Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 16. november 2009
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 22. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 7. oktober 2009 sendte
indenrigs- og socialministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til indenrigs-
og socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (RV)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget vil gerne
fastslå, at det er en god og rigtig idé at sikre
børn et sundt og ordentligt måltid mad i deres
hverdag.
Socialdemokratiet finder, det er uheldigt at
tilsidesætte forældres positive ønske om selv at
bidrage til opfyldelsen af målet om sund mad til børn
i daginstitutioner ved at gennemføre en centralt defineret
opgaveløsning uden mulighed for forældres aktive
medvirken.
Ligeledes finder S det særdeles uheldigt, at man med den
valgte fremgangsmåde tilsidesætter den faglighed, som
personalet i institutionerne repræsenterer. Måltider
kan og bør være en del af det pædagogiske
arbejde, her fejler modellen med en centralt defineret
opgaveløsning.
Udsættelsen af ikrafttrædelsestidspunktet kunne
give tid til overvejelser om fremgangsmåder i den enkelte
kommune. Desværre forpasses dette ved den manglende vilje til
at vurdere forudsætningerne for mad til børn i
daginstitutioner. Eksperticen ligger hos personale og kommune i
forening med forældrene.
Man kunne få det indtryk, at madordningen alene har til
formål at legitimere en højere
forældrebetaling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er store
tilhængere af, at børn tilbydes god, sund og
økologisk mad i daginstitutionen og i skolen. Som
udgangspunkt finder SF derfor også lovforslagets
intentioner rigtige. Men set i lyset af at forslaget
indebærer en ikke ubetydelig stigning i
forældrebetalingen, er SF stadig kritisk over for indholdet
af lovforslaget.
Som bekendt er der jo allerede i dag børn, som
får mad som en del af deres dagtilbud. Ca. 80 pct. af alle
vuggestuebørn tilbydes mad i daginstitutionen i dag. Med
regeringens forslag om obligatoriske madordninger kommer rigtig
mange forældre dermed til at betale ekstra for noget, de
allerede får i dag som en del af deres barns dagtilbud. SF
finder det helt urimeligt at pålægge
børnefamilier denne ekstra stigning.
Regeringen var i valgkampen i 2007 meget optaget af at
signalere en vision om, at børnefamilier skulle have en
lettere tilværelse. På den baggrund forekommer det SF
absurd, at regeringen nu vil hæve forældrebetalingen
for daginstitutioner, og oven i købet uden at forældre
kan have klar vished for, at takststigningen medfører et
reelt kvalitetsløft. Tværtimod er ordlyden i
lovforslaget ikke til at tage fejl af: Fokus er på
finansiering og på, hvilke måder taksten kan
hæves, frem for på kvaliteten af den mad, vores
børn skal indtage. Det pædagogiske samspil børn
og voksne imellem fremmes ikke i en spisesituation, hvor
børn og voksne ikke spiser den samme mad. Måltidet
risikerer dermed snarere at få karakter af affodring, hvilket
SF på ingen måde finder hensigtsmæssigt eller
ønskværdigt. Det er vigtigt, at det fælles
måltid indgår positivt i det pædagogiske
arbejde.
SF ser positivt på, at implementeringen af forslaget
udsættes, idet det kun kan være en fordel - ikke mindst
i et kommunalt valgår - at kommuner ikke skal tvinges til at
haste implementering af forslaget igennem, da det for manges
vedkommende bl.a. kræver yderligere
anlægsinvesteringer, hvorfor en udskydelsesmulighed må
anses for kærkommen.
Som udgangspunkt ville SF foretrække, om ordningen kunne
blive frivillig på institutionsniveau, men SF vurderer, at
det kan medføre administrative problemer og
uhensigtsmæssigheder. Derfor er SF af den opfattelse, at
ordningen i stedet bør være frivillig på
kommuneniveau, så kun kommuner med økonomi, kapacitet
og forældreopbakning til at igangsætte en kommunal
madordning kan tilslutte sig ordningen. Men det bør ikke
være et krav til alle kommuner.
På baggrund af ovenstående er SF følgelig
positive over for udskydelsesdelen, men fastholder kritikken i
forhold til de obligatoriske madordninger som sådan.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget deler intentionerne
om et sundt måltid mad om dagen i daginstitutionerne. RV
tillader sig at gå ud fra, at KL og regeringen har forhandlet
sig frem til den pris, som opgaven koster, når målet
må være, at den enkelte institution selv kan stå
for madlavningen og inddrage børnene i det. Derfor tager RV
for givet, at kommunerne løser opgaven i et samvirke med
institutioner og forældre, så ingen føler, at
det er et påbud, der trækkes ned over hovedet på
familierne, og ingen oplever, at den forhøjede
forældretakst er spildt, for det vil ingen være tjent
med. RV har stemt for forslaget ud fra den antagelse, at kommunerne
tager ansvar for økonomien, som KL har forhandlet med
regeringen, og at kommunerne tager lokaldemokratiet og
forældrene og institutionerne alvorligt og inddrager alle
parterne i de konkrete løsninger institution for
institution.
Enhedslistens medlem af udvalget understreger, at EL i mange
år har arbejdet for, at børn i dagtilbud og skoler
får et sundt, økologisk måltid mad hver dag. EL
fik gennemført en forsøgsordning under den tidligere
regering, som der var stor begejstring for. Men den borgerlige
regering afskaffede den, så snart de kom til. Og hver gang EL
siden har foreslået, at der skulle være mad til
børnene har V, KF og DF afvist det og fastslået, at
det var en af de vigtigste frihedsrettigheder i dette land, at
forældrene selv smurte madpakke til deres børn. Ved
valget i 2007 lovede Venstre pludselig, at børn skulle have
mad i dagtilbud, og det er så blevet gennemført som et
makværk af en centraliseret lov, hvor
forældrebetalingen stiger og rigtig mange børn
får dårligere mad end de fik tidligere.
Lovforslaget her giver mulighed for at udskyde, hvornår
kommunerne tvinges til at indføre ordningen, men
ændrer ikke på det grundlæggende problem med en
centraliseret ordning uden ordentlig finansiering og med
højere forældrebetaling. Derfor vil EL stemme hverken
for eller imod lovforslaget.
EL støtter S og SF's ændringsforslag om at
gøre det frivilligt for kommunerne at indføre en
madordning. Og vi vil blive ved med at arbejde for at skaffe penge
til, at det reelt kan blive et valg i den enkelte institution, om
man ønsker en madordning og hvordan.
Det at lave mad sammen af gode råvarer og spise den
sammen er rigtig vigtigt og en dejlig oplevelse for børn.
For EL er det derfor afgørende, at en madordning ikke er
centralt smurte madpakker, men at der derimod i den enkelte
vuggestue og børnehave er voksne, der har tid til at lave
mad og i et vist omfang inddrage børnene i det. Det
kræver mange steder også ombygninger af
køkkener, som der selvfølgelig også skal
være penge til.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S
og SF) tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 16 a affattes stk. 1 således:
»Den enkelte kommunalbestyrelse kan beslutte, om der
skal indgå et sundt frokostmåltid som en del af
dagtilbudsydelsen.«
[Frivilligt for den enkelte
kommunalbestyrelse, om et sundt frokostmåltid skal
indgå som en del af dagtilbudsydelsen.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at det i
stedet for at være obligatorisk bliver frivilligt for hver
enkelt kommune at tilslutte sig ordningen om frokostmåltid i
dagtilbud.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Anne-Mette Winther Christiansen V
Sophie Løhde V Martin Henriksen DF fmd. Tina Petersen DF
Dennis Flydtkjær DF Vivi Kier KF Tom Behnke KF
Mette Frederiksen S Lone Møller S Lene Hansen
S Lise von Seelen S Özlem Sara Cekic SF
Meta Fuglsang SF Anne Marie Geisler Andersen RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 35
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og socialministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 35
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren inden den
foreslåede ikrafttrædelse af loven vil ændre
på den oprindelige økonomiske ramme for
frokostordningen, til indenrigs- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren vil indføre
kvalitetskrav til frokostordningerne, der gennemføres
lokalt, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om ministeren vil afklare, om
forældrebetalingen stiger til 28 pct. eller til 30 pct., til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om ministeren vil afklare, om der er
yderligere stigninger i forældrebetalingen som konsekvens af
lovforslaget, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm., om ministeren vil sikre
forældrenes medindflydelse på indførelsen af
frokostordningen, til indenrigs- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren vil søge
tilslutning til, at kommunernes merudgifter til indretning af
køkkener kompenseres af staten, til indenrigs- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om regeringen vil se mere bredt
på kvalitetsaspektet, således at det obligatoriske
frokostmåltid ikke blot skal leve op til mål for nogle
fedtprocenter for at være sundt, til indenrigs- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om ministeren er enig i, at det er
vigtigt, at personalet deltager i det fælles
frokostmåltid, dvs. spiser den samme mad som børnene
frem for at spise deres medbragte madpakke, og at der derfor med
indførelsen af det obligatoriske frokostmåltid
bør tænkes på, hvordan pædagogerne kan
deltage i måltidet, til indenrigs- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm., om ministeren er opmærksom
på, at man ikke med lovforslaget har sikret, at alle
børn indtil skolestart sikres et sundt måltid mad, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til at udarbejde de nødvendige
ændringsforslag, der sikrer, at ordningen med frokosttilbud
til børn bliver gennemført, således at
forældre og personale inddrages i den konkrete
gennemførelse m.v., til indenrigs- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm., om ministeren kan yde teknisk
bistand til at udarbejde de nødvendige
ændringsforslag, der indebærer, at det bliver
frivilligt for hver enkelt daginstitution at tilslutte sig
ordningen om frokostmåltid i dagtilbud, til indenrigs- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til at udarbejde de nødvendige
ændringsforslag, der indebærer, at det bliver
frivilligt for hver enkelt kommune at tilslutte sig ordningen om
frokostmåltid i dagtilbud, til indenrigs- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |