Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. december 2009
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler og lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
(Partikeludledningstillæg)
§ 1
I lov om afgift efter brændstofforbrug for
visse personbiler, jf. lovbekendtgørelse nr. 217 af 12.
marts 2007, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 265 af
23. april 2008, § 3 i lov nr. 1338 af 19. december 2008 og
§ 1 i lov nr. 523 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
b. For dieseldrevne person- og varebiler som nævnt i
§ 1, stk. 1, betales et tillæg på 1.000
kr. om året, hvis partikeludslippet enten ikke er målt
eller er målt til mere end 5 mg pr. kilometer ved
typegodkendelse i henhold til Rådets direktiv
70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening
forårsaget af emission fra motorkøretøjer eller
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer.
Stk. 2. Der betales
ikke tillæg efter stk. 1 for en bil, hvis bilen
efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter.
Kontrollen af, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og
virker, foretages af en synsvirksomhed. Færdselsstyrelsen
fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til
eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage.
Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt,
hvor told- og skatteforvaltningen modtager en anmeldelse fra
synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er
godkendt og virker.«
2. I
§ 7 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på
tillæg for privat anvendelse efter § 3 a, men ikke
på tillæg for partikeludledning efter
§ 3 b.«
§ 2
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
931 af 18. september 2008, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 1337 af 19. december 2008 og senest ved § 3 i lov
nr. 523 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
b. For dieseldrevne personbiler, der er indrettet til
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet,
betales et tillæg på 1.000 kr. om året, hvis
partikeludslippet enten ikke er målt eller er målt til
mere end 5 mg pr. kilometer ved typegodkendelse i henhold til
Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emission
fra motorkøretøjer eller i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer.
Stk. 2. Der betales
ikke tillæg efter stk. 1 for en bil, hvis bilen
efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter.
Kontrollen af, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og
virker, foretages af en synsvirksomhed. Færdselsstyrelsen
fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til
eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage.
Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt,
hvor told- og skatteforvaltningen modtager en anmeldelse fra
synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er
godkendt og virker.«
2. I
§ 6, stk. 2, og stk. 4, 3. pkt., og § 15, stk. 1 og 3, ændres »og tillæg for
privat anvendelse« til: »,
privatbenyttelsestillæg og
partikeludledningstillæg«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Partikeludledningstillæg opkræves første gang
sammen med opkrævning af brændstofforbrugsafgift eller
vægtafgift for den første opkrævningsperiode i
2010, der påbegynder den 1. april 2010 eller senere. Hvis
ejeren af et køretøj mener, at
partikeludledningstillægget opkræves med urette,
fritages ejeren for tillægget mod over for told- og
skatteforvaltningen enten at fremlægge en typegodkendelse for
bilen, der viser, at bilen overholder normen om en
partikeludledning på ikke over 5 mg pr. kilometer, eller at
fremlægge en anmeldelse fra en synsvirksomhed om, at bilen er
monteret med et partikelfilter, der er godkendt og virker.
Stk. 3.
Bemyndigelserne til Færdselsstyrelsen efter
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, 3. pkt.,
og vægtafgiftslovens § 2 b, stk. 2, 3. pkt., som
affattet ved henholdsvis § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.