Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 8. juni 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1.
behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
§ 13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden, således
at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage
efter lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget er en udmøntning af en del af aftalen
mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 25. maj 2010 om
genopretning af dansk økonomi. Der henvises i øvrigt
til L 218 (forslag til lov om ændring af lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning), L 219
(forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner), L 220 (forslag til lov om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre), L
222 (forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.), L 223 (forslag til lov om
ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU)) og L 224 (forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.).
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen. Den 2., 3. og 4. juni 2010 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Et forældrepar til tvillinger,
Foreningen Rejsearbejdere.dk,
Claus Kirstejn Jensen, Holte, og
Henrik Lund Jensen, Randers.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser med undtagelse af 1 henvendelse, som
forventes kommenteret inden 2. behandling.
Deputationer
Endvidere har Foreningen Rejsearbejdere.dk mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
med undtagelse af 4 spørgsmål, som forventes besvaret
inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, SF, RV,
EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Flertallet vil
stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget, som er en del af
regeringens asociale og økonomisk ukloge spareplan. De to
partier anerkender, at Danmark står med en økonomisk
udfordring, som partierne i lighed med regeringen vil løse.
Partierne mener ikke, at regeringen i dette lovforslag viser en
farbar vej ud af krisen, og henviser i stedet til
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis fælles udspil
»En Fair Løsning«. Med spareplanen vil
regeringen øge skellene i det danske samfund, ramme
enkeltgrupper på urimelig vis og ikke magte at skabe
beskæftigelse og vækst.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti hæfter sig
især ved, at begrænsningerne i
børnefamilieydelsen er en forringelse af
børnefamiliernes og børnenes vilkår i Danmark.
Forringelsen tager ingen sociale hensyn, hvorfor flere familier vil
blive fattige som følge af den generelle begrænsning
af ydelsen, og ikke mindst familier med mere end to børn vil
blive hårdt ramt. Den udvikling er de to partier imod.
Endvidere er disse begrænsninger ikke, hvad Danmark har brug
for - tværtimod er det nødvendigt med gode forhold for
børnefamilierne, både af sociale hensyn og af hensyn
til fremtiden. Med forslaget løber regeringen fra sine
løfter til børnefamilierne og fra løfter og
tilkendegivelser i forbindelse med den nylige forhøjelse af
børnefamilieydelsen til de mindste børn.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti vender sig
også imod loftet over fradraget for fagforeningskontingentet.
Loftet svarer til en mærkbar skattestigning for f.eks.
lavtlønnede i den private sektor, og det er et asocialt og
forkert tiltag. En høj organiseringsgrad på det danske
arbejdsmarked er en forudsætning for, at den danske model
virker, og forslaget er en del af et ensidigt angreb på
lønmodtagersiden. Fradragsretten for arbejdsgivere til
disses organisationer vil kun delvis blive begrænset, og
virksomheder organiseret som selskaber har fortsat fuld
fradragsret.
Med dette lovforslag udskydes den vedtagne forhøjelse
af topskattegrænsen. Dette forslag er tidligere kommet fra
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti selv, og de to partier
støtter, at de velstillede dele af befolkningen bidrager til
at få underskuddet på statsbudgettet ned de kommende
år. Det noteres samtidig, at topskattegrænsen allerede
er blevet hævet ved årsskiftet til 2010 og vil blive
det igen fra 2014.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at man efterhånden kan
se enden på den økonomiske krise. Danmark er i kraft
af den fornuftige økonomiske politik, der har været
ført forud for krisen, kommet relativt bedre igennem denne.
Det har imidlertid ikke været uden omkostninger.
Den internationale krise har slidt på den offentlige
økonomi, hvorfor Danmark i dag har et stort underskud
på statens budget.
Underskuddet vil uundgåeligt medføre
gældsætning, og såfremt vi ikke griber ind, vil
denne gældsætning blive drastisk forøget.
Større gæld vil ligeledes medføre øgede
renteudgifter - en udgiftspost, der i givet fald skal finansieres
ved at spare andre steder på det offentlige budget, herunder
på velfærdsydelser.
Endvidere er der risiko for, at et varigt og
uforholdsmæssigt stort underskud og øget
gældsætning vil svække tilliden til dansk
økonomi og dermed medføre, at renten på
Danmarks statsgæld hæves, hvilket ligeledes vil
øge Danmarks udgifter til renter.
Af den grund finder Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti, at der allerede nu må udvises
rettidig omhu og iværksættes en række
initiativer, der kan reducere det offentlige underskud - en
holdning, der i øvrigt deles af de økonomiske
vismænd.
Derfor kan Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti støtte lovforslaget og de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Forslagene er en udmøntning
af to aftaler indgået af de tre partier om genopretningen af
dansk økonomi. Det er i alle danskeres interesse, at den
danske økonomi bliver genoprettet, hvorfor alle i et vist
omfang må bidrage.
Den i forårspakke 2.0 aftalte hævelse af
bundgrænsen for topskattebetaling udsættes til 2014, og
den automatiske regulering af beløbsgrænser på
personskatteområdet suspenderes. Endelig ændres
vilkårene for udbetaling af børnefamilieydelse.
For alle familier sænkes børnefamilieydelsen med
5 pct., og der indføres et loft på 35.000 kroner over
den maksimale ydelse, der kan udbetales til en familie. Forslaget
om et loft skal ses i lyset af, at børnefamiliers udgifter i
overvejende grad knytter sig til det første barn på
grund af store engangsanskaffelser af diverse former for udstyr.
Ligeledes er de økonomiske omkostninger i forbindelse med de
efterfølgende børn lavere på grund af
daginstitutionernes søskenderabatter.
Af hensyn til store børnefamiliers mulighed for at
tilpasse deres privatøkonomi til de ændrede
vilkår indfases loftet gradvis ved at indføre en
maksimumgrænse over nedgangen i børnefamilieydelse
på 12.000 kr. pr. familie for 2011, 2012 og 2013. Herefter
udfases denne maksimumgrænse frem mod 2020.
Det er Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis opfattelse, at nærværende lovforslag yder
et omfattende bidrag til at genoprette Danmarks økonomi,
samtidig med at det er socialt velafbalanceret. De tre nævnte
partier kan derfor tilslutte sig lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
personskatteloven, ligningsloven, børnefamilieydelsesloven
og ejendomsavancebeskatningsloven
(Ingen regulering af
beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af
fradraget for faglige kontingenter og loft over
børnefamilieydelsen)«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
2)
Indledningen affattes således:
»I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved lov nr. 318 af 30. april 2008, § 102 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008, § 2 i lov nr. 1411 af 27.
december 2008 og § 2 i lov nr. 537 af 26. maj 2010, og som
ændres ved § 1 i det af Folketinget den 4. juni 2010
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en
børnefamilieydelse og forskellige andre love. (Ungeydelse
for 15-17 årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.),
foretages følgende ændringer:«
[Konsekvens af vedtagelsen af L
201]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
3) Den
under nr. 1 foreslåede § 1 affattes således:
»§ 1. For børn
under 15 år udbetales en skattefri børneydelse.
Børneydelsen udgør 16.992 kr. årligt
(2011-niveau) for børn indtil det fyldte 3. år, 13.452
kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med det
fyldte 3. år og indtil det fyldte 7. år og 10.584 kr.
årligt (2011-niveau) for børn fra og med det fyldte 7.
år og indtil det fyldte 15. år.
Stk. 2. For børn
mellem 15 og 17 år udbetales en skattefri ungeydelse.
Ungeydelsen udgør 10.584 kr. årligt (2011-niveau).
Stk. 3. Den samlede
udbetaling pr. ydelsesmodtager, jf. § 4, kan højst
udgøre 35.000 kr. (2011-niveau) årligt, jf. dog stk. 4
og 5.
Stk. 4. Overstiger den
samlede børne- og ungeydelse efter stk. 1 og 2
beløbsgrænsen i stk. 3, udbetales der i 2011 tillige
et beløb svarende til to tredjedele og i 2012 et
beløb svarende til en tredjedel af forskellen mellem den
samlede børne- og ungeydelse og beløbsgrænsen i
stk. 3.
Stk. 5. Uanset
begrænsningen af den samlede ydelse efter stk. 3 og 4
udgør udbetalingen pr. ydelsesmodtager i 2011-2019 mindst et
beløb svarende til den samlede ydelse efter stk. 1 og 2 med
procenttillæg efter 2. pkt. fratrukket beløbet efter
3. pkt. Procenttillægget udgør 1,3 pct. i 2011, 3,3
pct. i 2012 og 5,3 pct. i 2013 til og med 2019. Beløbet, der
fratrækkes efter 1. pkt., udgør 12.000 kr. i
2011-2013, 15.000 kr. i 2014, 18.000 kr. i 2015, 21.000 kr. i 2016,
24.000 kr. i 2017, 27.000 kr. i 2018 og 30.000 kr. i 2019.
