Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 9. december 2009
1. Ændringsforslag
Fødevareministeren har stillet 1 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og fødevareministeren
sendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, FLF alm. del - bilag 349. Den 8.
oktober 2009 sendte fødevareministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Friedrich Hindrichsen, Tønder,
og Landbrug & Fødevarer.
Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Udvalgets spørgsmål og fødevareministerens
svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
dette forslag medfører en etablering af yderligere 140.000
ha efterafgrøder, iværksættelse af
dyrkningsrelaterede tiltag med henblik på at mindske
kvælstofudledningen og valgmulighed mellem udlægning af
efterafgrøder og iværksættelse af pilotprojekt
vedrørende anvendelse af mellemafgrøder som
alternativ til efterafgrøder. For Dansk Folkeparti er det
meget vigtigt, at denne lovgivning på sigt kan være
smidig, innovativ og nytænkende.
Ministeren foreslår, at der etableres hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte ordninger om alternative virkemidler
til opfyldelse af det individuelle krav om etablering af
efterafgrøder.
Dansk Folkeparti mener på den baggrund, at den enkelte
landmand hermed har mulighed for at investere i andre tiltag, som
vil være til glæde for vandmiljøet - eksempelvis
rodzoneanlæg. Netop dette mener Dansk Folkeparti giver
mulighed for, at landbruget har mulighed for fortsat
vækst.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er et af de lovgivningsmæssige tiltag til
gennemførelse af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om
Grøn Vækst. Partiernes krav blev under forhandlingerne
afvist, og regeringen valgte at indgå en smal aftale med
Dansk Folkeparti. S, SF, RV og EL havde gerne set en mere
ambitiøs og bred aftale, når det gælder hensynet
til beskyttelse af natur, miljø og beskæftigelse i
landdistrikterne. Af den grund vil partierne stemme hverken for
eller imod lovforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af fødevareministeren, tiltrådt af
et flertal (V, DF og KF):
1)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
18 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om særlige ordninger, som den enkelte
virksomhed kan vælge som alternativ til udlægning af
efterafgrøder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«
[Metodefrihed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte ordninger om alternative virkemidler
til opfyldelse af det individuelle krav om etablering af
efterafgrøder.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at iværksætte
særlige ordninger, hvor den enkelte virksomhed vil kunne
vælge at anvende alternativer, som kan modsvare den effekt,
der opnås ved udlægning af efterafgrøder efter
loven. Dermed gives jordbrugsvirksomhederne størst mulig
fleksibilitet ved tilrettelæggelse af driften.
Som eksempler på sådanne alternativer kan
nævnes handel med efterafgrøder inden for samme
delvandopland, udtagning af landbrugsjorder, etablering af
vedvarende energiafgrøder, gylleseparering med
afbrænding af fiberfraktion og etablering af
minivådområder.
Inden iværksættelse af sådanne alternativer
forudsættes det, at der er tilstrækkelig viden om
miljøeffekten af det enkelte alternativ. De nærmere
regler for deltagelse i ordningerne vil blive fastsat på
bekendtgørelsesniveau.
Såfremt der på et senere tidspunkt opnås
tilstrækkelig viden om miljøeffekt af andre end de
nævnte alternativer, vil der med den foreslåede
bemyndigelse på tilsvarende vis kunne fastsættes
ordninger vedrørende disse.
Torsten Schack Pedersen
V nfmd. Tina Nedergaard V
Henrik Høegh V Jens Kirk V Eyvind Vesselbo V
René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF
Jørn Dohrmann DF Knud Kristensen KF
Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S
Julie Skovsby S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg
SF Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 36
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra fødevareministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 3/11-09 fra Friedrich
Hindrichsen, Tønder |
4 | Henvendelse af 10/11-09 fra Landbrug &
Fødevarer |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 36
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/11-09 fra Friedrich Hindrichsen, Tønder, vedrørende
efterafgrødekravet, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/11-09 fra Landbrug & Fødevarer, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om forslaget giver mulighed for at
øge virksomhedens kvælstofkvote ved etablering af
efterafgrøder ud over de pligtige, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvor stor en kvælstofnorm
til hvede til brødfremstilling der er tildelt, og den
øvre grænse for det areal, som kan tildeles denne
norm, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om imødekommelse af de
ønsker, der fremkom under 1. behandling vedrørende
fleksibilitet/metodefrihed m.v., til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvornår og med hvor meget
den samlede kvælstofkvote skal reduceres yderligere, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministerens tidsplan med hensyn
til at implementere de enkelte tiltag, der er indeholdt i
lovforslaget, til fødevareministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm., om ministeren vil tage hensyn til de
bekymringer vedrørende visse specialproduktioner, som der er
givet udtryk for i forbindelse med begrænsninger i adgangen
til at foretage jordbearbejdning og begrænsningerne i
omlægning af fodergræsmarker, til
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan reglerne om
begrænsning i adgangen til at foretage jordbearbejdning i
visse tidsrum vil påvirke mulighederne for at nedvisne
plantedække, til fødevareministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål og fødevareministerens svar
herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3/11 fra Friedrich
Hindrichsen, Tønder, vedrørende
efterafgrødekravet, jf. L 36 - bilag 3.
Svar:
Friedrich Hindrichsen har fremsendt en enslydende henvendelse
direkte til mig. Jeg har vedlagt mit svar til Friedrich
Hindrichsen, som jeg henholder mig til.
Kære Friedrich Hindrichsen
Tak for din henvendelse vedrørende kravet om 4 %
efterafgrøder.
Kravet om, at jordbrug over 30 ha skal have mindst 4 %
efterafgrøder blev indført i 2008 med regeringens
indsatsplan for at neutralisere effekterne for natur og
miljø i forbindelse med ophævelsen af
brakforpligtelsen.
Etablering af efterafgrøder er et vigtigt og effektivt
virkemiddel til at begrænse kvælstofudvaskningen til
vandmiljøet. Der er større risiko for udvaskning af
kvælstof fra arealer, hvor der anvendes store mængder
husdyrgødning, end fra arealer, hvor der anvendes
handelsgødning. Derfor er kravet til, hvor stort et areal
med efterafgrøder, som husdyrbrug skal have, større
end for rene planteavlsbedrifter.
Som led i aftalen om Grøn Vækst er det besluttet,
at der skal ske en samlet reduktion af udledningen af
kvælstof til vandmiljøet på 19.000 tons
kvælstof. Det er vurderet, at etablering af
efterafgrøder vil være et omkostningseffektivt
virkemiddel til at medvirke til at opnå denne effekt.
Det er nødvendigt for at nå målene for
kvælstofreduktion, at der gøres noget ud over det, der
allerede er dyrkningspraksis i dag. Som du nævner, er der
stor forskel på, hvor effektive de forskellige
landbrugsafgrøder er til at opsamle næringsstoffer i
vinterperioden, hvor udvaskningsrisikoen er størst. Der er
således taget hensyn til, hvilke afgrøder der dyrkes i
dag, og tiltagene skal ligge ud over dette.
For at give en større fleksibilitet i forhold til
efterafgrøder, har jeg i forslaget til lov om ændring
af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække foreslået, at landmænd vil kunne
vælge et nedslag i deres kvælstofkvote, hvis de ikke
ønsker at udlægge efterafgrøder. Derudover
lægger jeg i lovforslaget op til muligheden for at etablere
mellemafgrøder i stedet for efterafgrøder.
Mellemafgrøder er f.eks. olieræddike, der gror mellem
2 vintersædsafgrøder.
Det er mit håb, at det med den beskrevne fleksibilitet
vil være muligt at mindske landbrugets gener ved
efterafgrødereglerne, samtidig med at
kvælstofudledningen kan reduceres.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/11-09 fra
Landbrug & Fødevarer, jf. L 36 - bilag 4.
Svar:
Forslaget til lov om ændring af lov om jordbrugets
anvendelse af gødning og om plantedække implementerer
fire Grøn Vækst-virkemidler:
- yderligere efterafgrøder
- ingen jordbearbejdning for forårssåede
afgrøder
- forbud mod omlægning af fodergræs i visse
perioder
- teknisk ændring af
normfastsættelsesystemet.
De økonomiske konsekvenser for erhvervet af de
nævnte Grøn Vækst-virkemidler er baseret
på beregninger foretaget af Fødevarerøkonomisk
Institut, Københavns Universitet på baggrund af
forudsætninger fastlagt af Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet, Aarhus Universitet.
For så vidt angår den tekniske ændring af
normsystemet, anses der ikke at være økonomiske
konsekvenser. Normsystemet er ikke statisk i sin opbygning, og
ændringer af kvælstofnormen kan forekomme. Som
følge af aftalen om Grøn Vækst ændres
måden, hvorpå landekvoten for kvælstofnormen
beregnes. Ændringen medfører, at når et
landbrugsareal bliver taget ud af drift (for eksempel til byggeri,
natur og veje), vil dette nedsætte landekvoten.
Kvælstofkvoten for de udtagede arealer kan således ikke
bruges på de resterende landbrugsarealer, hvilket har
været tilfældet tidligere.
Der er i forbindelse med aftalen om Grøn Vækst
taget stilling til spørgsmålet om kompensation. Der
ydes ikke kompensation for de tiltag, hvor der er tale om en
justering af generel regulering.
De 140.000 ha. efterafgrøder udlægges i de
områder, hvor der er viden om sammenhængen mellem
belastningen fra blandt andet landbruget og miljøtilstanden
i vandmiljøet. Disse områder dækker sammenlagt
ca. 70 pct. af landbrugsarealet i Danmark.
Som nævnt under 1. behandlingen af lovforslaget bliver
der i udvalgsarbejdet fulgt op på de økonomiske
konsekvenser for bestemte bedriftstyper, og det vurderes, hvad der
kan gøres for at afbøde disse.
Spørgsmål 3:
Vil ministeren redegøre for rationalet i, at forslaget
giver mulighed for at øge virksomhedens kvælstofkvote
ved etablering af efterafgrøder ud over de pligtige,
når målet på længere sigt er at reducere
den samlede kvote yderligere?
Svar:
Forslaget om, at en jordbruger, der frivilligt ønsker
at etablere efterafgrøder ud over de krav, som loven
stiller, i samme planperiode får mulighed for at
forøge kvælstofkvoten, skal ses som en mulighed for at
give den enkelte jordbruger større fleksibilitet i
forbindelse med de øgede krav, der med lovforslaget stilles
til den enkelte jordbruger.
Miljøeffekten af den større udbragte
mængde kvælstof på jordbrugsvirksomheden som
følge af bedriftens øgede kvælstofkvote opvejes
af den miljøeffekt, som opnås ved at de yderligere
efterafgrøder optager kvælstof. Forslaget er
således miljøneutralt.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren oplyse, hvor stor en kvælstofnorm til
hvede til brødfremstilling der er tildelt, og den
øvre grænse for det areal, som kan tildeles denne
norm?
Svar:
Kvælstofnormen for brødhvede er for planperioden
2009/2010 fastsat til 182-222 kg kvælstof pr hektar
afhængig af jordtype og mulighed for vanding.
Kvælstofnormen for brødhvede kan anvendes inden
for en samlet arealgrænse på 50.000 ha. Tildelingen
sker efter ansøgning. Der lukkes for modtagelse af
ansøgninger den dag, hvor der er modtaget ansøgninger
for mere end 50.000 ha.
Det er fortsat muligt at ansøge om anvendelse af
brødhvedenorm for høståret 2010. Den 10.
november 2009 var der tildelt brødhvedenorm til 30.865,7 ha.
For høståret 2009 blev der tildelt
brødhvedenorm til 31.916,7 ha.
Spørgsmål 5:
Hvorledes har ministeren tænkt sig at imødekomme
de ønsker, der fremkom under 1. behandlingen
vedrørende fleksibilitet/metodefrihed for de landmænd,
der skal udlægge ekstra 140.000 ha efterafgrøder, og
som ikke længere må indregne vintergrønne
marker, som følge af forslaget?
Svar:
For at imødekomme ønsket om yderligere
fleksibilitet i forhold til efterafgrødekravet i loven har
jeg udarbejdet et ændringsforslag, der kan sikre
jordbrugsvirksomhederne mest mulig fleksibilitet.
Ændringsforslaget er vedlagt som bilag til denne
besvarelse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
ændringsforslaget.
Det er en forudsætning for ændringsforslaget, at
hvert alternativt virkemiddel har samme miljøeffekt, som de
efterafgrøder, det erstatter. Derfor vil nogle af
virkemidlerne kræve en nærmere afklaring med hensyn til
miljøeffekt og omregningsfaktor. Omregningsfaktoren vil
være afgørende for hvor mange hektar af et alternativt
virkemiddel, der skal til for at erstatte 1 ha med
efterafgrøder.
De nærmere regler vil blive fastsat på
bekendtgørelsesnivau.
Dette ændringsforslag sammenholdt med de muligheder, der
allerede er indeholdt i lovforslaget, nemlig muligheden for at
reducere virksomhedens samlede kvælstofkvote som alternativ
til at etablere efterafgrøder, samt pilotprojektet om
mellemafgrøder, finder jeg imødekommer de
ønsker til fleksibilitet, der fremkom i forbindelse med 1.
behandlingen af lovforslaget.
Samtidig finder jeg, at med de nævnte alternative
muligheder for at efterkomme krav om etablering af
efterafgrøder, vil påvirkningen af den enkelte
jordbruger blive reduceret.
Af fødevareministeren,
tiltrådt af et []tal ():
Til § 1
1) Efter nr. 14 indsættes som nyt nr.:
01. I §
18 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
særlige ordninger, som den enkelte virksomhed kan vælge
som alternativ til udlægning af
efterafgrøder.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Metodefrihed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte ordninger om alternative virkemidler
til opfyldelse af det individuelle krav om etablering af
efterafgrøder.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at iværksætte
særlige ordninger, hvor den enkelte virksomhed vil kunne
vælge at anvende alternativer, som kan modsvare den effekt,
der opnås ved udlægning af efterafgrøder efter
loven. Dermed gives jordbrugsvirksomhederne størst mulig
fleksibilitet ved tilrettelæggelse af driften.
Som eksempler på sådanne alternativer kan
nævnes handel med efterafgrøder inden for samme
delvandopland, udtagning af landbrugsjorder, etablering af
vedvarende energiafgrøder, gylleseparering med
afbrænding af fiberfraktion og etablering af
mini-vådområder.
Inden iværksættelse af sådanne alternativer
forudsættes det, at der er tilstrækkelig viden om
miljøeffekten af det enkelte alternativ. De nærmere
regler for deltagelse i ordningerne vil blive fastsat på
bekendtgørelsesniveau.
Såfremt der på et senere tidspunkt opnås
tilstrækkelig viden om miljøeffekt af andre end de
nævnte alternativer, vil der med den foreslåede
bemyndigelse på tilsvarende vis kunne fastsættes
ordninger vedrørende disse.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på
spørgsmål 3 oplyse, hvornår og med hvor meget
den samlede kvælstofkvote skal reduceres yderligere?
Svar:
I Grøn Vækst-aftalen indgår en
målsætning om en reduktion af udledningen af
kvælstof til vandmiljøet på 19.000 tons
kvælstof. De tiltag, der er omfattet af lovforslaget, giver
en samlet kvælstofregulerende effekt på ca. 4.500 tons
kvælstof.
Et af tiltagene er en teknisk justering af
normfastsættelsessystemet, der indebærer, at
kvælstofandelen for de arealer, der ikke længere
indgår i landbrugsmæssig drift, f.eks. arealer der
udtages til byudvikling og natur, fremover vil blive fratrukket den
samlede årskvote på landsplan.
Reduktion af årskvoten på landsplan vil
således afhænge af, hvor stort et areal, der
årligt udgår af landbrugsdrift. Justeringen vil blive
effektueret fra fastsættelsen af de kvælstofnormer, der
beregnes for planperioden 2010/11.
Jeg kan oplyse, at det som en del af aftalen om Grøn
Vækst er besluttet, at der skal iværksættes et
udvalgsarbejde, der skal se på en grøn omlægning
af kvælstofreguleringen, som i Grøn
Vækst-aftalen vedrører ca. 10.000 tons
kvælstof.
Spørgsmål 7:
Hvad er ministerens tidsplan med hensyn til at implementere de
enkelte tiltag, der er indeholdt i lovforslaget.
Svar:
Med en enkelt undtagelse, vil de tiltag, der er omtalt i
bemærkningerne til lovforslaget, blive implementeret med
virkning fra den førstkommende planperiode (1. august 2010 -
31. juli 2011).
Tiltaget vedrørende udlægning af yderligere
140.000 ha efterafgrøder, vil først
blive implementeret, når de vandplaner, der danner
grundlag for fastsættelse af det konkrete krav, er endelige.
Det vil sige tidligst for planperioden 2011/2012.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren ved udnyttelse af bemyndigelsen i forslaget til
§ 18, stk. 1, tage hensyn til de bekymringer vedrørende
visse specialproduktioner, som der er givet udtryk for i
forbindelse med begrænsninger i adgangen til at foretage
jordbearbejdning og begrænsningerne i omlægning af
fodergræsmarker?
Svar:
I høringsfasen og under drøftelserne af
lovforslaget er det blevet undersøgt, om de nye
dyrkningsrelaterede tiltag kan give problemer i forhold til visse
specialproduktioner. I dette arbejde har Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, været
inddraget.
Jeg kan oplyse, at for så vidt angår
kartoffelproduktion er det hensigten, at fristen for
jordbearbejdning efter kartoffeldyrkning på sandjord rykkes
frem fra 1. februar til 1. november, således at der
gælder samme dato for kartoffeldyrkning på både
sandjord og lerjord. Herved er bekæmpelse af spildkartofler
fortsat mulig. Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet vurderer, at
miljøeffekten af den forslåede dato for
jordbearbejdning efter kartofler på sandjord er
begrænset i forhold til forudsætninger i aftalen om
Grøn Vækst. Reglerne herfor vil blive fastsat på
bekendtgørelsesniveau.
Hvis det viser sig, at der er tilsvarende problemer for andre
specialafgrøder, vil der ligeledes kunne tages højde
herfor i den nærmere regulering.
Spørgsmål 9:
Kan ministeren redegøre for, hvordan reglerne om
begrænsning i adgangen til at foretage jordbearbejdning i
visse tidsrum vil påvirke mulighederne for at nedvisne
plantedække?
Svar:
Det er hensigten at udnytte lovforslagets bemyndigelse til at
fastsætte regler om begrænsning i adgangen til at
foretage jordbearbejdning forud for forårsåede
afgrøder fra høst af forfrugt til 1. november
på lerjord og 1. februar på sandjord. Det er hensigten
med bemyndigelsen, at der vil blive fastsat bestemmelser, der giver
mulighed for at nedvisne plantedækket på de
berørte arealer før den 1. november.
Fristen for at kunne nedvisne forventes fastsat til den 1.
oktober. Dermed bliver det muligt at behandle flerårige
ukrudtsarter såsom kvik og tidsler om efteråret. Med en
nedvisningsfrist den 1. oktober har Det Jordbrugsvidenskabelige
Fakultet, Aarhus Universitet, foreløbigt vurderet, at den
miljømæssige effekt af tiltaget vil blive reduceret
med ca. 40 tons kvælstof i vandmiljøet. Dette skal ses
i forhold til den samlede effekt af virkemidlet på 840 tons
kvælstof.
Effekten på de ca. 40 ton kvælstof vil indgå
i de kommende forhandlinger om en grøn omlægning af
kvælstofreguleringen, som er forudsat i Grøn
Vækst aftalen.