Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 10. december 2009
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Betænkning nr. 1499/2009 indeholdende et lovudkast fra
Udvalget om Hasardspil har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 23. marts
2009 betænkningen til udvalget, jf. folketingsåret
2008-09, REU alm. del - bilag 419. Den 7. oktober 2009 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (DF og LA)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
forslaget i sin helhed, men har et punkt, vi gerne så
ændret i forslaget.
Det er bestemmelsen om, at en person, der søger om
tilladelse til at afholde offentligt hasardspil i turneringsform,
ikke samtidig må have en alkoholbevilling. En person må
dog godt have en licens til at arrangere hasardspil og så
afholde turneringen på f.eks. et værtshus, der har
alkoholbevilling.
Reglerne vil være åbenlyst nemme at omgå, da
man nemt kunne forestille sig, at en værtshusejer får
en ven eller pårørende til at arrangere turneringen
på stedet.
DF har den holdning, at reglerne for, hvornår man
må arrangere hasardspil i turneringsform, skal være
stramme, så man undgår bl.a. hvidvask af penge og
mindsker spilleafhængigheden. Reglerne skal dog ikke laves,
så de er så nemme at omgå, at folk vælger
ikke at følge dem.
DF er klar over, at reglen om alkoholbevilling er med i
lovforslaget med den begrundelse, at den, der afholder
hasardspilsturneringer, ikke må tjene penge på
afholdelse af turneringen. DF mener, det er uklart, hvorfor det kun
er begrænset til alkohol, da det er tilladt at tjene penge
på slik, sodavand eller merchandise.
Gevinstgivende spilleautomater må efter § 5 i lov
om gevinstgivende spilleautomater opstilles i restauranter med
alkoholbevilling. Efter DF's mening giver det ikke mening, at man
må tjene penge på øl, mens folk putter penge i
en spilleautomat, men åbenbart ikke, mens de spiller
poker.
DF så derfor gerne, at reglerne om alkoholbevilling
tages ud af forslaget, og har derfor også stillet et
ændringsforslag om dette.
Samlet set støtter DF forslaget.
Liberal Alliances medlem af udvalget støtter op om
lovforslaget, som er et lille skridt i den rigtige retning. Man
gør det muligt for folk at spille poker i turneringsform.
Det er godt, for der har været en uklarhed om reglerne for de
mennesker, der gerne har villet arrangere og deltage i
turneringer.
LA håber, at det er første skridt i retning af at
liberalisere endnu mere, og ønsker, at lovforslagets §
1, stk. 2, om, at justitsministeren efter forhandling med
skatteministeren kan fastsætte regler om, at andre hasardspil
end poker kan afvikles som offentlige hasardspil, udnyttes. I
øvrigt mener LA, at grænserne for, hvor meget man
må indskyde på en aften, er for snævre.
LA mener, at aldersgrænsen på 18 år for at
deltage i hasardspil er for højt sat, og vi stiller os
uforstående over for grænsen på 18 år for
at måtte overvære en offentlig pokerturnering. LA mener
ikke, der er væsentlig forskel på at overvære en
turnering i poker og at overvære turneringer i badminton,
tennis eller fodbold.
Folk, som er afhængige af spil, og som har brug for
hjælp, vil LA gerne hjælpe. Men vi synes, at det er
forkert at tage udgangspunkt i, hvad der kunne ske. I stedet mener
LA, at udgangspunktet bør være, at den danske
befolkning er voksne mennesker, som godt kan overskue, hvad der
kunne ske i deres liv.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) Nr. 5
udgår.
Nr. 6 og 7 bliver herefter nr. 5 og 6.
[Kravet om, at indehaveren af en
alkoholbevilling ikke må få en hasardspilsbevilling,
der gælder for samme sted som alkoholbevillingen,
udgår]
Til § 8
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
2) Stk. 2, 2.
pkt., udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 10
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
3) Nr. 2
udgår.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
4) Stk.
2 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at det bliver muligt
at indehavere af en bevilling til at afvikle offentligt hasardspil
samtidig kan være indehavere af en alkoholbevilling.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene er en konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1.
Kim Andersen V
Søren Pind V Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF
fmd. Marlene Harpsøe
DF Dennis Flydtkjær DF Tom Behnke KF Vivi Kier
KF Simon Emil Ammitzbøll LA
Karen Hækkerup S Maja Panduro S Mogens Jensen S
Julie Skovsby S Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 28
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ny tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 28
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorledes straffelovens §
203 forholder sig til tjenesteydelsernes fri bevægelighed
inden for EU-retten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om redegørelse for
lovforslagets nærmere sammenhæng med EU-retten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om redegørelse for baggrunden
for, at en arrangør ikke må have en alkoholbevilling,
hvis han arrangerer pokerturneringer, men samtidig godt må
tjene penge på f.eks. salg af slik, sodavand eller
merchandise, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om redegørelse for
begrundelsen for, at en restaurant eller værtshus med
alkoholbevilling i følge loven om gevinstgivende
spilleautomater § 5 godt må servere alkohol, mens en
kunde sidder ved en spilleautomat, men ikke, hvis en person spiller
poker, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om redegørelse for, hvorfor
der skal være en grænse på mindst 10 deltagere
til en offentlig pokerturnering og ikke f.eks. 8 eller 12, og om
der er behov for denne regel, når der samtidig står i
loven, at der kun må afholdes en turnering pr. dag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, at det i forslaget fremgår,
at tilsynsmyndigheden har mulighed for at tillade, at betalinger
til og fra turneringspuljen kan ske på andre måder end
efter reglerne i den foreslående § 20, stk. 1.
Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, om det vil være
muligt, at man kan betale kontant i klubberne, så længe
pengene registreres i et klubsystem, som kan håndtere
medlemmer, events og økonomi for klubber og foreninger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorfor arrangøren gerne
må tjene penge på f.eks. slik og sodavand og
merchandise i forbindelse med afvikling af offentligt hasardspil,
men ikke på salg af alkohol, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor
hensynet til, at personer under 18 år i mindst muligt omfang
får adgang til gevinstgivende spilleautomater, og forbuddet i
lovforslagets §§ 2 og 3 mod, at personer under 18
år må deltage i offentlige hasardspilturneringer som
deltagere eller tilskuere, fører til forskellige resultater,
i relation til om der kan gives tilladelse til udskænkning af
alkohol, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvad de bagvedliggende grunde er
til, at den, som får licens til at arrangere
pokerturneringer, ikke må have en alkoholbevilling, men godt
må afholde turneringen på f.eks. et værtshus, der
har alkoholbevilling, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelsen
af et ændringsforslag til L 28 om offentligt hasardspil i
turneringsform, der gør, at arrangøren af turneringen
godt må have en alkoholbevilling, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |