Fremsat den 8. oktober 2009 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om administration af
Det Europæiske Fællesskabs forordninger om
markedsordninger for landbrugsvarer m.v. og lov om fiskeri og
fiskeopdræt
(Bemyndigelse til indførelse af
frivillige ordninger, ændret overførsel af
pesticidafgiftsprovenu fra Skatteministeriet til
Fødevareministeriet som følge af aftalen om
Grøn Vækst m.v.)
§ 1
I lov om administration af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger om markedsordninger for
landbrugsvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 28.
april 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 366 af 24. maj
2005, § 27 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 33 i lov nr.
431 af 6. juni 2005, § 68 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
§ 3 i lov nr. 110 af 26. februar 2008 og § 41 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om administration af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om ordninger under
Den Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget m.v.
(landbrugsstøtteloven)«
2. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler og iværksætte
foranstaltninger, der er nødvendige for anvendelse her i
landet af ordninger, som det i medfør af de forordninger,
der er nævnt i stk. 1, nr. 1-3, er frivilligt for
medlemslandene at iværksætte.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3. I
§ 1, stk. 3og4, der bliver
stk. 4 og 5, ændres »stk. 1« til: »stk. 1
og 2«.
4. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Til
udvalget udpeger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri 2, økonomi- og erhvervsministeren 1, Dansk Industri
2, Dansk Erhverv 2, Landbrug & Fødevarer 7, Dansk
Gartneri 4, Brancheudvalget for Frugt og Grønt 1,
Økologisk Landsforening og Øgruppen (Dansk
Økologileverandørforening) i fællesskab 1,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 1, Forbrugerrådet
1, Danmarks Naturfredningsforening 1 og Friluftsrådet 1
medlem.«
5. § 6,
stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager fra
Skatteministeriet en andel af de midler, som indbetales til
statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midlerne mellem
1) Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
2)
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget,
3)
Promilleafgiftsfonden for landbrug og
4) Fonden for
økologisk landbrug.
Stk. 3. Ministeren kan
bestemme, at den del af de midler, der er nævnt i stk. 2, og
som, jf. stk. 2, nr. 1, tilfalder Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, skal anvendes til miljøforbedrende
initiativer på jordbrugsområdet, sygdomsforebyggelse,
sygdomsbekæmpelse og til kontrol med produktion,
forarbejdning og afsætning af fødevarer. Ministeren
kan endvidere bestemme, at en del af de midler, der er nævnt
i stk. 2, skal anvendes til betaling af omkostningerne ved
kontrollen med overholdelsen af de forordninger, som er nævnt
i § 1.«
6. I
§ 8, stk. 2, 3 og 4, ændres "Landbrugsraadet" til:
"Landbrug & Fødevarer".
7. I
§ 9 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3. Hver fond
opretter en selvstændig hjemmeside på internettet.
Ministeren fastsætter nærmere regler om fondenes
offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v.
Stk. 4. Ministeren
fastsætter nærmere regler om fondenes evaluering af
effekten af de foranstaltninger, der er ydet tilskud til, jf.
§ 7.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
8. I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 1, stk. 1, nr. 1, 2 og
3,«: »samt stk. 2,«.
§ 2
I lov om fiskeri og fiskeopdræt, jf.
lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008, som
ændret ved § 47 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 105 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3. Hver fond
opretter en selvstændig hjemmeside på internettet.
Ministeren fastsætter de nærmere regler om fondenes
offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v.
Stk. 4. Ministeren
fastsætter de nærmere regler om fondenes evaluering af
effekten af de foranstaltninger, der er ydet tilskud til, jf.
§ 103.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
§ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | |
1. | Indledning | |
2. | Baggrund | |
3. | Gældende ret | |
3.1 | Bemyndigelse til at gennemføre
frivillige ordninger | |
3.2 | Ændret overførsel af
pesticidafgiftsprovenu | |
3.3 | Navneændringer | |
3.4 | Fondenes administration | |
4. | Lovforslagets indhold | |
4.1 | Bemyndigelse til at gennemføre
frivillige ordninger | |
4.2 | Ændret overførsel af
pesticidafgiftsprovenu | |
4.3 | Navneændringer | |
4.4 | Fondenes administration | |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | |
6.1 | Bemyndigelse til at gennemføre
frivillige ordninger | |
6.2 | Ændret overførsel af
pesticidafgiftsprovenu | |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | |
8. | Miljømæssige
konsekvenser | |
9. | Forhold til EU-retten. | |
10. | Hørte myndigheder og
organisationer | |
11. | Sammenfattende skema | |
| | |
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik på
ændring af lov om administration af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger om markedsordninger for
landbrugsvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 28.
april 2004, med senere ændringer (herefter:
bemyndigelsesloven) og ændring af lov om fiskeri og
fiskeopdræt, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26.
september 2008 med senere ændringer (herefter:
fiskeriloven).
Formålet med lovforslaget er at give ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (fødevareministeren)
bemyndigelse til at gennemføre bestemmelser om Den
Fælles Landbrugspolitik, som det er frivilligt for
medlemslandene at gennemføre.
Formålet er endvidere at ændre reglerne for omfang
og fordeling af overførsel af pesticidafgiftsprovenu
(promillemidler) fra Skatteministeriet til
Fødevareministeriet, hvoraf en del anvendes som tilskud til
en række fonde inden for jordbruget.
Formålet er derudover at ajourføre bestemmelsen i
bemyndigelsesloven, hvor navnene på de producent- og
brancheorganisationer, der udpeger medlemmer til det såkaldte
§ 2-udvalg, er nævnt, ligesom bestemmelserne i
bemyndigelsesloven, hvor navnene på de producent- og
brancheorganisationer, der udtaler sig om bestyrelsesmedlemmer til
produktions- og promilleafgiftsfondene under jordbruget samt Fonden
for økologisk landbrug, ajourføres.
Formålet er endelig at ajourføre
bemyndigelsesloven og fiskeriloven, således at det direkte
fremgår af lovene, at fondene under jordbruget og
fiskerietskal oprette selvstændige hjemmesider. Forslaget
indebærer ligeledes, at fødevareministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om fondenes
administration, herunder om fondenes offentliggørelse af
blandet andet ansøgningsfrister, præciseres. Samtidig
bemyndiges fødevareministeren til at fastsætte
nærmere regler om fondenes evaluering af gennemførte
foranstaltninger.
Endelig foreslås det, at bemyndigelseslovens
populærtitel ændres til
landbrugsstøtteloven.
2. Baggrund
Lovforslaget er affødt af to væsentlige
initiativer: For det første den seneste gennemgang og
tilpasninger af Den Fælles Landbrugspolitik i EU i
medfør af det såkaldte Sundhedstjek vedtaget januar
2009, og dernæst regeringens og Dansk Folkepartis aftale om
Grøn Vækst af 16. juni 2009 (herefter: Grøn
Vækst aftalen).
2.1. Den Fælles
Landbrugspolitik har bl.a. til formål at forøge
landbrugets produktivitet, at sikre landbrugerne en rimelig
indkomst, at stabilisere markederne, at sikre forsyningerne og
sikre forbrugerne rimelige priser. Markedsordningerne har siden Den
Fælles Landbrugspolitiks indførelse i 1962 overvejende
bestået af støtte til intervention,
eksportstøtte og toldbeskyttelse.
Siden begyndelsen af 1990'erne er der løbende
gennemført reformer af landbrugspolitikken dels for at
begrænse Fællesskabets udgifter og dels for at
øge markedsorienteringen. Efter en overgang med
hektarstøtte og produktrelateret, koblet, direkte
støtte som eksempelvis handyr- og ammekopræmie, blev
enkeltbetalingsordningen introduceret i 2005 på basis af
reformen af Den Fælles Landbrugspolitik i 2003.
Enkeltbetalingsordningen er den generelle arealstøtte, som
er en afkoblet direkte støtte, der ydes efter
ansøgning til alle landbrugere på baggrund af det
areal, de råder over uanset produktion og produkt. Med
landbrugsstøttens afkobling fra produktionen er de
utilsigtede markedsmæssige konsekvenser af
landbrugspolitikken mindsket, og landbrugernes opmærksomhed
på markedets signaler øget.
Som led i 2003-reformen blev der for hvert land fastsat lofter
for de specifikke støtteordninger og et samlet loft for de
direkte støtter for hvert land. Disse lofter
indebærer, at de udbetalte støttebeløb ikke kan
overstige det fastsatte loft. Det er dermed muligt, at de udbetalte
støttebeløb ligger under det fastsatte loft, f.eks.
som følge af et fald i antallet af støtteberettigede
arealer. Herved vil der opstå uudnyttede midler under
loftet.
I forbindelse med den seneste gennemgang af
landbrugspolitikken, Sundhedstjekket, som fandt sted i 2008, er
ovennævnte udvikling fortsat samtidig med, at der er
etableret nye og forbedrede muligheder for støtte til bl.a.
miljø og natur. Regler om direkte støtte er nu
fastsat i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 af 19. januar
2009 om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks
ordninger for direkte støtte til landbrugere. Regler om de
øvrige støtteformer, navnlig intervention og
eksportstøtte, er fastsat i Rådets forordning (EF) Nr.
1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse
landbrugsprodukter (Fusionsmarkedsordningen).
2.2. Grøn Vækst
aftalen fastlægger rammerne for en række omfattende
miljø-, klima- og naturbeskyttelsesinitiativer i kombination
med initiativer til styrkelse af en moderne og konkurrencedygtig
landbrugs- og fødevareproduktion for de kommende år.
Som en del af Grøn Vækst aftalen indgår en
nedsættelse af tilskuddet til en række fonde inden for
jordbruget, således at en del af udgifterne under Grøn
Vækst aftalen kan finansieres af en større andel af
pesticidafgiftsprovenuet.
Som led i Grøn Vækst aftalen er det besluttet, at
der fra 2010 fordeles et beløb på 250 mio. kr. til de
2 promilleafgiftsfonde på landbrugs- og gartneriområdet
og til Fonden for økologisk landbrug svarende til det
beløb, der kan beregnes ud fra pesticidafgiftsprovenuet ved
en tilstræbt behandlingshyppighed på 1,7, hvilket vil
sige det antal gange, som en gennemsnitsmark tilføres
sprøjtemidler i normaldosis om året. Der bliver herved
et større beløb til rådighed til finansiering
af andre offentlige formål, der fra 2010 hovedsageligt vil
være til aktiviteter under Grøn Vækst
aftalen.
3. Gældende ret
3.1 Bemyndigelse til at
gennemføre frivillige ordninger
Bemyndigelsesloven giver fødevareministeren
bemyndigelse til at fastsætte de regler og
iværksætte de øvrige foranstaltninger, der er
nødvendige for at anvende EU's forordninger om
markedsordninger for landbrugsvarer m.v. under Den Fælles
Landbrugspolitik, som er fastlagt i Traktaten om Det
Europæiske Fællesskab artikel 32-38.
Som led i den fælles landbrugspolitik i EU er der under
Den Europæiske Garantifond for Landbruget gennem årene
vedtaget ordninger, som det er frivilligt for medlemslandene at
gennemføre og som kan indebære national
medfinansiering. Der er imidlertid ikke hjemmel i
bemyndigelsesloven til at udstede regler, der gennemfører
sådanne frivillige ordninger. I det omfang sådanne
frivillige ordninger har været gennemført i Danmark,
har det derfor været via aktstykker og finansloven.
Som et led i de seneste ændringer af EU's
landbrugspolitik (Sundhedstjekket), øges de frivillige
ordninger, idet medlemsstaterne får mulighed for at anvende
op til 10 pct. af de nationale lofter for de direkte
støtter. Midlerne kan anvendes som særlig
støtte til landbrugere og landbrugsaktiviteter, der er
vigtige for beskyttelse af miljøet m.v. Dette fremgår
af artikel 68 i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 af 19.
januar 2009 om fælles regler for den fælles
landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til
landbrugere. For Danmarks vedkommende vil der årligt kunne
anvendes op til ca. 750 mio. kr. fra 2010, hvori kan indgå de
uudnyttede midler under loftet for den samlede direkte
landbrugsstøtte. Dette beløb udgør i Danmark
p.t. ca. 120 mio. kr.
3.2. Ændret overførsel
af pesticidafgiftsprovenu
Fødevareministeriet har siden 1996 fra
Skatteministeriet modtaget en andel af de midler, som indbetales
til statskassen i henhold til lov om afgift af
bekæmpelsesmidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 57 af 30.
januar 2008 med senere ændringer.
Den nuværende bestemmelse om overførsel af
pesticidafgiftsprovenu (promillemidlerne) indførtes ved en
ændring af bemyndigelsesloven i 2003, jf. lov nr. 1158 af 19.
december 2003, hvor overførslen blev fastsat til 83 pct. af
pesticidafgiftsprovenuet. Overførslen er under det
nuværende system direkte koblet til forbruget af pesticider,
hvilket betyder, at det beløb, der overføres til
Fødevareministeriet, varierer i forhold til
pesticidforbruget. Overførslen er nærmere beskrevet i
bemærkningerne til lovforslag nr. L 25 om ændring af
bemyndigelsesloven og fiskeriloven fremsat den 10. oktober 2003.
Midlerne fordeles efter en nøje fastlagt model mellem
Fødevareministeriet, promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
samt 13 produktionsafgiftsfonde er etableret med hjemmel i
bemyndigelsesloven og fiskeriloven. Der er 2 promilleafgiftsfonde,
der dækker henholdsvis landbruget og gartneriet.
Produktionsafgiftsfondene er sektorbaserede fonde i jordbrugs- og
fiskerisektoren. Alle de ovennævnte fonde er særlige
forvaltningsmyndigheder, som er underlagt tilsyn af
Fødevareministeriet ved FødevareErhverv.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
får deres indtægter fra det pesticidafgiftsprovenu
(promillemidler) som tilføres Fødevareministeriet.
Produktionsafgiftsfondene tilføres midler fra
produktionsafgifter opkrævet i de respektive sektorer.
Herudover modtager produktionsafgiftsfondene på
landbrugsområdet efter ansøgning indtægter i
form af tilskud fra Promilleafgiftsfonden for landbrug. Fondene
tilføres således offentlige midler i henhold til
lovene. Midlerne anvendes inden for rammerne af EU's
statsstøtteregler.
Fondene yder efter ansøgning tilskud til erhvervs- og
fødevarerelaterede aktiviteter inden for fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektorerne. Midlerne i fondene på
jordbrugsområdet anvendes inden for formålene
afsætningsfremme, forskning og forsøg,
produktudvikling, rådgivning, uddannelse,
sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, kontrol,
medfinansiering af initiativer under EU-programmer samt til
foranstaltninger, som ministeren i øvrigt giver tilladelse
til. Fonden på fiskeriområdet har formål af samme
karakter. Aktiviteterne fremgår af budgetter og regnskaber,
der godkendes af fødevareministeren. For det seneste
år med godkendte regnskaber (2007) har promille- og
produktionsafgiftsfondene samt Fonden for økologisk landbrug
tilsammen finansieret aktiviteter for ca. 577 mio. kr., hvoraf godt
40 pct. er anvendt til forskning og udvikling.
3.3. Navneændringer
Fondene ledes af selvstændige bestyrelser, som udpeges
af fødevareministeren. Bestyrelserne for de to
promilleafgiftsfonde sammensættes af 6 repræsentanter
for erhvervssiden og 5 repræsentanter for offentlige
interesser. Landbrugsraadet og de repræsentative producent-
og brancheorganisationer, herunder økologiske producenter,
udtaler sig i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd udtaler sig i fællesskab om de af hver
bestyrelses medlemmer, der repræsenterer de offentlige
interesser.
Bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug sammensættes af 2/3
repræsentanter for erhvervssiden og 1/3 repræsentanter
for offentlige interesser. Repræsentanterne fra erhvervssiden
udpeges efter enig udtalelse fra en række
repræsentative producent- og brancheorganisationer, medens de
offentlige repræsentanter udpeges efter fælles
udtalelse fra Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd.
Det tilstræbes, at alle produktionsafgiftsfonde
får en bestyrelse på 12 personer, hvoraf de 8
repræsenterer producent- og brancheinteresserne m.v., medens
de 4 repræsenterer offentlige interesser. Størrelsen
af bestyrelsen kan dog fraviges, forudsat at den relative fordeling
fastholdes.
Det er forudsat i bemærkningerne til bemyndigelsesloven
og fiskeriloven, at ingen erhvervsorganisation eller virksomhed
hverken direkte eller indirekte må opnå en
repræsentation, der udgør mere end halvdelen af
producentinteressernes samlede repræsentation.
Derudover er det i bemyndigelsesloven fastsat, at
Landbrugsraadet og de repræsentative producent- og
brancheorganisationer udpeger et vist antal medlemmer til det
såkaldte § 2-udvalg, hvis opgave er at rådgive
fødevareministeren med hensyn til Det Europæiske
Fællesskabs landbrugspolitik samt tilrettelæggelse af
administrationen heraf. Udvalget afgiver herunder
høringssvar til forslag til rådsvedtagelser i EU til
brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg i
medfør af Lov om Danmarks tiltrædelse af De
europæiske Fællesskaber. Udvalget har 24 medlemmer, der
er udpeget efter indstilling fra fødevareerhvervenes
organisationer samt repræsentanter for arbejdstagere,
forbrugere og miljøinteresser. Efter fiskeriloven udpeger de
repræsentative producent- og brancheorganisationer et vist
antal medlemmer til EU-fiskeriudvalget, hvis opgave er at
rådgive fødevareministeren med hensyn til Det
Europæiske Fællesskabs fiskeripolitik m.v.
3.4 Fondenes administration
Bemyndigelsesloven og fiskeriloven indeholder ligeledes
hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om fondenes
administration. Der er i bekendtgørelse nr. 762 af 10. juli
2008 om administration og revision af promille- og
produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor jordbrugs- og
fiskeriområdet fastsat regler om, at fondene skal oprette
selvstændige hjemmesider på internettet og
offentliggøre godkendte budgetter og regnskaber samt
ansøgningsfrister og ansøgningsprocedurer.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Bemyndigelse til at
gennemføre frivillige ordninger
I den gældende bemyndigelseslov er der alene hjemmel til
at gennemføre de regler, der er nødvendige for
anvendelse her i landet af EF's forordninger om markedsordningerne
m.v. og til at fravige bestemmelserne i forordningerne i det
omfang, der i forordningerne er hjemmel hertil. Der er derfor behov
for, at fødevareministeren får hjemmel til at
gennemføre regler, som efter EF forordningerne er frivillige
for medlemslandene at anvende.
Denne bemyndigelse kan f.eks. anvendes til
iværksættelse af visse ordninger, der giver mulighed
for EU-støtte ved udbrud af dyresygdomme,
markedsforstyrrelser i fjerkræ- og ægsektoren samt
støtte til skolefrugt.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte
bestemmelser og iværksætte foranstaltninger under
artikel 68 i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 om
særlig støtte til landbrugere til blandt andet
særlige typer af landbrug, som er vigtige for beskyttelse af
miljøet m.v. Som nævnt fremgår det af artikel
68, at medlemslandene fremover kan anvende op til 10 pct. af de
nationale lofter for de direkte støtter til særlig
støtte til landbrugere. De uudnyttede midler fra de direkte
støtter, som ellers vil tilfalde EU, indgår som del af
loftet på 10 pct., som er angivet i artikel 68. For Danmarks
vedkommende vil der årligt kunne anvendes op til ca. 750 mio.
kr. fra 2010. Det er herunder muligt at anvende uudnyttede midler
under de direkte støtteordninger. Dette beløb
udgør i Danmark p.t. ca. 120 millioner kr. årligt. Som
led i Grøn Vækst aftalen vil aftaleparterne anvende
beløb fra uudnyttede midler under de direkte støtter
til tilskud til økologisk jordbrug. Desuden er det p.t.
hensigten at anvende dele af de uudnyttede midler til f.eks.
støtte til energiafgrøder, pleje af græsarealer
og lignende naturforbedrende foranstaltninger. Regeringen
ønsker ikke for nuværende at anvende yderligere midler
under artikel 68, da dette ikke vurderes hensigtsmæssigt med
den nuværende økonomiske situation i landbruget.
Væsentlige ændringer vedrørende anvendelsen
af foranstaltninger i henhold til art. 68, herunder beslutning om
at benytte muligheden for at nedsætte de direkte
støtter for at finansiere sådanne foranstaltninger,
forudsættes drøftet med Folketinget inden
iværksættelsen.
4.2. Ændret overførsel
af pesticidafgiftsprovenu
Det andet hovedpunkt i lovforslaget er en følge af
Grøn Vækst aftalen. I aftalen indgår blandt
andet nedbringelse af pesticidanvendelsen i landbruget og
anvendelse af en større andel af pesticidafgiftsprovenuet
til finansiering af Grøn Vækst initiativer. I den
forbindelse foreslås reglerne for overførsel og
fordeling af pesticidafgiftsprovenuet fra Skatteministeriet til
Fødevareministeriet ændret.
Overførslen er - som nævnt - under det
nuværende system koblet til forbruget af pesticider. Midlerne
fordeles mellem Fødevareministeriet, promilleafgiftsfondene
og Fonden for økologisk landbrug, hvorfor fondene får
tilført flere midler i perioder, hvor forbruget af
pesticider er højt.
Forslaget indebærer, at der af andelen af
pesticidafgiftsprovenuet fra Skatteministeriet til
Fødevareministeriet fra og med 2010 fordeles 250 mio. kr.
til promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug,
mens resten af beløbet fra Skatteministeriet optages under
Fødevareministeriet til finansiering af Grøn
Vækst initiativer mv. inden for formålene
miljøforbedrende initiativer på
jordbrugsområdet, sygdomsforebyggelse,
sygdomsbekæmpelse og til kontrol med produktion,
forarbejdning og afsætning af fødevarer.
Omlægningen i 2004, hvor den procentuelle fordeling blev
fastlagt, havde til formål at forebygge, at der blev
tilbageført flere pesticidafgifter til fondene, end der blev
opkrævet. Formålet med omlægningen i
nærværende lovforslag er at sikre fondene et
beløb svarende til beløbet ved den tilstræbte
behandlingshyppighed på 1,7.
Det beløb, som overføres fra Skatteministeriet,
opgøres - som hidtil - på grundlag af
pesticidafgiftsprovenuet 2 år tidligere, dvs. beløbet
i 2010 er baseret på afgiftsprovenuet i 2008.
I Grøn Vækst sammenhæng er der for 2008
budgetteret med et afgiftsprovenu på 572,1 mio. kr., og der
vil derfor - efter anvendelsen af 250 mio. kr. til
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug - i
2010 være et beløb til finansiering af Grøn
Vækst initiativer m.v. på 572,1 - 250,0 = 322,1 mio.
kr. Dette beløb fordeles mellem Fødevareministeriet
og Miljøministeriet. På baggrund af Grøn
Vækst aftalen er der i 2010 afsat 62,7 mio. kr. til
Grøn Vækst pesticidindsats under
Miljøministeriet og 22,5 mio. kr. til Grøn
Vækst pesticidindsats under Fødevareministeriet, mens
resten - 236,9 mio. kr. anvendes under Fødevareministeriet
til finansiering af Grøn Vækst aftalen m.v.
Miljøministeriets andel til Grøn Vækst
pesticidindsats udgør i 2011 et beløb på 64,5
mio. kr., i 2012 et beløb på 63,3 mio. kr., i 2013 et
beløb på 65,4 mio. kr., i 2014 et beløb
på 62,0 mio. kr. og et beløb på 61,6 mio. kr. i
2015.
Ovennævnte fordelingsmodel anvendes ligeledes i
efterfølgende år. Det vil sige forlods 250 mio. kr.
årligt til fondene, finansiering af Miljøministeriets
pesticidindsats som aftalt i Grøn Vækst aftalen og
resten til Grøn Vækst aktiviteter mv. i
Fødevareministeriet. Hvis afgiftsprovenuet i
efterfølgende år bliver mindre end budgetteret under
Grøn Vækst aftalen, vil der være behov for
sammen med Finansministeriet (i Grøn Vækst regi) at se
på anden finansiering af besluttede initiativer.
Beløbet på 250 mio. kr. til
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug vil
blive fordelt med 232,8 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for
landbrug, 7,2 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget og 10,0 mio. kr. til Fonden for økologisk
landbrug. Til sammenligning kan oplyses, at tilskuddet i 2009
udgjorde 290,0 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for landbrug, 8,2
mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
og 13,1 mio. kr. til Fonden for økologisk landbrug.
Det indgår i Grøn Vækst aftalen, at
pesticidafgiften skal omlægges fra en værdiafgift til
en afgift på bekæmpelsesmidlets afledte virkninger og
med en forøgelse af afgiftsprovenuet. Det er i Grøn
Vækst aftalen forudsat, at merprovenuet fra
afgiftsomlægningen tilbageføres erhvervet via
nedsættelse af grundskatter på produktionsjord.
Nærværende lovforslag er baseret på den
eksisterende lov om afgift af bekæmpelsesmidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 57 af 30. januar 2008, som senest
ændret ved lov nr. 1344 af 19. december 2008 og det
afgiftsprovenu, som fremkommer heraf. Skatteministeriet forventes
at fremsætte forslag til ændring af lov om afgift af
bekæmpelsesmidler inden udgangen af 2009. Skatteministeriets
forslag ændrer ikke på, at der bliver fordelt 250 mio.
kr. til fondene og den forudsatte finansiering af Grøn
Vækst aftalen.
4.3. Navneændringer
Landbrugets producent- og brancheorganisationer har i 2009
gennemgået en organisatorisk omlægning, herunder
navneændring til Landbrug & Fødevarer. Derudover
er der i øvrigt løbende sket navneændringer
inden for landbrugets producent- og brancheorganisationer.
Lovforslaget indebærer således en ajourføring af
de bestemmelser i bemyndigelsesloven, hvor navnene på de
udpegningsberettigede og udtaleberettigede producent- og
brancheorganisationer er nævnt. Da fiskeriets producent- og
brancheorganisationer ikke har gennemgået organisations-
eller navneændringer, er der ikke et tilsvarende behov for at
ajourføre bestemmelserne i fiskeriloven, hvor de
udtaleberettigede producent- og brancheorganisationer er
nævnt.
4.4. Fondenes administration
Det foreslås, at bemyndigelseslovens og fiskerilovens
regler om fondenes administration ajourføres. Det
foreslås endvidere, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om fondenes evaluering af
effekten af gennemførte foranstaltninger. Endvidere
foreslås det eksplicit i lovene, at fondene skal oprette
selvstændige hjemmesider, ligesom ministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler om offentliggørelse
af blandt andet ansøgningsfrister.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Frivillige foranstaltninger under EU's landbrugspolitik kan
indebære national medfinansiering. Dette gælder visse
foranstaltninger under artikel 68 i Rådets forordning (EF)
Nr. 73/2009 samt foranstaltninger om støtte ved udbrud af
dyresygdomme, markedsforstyrrelser i fjerkræ- og
ægsektoren samt støtte til skolefrugt. Forslaget kan
derfor på dette område få økonomiske
konsekvenser for staten. Det skal bemærkes, at beløb
til national medfinansiering ikke i alle tilfælde
behøver at være statsmidler.
De ordninger, som det i henhold til Grøn Vækst
initiativet er besluttet at gennemføre i medfør af
artikel 68 i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009
forudsætter ikke national medfinansiering. Forslaget har
derfor på dette område ingen økonomiske
konsekvenser for staten. Det må dog forventes, at en eventuel
anvendelse her i landet af ordninger i henhold til artikel 68 vil
få administrative konsekvenser for staten, idet de
foranstaltninger, som medlemsstaterne har mulighed for at
iværksætte efter forordningen, vil medføre, at
der skal afholdes udgifter til administration af
foranstaltningerne, herunder til løn m.v. samt til udvikling
af IT-værktøjer. Herudover har det samlede forslag
ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Bemyndigelse til at
gennemføre frivillige ordninger
Anvendelse af frivillige ordninger vil kunne have forskellige
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet
afhængig af udmøntningen.
Den i Grøn Vækst sammenhæng besluttede
udmøntning, hvorefter der alene gennemføres
foranstaltninger i henhold til artikel 68, som kan finansieres af
de uudnyttede midler under de direkte støtter, vil have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervet, idet der er
tale om midler, som ellers ville være tabt for sektoren. Det
skal dog bemærkes, at der naturligvis vil være
begrænsede negative administrative konsekvenser for
erhvervet, idet der skal søges om støtte under de nye
ordninger.
Ved andre frivillige ordninger vil der, afhængig af
ordningernes nærmere indhold, kunne være tale om
begrænsede positive økonomiske konsekvenser for
erhvervet, idet det bemærkes, at eventuelle midler i henhold
til ordningerne tilgår erhvervet. For så vidt
angår de administrative konsekvenser for erhvervet vil der
stadig skulle søges om støtte under de nye
ordninger.
6.2 Ændret overførsel af
pesticidafgiftsprovenu
I forslaget lægges der som led i Grøn Vækst
aftalen op til en ændret overførsel og fordeling af
midler fra pesticidafgifterne (promillemidler) til
Fødevareministeriet, således at beløbet til
fordeling mellem promilleafgiftsfondene og Fonden for
økologisk landbrug fastlåses til 250 mio. kr. I
forhold til 2009 giver det et mindre beløb til fondene, som
herved får begrænset mulighederne for at støtte
projekter inden for fondenes formål. Det har en negativ
økonomisk effekt, mens anvendelsen af det resterende provenu
til finansiering af Grøn Vækst initiativer har en
positiv økonomisk effekt for erhvervet. Forslaget
medfører ikke administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Anvendelsen af de frivillige ordninger forventes at have
positive miljømæssige konsekvenser afhængig af
den konkrete udmøntning. Iværksættelse af de i
Grøn Vækst aftalte ordninger under artikel 68 i
Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009 vil få positive
miljømæssige konsekvenser f.eks. gennem reduktion i
udledning af kvælstof og anvendelse af pesticider. Herudover
har forslaget ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forhold til EU-retten
Den gældende lov bemyndiger ministeren til at
fastsætte de regler og iværksætte de
øvrige foranstaltninger, der er nødvendige for at
anvende retsakter fastlagt af EU. Ved nærværende
forslag udvides denne hjemmel til at omfatte ordninger, som er
fastlagt i EF forordninger, men som er frivillige for
medlemslandene at gennemføre.
Herudover indeholder forslaget ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheudvalget for
Frø, Brancheudvalget for Økologiske Frugt-,
Bær- og Grøntprodukter, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producent Organisation,
Dansk Fisk, Dansk Frøhandlerforening, Dansk Galop, Dansk
Gartneri, Dansk Havefrøavlerforening, Dansk
Kartoffelproducentforening, Dansk Pelsdyravlerforening, Danske
Sukkerroedyrkere, Det Danske Fjerkæraad, Dansk Varmblod,
Danske Fiskeres Producent Organisation, Dansk Slagtefjerkræ,
Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd,
Fiskeafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden, Fonden for
økologisk landbrug, Forbrugerrådet, Foreningen af
Danske Havefrøgrossister, Frøafgiftsfonden,
Fåreafgiftsfonden, Gartneribrugets Afsætningsudvalg,
Hesteafgiftsfonden, Kartoffelafgiftsfonden, Kommunernes
Landsforening, Kvægafgiftsfonden, Kødbranchens
Fællesråd, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
af Danske Svineproducenter, Landsforeningen Dansk Fåreavl,
Mejeriforeningen, Mælkeafgiftsfonden, Pelsdyrafgiftsfonden,
Planteforædlingsfonden, Produktionsafgiftsfonden for frugt og
gartneriprodukter, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget, Promilleafgiftsfonden for landbrug, Skagen
Fiskernes Producentorganisation, Sukkerroeafgiftsfonden,
Svineafgiftsfonden og Økologisk Landsforening.
Lovforslaget er endvidere offentliggjort på
Høringsportalen på www.danmark.dk og på
FødevareErhvervs hjemmeside på www.ferv.fvm.dk.
|
11. Sammenfattende
skema |
|
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Foranstaltninger, der kræver
national medfinansiering, er en merudgift for staten. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Administrative omkostninger for
staten |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Det er en positiv konsekvens, at de
støttemidler, der ellers skulle tilbageføres til EU,
fortsat udnyttes. Det er ligeledes en positiv konsekvens, at
Grøn Vækst initiativerne kan finansieres. | Reduceret tilførsel af midler til
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk
landbrug. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Udfyldelse af
ansøgningsskema. |
Miljømæssige
konsekvenser | Mulighed for miljømæssige
forbedringer | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forhold til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Tidligere bestod Den Fælles Landbrugspolitik af en
række markedsordninger for de enkelte produkter, som f.eks.
korn, oksekød, mælk og mejeriprodukter m.v. Siden 2007
har systemet bestået af én fælles markedsordning
(Rådets forordning (EF) Nr. 1234/2007) samt en forordning om
de direkte støtteordninger til landbrugere (Rådets
forordning (EF) Nr. 73/2009). Ordninger under den sidstnævnte
forordning omfatter de afkoblede støtter, som nu
dækker størsteparten af støtten under EU's
Fælles Landbrugspolitik. Lovens titel er derfor ikke
længere retvisende. Det foreslås derfor, at titlen
affattes: Lov om administration af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger om ordninger under Den Fælles
Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond
for Landbruget m.v. (landbrugsstøtteloven).
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse giver
fødevareministeren hjemmel til at anvende regler fastsat i
EF forordningerne, som det er frivilligt for medlemslandene at
gennemføre. Bestemmelsen giver ministeren mulighed for at
fastsætte regler og iværksætte foranstaltninger,
herunder regler om prioritering af ansøgninger og om
reduktion af ansøgt tilskud.
Sådanne regler findes aktuelt i Rådets forordning
(EF) Nr. 1234/2007, som giver Kommissionen hjemmel til at
iværksætte foranstaltninger i form af økonomisk
støtte til markedet, hvis det påvirkes af
begrænsninger i omsætningen af animalske produkter
på grund af dyresygdomme. Desuden giver forordningen mulighed
for at yde støtte i fjerkræ- og ægsektoren til
imødegåelse af alvorlige markedsforstyrrelser på
grund af faldende forbrugertillid som følge af risici for
folke- og dyresundheden. Endelig kan der i medfør af
Rådets forordning (EF) Nr. 13/2009 af 18. december 2008 ydes
tilskud til skolefrugtsordninger. De nævnte foranstaltninger,
som Kommissionen kan iværksætte og støtte, kan
kun gennemføres efter ønske fra det berørte
medlemsland og indebærer national medfinansiering.
Sådanne regler findes endvidere i artikel 68 i
Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009, som giver mulighed for at
yde særlig støtte til landbrugere på op til 10
pct. af de nationale lofter for de direkte støtter.
Det er med Grøn Vækst aftalen besluttet at
iværksætte foranstaltninger i henhold til art. 68
svarende til de uudnyttede midler under de direkte støtter,
som ellers ville falde tilbage til EU, p.t. 1,6 pct. svarende til
ca. 120 mio. kr. årligt i Danmark. Regeringen ønsker
ikke for nuværende at anvende yderligere midler under artikel
68, da dette ikke vurderes hensigtsmæssigt med den
nuværende økonomiske situation i landbruget.
De uudnyttede midler fra de direkte støtter vil som led
i Grøn Vækst aftalen blive anvendt til tilskud til
økologisk jordbrug m.v. Desuden er det p.t. hensigten at
anvende dele af de uudnyttede midler f.eks. til støtte til
energiafgrøder, pleje af græsarealer og lignende
naturforbedrende foranstaltninger.
Støtte under art. 68, nr.
1A, kan anvendes til at yde tilskud til følgende
formål:
a) Særlige
typer af landbrug, som er vigtige for beskyttelsen eller
forbedringen af miljøet,
b) forbedring af
landbrugsprodukters kvalitet,
c) forbedring af
markedsføring af landbrugsprodukter,
d) styrkelse af
dyrevelfærdsstandarder og
e) særlig
landbrugsaktivitet, der resulterer i yderligere miljøfordele
på landbrugsområdet.
Støtten under litra e) kan kun ydes til aktiviteter,
der opfylder kravene i bestemmelserne om betalinger til
miljøvenligt landbrug i reglerne om EU's
landdistriktspolitik og må kun anvendes til at dække
ekstraomkostningerne ved miljøvenlig drift. På samme
måde skal støtte under litra b) opfylde kravene i EU's
forordning om oprindelsesmærkning for geografisk oprindelse
og traditionelle produktionsformer samt reglerne om
økologiske produkter. Ligeledes skal støtte under
litra c) opfylde betingelserne i EU's regelsæt om
oplysningskampagner og salgsfremstød. Støtten kan
ydes i form af årlige supplerende betalinger.
Støtte under art 68, nr.
1B, kan anvendes til at yde tilskud til følgende
formål:
Til at overvinde særlige ulemper for landbrugere, der
producerer mælk, oksekød, fåre- og
gedekød og ris i økonomisk sårbare eller
miljømæssigt følsomme områder eller til
økonomisk sårbare typer landbrug inden for disse
sektorer.
Støtten må kun ydes i det omfang, det er
nødvendigt for at skabe incitament til at bevare det
nuværende produktionsniveau. Forordningens betragtninger
nævner herom specifikt behovet for at afbøde
konsekvenserne af afviklingen af mælkekvoterne og afkobling
af støtten i særlig følsomme områder. Der
er fastsat yderligere betingelser for de forskellige
produktionsformer. Støtten kan ydes som årlige
betalinger pr. dyr eller som græsarealpræmie.
Støtte under art 68, nr.
1C, kan anvendes til at yde tilskud til følgende
formål:
I områder, der er omfattet af omstrukturerings- og/eller
udviklingsprogrammer, for at sikre at jorden ikke opgives, og/eller
for at kompensere for særlige ulemper for landbrugere i disse
områder.
Støtten kan ydes som forhøjelse af værdien
eller antallet af landbrugernes betalingsrettigheder, der er
tildelt landbrugerne under enkeltbetalingsordningen.
Støtte under art 68, nr.
1D, kan anvendes til at yde tilskud til følgende
formål:
I form af bidrag til afgrøde-, dyre- og
planteforsikringspræmier.
Der kan ydes finansielle bidrag til forsikringspræmier.
Forsikringerne skal dække økonomiske tab som
følge af ugunstige vejrforhold, dyre- og plantesygdomme samt
skadedyrsangreb.
Landbrugerne skal selv dække minimum 35 pct. af
forsikringspræmien. De resterende 65 pct. dækkes som
udgangspunkt af offentlige midler. EU kan med artikel 68-midler
bidrage med op til 75 pct. af det samlede offentlige tilskud. Det
vil sige, at det samlede EU-bidrag til forsikringspræmierne
højst kan blive 48,75 pct. (75 pct. af 65 pct.).
De dele af præmien, der ikke dækkes af EU, kan
medlemsstaten lade dække af obligatoriske kollektive
ansvarsordninger. Dette gælder både landbrugernes
udgifter og de nationale offentlige udgifter. I princippet kan
forsikringspræmierne således finansieres med 48,75 pct.
EU-midler og f.eks. 51,25 pct. parafiskale midler, det vil sige
formålsbestemte afgifter opkrævet ved eller i henhold
til lov. Støtten kan ydes som årlige betalinger.
Støtte under art 68, nr.
1E, kan anvendes til at yde tilskud til følgende
formål:
Ved hjælp af gensidige fonde i forbindelse med dyre- og
plantesygdomme samt miljøhændelser.
Der kan ydes støtte til gensidige fonde, der er
godkendte af medlemsstaterne, og som yder finansiel kompensation
til landbrugere for økonomisk tab som følge af en
dyre- eller plantesygdom eller en miljøhændelse.
Landbrugerne skal selv dække 35 pct. af udgifterne til
en gensidig fond. De resterende 65 pct. dækkes som
udgangspunkt af offentlige midler. EU kan med artikel 68-midler
bidrage med op til 75 pct. af det samlede offentlige tilskud. Det
vil sige, at det samlede EU-bidrag til forsikringspræmierne
højst kan blive 48,75 pct. (75 pct. af 65 pct.).
De dele af støtten, der ikke dækkes af EU, kan
medlemsstaten lade dække af obligatoriske kollektive
ansvarsordninger. Dette gælder både landbrugernes
udgifter og de offentlige udgifter. I princippet kan de gensidige
fonde således finansieres med 48,75 pct. EU-midler og f.eks.
51,25 pct. parafiskale midler.
Støtten til formålene under art. 68, nr. 1A, litra a)-d), art. 68, nr. 1B, samt
art. 68, nr. 1E, er begrænset til samlet 3,5 pct. af
støttebeløbet. Dog er miljøprogrammer under
litra e) undtaget, idet støtten til den type programmer kan
andrage op til 10 pct. af støttebeløbet.
Finansieringen af aktiviteter under artikel 68 kan
tilvejebringes ved anvendelse af de uudnyttede midler under de
direkte støtter i enkeltbetalingsordningen, herunder
beløb fra den nationale reserve.
Finansieringen kan endvidere tilvejebringes gennem en
lineær nedsættelse af betalingsrettighedernes
værdi, og nedsættelse af støtten til
moderfår og kvæg.
Finansieringen af støtte til de gensidige fonde under
art. 68, nr. 1E, ovenfor kan alene
tilvejebringes ved en lineær nedsættelse af
betalingerne under enkeltbetalingsordningen og/eller ved de
uudnyttede midler under de direkte støtter.
Til nr. 3
Der er tale om konsekvensændringer.
Til nr. 4
Landbrugsraadet, Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug
er blevet omdannet og indgår nu i den nye
erhvervsorganisation "Landbrug & Fødevarer". Den nye
erhvervsorganisation er resultatet af en fusion mellem
Landbrugsraadet, Danske Slagterier, Dansk Svineproduktion, Dansk
Landbrug (inklusiv Dansk Landbrugs Medier og Dansk
Landbrugsrådgivning) samt væsentlige dele af
Mejeriforeningens aktiviteter. Landbrug & Fødevarer
repræsenterer det samlede landbrug og fødevareerhverv.
Det foreslås, at bemyndigelseslovens § 2-udvalg, der
rådgiver fødevareministeren med hensyn til
stillingtagen til Det Europæiske Fællesskabs
landbrugspolitik m.v., tilpasses i lyset heraf. Samtidig
ajourføres navnene på visse andre
udpegningsberettigede organisationer, hvor der er sket
navneændring. Herudover tilsigter forslaget ikke nogen
ændringer i udvalgets sammensætning.
Til nr. 5
Fødevareministeriet har siden 1996 fra
Skatteministeriet modtaget en andel af de midler, som indbetales
til statskassen i henhold til lov om afgift af
bekæmpelsesmidler.
Ved lovændringen i 2003, jf. lov nr. 1158 af 19.
december 2003, blev det fastlagt, at overførslen skulle ske
med 83 pct. af afgiftsprovenuet.
Ved den foreslåede bestemmelse ændres grundlaget
for overførsel af provenuet af pesticidafgifterne fra at
udgøre en fast procentdel af afgiftsprovenuet (83 pct.) til
at udgøre en andel af pesticidafgiftsprovenuet.
Ændringen skyldes, at man ikke længere ønsker,
at overførslen er direkte koblet til forbruget af
pesticider. Af den overførte andel anvendes 250 mio. kr. til
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkningers
punkt 4.2.
Det er hensigten, at fordele de overførte midler mellem
fondene med 232,8 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for landbrug,
7,2 mio. kr. til Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget og 10 mio. kr. til Fonden for økologisk
landbrug. Som en konsekvens af, at Fonden for økologisk
landbrug fremover er sikret 10 mio. kr. uanset
pesticidafgiftsprovenuets størrelse, indgår fonden nu
som fast beløbsmodtager i opregningen i § 6, stk.
2.
Udover omlægningen af overførslen af
afgiftsmidlerne og fordelingen heraf er der tale om redaktionelle
tilpasninger i lovteksten.
Til nr. 6
I bemyndigelsesloven er det fastsat, at Landbrugsraadet og de
repræsentative producent- og brancheorganisationer i enighed
udtaler sig om bestyrelsesmedlemmerne fra erhvervssiden til hver
bestyrelse.
Landbrugsraadet er imidlertid blevet nedlagt i forbindelse med
dannelsen af den nye erhvervsorganisation "Landbrug &
Fødevarer". Den nye erhvervsorganisation er resultatet af en
fusion mellem Landbrugsraadet, Danske Slagterier, Dansk
Svineproduktion, Dansk Landbrug (inklusiv Dansk Landbrugs Medier og
Dansk Landbrugsrådgivning) samt væsentlige dele af
Mejeriforeningens aktiviteter. Landbrug & Fødevarer
repræsenterer det samlede landbrug og
fødevareerhverv.
Med forslaget vil de bestemmelser i bemyndigelsesloven, hvor
Landbrugsraadet er nævnt, blive ajourført.
Med den nye erhvervsorganisation Landbrug &
Fødevarer, vil de repræsentative udtaleberettigede
producent- og brancheorganisationer på erhvervssiden
være følgende for de enkelte fonde:
Svineafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Landsforeningen Danske
Svineproducenter.
Mælkeafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen og Landsforeningen
af Danske Mælkeproducenter.
Kvægafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Kødbranchens
Fællesråd.
Fåreafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Dansk Fåreavl.
Fjerkræafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening, Det Danske Fjerkræråd
og Dansk Slagtefjerkræ.
Pelsdyrafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer og Dansk
Pelsdyravlerforening.
Hesteafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer, Dansk
Varmblod og Dansk Galop.
Frøafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening, Brancheudvalget for Frø,
Dansk Frøhandlerforening, Dansk Havefrøavlerforening
og Foreningen af Danske Havefrøgrossister.
Planteforædlingsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening, Brancheudvalget for Frø,
Dansk Frøhandlerforening, Dansk Havefrøavlerforening
og Foreningen af Danske Havefrøgrossister.
Kartoffelafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer,
Økologisk Landsforening og Dansk
Kartoffelproducentforening.
Sukkerroeafgiftsfonden: Landbrug & Fødevarer og
Danske Sukkerroedyrkere.
Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneribruget: Landbrug
& Fødevarer, Økologisk Landsforening og Dansk
Gartneri.
Promilleafgiftsfonden for landbrug: Landbrug &
Fødevarer og Økologisk Landsforening.
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget:
Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og
Dansk Gartneri.
Fonden for økologisk Landbrug: Landbrug &
Fødevarer og Økologisk Landsforening.
For de offentlige interessers vedkommende indebærer
forslaget ikke en ændring af de udtaleberettigede offentlige
organisationer. Organisationerne er således fortsat
Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd.
Lovforslaget ændrer ikke på den relative fordeling
af repræsentanterne fra erhvervssiden og offentlige
interesser i bestyrelserne, ligesom forslaget ikke tilsigter en
ændring i størrelsen af bestyrelserne.
Efter de gældende regler er det forudsat i
bemærkningerne, at ingen erhvervsorganisation eller
virksomhed hverken direkte eller indirekte må opnå en
repræsentation, der udgør mere end halvdelen af
producentinteressernes samlede repræsentation.
Som en konsekvens af erhvervets nye organisation skal det ved
bestyrelsessammensætningen fremover sikres, at en
organisation eller virksomhed hverken direkte eller indirekte
opnår en repræsentation svarende til halvdelen eller
mere af det samlede antal pladser i en bestyrelse. Landbrug &
Fødevarer repræsenterer tværgående
sektorinteresser. Mangfoldigheden og bredden i sammensætning
af bestyrelsen på erhvervssiden anses derfor for at
være sikret i kraft af Landbrug & Fødevarers
repræsentationsforhold.
De eksisterende fondsbestyrelser tilpasses om
nødvendigt i lyset af etableringen af Landbrug &
Fødevarer og sidder indtil udløbet af den
indeværende udpegningsperiode.
Til nr. 7
Det foreslås præciseret i loven, at fondene har
pligt til at oprette en selvstændig hjemmeside. Ved en
selvstændig hjemmeside forstås, at hver enkelt fond
skal have sit eget domænenavn. Ministerens bemyndigelse
omfatter hjemmel til at fastsætte regler om
offentliggørelse af budgetter, regnskaber,
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v.,
herunder på fondenes hjemmesider.
Det foreslås desuden, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at fondene evaluerer effekten af
foranstaltninger, de har ydet tilskud til. Reglerne herom vil blive
fastsat med udgangspunkt i Rigsrevisionens anbefalinger på
det statslige område, således som det eksempelvis
fremgår af Rigsrevisionens beretning nr. 14/2007 om effekten
af erhvervsfremmeindsatsen på innovations- og
iværksætterområdet. Effektevaluering vil
således ske ud fra en af fondene formuleret strategi med
opstillede effektmål. Effektevalueringen er en integreret del
af den tilskudsberettigede aktivitet og kan derfor finansieres af
fondsmidler.
De foreslåede bestemmelser har sammenhæng med
lovens eksisterende bemyndigelser, i medfør af hvilke der er
fastsat detaljerede regler om indhold af fondenes budgetter,
regnskaber samt om fondenes administration, jf.
bekendtgørelse nr. 762 af 10. juli 2008 om administration og
revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor
jordbrugs- og fiskeriområdet. Det fremgår af
bekendtgørelsen, at fondene anvender midler indenfor
rammerne af lovgivningen, herunder Det Europæiske
Fællesskabs statsstøtteregler. Det fremgår
desuden af bekendtgørelsen, at fondene er omfattet af
offentlighedsloven og forvaltningsloven, det vil sige bl.a. krav om
vejledning af ansøgere, aktindsigt, høring og
begrundelse af afgørelser. Det fremgår endeligt af
bekendtgørelsen, at tilskudsmodtagernes og fondenes
regnskaber skal gennemgås og attesteres af revisorer.
Fondenes afgørelser kan påklages til
FødevareErhverv. FødevareErhverv fører tilsyn
med fondenes virksomhed.
FødevareErhverv har som led i sit tilsyn en
løbende dialog med fondenes administratorer om forvaltningen
af fondene og vejleder i den forbindelse fondene om bl.a.
anvendelse af habilitetsregler. For at sikre gennemsigtighed i
forholdet mellem fondenes administratorer og fondenes bestyrelser
er det hensigten at fastsætte regler i
bekendtgørelsen, hvorefter administrator skal sikre, at
præmisserne for administrators eventuelle indstillinger til
bestyrelsen i tilskudssager klart fremgår af
indstillingerne.
Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås præciseret i loven, at fondene har
pligt til at oprette en selvstændig hjemmeside. Ved en
selvstændig hjemmeside forstås, at hver enkelt fond
skal have sit eget domænenavn. Ministerens bemyndigelse
omfatter hjemmel til at fastsætte regler om
offentliggørelse af budgetter, regnskaber,
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v.,
herunder på fondenes hjemmesider.
Det foreslås desuden, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at fondene evaluerer effekten af
foranstaltninger, de har ydet tilskud til. Reglerne herom vil blive
fastsat med udgangspunkt i Rigsrevisionens anbefalinger på
det statslige område, således som det eksempelvis
fremgår af Rigsrevisionens beretning nr. 14/2007 om effekten
af erhvervsfremmeindsatsen på innovations- og
iværksætterområdet. Effektevaluering vil
således ske ud fra en af fondene formuleret strategi med
opstillede effektmål. Effektevalueringen er en integreret del
af den tilskudsberettigede aktivitet og kan derfor finansieres af
fondsmidler.
De foreslåede bestemmelser har sammenhæng med
lovens eksisterende bemyndigelser, i medfør af hvilke der er
fastsat detaljerede regler om indhold af fondenes budgetter,
regnskaber samt om fondenes administration, jf.
bekendtgørelse nr. 762 af 10. juli 2008 om administration og
revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. indenfor
jordbrugs- og fiskeriområdet. Der henvises til
bemærkningerne ovenfor til § 1, nr. 7.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om administration af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger
for landbrugsvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af
28. april 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 366 af 24.
maj 2005, § 27 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 33 i lov
nr. 431 af 6. juni 2005, § 68 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
§ 3 i lov nr. 110 af 26. februar 2008 og § 41 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
| | 1. Lovens titel affattes således: |
Lov om administration af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger
for landbrugsvarer m.v. | | »Lov om administration af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger om ordninger under
Den Fælles Landbrugspolitik, finansieret af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget m.v.
(landbrugsstøtteloven)« |
§ 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til
at fastsætte de regler og iværksætte de
øvrige foranstaltninger, der er nødvendige for
anvendelse her i landet af Det Europæiske Fællesskab
(EF)'s forordninger om: 1) markedsordninger for
landbrugsvarer, 2) ordninger for landbrugsvarer omfattet
af EF-traktatens bilag II uden at være omfattet af en
markedsordning, 3) ordninger for varer, ved hvis
fremstilling der er anvendt landbrugsvarer, 4) oplysninger om indkomstforhold og
driftsøkonomiske forhold i landbruget og 5) foranstaltninger som følge af
anvendelsen af særlige omregningskurser inden for den
fælles landbrugspolitik. | | |
| | 2. I § 1 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler og iværksætte
foranstaltninger, der er nødvendige for anvendelse her i
landet af ordninger, som det i medfør af de forordninger,
der er nævnt i stk. 1, nr.1-3, er frivilligt for
medlemslandene at iværksætte.« |
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte bestemmelser om fravigelse af regler
i forordningerne i det omfang, disse indeholder adgang
hertil. | | Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. |
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om supplerende betingelser
for udbetaling af støttebeløb i henhold til de i stk.
1 nævnte forordninger samt regler om reduktion eller bortfald
af støtten ved manglende overholdelse af disse supplerende
betingelser. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om støttebetingelser
m.v. samt regler om reduktion eller bortfald af støtten ved
manglende overholdelse af disse støttebetingelser m.v. i
forbindelse med udnyttelsen her i landet af muligheder for
etablering af støtteordninger i henhold til de i stk. 1
nævnte forordninger. Stk. 5.
Landbrugsvarer i denne lov omfatter også frugt og
gartneriprodukter, ligesom landbruget også omfatter
frugtavlen og gartneribruget. Stk. 6. For
så vidt angår spørgsmål, som
henhører under andre ministres ressort, udøves
beføjelserne i henhold til denne lov af den
pågældende minister | | 3. I § 1, stk. 3 og 4, der bliver stk. 4 og 5, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1 og 2«. |
§ 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter et udvalg med den opgave at rådgive med
hensyn til stillingtagen til Det Europæiske Fællesskabs
landbrugspolitik samt med hensyn til tilrettelæggelse af
administrationen heraf. Udvalget består af 24 af ministeren
udnævnte medlemmer. | | |
Stk. 2. Til
udvalget udpeger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri 2, økonomi- og erhvervsministeren 1, Dansk Industri
2, Det Danske Handelskammer 2, Landbrugsraadet, Landboforeningerne
og Dansk Familielandbrug i fællesskab 7, Dansk
Erhvervsgartnerforening 4, Dansk Erhvervsfrugtavl 1,
Økologisk Landsforening og Øgruppen (Dansk
Økologileverandørforening) i fællesskab 1,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 1, Forbrugerrådet
1, Danmarks Naturfredningsforening 1 og Friluftsrådet 1
medlem. | | 4.§ 2, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.Til
udvalget udpeger ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri 2, økonomi- og erhvervsministeren 1, Dansk Industri
2, Dansk Erhverv 2, Landbrug & Fødevarer 7, Dansk
Gartneri 4, Brancheudvalget for Frugt og Grønt 1,
Økologisk Landsforening og Øgruppen (Dansk
Økologileverandørforening) i fællesskab 1,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 1, Forbrugerrådet
1, Danmarks Naturfredningsforening 1 og Friluftsrådet 1
medlem.« |
§ 6.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter
indstilling fra de i § 8, stk. 1, nævnte bestyrelser
fastsætte regler om betaling af afgifter af landbrugsvarer,
der fremstilles her i landet, og om betaling af de samme afgifter
af tilsvarende landbrugsvarer, der indføres her til landet,
samt om, i hvilket omfang sådanne afgifter skal refunderes
for landbrugsvarer, når disse indgår som materiale i
industrielt fremstillede varer. Afgifterne indgår i en
produktionsafgiftsfond for hver sektor, hvor opkrævning
finder sted. | | 5.§ 6, stk. 2 og 3, affattes således: |
Stk. 2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager fra
Skatteministeriet 83 procent af de midler, som indbetales til
statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midlerne mellem 1) Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, 2) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget og 3) Promilleafgiftsfonden for
landbrug. | | »Stk. 2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modtager fra
Skatteministeriet en andel af de midler, som indbetales til
statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan bestemme
fordelingen af midlerne mellem 1) Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, 2) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget, 3) Promilleafgiftsfonden for landbrug
og 4) Fonden for økologisk
landbrug. |
Stk. 3.
Ministeren kan bestemme, at de i stk. 2, nr. 1, nævnte midler
anvendes til miljøforbedrende initiativer på
jordbrugsområdet, sygdomsforebyggelse,
sygdomsbekæmpelse og til kontrol med produktion,
forarbejdning og afsætning af fødevarer. Ministeren
kan desuden bestemme, at en andel af de i stk. 2, nr. 1,
nævnte midler kan indgå i Fonden for økologisk
landbrug. Ministeren kan endvidere bestemme, at en del af de i stk.
2 nævnte midler anvendes til betaling af omkostningerne ved
kontrollen med overholdelsen af de i § 1 nævnte
forordninger. | | Stk. 3.
Ministeren kan bestemme, at den del af de midler, der er
nævnt i stk. 2, og som, jf. stk. 2, nr. 1, tilfalder
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, skal
anvendes til miljøforbedrende initiativer på
jordbrugsområdet, sygdomsforebyggelse,
sygdomsbekæmpelse og til kontrol med produktion,
forarbejdning og afsætning af fødevarer. Ministeren
kan endvidere bestemme, at en del af de midler, der er nævnt
i stk. 2 skal anvendes til betaling af omkostningerne ved
kontrollen med overholdelsen af de forordninger, som er nævnt
i § 1.« |
§ 8.
Produktions- og promilleafgiftsfondene samt Fonden for
økologisk landbrug ledes af hver sin bestyrelse, der udpeges
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Bestyrelserne udpeges for en periode på 4 år. Hver
bestyrelse sammensættes af såvel repræsentanter
for erhvervssiden som repræsentanter for offentlige
interesser. Fondenes vedtægter skal godkendes af
ministeren. | | |
Stk. 2. Til
bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene udtaler Landbrugsraadet
og repræsentative producent- og brancheorganisationer,
herunder økologiske producenter, sig i enighed om 2/3 af
hver bestyrelses medlemmer. Forbrugerrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie
Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd udtaler
sig i fællesskab om 1/3 af hver bestyrelses medlemmer. Stk. 3.
Bestyrelserne for Promilleafgiftsfonden for landbrug og
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
sammensættes af 6 repræsentanter for erhvervssiden og
af 5 repræsentanter for offentlige interesser.
Landbrugsraadet og repræsentative producent- og
brancheorganisationer, herunder økologiske producenter,
udtaler sig i enighed om hver bestyrelses medlemmer fra
erhvervssiden. Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd udtaler sig i fællesskab om de af hver
bestyrelses medlemmer, der repræsenterer de offentlige
interesser. Stk. 4. Til
bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug udtaler
Landbrugsraadet og repræsentative økologiske
producent- og brancheorganisationer sig i enighed om 2/3 af
bestyrelsens medlemmer. Forbrugerrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie
Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd udtaler
sig i fællesskab om 1/3 af bestyrelsens medlemmer. | | 6. I § 8, stk. 2, 3 og 4, ændres
"Landbrugsraadet" til: "Landbrug & Fødevarer". |
§ 9.
Budgetter og regnskaber for de enkelte fonde skal godkendes af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter
indstilling fra den pågældende bestyrelse. Ministeren
kan dog uden indstilling foretage ændringer i budgetterne for
de i § 6, stk. 2 og 3, nævnte fonde. Stk. 2.
Ministeren fastsætter de nærmere regler for fondene om
udarbejdelsen af budgetter og regnskaber samt om administration og
revision. Fondenes regnskaber skal revideres af statsautoriserede
eller registrerede revisorer. | | |
| | 7. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: »Stk. 3.
Hver fond opretter en selvstændig hjemmeside på
internettet. Ministeren fastsætter nærmere regler om
fondenes offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v. Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om fondenes
evaluering af effekten af de foranstaltninger, der er ydet tilskud
til, jf. § 7.« |
Stk. 3.
Ministeren fastsætter de nærmere regler for fondenes
ydelse af kompensation i forbindelse med dyre- eller
plantesygdomme. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 5. |
§ 22.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler, hvorefter visse afgørelser eller
dispositioner i henhold til de i § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 3,
omhandlede forordninger kan træffes af bestemte
brancheorganisationer eller af bestemte producentsammenslutninger.
Disse afgørelser kan indbringes for ministeren inden 4 uger,
efter at afgørelsen er meddelt klageren. Afgørelsen
skal indeholde oplysning om klageadgangen og om fristen herfor.
Ministeren kan ændre afgørelsen, uden at der
foreligger klage. | | 8. I § 22, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§ 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 3,«: »samt
stk. 2,«. |
| | § 2 I lov om fiskeri og fiskeopdræt, jf.
lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008, som
ændret ved § 47 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændring: |
§ 105.
Budgetter og regnskaber for de enkelte fonde skal godkendes af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter
indstilling fra den pågældende bestyrelse. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler for fondene om udarbejdelsen
af budgetter og regnskaber samt om administration og revision.
Fondenes regnskaber skal revideres af statsautoriserede eller
registrerede revisorer. | | 1. I § 105 indsættes efter stk. 2 som
nye stykker: |
| | »Stk. 3.
Hver fond opretter en selvstændig hjemmeside på
internettet. Ministeren fastsætter de nærmere regler om
fondenes offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt af
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v. Stk. 4.
Ministeren fastsætter de nærmere regler om fondenes
evaluering af effekten af de foranstaltninger, der er ydet tilskud
til, jf. § 103.« |
Stk. 3.
Ministeren fastsætter de nærmere regler for fondenes
ydelse af kompensation i forbindelse med fiskesygdomme. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 5. |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |