Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 8. juni 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1.
behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Dispensation fra reglerne i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1
Udvalget indstiller, at
lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter
lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget er en udmøntning af en del af aftalen af
25. maj 2010 om genopretning af dansk økonomi mellem
regeringen og Dansk Folkeparti. Der henvises i øvrigt til:
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. (Forhøjelse af det betingede
bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud ved
budgetoverskridelser) (L 219). Forslag til lov om ændring af
lov om vederlag og pension m.v. for ministre. (Midlertidig
nedsættelse af grundvederlag til ministre) (L 220). Forslag
til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og
børnefamilieydelsesloven. (Ingen regulering af
beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af
fradraget for faglige kontingenter og loft over
børnefamilieydelsen) (L 221). Forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Nedsættelse af dagpengeperioden) (L 222). Forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Harmonisering af beskæftigelseskravet) (L 224).
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring, jf. L 223 - bilag 1. Den 7. juni 2010 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlig henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danske Erhvervsskoler - Lederne,
Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,
LO og
Uddannelsesforbundet.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Forbundet Træ-Industri-Byg, TIB Danmark,
Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,
LO m.fl. forbund og
3F-arbejdsløshedskassen, Roskilde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. 11 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå, er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at
regeringen og Dansk Folkeparti gennemfører et dybt
usympatisk forslag, der forringer kortuddannede voksnes mulighed
for at efteruddanne sig markant. Som det fremgår af svarene
på en række spørgsmål optrykt i
betænkningen, vil nedskæringerne betyde
følgende:
500 voksne rammes af nedskæringen på SVU'en fra 80
til 40 uger, arbejdsgiverne vil begrænse brugen af
voksenefteruddannelse, og også ordblindeundervisningen rammes
af forslaget. Profilen på de voksne, der anvender SVU'en,
viser, at det er de kortest uddannede voksne, der mangler
grundlæggende fag både fra folkeskolen og
ungdomsuddannelserne, og 3.300 voksne ville have været ramt
af regeringens nedskæring, hvis den var blevet
gennemført i 2001, da regeringen kom til.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten konstaterer samtidig med beklagelse, at
ministeren og ordførerne fra V, KF og DF under
1.-behandlingen af lovforslaget slog nedskæringen hen med, at
de voksne da bare kunne fortsætte med efteruddannelse
på SU-niveau, hvis de ramte det nye loft på maksimum 40
ugers voksenuddannelse på SVU. Som det fremgår af
ministerens svar på spørgsmål 4, er det ikke
muligt bare at fortsætte på den i øvrigt langt
lavere ydelse, som SU'en er sammenlignet med SVU'en. SU gives kun
til sammenhængende uddannelsesforløb på mindst
23 timer om ugen, og hele ideen med voksenuddannelse på SVU
er, at det skal være muligt at kunne tage kortere
uddannelsesforløb. Det forhindres med nedskæringerne
på SVU'en.
Partierne konstaterer endelig, at der ikke er sket en markant
stigning i anvendelsen af voksenuddannelse, som regeringen ellers
henviser til. Som det fremgår af svaret på
spørgsmål 8 har der hen over årene været
forskellig brug af SVU. Således blev der f.eks. i 2005 brugt
flere penge på almen uddannelse end i 2008. De to
uddannelser, hvor der er sket en stigning, er ordblindeundervisning
og FVU, som begge er nogle af de allervigtigste
uddannelsesmuligheder for voksne, der vil kvalificere sig fra
ufaglært til faglært.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten mener i øvrigt ikke, at det er et
problem, at mange voksne anvender mulighederne for
voksenuddannelse. Det er tværtimod en styrke, at voksne
vælger at udvikle deres kompetencer til fremtidens
arbejdsmarked.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Per Bisgaard V
Britta Schall Holberg V Ulla Tørnæs V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Rasmus Jarlov KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Kirsten Brosbøl S
Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF
Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 223
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsbrev og lovforslag, fra
