8.
§ 4, stk. 2, § 5, stk. 3, og
§ 6, stk. 3, finder ikke anvendelse på
værnepligtige, der er ansat som tjenestemænd i henhold
til lov om tjenestemænd i staten, folkeskolen og
folkekirken. | | 7. I § 8 ændres
«værnepligtige« til: »værnepligtige
mænd eller kvinder ansat på værnepligtslignende
vilkår«. |
| | |
| | 8. § 11 affattes således: |
§ 11.
For lønmodtagere, der er omfattet af denne lov, finder
§ 6, stk. 1 og 3, i lov om retsforholdet mellem
arbejdsgivere og funktionærer samt § 35 i
medhjælperloven ikke anvendelse. | | »§ 11. For lønmodtagere,
der er omfattet af denne lov, finder § 6, stk. 1 og
3, i lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer ikke anvendelse.« |
| | |
| | 9. Kapitel 3 affattes således: |
| | |
Kapitel 3 | | »Kapitel 3 |
| | |
Lønmodtagere der ved kontrakt med
forsvaret stiller sig til rådighed for FN-tjeneste mv. | | Lønmodtagere, der har kontrakt med
forsvaret |
| | |
§ 11
a. Lønmodtagere, der er omfattet af § 1,
litra b og c, skal senest 2 uger, efter at de indkaldes i
medfør af kontrakten, underrette arbejdsgiveren herom.
Såfremt indkaldelse sker med mindre end 4 ugers varsel, skal
arbejdsgiver underrettes uden ugrundet ophold. | | § 11
a. Lønmodtagere omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 3, skal senest 14 dage efter, at de har modtaget
meddelelse om, at de er indkaldt i medfør af kontrakten,
underrette arbejdsgiveren herom. Såfremt indkaldelse sker med
mindre end 4 ugers varsel, skal arbejdsgiveren underrettes uden
ugrundet ophold. |
Stk. 2.
Afgiver lønmodtageren ikke underretning efter stk. 1,
finder § 4, stk. 2, tilsvarende anvendelse. | | Stk. 2.
Afgiver lønmodtageren ikke underretning efter stk. 1,
kan arbejdsgiveren hæve ansættelsesforholdet fra
indkaldelsesdagen. |
Stk. 3.
For lønmodtagere, der ikke er omfattet af lovens
§ 1, litra b og c, betragtes fravær i medfør
af kontrakten med forsvaret som lovligt forfald. | | |
| | |
§ 11
b. Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5,
stk. 1-3, 6, 7, 8, 9, 10 og 11 finder tilsvarende anvendelse
for lønmodtagere omfattet af § 1, litra b og
c. | | § 11
b. Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,
10 og 11 finder tilsvarende anvendelse for lønmodtagere
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, 3 og 4.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov nr. 910 af 8. december 1993 om
ændring af lov om forsvarets personel, lov om
hjemmeværnet, lov om statens uddannelsesstøtte og lov
om værnepligtsorlov mv. foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 5 Stk. 1.
Ved uddannelser og undervisning, som er oprettet ved eller i
henhold til lov inden for Undervisningsministeriets område,
har uddannelsessøgende, der ved kontrakt med forsvaret
stiller sig til rådighed for FN-tjeneste m.v., ret til
fravær i forbindelse med indkaldelse efter kontrakten.
Tilsvarende gælder for praktikuddannelse, jf. dog
stk. 5. Stk. 2.
Er det samlede fravær i forbindelse med indkaldelse efter
kontrakten under 1 måned af et undervisningsår, har den
uddannelsessøgende krav på dispensation fra eventuelle
mødepligtsbestemmelser. Er fraværet af længere
varighed, har den uddannelsessøgende krav på orlov fra
uddannelsen eller undervisningen. Er den uddannelsessøgende
optaget på en uddannelse eller til en undervisning, der endnu
ikke er påbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen i stedet for
orlov give garanti for optagelse på et senere
tidspunkt. Stk. 3.
