Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Grøn
omlægning af bilbeskatningen - II).
(Lovforslag nr. L 24).
Forslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 205
af 22. april 2009 om ændring af lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grøn
omlægning af bilbeskatningen). Lovforslag nr. L 205 blev
vedtaget af Folketingets d. 28. maj 2009, jf. lov nr. 523 af 12.
juni 2009.
Lovforslaget genfremsættes, fordi lovforslag nr. L 205
ved en fejl i ministeriet ikke er notificeret rettidigt over for
EU-Kommissionen i henhold til Europa-parlamentets og Rådets
direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske standarder og forskrifter.
Det er hensigten med lovforslaget at skabe en mere
miljøorienteret bilbeskatning. Personer og erhverv, der
anvender køretøjer med et relativt højt
brændstofforbrug, skal betale mere, mens de, der vælger
at anskaffe mindre forurenende køretøjer, skal
belønnes. Lovforslaget indeholder således
følgende elementer:
Der indføres et afgiftstillæg på alle
dieseldrevne personbiler, samt på nye varebiler fra d. 18.
marts 2009 eller senere, som ikke har monteret et partikelfilter.
Tilskyndelsen til at anskaffe dieselbiler uden partikelfilter
reduceres hermed. Tillægget er på 1000 kr.
årligt. Tillægget opkræves fra 2010.
Nye varebiler beskattes fra 2010 af bilernes
brændstofforbrug frem for efter bilens vægt efter de
satser, der gælder for personbiler.
Registreringsafgiften for hyrevogne forhøjes fra 20
pct. til 70 pct., men samtidig forhøjes bundgrænsen
for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.
Ændringen vil tilskynde hyrevognsbranchen til at anskaffe
mindre miljøbelastende vogne. Forslaget træder i kraft
den 1. januar 2010.
Forslaget forventes at indbringe et merprovenu på 940
mio. kr. opgjort som tilbageløbskorrigeret årlig varig
virkning (finansieringsbidrag til nedsættelse af
personskatter mv.). Korrigeret for både tilbageløb og
adfærd udgør det forventede merprovenu 1.010 mio. kr.
opgjort som årlig varig virkning.