Fremsat den 8. oktober 2009 af indenrigs-
og socialministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dag-, fritids- og
klubtilbud m.v. til børn og unge m.v.
(Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkt for ordningen om frokostmåltid
i daginstitutioner m.v.)
§ 1
I lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-, fritids-
og klubtilbud m.v. til børn og unge, som ændret ved
lov nr. 1148 af 3. december 2008 og § 142 i lov nr. 1336
af 19. december 2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 16 indsættes:
»Mad i
daginstitutioner
§ 16 a. Alle børn i
daginstitutioner omfattet af § 19 skal have et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra
et barns forældre afgørelse om, at barnet kan fritages
for et sundt frokostmåltid efter stk. 1 mod en reduktion i
forældrebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet
har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som
kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig
vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i
daginstitutionen.«
§ 2
I lov nr. 1148 af 3. december 2008 om
ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge foretages følgende ændringer:
1. § 1, nr. 2, ophæves.
2. I
§ 2, stk. 1, ændres
»2010« til: »2011«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2010.
§ 4
Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der i perioden fra den 1.
januar 2010 til og med den 31. december 2010 skal indgå et
sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en
eller flere daginstitutioner omfattet af § 19, stk. 2 og
3 i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge eller til bestemte aldersgrupper i sådanne
daginstitutioner.
Stk. 2. Træffer
kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af stk. 1, skal
kommunens tilskud pr. barn efter § 31 i lov om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, der får
et sundt frokostmåltid, udgøre mindst 70 procent og
forældrenes egenbetaling højst 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter, bortset fra ejendomsudgifter,
herunder husleje og vedligeholdelse.
Stk. 3. Ved beregning af
tilskud og forældrebetaling efter stk. 2 finder
dagtilbudslovens § 32 anvendelse, dog skal udgifterne til
frokostmåltidet efter stk. 1 alene indgå i de
budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner i det
omfang, der indgår et sundt frokostmåltid efter stk.
1.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer for daginstitutioner, i det
omfang der efter stk.1 indgår et sundt frokostmåltid
som en del af dagtilbudsydelsen, afgørelse om, at et barn
kan fritages for et sundt frokostmåltid efter stk. 1 mod en
reduktion i forældrebetalingen, hvis barnet har en
lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver
en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give
barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen. I disse
tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk. 2,
anvendelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan for daginstitutioner, i det omfang der
efter stk. 1, indgår et sundt frokostmåltid som en del
af dagtilbudsydelsen, alene beslutte at give mulighed for
forældrebetalte madordninger efter dagtilbudslovens
§ 17 for den mad, der ikke udgør
frokostmåltidet.
Stk. 6. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien, jf.
dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter
dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn, der
får et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen, jf. stk. 1, hæves til mindst 73 procent.
For de forældre, hvis barn er fritaget for et sundt
frokostmåltid mod en reduktion i forældrebetalingen,
jf. stk. 4, finder dagtilbudslovens § 25, stk. 1,
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1) Indledning og
baggrund
2) Gældende
ret
3) Den
foreslåede ordning
4)
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5)
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6)
Miljømæssige konsekvenser
7) Administrative
konsekvenser for borgerne
8) Forholdet til
EU-retten
9) Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
10) Sammenfattende
skema
1. Indledning og baggrund
Regeringen vil sikre, at alle børn i daginstitutioner
skal have et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen.
I finanslovsaftalen for 2008 blev der på den baggrund
indgået aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny
Alliance om, at alle børn i daginstitutioner fra 0 år
og frem til skolealderen senest den 1. januar 2010 skal tilbydes et
sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen. Det blev
endvidere aftalt, at frokosten skal være omfattet af de
almindelige regler om fripladstilskud og søskendetilskud,
ligesom det fremgik af aftalen, at forældrenes betaling for
børnenes frokostmåltid skal opkræves i
forbindelse med den almindelige betaling til daginstitutionen. I
forbindelse med aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi for 2009 blev det aftalt, at det nuværende
loft for den maksimale forældrebetaling på 25 procent
af de budgetterede bruttodriftsudgifter for en plads i dagtilbud
hæves med 5 procentpoint til 30 procent i forbindelse med
indførelsen af frokost som en del af dagtilbudsydelsen. For
kommuner, som allerede tilbyder et frokostmåltid som en del
af dagtilbudsydelsen i kommunens daginstitutioner, blev det aftalt,
at det er en lokalpolitisk prioritering at vælge at
hæve egenbetalingen fra de nuværende 25 procent.
På den baggrund vedtog Folketinget den 25. november 2008
lov nr. 1148 af 3. december 2008 om frokostmåltid i
daginstitutioner m.v. Lovforslaget (L 16) blev fremsat den 9.
oktober 2008.
Efterfølgende har der lokalt vist sig en række
praktiske udfordringer i forhold til at nå at implementere
loven inden den 1. januar 2010. I forbindelse med aftalen mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010 er der
på den baggrund indgået aftale om, at regeringen vil
søge Folketingets tilslutning til at ændre lovens
tidsfrister, så tidspunktet for, hvornår alle
børn i daginstitutioner skal have et sundt
frokostmåltid ændres til den 1. januar 2011. Det er
endvidere aftalt, at kommunerne får større
fleksibilitet i forbindelse med implementeringen af ordningen, idet
kommunerne via en overgangsbestemmelse får mulighed for at
indføre frokostmåltidet gradvist i 2010 og hæve
forældrebetalingen tilsvarende i de daginstitutioner, hvor
børnene får et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen.
Det er endvidere aftalt, at kommunerne tilføres 400
mio. kr. årligt fra 2011 som et permanent løft af
bloktilskuddet med henblik på implementering af loven. De
kommuner, der tilbyder et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen i daginstitutioner i 2010, vil få udbetalt
deres forholdsmæssige andel af bloktilskudskompensationen.
Den enkelte kommunes tilskud udgør maksimalt kommunens
bloktilskudsandel (befolkningstallet) af 400 mio. kr., som
udbetales, hvis der tilbydes et sundt frokostmåltid til alle
børn i alle daginstitutioner fra den 1. januar 2010.
Tilskuddet korrigeres forholdsmæssigt på grundlag af
andelen af børn optaget i kommunens daginstitutioner, der
får et sundt frokostmåltid i 2010, samt tidspunktet
for, hvornår det sunde frokostmåltid er
indført.
Regeringen og KL er enige om, at kommunerne med aftalerne om
kommunernes økonomi for 2009 og 2010 har gode rammer for at
tilbyde et sundt frokostmåltid i alle daginstitutioner fra 1.
januar 2011.
2. Gældende ret
Lov nr. 1148 af 3. december 2008 om frokostmåltid i
daginstitutioner m.v. blev vedtaget i Folketinget den 25. november
2008 med ikrafttræden den 1. januar 2010. Der henvises til
Folketingstidende 2008-2009, Folketingets forhandlinger spalte,
372, 1199 og 1367, Tillæg A spalte, 808 og 820, Tillæg
B spalte, 62 samt Tillæg C spalte, 10.
Det fremgår af lovens § 1, nr. 2, at alle
børn i daginstitutioner skal have et sundt
frokostmåltid. Med dette menes, at alle børn fra den
1. januar 2010 skal have et sundt frokostmåltid, og at
frokostmåltidet skal indgå som en integreret del af
dagtilbudsydelsen.
I loven er der indsat en overgangsbestemmelse, jf.
§ 3, hvor der i overgangsåret fra den 1. januar
2009 til og med den 31. december 2009 åbnes mulighed for at
hæve forældrebetalingen til maksimalt 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter, hvis alle børn i kommunens daginstitutioner
får et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen. I disse tilfælde fastsætter
overgangsbestemmelsen blandt andet særlige regler for
forældrebetalte madordninger samt tilskud ved brud på
pasningsgarantien.
3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at tidspunktet for, hvornår alle
børn i daginstitutioner senest skal have et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, udskydes til
den 1. januar 2011.
Det foreslås endvidere, at kommunerne får mulighed
for at indføre ordningen gradvist med hvilket, der menes, at
kommunen kan indføre frokostmåltidet i nogle
daginstitutioner i kommunen og således ikke
nødvendigvis alle og hæve forældrebetalingen i
de specifikke daginstitutioner, hvor frokostmåltidet
indgår som en del af dagtilbudsydelsen. Via en
overgangsbestemmelse åbnes der således mulighed for, at
et sundt frokostmåltid fra 1. januar 2010 kan indgå som
en integreret del af dagtilbudsydelsen i en eller flere
daginstitutioner i kommunen, og at kommunen kan hæve
forældrebetalingen i disse daginstitutioner. Såfremt
kommunen anvender aldersopdelte takster, betyder forslaget
endvidere, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at
opkræve højere forældrebetaling alene for de
respektive aldersgrupper, der i 2010 får et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i henhold til
forslaget.
Private pasningsordninger, jf. dagtilbudslovens
§§ 78 og 80, omfattes ikke af lovforslaget. Det skal
ses i sammenhæng med, at private pasningsordninger heller
ikke er omfattet af de øvrige indholdsmæssige lovkrav,
der gælder for dagtilbud, herunder blandt andet kravet om
udarbejdelse af pædagogiske læreplaner,
børnemiljøvurderinger og
forældreindflydelse.
Dagplejen er endvidere ikke omfattet af lovforslaget, da kost
allerede i dag i praksis er en del af dagplejeydelsen. Dette
skyldes, at dagplejere i henhold til dagplejeoverenskomsten i dag
er forpligtet til at drage omsorg for barnets pasning og pleje,
herunder ydelse af kost, så længe barnet opholder sig i
dagplejehjemmet. Ligeledes har kommunale dagplejere efter
ligningslovens § 9H et skattemæssigt fradrag for
blandt andet udgifter til kost til børnene i
dagplejehjemmet. Da børn således allerede i praksis
får kost i dagplejen, er der ikke fundet grund til at
regulere dette yderligere
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende
organisationer: Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), FOA - fag og arbejde, Daginstitutionernes
LandsOrganisation (DLO), Landsforeningen af forældre til
børn i dagtilbud (FOLA), Socialpædagogernes
Landsforbund (SL), Kommunernes Landsforening (KL), Foreningen af
socialchefer i Danmark, Børne- og Kulturchefforeningen
(BKF), FTF, Børnerådet, Det Centrale Handicapråd
og Danske Handicaporganisationer (DH).
| | |
10. Sammenfattende
skema | | |
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forholdet indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af
§ 16 a, som dog først træder i kraft 1.
januar 2010, og som blev indført ved § 1, nr. 2, i
lov nr. 1148 af 3. december 2008. I stk. 1 foreslås dog en
teknisk ændring med henblik på at tydeliggøre,
at frokostmåltidet indgår som en integreret del af
dagtilbudsydelsen og således ikke skal forstås som et
tilbud, som forældrene, efter forespørgsel, kan til-
eller fravælge.
I stk. 2 foreslås en teknisk ændring med henblik
på at tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen i de
tilfælde, hvor: 1) et barn har en lægedokumenteret
allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og 2) kommunen ikke på forsvarlig vis
kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen,
efter ansøgning fra barnets forældre, har pligt til at
træffe afgørelse om, at barnet kan fritages for et
sundt frokostmåltid mod en nedsættelse af
forældrenes egenbetaling. Begge betingelser skal være
opfyldte for, at kommunalbestyrelsen kan fritage et barn fra
ordningen mod en reduktion af forældrebetalingen.
Formålet med den foreslåede § 16 a er at
sikre, at alle børn får et sundt frokostmåltid,
mens de er i daginstitution. Forslaget sigter mod, at alle
børn som udgangspunkt spiser det frokostmåltid, der
indgår i dagtilbudsydelsen. De enkelte forældres
eventuelle fravalg af frokostmåltidet medfører ikke en
reduktion i forældrenes egenbetaling for dagtilbudspladsen,
jf. dog den foreslåede § 16 a, stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1, gælder alle daginstitutioner
omfattet af § 19 i dagtilbudsloven, dvs. kommunale
daginstitutioner, selvejende daginstitutioner og
privatinstitutioner. Endvidere gælder bestemmelsen
eksisterende puljeordninger omfattet af dagtilbudslovens
§ 102.
Et sundt frokostmåltid betegner, at måltidet skal
følge de til enhver tid gældende officielle danske
anbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe.
Information om anbefalingerne kan findes på
Fødevarestyrelsens hjemmeside www.altomkost.dk.
Frokostmåltidet omfatter både mad og drikkelse.
Kravet om, at frokostmåltidet skal være sundt, omfatter
det samlede frokostmåltid. Det besluttes lokalt, om maden
skal være varm eller kold, om maden skal være
økologisk, om maden skal tilberedes i institutionen, leveres
fra kommunalt storkøkken eller privat leverandør
mv.
Kommunalbestyrelsen skal i relation til ovenstående
sikre, at der etableres faciliteter til madlavning i den enkelte
daginstitution eller, at der indgås aftaler med levering af
et frokostmåltid fra eventuelle kommunale
fælleskøkkener eller private leverandører. Der
henvises i den sammenhæng til www.fvst.dk, for så vidt
angår autorisation /registrering af
daginstitutionskøkkener og de indretningsmæssige krav
til køkkenerne.
Forslaget medfører, at kommunalbestyrelsen ved
godkendelse af en privatinstitution skal påse, at et
frokostmåltid er en del af dagtilbudsydelsen i
privatinstitutionen herunder, at privatinstitutionen har de
nødvendige godkendte køkkenfaciliteter afhængig
af den valgte frokostordning.
Dagplejen er ikke omfattet af bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 16 fremsat den 9. oktober
2008 for nærmere beskrivelse af frokostmåltidet.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen ophæver § 1, nr. 2, i lov nr.
1148 af 3. december 2008. Bestemmelsen indgår nu som
§ 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 16 a i
dette lovforslag.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 2, stk. 1, i lov nr. 1148
af 3. december 2008 om frokostmåltid i daginstitutioner m.v.
ændres, så tidspunktet for, hvornår alle
børn i daginstitutioner skal have et sundt
frokostmåltid, udskydes til den 1. januar 2011. I forbindelse
med aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi
for 2010 blev der således indgået aftale om, at
regeringen vil søge Folketingets tilslutning til at
ændre lovens tidsfrister, så tidspunktet for,
hvornår alle børn i daginstitutioner skal have et
sundt frokostmåltid, ændres til den 1. januar 2011.
Udskydelsen har baggrund i, at der lokalt har vist sig en
række praktiske udfordringer i forhold til at nå at
implementere loven inden den 1. januar 2010.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2011 samtidig med ikrafttrædelsen af lov nr. 1148 af
3. december 2008, jf. ovenfor under bemærkningerne til §
2, nr. 2.
§ 2 nr. 2, foreslås dog at træde i kraft den
1. januar 2010, da det er den bestemmelse, der skal udskyde
ikrafttrædelsen af lov nr. 1148 af 3. december 2008 om lov om
ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge (dagtilbudsloven) fra 1. januar 2010 til 1.
januar 2011.
Til § 4
I § 4, stk. 1 og 2, foreslås, at
kommunalbestyrelsen fra den 1. januar 2010 til og med den 31.
december 2010, får mulighed for at give et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en eller
flere daginstitutioner omfattet af dagtilbudslovens § 19
eller til bestemte aldersgrupper i en eller flere af disse
daginstitutioner. I tilknytning hertil får
kommunalbestyrelsen mulighed for at hæve loftet for
forældrenes egenbetaling pr. barn til højst 30 procent
for de børn, som får et sundt frokostmåltid.
Beslutter kommunalbestyrelsen i 2010 at indføre et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, skal kommunens
tilskud til børn i de daginstitutioner, hvor der
indgår et sundt frokostmåltid, således
udgøre mindst 70 procent og forældrenes egenbetaling
højst 30 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter
(incl. udgifter til et sundt frokostmåltid), bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Efter § 3 i lov nr. 1148 af 3. december 2008 har der
i perioden fra den 1. januar 2009 til og med den 31. december 2009
været mulighed for at hæve forældrebetalingen til
maksimalt 30 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter, hvis
alle børn i samtlige
daginstitutioner i kommunen får et sundt frokostmåltid
som en del af dagtilbudsydelsen.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er det i 2010 -
til forskel fra 2009-ordningen - ikke længere en betingelse,
at et sundt frokostmåltid skal indgå som en del af
dagtilbudsydelsen i samtlige daginstitutioner i kommunen for at
kunne hæve forældrebetalingen til maksimalt 30 procent
af de budgetterede bruttodriftsudgifter.
Fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2010 kan
kommunalbestyrelsen således eksempelvis beslutte, at det
sunde frokostmåltid skal indgå som en integreret del af
dagtilbudsydelsen i nogle konkrete daginstitutioner, men ikke alle.
I disse konkrete institutioner er der mulighed for at
forhøje forældrebetalingen op til 30 procent af de
budgetterede bruttodriftsudgifter. Anvender kommunen eksempelvis
aldersopdelte takster, jf. § 9 i bekendtgørelse
nr. 1233 af 11. december 2008 om pasningsgaranti, kommunens tilskud
til brug for dag-, fritids- og klubtilbud, forældrenes
egenbetaling og indhentelse af børneattester m.v.
(dagtilbudsbekendtgørelsen), og gælder der én
tilskudsprocent med tilhørende beregningsgrundlag for
0-2-årige børn i daginstitutioner og en anden
tilskudsprocent med tilhørende beregningsgrundlag for
børn fra 3 år og til skolestart, er der yderligere
mulighed for at anvende ordningen alene for den enkelte
aldersgruppe. Se nærmere herom samt om opgørelse af
beregningsgrundlaget i disse tilfælde nedenfor i
bemærkningerne til den foreslåede § 4, stk.
3. For de daginstitutioner, hvor et sundt frokostmåltid ikke
indgår som en del af dagtilbudsydelsen i 2010 efter
bestemmelsen, gælder dagtilbudslovens § 31, stk. 2,
hvorefter loftet for forældrebetalingen højst kan
udgøre 25 procent af de budgetterede bruttodriftsudgifter
(excl. udgifter til et sundt frokostmåltid).
Beslutter kommunalbestyrelsen i 2010, at et sundt
frokostmåltid skal indgå som en integreret del af
dagtilbudsydelsen i en eller flere daginstitutioner eller til
bestemte aldersgrupper i daginstitutioner, gælder der
tilsvarende indholdsmæssige krav til ordningen, jf.
dagtilbudslovens § 16 a, jf. bemærkningerne til den
foreslåede § 16 a i forslagets § 1, nr.
1. Kravene består blandt andet i, at frokostmåltidet
skal følge de gældende officielle danske anbefalinger
for kost til børn i den relevante aldersgruppe, og at
frokostmåltidet omfatter både mad og drikkelse.
Ønsker kommunalbestyrelsen at hæve
forældrebetalingen i henhold til de foreslåede regler
om frokostmåltid i daginstitutioner, skal kommunen iagttage
varslingsreglerne for ændring af tilskud og forældrenes
egenbetaling, jf. § 100, stk.1 i
dagtilbudsbekendtgørelsen.
I kommuner, hvor der allerede i 2009 indgår et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i alle
daginstitutioner på grundlag af en beslutning efter
overgangsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1148 af 3. december
2008, skal kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, hvorvidt
et sundt frokostmåltid fortsat skal indgå som en
integreret del af dagtilbudsydelsen i 2010.
Ved godkendelse af privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens
§ 19, stk. 4, fastsætter kommunalbestyrelsen
godkendelseskriterier, jf. dagtilbudslovens § 20. For så
vidt angår privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens §
19, stk. 4, vil kommunalbestyrelsen i kriterierne for godkendelse
af privatinstitutioner skulle stille samme krav som til kommunens
egne institutioner og må ikke gå videre end dette, jf.
dagtilbudslovens § 20. Kommunalbestyrelsen skal således
i godkendelseskriterierne for privatinstitutioner stille krav om,
at alle børn i privatinstitutioner skal have et sundt
frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, hvis der
stilles krav herom efter den foreslåede § 4, stk. 1, til
alle kommunens egne institutioner til aldersgruppen.
Tilskud til en plads i en privatinstitution eller til en plads
i en anden kommune end opholdskommunen beregnes fortsat ud fra de
gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter pr. barn i et
alderssvarende dagtilbud i kommunen efter dagtilbudslovens §
19, stk. 2 og 3, og § 21. stk. 2 og 3, som fastsat i
dagtilbudslovens §§ 36-38 og §§ 41-42.
Således medregnes både de alderssvarende dagtilbud i
kommunen, der tilbyder et sundt frokostmåltid og de, der ikke
gør. Tilskuddet afspejler dermed kommunens gennemsnitlige
udgift ved en plads i et alderssvarende dagtilbud i opholdskommunen
og afspejler herunder også forholdsmæssigt i hvilket
omfang, frokost indgår som en del af dagtilbudsydelsen til
den pågældende aldersgruppe i dagtilbud i
kommunen.
I § 4, stk. 3 foreslås det, at
beregningsgrundlaget skal opgøres efter dagtilbudslovens
§ 32, når kommunalbestyrelsen vælger, at et
sundt frokostmåltid skal indgå som en integreret del af
dagtilbudsydelsen i overgangsåret fra den 1. januar 2010 til
og med den 31. december 2010. Udgifterne til frokostmåltidet
skal dog alene medregnes i beregningsgrundlaget for tilskud og
forældrebetaling for de børn, der får et sundt
frokostmåltid efter stk. 1. Har kommunen valgt at
fastsætte tilskudsprocenterne for tilskud og
forældrenes egenbetaling i daginstitutioner, så de
varierer efter alder (aldersopdelte takster), jf.
dagtilbudsbekendtgørelsens § 9, skal
opgørelsen af beregningsgrundlaget både for de
børn, der får et sundt frokostmåltid og de, der
ikke gør, følge denne opdeling.
Har kommunen valgt at beregne tilskud og
forældrebetaling på grundlag af de gennemsnitlige
budgetterede bruttodriftsudgifter ved driften af daginstitutioner
af samme type i kommunen (gennemsnitstakster), jf. dagtilbudslovens
§ 32 gælder denne gennemsnitsmetode også for
udgifterne til frokostmåltidet.
Det vil sige, at de kommuner der i 2010 vælger, at et
sundt frokostmåltid skal indgå i dagtilbudsydelsen,
skal opgøre:
a) En gennemsnitlig
bruttodriftsudgift opgjort excl. udgifterne til et sundt
frokostmåltid for alle børn i den
pågældende aldersgruppe - både i institutioner,
hvor et sundt frokostmåltid indgår som en del af
dagtilbudsydelsen og i institutioner, hvor frokostmåltidet
ikke indgår.
Herudover skal kommunen opgøre:
b) Den
gennemsnitlige bruttodriftsudgift til frokost i institutioner, hvor
et sundt frokostmåltid indgår som en del af
dagtilbudsydelsen.
I daginstitutioner, hvor et sundt frokostmåltid i 2010
indgår som en del af dagtilbudsydelsen efter § 4,
anvendes summen af de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter i a) + b)
som beregningsgrundlag for kommunens tilskud (mindst 70 procent) og
forældrenes egenbetaling (højst 30 procent).
I daginstitutioner, hvor et sundt frokostmåltid ikke
indgår som en del af dagtilbudsydelsen, anvendes den
gennemsnitlige bruttodriftsudgift a) som beregningsgrundlag for
kommunens tilskud (mindst 75 procent) og forældrenes
egenbetaling (højst 25 procent). For kommuner, der
fastsætter tilskud og forældrebetaling som et
gennemsnit af bruttodriftsudgifterne for den enkelte daginstitution
og yderligere aldersopdelt, skal udgifterne til et sundt
frokostmåltid kun indgå i grundlaget for den
aldersgruppe, der får et sundt frokostmåltid i
daginstitutionen.
Den foreslåede § 4, stk. 4, fastsætter,
at kommunalbestyrelsen i de tilfælde, hvor et barn har en
lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver
en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give
barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen, har pligt
til at træffe afgørelse om, at forældrene kan
medbringe barnets frokost hjemmefra mod en nedsættelse af
forældrenes egenbetaling. Bestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til dagtilbudslovens § 16 a, stk.
2, som affattet ved forslagets § 1, nr. 1. Der henvises
til bemærkningerne til denne bestemmelse.
I § 4, stk. 5, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen i forhold til daginstitutioner, hvor
frokostmåltidet indgår som en del af dagtilbudsydelsen
efter stk. 1, alene kan anvende dagtilbudslovens § 17 om
forældrebetalte madordninger i forhold til den mad, der ikke
udgør frokostmåltidet.
I § 4, stk. 6, fastsættes de
tilskudsmæssige konsekvenser ved kommunalbestyrelsens brud
på pasningsgarantien. Bestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til dagtilbudslovens § 25, stk. 1,
som affattet ved § 1, nr. 4, i lov nr. 1148 af 3.
december 2008. Det er dog præciseret, at forhøjelsen
af tilskuddet til mindst 73 procent alene gælder for
børn i daginstitutioner, der efter stk. 1, får et
sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen, mens
dagtilbudslovens § 25, stk. 1, gælder for
forældre, som medbringer barnets frokost hjemmefra mod en
reduktion i forældrebetalingen. Der henvises til lovforslag
nr. L 16 fremsat den 9. oktober 2008 for nærmere
beskrivelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-,
fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, som
ændret ved lov nr. 1148 af 3. december 2008 og
§ 142 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 16 indsættes: »Mad i daginstitutioner § 16
a. Alle børn i daginstitutioner omfattet af
§ 19 skal have et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra
et barns forældre afgørelse om, at barnet kan fritages
for et sundt frokostmåltid efter stk. 1 mod en reduktion i
forældrebetalingen, jf. § 32, stk. 2, hvis barnet
har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som
kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig
vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i
daginstitutionen.« |
| | |
| | § 2 I lov nr. 1148 af 3. december 2008 om
ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til
børn og unge foretages følgende
ændringer: |
| | |
2. Efter
§ 16 indsættes: »Mad i daginstitutioner § 16
a. Der skal i alle daginstitutioner omfattet af
§ 19 tilbydes et sundt frokostmåltid til alle
børn som en del af dagtilbudsydelsen, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældre kan medbringe
barnets frokost hjemmefra mod en reduktion i
forældrebetalingen, jf. § 32 stk. 2, hvis barnet har en
lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver
en specialkost, og kommunalbestyrelsen vurderer, at den ikke
på forsvarlig vis kan tilbyde barnet et frokostmåltid
efter stk. 1.« | | 1.§ 1, nr. 2, ophæves. |
| | |
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2. | | 2. I § 2, stk. 1, ændres
»2010« til: »2011«. |
| | |
| | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lovens
§ 2, nr. 2, træder i kraft den 1. januar
2010. § 4 Stk.1.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der i perioden fra den 1.
januar 2010 til og med den 31. december 2010 skal indgå et
sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen i en
eller flere daginstitutioner omfattet af § 19, stk. 2 og
3 i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og
unge eller til bestemte aldersgrupper i sådanne
daginstitutioner. Stk. 2.
Træffer kommunalbestyrelsen beslutning i medfør af
stk. 1, skal kommunens tilskud pr. barn efter § 31 i lov
om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, der
får et sundt frokostmåltid, udgøre mindst 70
procent og forældrenes egenbetaling højst 30 procent
af de budgetterede bruttodriftsudgifter, bortset fra
ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse. Stk. 3. Ved
beregning af tilskud og forældrebetaling efter stk. 2 finder
dagtilbudslovens § 32 anvendelse, dog skal udgifterne til
frokostmåltidet efter stk. 1 alene indgå i de
budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner i det
omfang, der indgår et sundt frokostmåltid efter stk.
1. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer for daginstitutioner, i det
omfang der efter stk.1 indgår et sundt frokostmåltid
som en del af dagtilbudsydelsen, afgørelse om, at et barn
kan fritages for et sundt frokostmåltid efter stk. 1 mod en
reduktion i forældrebetalingen, hvis barnet har en
lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver
en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give
barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen. I disse
tilfælde finder dagtilbudslovens § 31, stk. 2,
anvendelse. Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan for daginstitutioner, i det omfang der
efter stk. 1, indgår et sundt frokostmåltid som en del
af dagtilbudsydelsen, alene beslutte at give mulighed for
forældrebetalte madordninger efter dagtilbudslovens
§ 17 for den mad, der ikke udgør
frokostmåltidet. Stk. 6. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke overholder pasningsgarantien, jf.
dagtilbudslovens §§ 23-25, skal tilskuddet efter
dagtilbudslovens § 25, stk. 1, til børn, der
får et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen, jf. stk. 1, hæves til mindst 73 procent.
For de forældre, hvis barn er fritaget for et sundt
frokostmåltid mod en reduktion i forældrebetalingen,
jf. stk. 4, finder dagtilbudslovens § 25, stk. 1,
anvendelse. |