Stk. 6. Såfremt
betingelsen i § 2, nr. 5 og 6, ikke er opfyldt, skal
beløbet, som barnet ville have modtaget, indgå ved
opgørelsen af, om den samlede børne- og ungeydelse
overstiger beløbs-grænsen efter stk. 3, jf. dog stk. 4
og 5. Ved en eventuel beskæring af den samlede børne-
og ungeydelse reduceres ydelsen efter aldersrækkefølge
med det yngste barn først. Først for børn, som
opfylder betingelserne, og derefter for børn, som ikke
opfylder betingelserne.
Stk. 7. De i stk. 1-3
nævnte beløb reguleres årligt efter udviklingen
i det af Danmarks Statistik offentliggjorte forbrugerprisindeks i
forhold til indekset for 2009. Reguleringen foretages på
grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i året
2 år forud for det kalenderår, i hvilket ydelsen
udbetales. Beløbene forhøjes eller nedsættes
med samme procent som den, hvormed forbrugerprisindekset er
ændret i forhold til niveauet i 2009. Ved reguleringen for
kalenderåret 2012 nedsættes den beregnede
ændringsprocent efter 3. pkt. med 1,9 procentenheder. I 2013
og efterfølgende kalenderår nedsættes den
beregnede ændringsprocent efter 3. pkt. med 3,9
procentenheder. Den procentvise ændring beregnes med
én decimal. De beløb, der fremkommer efter
procentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 12. Reguleringen sker første gang for
kalenderåret 2012.«
[Nyaffattelse af lovens § 1
som følge af ændret reguleringsmekanisme og indfasning
af loft over ydelsen samt korrektioner som følge af
vedtagelsen af L 201 den 4. juni 2010]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, stk. 2, 1. pkt., ændres »ham« til:
»ham, forudsat han ikke er samlevende med barnets
moder«.«
[Værn mod omgåelse af
loftet over udbetaling af børne- og ungeydelsen]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
5)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om beskatning af
fortjeneste ved afståelse af fast ejendom
(ejendomsavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
891 af 17. august 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 335
af 7. maj 2008, § 6 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 18
i lov nr. 521 af 12. juni 2009 og § 5 i lov nr. 525 af 12.
juni 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 5 A, stk. 1, ændres
»ændringen fra indkomståret 2010« til:
»ændringen fra indkomståret
2013«.«
[Regulering af anskaffelsessummer
efter § 5 A, stk. 1]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
6) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 2«: »og § 01«.
[Ikrafttræden for
ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion af lovforslagets titel som
følge af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 2
Lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og
forskellige andre love. (Ungeydelse for 15-17 årige, mulighed
for at standse ungeydelsen m.v.), blev vedtaget den 4. juni 2010 og
træder i kraft den 1. januar 2011.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslag udmønter de ændringer i
reglerne for modtagelse af børnefamilieydelsen, der er
indeholdt i aftalen om genopretning af dansk økonomi af 25.
maj 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
For at sikre en mere ligelig fordeling af ændringerne i
børnefamilieydelsen har aftaleparterne den 31. maj 2010
aftalt at revidere ændringerne af
børnefamilieydelsen.
Ændringerne i forhold til lovforslaget er
følgende:
- Der
indføres en begrænsningsordning, hvor den maksimale
årlige virkning af loftet begrænses til 12.000 kr. frem
til 2013. Begrænsningsbeløbet forhøjes med
3.000 kr. årligt fra 2014, således at
begrænsningsbeløbet er forhøjet til 30.000 kr.
i 2019. Med virkning fra 2020 bortfalder
begrænsningsordningen.
- Loftet over den
samlede børnefamilieydelse hæves fra 30.000 kr. til
35.000 kr. (2011-niveau).
- Satserne for
børnefamilieydelse nedsættes gradvist med 5 pct. frem
mod 2013 i forhold til gældende regler.
Dette ændringsforslag udmønter den aftalte
reviderede model for modtagelse af
børnefamilieydelsen.
Ændringsforslaget indeholder endvidere nogle
konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af
lovforslag L 201 om ændring af børnefamilieydelsen til
en børne- og ungeydelse, som Folketinget har vedtaget den 4.
juni 2010. Den samtidige behandling af L 201 og
nærværende lovforslag har nødvendiggjort
konsekvensændringer i dette lovforslag.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af
ændringsforslaget i forhold til lovforslaget fremgår af
nedenstående oversigt.
Provenuvirkning af de
foreslåede ændringer af reglerne for børne- og
ungeydelsen |
| Varig virkning | Indkomstår | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
| Finansår 2011 |
Loft over børne- og ungeydelsen,
ændringsforslag | 1.150 | 350 | 725 | 1.050 | 1.100 | 350 |
Loft over børnefamilieydelsen,
lovforslag | 975 | 350 | 650 | 1.000 | 1.000 | 350 |
Ændring i provenu | 175 | 0 | 75 | 50 | 100 | 0 |
Anm.: Provenuvirkningen er opgjort
før tilbageløb på moms og afgifter og uden
adfærdsvirkninger. |
Den ændrede model medfører de første
år besparelser på børne- og ungeydelsen af samme
størrelse som modellen i lovforslaget. Målt på
varig virkning medfører den ændrede model en samlet
besparelse, der er ca. 175 mio. kr. større end
lovforslagets.
I tabellen nedenfor vises en konsolideret udgave af oversigten
i afsnit 4 i lovforslaget over de provenumæssige konsekvenser
af lovforslaget inkl. ændringsforslaget.
Provenuvirkning af
lovforslaget inkl. ændringsforslag |
Mio. kr. i 2010-niveau | Varig virkning | Indkomstår | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
| Finansår 2011 |
Nulregulering af
beløbsgrænser | 6.400 | 2.100 | 4.200 | 6.600 | 6.600 | 2.100 |
Udskydelse af forhøjelse af
topskattegrænsen | 100 | 1.800 | 1.900 | 2.000 | 0 | 1.800 |
Begrænsning af fradraget for faglige
kontingenter | 1.500 | 850 | 850 | 850 | 850 | 800 |
Loft over børne- og ungeydelsen
ifølge ændringsforslag | 1.150 | 350 | 725 | 1.050 | 1.100 | 350 |
Lovforslaget inkl. ændringsforslag i
alt | 9.150 | 5.100 | 7.675 | 10.500 | 8.550 | 5.050 |
- heraf kommuneskat | - | 1.500 | 2.400 | 3.150 | 3.200 | 0 |
Anm.: Provenuvirkningen er opgjort
før tilbageløb på moms og afgifter og uden
adfærdsvirkninger. |
Med forslaget vil alle ca. 685.000 modtagere af
børnefamilieydelse få reduceret ydelsen i forhold til
gældende regler. For de fleste vil reduktionen være
begrænset til den generelle satsreduktion på 5 pct. i
løbet af 2011 til 2013. For godt 50.000 modtagere vil
reduktionen være større som følge af loftet
over den samlede børnefamilieydelse, jf. tabellen. I 2013
vil det maksimale tab være 12.000 kr. som følge af
overgangsordningen, der begrænser beskæringen. I 2020
er der ingen begrænsning på tabet.
Modtagere af
børnefamilieydelse, fordelt efter beskæringens
størrelse (1.000 personer) |
| 2013 | 2020 |
Beskæring af ydelsen | Alle modtagere | Heraf modtagere, hvor ydelsen
begrænses af loftet | Alle modtagere | Heraf modtagere, hvor ydelsen
begrænses af loftet |
Under 6.000 kr. | 647 | 13 | 647 | 13 |
6.000 - 12.000 kr. | 39 | 39 | 23 | 23 |
12.000 - 18.000 kr. | 0 | 0 | 7 | 7 |
18.000 - 24.000 kr. | 0 | 0 | 4 | 4 |
Over 24.000 kr. | 0 | 0 | 4 | 4 |
I alt | 686 | 52 | 686 | 52 |
Den ændrede model for loft over børne- og
ungeydelsen vurderes ikke at medføre
nævneværdige ændringer i skønnet over
effekterne på arbejdsudbuddet, som fremgår af
lovforslaget.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Administrative
konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at den ændrede model for loft over
børne- og ungeydelsen vil medføre engangsomkostninger
til systemtilretning på i alt 4,5 mio. kr. Der er tale om en
merudgift på 0,5 mio. kr. i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk. 1 og
2.
Den foreslåede opdeling af det hidtidige stk. 1 i to
stykker er en konsekvensændring som følge af
vedtagelsen af L 201 om omlægning af
børnefamilieydelsen til en børne- og
ungeydelse.
Det foreslås, at den aftalte generelle nedsættelse
af børne- og ungeydelsen med 5 pct. over 3 år
udmøntes gradvis med 1,3 pct. i 2011, 1,9 pct. i 2012 og 1,9
pct. i 2013.
Det tilstræbes med denne indfasning, at
ydelsesbeløbene i kommende år ikke bliver nominelt
mindre end året forud.
Efter gældende regler skulle børne- og
ungeydelsen reguleres med 1,3 pct. pr. 1. januar 2011. Det
foreslås derfor, at nedsættelsen med 1,3 pct. i 2011
udmøntes ved, at grundbeløbene i stk. 1 og 2 i
2011-niveau fastholdes på samme nominelle
beløbsstørrelser som i 2010.
Som konsekvens af, at ungeydelsen fremover skal udbetales
månedligt og den årlige ydelse derfor skal være
delelig med 12, forhøjes de fire ydelseskategorier med 4 kr.
i forhold til 2010. Hidtil er ydelsesbeløbene blevet
oprundet til nærmeste beløb, der kan deles med
4.
Ydelsesbeløbene foreslås som hidtil reguleret
årligt svarende til udviklingen i forbrugerprisindekset 2
år forud for kalenderåret, som ydelsen vedrører.
Reguleringen reduceres dog i 2012 og fra 2013 med den resterende
del af den generelle nedsættelse på 5 pct., jf. den
foreslåede affattelse af stk. 7 og bemærkningerne
hertil.
I L 201, forslag til lov om ændring af
børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love, som blev
vedtaget den 4. juni 2010, fremgår det af § 7, stk. 2,
at ungeydelsen for kalenderåret 2011 udgør 894 kr. om
måneden. Da dette ændringsforslag tillige
fastlægger ydelsesniveauet for 2011 for børne- og
ungeydelsen, vil der således være en dobbeltregulering
af ydelsesniveauet for ungeydelsen. Det er ikke
hensigtsmæssigt, og der vil derfor blive stillet
ændringsforslag til 3.-behandlingen af dette lovforslag.
Ændringsforslaget kan af lovtekniske grunde ikke stilles
før til 3.-behandlingen, da lovforslaget, L 201, som
vedtaget ved 3. behandlingen den 4. juni 2010 skal stadfæstes
først.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk.
3
Det foreslås, at der indføres et loft på
35.000 kr. for den samlede årlige børne- og
ungeydelse, som en ydelsesmodtager kan modtage. Der indføres
dog samtidigt overgangsbestemmelser, der begrænser den
årlige reduktion af ydelsen, jf. de foreslåede stk. 4
og 5 og bemærkningerne hertil.
Beløbsloftet foreslås reguleret efter de samme
regler som ydelsesbeløbene i stk. 1 og 2.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk.
4
Tilpasningen til det nye ydelsesniveau sker gradvis over en
årrække ved to overgangsordninger i henholdsvis stk. 4
og 5, der delvis supplerer hinanden.
I stk. 4 foreslås det, at alle ydelsesmodtagere i 2011
modtager en kompensation på et beløb svarende til to
tredjedele af den del af børne- og ungeydelsen opgjort efter
stk. 1 og 2, der overstiger 35.000 kr. I 2012 modtager de en
kompensation på et beløb svarende til en tredjedel af
forskellen mellem den samlede børne- og ungeydelse efter
stk. 1 og 2 (reguleret) og 35.000 kr. (reguleret).
Eksempel:
En ydelsesmodtager har i 2011 tre børn på
henholdsvis 1 år, 4 år, og 8 år. Den beregnede
børne- og ungeydelse udgør summen af 16.992 kr.,
13.452 kr. og 10.584 kr. eller i alt 41.028 kr. Dette beløb
overstiger loftet med 6.028 kr. (41.028 kr. - 35.000 kr.). I 2011
ydes der kompensation svarende til to tredjedele af denne forskel,
dvs. 4.019 kr. Den samlede ydelse, der udbetales til modtageren i
2011, udgør således 39.019 kr. (35.000 kr. + 4.019
kr.).
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk.
5
Den foreslåede overgangsordning for 2011 og 2012 i stk.
4 foreslås suppleret med en ordning, der begrænser
beskæringen i ydelsen i 2011 til 2019.
I stk. 5 foreslås det, at beskæringen af den
samlede børne- og ungeydelse pr. modtager opgjort efter stk.
