Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 24. februar 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til lovforslaget.
Fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr.
1-17. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 18.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og fødevareministeren
sendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, FLF alm. del - bilag 342. Den 8.
oktober og den 12. november 2009 sendte fødevareministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
En række ændringsforslag blev den 14. december
2009 sendt i høring hos den kreds, som havde fået
sendt et udkast til lovforslaget i
høring. Fødevareministeren sendte den 1. februar
2010 de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Udvalget holdt den 10. februar 2010 i samarbejde med
Teknologirådet en offentlig høring over lovforslaget
med henblik på at belyse lovforslagets konsekvenser.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Advokatfirmaet Lov & Landbrug,
Hanne Blok-Pedersen, København N,
Dansk Gartneri,
Økologisk Landsforening og
Aage V. Jensen Naturfond.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget med undtagelse af en, som
forventes kommenteret inden 2. behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
fødevareministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmålet i et samråd med udvalget
den 24. februar 2010. Ministeren har i forlængelse af
samrådet overgivet udvalget det talepapir, der lå til
grund for ministerens besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 44 spørgsmål til
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret med undtagelse af 3 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det under nr. 18
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S) vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (SF)
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme
hverken for eller imod de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 18
stillede ændringsforslag.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget finder, at
lovforslaget er meget omfattende, og at det stadig er uklart,
hvilke konsekvenser lovforslaget vil få for
landområderne. Med ophævelse af bopælspligten og
mulighed for kapitaltilførsel udefra er der åbnet op
for omfattende ændringer i landdistrikterne. Der er
åbnet for meget større landbrugsvirksomheder, og da
landet ikke bliver større af den grund, må andre
mindre virksomheder forsvinde. Det Radikale Venstre vil gerne se en
udvikling, hvor yderområderne styrkes i deres mangfoldighed,
men lovforslaget vil sandsynligvis medvirke til det modsatte -
nemlig en større koncentration af landbrugsjorden på
færre hænder.
Fødevareudvalget har afholdt en offentlig høring
og et åbent samråd om lovforslaget. Men tilbage
står stadig en hel del ubesvarede spørgsmål om
lovforslagets konsekvenser, som udelukkende er begrundet med det
argument, at landbruget skal have bedre konkurrencevilkår og
bedre mulighed for vækst.
Det Radikale Venstre mener, at vi burde have de fulde
konsekvenser belyst. For os er det, at landbruget skal have bedre
konkurrencevilkår og bedre vækstvilkår, ikke en
tilstrækkelig grund til et så omfattende lovforslag,
der har uklare konsekvenser for det omgivende samfund. Som det er
nu, bliver lovforslaget hastet igennem på alt for kort tid
uden tilstrækkeligt tilbundsgående
undersøgelser.
Fødevareministeren har ved samrådet i udvalget
den 24. februar 2010 tilkendegivet, at hvis der skulle vise sig
uhensigtsmæssige konsekvenser, vil ministeren se på
loven igen for at ændre den. Det løfte ser vi frem til
bliver holdt. Det Radikale Venstre er skeptisk over for
lovforslaget og stemmer derfor imod.
Et fjerde mindretal i udvalget
(EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
1) I
undertitlen udgår »,
herunder ophævelse af reglerne om
fortrinsstilling«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 15 og 16]
Til § 1
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:
»Tilsvarende gælder for en person, der ejer en
femtedel eller derover af kapitalen i et selskab efter lovens
§ 21, nr. 3, jf. § 16, stk. 2, hvis den
pågældende som ankermand skal opfylde betingelserne for
personlig erhvervelse af ejendommen.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 15 og 16]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6, stk. 1, nr. 3, der bliver nr. 4, udgår
»fritliggende«.«
[Lempelse af reglerne om
ophævelse af landbrugspligt ved supplering]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
4) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 8 ændres i
stk. 1, 1. pkt., og i stk. 5 »§ 12, §§ 14-16
og §« til: »§§ 12-16 og«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
5) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 12 indsættes
efter »pligten til fast bopæl i § 8«:
», jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
6) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 12 indsættes
som stk.2
og 3:
»Stk. 2. Er
erhververen og dennes børn under 18 år i forvejen ejer
eller medejer af en eller flere landbrugsejendomme, kan den
pågældende erhverve adkomst på yderligere en
landbrugsejendom i landzone, hvis reglerne om fortrinsstilling til
suppleringsjord, jf. §§ 31-33, er opfyldt, når
erhververen og dennes børn under 18 år efter
erhvervelsen tilsammen vil være ejer eller medejer af et
areal på mere end 150 ha.
Stk. 3. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de
fradragsarealer, der er anført i § 10, stk.
5.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 16]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
7) Nr.15 affattes således:
»15. § 13 affattes således:
Ȥ 13. En
landbrugsbedrift, der består af flere landbrugsejendomme i
landzone, kan helt eller delvis erhverves af en person, der ikke i
forvejen er ejer eller medejer af en landbrugsejendom, hvis
1) overdrageren har
haft lovlig adkomst på alle landbrugsejendomme inden for
bedriften og
2) erhververen
inden 6 måneder efter erhvervelsen opfylder pligten til fast
bopæl, jf. § 8.«
[Opretholdelse af reglerne om
erhvervelse af en samlet bedrift]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
8) I
den under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 16, stk. 2,
indsættes efter »12,«: »13,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
9) I
den under nr. 19 foreslåede
affattelse af § 17 ændres i
stk. 1 og 2
»§ 12 og §§ 14-16« til:
»§§ 12-16«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
10) I
den under nr. 21 foreslåede
affattelse af § 20 affattes stk. 1, nr. 2, således:
»2) opfylde
betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen, jf.
§§ 12-15 og 17.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
11) I
den under nr. 24 foreslåede
affattelse af § 27 affattes stk. 1, 2. pkt., således:
»Tilsvarende gælder for et fællesskab af
personer, der opfylder betingelserne i § 16, stk. 2, eller et
selskab, der opfylder betingelserne i § 20, stk. 1 eller 2,
eller et selskab, der har lovlig adkomst på en eller flere
landbrugsejendomme med tilladelse efter § 21, nr.
3.«
[Konsekvensændring som
følge af de lempede erhvervelsesregler]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
12) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 29 indsættes
i stk. 1 efter »praktiserende
landinspektør,«: »jf. dog stk. 2,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 13]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
13) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 29 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Når
erhververen og dennes børn under 18 år ved køb
af suppleringsjord tilsammen vil være ejer eller medejer af
et areal på mere end 150 ha, gælder reglerne om
fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§
31-33.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 15]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
14) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 29 indsættes
i stk. 2, der bliver stk. 3, efter
»stk. 1«: »og 2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 13]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
15)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
»02. I §
31, stk. 1 og 2, ændres
»100 ha« til: »150 ha«.
03. I
§ 31 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Der kan
højst opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne
til den erhvervede landbrugsejendom eller af det erhvervede
areal.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
04. § 31,
stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i
§ 10, stk. 5, anførte fradragsarealer.«
05. § 32,
stk. 2, nr. 2 og 3, affattes
således:
»2) opfylde
de krav til en jordbrugsuddannelse, der fastsættes af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
3) være
villig til at betale den aftalte handelspris for jorden, medmindre
den afviger væsentligt fra markedsprisen, og«
06. I
§ 32, stk. 4, ændres
»§ 12, stk. 5,« til: »§ 10, stk.
5,«.
07. § 33,
stk. 1, affattes således:
»Bestemmelserne om
fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder
ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en
hovedejendom, jf. stk. 4, der ved supplering ikke overstiger 150 ha
bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis en ejer af
en landbrugsejendom efter den 1. november 2006 har suppleret
ejendommen efter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt.,
skal der ved arealgrænsen på 150 ha tillige medregnes
landbrugspligtige arealer, som den pågældende
efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende fortsat er ejer eller medejer af.«
[Opretholdelse og justering af
reglerne om fortrinsstilling]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
16) Nr.27 udgår.
[Opretholdelse af reglerne om
fortrinsstilling til suppleringsjord]
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
17) I
den under nr. 32 foreslåede
affattelse af § 50, stk. 1, nr. 1
og 2, ændres i nr.1 »§ 12, §§
14-16« til: »§§ 12-16«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 2
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV
og EL):
18)
Datoen »1. april 2010« ændres til: »1.
april 2011«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden med henblik på at få
undersøgt lovforslagets konsekvenser
tilbundsgående]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at
reglerne om fortrinsstilling fortsat skal være
gældende, jf. bemærkningerne til nr. 16.
Personer, der opfylder betingelserne for at erhverve en
landbrugsejendom i sameje efter lovens § 16, kan også
få en tilladelse efter lovens § 21 til at erhverve
ejendommen i selskabsform. Med den foreslåede bestemmelse i
nr. 2 præciseres det, at den person, der som ankermand efter
lovens § 16 skal opfylde lovens erhvervelsesregler, også
betragtes som medejer af den selskabsejede ejendom i relation til
vurderingen af, om reglerne om fortrinsstilling skal finde
anvendelse. Reglen sikrer, at bestemmelsen om medejerskab
gælder parallelt i både § 20- og §
21-selskaber.
Til nr. 3
Efter de gældende regler kan fritliggende parceller i
landzone med helårs- eller fritidsboliger suppleres op til
under 2 ha, hvis parcellen efter suppleringen udgør en
sammenhængende lod. Ved fritliggende forstås i denne
sammenhæng, at der ikke ligger andre beboelsesbygninger inden
for en afstand på 100 m fra beboelsen på den
pågældende ejendom.
Hvis parcellen ikke er fritliggende, kan den suppleres op til
et samlet areal på højst 5.000 m2.
Med forslaget lægges der op til en forenkling af
reglerne, idet det foreslås at give mulighed for, at alle
parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger kan
suppleres op til 2 ha uden landbrugspligt.
Reglen gælder som nævnt kun parceller i landzone.
Parceller i byzone og sommerhusområder er således ikke
omfattet af denne regel.
Til nr. 4, 8, 9, 10 og
17
Ændringsforslagene er en konsekvens af, at lovens §
13 vedrørende mulighederne for erhvervelse af en bedrift
ikke ophæves, jf. bemærkninger til nr. 7.
Til nr. 5, 6 og 12-16
Med de foreslåede ændringer lægges der op
til, at reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord fortsat
skal være gældende, dog med visse justeringer.
Grænsen for, hvornår det skal undersøges,
om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling,
foreslås hævet fra 100 ha til 150 ha. Det er
således først, når en person ved erhvervelse af
yderligere landbrugsejendomme eller ved køb af
suppleringsjord vil blive ejer eller medejer af mere end 150 ha, at
der kan være tale om fortrinsstilling. Baggrunden for dette
forslag er at give landmænd større mulighed for
strukturudvikling uden at skulle afgive jord i forbindelse med
fortrinsstilling.
Samtidig foreslås grænsen for supplering af en
hovedejendom hævet fra 125 ha til 150 ha. Med forslaget vil
en landmand således altid kunne supplere sin hovedejendom,
typisk bopælsejendommen, op til 150 ha, uden at naboer kan
gøre fortrinsstilling gældende. Dette gælder som
hidtil uanset arealet af de øvrige ejendomme, som
vedkommende ejer.
Det foreslås endvidere, at der højst kan
opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den
erhvervede ejendom eller til det erhvervede areal. Ved denne
opgørelse medregnes, ligesom ved grænsen på 150
ha, ikke fradragsarealer (f.eks. fredskovsarealer og arealer helt
uden jordbrugsmæssig værdi).
Den nabolandmand, der gør fortrinsstilling
gældende, kan som hidtil kun gøre fortrinsstilling
gældende op til arealgrænsen på 70 ha.
Vedkommende skal endvidere som hidtil være ejer eller medejer
af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal er på mindst
30 ha, eller som har et arbejdsbehov på mindst 900 timer
årligt, og selv drive sin eller sine
landbrugsejendomme.
Selv om uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel
foreslås ophævet, foreslås det, at der fortsat
skal gælde et uddannelseskrav for de naboer, der
ønsker at gøre fortrinsstilling gældende. Dette
uddannelseskrav skal i princippet svare til det hidtidige
uddannelseskrav ved erhvervelse af ejendomme over 30 ha.
Det foreslås desuden, at det præciseres, at den
landmand, der ønsker at gøre fortrinsstilling
gældende, skal være villig til at betale den aftalte
handelspris for jorden. Det vil dog stadig være aktuelt, at
jordbrugskommissionen i visse situationer skal vurdere, hvad prisen
skal være. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis
den primære erhverver har erhvervet en hel ejendom med
bygninger og der skal fastsættes en pris på en del af
arealet, eller hvis der inden for ejendommen er tale om arealer af
meget forskellig bonitet.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler,
hvorefter der ikke kan klages over jordbrugskommissionernes
prisfastsættelse, således at dette ikke vil
forlænge sagsbehandlingstiden.
Det bemærkes i øvrigt, at de deklarationer om
hvilende fortrinsstilling, der er tinglyst i medfør af den
tidligere landbrugslov fra 1999, kan aflyses. Der er således
ikke med de foreslåede lempelser i erhvervelsesreglerne, med
hensyn til hvor mange landbrugsejendomme den enkelte landmand
må eje, behov for at opretholde disse deklarationer.
Til nr. 7
Når reglerne om fortrinsstilling opretholdes, vil der
fortsat være behov for de særlige regler i § 13,
hvorefter en person kan erhverve en samlet bedrift, uden at det
skal undersøges, om der er naboer, der ønsker
fortrinsstilling.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen om erhvervelse af
en bedrift opretholdes. Som konsekvens af at det foreslås, at
kravene om alder, uddannelse og egen drift ved erhvervelse i fri
handel bortfalder, foreslås det, at disse krav heller ikke
skal gælde ved erhvervelse af en samlet bedrift.
Samtidig præciseres det i lovteksten, at reglerne
også gælder i situationer, hvor der erhverves en del af
en landbrugsbedrift.
Til nr. 11
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at lovforslaget
oprindelig ikke har medtaget muligheden for samejers forpagtning af
hele landbrugsejendomme. Endvidere er de selskaber, som har
fået en tilladelse efter lovens § 21, nr. 3, også
medtaget i § 27.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udskydes lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt med 1 år for at få den
nødvendige tid til at undersøge konsekvenserne af
lovforslaget, især med hensyn til lempelserne af reglerne om
selskabers erhvervelse af landbrugsejendomme.
Fødevareministeren skal ivæksætte og få
gennemført det nødvendige analysearbejde og på
den baggrund fremsætte forslag om relevante tilpasninger af
loven inden dennes ikrafttræden.
Torsten Schack Pedersen
V nfmd. Karsten Lauritzen V
Flemming Møller V Jens Kirk V Eyvind Vesselbo
V René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF
Anita Christensen DF Tage Leegaard KF
Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S Vibeke
Grave S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg SF
Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 39
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra fødevareministeren |
2 | Henvendelse af 28/10-09 fra Hanne
Blok-Pedersen, København N |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Høringssvar fra
jordbrugskommissionerne, fra fødevareministeren |
5 | Henvendelse af 10/11-09 fra Aage V. Jensen
Naturfond |
6 | Henvendelse af 19/11-09 fra Dansk
Gartneri |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Henvendelse af 2/12-09 fra Aage V. Jensen
Naturfond |
9 | Ændringsforslag fra
fødevareministeren |
10 | Ændringsforslag fra
fødevareministeren |
11 | Kopi af brev fra udvalgets formand til
fødevareministeren om høring over
ændringsforslag |
12 | Meddelelse om udvalgets offentlige
høring om lovforslaget den 10/2-10 |
13 | Høringssvar og høringsnotat
samt revideret ændringsforslag vedrørende
fortrinsstilling, fra fødevareministeren |
14 | Program for udvalgets offentlige
høring om lovforslaget den 10/2-10, fra
Teknologirådet |
15 | Høringsmappe til udvalgets
offentlige høring om lovforslaget den 10/2-10, fra
Teknologirådet |
16 | 2. udkast til betænkning |
17 | Henvendelse af 9/2-10 fra Advokatfirmaet
Lov & Landbrug |
18 | Ændring til ændringsforslagene
nr. 2, 7 og 13, fra fødevareministeren |
19 | Henvendelse af 19/2-10 fra Aage V. Jensen
Naturfond |
20 | 3. udkast til betænkning |
21 | Henvendelse af 24/2-10 fra
Økologisk Landsforening |
22 | Fødevareministerens talepapir fra
samrådet den 24/2-10 |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 39
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen, København N, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt det er muligt at
tilpasse reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord
således, at den nabo, der ønsker fortrinsstilling, kan
gøre fortrinsstillingen gældende til den første
udbudspris, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/11-09 fra Aage V. Jensen Naturfond, herunder artiklen
»Ejerskabet til fremtidens Danmark« lagt på
information.dk den 26. juli 2007, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om oversendelse af
evalueringsrapporten om fortrinsstilling, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om konsekvenserne af forslaget om
selskabers ret til erhvervelse af landbrugsejendomme, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om størrelsen af bedrifter som
følge af lovforslaget, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om konsekvenserne af at ophæve
uddannelseskravet for ejere og forpagtere af landbrugsejendomme,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvordan bemyndigelsen til at
fastsætte bestemmelser om uddannelseskrav vil blive
udmøntet, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om nedsættelse af en
arbejdsgruppe, der skal analysere konsekvenserne af forslaget om
selskabers ret til erhvervelse af landbrugsejendomme m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om konsekvenserne af forslaget om at
indføre en upersonlig bopælspligt, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om reglerne om beboelse af andre
ejendomme på landejendommen end den, som den upersonlige
bopælspligt vedrører, til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om sikring af, at
primærerhverver altid kan få 60 pct. af det erhvervede
areal, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om ændringsforslag, der
indebærer, at ejendomsforholdene hos primærkøber
og fortrinsstillede på annonceringstidspunktet skal
være gældende for afgørelse af
fortrinstillingen, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om maksimal sagsbehandlingstid
på 14 dage i sager om prisfastsættelse af jord, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om genoprettelsestilladelser til
landbrug med landbrugspligt m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om status for de arealer, der
frigøres ved etablering af jordløs husdyrproduktion
m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/11-09 fra Dansk Gartneri, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke blot
går hele vejen og opretter agroindustrielle zoner i lighed
med industriområder, såfremt regeringen ønsker
jordløse landbrug, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om lovforslagets
miljømæssige konsekvenser, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om den forventede udvikling i
jordpriserne som følge af lovforslaget, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvor stor en del af den danske
landbrugsjord der forventes ejet af udlændinge om 10-20
år, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om oversendelse af den indgåede
aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om fortrinsstilling,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm., om det er muligt at tilpasse
reglerne om fortrinsstilling m.v., til fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm., om ministerens holdning til at
gøre fortrinsstillingen til en egentlig forkøbsret,
til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om den mindste ejerandel, der skal
til, for at være landmanden i et selskab, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om at inddrage
Fødevareudvalget, når arbejdet med udformning af
uddannelseskravene tager form, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om en mere uddybende
redegørelse for begrebet bestemmende indflydelse, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvilke overvejelser der lå
til grund forud for indførelsen af reglerne om
begrænsningen af de øvrige investorer i 1999, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm., om formålet med
ophævelsen af bopælspligten er at give selskaber bedre
muligheder for at overtage landbrugsejendomme, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om indførelse af regler om en
maksimal sagsbehandlingstid på 14 dage for behandling af
klager over jordbrugskommissionens afgørelse m.v., til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om ændringsforslag om at lade
ordet »fritliggende« udgå i § 6, stk. 1, nr.
3, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/12-09 fra Aage V. Jensen Naturfond, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om høring over
ændringsforslaget vedrørende reglerne om
fortrinsstilling, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
34 | Spm., om de eksisterende krav til dyrkning
af jorden også vil gælde de selskaber, som i fremtiden
kommer til at kunne erhverve landbrugsbedrifter, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/2-10 fra Advokatfirmaet Lov & Landbrug, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om den årlige procentdel af
landbrugsbedrifter, der ophører produktionen, gennem de
sidste 10 år, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
37 | Spm. om handelen med landbrugsjord
på verdensplan, og hvilken pris der handles til, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvor grænsen for
stordriftsfordelene i landbrugsproduktionen går - opgjort
på areal, antal dyreenheder og omsætning, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om konsekvenserne af at åbne op
for fremmed kapitaltilførsel til dansk landbrug, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om eventuelle konsekvenser, ved at
forslagets ikrafttrædelsestidspunkt udskydes til efter den 1.
april 2010, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-10 fra Aage V. Jensen Naturfond, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/2-10 fra Økologisk Landsforening, til
fødevareministeren |
43 | Spm., om der findes dansk lovgivning,
EU-lovgivning eller anden lovgivning, der tager højde for de
juridiske og kontraktlige problemer, som kan opstå mellem
udenlandske investorer og danske landmænd, der sælger
eller bortforpagter deres jord til udenlandske investorer, til
fødevareministeren |
44 | Spm. om en redegørelse for
betingelserne for erhvervelse af landbrugsjord i Holland, Tyskland
og Frankrig, til fødevareministeren |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
39
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om konsekvenser af
adgangen for tilførsel af udenlandsk kapital til dansk
landbrug, til fødevareministeren |