L 40 Forslag til lov om ændring af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v. og lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven).

(Bemyndigelse til indførelse af frivillige ordninger, ændret overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra Skatteministeriet til Fødevareministeriet som følge af aftalen om Grøn Vækst m.v.).

Af: Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2009

Fremsættelse: 08-10-2009

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

20091_l40_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2009)

Fødevareministeren (Eva Kjer Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer m.v. og lov om fiskeri og fiskeopdræt (Bemyndigelse til indførelse af frivillige ordninger, ændret overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra Skatteministeriet til Fødevareministeriet som følge af aftalen om Grøn Vækst m.v.)

(Lovforslag nr. L 40).

Lovforslaget indeholder forslag til ændringer på baggrund af den seneste gennemgang af EU's landbrugspolitik (Sundhedstjekket). Herudover er lovforslaget et led i den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om Grøn Vækst af 16. juni 2009.


I forbindelse med Sundhedstjekket er der vedtaget særlige EU-ordninger, som det er frivilligt for medlemslandene at gennemføre, og som kan indebære national medfinansiering. Formålet med ændringen af bemyndigelsesloven er blandt andet at give ministeren mulighed for at gennemføre sådanne ordninger.


Lovforslaget vil give ministeren mulighed for at fastsætte regler om anvendelse af op til 10 pct. af loftet for den samlede direkte landbrugsstøtte i Danmark. Denne bestemmelse er fastsat i artikel 68 i Rådets forordning (EF) Nr. 73/2009. Midlerne kan i henhold til bestemmelsen anvendes som særlig støtte til landbrugere til blandt andet særlige typer af landbrug, som er vigtige for beskyttelse af miljøet m.v. For Danmarks vedkommende vil der årligt kunne anvendes op til ca. 750 mio. kr. fra 2010. Det er herunder muligt at anvende uudnyttede midler under den direkte landbrugsstøtte. Dette beløb udgør i Danmark p.t. ca. 120 mio. kr. årligt.


Med Grøn Vækst aftalen er det besluttet at anvende uudnyttede midler under den direkte landbrugsstøtte, som ellers ville tilfalde EU, p.t. 1,6 pct. (svarende til ca. 120 mio. kr. årligt). For indeværende lægges der ikke op til at anvende andre muligheder under artikel 68, da dette ikke vurderes hensigtsmæssigt med den nuværende økonomiske situation i landbruget.


De uudnyttede midler fra den direkte landbrugsstøtte vil som led i Grøn Vækst aftalen blive anvendt til tilskud til økologisk jordbrug. Desuden er det p.t. hensigten at anvende dele af de uudnyttede midler f.eks. til støtte til energiafgrøder, pleje af græsarealer og lignende naturforbedrende foranstaltninger.


Det er endvidere en del af Grøn Vækst aftalen, at brugen af pesticider i landbruget skal nedbringes, og en betydelig andel af provenuet anvendes til finansiering af Grøn Vækst initiativer. Derfor foreslås reglerne for overførsel af pesticidafgiftsprovenuet til Fødevareministeriet ændret. Der overføres for fremtiden i alt 250 mio. kr. årligt til to promilleafgiftsfonde på jordbrugsområdet og Fonden for økologisk landbrug svarende til det beløb, der ville fremkomme ved en behandlingshyppighed på 1,7. Resten af beløbet, ca. 320 mio. kr. i 2010, overføres til Fødevareministeriet og Miljøministeriet til finansiering af Grøn Vækst initiativer.


Endelig ajourføres bemyndigelseslovens og fiskerilovens regler om de indstillingsberettigede producent- og brancheorganisationer m.v. samt ajourføring af reglerne for fondenes administration. Der indføres i loven en pligt til at oprette selvstændige hjemmesider for fondene, ligesom ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om fondenes effektevaluering af gennemførte foranstaltninger.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, anbefaler jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.