Fremsat den 8. oktober 2009 af indenrigs-
og socialministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse og regionsloven
(Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse og
offentliggørelse af budgetforslag m.v.)
§ 1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 2009, som ændret
ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. § 8, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen
træffer beslutning om, hvornår og hvor ordinære
møder skal afholdes. Mødeplanen offentliggøres
i begyndelsen af hvert regnskabsår. Ordinært
møde afholdes som regel mindst én gang om
måneden. Tid og sted for mødet
offentliggøres.«
2. I
§ 8, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »og møderne bekendtgøres så
vidt muligt forud for kommunens beboere« til: »hvilket
så vidt muligt offentliggøres«.
3. I
§ 8, stk. 6, og § 20, stk. 7, ændres
»være fremlagt et eller flere steder i kommunen«
til: »offentliggøres«.
4.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at materiale, som skal være tilgængeligt for
eller sendes til et eller flere medlemmer af kommunalbestyrelsen,
kun formidles elektronisk. Kommunalbestyrelsen skal i den
forbindelse godtgøre medlemmernes udgifter til det
fornødne udstyr m.v. eller stille dette udstyr m.v. til
rådighed for medlemmerne.«
5. I
§ 15, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Kommunalbestyrelsen
kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at
formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i
1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen
forventes at vare kortere end en måned.«
6. I
§ 37 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Forslag til årsbudget og
flerårige budgetoverslag, der er endeligt vedtaget af
økonomiudvalget, offentliggøres, når forslaget
er tilgængeligt for kommunalbestyrelsens
medlemmer.«
7. I
§ 39, stk. 1, ændres
»skal være tilgængelige for kommunens
beboere« til: »offentliggøres«.
8. I
§ 39, stk. 2, ændres
»udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i den lokale
presse efter kommunalbestyrelsens bestemmelse« til:
»offentliggøres«.
9. I
§ 45, stk. 3, ændres
»skal være tilgængeligt for kommunens
beboere« til: »offentliggøres«.
10. I
§ 65 c, stk. 1, udgår
»§ 15, stk. 2,«.
11. § 65 d, stk. 4, 2.-4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Regulativet og
ændringer heri offentliggøres.«.
12. I
§ 68, stk. 2, udgår
»samt støttede private
andelsboligforeninger«.
§ 2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
693 af 3. juli 2009, som ændret ved § 2 i lov nr.
510 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1. § 10, stk. 1, affattes
således :
»Regionsrådet
træffer beslutning om, hvornår og hvor ordinære
møder skal afholdes. Mødeplanen offentliggøres
i begyndelsen af hvert regnskabsår. Ordinært
møde afholdes regelmæssigt. Tid og sted for
mødet offentliggøres.«
2. § 10, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
3. § 10, stk. 3, der bliver stk. 2, affattes således:
»Lov om kommunernes
styrelse § 8, stk. 2-6, om indkaldelse til og afholdelse
af kommunalbestyrelsens møder m.v. samt § 8 a om
elektronisk formidling af materiale finder tilsvarende
anvendelse.«
4. § 15, stk. 1, ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
5. I
§ 15, stk. 2, der bliver stk.
1, udgår », stk. 1-6«.
6. I
§ 18 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Forslag til årsbudget og
flerårige budgetoverslag, der er endeligt vedtaget af
forretningsudvalget, offentliggøres, når forslaget er
tilgængeligt for regionsrådets medlemmer.«
7. I
§ 20, stk. 1, ændres
»skal være tilgængelige for regionens
beboere« til: »offentliggøres«.
8. I
§ 20, stk. 2, og § 23, stk. 3, udgår
»efter regionsrådets nærmere
bestemmelse«.
9. I
§ 36, stk. 1, udgår
»§ 12 og« og »§ 15, stk.
2,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. Dispensationer
meddelt i henhold til § 65 c, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse eller regionslovens § 36, stk. 1,
til, at kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet i
styrelsesvedtægten for valgperioden 2010- 2013 kan
træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af
de grunde, der er nævnt i § 15, stk. 2, 1. pkt., i
lov om kommunernes styrelse, indkalder stedfortræderen, selv
om den forventede varighed af hindringen er kortere end en
måned, gælder for valgperioden 2010-2013.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:
1. | Lovforslagets hovedindhold |
| 1.1. | Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v. |
| 1.2. | Offentliggørelse af kommunale og
regionale regnskaber, budgetter og budgetforslag |
|
2. | Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v. |
| 2.1. | Elektronisk formidling af materiale til
kommunalbestyrelsens og regionsrådets medlemmer |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Forslaget |
| 2.2. | Ophævelse af formkrav til
offentliggørelse af kommunale oplysninger og ensretning af
bestemmelser om offentliggørelse af kommunale og regionale
oplysninger |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Forslaget |
| 2.3. | Lovfæstelse af en særlig
stedfortræderordning |
| | 2.3.1. | Gældende ret |
| | 2.3.2. | Forslaget |
| |
3. | Offentliggørelse af kommunale og
regionale regnskaber, budgetter og budgetforslag |
| 3.1. | Gældende ret |
| 3.2. | Forslaget |
| |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige m.v. |
| |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
| |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
| |
7. | Miljømæssige
konsekvenser |
| |
8. | Forholdet til EU-retten |
| |
9. | Hørte myndigheder og
organisationer |
| |
10. | Sammenfattende skema |
1. Lovforslagets hovedindhold
1.1. Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse m.v.
Ved aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi for 2009 blev det besluttet at nedsætte en
arbejdsgruppe om kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår.
I maj 2009 afgav arbejdsgruppen en rapport om arbejdsgruppens
foreløbige arbejde.
I overensstemmelse med anbefalingen fra arbejdsgruppen om
kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår foreslås
det på tre punkter at ændre lov om kommunernes
styrelses regler vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmernes
arbejdstilrettelæggelse m.v.:
- Elektronisk
formidling af materiale til kommunalbestyrelsens og
regionsrådets medlemmer
- Ophævelse
af formkrav til offentliggørelse af kommunale
oplysninger
- Lovfæstelse
af en særlig stedfortræderordning
Derudover har regeringen som nævnt i Aftale om Finanslov
for 2008 (regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance) og i aftale
med kommunerne om økonomien for 2009 iværksat et
afbureaukratiseringsprogram, som med konkrete
forenklingsinitiativer i forhold til den statslige regulering skal
skabe grundlag for afbureaukratisering i den kommunale
sektor.
De tre nævnte forslag vedrørende
kommunalbestyrelsesmedlemmernes arbejdstilrettelæggelse m.v.
udgør en del af regeringens samlede
afbureaukratiseringsstrategi. Forslagene vil således
indebære administrative lettelser for kommunerne, jf.
nærmere afsnit 4.
Der foreslås fastsat tilsvarende regler for regionernes
vedkommende som for kommunerne.
Der henvises til afsnit 2.
1.2. Offentliggørelse af
kommunale og regionale regnskaber, budgetter og budgetforslag
Det foreslås, at forslaget til kommunernes og
regionernes årsbudget og flerårige budgetoverslag
offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt
for kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets medlemmer.
Formålet hermed er at sikre offentlighedens indsigt i den
helt centrale politiske proces, som vedtagelsen af de kommunale og
regionale årsbudgetter er.
I forlængelse heraf foreslås det, at både
det vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag
og det endeligt godkendte årsregnskab skal
offentliggøres, således at borgere, presse og andre
interessenter får en let adgang til disse dokumenter.
Der henvises til afsnit 3.
2. Kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdstilrettelæggelsem.v.
Lovforslaget indeholder på tre punkter ændringer
af lov om kommunernes styrelse og regionsloven, som vedrører
kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes
arbejdstilrettelæggelsem.v. Forslagene er på det
kommunale område en udmøntning af de forslag
vedrørende kommunalbestyrelsernes
arbejdstilrettelæggelse m.v., som arbejdsgruppen
vedrørende kommunalpolitikeres rolle og arbejdsvilkår
har fremsat i sin første afrapportering fra maj 2009.
Arbejdsgruppen vedrørende kommunalpolitikeres rolle og
arbejdsvilkår blev nedsat i forbindelse med forhandlingerne
om kommunernes økonomi for 2009, og fik bl.a. til opgave at
se på, om der er behov for at opdatere kommunalpolitikernes
arbejdsvilkår.
Det fremgår af arbejdsgruppens rapport fra maj 2009, at
arbejdsgruppen er af den opfattelse, at kommunalbestyrelsens frihed
til selv at fastlægge sine arbejdsvilkår er af stor
betydning for et velfungerende politisk niveau i kommunerne, og at
arbejdsgruppen samtidig har fundet, at den gældende
lovgivning i alt væsentligt sætter de fornødne
rammer herfor. Arbejdsgruppen har dog fundet anledning til på
enkelte punkter at overveje ændringer af reglerne, og er
fremkommet med anbefalinger om lovændringer på tre
punkter. Disse udmøntes med dette lovforslag, jf.
nærmere nedenfor under punkt 2.1.-2.3.
Om arbejdsgruppens overvejelser og anbefalinger
vedrørende arbejdstilrettelæggelse m.v. henvises til
kapitel 6 i arbejdsgruppens rapport fra maj 2009. Rapporten er
sendt til Folketinget (KOU - Alm. del bilag 94).
De tre forslag om ændring af reglerne om
arbejdstilrettelæggelse m.v. er tillige en udmøntning
af regeringens afbureaukratiseringsstrategi.
Det er fundet hensigtsmæssigt, at de foreslåede
lovændringer også gælder for regionsrådene,
der på de ovenfor nævnte punkter i vidt omfang er
underlagt samme regulering som kommunalbestyrelserne.
Kommuner og regioner skal i forbindelse med de øgede
muligheder for elektronisk formidling, lovforslaget
indebærer, være særligt opmærksomme
på behovet for tilgængelighed for alle brugere af de
informationer, der formidles via internettet. I den forbindelse
henledes opmærksomheden på aftalen mellem KL, Danske
Regioner og regeringen om anvendelse af obligatoriske, åbne
standarder i det offentlige og IT- og Telestyrelsens vejledning om
anvendelse af obligatoriske, åbne standarder for software i
det offentlige, oktober 2007, hvorefter alle offentlige myndigheder
efter 1. januar 2008 som udgangspunkt skal sikre sig, at fremtidige
it-løsninger er baseret på eller understøtter,
obligatoriske, åbne standarder, hvis standarderne er
relevante for it-løsningen. IT- og Telestyrelsens
kompetencecenter IT for alle yder råd og vejledning om bl.a.
tilgængelighed til hjemmesider.
2.1. Elektronisk formidling af
materiale til kommunalbestyrelsens og regionsrådets
medlemmer
2.1.1 Gældende ret
Lov om kommunernes styrelse indeholder en række regler
om udsendelse af materiale til kommunalbestyrelsens medlemmer og om
medlemmernes ret til indsigt i materiale. Disse regler er ikke til
hinder for, at materialet sendes til medlemmerne elektronisk eller
at sagsindsigten formidles elektronisk.
Kommunen vil således kunne benytte en praksis, hvorefter
materiale udsendes til medlemmerne elektronisk, f.eks. ved at de -
med de fornødne sikkerhedsforanstaltninger - kan koble sig
på kommunens IT-system og derved få adgang til
dokumenterne (»byrådsportal« el.lign.).
På grundlag af bemærkningerne i betænkning
nr. 1271/1994 om kommunalpolitikernes arbejdsvilkår, der
danner grundlag for bestemmelsen i styrelseslovens § 8,
stk. 5, må bestemmelserne om udsendelse af materiale til
kommunalbestyrelsesmedlemmerne dog forstås således, at
kommunalbestyrelsens medlemmer ikke kan pålægges at
modtage sagsmateriale elektronisk. Der henvises til
betænkningens side 49 f.
Hvis der blandt kommunalbestyrelsens medlemmer er nogle, der
ikke er i stand til eller ikke ønsker at anvende IT,
må det derfor sikres, at disse medlemmer på anden
måde får adgang til oplysningerne, herunder får
fremsendt oplysninger i det omfang, de efter loven har krav
herpå. Kommunalbestyrelsen kan heller ikke
pålægge et kommunalbestyrelsesmedlem udgifter i
forbindelse med udsendelse af materiale via IT, såfremt
medlemmet modsætter sig dette. Tilsvarende må reglerne
om adgangen til at gennemse materiale forstås således,
at medlemmer, der ikke er i stand til eller ønsker at
anvende IT i den forbindelse, kan udøve deres ret til at
gennemse materialet på anden måde, dvs. ved at
møde op i forvaltningen.
Kommunalbestyrelsen kan efter lovens § 8, stk. 5,
beslutte, hvorvidt og på hvilken måde medlemmerne kan
forlange, at der til brug for behandlingen af sagerne
tilvejebringes oplysninger eller ydes teknisk bistand fra
administrationen. Denne bestemmelse forudsætter i
overensstemmelse med det ovenfor anførte, at det ved
anvendelse af elektronisk kommunikation sikres, at medlemmer, der
ikke kan eller ønsker at anvende IT, på anden
måde får adgang til oplysningerne.
Kommunalbestyrelsen kan efter lovens § 16, stk. 11,
beslutte at yde medlemmerne godtgørelse af udgifter til pc
m.v. med henblik på, at deres praktiske deltagelse i det
kommunalpolitiske arbejde derved lettes eller beslutte at yde anden
støtte i forbindelse hermed.
For regionsrådene og deres medlemmer gælder regler
om udsendelse af materiale, sagsindsigt og muligheder for
udgiftsgodtgørelse og støtte i forbindelse med
varetagelsen af hvervet, der svarer til reglerne i lov om
kommunernes styrelse. Der henvises til regionslovens
§ 10, stk. 3, § 11, stk. 1, § 12 og
§ 15, stk. 2.
2.1.2. Forslaget
Med lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med
anbefalingen fra arbejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og
arbejdsvilkår, at der gives mulighed for, at
kommunalbestyrelsen ved en flertalsbeslutning kan bestemme, at
materiale kun formidles til medlemmerne elektronisk.
Under hensyn til at en sådan beslutning om elektronisk
formidling forudsætter, at medlemmerne teknisk er i stand til
at modtage materialet, foreslås det samtidig i
overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefaling, at
kommunalbestyrelsen i givet fald skal træffe beslutning om at
godtgøre medlemmernes udgifter til IT-udstyr eller at stille
sådant udstyr til rådighed for medlemmerne.
Forslaget vil betyde en administrativ lettelse for kommunerne,
der vil kunne undgå arbejde og omkostninger ved udskrivning,
kopiering, udbringning og forsendelse af materiale. Forslaget vil
derfor også kunne betyde en besparelse for kommunerne.
Realiseringen af disse besparelser i den enkelte kommune vil
forudsætte, at kommunerne har gennemført den
nødvendige digitalisering.
Over for denne administrative lettelse står det forhold,
at noget af det arbejde, som kommunen sparer ved denne
løsning, lægges over på
kommunalbestyrelsesmedlemmerne, der så selv skal printe det
materiale, som de skal have med til møderne. Hertil kommer,
at det ikke kan udelukkes, at en beslutning om, at sagsmateriale
skal modtages elektronisk, vil afholde nogle fra at gå ind i
kommunalpolitik.
På grundlag af den stadigt øgede betydning og
udbredelse som elektronisk kommunikation har - også i
kommunerne, findes de anførte forhold dog ikke at skulle
være til hinder for, at kommunalbestyrelsen gives den fulde
frihed til at beslutte, at kommunikationen med
kommunalbestyrelsesmedlemmerne foregår elektronisk.
Da de regler, der gælder om udsendelse af materiale,
sagsindsigt og muligheder for udgiftsgodtgørelse og
støtte i forbindelse med varetagelsen af hvervet for
regionsrådene og deres medlemmer svarer til reglerne i lov om
kommunernes styrelse, foreslås det, at reglerne om
flertallets mulighed for at beslutte, at formidling af materiale
kun sker elektronisk, også skal gælde for
regionsrådene.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 3.
2.2. Ophævelse af formkrav til
offentliggørelse af kommunale oplysninger og ensretning af
bestemmelser om offentliggørelse af kommunale og regionale
oplysninger
2.2.1. Gældende ret
Lov om kommunernes styrelse indeholder en række regler,
hvorefter kommunen er forpligtet til at offentliggøre
oplysninger. Nogle af disse regler - men ikke dem alle -
foreskriver bestemte offentliggørelsesmåder:
-
Kommunalbestyrelsens mødeplan og afholdelse af
ordinært kommunalbestyrelsesmøde skal
bekendtgøres i den lokale presse efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse. (KSL § 8, stk. 1.)
- Sagsfortegnelse
og beslutningsprotokol fra kommunalbestyrelsens møder samt
sagsfortegnelse for møder i økonomiudvalget og de
stående udvalg skal være fremlagt et eller flere steder
i kommunen. (KSL § 8, stk. 6, og § 20, stk.
7.)
- En kort
redegørelse for indholdet af årsbudgettet og
budgetoverslagene skal udsendes til kommunens beboere eller
indrykkes i den lokale presse efter kommunalbestyrelsens
bestemmelse. (KSL § 39, stk. 2.)
-
Bekendtgørelse om lokalrådsregulativer og om
ændringer heri skal 2 gange med mindst 6 dages mellemrum
indrykkes i den lokale presse efter kommunalbestyrelsens
bestemmelse (§ 65 d.)
Disse regler om bekendtgørelse eller indrykning i
pressen, om fremlæggelse i kommunen eller om udsendelse giver
ikke mulighed for at erstatte de nævnte
offentliggørelsesmetoder med andre. De kan således
ikke erstattes - men godt suppleres - af offentliggørelse
på kommunens hjemmeside.
Regionsloven indeholder regler om offentliggørelse af
visse regionale oplysninger efter regionsrådets nærmere
bestemmelse og om, at visse regionale oplysninger skal være
tilgængelige for regionens beboere, jf. lovens
§§ 10, 15, 20 og 23.
2.2.2. Forslaget
Med lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med
anbefalingen fra arbejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og
arbejdsvilkår, at lov om kommunernes styrelse ændres
således, at de gældende formkrav til
offentliggørelse af kommunale oplysninger vedrørende
kommunalbestyrelsens mødeplan, kommunalbestyrelsens
ordinære og ekstraordinære møder, en fortegnelse
over de sager, der vil komme til behandling på
kommunalbestyrelsens møde, en udskrift af
beslutningsprotokollen, en fortegnelse over de sager, der vil komme
til behandling på udvalgenes møder, det endeligt
vedtagne årsbudget og de flerårige budgetforslag, den
hertil tilknyttede korte redegørelse, det endeligt godkendte
regnskab og regulativer om lokaludvalg, ophæves. Herved vil
kommunalbestyrelserne få mulighed for at beslutte, at
kommunale oplysninger alene offentliggøres på
kommunens hjemmeside.
Ændringen vil betyde en administrativ lettelse for
kommunerne, idet offentliggørelse på kommunens
hjemmeside er en billig og administrativt nem
offentliggørelsesmåde.
Heroverfor kan det anføres, at der kan være
beboere i kommunen, som ikke kan eller vil anvende pc og internet,
for hvem oplysningerne herefter ikke vil være
tilgængelige. Det må imidlertid ved vægtningen af
dette hensyn tillægges betydning, at lovforslaget giver den
enkelte kommunalbestyrelse fuld frihed til at vælge netop den
offentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet til
at sikre udbredelsen af netop den type oplysninger, der er tale om.
Samtidig skal det bemærkes, at der for en række
oplysninger efter lov om kommunernes styrelse heller ikke i dag
stilles formkrav til offentliggørelsen, der derfor kan ske
alene ved anvendelse af hjemmesiden. Efter de nye bestemmelser i
§§ 62 - 62 c i lov om kommunernes styrelse om
kommunale kvalitetskontrakter og udbudsstrategier, der trådte
i kraft den 1. juli 2009, gælder der således for
kvalitetskontrakter, udbudsstrategier og
opfølgningsredegørelser ikke formkrav til
offentliggørelsen. Med hensyn til offentliggørelsen
af kommunalbestyrelsesmedlemmers og kommunalt ansattes vederlag for
andre hverv gælder heller ingen formkrav, jf. lovens
§ 16 e. På denne baggrund findes det forhold, at
der kan være beboere i kommunen, som ikke kan eller vil
anvende pc og internet, ikke at skulle føre til, at
forslaget ikke gennemføres.
Det forhold, at der kan være borgere, som ikke kan eller
vil anvende pc og internet, kan imidlertid give kommunerne
anledning til at overveje at kombinere offentliggørelsen af
oplysninger på internettet med offentliggørelse
på andre måder, f.eks. fremlæggelse i papirform
på rådhuset eller i kommunens borgerservicecenter. Der
kan endvidere ved beslutning om offentliggørelsesmåden
være anledning til at inddrage en vurdering af oplysningernes
art, således at der ikke nødvendigvis altid anvendes
den eller de samme offentliggørelsesmåder for alle
typer af oplysninger.
Det bemærkes, at borgerne eventuelt kan henvende sig
på et bibliotek med henblik på at få adgang til
internettet samt vejledningen om brugen heraf.
For visse regionale oplysninger foreslås, at den
gældende lovs krav om, at oplysningerne skal være
tilgængelige for regionens beboere ændres til krav om
offentliggørelse svarende til, hvad der foreslås for
kommunernes vedkommende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3, 8 og 11, samt til § 2, nr. 1-5 og 8.
2.3. Lovfæstelse af en
særlig stedfortræderordning
2.3.1. Gældende ret
Efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse
skal borgmesteren indkalde stedfortræder til det
førstkommende møde i kommunalbestyrelsen i
tilfælde, hvor borgmesteren får kendskab til, at et
medlem vil være forhindret i at varetage sine kommunale hverv
i en forventet periode af mindst en måned på grund af
sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption,
varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller
lignende.
Siden 2001, jf. lov nr. 456 af 7. juni 2001 om ændring
af lov om kommunernes styrelse, har den tidligere indenrigs- og
sundhedsminister og den tidligere velfærdsminister, nu
indenrigs- og socialministeren, haft adgang til i medfør af
lovens § 65 c, stk. 1, efter ansøgning at meddele
kommunerne dispensation fra § 15, stk. 2, så det i
kommunens styrelsesvedtægt bestemmes, at
stedfortræderen indkaldes, når de nævnte
forfaldsgrunde foreligger, selv om forfaldet ikke forventes at vare
en måned, men må forventes at være kortere.
Dispensationsadgangen blev gennemført i 2001 efter et
forslag fra KL. I den forbindelse fremgår det af
lovbemærkningerne, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 6, i L 155, FT 2000-2001, Tillæg A, sp.
3756 ff, på den ene side, at regeringen hidtil havde
været tilbageholdende over for forslag om en øget
adgang til indkaldelse af stedfortræder. De
væsentligste argumenter var efter regeringens opfattelse, at
en sådan adgang ville kunne føre til hyppig deltagelse
af stedfortrædere i kommunalbestyrelsens møder med
deraf følgende forringelse af kontinuiteten i
kommunalbestyrelsens arbejde, usikkerhed med hensyn til
ansvarsplacering for sagernes behandling og afgørelse samt
svækkelse af den almindelige respekt for det borgerlige ombud
og vælgernes afgørelse. For en udvidet adgang til
stedfortræderindkaldelse talte på den anden side efter
regeringens opfattelse hensynet til, at det politiske styrkeforhold
i kommunalbestyrelsen ikke forrykkedes på grund af et medlems
fravær.
Dispensation er siden 2001 meddelt i de tilfælde, hvor
der er blevet søgt om det, så indkaldelse af
stedfortræder skal ske, uanset at medlemmet af de i lovens
§ 15, stk. 2, nævnte grunde alene er forhindret i
at deltage i ét møde i kommunalbestyrelsen. For
øjeblikket er 11 kommuner meddelt sådan
dispensation.
Reglerne i den kommunale styrelseslovs § 15 om
stedfortræderindkaldelse gælder efter regionslovens
§ 12 også for regionsrådsmedlemmer. Endvidere
kan regionsrådet efter lovens § 36 svarende til,
hvad der gælder for kommunalbestyrelser, meddeles
dispensation til den særlige stedfortræderordning,
hvorefter stedfortræderens indkaldes ved lovligt forfald, som
forventes at vare kortere end en måned. For øjeblikket
er 2 af de 5 regioner meddelt sådan dispensation.
2.3.2. Forslaget
Med lovforslaget foreslås det i overensstemmelse med
anbefalingen fra arbejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og
arbejdsvilkår, at lov om kommunernes styrelse ændres
således, at kommunalbestyrelsen alene ved en ændring af
styrelsesvedtægten kan bestemme, at stedfortræderen
skal indkaldes når et medlem har lovligt forfald, selv om
forfaldet ikke forventes at vare en måned. Hermed
ophæves kravet om indenrigs- og socialministerens
dispensation til den nævnte stedfortræderordning.
Der er ved ændringen lagt vægt på, at de
kommuner, der siden 2001 har ønsket ordningen, er meddelt
dispensation hertil. Der er endvidere lagt vægt på, at
den udvidede adgang til at indkalde stedfortrædere ikke ses
at have givet anledning til problemer i forhold til kontinuiteten i
arbejdet eller placering af ansvar i de pågældende
kommuner. På denne baggrund forekommer det ikke
betænkeligt at overlade det helt til de enkelte
kommunalbestyrelsers egen beslutning, om de ønsker en
ordning med udvidet stedfortræderindkaldelse.
Ændringen vil medføre en begrænset
administrativ lettelse for de kommuner, der ønsker
ordningen, idet de ikke skal søge om dispensation til
den.
Det foreslås, at den særlige
stedfortræderordning tilsvarende lovfæstes for
regionerne.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, samt
konsekvensændringer i § 1, nr.
11, og § 2, nr.
9.
3. Offentliggørelse af
kommunale og regionale regnskaber, budgetter og budgetforslag
3.1. Gældende ret
Efter § 39, stk. 1, og § 45, stk. 3, i lov
om kommunernes styrelse skal det vedtagne årsbudget og de
flerårige budgetoverslag samt det endeligt godkendte
årsregnskab være tilgængelige for kommunens
beboere. Der er ikke noget krav om, at kommunen skal
offentliggøre disse dokumenter. Dokumenterne er imidlertid
efter offentlighedslovens regler undergivet aktindsigt.
Bestemmelserne i § 39, stk. 1, og § 45, stk. 3,
har derfor ingen selvstændig betydning ved siden af
offentlighedsloven.
Efter § 39, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse,
som foreslået ændret ved lovforslagets § 1,
nr. 8, skal en kort redegørelse for indholdet af det
vedtagne årsbudget og budgetoverslagene offentliggøres
inden det kommende regnskabsårs begyndelse.
For regionerne gælder for så vidt angår det
vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag
tilsvarende bestemmelser om tilgængelighed, jf. regionslovens
§ 20, stk. 1. For det endeligt godkendte regnskab
gælder i forhold til regionerne et krav om
offentliggørelse, jf. regionslovens § 23, stk. 3,
som foreslået ændret ved lovforslagets § 2,
nr. 8.
Efter § 20, stk. 2, i regionsloven, som
foreslået ændret ved lovforslagets § 2, nr.
8, skal en kort redegørelse for indholdet af det vedtagne
årsbudget og budgetoverslagene offentliggøres inden
det kommende regnskabsårs begyndelse.
Lov om kommunernes styrelse indeholder ikke regler om
offentliggørelse af eller om offentlighedens adgang til de
kommunale budgetforslag. Loven stiller alene krav om
offentliggørelse af en oversigt over de sager, der kommer
til behandling på kommunalbestyrelsens møde, men ikke
af sagsmateriale.
Det budgetforslag og de forslag til flerårige
budgetoverslag, som økonomiudvalget efter § 37,
stk. 1 og 2, i lov om kommunernes styrelse skal forelægge for
kommunalbestyrelsen, og det materiale, der ligger til grund herfor,
herunder de enkelte fagudvalgs bidrag til budgetforslaget, er i dag
ofte kendt i offentligheden forud for kommunalbestyrelsens
behandling. Dette kan enten skyldes, at kommunen
offentliggør forslaget eller meddeler aktindsigt heri efter
meroffentlighedsprincippet, eller at enkelte
kommunalbestyrelsesmedlemmer videregiver forslaget eller
oplysninger om dets indhold. Sådan offentliggørelse er
alene begrænset af tavshedspligtsreglerne.
Efter lov om kommunernes styrelse er kommunalbestyrelsens
møder offentlige. Dette gælder også 1. og 2.
behandlingen af budgetforslaget, jf. § 38, stk. 1, i lov
om kommunernes styrelse, hvorefter budgetforslaget skal undergives
2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Derimod er et eventuelt budgetseminar, hvor budgetbehandlingen
forberedes, og som normalt ligger forud for behandlingen af
økonomiudvalgets budgetforslag, ikke offentligt.
Vedrørende offentlighedens adgang til budgetforslaget
gælder de samme regler for regionerne som for
kommunerne.
3.2. Forslaget
Med lovforslaget foreslås det, at forslaget til
kommunens årsbudget og flerårige budgetoverslag
offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt
for kommunalbestyrelsens medlemmer. Det er således det af
økonomiudvalget endeligt vedtagne budgetforslag og
flerårige budgetoverslag, der foreslås
offentliggjort.
Formålet hermed er at sikre offentlighedens indsigt i
den helt centrale politiske proces, som vedtagelsen af kommunens
årsbudget er. Hermed vil borgere, presse og andre på et
mere oplyst grundlag kunne deltage i den politiske debat om
prioriteringen af ressourcer og opgaver i kommunen. Forud for og
under kommunalbestyrelsens drøftelse af budgetforslaget,
foregår der typisk en debat og drøftelse heraf
også i offentligheden, og forslaget vil kunne medvirke til at
styrke denne debat og højne kvaliteten heraf.
Det vurderes således, at de nævnte hensyn, der
taler for offentliggørelse af økonomiudvalgets
budgetforslag, vejer tungere end hensynet til kommunens interne
beslutningsproces. Der er herved lagt vægt på den
centrale betydning, som kommunens budget har for kommunens
opgavevaretagelse og dermed for borgerne, og på at der er
tale om et færdigt forslag fra økonomiudvalgets side.
At behandlingen af forslaget i kommunalbestyrelsen som
øverste politiske organ udestår, taler ikke
afgørende imod offentliggørelse henset til, at
offentligheden har adgang til at overvære denne
drøftelse.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at både
det vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag
og det endeligt godkendte årsregnskab skal
offentliggøres, så borgere, presse og andre
interessenter får en let adgang til disse dokumenter.
Dette forslag skal bl.a. ses i forlængelse af forslaget
om, at økonomiudvalgets budgetforslag og forslaget til de
flerårige budgetoverslag skal offentliggøres, og i
sammenhæng med kravet om, at en kort redegørelse for
indholdet af det vedtagne årsbudget og budgetoverslagene
efter de gældende regler skal offentliggøres.
Det er centralt for nærdemokratiet, at der er en let
adgang både til budgetter og regnskaber, så borgerne
kan få indsigt i den politiske prioritering af opgaverne og
se, hvor mange ressourcer der er anvendt på opgaverne. Mange
kommuner offentliggør allerede det vedtagne årsbudget
og det endeligt godkendte regnskab, f.eks. på kommunens
hjemmeside.
Da tilsvarende hensyn som nævnt ovenfor
vedrørende kommunerne gør sig gældende for
regionerne, foreslås tilsvarende ændringer af
regionsloven. For så vidt angår offentliggørelse
af regionernes endeligt godkendte regnskaber eksisterer der dog
allerede et krav herom, jf. regionslovens § 23, stk.3,
som foreslås ændret ved lovforslagets § 2,
nr. 8.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6, 7 og 9, samt til § 2, nr. 6 og 7.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige m.v.
Forslagene vedrørende kommunalbestyrelsernes og
regionsrådenes arbejdsvilkår m.v. vil indebære
administrative lettelser for kommuner og regioner. I et vist omfang
vil forslagene også indebære besparelser for kommuner
og regioner.
For så vidt angår forslaget om elektronisk
formidling af materiale til kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer, jf. ovenfor afsnit 2.1., vil den
administrative lettelse og besparelse først og fremmest
bestå i, at kopiering, udbringning og porto spares. Det
skønnes, at bruttobesparelsen vil udgøre i gennemsnit
150.000 - 200.000 kr. pr. kommune/region. For kommunernes
vedkommende vil den samlede bruttobesparelsen udgøre 15-20
mio. kr. årligt, mens den for regionerne vil udgøre
0,75 mio. kr. - 1 mio. kr. Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen/regionsrådet godtgør medlemmernes
udgifter til det fornødne udstyr m.v. eller stiller dette
udstyr til rådighed for medlemmerne, en anslået samlet
udgift for kommunerne på. ca. 9 mio. kr. årligt og for
regionerne på ca. 0,7 mio. kr. årligt. Det vil tage
nogen tid, før alle kommuner og regioner har
gennemført den nødvendige digitalisering, hvorfor der
i givet fald først kan regnes med et gevinstpotentiale fra
2011.
Forslaget om ophævelse af formkrav til
offentliggørelse af kommunale oplysninger, jf. ovenfor
afsnit 2.2., vil navnlig medføre lettelser og besparelser
for kommunernes udgifter til annoncering i pressen. De udgifter,
der knytter sig til den lovpligtige annoncering efter den kommunale
styrelseslov anslås at udgøre op til ca. 80.000 kr.
pr. kommune på årsbasis svarende til op til ca. 8 mio.
kr. for alle kommuner. Efter regionsloven gælder der ikke
formkrav til regionens offentliggørelse af oplysninger,
hvorfor denne del af lovforslaget ikke medfører besparelser
for regionerne.
Forslaget om lovfæstelse af kommunernes og regionernes
mulighed for at indføre en særlig
stedfortræderordning, jf. ovenfor afsnit 2.3., vil
indebære en administrativ lettelse for de kommuner og
regioner, der ønsker den særlige ordning, idet de ikke
skal anmode ministeriet om dispensation. Ændringen vurderes
dog ikke at ville frigøre nævneværdige
ressourcer.
Forslaget om offentliggørelse af kommunale og regionale
budgetter og budgetforslag, jf. ovenfor afsnit 3, vurderes ikke at
have nævneværdige administrative og økonomiske
konsekvenser, idet der ikke er knyttet formkrav til
offentliggørelsen.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Afhængig af kommunalbestyrelsens beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde kommunale oplysninger
på kommunens hjemmeside.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BDO Kommunernes
Revision, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Dagblades Forening, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Danske Mediers
Forum, Danske Specialmedier, Dansk Transport og Logistik, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DESA Dansk
Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen
af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Hotel-, restaurant- og turisterhvervets
brancheorganisation, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale tjenestemænd og
overenskomstansatte, Konkurrencestyrelsen, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark,
Offentligt Ansattes Organisationer, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Pårørendegruppen for svage ældre,
Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet og
Ældremobiliseringen.
| | |
10. Sammenfattende skema | | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Fra 2010 8 mio. kr. årligt for
kommunerne som følge af ophævelse af formkrav ved
offentliggørelse af visse oplysninger efter lov om
kommunernes styrelse. Fra 2011 derudover en bruttobesparelse
på 15-20 mio. kr. årligt for kommunerne og 0,75-1 mio.
kr. årligt for regionerne som følge af forslaget om
elektronisk formidling af materiale til kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer. | Fra 2011 en merudgift på ca. 9 mio.
kr. årligt for kommunerne og ca. 0,7 mio. kr. årligt
for regionerne, hvis de beslutter, at materiale kun skal formidles
elektronisk. Dette som følge af, at de i så fald skal
godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne
udstyr m.v. eller stille dette til rådighed for
medlemmerne. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Administrativ lettelse i kommunerne som
følge af ophævelse af formkrav ved
offentliggørelse af oplysninger efter lov om kommunernes
styrelse. Administrativ lettelse i kommuner og
regioner som følge af forslaget om elektronisk formidling af
materiale til kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer. Begrænset administrativ lettelse i
kommuner og regioner som følge af lovfæstelsen af
adgangen til at indføre en særlig
stedfortræderordning. | Begrænset administrativ belastning
for kommuner og regioner, hvis de beslutter, at materiale kun skal
formidles elektronisk til kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmer. Dette som følge af, at de i
så fald skal godtgøre medlemmernes udgifter til det
fornødne udstyr m.v. eller stille dette til rådighed
for medlemmerne. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Afhængig af kommunalbestyrelsens
beslutning herom vil borgerne i højere grad skulle finde
kommunale oplysninger på kommunens hjemmeside. | Afhængig af kommunalbestyrelsens
beslutning herom vil borgerne i højere grad skulle finde
kommunale oplysninger på kommunens hjemmeside. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Efter den foreslåede ændring af § 8,
stk. 1, i lov om kommunernes styrelse ophæves de
gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen
af kommunalbestyrelsens mødeplan med angivelse af tid og
sted for kommunalbestyrelsens ordinære møder i
løbet af regnskabsåret og offentliggørelsen af
det enkelte ordinære møde. Der gælder
således efter forslaget ikke krav om bekendtgørelse
heraf i den lokale presse, men blot om at de skal
offentliggøres.
Det vil efter forslaget være op til kommunalbestyrelsen
at beslutte, hvordan oplysningerne skal offentliggøres, men
offentliggørelsen skal indebære, at kommunens borgere
i almindelighed vil have mulighed for at gøre sig bekendt
med oplysningerne. Offentliggørelse på kommunens
hjemmeside vil opfylde kravet om offentliggørelse efter
lovforslaget. Kommunalbestyrelsen vil også kunne anvende
flere eller andre offentliggørelsesmåder, der sikrer,
at borgerne kan gøre sig bekendt med de nævnte
oplysninger. Det vil ikke være tilstrækkeligt, at
oplysningerne efter offentlighedslovens regler er undergivet
aktindsigt.
Kommunalbestyrelsen vil efter gældende regler kunne
overlade beslutninger om offentliggørelsesmåde til et
udvalg eller til kommunens administration.
Forslaget indebærer ingen ændring af de
tidsmæssige krav til offentliggørelsen.
Offentliggørelsen af mødeplanen skal således
efter bestemmelsen ske i begyndelsen af hvert regnskabsår, og
offentliggørelsen af det enkelte ordinære møde
skal ud fra formålet med offentliggørelsen ske forud
for mødet.
Med den foreslåede ændring af § 8, stk.
1, i lov om kommunernes styrelse ophæves kravet efter den
gældende lovs § 8, stk. 1, 2. pkt., hvorefter det i
forbindelse med offentliggørelsen af mødeplanen skal
oplyses, på hvilke steder i kommunen sagsfortegnelse og
beslutningsprotokol for kommunalbestyrelsens møder vil
være fremlagt. Dette skyldes, at også formkravet
vedrørende disse dokumenters offentliggørelse
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr.
3.
Der gælder ikke noget krav om, at
offentliggørelsesmåden skal være den samme for
alle oplysninger. Hvis offentliggørelse af oplysning om det
enkelte møde efter lovforslagets § 1, nr. 1, (lov
om kommunernes styrelse § 8, stk. 1, 4. pkt.) eller om
sagsfortegnelse eller beslutningsprotokol efter lovforslagets
§ 1, nr. 3, (lovens § 8, stk. 6) sker på
en anden måde end offentliggørelse af
mødeplanen, må offentliggørelsesmåden for
de førstnævnte oplysninger af hensyn til opfyldelsen
af formålet med offentliggørelsen dog oplyses ved
offentliggørelsen af mødeplanen. F.eks. må det
i en mødeplan, som kommunalbestyrelsen vælger at lade
indrykke i lokalavisen, fremgå, hvordan de enkelte
møder, sagsfortegnelse og beslutningsprotokoller
offentliggøres, hvis dette ikke også sker i avisen,
men på kommunens hjemmeside eller på anden
måde.
Kommuner og regioner skal i forbindelse med de øgede
muligheder for elektronisk formidling, lovforslaget
indebærer, være særligt opmærksomme
på behovet for tilgængelighed for alle brugere af de
informationer, der formidles via internettet, jf. nærmere de
almindelige bemærkninger afsnit 2 før afsnit 2.1. Det
forhold, at der kan være borgere, som ikke kan eller vil
anvende pc og internet, kan imidlertid give kommunerne anledning
til at overveje at kombinere offentliggørelsen af
oplysninger på internettet med offentliggørelse
på andre måder, jf. nærmere de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.2.
Til nr. 2
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Den foreslåede ændring af § 8, stk. 2,
2. pkt., i lov om kommunernes styrelse om ekstraordinære
kommunalbestyrelsesmøder, indebærer alene en
ensretning af sprogbrugen i loven, så ordet
»offentliggøres« anvendes i stedet for
»bekendtgøres«. Der er således ingen
indholdsmæssig forskel på offentliggørelse og
bekendtgørelse.
Forslaget indebærer ingen ændringer med hensyn til
de tidsmæssige krav til offentliggørelsen, der ud fra
formålet med offentliggørelsen så vidt muligt
skal ske forud for mødet. Idet offentliggørelse kan
ske på kommunens hjemmeside, vil det antageligt
sjældent være nødvendigt at afholde
ekstraordinære kommunalbestyrelsesmøder med så
kort varsel, at forudgående offentliggørelse ikke er
mulig.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter den foreslåede ændring af § 8,
stk. 6, i lov om kommunernes styrelse ophæves de
gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen
af kommunalbestyrelsens sagsfortegnelse og beslutningsprotokol. Der
gælder således efter forslaget ikke krav om, at disse
oplysninger skal være fremlagt et eller flere steder i
kommunen, men blot om at de skal offentliggøres.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse, kravet om forudgående
offentliggørelse samt kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter den foreslåede ændring af § 20,
stk. 7, i lov om kommunernes styrelse ophæves de
gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen
af de stående udvalgs sagsfortegnelser. Der gælder
således efter forslaget ikke krav om, at disse skal
være fremlagt et eller flere steder i kommunen, men blot om
at de skal offentliggøres.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kravet om forudgående
offentliggørelse henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1.
Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om offentliggørelsesmåden også
vedrørende udvalgenes sagsfortegnelser, men beslutningen
herom efter de gældende regler kan overlades til udvalgene,
til et bestemt udvalg eller til administrationen.
Efter lovforslaget skal offentliggørelsesmåden
for alle udvalgs sagsfortegnelser ikke nødvendigvis
være den samme, men offentliggørelseskravet i loven
forudsætter af hensyn til opfyldelsen af formålet med
offentliggørelsen, at kommunen på ét sted,
f.eks. på kommunens hjemmeside, offentliggør
oplysninger om, hvordan udvalgenes sagsfortegnelser
offentliggøres, hvis det ikke sker dér.
Afhængig af kommunalbestyrelsens beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde kommunale oplysninger
på kommunens hjemmeside.
Om baggrunden for forslaget og dettes anvendelse henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 4
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Den foreslåede § 8 a i lov om kommunernes
styrelse fastsætter i 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at materiale, som skal være
tilgængeligt for eller sendes til et eller flere af
kommunalbestyrelsens medlemmer, kun formidles elektronisk.
Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelsens 2. pkt. i den
forbindelse beslutte at godtgøre medlemmernes udgifter til
det fornødne udstyr m.v. eller at stille dette udstyr til
rådighed for medlemmerne.
Lov om kommunernes styrelse indeholder visse regler om
udsendelse af materiale til et, flere eller alle
kommunalbestyrelsens medlemmer: Efter lovens § 8, stk. 4,
skal borgmesteren sørge for, at der så vidt muligt 4
dage inden kommunalbestyrelsens møder udsendes en dagsorden
til medlemmerne. Efter § 8, stk. 5, 1. pkt., kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at medlemmerne skal have tilsendt
sagsmateriale til brug for behandlingen af sagerne. Efter
§ 9, stk. 4, 1. pkt., har et medlem ret til at få
tilsendt en kopi af sagsmateriale, hvori den pågældende
har ret til sagsindsigt. Efter § 20, stk. 3, 2. pkt.,
udsendes en dagsorden til medlemmerne forud for udvalgenes
møder. Efter § 20, stk. 6, har ethvert medlem af
kommunalbestyrelsen med de begrænsninger, der følger
af reglerne om tavshedspligt, ret til efter anmodning at få
tilsendt dagsordener, beslutningsprotokoller og sagsmateriale fra
udvalg, som vedkommende ikke selv er medlem af.
Endvidere indeholder lov om kommunernes styrelse regler om
medlemmernes ret til indsigt i materiale: Efter lovens
§ 8, stk. 4, skal materiale, der er optaget på
dagsordenen, så vidt muligt være tilgængeligt for
medlemmerne mindst 3 hverdage inden et møde og efter lovens
§ 9, stk. 1, har et medlem ret til at gennemse
sagsmateriale, der i endelig form foreligger i kommunens
administration.
Herudover kan hvert enkelt stående udvalg som led i
tilrettelæggelsen af sit arbejde selv beslutte, at
udvalgsmateriale skal udsendes til eller stilles til rådighed
for medlemmerne, jf. herved § 20, stk. 3, 1. pkt.,
hvorefter udvalgene selv fastsætter deres
forretningsorden.
Den foreslåede § 8 a, 1. pkt., i lov om
kommunernes styrelse giver kommunalbestyrelsen mulighed for at
træffe beslutning om elektronisk formidling efter
bestemmelsen for alt materiale, som kommunen stiller til
rådighed eller sender til kommunalbestyrelsens medlemmer
eller nogle af dem, jf. ovenfor. Kommunalbestyrelsen vil imidlertid
også kunne træffe sådan beslutning alene for
nogle kategorier af materiale f.eks. alene for det materiale, som
skal foreligge til brug for kommunalbestyrelsens møder, jf.
§ 8, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, eller alene
for materiale, som et medlem har ret til indsigt i eller kopi af
efter lovens § 9 om medlemmernes ret til
sagsindsigt.
Lovforslaget ændrer ikke reglerne i persondataloven og
de i medfør af loven fastsatte regler om behandling af
personoplysninger. Kommuner og regioner er ved elektronisk
formidling af oplysninger til kommunalbestyrelses- eller
regionsrådsmedlemmer, herunder af fortrolige og
følsomme oplysninger, forpligtede til at overholde
bekendtgørelse om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse
af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning,
jf. bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 som ændret
ved bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001. Til
bekendtgørelsen knytter sig vejledning nr. 37 af 2. april
2001. Efter § 14 i bekendtgørelse nr. 528 af 15.
juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af
personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning som
ændret ved bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001
må der kun etableres eksterne kommunikationsforbindelser,
hvis der træffes særlige foranstaltninger for at sikre,
at uvedkommende ikke gennem disse forbindelser kan få adgang
til personoplysninger. Dette medfører bl.a., at der ved
transmission af fortrolige og følsomme oplysninger skal
anvendes en krypteret forbindelse. Det følger af
bekendtgørelsens § 7, stk. 2, at finder behandling
af personoplysninger sted på en pc-arbejdsplads uden for den
dataansvarlige myndigheds lokaliteter, skal myndigheden
fastsætte særlige retningslinjer herfor, således
at det sikres, at bestemmelserne om sikkerhedsforanstaltninger
iagttages. Det følger af bekendtgørelsens
§ 11, at kun de personer, som autoriseres hertil,
må have adgang til de personoplysninger, der behandles. Der
må kun autoriseres personer, der er beskæftiget med de
formål, hvortil personoplysningerne behandles. De enkelte
brugere må ikke autoriseres til anvendelser, som de ikke har
behov for. Datatilsynet anbefaler, at adgang til at se
følsomme personoplysninger, dvs. oplysninger omfattet af
persondatalovens §§ 7 og 8, sker ved, at der
anvendes certifikat/digital signatur og eventuelt Net-ID.
Anbefalingen gælder også, hvor f.eks. medlemmer af
kommunalbestyrelsen skal have adgang til sådanne
oplysninger.
En beslutning efter den foreslåede § 8 a, 1.
pkt., om elektronisk formidling indebærer, at
kommunalbestyrelsens medlemmer ikke har ret til at få
materialet stillet til rådighed på anden vis, dvs. ved
at få tilsendt en kopi eller ved at kunne møde op i
forvaltningen og læse dokumenterne. Kommunalbestyrelsen
træffer beslutning efter den foreslåede bestemmelse med
almindeligt flertal, jf. lovens § 11, stk. 3. Det enkelte
medlem har ikke ret til at modsætte sig en sådan
beslutning.
Kommuner og regioner skal i forbindelse med de øgede
muligheder for elektronisk formidling, lovforslaget
indebærer, være særligt opmærksomme
på behovet for tilgængelighed for alle brugere af de
informationer, der formidles via internettet, jf. nærmere de
almindelige bemærkninger afsnit 2 før afsnit
2.1.
En beslutning efter den foreslåede § 8 a, 1.
pkt., skal efter den foreslåede bestemmelses 2. pkt., ledsages af en beslutning om enten
at godtgøre medlemmernes udgifter til det udstyr, som er
fornødent til at kunne modtage materialet eller at stille
dette udstyr til rådighed for kommunalbestyrelsens medlemmer.
Dette gælder, uanset om kommunalbestyrelsens beslutning om
elektronisk formidling vedrører alt materiale til
kommunalbestyrelsesmedlemmerne eller kun en enkelt eller visse
kategorier af materiale, og uanset om beslutningen vedrører
materiale, som skal sendes til alle medlemmer af
kommunalbestyrelsen eller kun nogle af dem.
Det udstyr, som er omfattet af den foreslåede
§ 8 a, 2. pkt., er det udstyr, som er nødvendigt
for, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne kan modtage materiale
elektronisk. Bestemmelsen indeholder ikke nogen fast definition af,
hvilket udstyr der er tale om, bl.a. fordi dette ændres som
følge af den teknologiske udvikling. Det er op til
kommunalbestyrelsen at afgøre, hvilket udstyr der er
nødvendigt. Udstyret vil dog i dag normalt omfatte pc med
det software, der gør det muligt for medlemmerne at få
adgang til og læse dokumenterne, en internetforbindelse samt
en printer og papir m.v. bl.a. med henblik på, at materialet
kan medbringes til møder. Det fornødne udstyr
omfatter også, at kommunen enten godtgør medlemmernes
udgifter til service på udstyr eller stiller sådan
service til rådighed for medlemmerne. Endvidere vil der kunne
være tale om vejledning og oplæring, herunder f.eks. i
form af kurser, af medlemmer af kommunalbestyrelsen, som ikke
umiddelbart er i stand til at anvende IT i et omfang, som må
anses for nødvendigt i forhold til formålet.
Kommunalbestyrelsen beslutter selv, om den vil dække
medlemmernes udgifter til udstyr, eller om kommunen vil stille
dette til rådighed for medlemmerne. Beslutningen
træffes ved almindeligt stemmeflertal, jf. § 11,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, og det enkelte medlem har
ikke ret til at vælge, om medlemmet ønsker
udgiftsgodtgørelse eller at få udstyr stillet til
rådighed.
Vælger kommunalbestyrelsen at godtgøre
medlemmernes udgifter til udstyret, skal medlemmet rent faktisk
have afholdt udgifter til udstyr for, at godtgørelse kan
gives. Dette er ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte satser for standardgodtgørelse for det
omhandlede udstyr, når blot dette sker under hensyn til de
faktiske omkostninger, men sådanne satser kan kun anvendes
som grundlag for udbetaling af godtgørelse til et medlem,
der rent faktisk har afholdt udgifter.
Kommunalbestyrelsens beslutning efter den foreslåede
§ 8 a, 2. pkt., skal finde sted i forbindelse med
beslutning om elektronisk formidling efter 1. pkt. Dette
indebærer ikke, at beslutningerne nødvendigvis skal
træffes i samme kommunalbestyrelsesmøde. Det
indebærer derimod, at beslutningen efter 2. pkt., skal
træffes således, at kommunalbestyrelsens medlemmer har
mulighed for at skaffe sig det fornødne udstyr m.v. eller -
afhængig af indholdet af kommunalbestyrelsens beslutning -
har fået udstyret stillet til rådighed af kommunen,
inden ordningen med elektronisk formidling træder i
kraft.
Idet beslutningen vedrører
kommunalbestyrelsesmedlemmernes egne forhold, skal enhver
beslutning om elektronisk formidling efter den foreslåede
§ 8 a, 1. pkt., træffes af kommunalbestyrelsen, og
kan ikke overlades til et udvalg eller til administrationen. Dette
gælder, selv om beslutningen alene angår
udvalgsmateriale. Kommunalbestyrelsen kan heller ikke overlade
beslutningen efter 2. pkt., om at godtgøre medlemmernes
udgifter til IT-udstyr eller at stille sådant udstyr til
rådighed for medlemmerne til andre.
Kommunalbestyrelsen vil til enhver tid kunne ændre,
herunder ophæve, indskrænke eller udvide beslutninger
efter den foreslåede § 8 a, 1. pkt., idet
beslutningen dog som oven for anført, skal træffes
således, at kommunalbestyrelsens medlemmer har mulighed for
at skaffe sig det fornødne udstyr m.v. eller -
afhængig af indholdet af kommunalbestyrelsens beslutning -
har fået udstyret stillet til rådighed af kommunen,
inden ordningen med elektronisk formidling træder i kraft. En
beslutning om at ophæve en ordning med elektronisk formidling
af materiale skal ikke nødvendigvis ledsages af en
ophævelse af kommunalbestyrelsens beslutning efter 2. pkt.
Dette skyldes, at kommunalbestyrelsen, uanset om den har truffet
beslutning om elektronisk formidling efter 1. pkt., har mulighed
for efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse at
godtgøre kommunalbestyrelsesmedlemmernes udgifter til det
udstyr, der er omfattet af den foreslåede § 8 a, 2.
pkt., eller at stille dette udstyr til rådighed for
dem.
Det forudsættes, at bestemmelsen ikke anvendes i
tilfælde, hvor det er umuligt for et
kommunalbestyrelsesmedlem - for eksempel på grund af et
handicap - at modtage materiale, der formidles i elektronisk
form.
Til nr. 5
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.
Ved den foreslåede ændring af § 15, stk.
2, i lov om kommunernes styrelse fastsættes det, at
kommunalbestyrelsen i kommunens styrelsesvedtægt kan
træffe beslutning om, at formanden ved et medlems forfald af
de grunde som er nævnt i § 15, stk. 2, 1, pkt.,
indkalder stedfortræderen, selv om hindringen forventes at
vare kortere end en måned.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen alene ved at
træffe beslutning herom i styrelsesvedtægten kan
fastsætte, at stedfortræderen for et medlem skal
indkaldes, når medlemmet har lovligt forfald, selv om
forfaldet ikke forventes at vare en måned. Det gældende
krav om indenrigs- og socialministerens dispensation efter
§ 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse til en
sådan ordning ophæves derfor, jf. forslagets
§ 1, nr. 11.
Når kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten
træffer en beslutning efter den foreslåede bestemmelse,
indebærer den, at der skal ske
stedfortræderindkaldelse, når fravær forventes at
vare kortere end en måned. Kommunalbestyrelsen vil kunne
træffe beslutning om, at stedfortræderindkaldelse skal
ske ved ethvert lovligt forfald, uanset dets forventede varighed.
Kommunalbestyrelsen vil imidlertid også kunne
fastsætte, at det lovlige forfald skal have en bestemt
forventet varighed, som skal være kortere end en måned,
før stedfortræder skal indkaldes.
Bestemmelsen giver ikke mulighed for at fastsætte regler
i styrelsesvedtægten, som vil kunne indskrænke adgangen
til stedfortræderindkaldelse. Der vil eksempelvis ikke kunne
fastsættes bestemmelser, hvorefter
stedfortræderindkaldelse forudsætter, at medlemmet
forud for kommunalbestyrelsesmødet oplyser formanden om sit
forfald. Derimod vil det ved bestemmelse herom i
styrelsesvedtægten kunne fastsættes, at medlemmerne
så vidt muligt skal give
formanden meddelelse om deres forfald. Hensigten med en sådan
bestemmelse er alene at fremme formandens muligheder for at sikre,
at stedfortræderen indkaldes.
De lovlige forfaldsgrunde, som kan begrunde
stedfortræderindkaldelse efter den foreslåede
bestemmelse, er de samme, som i øvrigt kan begrunde
indkaldelse af stedfortræder efter § 15, stk. 2, i
lov om kommunernes styrelse. Forslaget giver således ikke
kommunalbestyrelsen mulighed for at ændre forfaldsgrundene.
Forslaget giver heller ikke kommunalbestyrelsen mulighed for at
træffe beslutning efter den foreslåede bestemmelse for
visse lovlige forfaldsgrunde, men ikke for andre, eller at
beslutte, at den forventede varighed af forfald, som kan begrunde
stedfortræderindkaldelse, skal være kortere for visse
lovlige forfaldsgrunde end for andre.
En ændring af kommunens styrelsesvedtægt efter den
foreslåede bestemmelse kræver to behandlinger i
kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum, jf.
§ 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Kommunalbestyrelsen kan på ethvert tidspunkt i løbet
af valgperioden ændre beslutningen om
stedfortræderordningen, blot den nævnte
fremgangsmåde for ændring af styrelsesvedtægten
følges. Reglerne gælder uanset styreform. Dog skal
alle styrelsesvedtægtsændringer i magistratskommuner
stadfæstes af indenrigs- og socialministeren, jf.
§ 2, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Regionslovens § 12 fastsætter, at
§ 15 i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende
anvendelse for regionsrådet og dets medlemmer. Med den
foreslåede ændring af § 15, stk. 2, i lov om
kommunernes styrelse, gives regionsrådene således
tilsvarende mulighed som kommunalbestyrelserne for ved en
ændring af styrelsesvedtægten at fastsætte, at
formanden indkalder stedfortræderen, selv om hindringen
forventes at vare kortere end en måned.
Til nr. 6
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Efter den foreslåede bestemmelse til § 37,
stk. 3, skal forslaget til kommunens årsbudget og
flerårige budgetoverslag offentliggøres, når
forslaget er tilgængeligt for kommunalbestyrelsens
medlemmer.
Offentliggørelsen omfatter det forslag til
årsbudget og flerårige budgetoverslag, som
økonomiudvalget udarbejder og forelægger for
kommunalbestyrelsen, jf. § 37, stk. 1 og 2, i lov om
kommunernes styrelse. Offentliggørelsen gælder det i
økonomiudvalget endeligt vedtagne forslag. Hvor
økonomiudvalget mellem kommunalbestyrelsens 1. og 2.
behandling foretager ændringer af det oprindelige
budgetforslag, er det således reviderede forslag ikke
udvalgets budgetforslag efter § 37, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse. Dette reviderede forslag er dermed ikke
omfattet af forslaget om offentliggørelse.
Offentliggørelsen skal ske, når forslaget bliver
tilgængeligt for kommunalbestyrelsens medlemmer. Forslaget
bliver tilgængeligt for kommunalbestyrelsens medlemmer,
når det er endeligt vedtaget af økonomiudvalget og
foreligger i endelig form i kommunens administration, jf.
§ 9, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Hvis
forslaget ikke samtidig formidles til kommunalbestyrelsens
medlemmer, vil det være hensigtsmæssigt af hensyn til
disse, at kommunens administration enten sørger for
sådan formidling eller giver medlemmerne oplysning om
offentliggørelsen.
Det følger af § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 446 af 1. juni 2009 om kommunernes
budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., at forslaget skal
udarbejdes til kommunalbestyrelsen senest den 15. september forud
for det pågældende regnskabsår. Også hvis
forslaget er tilgængeligt for kommunalbestyrelsens medlemmer
forud for denne dato, skal det offentliggøres, når det
bliver tilgængeligt for kommunalbestyrelsen.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Til nr. 7
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Efter den foreslåede ændring af § 39,
stk. 1, i lov om kommunernes styrelse skal det endeligt vedtagne
årsbudget og de flerårige budgetoverslag
offentliggøres. Budgettet og de flerårige
budgetoverslag skal herefter ikke blot være
tilgængelige for kommunens beboere, men kommunen skal aktivt
offentliggøre dem.
Offentliggørelse skal under hensyn til formålet
med offentliggørelsen ske i forbindelse med vedtagelsen.
Offentliggørelsen kan ske sammen med
offentliggørelsen af en kort redegørelse for
budgettet og de flerårige budgetoverslag, jf. § 39,
stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, som foreslået
ændret ved lovforslagets § 1, nr. 8. Der er dog
ikke noget krav herom, idet offentliggørelsen af
redegørelsen efter den nævnte bestemmelse i loven
først skal være foretaget inden det kommende
regnskabsårs begyndelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Til nr. 8
Efter den foreslåede ændring af § 39,
stk. 2, i lov om kommunernes styrelse ophæves de
gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen
af redegørelsen for kommunens vedtagne årsbudget og de
flerårige budgetoverslag. Der gælder således
efter forslaget ikke krav om, at denne skal udsendes til kommunens
beboere eller indrykkes i den lokale presse, men blot om at den
skal offentliggøres.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Tidspunktet for offentliggørelsen af redegørelsen
efter lovens § 39, stk. 2, ændres ikke, jf. herved
bemærkningerne til § 1, nr. 8.
Afhængig af kommunalbestyrelsens beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde kommunale oplysninger
på kommunens hjemmeside.
Om baggrunden for forslaget og dettes anvendelse henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 9
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Efter den foreslåede ændring af § 45,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse skal det endeligt godkendte
årsregnskab offentliggøres. Regnskabet skal herefter
ikke blot være tilgængeligt for kommunens beboere, men
kommunen skal aktivt offentliggøre det.
Offentliggørelse skal under hensyn til formålet
med offentliggørelsen ske i forbindelse med
kommunalbestyrelsens godkendelse af regnskabet, jf. § 45,
stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Til nr. 10
Dispensationsbestemmelsen i § 65 c, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse giver for så vidt angår lovens
§ 15, stk. 2, alene hjemmel til, at indenrigs- og
socialministeren kan dispensere til den stedfortræderordning,
der ved lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås
lovfæstet. Derfor foreslås henvisningen i lovens
§ 65 c, stk. 1, til lovens § 15, stk. 2,
ophævet.
Til nr. 11
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Efter den foreslåede ændring af § 65 d,
stk. 4, i lov om kommunernes styrelse ophæves de
gældende formkrav vedrørende offentliggørelsen
af regulativer for lokaludvalg. Der gælder således
efter forslaget ikke krav om, at disse skal indrykkes i den lokale
presse 2 gange med mindst 6 dages mellemrum, men blot om at de skal
offentliggøres.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kommunalbestyrelsens beslutninger om
offentliggørelsesmåde, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring, jf. § 1,
nr. 1, i lov nr. 330 af 18. maj 2005, hvorefter lovens titel er:
»Lov om almene boliger m.v.«.
Til § 2
Til nr. 1
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Efter den foreslåede ændring af regionslovens
§ 10, stk. 1, sker der en ensretning af sprogbrugen i
loven, så ordet »offentliggøres« anvendes
konsekvent i stedet for »bekendtgøres«
både om regionsrådets mødeplan og om de
ordinære møder. Der er ingen indholdsmæssig
forskel på offentliggørelse og
bekendtgørelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende
til, hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade
beslutninger om offentliggørelsesmåde til
forretningsudvalget eller til regionens administration.
Med den foreslåede ændring af regionslovens
§ 10, stk. 1, ophæves kravet efter den
gældende lovs § 10, stk. 1, 3. pkt., hvorefter det
i forbindelse med offentliggørelse af mødeplanen
tillige skal angives, på hvilken måde
regionsrådets sagsfortegnelse og udskrift af
beslutningsprotokollen vil være tilgængelig for
regionens beboere. Dette skyldes, at den gældende bestemmelse
i regionslovens § 10, stk. 2, hvorefter disse dokumenter
skal være tilgængelige for regionens beboere,
foreslås ophævet og erstattet med en henvisning i
regionslovens § 10, stk. 3, der bliver stk. 2, som
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 3, til § 8,
stk. 6, i lov om kommunernes styrelse. § 8, stk. 6, i lov
om kommunernes styrelse fastsætter som ændret ved
lovforslagets § 1, nr. 3, at der for sagsfortegnelse og
udskrift af beslutningsprotokollen skal gælde et krav om
offentliggørelse. Der henvises herved til lovforslagets
§ 2, nr. 2 og 3.
Om kravene, hvis der vælges forskellige
offentliggørelsesmåder for forskellige oplysninger,
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Med den foreslåede affattelse af regionslovens
§ 10, stk. 1, fremgår det udtrykkeligt af
bestemmelsen, at regionsrådets mødeplan skal
offentliggøres og dermed være vedtaget i begyndelsen
af hvert regnskabsår. Dette indebærer imidlertid ingen
indholdsmæssig ændring, idet også den
gældende bestemmelse om mødeplanen under hensyn til
formålet med en sådan plan forudsætter, at
mødeplanen vedtages ved årets begyndelse. Tilsvarende
skal offentliggørelsen af det enkelte ordinære
møde ud fra formålet med offentliggørelsen ske
forud for mødet.
Til nr. 2 og 3
Med den foreslåede ophævelse af regionslovens
§ 10, stk. 2, og ændringen af lovens
§ 10, stk. 3, som herefter bliver stk. 2,
fastsættes det, at regionsrådets sagsfortegnelser og
udskrifter af beslutningsprotokollen skal offentliggøres,
jf. henvisningerne i regionslovens § 10, stk. 3, der
bliver stk. 2, til § 8, stk. 6, i lov om kommunernes
styrelse, der foreslås ændret ved lovforslagets
§ 1, nr. 3. Bestemmelserne om offentlighedens adgang til
kommunalbestyrelsers og regionsråds sagsfortegnelser og
beslutningsprotokoller bliver dermed ens.
Der er for så vidt angår regionsrådets
sagsfortegnelser og udskrifter af beslutningsprotokollen tale om en
indholdsmæssig ændring, idet disse efter den
gældende § 10, stk. 2, i regionsloven blot skal
være tilgængelige for regionens beboere, hvilket ikke
indebærer et krav om offentliggørelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og - for sagsfortegnelsernes vedkommende -
kravet om forudgående offentliggørelse, henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 1.
Regionsrådet vil svarende til, hvad der gælder for
kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om
offentliggørelsesmåde til forretningsudvalget eller
til regionens administration.
Med den ved lovforslagets § 2, nr. 3,
foreslåede affattelse af regionslovens § 10, stk.
3, der bliver stk. 2, fastsættes det endvidere, at den ved
lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 8
a i lov om kommunernes styrelse om elektronisk formidling af
materiale til kommunalbestyrelsesmedlemmerne finder tilsvarende
anvendelse for regionsrådene.
Afhængig af regionsrådets beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde regionale oplysninger
på regionens hjemmeside.
Om baggrunden for forslaget og dettes anvendelse henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 4 og 5
Med den foreslåede ophævelse af regionslovens
§ 15, stk. 1, og ændringen af lovens
§ 15, stk. 2, som herefter bliver stk. 1,
fastsættes det, at forretningsudvalgets sagsfortegnelser skal
offentliggøres, jf. henvisningen i regionslovens
§ 15, stk. 2, som bliver stk. 1, til § 20, stk.
7, i lov om kommunernes styrelse, der foreslås ændret
ved lovforslagets § 1, nr. 3. Bestemmelserne om
offentlighedens adgang til sagsfortegnelser for stående
udvalg i kommunerne og de regionale forretningsudvalg bliver dermed
ens.
Der er for så vidt angår forretningsudvalgets
sagsfortegnelser tale om en indholdsmæssig ændring,
idet disse efter den gældende § 15, stk. 1, i
regionsloven blot skal være tilgængelige for regionens
beboere, hvilket ikke indebærer et krav om
offentliggørelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse og kravet om forudgående
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende
til, hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade
beslutninger om offentliggørelsesmåde til
forretningsudvalget eller til regionens administration.
Afhængig af regionsrådets beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde regionale oplysninger
på regionens hjemmeside.
Om baggrunden for forslaget og dettes anvendelse henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 6
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Efter den foreslåede bestemmelse skal forslaget til
regionens årsbudget og flerårige budgetoverslag
offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt
for regionsrådets medlemmer.
Offentliggørelsen omfatter det forslag til
årsbudget og flerårige budgetoverslag, som
forretningsudvalget udarbejder og forelægger for
regionsrådet, jf. § 18, stk. 1 og 2 i regionsloven.
Offentliggørelsen gælder det i forretningsudvalget
endeligt vedtagne forslag, jf. nærmere bemærkningerne
til § 1, nr. 6.
Offentliggørelsen skal ske, når forslaget er
tilgængeligt for regionsrådets medlemmer. Forslaget
bliver tilgængeligt for regionsrådets medlemmer,
når det er endeligt vedtaget af forretningsudvalget og
foreligger i endelig form i regionens administration, jf.
regionslovens § 12, jf. § 9, stk. 1, i lov om
kommunernes styrelse og nærmere bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 6.
Det følger af § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1 af 5. januar 2009 om regionernes
budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., at forslaget skal
udarbejdes til regionsrådet senest den 15. september forud
for det pågældende regnskabsår. Også hvis
forslaget er tilgængeligt for regionsrådets medlemmer
forud for denne dato, skal det offentliggøres, når det
bliver tilgængeligt for regionsrådet.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende
til, hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade
beslutninger om offentliggørelsesmåde til
forretningsudvalget eller til regionens administration.
Til nr. 7
Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Efter den foreslåede ændring af § 20,
stk. 1, i regionsloven skal det endeligt vedtagne årsbudget
og de flerårige budgetoverslag offentliggøres.
Budgettet og de flerårige budgetoverslag skal herefter ikke
blot være tilgængelige for kommunens beboere, men
kommunen skal aktivt offentliggøre dem.
Offentliggørelse skal under hensyn til formålet
med offentliggørelsen ske i forbindelse med vedtagelsen.
Offentliggørelsen kan ske sammen med
offentliggørelsen af en kort redegørelse for
budgettet og de flerårige budgetoverslag, jf. § 20,
stk. 2, i regionsloven, som foreslået ændret ved
lovforslagets § 2, nr. 8. Der er dog ikke noget krav
herom, idet offentliggørelsen af redegørelsen efter
den nævnte bestemmelse i loven først skal være
foretaget inden det kommende regnskabsårs begyndelse.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil svarende
til, hvad der gælder for kommunalbestyrelsen, kunne overlade
beslutninger om offentliggørelsesmåde til
forretningsudvalget eller til regionens administration.
Til nr. 8
Den forslåede ændring indebærer en
ensretning af sprogbrugen, således at alene ordet
»offentliggøres« anvendes overalt i
regionsloven.
Med hensyn til, hvad der forstås ved
offentliggørelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 1. Regionsrådet vil efter
ændringen svarende til, hvad der gælder for
kommunalbestyrelsen, kunne overlade beslutninger om
offentliggørelsesmåde til forretningsudvalget eller
til regionens administration.
Afhængig af regionsrådets beslutning herom vil
borgerne i højere grad skulle finde regionale oplysninger
på regionens hjemmeside.
Om baggrunden for forslaget og dettes anvendelse henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 9
Dispensationsbestemmelsen i regionslovens § 36, stk.
1, giver for så vidt angår regionslovens
§ 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 15,
stk. 2, alene hjemmel til, at indenrigs- og socialministeren kan
dispensere til den stedfortræderordning, der ved
lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås lovfæstet.
Derfor foreslås henvisningen i regionslovens § 36,
stk. 1, til regionslovens § 12, jf. lov om kommunernes
styrelse § 15, stk. 2, ophævet.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010, så de foreslåede lovændringer
får virkning fra den nye kommunale og regionale
valgperiode.
For så vidt angår de ændrede bestemmelser om
offentliggørelse af kommunale og regionale budgetter samt
budgetforslag og flerårige budgetoverslag, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6 og 7 og § 2, nr. 6 og 7,
indebærer ikrafttrædelsesbestemmelsen, at reglerne
får virkning for budgetter og budgetforslag for 2011.
For så vidt angår de ændrede bestemmelser om
offentliggørelse af kommunale og regionale regnskaber, jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, og § 2, nr. 8,
indebærer ikrafttrædelsesbestemmelsen, at reglerne
får virkning for de endeligt godkendte regnskaber for
2009.
Forslagets § 3, stk. 2, indebærer, at
dispensationer efter § 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse og regionslovens § 36, stk. 1, til en
særlig stedfortræderordning meddelt for valgperioden
2010-2013, har virkning for den nævnte valgperiode. Dette
gælder således uanset, at kommunalbestyrelsen og
regionsrådet efter lovforslagets § 1, nr. 5, gives
mulighed pr. 1. januar 2010 at vedtage ordningen uden
dispensation.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd, der forud for den 1. januar 2010 er meddelt
dispensation til den særlige stedfortræderordning, ikke
i valgperioden 2010-2013 skal ændre deres
styrelsesvedtægt. Disse kommunalbestyrelser og
regionsråd kan imidlertid vælge pr. 1. januar 2010
eller senere i valgperioden ikke længere at gøre brug
af dispensationen og indføre den særlige
stedfortræderordning efter lovforslagets § 1, nr.
5. Dette vil navnlig indebære, at den bestemmelse i
styrelsesvedtægten, der vedrører
stedfortræderordningen, ikke længere skal placeres i et
midlertidigt kapitel i styrelsesvedtægten.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Efter bestemmelsen gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 2009 som ændret
ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
§ 8.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, når og hvor
ordinære møder skal afholdes, og der indrykkes i
begyndelsen af hvert regnskabsår bekendtgørelse herom
i den lokale presse efter kommunalbestyrelsens bestemmelse. I
bekendtgørelsen angives tillige, på hvilke steder i
kommunen der vil være fremlagt sagsfortegnelse samt udskrift
af beslutningsprotokollen, jf. stk. 6. Ordinært
møde afholdes som regel mindst én gang om
måneden og bekendtgøres forud i den lokale presse
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse. | | 1.§ 8, stk. 1, affattes
således: »Kommunalbestyrelsen træffer
beslutning om, hvornår og hvor ordinære møder
skal afholdes. Mødeplanen offentliggøres i
begyndelsen af hvert regnskabsår. Ordinært møde
afholdes som regel mindst én gang om måneden. Tid og
sted for mødet offentliggøres.« |
Stk. 2.
Ekstraordinære møder afholdes, når borgmesteren
finder det fornødent, eller mindst en tredjedel af
medlemmerne forlanger det. Borgmesteren fastsætter tid og
sted for de ekstraordinære møders afholdelse, og
møderne bekendtgøres så vidt muligt forud for
kommunens beboere. | | 2. I§ 8, stk. 2, 2. pkt., ændres
»og møderne bekendtgøres så vidt muligt
forud for kommunens beboere« til: »hvilket så vidt muligt
offentliggøres«. |
Stk. 6.
En fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på
kommunalbestyrelsens møde, samt en udskrift af
beslutningsprotokollen skal med de begrænsninger, der
følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så
vidt muligt være fremlagt et eller flere steder i
kommunen. Stk. 7.
En fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på
udvalgenes møder, skal med de begrænsninger, der
følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, så
vidt muligt være fremlagt et eller flere steder i
kommunen. | | 3. I§ 8, stk. 6, og § 20, stk. 7, ændres
»være fremlagt et eller flere steder i kommunen«
til: »offentliggøres«. |
| | 4. Efter
§ 8 indsættes: »§ 8
a. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at materiale, som skal
være tilgængeligt for eller sendes til et eller flere
medlemmer af kommunalbestyrelsen, kun formidles elektronisk.
Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse beslutte at
godtgøre medlemmernes udgifter til det fornødne
udstyr m.v. eller at stille dette udstyr m.v. til rådighed
for medlemmerne.« |
Stk. 2.
Når kommunalbestyrelsens formand får meddelelse om
eller på anden måde får kendskab til, at et
medlem vil være forhindret i at varetage sine kommunale hverv
i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af
sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption,
varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende,
indkalder formanden stedfortræderen til førstkommende
møde i kommunalbestyrelsen. | | 5. I § 15, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Kommunalbestyrelsen kan
i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om, at
formanden ved et medlems forfald af de grunde, der er nævnt i
1. pkt., indkalder stedfortræderen, selv om hindringen
forventes at vare kortere end en måned.« |
§ 37.
Forslag til kommunens årsbudget for det kommende
regnskabsår udarbejdes af økonomiudvalget til
kommunalbestyrelsen inden en af velfærdsministeren fastsat
frist. Stk. 2.
Forslaget ledsages af budgetoverslag for en flerårig periode,
hvis længde fastsættes af
velfærdsministeren. | | 6. I § 37 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag, der
er endeligt vedtaget af økonomiudvalget,
offentliggøres, når forslaget er tilgængeligt
for kommunalbestyrelsens medlemmer.« |
§ 39.
Det endeligt vedtagne årsbudget og de flerårige
budgetoverslag skal være tilgængelige for kommunens
beboere. | | 7. I § 39, stk. 1, ændres
»skal være tilgængelige for kommunens
beboere« til: »offentliggøres«. |
Stk. 2.
En kort redegørelse for indholdet af årsbudgettet og
budgetoverslagene skal inden det kommende regnskabsårs
begyndelse udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i den
lokale presse efter kommunalbestyrelsens bestemmelse. | | 8. I § 39, stk. 2, ændres
»udsendes til kommunens beboere eller indrykkes i den lokale
presse efter kommunalbestyrelsens bestemmelse« til:
»offentliggøres«. |
Stk. 3.
Det endeligt godkendte regnskab skal være tilgængeligt
for kommunens beboere. | | 9. I § 45, stk. 3, ændres
»skal være tilgængeligt for kommunens
beboere« til: »offentliggøres«. |
§ 65
c. Med velfærdsministerens godkendelse kan en
kommunalbestyrelse i styrelsesvedtægten fastsætte
regler gældende for en valgperiode, der afviger fra reglerne
i denne lovs § 15, stk. 2, § 16,
§ 16 a, § 17, § 18, § 19,
§ 20, stk. 4 og 5, §§ 21, 22, 27, 28,
37, 38 og § 45, stk. 1 og 2. | | 10. I § 65 c, stk. 1, udgår
»§ 15, stk. 2,«. |
Stk. 4.
Regulativet om lokaludvalg skal vedtages af kommunalbestyrelsen
efter de regler, som gælder for vedtagelse af kommunens
styrelsesvedtægt, jf. § 2, stk. 2, og
godkendes af velfærdsministeren efter forhandling med
vedkommende minister. Bekendtgørelse om regulativet og om
ændringer heri skal indrykkes i den lokale presse efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse. Bekendtgørelse skal ske 2
gange med mindst 6 dages mellemrum. Regulativet skal være
tilgængeligt for kommunens beboere. | | 11.§ 65 d, stk. 4, 2.-4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Regulativet og
ændringer heri offentliggøres«. |
Stk. 2.
Reglerne i stk. 1 gælder ikke ved salg af fast ejendom
til gennemførelse af offentligt støttet byggeri i
henhold til lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. og lov om støttede private
ungdomsboliger. | | 12. I § 68, stk. 2, udgår
»samt støttede private
andelsboligforeninger«. |
| | § 2 I regionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 693 af 3. juli 2009 som ændret
ved § 2 i lov nr. 510 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
§ 10.
Regionsrådet træffer beslutning om, hvornår og
hvor ordinære møder skal afholdes. Beslutningen
offentliggøres efter regionsrådets nærmere
bestemmelse. I forbindelse med offentliggørelsen angives
tillige, på hvilken måde sagsfortegnelse og udskrift af
beslutningsprotokollen, jf. stk. 2, vil være
tilgængelige for regionens beboere. Ordinære
møder afholdes regelmæssigt og bekendtgøres
forud efter regionsrådets bestemmelse. | | 1.§ 10, stk. 1,affattes
således: »Regionsrådet træffer
beslutning om, hvornår og hvor ordinære møder
skal afholdes. Mødeplanen offentliggøres i
begyndelsen af hvert regnskabsår. Ordinært møde
afholdes regelmæssigt. Tid og sted for mødet
offentliggøres.« |
Stk. 2. En fortegnelse over de sager,
der vil komme til behandling på regionsrådets
møde, samt en udskrift af beslutningsprotokollen skal med de
begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om
tavshedspligt, så vidt muligt være tilgængelige
for regionens beboere. | | 2.§ 10, stk. 2, ophæves. |
Stk. 3.
Lov om kommunernes styrelse § 8, stk. 2-5, om
indkaldelse til og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder
finder tilsvarende anvendelse for regionsrådets
møder. | | 3.§ 10, stk. 3,der bliver stk.
2,affattes således: »Lov om kommunernes styrelse
§ 8, stk. 2-6, om indkaldelse til og afholdelse af
kommunalbestyrelsens møder m.v. samt § 8 a om
elektronisk formidling af materiale finder tilsvarende
anvendelse.« |
§ 15.
En fortegnelse over de sager, der vil komme til behandling på
forretningsudvalgets møder, skal med de begrænsninger,
der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt,
så vidt muligt være tilgængelig for regionens
beboere. | | 4.§ 15, stk. 1, ophæves. |
Stk. 2.
Lov om kommunernes styrelse § 20, stk. 1-6,
§ 21, stk. 1, og § 23 om
kommunalbestyrelsens udvalg m.v. finder i øvrigt tilsvarende
anvendelse for forretningsudvalget. | | 5. I § 15, stk. 2,der bliver stk. 1,
udgår », stk. 1-6«. |
§ 18.
Forslag til regionens årsbudget for det kommende
regnskabsår udarbejdes af forretningsudvalget til
regionsrådet inden for en af velfærdsministeren fastsat
frist. Stk. 2.
Forslaget ledsages af budgetoverslag for en flerårig periode,
hvis længde fastsættes af
velfærdsministeren. | | 6. I § 18 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag, der
er endeligt vedtaget af forretningsudvalget, offentliggøres,
når forslaget er tilgængeligt for regionsrådets
medlemmer.« |
§ 20.
Det endeligt vedtagne årsbudget og de flerårige
budgetoverslag skal være tilgængelige for regionens
beboere. | | 7. I § 20, stk. 1, ændres
»skal være tilgængelige for regionens
beboere« til: »offentliggøres«. |
Stk. 2.
En kort redegørelse for indholdet af årsbudgettet og
budgetoverslagene skal inden det kommende regnskabsårs
begyndelse offentliggøres efter regionsrådets
nærmere bestemmelse. … Stk. 3.
Det endeligt godkendte regnskab offentliggøres efter
regionsrådets nærmere bestemmelse. | | 8. I§ 20, stk. 2, og § 23, stk. 3,udgår
»efter regionsrådets nærmere
bestemmelse«. |
§ 36.
Med velfærdsministerens godkendelse kan et regionsråd i
styrelsesvedtægten fastsætte regler, der afviger fra
reglerne i denne lovs §§ 11, 13, 14, 18 og 19 og
§ 23, stk. 1 og 2, samt reglerne i denne lovs
§ 12 og § 15, stk. 2-4, jf. lov om
kommunernes styrelse § 15, stk. 2, § 20,
stk. 4 og 5, § 21, § 22, stk. 1, 3.
pkt., stk. 2 og 3, og § 28. | | 9. I § 36, stk. 1, udgår
»§ 12 og« og »§ 15, stk.
2,«. |
| | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010. Stk. 2.
Dispensationer meddelt i henhold til § 65 c, stk. 1, i
lov om kommunernes styrelse eller regionslovens § 36,
stk. 1, til, at kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet
i styrelsesvedtægten for valgperioden 2010- 2013 kan
træffe bestemmelse om, at formanden ved et medlems forfald af
de grunde, der er nævnt i § 15, stk. 2, 1. pkt., i
lov om kommunernes styrelse, indkalder stedfortræderen, selv
om den forventede varighed af hindringen er kortere end en
måned, gælder for valgperioden 2010-2013. § 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |