Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 3. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 22. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
socialministeren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget,
jf. folketingsåret 2008-09, KOU alm. del - bilag 103. Den 8.
oktober 2009 sendte indenrigs- og socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til indenrigs-
og socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmålene og ministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (EL) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Erling Bonnesen V
Britta Schall Holberg V Hans Christian Thoning
V Per Bisgaard V Flemming Damgaard Larsen V
Hans Kristian Skibby DF fmd. Henrik Brodersen DF
Henriette Kjær KF Jørgen S. Lundsgaard
KF nfmd. Per Husted S
Lene Hansen S Thomas Jensen S
Lennart Damsbo-Andersen S Flemming Bonne SF
Karl H. Bornhøft SF Johs. Poulsen RV
Line Barfod EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 34
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og socialministeren |
2 | Bilaget tilbagetaget og omdelt på
alm. del |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 34
Spm.nr. | Titel |
1 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
2 | Spm. om omfanget af de økonomiske
virkninger af lovens ændringer for lokalpressen, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om væsentlige problemer for
kommunalbestyrelse og regionsråd i forbindelse med overgang
til udelukkende elektronisk omdeling af bilag og andre papirer, til
indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvilke grupper som kan forventes
at få særlige problemer med en overgang til udelukkende
elektroniske udgaver af dagsordener, bilag og anden information,
til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om overvejelser og muligheder for
eventuel igangsættelse af generelle initiativer, der
tilgodeser den interesserede almindelige borger, til indenrigs- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Alle udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og socialministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og indenrigs- og socialministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes vurdere omfanget af de økonomiske
virkninger af lovens ændringer for lokalpressen, der hidtil
har haft en væsentlig annonceomsætning
hidrørende fra kommuners information, herunder ønskes
det vurderet, i hvilket omfang det kan forventes at påvirke
omfanget af udgivelser af lokalblade m.v., herunder af lokalt ejede
blade m.v.
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at forslaget om at fjerne
kravet om lovpligtig annoncering i den lokale presse af
kommunalbestyrelsens mødeplan og ordinære møder
ikke hindrer kommunalbestyrelsen i at træffe beslutning om at
opretholde annonceringen. Formålet med forslaget er at give
kommunalbestyrelsen frihed til at vælge netop den
offentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet til
at udbrede netop den type oplysning, der er tale om.
Det er i lovforslaget anslået, at kommunernes udgifter
til den gældende lovpligtige annoncering udgør ca.
80.000 kr. pr. kommune på årsbasis svarende til op til
ca. 8. mio. kr. for alle kommuner.
Indenrigs- og Socialministeriet har ikke mulighed for at
vurdere de økonomiske virkninger af lovforslaget for
lokalpressen, da ministeriet ikke er bekendt med lokalpressens
indtægter ved at sælge annonceplads til kommunerne.
Ministeriet har endvidere ikke grundlag for at foretage en
vurdering af, hvorvidt ophævelsen af formkravene til
offentliggørelsesmetoden vil påvirke omfanget af
udgivelser.
Det skal i øvrigt bemærkes, at de danske dagblade
og den danske lokalpresse ifølge Dansk Oplagskontrol for i
1. halvår af 2009 havde en annonceomsætning på
henholdsvis 1.078 mio. kr. og 1.073 mio. kr.
Afslutningsvis skal der gøres opmærksom på,
at det ikke kan anses for en kommunal opgave at sikre et
indtægtsgrundlag for lokalpressen.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes orientere udvalget om, hvor stor en
gennemsnitlig del af en kommunalbestyrelse og af et
regionsråd, der kan forventes at have væsentlige
problemer, hvis et flertal beslutter, at man vil overgå til
udelukkende elektronisk omdeling af bilag og andre papirer.
Svar:
Indenrigs- og Socialministeriet har ikke oplysninger om
antallet af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer, der
må forventes at have problemer med umiddelbart at modtage
sagsmateriale elektronisk, f.eks. på grund af manglende
kendskab til IT.
Det er imidlertid en forudsætning for en beslutning om
elektronisk udsendelse af materiale, at kommunalbestyrelsen
henholdsvis regionsrådet beslutter enten at godtgøre
udgifter til det nødvendige udstyr m.v. eller stille dette
til rådighed. Det betyder også, at en person, som ikke
umiddelbart er i stand til at anvende IT, skal oplæres eller
have vejledning i at modtage sagsmateriale elektronisk, hvilket
også er fremhævet i bemærkningerne til
lovforslaget.
Det forudsættes endvidere i lovforslagets
bemærkninger, at bestemmelsen ikke anvendes i tilfælde,
hvor det er umuligt for et kommunalbestyrelses- eller
regionsrådsmedlem - fx på grund af et handicap - at
modtage materiale, der formidles i elektronisk form.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes oplyse om, hvilke grupper - herunder svage,
ældre og handicappede - som kan forventes at få
særlige problemer med en overgang til udelukkende
elektroniske udgaver af dagsordener, bilag og anden
information.
