Fremsat den 7. oktober 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Skattefrihed for soldaterlegater)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
176 af 11. marts 2009, som ændret senest ved lov nr. 525 af
12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 7 indsættes som nr. 30:
»30) Legater,
der udbetales til militært personel eller civile, der er
udsendt eller har været udsendt på tjeneste af den
danske stat på militær mission i udlandet, og som under
eller som følge af tjenesten får fysiske eller
psykiske skader, samt legater der ydes til de
pågældendes pårørende, hvis den udsendte
er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet i
forbindelse med tjenesten.«
§ 2
Loven træder i kraft
1. januar 2010 og har virkning fra og med indkomståret
2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Lovforslaget har til formål at indføre
skattefrihed for legater uddelt til støtte for danske
soldater i internationale missioner. Der er tale om legater, som
har til formål at yde humanitær bistand til danske
soldater og civilt ansatte personer, der er eller har været
udsendt på tjeneste af den danske stat på
internationale militære missioner til f.eks. Afghanistan,
Bosnien og Irak, og som under eller som følge af disse
missioner får fysiske eller psykiske skader. Skattefriheden
vil desuden omfatte legater, der ydes som støtte til
pårørende, når den udsendte enten er omkommet
under mission i udlandet, eller den udsendte er blevet fysisk eller
psykisk skadet, og har brug for særlig støtte fra sine
nærmeste.
De pågældende legater skal ikke ses som en
erstatning for den eksisterende indsats fra det offentliges side
men derimod som et supplement. F.eks. dækker det offentlige
udgifter til køb af manuel protese men ikke udgifter til
køb af en sportsprotese.
Regeringen finder det rimeligt, at disse legater fritages for
beskatning, da der er tale om legater, som støtter soldater
og civilt ansatte eller de pårørende, efter de er
bragt i en svær situation som følge af en
påskønnelsesværdig indsats i dansk tjeneste til
gavn for Danmarks sikkerhed.
2. Gældende ret
Legater er efter statsskattelovens § 4 som
udgangspunkt skattepligtige, hvad enten legatet udbetales som et
engangsbeløb eller en løbende ydelse.
Der er dog enkelte undtagelser i ligningsloven, hvorefter
visse uddelte legater er gjort skattefri. Det gælder f.eks.
Nobelprisen, hæderspriser til skabende eller udøvende
kunstnere og visse hædersgaver til efterladte efter faldne og
til sårede i 2. verdenskrig.
Legater, der er givet som et engangsbeløb af offentlige
midler og legater fra kulturelle fonde eller lignende, beskattes
endvidere lempeligt, når beløbet har karakter af en
anerkendelse af modtagerens fortjenester. Efter bestemmelsen i
ligningslovens § 7 O, stk. 2, vil gave- og
legatbeløb, der overstiger et grundbeløb på
14.500 kr. inden for et indkomstår, medregnes til den
personlige indkomst med 85 procent af den del af værdien, der
overstiger 14.500 kr. Grundbeløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.
3. Lovforslaget
Det foreslås at indføre skattefrihed for legater
uddelt til støtte for danske soldater i internationale
missioner. Der skal være tale om legater, som yder
støtte til danske soldater og civile, der er udsendt eller
har været udsendt på tjeneste af den danske stat
på militære operationer i udlandet til
afhjælpning af skader, som de har fået under eller som
følge af disse missioner. Ligeledes omfatter skattefriheden
legater, der yder støtte til de udsendtes
pårørende, hvis den udsendte er omkommet i forbindelse
med tjenesten i udlandet eller er blevet fysisk eller psykisk
skadet, og har brug for særlig støtte fra sine
nærmeste.
Eksempelvis uddeler Fonden til Støtte for Soldater i
International Missioner (Soldaterlegatet) ifølge sine
retningslinjer blandt andet legater med støtte til:
-
Psykologhjælp, samtaler og psykiatrisk behandling.
- Tekniske
hjælpemidler, f.eks. høreapparat, handicapbil,
kørestol eller boligindretning.
- Personlig
hjælp i dagligdagen, f.eks. personlig
støtteperson.
- Uddannelse,
efteruddannelse eller hjælp til jobskifte.
Skattefriheden kan omfatte legater, der gives som et
engangsbeløb eller som en længerevarende ydelse.
Skattefriheden kan omfatte legater, der gives til militært
personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt
på tjeneste af den danske stat på militær mission
i udlandet, og som under eller som følge af udsendelsen
får fysiske eller psykiske skader. Det vil sige, at der ikke
stilles krav om, at legatmodtageren er i aktiv tjeneste ved
modtagelsen af legatet. Det skyldes, at eksempelvis psykiske
lidelser ikke nødvendigvis viser sig i direkte forbindelse
med tjenesten.
Derudover kan skattefriheden omfatte legater, der gives til
den udsendtes pårørende, hvis den udsendte er omkommet
i forbindelse med tjenesten eller er blevet fysisk eller psykisk
skadet, og har brug for særlig støtte fra sine
nærmeste. Der kan eksempelvis være tale om et legat,
der ydes som økonomisk støtte til forældre,
hvis barn har mistet sine ben under udsendelsen, og hvor
forældrene ombygger deres hus for at barnet kan besøge
sit barndomshjem i kørestol.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes, at forslaget vil medføre
årlige umiddelbare provenutab i størrelsesordenen 1-2
mio. kr. sammenlignet med en situation, hvor der skulle betales
indkomstskat efter reglerne om legater. Heraf vedrører godt
halvdelen de kommunale skatter.
Det er beregningsteknisk forudsat, at modtageren af de
udbetalte legater ville være blevet beskattet af 85 pct. af
den del, som overstiger 14.500 kr. (2010 niveau). Tillige er det
forudsat, at den samlede legatpulje udgør omtrent 30 mio.
kr., og de årlige udbetalinger udgør omkring 5 mio.
kr.
Den varige provenumæssige virkning vil være
begrænset, under forudsætning af at omfanget af
soldaterlegater vil aftage med tiden.
Forslaget om skattefrihed for soldaterlegater har karakter af
en skatteudgift.
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
AC - Akademikernes Centralorganisation,
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Business Danmark, CEPOS - Center for Politiske
Studier, Cevea - Centrum-Venstre Akademiet, COII -
Statstjenestemændenes Centralorganisation II, CS -
Centralforeningen for Stampersonel, Dansk Erhverv, Dansk Told &
Skatteforbund, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - Center
for Kvalitet i Erhvervsregulering, FOA - Foreningen af Offentligt
Ansatte, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af
Danske Skatteankenævn, HKKF - Hærens Konstabel- og
Korporalforening, HOD - Hovedorganisationen af Officerer i Danmark,
ISOBRO, Kommunernes Landsforening, Landsskatteretten, OAO - Forsvar
- Offentligt Ansattes Organisationer, Overenskomstansattes
Centralorganisation,
Pantefogedforeningen, Danske
Regioner, Retssikkerhedssekretariatet, SKAT,
Skatterevisorforeningen.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Det skønnes, at forslaget vil
medføre årlige umiddelbare provenutab i
størrelsesordenen 1-2 mio. kr. Heraf vedrører godt
halvdelen de kommunale skatter. Det varige provenutab vil være
begrænset. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indføre skattefrihed for legater
uddelt til støtte for danske soldater og civilt ansatte
personer i internationale missioner. Det er en forudsætning,
at legatet gives til militært personel eller civile, der er
udsendt eller har været udsendt på tjeneste af den
danske stat på militær mission i udlandet, og som under
eller som følge af udsendelsen får fysiske eller
psykiske skader. Legater til de udsendtes pårørende er
ligeledes skattefri, hvis den udsendte er omkommet i forbindelse
med tjenesten eller er blevet fysisk eller psykisk skadet, og har
brug for særlig støtte fra sine nærmeste.
Ved tjeneste forstås efter
denne bestemmelse for det første tjeneste under
internationale missioner overalt i verden, herunder tjeneste for
EU, Nato, FN og andre internationale organisationer, så
længe tjenesten sker på vegne eller i regi af det
danske forsvars væbnede styrker. Og for det andet arbejde,
der i øvrigt udføres for det danske forsvar i
udlandet, af personer med kontraktmæssig tilknytning til det
danske forsvars væbnede styrker.
Arbejde for private sikkerhedsorganisationer eller fremmede
militære magter er ikke omfattet af begrebet tjeneste efter
dette lovforslag.
Ved de pågældendes
pårørende forstås: Ægtefælle,
forældre og bedsteforældre samt børn og
børnebørn og disses ægtefæller.
Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt
slægtskabsforhold. Hertil kommer efterladte samlevere, som
ved dødsfaldet opfylder betingelserne i arvelovens
§§ 87-89 for at kunne arve afdøde efter et
udvidet samlevertestamente.
Hvis legatet bliver uddelt til andre personer, er legatet ikke
omfattet af skattefriheden i denne bestemmelse.
Til § 2
Loven træder i kraft 1. januar 2010 og har virkning fra
og med indkomståret 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009, som
ændret senest ved lov nr. 525 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. I § 7 indsættes som nr. 30: |
§ 7.
Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke: --- | | »30) | Legater, der udbetales til militært
personel eller civile, der er udsendt eller har været udsendt
på tjeneste af den danske stat på militær mission
i udlandet, og som under eller som følge af tjenesten
får fysiske eller psykiske skader, samt legater der ydes til
de pågældendes pårørende, hvis den
udsendte er kommet fysisk eller psykisk til skade eller er omkommet
i forbindelse med tjenesten.« |