Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Den Europæiske
Politienhed (Europol)
(Lovforslag nr. L 27).
1. Formålet med lovforslaget
er at gennemføre rådsafgørelsen om oprettelse
af Den Europæiske Politienhed (Europol) i dansk ret.
Ved folketingsbeslutning af 18. december 2008 (B 7)
meddelte Folketinget efter grundlovens § 19, stk. 1, sit
samtykke til, at Danmark i Rådet for Den Europæiske
Union medvirkede til vedtagelse af rådsafgørelsen om
oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol).
Rådsafgørelsen er efterfølgende vedtaget af
Rådet den 6. april 2009 og træder i kraft den 1. januar
2010.
Lovforslaget er en opfølgning på B 7.
2. Regeringen lægger stor
vægt på både den nationale og den fælles
internationale indsats for at bekæmpe grov
grænseoverskridende kriminalitet. Det er regeringens
opfattelse, at Europol er det centrale organ for det
europæiske samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af
grov grænseoverskridende kriminalitet. Det er endvidere
regeringens opfattelse, at Europol i væsentligt omfang
bidrager til at styrke EU-medlemsstaternes indsats til
bekæmpelse af grov kriminalitet ved at bistå
medlemsstaterne med bl.a. analyser, efterretninger, uddannelse og
specialviden.
Da den grove kriminalitet ikke lader sig begrænse af
landegrænser, er det endvidere regeringens opfattelse, at
Europol indtager en helt central rolle i samarbejdet med
tredjelande. Informationsudvekslingen mellem Europol og tredjelande
er afgørende for, at Europol kan tyde nye kriminelle
mønstre i medlemsstaterne. Europols trusselsrapport om den
nuværende og fremtidige trussel fra organiseret kriminalitet
(OCTA-rapporten) er bl.a. udarbejdet på baggrund af
informationsudveksling med tredjelande.
Mere generelt er det regeringens opfattelse, at
rådsafgørelsen er et betydningsfuldt bidrag til at
sikre, at Europol også i fremtiden er i stand til at klare
nye udfordringer fra den grænseoverskridende
kriminalitet.
3. Rådsafgørelsen
erstatter Europol-konventionen (og de tre tilhørende
protokoller). Sigtet hermed er bl.a. at indføre et mere
tidssvarende retsgrundlag, der vil kunne ændres mere smidigt,
så Europol hurtigt kan tilpasses ændrede
kriminalitetsmønstre mv. og nye politiske prioriteter.
Rådsafgørelsens regler svarer i vidt omfang til det
regelsæt, der gælder efter Europol-konventionen. De
ændringer, der foretages med
rådsafgørelsen, er hovedsageligt af mere teknisk
karakter.
Europol vil således fortsat have til formål at
støtte og styrke de kompetente nationale myndigheders
indsats og deres gensidige samarbejde om forebyggelse og
bekæmpelse af organiseret kriminalitet, terrorisme og andre
former for grov kriminalitet, der berører to eller flere
medlemsstater. Som noget nyt indebærer
rådsafgørelsen bl.a., at Europol oprettes som et
EU-organ finansieret over EU's almindelige budget. Hermed styrkes
Europa-Parlamentets kontrol med Europol. Med
rådsafgørelsen skabes endvidere mere tidssvarende
rammer for Europols adgang til at oprette databehandlingssystemer
og til at samarbejde med andre EU-organer (bl.a. Eurojust) og
tredjelande.
4. Lovforslaget svarer i vidt omfang
til lov nr. 415 af 10. juni 1197 om gennemførelse af
Europol-konventionen (med senere ændringer), der samtidig
foreslås ophævet. Med lovforslaget vil Rigspolitiet
fortsat være udpeget som den nationale enhed, og Datatilsynet
forbliver udpeget som den nationale kontrolinstans. Lovforslaget
adskiller sig dog fra den gældende Europol-lov ved, at den
gældende bestemmelse i § 1, stk. 2, om
præjudiciel forelæggelse for EF-Domstolen ikke
videreføres.
For så vidt angår Justitsministeriets overvejelser
om de enkelte dele af rådsafgørelsen, kan der i
øvrigt henvises til pkt. 4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
5. Idet jeg i øvrigt henviser
til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.