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at forslaget om at fjerne
kravet om lovpligtig annoncering i den lokale presse af
kommunalbestyrelsens mødeplan og ordinære møder
og at fjerne kravet om lovpligtig fremlæggelse et eller flere
steder i kommunen af sagsfortegnelsen til kommunalbestyrelsens
møder ikke hindrer kommunalbestyrelsen i at træffe
beslutning om at opretholde de nævnte
offentliggørelsesmåder. Formålet med forslaget
er at give kommunalbestyrelsen fuld frihed til at vælge netop
den offentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet
til at sikre udbredelsen af netop den type oplysning, der er tale
om, herunder elektronisk offentliggørelse på kommunens
hjemmeside.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at overgå til
elektronisk formidling, skal kommunalbestyrelsen være
særligt opmærksom på behovet for
tilgængelighed for alle brugere af de informationer, der
formidles via internettet. Dette fremgår også af
lovforslagets bemærkninger.
Digital tilgængelighed er en afgørende
forudsætning for elektronisk formidling af oplysninger. Det
betyder, at brugere skal kunne anvende deres eventuelle
kompenserende hjælpemidler, f.eks. oplæsningsprogrammer
eller forstørrelsesprogrammer. Det er afgørende i den
forbindelse, at en række design og konstruktionsmæssige
principper overholdes.
Indenrigs- og Socialministeriet skal i den forbindelse henvise
til aftalen fra oktober 2007 mellem regeringen, KL og Danske
Regioner vedrørende anvendelse af obligatoriske, åbne
standarder for software i det offentlige. Aftalen betyder blandt
andet, at alle offentlige myndigheder skal sikre, at der, ved
væsentlige ændringer af offentlige hjemmesider og ved
udvikling af nye hjemmesider efter 1. januar 2008, sker en
overholdelse af tilgængelighedsstandarden.
Det forhold, at der kan være borgere, som ikke kan eller
vil anvende pc og internet, kan give kommunerne anledning til at
overveje at kombinere offentliggørelsen af oplysninger
på internettet med offentliggørelse på andre
måder. Dette fremgår af lovforslagets
bemærkninger. Det kan f.eks. være fremlæggelse i
papirform på rådhuset eller i kommunens
borgerservicecenter, på kommunens biblioteker eller på
andre kommunale institutioner.
Det skal i den anledning bemærkes, at borgere, som ikke
har adgang til pc og internet, har mulighed for at henvende sig
på et bibliotek med henblik på at få adgang til
internettet samt vejledning om brugen heraf.
Der er i øvrigt allerede i dag visse oplysninger, som
efter nyere bestemmelser i den kommunale styrelseslov skal
offentliggøres, hvor der ikke stilles formkrav til
offentliggørelsen. Det drejer sig om kvalitetskontrakter,
udbudsstrategier, opfølgende redegørelser heraf samt
offentliggørelse af kommunalbestyrelsesmedlemmers og
kommunalt ansattes vederlag for andre hverv.
Offentliggørelse af disse oplysninger kan således
allerede ske på kommunens hjemmeside. Det er således
ikke noget nyt, at kommunalbestyrelserne skal sikre
tilgængeligheden af oplysninger på hjemmesider blandt
andet igennem åbne standarder.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes orientere om overvejelser og muligheder for
eventuel igangsættelse af generelle initiativer, der
tilgodeser den interesserede almindelige borger uden speciel f.eks.
økonomisk, juridisk, teknisk eller
planlægningsmæssig indsigt og giver denne typiske
borger mulighed for i højere grad at forstå de
væsentligste forhold i det kommunale arbejde, herunder
løbende udarbejdelse af let overskuelige og brede
fremstillinger af alle væsentlige sagsgange,
beslutningsgrundlag og beslutninger også uanset om kommuner
og regioner anvender papir eller elektronisk information.
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet som omhandlende den
almindelige borgers mulighed for generelt at forstå, hvad der
sker i kommunen. Dette forhold er ikke søgt reguleret i
nærværende lovforslag.
Inddragelse af borgerne er basis for et godt
nærdemokrati, og rammerne for denne inddragelse hverken kan
eller skal styres fra centralt hold. Nærdemokrati skal
derimod formes af dem, som har beslutningerne tæt på,
og der skal være plads til variation og inspiration i hver
enkelt kommune.
Indenrigs- og Socialministeriet og KL har, som inspiration til
kommunerne i forhold til god kommunikation med borgerne, blandt
andet udgivet en pjece om nærdemokrati. Pjecen er
tilgængelig på
http://www.ism.dk/Publikationer/
Sider/VisPublikation.aspx?Publication=399.
Den indeholder gode eksempler på forskellige kommuners
positive erfaringer med kommunikation med borgerne og
borgerinddragelse. Derudover har KL på sin hjemmeside et
kommunikations-site, hvor der er flere gode eksempler til
inspiration for kommunerne.
Det er min opfattelse, at åben dialog og kommunikation
bliver prioriteret i kommunerne, og jeg har fuld tillid til at
kommunalbestyrelserne sørger for bred og forståelig
information til borgerne, hvilket er med til at sikre
borgerinddragelse i størst muligt omfang.