Fremsat den 27. maj 2010 af
Tina Nedergaard
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Forkortelse af perioden med statens
voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse)
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni 2009,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 1, ændres
»80« til: »40«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2. Loven har
virkning for ansøgninger om statens
voksenuddannelsesstøtte til uddannelse efter § 4, stk.
1, jf. § 5, stk. 1, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), der er modtaget den 1. juli
2010 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået "Aftale om
genopretning af dansk økonomi" i maj 2010. Dette lovforslag
er et led i udmøntningen af denne aftale.
I de senere år er de erhvervsrettede voksen- og
efteruddannelsesordninger blevet anvendt i stigende omfang. Dette
har specielt været gældende for så vidt
angår statens voksenuddannelsesstøtte, hvor udgifterne
er steget med en tredjedel siden 2007. Den gennemsnitlige periode
for modtagelse af SVU er siden 2008 blevet længere, og
særligt de lange forløb over 40 uger er steget markant
fra 2008 til 2009.
Det er vigtigt, at uddannelse gennemføres hurtigt og
målrettet mod de kompetencer, som arbejdsgiverne
efterspørger. Det foreslås derfor, at det maksimale
antal uger, hvor der er mulighed for at deltage i uddannelse med
SVU på det almene niveau, dvs. forberedende
voksenundervisning, almen voksenuddannelse, gymnasial uddannelse og
anden uddannelse på tilsvarende niveau, nedsættes fra
de 80 uger, der er mulighed for i dag, til 40 uger. 40 uger svarer
til et almindeligt studieår. Der vil derfor stadig være
mulighed for at tage fx folkeskolens afgangsprøve eller en
række hf-enkeltfag.
2. Gældende ret
Efter den gældende § 5, stk. 1, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), er der mulighed for at
få SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse i 80 uger. Målgruppen er
beskæftigede, der er fyldt 25 år, men endnu ikke har
nået folkepensionsalderen. Det er yderligere en betingelse,
at den pågældende har været i beskæftigelse
hos den nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, og at der er
indgået en aftale med arbejdsgiveren om orlov til deltagelse
i uddannelsen.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at det nuværende maksimum
på 80 uger for deltagelse i uddannelse med SVU på
folkeskole- og gymnasialt niveau, reduceres til 40 uger.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre en reduceret udgift til SVU
på alment niveau og reducerede taxametertilskud på
grund af mindre aktivitet på uddannelsesstederne.
Den foreslåede reduktion forventes at medføre
mindre udgifter på 41 mio. kr. i 2011 og 82 mio. kr. fra 2012
og frem.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil medføre en vis begrænsning i
virksomhedernes tilskyndelse til at lade deres ansatte deltage i
efter- og videreuddannelse.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelsen til:
A-kassernes Samvirke, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Lederforeningen for VUC, Kommunernes
Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslige mindreudgifter på 41 mio.
kr. i 2011 og på 82 mio. kr. fra 2012 og frem | |
Administrative konsekvenser for stat
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring betyder, at det maksimale
antal uger, som der kan gives SVU til i forbindelse med deltagelse
i forberedende voksenundervisning, almen voksenuddannelse,
gymnasial uddannelse og anden uddannelse på tilsvarende
niveau, reduceres fra 80 uger til 40 uger omregnet til
heltid.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2010
og at have virkning for ansøgninger om SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse, der modtages
den 1. juli 2010 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 554 af 8. juni 2009, foretages følgende
ændring: |
§ 5. SVU
til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
uddannelse, jf. stk. 4, gives inden for et samlet
støttesystem (klippekort til uddannelse på
folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse) på højst
80 uger omregnet til heltid, jf. dog § 6. Der kan herudover
opnås SVU til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne i de perioder, der er nævnt i
stk. 2 og 3. --- | | 1. I § 5, stk. 1, ændres
»80« til: »40«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010. Stk. 2. Loven
har virkning for ansøgninger om statens
voksenuddannelsesstøtte til uddannelse efter § 4, stk.
1, jf. § 5, stk. 1, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), der er modtaget den 1. juli
2010 eller senere. |