Ved udløbet af orlovsperioden har den
uddannelsessøgende ret til at vende tilbage til uddannelsen
eller undervisningen, hvis den fortsat udbydes af
uddannelsesinstitutionen. Uddannelsesinstitutionen afgør,
hvor i uddannelsesforløbet den uddannelsessøgende
skal begynde igen. Stk. 4.
Hvor udsendelsen skønnes at være af mere end tre
måneders varighed, kan den uddannelsessøgende i stedet
for orlov vælge at framelde sig uddannelsen eller
undervisningen. Den uddannelsessøgende har i så fald
ret til at få tilbagebetalt den del af en eventuel
deltagerbetaling eller andre former for gebyr m.v., som den
uddannelsessøgende ikke har modtaget uddannelse,
undervisning, kost, logi eller andre ydelser for, og som overstiger
1.000 kr. For at få et krav på tilbagebetaling skal den
uddannelsessøgende have oplyst uddannelsesinstitutionen om
denne ret til framelding i forbindelse med ansøgningen om
optagelse. Stk. 5.
For elever i erhvervsuddannelser eller landbrugsuddannelser med en
uddannelsesaftale finder reglerne i lov om værnepligtsorlov
og om orlov til FN-tjeneste m.v. anvendelse. Stk. 4 finder dog
tilsvarende anvendelse med hensyn til ret til
tilbagebetaling. Stk. 6.
Forsvarsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
bestemme, at orlovsordningen også skal gælde andre
offentligt anerkendte uddannelser. | | 1.§ 5 ophæves. |
| | |
| | § 3 I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, foretages
følgende ændring: 1. Efter
§ 13 a indsættes: »§ 13
b. Ved uddannelser og undervisning, som er oprettet ved
eller i henhold til lov inden for Undervisningsministeriets og
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings områder,
har uddannelsessøgende, der tegner kontrakt med forsvaret om
at stille sig til rådighed med henblik på udsendelse
til udlandet, eller der tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse
til udlandet, ret til fravær i forbindelse med indkaldelse
efter kontrakten. Tilsvarende gælder for praktikuddannelse,
jf. dog stk. 5. Stk. 2.
Er det samlede fravær i forbindelse med indkaldelse efter
kontrakten under 1 måned af et undervisningsår, har den
uddannelsessøgende krav på dispensation fra eventuelle
mødepligtsbestemmelser. Er fraværet af længere
varighed, har den uddannelsessøgende krav på orlov fra
uddannelsen eller undervisningen. Er den uddannelsessøgende
optaget på en uddannelse eller til en undervisning, der endnu
ikke er påbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen i stedet for
orlov give garanti for optagelse på et senere
tidspunkt. Stk. 3.
Ved udløbet af orlovsperioden har den
uddannelsessøgende ret til at vende tilbage til uddannelsen
eller undervisningen, hvis den fortsat udbydes af
uddannelsesinstitutionen. Uddannelsesinstitutionen afgør,
hvor i uddannelsesforløbet den uddannelsessøgende
skal begynde igen. Stk. 4.
Hvor udsendelsen skønnes at være af mere end tre
måneders varighed, kan den uddannelsessøgende i stedet
for orlov vælge at framelde sig uddannelsen eller
undervisningen. Den uddannelsessøgende har i så fald
ret til at få tilbagebetalt den del af en eventuel
deltagerbetaling eller andre former for gebyr mv., som den
uddannelsessøgende ikke har modtaget uddannelse,
undervisning, kost, logi eller andre ydelser for, og som overstiger
1.000 kr. For at få et krav på tilbagebetaling skal den
uddannelsessøgende have oplyst uddannelsesinstitutionen om
denne ret til framelding i forbindelse med ansøgningen om
optagelse. Stk. 5.
For elever i erhvervsuddannelser eller landbrugsuddannelser med en
uddannelsesaftale finder reglerne i lov om værnepligtsorlov
og om orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtagere til
udlandet anvendelse. Stk. 4 finder dog tilsvarende anvendelse
med hensyn til ret til tilbagebetaling. Stk. 6.
Forsvarsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
bestemme, at orlovsordningen også skal gælde andre
offentligt anerkendte uddannelser.« |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |
| | |
| | § 5 |
| | |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |