Betænkning afgivet af Det
Energipolitiske Udvalg den 8. december 2009
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Klima- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr.
3-6, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 6. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske
Udvalg.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima- og energiministeren
sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. EPU alm. del
- bilag 358, folketingsåret 2008-09. Den 8. oktober 2009
sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til klima- og
energiministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmålene i et samråd med udvalget den 3.
december 2009. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget
det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til klima- og
energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima- og
energiministeren stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale
Venstres medlemmer af udvalget kan støtte lovforslaget med
de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag,
herunder et ændringsforslag, der indebærer, at
Elsparefondens afløser får sit eget uafhængige
sekretariat. For udenforstående må det virke
mærkeligt, at det ikke var sikret fra starten, eller at det
ikke kom ind undervejs, da det viste sig, at et flertal af de
høringsberettigede parter lagde stor vægt på, at
Elsparefondens afløser skulle være uafhængig og
ikke et kontor eller en enhed i Klima- og Energiministeriet.
Derfor et par ord om det forudgående
forløb.
I efteråret 2008 blev den samlede energispareindsats
evalueret. Evalueringen viste, at de sparemål, der blev
aftalt i energispareaftalen fra juni 2005, ikke var blevet
nået, og præsenterede desuden en række
anbefalinger. På baggrund af disse anbefalinger var der
umiddelbart bred politisk enighed om at udvide indsatsen til
også at gælde varmebesparelser og energibesparelser i
industrien. Den enkle løsning på dette ville have
været at tilpasse loven om Elsparefonden, så
kompetencen blev udvidet. Dette skal naturligvis også ses i
lyset af det gode og solide arbejde, Elsparefonden har
udført gennem årene, herunder etableringen af et
velkendt »brand«.
Sådan gik det imidlertid ikke. Daværende klima- og
energiminister Connie Hedegaard spillede i stedet ud med et forslag
om at nedlægge Elsparefonden og flytte bevillingen til et
kontor i Energistyrelsen. Efter lange diskussioner blev dette
justeret til en enhed i Energistyrelsen med en selvstændig
bestyrelse.
Fra S's, SF's og RV's side har vi gennem hele forløbet,
der næsten har strakt sig over 1 år, kæmpet for
to ting: 1) at bevare en uafhængig enhed, der selv
træffer beslutning om, hvilke kvalifikationer det er
nødvendigt at råde over for at kunne gennemføre
en målrettet og kreativ indsats, der er målrettet alle aktører på markedet, og 2)
flere midler til fonden - i lyset af at opgaven er blevet
større.
De tre partier kan konstatere, at der desværre ikke
kommer flere midler i denne omgang. Det beklager vi. Til
gengæld er det nu langt om længe lykkedes at sikre, at
det ny energisparecenter selv beslutter, hvilke kompetencer det har
brug for. Det er ligeledes kommet til at fremgå af loven, at
centeret skal understøtte alle aktører på
markedet og ikke kun energiselskabernes indsats.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 1, 2 og 4-6 stillede ændringsforslag.
Såfremt det under nr. 2 stillede ændringsforslag ikke
vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for det under
nr. 3 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
det under nr. 10 foreslåede § 7, stk. 2, udgår »bortset
fra transport«.
[Udvidelse af
aktivitetsområdet for Center for Energibesparelser]
Af et mindretal
(EL):
2) Det
under nr. 10 foreslåede § 9, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt
sekretariat. Klima- og energiministeren kan træffe
bestemmelse om centerets driftsfællesskab med Klima- og
Energiministeriet. Omkostningerne til centerets administration
afholdes af centerets midler. Bestyrelsen kan bemyndige formanden
eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang.«
[Ændring af bestemmelse om
etablering m.v. af sekretariatet for Center for
Energibesparelser]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
3) Det
under nr. 10 foreslåede § 9, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Bestyrelsen betjenes af et sekretariat. Bestyrelsen ansætter
lederen af sekretariatet. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller
sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang.«
[Ændring af bestemmelse om
sekretariatsbetjeningen og ansættelse af lederen af
sekretariatet for Center for Energibesparelser]
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 20, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »myndighed«:
»end det nævnte Energiklagenævn«.
[Redaktionel tilføjelse]
Til § 2
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
1, stk. 2, nr. 2, ændres »nye produkter«
til: »energieffektive produkter«.
02. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5)
Fjernvarmetilslutning.«
[Præcisering af
tilskudsgrundlaget og udvidelse af tilskudsgrundlaget]
Til § 6
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
6) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan bestemme, at § 9, stk. 3-5 og 7, i lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, som indsat ved denne lovs
§ 1, nr. 10, træder i kraft før den 1. marts
2010.«
[Ikrafttræden af bestemmelser
om etablering af Center for Energibesparelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge § 7, stk. 2, i det fremsatte lovforslag
skal Center for Energibesparelser bidrage til fremme af
energibesparelser inden for alle former for energi og inden for
alle sektorer bortset fra transport.
Ændringsforslaget sikrer, at centeret også skal
bidrage til at fremme energibesparelser inden for
transportsektoren. Ændringsforslaget tilgodeser, at centeret
kan varetage sine opgaver vedrørende kampagner,
markedsintroduktion m.v. også inden for denne sektor, som har
væsentlig betydning for energiforbruget.
Til nr. 2
Af klima- og
energiministeren, tiltrådt af udvalget:
Ifølge § 9, stk. 5, i det fremsatte lovforslag
stiller klima- og energiministeren sekretariatsbistand til
rådighed for centerets bestyrelse og bestyrelsesformand,
ligesom ministeren ansætter en leder af sekretariatet efter
indstilling fra bestyrelsesformanden. Det fremgår af
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at
sekretariatet vil blive etableret i tilknytning til
Energistyrelsen.
Det fremgår af ændringsforslagets 1. pkt., at
bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt
sekretariat. Det følger heraf bl.a., at bestyrelsen
ansætter sekretariatslederen og sekretariatets øvrige
medarbejdere. Ændringsforslaget svarer til § 2, stk. 3,
i lov nr. 1209 af 27. december 1996 om Elsparefonden, som
ophæves ved lovforslagets § 5.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at
centeret og dets sekretariat bliver organiseret ligesom
Elsparefonden som en uafhængig enhed uden tilknytning til
Energistyrelsen.
Ændringsforslagets 2. pkt., hvorefter klima- og
energiministeren kan træffe bestemmelse om centerets
driftsfællesskab med Klima- og Energiministeriet, og 3. pkt.,
hvorefter omkostningerne til centerets administration afholdes af
centerets midler, svarer ligeledes til § 2, stk. 3, i lov om
Elsparefonden.
Forslagets 4. pkt. svarer til 3. pkt. i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører 1. og 2. pkt.
Sekretariatet placeres i Klima- og Energiministeriet, jf. 1.
pkt., og medarbejderne ansættes i Klima- og Energiministeriet
med tjeneste i Energistyrelsen. Sekretariatets ansatte vil i deres
funktioner for centeret stå under bestyrelsens og formandens
instruktion. Bestyrelsen og sekretariatschefen fastlægger,
hvilke kompetencer der er brug for i sekretariatet.
Ansættelse af medarbejdere i sekretariatet vil blive
varetaget af sekretariatschefen i samarbejde med Energistyrelsens
personaleenhed.
Ændringen til 2. pkt. betyder, at det alene er
bestyrelsen, der ansætter lederen af sekretariatet.
Formålet med ændringsforslaget er at præcisere
bestyrelsens rolle og ansvar.
Til nr. 4
Der er tale om en redaktionel tilføjelse til § 20,
stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12,
hvorved det præciseres, at de i 1. pkt. nævnte
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer en præcisering
af og udvidelse af tilskudsgrundlaget i § 1 i lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser.
Ændringsforslaget tilvejebringer det nødvendige
administrative grundlag for udmøntning af puljen til
skrotning af oliefyr, der er et led i finanslovsaftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti. Forslag til finanslov 2010
indebærer således bl.a., at der vil kunne ydes tilskud
til skrotning af ineffektive oliefyr i boliger og erstatning af
disse med mere effektive opvarmningssystemer, hvor der for hver
varmeenhed, der leveres til opvarmning af boligerne, kun anvendes
0,8 brændselsenheder eller tilslutning til fjernvarme.
Ændringsforslaget præciserer, at der vil kunne
ydes tilskud til anlæg, der generelt har en vis forventet
energieffektivitet. Ændringsforslaget indebærer
herudover en udvidelse af tilskudsgrundlaget, således at der
vil kunne ydes tilskud til tilslutning til fjernvarmesystemet, hvor
dette er muligt, samt tilskud til selve
fjernvarmeanlægget.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget bemyndiges klima- og
energiministeren til at lade de foreslåede § 9, stk. 3-5
og 7, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget træde
i kraft på et tidligere tidspunkt end den 1. marts 2010, hvor
de øvrige bestemmelser om Center for Energibesparelser
foreslås at træde i kraft. Det er hensigten, at der vil
blive udstedt en ikrafttrædelsesbekendtgørelse snarest
efter lovforslagets stadfæstelse.
De nævnte bestemmelser har betydning for oprettelsen og
organiseringen af Center for Energibesparelser. § 9, stk. 3,
omhandler således udpegningen og sammensætningen af
centerets bestyrelse, mens stk. 4 giver hjemmel til at
fastsætte honorarer til formanden og bestyrelsesmedlemmerne.
Stk. 5 vedrører sekretariatsbistanden til centerets formand
og bestyrelse, herunder ansættelsen af en leder af
sekretariatet. Endelig fastsætter klima- og energiministeren
ifølge stk. 7 en forretningsorden for centeret.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at
centerets bestyrelse og sekretariat vil kunne varetage deres
opgaver snarest muligt efter lovens ikrafttræden den 1. marts
2010. Ændringsforslaget skaber således hjemmel til, at
ministeren før denne dato kan udpege formanden og
medlemmerne af bestyrelsen som nævnt i § 9, stk. 3. Med
forslaget om, at § 9, stk. 5, sættes i kraft før
den 1. marts 2010, sigtes især til, at procedurerne for
ansættelsen af sekretariatschefen kan påbegyndes forud
for denne dato. Tillige kan ministeren i denne periode træffe
andre fornødne dispositioner, såsom afgørelse
af spørgsmål om honorarer og fastsættelse af en
forretningsorden for centeret.
Eyvind Vesselbo V
Jens Kirk V fmd.
Lars Christian Lilleholt V
Kristian Pihl Lorentzen V Henrik Høegh V
Ellen Trane Nørby V Per Dalgaard DF
Tina Petersen DF Per Ørum Jørgensen KF
Kirsten Brosbøl S Ole Vagn Christensen S
Kim Mortensen S Ole Hækkerup S
Anne Grete Holmsgaard SF Ida Auken SF
Margrethe Vestager RV nfmd.
Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 4
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra klima- og energiministeren |
2 | 1. udkast til betænkning |
3 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 2. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
7 | Klima- og energiministerens talepapir til
brug for besvarelse af samrådsspm. A-F |
8 | Ændringsforslag fra klima- og
energiministeren |
9 | 3. udkast til betænkning |
10 | Konsekvensrettelse af bemærkningerne
til ændringsforslag nr. 6, fra klima- og
energiministeren |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at Center for Energibesparelser
skal bidrage til fremme af energibesparelser også inden for
transportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at Center for Energibesparelser
organiseres uden for Energistyrelsen på samme måde som
Elsparefonden, til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om at bekræfte, at ministeren
under 1. behandling sagde, at det er præciseret i loven og i
bemærkningerne, at »det skal være et
uafhængigt center«, til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at forklare, hvordan begrebet
»et uafhængigt center« harmonerer med, at det er
ministeren, der ansætter sekretariatslederen og stiller
sekretariatsbistand til rådighed, at sekretariatets
medarbejdere »primært« vil skulle arbejde for
centeret, men også for Energistyrelsen, og at centeret
etableres i tilknytning til Energistyrelsen, til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at bekræfte, at det med den
udformning, lovforslaget har, er muligt at placere en lang
række myndighedsopgaver hos det ny center, dvs. opgaver, som
ministeriet ellers skulle have budgetteret med selv at løse,
og som ministeren ikke kan pålægge den nuværende
Elsparefond at udføre, til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om en udtømmende liste over,
hvilke myndighedsopgaver ministeren kan overføre til det ny
center, og en vurdering af, hvor stor en del af sekretariatets
medarbejdere det vil lægge beslag på i de
tilfælde, hvor en minister udnytter denne mulighed fuldt ud,
til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om forhandlingen med
finansministeren om finansieringen af den forventede omkostning
på 3-5 mio. kr. til informationsvirksomhed om EU's ny
energimærke har betydet, at der er tilført ekstra
midler, eller om det er tanken, at Center for Energibesparelser
skal stå for finansieringen, til klima- og energiministeren,
og ministerens svar herpå |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
4
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm., om ministeren er
indstillet på, at Center for Energibesparelser bliver et
reelt uafhængigt center, til klima- og energiministeren |
B | Samrådsspm., om der findes en
»profil« for, hvem der skal sidde i bestyrelsen, til
klima- og energiministeren |
C | Samrådsspm., om ministeren er
indstillet på, at bestyrelsen skal have mulighed for at
mødes med partierne bag energiaftalerne fra 2005-2008 med
regelmæssige mellemrum, til klima- og energiministeren |
D | Samrådsspm. om at redegøre
for ministerens ambitioner på energispareområdet,
særlig med henblik på de opgaver, som Center for
Energibesparelser skal løse, til klima- og
energiministeren |
E | Samrådsspm. om at redegøre
for ministerens forventninger til Center for Energibesparelsers
opgaveløsning, i lyset af at bevillingen er den samme,
uagtet at opgavens omfang er markant forstørret, til klima-
og energiministeren |
F | Samrådsspm. om at redegøre
for Center for Energibesparelsers forhold til ministeren, herunder
om centrets medarbejdere både skal arbejde for centeret og
for Energistyrelsen, til klima- og energiministeren |