L 223 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).

(Forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse).

Af: Undervisningsminister Tina Nedergaard (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-06-2010

Afgivet: 08-06-2010

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. juni 2010

20091_l223_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. juni 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1. behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.


Dispensation fra reglerne i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1

Udvalget indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Sammenhæng med andre lovforslag

Lovforslaget er en udmøntning af en del af aftalen af 25. maj 2010 om genopretning af dansk økonomi mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Der henvises i øvrigt til: Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. (Forhøjelse af det betingede bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud ved budgetoverskridelser) (L 219). Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre. (Midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre) (L 220). Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og børnefamilieydelsesloven. (Ingen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenter og loft over børnefamilieydelsen) (L 221). Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Nedsættelse af dagpengeperioden) (L 222). Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Harmonisering af beskæftigelseskravet) (L 224).


Høring

Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i høring, jf. L 223 - bilag 1. Den 7. juni 2010 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlig henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Danske Erhvervsskoler - Lederne,


Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,


LO og


Uddannelsesforbundet.


Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


Forbundet Træ-Industri-Byg, TIB Danmark,


Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,


LO m.fl. forbund og


3F-arbejdsløshedskassen, Roskilde.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 11 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå, er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at regeringen og Dansk Folkeparti gennemfører et dybt usympatisk forslag, der forringer kortuddannede voksnes mulighed for at efteruddanne sig markant. Som det fremgår af svarene på en række spørgsmål optrykt i betænkningen, vil nedskæringerne betyde følgende:


500 voksne rammes af nedskæringen på SVU'en fra 80 til 40 uger, arbejdsgiverne vil begrænse brugen af voksenefteruddannelse, og også ordblindeundervisningen rammes af forslaget. Profilen på de voksne, der anvender SVU'en, viser, at det er de kortest uddannede voksne, der mangler grundlæggende fag både fra folkeskolen og ungdomsuddannelserne, og 3.300 voksne ville have været ramt af regeringens nedskæring, hvis den var blevet gennemført i 2001, da regeringen kom til.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten konstaterer samtidig med beklagelse, at ministeren og ordførerne fra V, KF og DF under 1.-behandlingen af lovforslaget slog nedskæringen hen med, at de voksne da bare kunne fortsætte med efteruddannelse på SU-niveau, hvis de ramte det nye loft på maksimum 40 ugers voksenuddannelse på SVU. Som det fremgår af ministerens svar på spørgsmål 4, er det ikke muligt bare at fortsætte på den i øvrigt langt lavere ydelse, som SU'en er sammenlignet med SVU'en. SU gives kun til sammenhængende uddannelsesforløb på mindst 23 timer om ugen, og hele ideen med voksenuddannelse på SVU er, at det skal være muligt at kunne tage kortere uddannelsesforløb. Det forhindres med nedskæringerne på SVU'en.


Partierne konstaterer endelig, at der ikke er sket en markant stigning i anvendelsen af voksenuddannelse, som regeringen ellers henviser til. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 8 har der hen over årene været forskellig brug af SVU. Således blev der f.eks. i 2005 brugt flere penge på almen uddannelse end i 2008. De to uddannelser, hvor der er sket en stigning, er ordblindeundervisning og FVU, som begge er nogle af de allervigtigste uddannelsesmuligheder for voksne, der vil kvalificere sig fra ufaglært til faglært.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten mener i øvrigt ikke, at det er et problem, at mange voksne anvender mulighederne for voksenuddannelse. Det er tværtimod en styrke, at voksne vælger at udvikle deres kompetencer til fremtidens arbejdsmarked.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Per Bisgaard V Britta Schall Holberg V Ulla Tørnæs V Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF Rasmus Jarlov KF Villum Christensen LA Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen S Kirsten Brosbøl S Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 223


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsbrev og lovforslag, fra undervisningsministeren
2
Henvendelse af 31/5-10 Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
LO's høringssvar
6
Henvendelse af 4/6-10 fra Uddannnelsesforbundet
7
Henvendelse af 6/6-10 fra Danske Erhvervsskoler - Lederne
8
Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
9
Henvendelse af 4/6-10 fra Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforening
10
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 223


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvilke personer der typisk modtager SVU, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor mange personer der bliver omfattet af lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvordan det efterfølgende går personer, som har modtaget SVU, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om SVU kan gives til kortere kurser, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om der vil være mange af de almene kurser, som voksne over 25 år ikke vil have mulighed for at kunne tage med SU, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om kommentarer til henvendelse af 31/5-10 fra Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren vil uddybe, hvad der menes med følgende bemærkning i L 223: »Lovforslaget vil medføre en vis begrænsning i virksomhedernes tilskyndelse til at lade deres ansatte deltage i efter- og videreuddannelse«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om ministeren vil give en præcis beskrivelse af, hvilke tal der dokumenterer den nævnte stigning på en tredjedel siden 2007, og fremsende en oversigt over tildelingen af SVU og tildelte støttebeløb fra 2001-2008, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om ministeren kan bekræfte, at begrænsningen omfatter FVU og derfor også ordblindeundervisning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om ikrafttrædelsesdatoen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren vil fremsende en profil på de voksne, der typisk anvender SVU til almen uddannelse i forhold til uddannelsesniveau, indkomst, køn og alder, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvornår lovforslaget om, at SVU-retten til videregående uddannelse skal begrænses fra 52 til 40 uger fremsættes, og hvornår det skal træde i kraft, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om den gældende SVU-bekendtgørelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om kommentar til LO's høringssvar af 1/6-10, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/6-10 fra Uddannelsesforbundet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/6-10 fra Danske Erhvervsskoler - Lederne, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om oversendelse af analysen af Centre for Undervisningsmidler udført af Boston Consulting Group, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/6-10 fra Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

11 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og EL.


Spørgsmål 1:

Hvilke personer modtager typisk SVU, herunder i forhold til beskæftigelse og alder?


Svar:

SVU er målrettet kortuddannede personer, der er fyldt 25 år, og som er i beskæftigelse som lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende. Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor - eller indenfor hvilke brancher - de personer, der søger om SVU til almen uddannelse, er beskæftigede.


Af nedenstående tabel fremgår fordelingen på alder, særskilt efter beskæftigelsesstatus for de personer, der i 2009 har fået tildelt SVU til almen eller videregående uddannelse:


Tabel 1: Antal personer, der har fået tildelt SVU i 2009 til almen eller videregående uddannelse, fordelt på alder særskilt efter beskæftigelsesstatus.


    
Alder
Beskæftigede
Ikke beskæftigede
I alt
    
 
antal
antal
antal
    
20 - 24 år
182
0
182
25 - 29 år
1.167
319
1.486
30 - 34 år
2.453
430
2.883
35 - 39 år
3.389
276
3.665
40 - 44 år
3.784
177
3.961
45 - 49 år
3.880
133
4.013
50 - 54 år
3.061
101
3.162
55 - 59 år
2.134
42
2.176
60 - 65 år
586
12
598
I alt
20.600
1.500
22.100


Det bemærkes, at fra den 1. august 2009 har ledige ikke kunnet tildeles SVU. Fra denne dato er ordningen med 6 ugers selvvalgt uddannelse til ledige med ret til dagpenge overført til beskæftigelsesministeriet.


Spørgsmål 2:

Hvor mange personer bliver omfattet af lovforslaget?


Svar:

I 2009 var der ca. 8.500 personer, der modtog SVU til almen uddannelse. Det skønnes, at heraf ville ca. 400 - 500 personer have fået begrænset støtteperioden, hvis der havde været en maksimal grænse for støtte på 40 uger.


Spørgsmål 4:

Det fremgik af debatten under 1. behandling, at enhver voksen kunne fortsætte med at læse almene uddannelser på SU, når de 40 uger var brugt. Kan ministeren bekræfte, at SVU kan gives til kortere kurser (ned til minimum 3 timer om ugen), men at SU gives til heltidsuddannelser dvs. uddannelser af minimum 23 timer om ugen?


Svar:

Jeg kan oplyse, at hovedreglen for tildeling af SVU til deltidsuddannelse er, at der skal være tale om en ugentlig uddannelsestid på mindst seks timer. Der kan dog gives SVU til deltidsuddannelse til forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning for voksne eller specialundervisning for voksne, når den ugentlige uddannelsestid er mindst tre timer, jf. i det hele SVU-bekendtgørelsens § 24, stk. 3 og 4. Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af udvalgets spørgsmål 9 vedrørende L 223.


Hovedreglen er, at der efter lov om Statens Uddannelsesstøtte (SU-loven) kan tildeles SU til enkeltfagsundervisning på folkeskoleniveau, til gymnasiale uddannelser, andre ungdomsuddannelser og endelig til suppleringskurser, når undervisningen kan afsluttes inden for 23 måneder og omfatter mindst 23 skemalagte timer, normalt på samme kursus, jf. SU-bekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1 og 2.


Har den uddannelsessøgende et barn under syv år, eller får den uddannelsessøgende et barn, efter at undervisningen er begyndt, kan der dog tildeles uddannelsesstøtte, når undervisningen kan afsluttes inden for 35 måneder og omfatter mindst 17 ugentlige skemalagte timer, normalt på samme kursus, jf. SU-bekendtgørelsens § 11, stk. 2, nr. 1 og 2.


Spørgsmål 5:

Såfremt det er korrekt, kan ministeren så bekræfte, at der vil være mange af de almene kurser, som voksne over 25 år derfor ikke vil have mulighed for at kunne tage med SU, da de ikke er heltidsuddannelser.


Svar:

Voksne kortuddannede, som er i beskæftigelse og er fyldt 25 år, vil også efter 1. juli 2010 have mulighed for at deltage i uddannelse med SVU i op til 40 uger omregnet til heltid. Først når de 40 uger er brugt, kan der blive behov for at supplere med uddannelse med SU - hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 4 vedrørende L 223 - eller med uddannelse, som den enkelte selv finansierer.


Spørgsmål 7:

Ministeren bedes uddybe, hvad der menes med følgende bemærkning i L 223: »Lovforslaget vil medføre en vis begrænsning i virksomhedernes tilskyndelse til at lade deres ansatte deltage i efter- og videreuddannelse«?


Svar:

Efter de gældende regler er der mulighed for, at SVU udbetales til arbejdsgiveren i tilfælde, hvor der er truffet aftale om, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale sædvanlig løn under uddannelsen, jf. SVU-lovens § 13, stk. 7. I det omfang, en medarbejder har opbrugt sin ret til SVU, vil der ikke være mulighed for at udbetale godtgørelse til arbejdsgiveren, og det kan eventuelt påvirke dennes tilskyndelse til at lade medarbejderen deltage i efter- og videreuddannelse i negativ retning, når det drejer sig om uddannelsesforløb på over 40 uger.


Spørgsmål 8:

I L 223 står der: »I de senere år er de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesordninger blevet anvendt i stigende omfang. Dette har specielt været gældende for så vidt angår statens voksenuddannelsesstøtte, hvor udgifterne er steget med en tredjedel siden 2007«.


a) Ministeren bedes beskrive præcist, hvilke tal der dokumenterer den nævnte stigning på en tredjedel siden 2007.

b) Ministeren bedes fremsende en oversigt over tildelingen af SVU samt tildelte støttebeløb fra 2001-2008 til almen uddannelse både opgjort generelt samt opdelt på de enkelte støtteberettigende uddannelser f. eks. AVU, FVU, HF og ordblindeundervisning m.v.?



Svar:

Ad a.


Opgørelsen af, at udgifterne til SVU er steget med en tredjedel siden 2007 tager udgangspunkt i finansloven for 2010 (§ 20.93.11 10), hvoraf det fremgår, at udgifterne udgjorde 333,7 mio. kr. i 2007 og 457,5 mio. kr. i 2009, altså en stigning på 37 pct. De regnskabsførte udgifter udgjorde imidlertid 516,3 mio. kr. i 2009, hvilket vil sige en faktisk stigning på 54,7 pct.


Ad b.


Af tabel 1 nedenfor fremgår oversigt over antal tildelinger af SVU i årene 2001-2009 fordelt på de enkelte støtteberettigende uddannelser, og af tabel 2 fremgår de tildelte støttebeløb i samme år, ligeledes fordelt på de enkelte støtteberettigende uddannelser.


Tabel 1: Tildelinger af SVU til almen uddannelse 2001 - 2009


 
Tildelinger
 
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
 
……………………… antal ……………………
Almen uddannelse
2.515
4.244
4.890
5.558
5.845
4.787
3.886
5.287
10.314
Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne
13
28
27
12
10
17
20
13
17
Almen voksenuddannelse (AVU)
1.107
1.451
1.594
2.062
1.818
985
1.012
1.063
2.634
Dansk uddannelse for voksne udlændinge
65
216
236
296
125
86
100
92
155
Enkeltfag på folkeskoleniveau
15
15
15
22
18
1
0
0
0
Forberedende voksenundervisning (FVU)
577
1.371
1.924
2.055
2.721
2.753
2.002
2.837
4.797
HF
252
448
401
365
352
326
292
403
458
HHX og HTX
6
10
54
122
73
20
2
7
5
Specialundervisning for voksne
139
107
112
76
82
118
98
16
16
Studentereksamen
6
4
7
6
13
14
13
13
10
Kombinerede forløb
335
594
520
540
167
61
65
64
369
Kombinerede forløb FVU og anden uddannelsesaktivitet
   
2
466
406
139
327
1.171
Ordblindeundervisning
     
0
143
452
682
          
Deltagerbetaling (almen uddannelse)
655
1.131
1.102
2.143
2.159
1.246
805
1.256
2.435
Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne
   
1
1
1
1
0
5
Almen voksenuddannelse
405
670
753
1.425
1.216
790
587
732
1.316
HF
90
154
111
156
154
129
121
233
223
HHX og HTX
  
31
117
69
19
1
4
3
Kombinerede forløb FVU og anden uddannelsesaktivitet
  
3
86
655
272
59
245
672
Kombinerede forløb
160
307
201
357
59
34
35
42
215
Studentereksamen
    
2
1
1
0
1


Anm.: Tabellen omfatter tildelinger, der vedrører uddannelse i 2006, 2007 og 2008. Uddannelsesforløbet kan strække sig over flere fi­nansår og vil i givet fald registreres som tildeling i tilsvarende flere finansår.


Tabel 2: SVU støttebeløb til almen uddannelse 2001- 2009


 
Tildelt støtte
 
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
 
…………………………… 1.000 kr. ……………………………
Almen uddannelse
45.271
84.606
77.102
87.159
112.312
97.472
66.003
69.414
189.921
Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne
925
2.125
1.886
674
480
1.313
1.257
818
1.266
Almen voksenuddannelse (AVU)
19.345
31.467
24.114
35.137
55.241
40.587
22.299
18.265
65.695
Dansk uddannelse for voksne udlændinge
1.683
4.232
4.558
5.466
1.811
2.473
2.762
2.400
3.022
Enkeltfag på folkeskoleniveau
498
673
726
1.100
662
62
0
0
0
Forberedende voksenundervisning (FVU)
2.855
6.517
10.222
10.773
14.859
13.496
9.546
15.112
31.043
HF
11.668
24.712
24.267
22.722
22.954
21.600
19.076
19.536
24.337
HHX og HTX
198
570
940
1.506
961
235
73
203
146
Specialundervisning for voksne
911
852
721
543
403
675
729
152
149
Studentereksamen
200
352
375
384
922
1.417
952
874
1.011
Kombinerede forløb
6.987
13.106
9.291
8.845
5.269
5.285
4.875
3.918
17.059
Kombinerede forløb FVU og anden uddannelsesaktivitet
   
8
8.742
10.330
3.849
5.927
42.212
Ordblindeundervisning
     
0
584
2.211
3.981
          
Deltagerbetaling (almen uddannelse)
341
615
740
1.462
1.365
1.093
534
665
1.718
Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne
  
0
1
16
0
0
0
11
Almen voksenuddannelse
198
329
306
646
608
566
274
273
776
HF
60
101
196
276
249
195
180
192
322
HHX og HTX
  
105
359
207
57
1
21
14
Kombinerede forløb FVU og anden uddannelsesaktivitet
  
1
20
199
194
24
133
345
Kombinerede forløb
104
185
129
158
70
68
42
46
249
Studentereksamen
     
13
13
0
1


Anm.: Tabellen omfatter tildelinger, der vedrører uddannelse i 2006, 2007 og 2008. Uddannelsesforløbet kan strække sig over flere fi­nansår og vil i givet fald registreres som tildeling i tilsvarende flere finansår.


Spørgsmål 9:

Kan ministeren bekræfte, at begrænsningen også omfatter FVU og derfor også ordblindeundervisning?


Svar:

Ja, jeg kan bekræfte, at den foreslåede forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) fra 80 til 40 uger omregnet til heltid også omfatter forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning for voksne.


Jeg vil gerne tilføje, at der med virkning fra 1. januar 2005 blev gennemført en lovændring, som gjorde det muligt at reducere mindstetimetallet for deltagelse i FVU, ordblindeundervisning for voksne og specialundervisning for voksne fra de oprindelige seks timer til tre timer pr. uge. Denne lovændring blev gennemført for at gøre det mere overskueligt for målgruppen at deltage i de nævnte undervisningstilbud.


Statistikken over tildelinger af SVU (jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 8 vedrørende L 223) i 2009 viser, at der har været 4.752 tildelinger til FVU, 682 tildelinger til ordblindeundervisning for voksne og 16 tildelinger til specialundervisning for voksne. Desuden har der været 1.159 tildelinger til forløb kombineret af FVU og anden uddannelsesaktivitet. Langt de fleste af disse tildelinger er givet til korte forløb med en varighed på i gennemsnit omkring to uger omregnet til heltid.


Der er mindre end 5.500 personer, der har deltaget i de nævnte forløb med SVU inden for et kalenderår, og de har i gennemsnit deltaget i, hvad der svarer til ca. to uger på heltid.


Spørgsmål 10:

L 223 skal træde i kraft for SVU-ansøgninger, der modtages efter 1. juli 2010. Hvorfor mener ministeren, det er rimeligt, at den enkelte uddannelsessøgende får mindre end én måned til at indrette sig på væsentligt forandrede vilkår for den uddannelse, der for manges vedkommende begynder i august 2010?


Svar:

Uddannelsessøgende, som afleverer en ansøgning om SVU senest den 30. juni 2010, vil få ansøgningen behandlet efter de nugældende regler og bliver derfor ikke påvirket af lovændringen pr. 1. juli 2010.


Hvis der er tale om uddannelsessøgende, som på nuværende tidspunkt har planlagt et længere forløb af op til 80 ugers varighed, er der efter min opfattelse en meget høj grad af sandsynlighed for, at de allerede har afleveret deres ansøgning om SVU til uddannelsesforløbet. I den forbindelse kan jeg oplyse, at en ansøgning om SVU kan afleveres op til 3 måneder før uddannelsen begynder, jf. SVU-bekendtgørelsen § 17, stk. 3.


Spørgsmål 11:

Ministeren bedes fremsende en profil på de voksne, der typisk anvender SVU til almen uddannelse i forhold til uddannelsesniveau, indkomst, køn og alder.


Svar:

Det er en betingelse for at få SVU til almen uddannelse, at den uddannelsessøgende er kortuddannet. Kortuddannede er som udgangspunkt personer, der har indtil 7-8 års skolegang suppleret med en erhvervsrettet uddannelse eller uddannelse svarende hertil eller 9-10 års skolegang suppleret med to års erhvervsrettet uddannelse eller en forældet erhvervsrettet uddannelse, jf. i det hele SVU-lovens § 3.


Adgang til SVU er uafhængig af personernes indtægtsforhold. Undervisningsministeriet kan derfor ikke bidrage med oplysninger herom. For så vidt angår oplysninger om uddannelsesbaggrund, køn og alder fremgår fordelingen af nedenstående oversigt:


Tabel 1: SVU-modtagere i almen uddannelse i 2009, fordelt på uddannelsesbaggrund, køn og alder


 
Ingen erhvervsrettet uddannelse
Erhvervsrettet ud-dannelse op til 2 år
Erhvervsrettet uddannelse mere end 2 år
I alt
Alder
M
K
M
K
M
K
M
K
 
……………………..………. antal ………………………………………
         
25 - 29 år
326
183
42
108
199
61
567
352
30 - 34 år
205
128
33
104
206
68
444
300
35 - 39 år
216
227
57
164
269
114
542
505
40 - 44 år
359
294
59
212
371
145
789
651
45 - 49 år
388
351
54
226
364
140
806
717
50 - 54 år
319
303
46
195
350
90
715
588
55 - 59 år
316
358
44
196
489
130
849
684
I alt
2.129
1.844
335
1.205
2.248
748
4.712
3.797
         


Spørgsmål 13:

Den gældende lov med ret til 80 ugers voksenuddannelsesstøtte stammer fra 1989. Det fremgår af gældende SVU-bekendtgørelse, kapitel 3, § 13, at: »Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt siden 1. oktober 1989, fradrages i den periode på 80 uger, der er nævnt i § 12, stk. 1 og 2.«


a) Hvordan skal voksnes ret til 80 ugers voksenuddannelsesstøtte opgøres med L 223? (Optælles de voksnes forbrug af SVU siden 1989)?

b) Hvor mange har i løbet af de sidste 10 år f. eks. deltaget i sammenlagt 30 ugers undervisning på nuværende tidspunkt?



Svar:

Ad a.


Den lov, der gav mulighed for et forsørgelsesgrundlag i forbindelse med voksne, kortuddannedes deltagelse i uddannelse i perioden 1989-2000, hed lov om støtte til voksenuddannelse, i daglig tale kaldet VUS. Loven gav oprindelig kun mulighed for 16 ugers uddannelse med støtte, men det blev gradvist sat op, og i 1995 kom den lovændring, der fastsatte det maksimale antal uger med støtte til 80.


Den nuværende lov, som i høj grad viderefører den ovennævnte lov, trådte i kraft den 1. januar 2001, hvorefter ydelsen skiftede kaldenavn til statens voksenuddannelsesstøtte, i daglig tale kaldet SVU.


Alt forbrug af uddannelse med støtte, enten VUS eller SVU, trækkes fra i det maksimale antal uger, i dag 80, fremover 40, den enkelte kortuddannede har mulighed for at få SVU i.


Ad b


Antal uger, anvendt til deltagelse i almen uddannelse med SVU, i perioden 2001 - 2009, fremgår af nedenstående tabel.


Tabel 1. SVU-modtagere 2001 - 2009 (samlet opgørelse), fordelt på støttens varighed


Varighed
SVU-modtagere
 
   
 
antal
%
 
    
0 - 10 uger
28.300
83
 
- 20 uger
1.400
4
 
- 30 uger
500
1
 
- 40 uger
500
1
 
- 50 uger
900
3
 
- 60 uger
200
1
 
- 70 uger
300
1
 
- 80 uger
1.900
6
 
I alt
34.000
100
 


Spørgsmål 16:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. juni 2010 fra Danske Erhvervsskoler - Lederne, jf. L 223 - bilag 7.


Svar:

Finansieringen af den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik indgår i aftalen mellem Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om Aftale om flerårsaftale for de erhvervssrettede ungdomsuddannelser i perioden 2010-2012. I aftalen tilføres erhvervsskolerne i alt 460 mio. kr. årligt, heraf 60 mio. kr. årligt i 2010-2012 til den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik.


Med de afsatte midler er den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik fuldt finansieret i aftalen for 2010-2012. De afsatte midler skal finansiere statens udgifter til SVU, erhvervsskolernes lønudgifter til lærere under uddannelse bortregnet SVU og erhvervsskolernes udgifter til deltagerbetaling.


Den pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik er fastsat til 60 ECTS svarende til 1 studenterårsværk eller 40 uger på fuld tid. En forkortelse af SVU-perioden fra 52 til 40 uger vil derfor ikke berøre den pædagogiske diplomuddannelse og følgelig heller ikke erhvervsskolernes udgifter til lærernes løn under uddannelse.


Med hensyn til reduktionen af SVU-satserne kan jeg oplyse, at erhvervsskolernes udgifter til løn under uddannelse som følge heraf skønnes at blive ca. 3,4 mio. kr. højere årligt end de afsatte midler, jf. ovenfor. Regeringen agter ikke at kompensere erhvervsskolerne herfor.


Erhvervsuddannelserne fik i modsætning til de gymnasiale uddannelser tilført de ovennævnte 460 mio. kr. årligt i perioden 2010-2012, og set i det lys anser jeg ikke en manglende kompensation for en merudgift på 3,4 mio. kr. som en forfordeling af erhvervsskolerne.