undervisningsministeren |
2 | Henvendelse af 31/5-10 Lederforeningen for
VUC og VUC Bestyrelsesforeningen |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | LO's høringssvar |
6 | Henvendelse af 4/6-10 fra
Uddannnelsesforbundet |
7 | Henvendelse af 6/6-10 fra Danske
Erhvervsskoler - Lederne |
8 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren |
9 | Henvendelse af 4/6-10 fra Lederforeningen
for VUC og VUC Bestyrelsesforening |
10 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 223
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke personer der typisk
modtager SVU, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor mange personer der bliver
omfattet af lovforslaget, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan det efterfølgende
går personer, som har modtaget SVU, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om SVU kan gives til kortere kurser,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om der vil være mange af de
almene kurser, som voksne over 25 år ikke vil have mulighed
for at kunne tage med SU, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om kommentarer til henvendelse af
31/5-10 fra Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ministeren vil uddybe, hvad der
menes med følgende bemærkning i L 223:
»Lovforslaget vil medføre en vis begrænsning i
virksomhedernes tilskyndelse til at lade deres ansatte deltage i
efter- og videreuddannelse«, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm., om ministeren vil give en
præcis beskrivelse af, hvilke tal der dokumenterer den
nævnte stigning på en tredjedel siden 2007, og
fremsende en oversigt over tildelingen af SVU og tildelte
støttebeløb fra 2001-2008, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
begrænsningen omfatter FVU og derfor også
ordblindeundervisning, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om ikrafttrædelsesdatoen, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om ministeren vil fremsende en
profil på de voksne, der typisk anvender SVU til almen
uddannelse i forhold til uddannelsesniveau, indkomst, køn og
alder, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvornår lovforslaget om, at
SVU-retten til videregående uddannelse skal begrænses
fra 52 til 40 uger fremsættes, og hvornår det skal
træde i kraft, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
13 | Spm. om den gældende
SVU-bekendtgørelse, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om kommentar til LO's
høringssvar af 1/6-10, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/6-10 fra Uddannelsesforbundet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/6-10 fra Danske Erhvervsskoler - Lederne, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om oversendelse af analysen af Centre
for Undervisningsmidler udført af Boston Consulting Group,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/6-10 fra Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
11 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra S, SF, RV og EL.
Spørgsmål 1:
Hvilke personer modtager typisk SVU, herunder i forhold til
beskæftigelse og alder?
Svar:
SVU er målrettet kortuddannede personer, der er fyldt 25
år, og som er i beskæftigelse som lønmodtagere
eller selvstændige erhvervsdrivende. Undervisningsministeriet
er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor - eller indenfor
hvilke brancher - de personer, der søger om SVU til almen
uddannelse, er beskæftigede.
Af nedenstående tabel fremgår fordelingen på
alder, særskilt efter beskæftigelsesstatus for de
personer, der i 2009 har fået tildelt SVU til almen eller
videregående uddannelse:
Tabel 1: Antal personer, der har fået tildelt SVU i 2009
til almen eller videregående uddannelse, fordelt på
alder særskilt efter beskæftigelsesstatus.
| | | |
Alder | Beskæftigede | Ikke
beskæftigede | I alt |
| | | |
| antal | antal | antal |
| | | |
20 - 24 år | 182 | 0 | 182 |
25 - 29 år | 1.167 | 319 | 1.486 |
30 - 34 år | 2.453 | 430 | 2.883 |
35 - 39 år | 3.389 | 276 | 3.665 |
40 - 44 år | 3.784 | 177 | 3.961 |
45 - 49 år | 3.880 | 133 | 4.013 |
50 - 54 år | 3.061 | 101 | 3.162 |
55 - 59 år | 2.134 | 42 | 2.176 |
60 - 65 år | 586 | 12 | 598 |
I alt | 20.600 | 1.500 | 22.100 |
Det bemærkes, at fra den 1. august 2009 har ledige ikke
kunnet tildeles SVU. Fra denne dato er ordningen med 6 ugers
selvvalgt uddannelse til ledige med ret til dagpenge
overført til beskæftigelsesministeriet.
Spørgsmål 2:
Hvor mange personer bliver omfattet af lovforslaget?
Svar:
I 2009 var der ca. 8.500 personer, der modtog SVU til almen
uddannelse. Det skønnes, at heraf ville ca. 400 - 500
personer have fået begrænset støtteperioden,
hvis der havde været en maksimal grænse for
støtte på 40 uger.
Spørgsmål 4:
Det fremgik af debatten under 1. behandling, at enhver voksen
kunne fortsætte med at læse almene uddannelser på
SU, når de 40 uger var brugt. Kan ministeren bekræfte,
at SVU kan gives til kortere kurser (ned til minimum 3 timer om
ugen), men at SU gives til heltidsuddannelser dvs. uddannelser af
minimum 23 timer om ugen?
Svar:
Jeg kan oplyse, at hovedreglen for tildeling af SVU til
deltidsuddannelse er, at der skal være tale om en ugentlig
uddannelsestid på mindst seks timer. Der kan dog gives SVU
til deltidsuddannelse til forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning for voksne eller specialundervisning for
voksne, når den ugentlige uddannelsestid er mindst tre timer,
jf. i det hele SVU-bekendtgørelsens § 24, stk. 3 og 4.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af udvalgets
spørgsmål 9 vedrørende L 223.
Hovedreglen er, at der efter lov om Statens
Uddannelsesstøtte (SU-loven) kan tildeles SU til
enkeltfagsundervisning på folkeskoleniveau, til gymnasiale
uddannelser, andre ungdomsuddannelser og endelig til
suppleringskurser, når undervisningen kan afsluttes inden for
23 måneder og omfatter mindst 23 skemalagte timer, normalt
på samme kursus, jf. SU-bekendtgørelsens § 11,
stk. 1, nr. 1 og 2.
Har den uddannelsessøgende et barn under syv år,
eller får den uddannelsessøgende et barn, efter at
undervisningen er begyndt, kan der dog tildeles
uddannelsesstøtte, når undervisningen kan afsluttes
inden for 35 måneder og omfatter mindst 17 ugentlige
skemalagte timer, normalt på samme kursus, jf.
SU-bekendtgørelsens § 11, stk. 2, nr. 1 og 2.
Spørgsmål 5:
Såfremt det er korrekt, kan ministeren så
bekræfte, at der vil være mange af de almene kurser,
som voksne over 25 år derfor ikke vil have mulighed for at
kunne tage med SU, da de ikke er heltidsuddannelser.
Svar:
Voksne kortuddannede, som er i beskæftigelse og er fyldt
25 år, vil også efter 1. juli 2010 have mulighed for at
deltage i uddannelse med SVU i op til 40 uger omregnet til heltid.
Først når de 40 uger er brugt, kan der blive behov for
at supplere med uddannelse med SU - hvis betingelserne herfor er
opfyldt, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 4
vedrørende L 223 - eller med uddannelse, som den enkelte
selv finansierer.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes uddybe, hvad der menes med følgende
bemærkning i L 223: »Lovforslaget vil medføre en
vis begrænsning i virksomhedernes tilskyndelse til at lade
deres ansatte deltage i efter- og videreuddannelse«?
Svar:
Efter de gældende regler er der mulighed for, at SVU
udbetales til arbejdsgiveren i tilfælde, hvor der er truffet
aftale om, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale
sædvanlig løn under uddannelsen, jf. SVU-lovens §
13, stk. 7. I det omfang, en medarbejder har opbrugt sin ret til
SVU, vil der ikke være mulighed for at udbetale
godtgørelse til arbejdsgiveren, og det kan eventuelt
påvirke dennes tilskyndelse til at lade medarbejderen deltage
i efter- og videreuddannelse i negativ retning, når det
drejer sig om uddannelsesforløb på over 40 uger.
Spørgsmål 8:
I L 223 står der: »I de senere år er de
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesordninger blevet anvendt
i stigende omfang. Dette har specielt været gældende
for så vidt angår statens
voksenuddannelsesstøtte, hvor udgifterne er steget med en
tredjedel siden 2007«.
a) Ministeren bedes
beskrive præcist, hvilke tal der dokumenterer den
nævnte stigning på en tredjedel siden 2007.
b) Ministeren bedes
fremsende en oversigt over tildelingen af SVU samt tildelte
støttebeløb fra 2001-2008 til almen uddannelse
både opgjort generelt samt opdelt på de enkelte
støtteberettigende uddannelser f. eks. AVU, FVU, HF og
ordblindeundervisning m.v.?
Svar:
Ad a.
Opgørelsen af, at udgifterne til SVU er steget med en
tredjedel siden 2007 tager udgangspunkt i finansloven for 2010
(§ 20.93.11 10), hvoraf det fremgår, at udgifterne
udgjorde 333,7 mio. kr. i 2007 og 457,5 mio. kr. i 2009,
altså en stigning på 37 pct. De regnskabsførte
udgifter udgjorde imidlertid 516,3 mio. kr. i 2009, hvilket vil
sige en faktisk stigning på 54,7 pct.
Ad b.
Af tabel 1 nedenfor fremgår oversigt over antal
tildelinger af SVU i årene 2001-2009 fordelt på de
enkelte støtteberettigende uddannelser, og af tabel 2
fremgår de tildelte støttebeløb i samme
år, ligeledes fordelt på de enkelte
støtteberettigende uddannelser.
Tabel 1: Tildelinger af SVU til almen uddannelse 2001 -
2009
| Tildelinger |
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
|
………………………
antal
…………………… |
Almen
uddannelse | 2.515 | 4.244 | 4.890 | 5.558 | 5.845 | 4.787 | 3.886 | 5.287 | 10.314 |
Adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne | 13 | 28 | 27 | 12 | 10 | 17 | 20 | 13 | 17 |
Almen voksenuddannelse (AVU) | 1.107 | 1.451 | 1.594 | 2.062 | 1.818 | 985 | 1.012 | 1.063 | 2.634 |
Dansk uddannelse for voksne
udlændinge | 65 | 216 | 236 | 296 | 125 | 86 | 100 | 92 | 155 |
Enkeltfag på folkeskoleniveau | 15 | 15 | 15 | 22 | 18 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Forberedende voksenundervisning
(FVU) | 577 | 1.371 | 1.924 | 2.055 | 2.721 | 2.753 | 2.002 | 2.837 | 4.797 |
HF | 252 | 448 | 401 | 365 | 352 | 326 | 292 | 403 | 458 |
HHX og HTX | 6 | 10 | 54 | 122 | 73 | 20 | 2 | 7 | 5 |
Specialundervisning for voksne | 139 | 107 | 112 | 76 | 82 | 118 | 98 | 16 | 16 |
Studentereksamen | 6 | 4 | 7 | 6 | 13 | 14 | 13 | 13 | 10 |
Kombinerede forløb | 335 | 594 | 520 | 540 | 167 | 61 | 65 | 64 | 369 |
Kombinerede forløb FVU og anden
uddannelsesaktivitet | | | | 2 | 466 | 406 | 139 | 327 | 1.171 |
Ordblindeundervisning | | | | | | 0 | 143 | 452 | 682 |
| | | | | | | | | |
Deltagerbetaling (almen
uddannelse) | 655 | 1.131 | 1.102 | 2.143 | 2.159 | 1.246 | 805 | 1.256 | 2.435 |
Adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne | | | | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 5 |
Almen voksenuddannelse | 405 | 670 | 753 | 1.425 | 1.216 | 790 | 587 | 732 | 1.316 |
HF | 90 | 154 | 111 | 156 | 154 | 129 | 121 | 233 | 223 |
HHX og HTX | | | 31 | 117 | 69 | 19 | 1 | 4 | 3 |
Kombinerede forløb FVU og anden
uddannelsesaktivitet | | | 3 | 86 | 655 | 272 | 59 | 245 | 672 |
Kombinerede forløb | 160 | 307 | 201 | 357 | 59 | 34 | 35 | 42 | 215 |
Studentereksamen | | | | | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 |
Anm.: Tabellen omfatter tildelinger, der vedrører
uddannelse i 2006, 2007 og 2008. Uddannelsesforløbet kan
strække sig over flere finansår og vil i givet
fald registreres som tildeling i tilsvarende flere
finansår.
Tabel 2: SVU støttebeløb til almen uddannelse
2001- 2009
| Tildelt
støtte |
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
|
……………………………
1.000 kr.
…………………………… |
Almen
uddannelse | 45.271 | 84.606 | 77.102 | 87.159 | 112.312 | 97.472 | 66.003 | 69.414 | 189.921 |
Adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne | 925 | 2.125 | 1.886 | 674 | 480 | 1.313 | 1.257 | 818 | 1.266 |
Almen voksenuddannelse (AVU) | 19.345 | 31.467 | 24.114 | 35.137 | 55.241 | 40.587 | 22.299 | 18.265 | 65.695 |
Dansk uddannelse for voksne
udlændinge | 1.683 | 4.232 | 4.558 | 5.466 | 1.811 | 2.473 | 2.762 | 2.400 | 3.022 |
Enkeltfag på folkeskoleniveau | 498 | 673 | 726 | 1.100 | 662 | 62 | 0 | 0 | 0 |
Forberedende voksenundervisning
(FVU) | 2.855 | 6.517 | 10.222 | 10.773 | 14.859 | 13.496 | 9.546 | 15.112 | 31.043 |
HF | 11.668 | 24.712 | 24.267 | 22.722 | 22.954 | 21.600 | 19.076 | 19.536 | 24.337 |
HHX og HTX | 198 | 570 | 940 | 1.506 | 961 | 235 | 73 | 203 | 146 |
Specialundervisning for voksne | 911 | 852 | 721 | 543 | 403 | 675 | 729 | 152 | 149 |
Studentereksamen | 200 | 352 | 375 | 384 | 922 | 1.417 | 952 | 874 | 1.011 |
Kombinerede forløb | 6.987 | 13.106 | 9.291 | 8.845 | 5.269 | 5.285 | 4.875 | 3.918 | 17.059 |
Kombinerede forløb FVU og anden
uddannelsesaktivitet | | | | 8 | 8.742 | 10.330 | 3.849 | 5.927 | 42.212 |
Ordblindeundervisning | | | | | | 0 | 584 | 2.211 | 3.981 |
| | | | | | | | | |
Deltagerbetaling (almen
uddannelse) | 341 | 615 | 740 | 1.462 | 1.365 | 1.093 | 534 | 665 | 1.718 |
Adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne | | | 0 | 1 | 16 | 0 | 0 | 0 | 11 |
Almen voksenuddannelse | 198 | 329 | 306 | 646 | 608 | 566 | 274 | 273 | 776 |
HF | 60 | 101 | 196 | 276 | 249 | 195 | 180 | 192 | 322 |
HHX og HTX | | | 105 | 359 | 207 | 57 | 1 | 21 | 14 |
Kombinerede forløb FVU og anden
uddannelsesaktivitet | | | 1 | 20 | 199 | 194 | 24 | 133 | 345 |
Kombinerede forløb | 104 | 185 | 129 | 158 | 70 | 68 | 42 | 46 | 249 |
Studentereksamen | | | | | | 13 | 13 | 0 | 1 |
Anm.: Tabellen omfatter tildelinger, der vedrører
uddannelse i 2006, 2007 og 2008. Uddannelsesforløbet kan
strække sig over flere finansår og vil i givet
fald registreres som tildeling i tilsvarende flere
finansår.
Spørgsmål 9:
Kan ministeren bekræfte, at begrænsningen
også omfatter FVU og derfor også
ordblindeundervisning?
Svar:
Ja, jeg kan bekræfte, at den foreslåede
forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) fra 80 til 40 uger omregnet til heltid også omfatter
forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning for
voksne.
Jeg vil gerne tilføje, at der med virkning fra 1.
januar 2005 blev gennemført en lovændring, som gjorde
det muligt at reducere mindstetimetallet for deltagelse i FVU,
ordblindeundervisning for voksne og specialundervisning for voksne
fra de oprindelige seks timer til tre timer pr. uge. Denne
lovændring blev gennemført for at gøre det mere
overskueligt for målgruppen at deltage i de nævnte
undervisningstilbud.
Statistikken over tildelinger af SVU (jf. mit svar på
udvalgets spørgsmål 8 vedrørende L 223) i 2009
viser, at der har været 4.752 tildelinger til FVU, 682
tildelinger til ordblindeundervisning for voksne og 16 tildelinger
til specialundervisning for voksne. Desuden har der været
1.159 tildelinger til forløb kombineret af FVU og anden
uddannelsesaktivitet. Langt de fleste af disse tildelinger er givet
til korte forløb med en varighed på i gennemsnit
omkring to uger omregnet til heltid.
Der er mindre end 5.500 personer, der har deltaget i de
nævnte forløb med SVU inden for et kalenderår,
og de har i gennemsnit deltaget i, hvad der svarer til ca. to uger
på heltid.
Spørgsmål 10:
L 223 skal træde i kraft for SVU-ansøgninger, der
modtages efter 1. juli 2010. Hvorfor mener ministeren, det er
rimeligt, at den enkelte uddannelsessøgende får mindre
end én måned til at indrette sig på
væsentligt forandrede vilkår for den uddannelse, der
for manges vedkommende begynder i august 2010?
Svar:
Uddannelsessøgende, som afleverer en ansøgning
om SVU senest den 30. juni 2010, vil få ansøgningen
behandlet efter de nugældende regler og bliver derfor ikke
påvirket af lovændringen pr. 1. juli 2010.
Hvis der er tale om uddannelsessøgende, som på
nuværende tidspunkt har planlagt et længere
forløb af op til 80 ugers varighed, er der efter min
opfattelse en meget høj grad af sandsynlighed for, at de
allerede har afleveret deres ansøgning om SVU til
uddannelsesforløbet. I den forbindelse kan jeg oplyse, at en
ansøgning om SVU kan afleveres op til 3 måneder
før uddannelsen begynder, jf. SVU-bekendtgørelsen
§ 17, stk. 3.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes fremsende en profil på de voksne, der
typisk anvender SVU til almen uddannelse i forhold til
uddannelsesniveau, indkomst, køn og alder.
Svar:
Det er en betingelse for at få SVU til almen uddannelse,
at den uddannelsessøgende er kortuddannet. Kortuddannede er
som udgangspunkt personer, der har indtil 7-8 års skolegang
suppleret med en erhvervsrettet uddannelse eller uddannelse
svarende hertil eller 9-10 års skolegang suppleret med to
års erhvervsrettet uddannelse eller en forældet
erhvervsrettet uddannelse, jf. i det hele SVU-lovens §
3.
Adgang til SVU er uafhængig af personernes
indtægtsforhold. Undervisningsministeriet kan derfor ikke
bidrage med oplysninger herom. For så vidt angår
oplysninger om uddannelsesbaggrund, køn og alder
fremgår fordelingen af nedenstående oversigt:
Tabel 1: SVU-modtagere i almen uddannelse i 2009, fordelt
på uddannelsesbaggrund, køn og alder
| Ingen erhvervsrettet
uddannelse | Erhvervsrettet
ud-dannelse op til 2 år | Erhvervsrettet
uddannelse mere end 2 år | I alt |
Alder | M | K | M | K | M | K | M | K |
|
……………………..……….
antal
……………………………………… |
| | | | | | | | |
25 - 29 år | 326 | 183 | 42 | 108 | 199 | 61 | 567 | 352 |
30 - 34 år | 205 | 128 | 33 | 104 | 206 | 68 | 444 | 300 |
35 - 39 år | 216 | 227 | 57 | 164 | 269 | 114 | 542 | 505 |
40 - 44 år | 359 | 294 | 59 | 212 | 371 | 145 | 789 | 651 |
45 - 49 år | 388 | 351 | 54 | 226 | 364 | 140 | 806 | 717 |
50 - 54 år | 319 | 303 | 46 | 195 | 350 | 90 | 715 | 588 |
55 - 59 år | 316 | 358 | 44 | 196 | 489 | 130 | 849 | 684 |
I alt | 2.129 | 1.844 | 335 | 1.205 | 2.248 | 748 | 4.712 | 3.797 |
| | | | | | | | |
Spørgsmål 13:
Den gældende lov med ret til 80 ugers
voksenuddannelsesstøtte stammer fra 1989. Det fremgår
af gældende SVU-bekendtgørelse, kapitel 3, § 13,
at: »Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt siden 1.
oktober 1989, fradrages i den periode på 80 uger, der er
nævnt i § 12, stk. 1 og 2.«
a) Hvordan skal
voksnes ret til 80 ugers voksenuddannelsesstøtte
opgøres med L 223? (Optælles de voksnes forbrug af SVU
siden 1989)?
b) Hvor mange har i
løbet af de sidste 10 år f. eks. deltaget i sammenlagt
30 ugers undervisning på nuværende tidspunkt?
Svar:
Ad a.
Den lov, der gav mulighed for et forsørgelsesgrundlag i
forbindelse med voksne, kortuddannedes deltagelse i uddannelse i
perioden 1989-2000, hed lov om støtte til voksenuddannelse,
i daglig tale kaldet VUS. Loven gav oprindelig kun mulighed for 16
ugers uddannelse med støtte, men det blev gradvist sat op,
og i 1995 kom den lovændring, der fastsatte det maksimale
antal uger med støtte til 80.
Den nuværende lov, som i høj grad
viderefører den ovennævnte lov, trådte i kraft
den 1. januar 2001, hvorefter ydelsen skiftede kaldenavn til
statens voksenuddannelsesstøtte, i daglig tale kaldet
SVU.
Alt forbrug af uddannelse med støtte, enten VUS eller
SVU, trækkes fra i det maksimale antal uger, i dag 80,
fremover 40, den enkelte kortuddannede har mulighed for at få
SVU i.
Ad b
Antal uger, anvendt til deltagelse i almen uddannelse med SVU,
i perioden 2001 - 2009, fremgår af nedenstående
tabel.
Tabel 1. SVU-modtagere 2001 - 2009 (samlet opgørelse),
fordelt på støttens varighed
Varighed | SVU-modtagere | |
| | |
| antal | % | |
| | | |
0 - 10 uger | 28.300 | 83 | |
- 20 uger | 1.400 | 4 | |
- 30 uger | 500 | 1 | |
- 40 uger | 500 | 1 | |
- 50 uger | 900 | 3 | |
- 60 uger | 200 | 1 | |
- 70 uger | 300 | 1 | |
- 80 uger | 1.900 | 6 | |
I alt | 34.000 | 100 | |
Spørgsmål 16:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. juni 2010 fra
Danske Erhvervsskoler - Lederne, jf. L 223 - bilag 7.
Svar:
Finansieringen af den pædagogiske diplomuddannelse i
erhvervspædagogik indgår i aftalen mellem Regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om Aftale om flerårsaftale for de
erhvervssrettede ungdomsuddannelser i perioden 2010-2012. I
aftalen tilføres erhvervsskolerne i alt 460 mio. kr.
årligt, heraf 60 mio. kr. årligt i 2010-2012 til den
pædagogiske diplomuddannelse i erhvervspædagogik.
Med de afsatte midler er den pædagogiske
diplomuddannelse i erhvervspædagogik fuldt finansieret i
aftalen for 2010-2012. De afsatte midler skal finansiere statens
udgifter til SVU, erhvervsskolernes lønudgifter til
lærere under uddannelse bortregnet SVU og erhvervsskolernes
udgifter til deltagerbetaling.
Den pædagogiske diplomuddannelse i
erhvervspædagogik er fastsat til 60 ECTS svarende til 1
studenterårsværk eller 40 uger på fuld tid. En
forkortelse af SVU-perioden fra 52 til 40 uger vil derfor ikke
berøre den pædagogiske diplomuddannelse og
følgelig heller ikke erhvervsskolernes udgifter til
lærernes løn under uddannelse.
Med hensyn til reduktionen af SVU-satserne kan jeg oplyse, at
erhvervsskolernes udgifter til løn under uddannelse som
følge heraf skønnes at blive ca. 3,4 mio. kr.
højere årligt end de afsatte midler, jf. ovenfor.
Regeringen agter ikke at kompensere erhvervsskolerne herfor.
Erhvervsuddannelserne fik i modsætning til de gymnasiale
uddannelser tilført de ovennævnte 460 mio. kr.
årligt i perioden 2010-2012, og set i det lys anser jeg ikke
en manglende kompensation for en merudgift på 3,4 mio. kr.
som en forfordeling af erhvervsskolerne.