1 og 2 og begrænset efter stk. 3 og 4 maksimalt kan
udgøre 12.000 kr. i hvert af årene 2011, 2012 og 2013.
Det beløb, som beskæringen højst må
udgøre, forhøjes gradvis med 3.000 kr. årligt i
2014 til 2019, således at beskæringen af den samlede
ydelse i 2019 i forhold til nugældende regler højst
må udgøre 30.000 kr. Fra 2020 bortfalder denne
begrænsningsordning.
For at opgøre, hvad den samlede ydelse ville have
udgjort efter de hidtil gældende regler, skal ydelsen
beregnet efter stk. 1 og 2 korrigeres for den generelle
nedsættelse af ydelserne med 5 pct., som dels sker ved den
foreslåede fastsættelse af grundbeløbene i stk.
1 og 2, dels ved korrektion af reguleringen med 1,9 procentenheder
i 2012 og med 3,9 procentenheder fra og med 2013, jf. stk. 7 og
bemærkningerne hertil.
Ved at fastholde beløbsstørrelserne i 2011
på samme nominelle niveau som i 2010 undlades en regulering
på 1,3 procent. Sammen med korrektionen på 3,9 pct. fra
og med 2013 giver det en nedregulering på 5,3 pct. beregnet
som ((1/((1-0,013)*(1-0,019)*(1-0,019))-1)*100=5,3). For at der
skal ske en reduktion af den hidtidige ydelse på 5,0 pct.,
skal korrektionen være på 5,3 pct. Det skyldes, at det
er et spørgsmål, om reduktionen af
børnefamilieydelse skal ses i forhold til den hidtidige
ydelse eller i forhold til den foreslåede ydelse. Set i
forhold til de gældende beløbsstørrelser
udgør reduktionen 5,0 pct. Set i forhold til de
foreslåede beløbsstørrelser udgør
reduktionen 5,3 pct. Beregningsteknisk er sammenhængen
1/1,053=0,95.
Opgørelsen af de ydelsesbeløb, der ville have
været gældende uden lovforslaget, kan således
opgøres som ydelsesbeløbene efter stk. 1 og 2 med
tillæg af 1,3 pct. i 2011, 3,3 pct. i 2012 og 5,3 pct. i 2013
til 2019. Tillægget skal udgøre 5,3 pct., idet det ses
i forhold til niveauet for den nugældende ydelse.
Eksempel:
(Den forudsatte regulering og
beløbsstørrelser er valgt af illustrative
hensyn. De faktiske regulerede
beløbsgrænser fra 2012 og følgende år
kendes ikke på indeværende tidspunkt).
En ydelsesmodtager har i 2013 fire børn på
henholdsvis 1, 4, 8 og 12 år. Inkl. regulering frem til 2013
udgør den beregnede børne- og ungeydelse i alt 51.720
kr. Efter de hidtil gældende regler ville den samlede ydelse
have udgjort 5,3 pct. mere eller 54.575 kr. Dette beløb
overstiger loftet i 2013 på 35.136 kr. med 19.439 kr. (54.575
kr. - 35.136 kr.). Beskæringen må dog i 2013
højest udgøre 12.000 kr. Derfor udbetales der i 2013
i alt 42.575 kr. til modtageren (54.575 kr. - 12.000 kr.).
Efter bemærkningerne til stk. 7 er vist et udbygget
eksempel, der viser effekten af overgangsordningerne over en
årrække.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk.
6
L 201, forslag til lov om ændring af
børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love, blev
vedtaget den 4. juni 2010. Det vedtagne lovforslag opstiller en ny
betingelse for at modtage børne- og ungeydelse, jf.
børne- og ungeydelseslovens § 2, nr. 6. Efter
bestemmelsen er det en betingelse for at modtage børne- og
ungeydelse, at kommunalbestyrelsen ikke for den
pågældende måned har givet meddelelse til told-
og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende
efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller
anden aktivitet for 15-17 årige, jf. § 2 a, stk. 3, i
lov om vejledning, uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen
skal standse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at
såfremt kommunalbestyrelsen har givet meddelelse i henhold
til bestemmelsen, skal beløbet, som barnet ville have
modtaget, indgå ved opgørelsen af, om den samlede
børne- og ungeydelse overstiger den beregnede udbetaling. I
så fald vil den samlede udbetaling pr. ydelsesmodtager kunne
blive mindre end den beregnede efter kompensation.
En tilsvarende opgørelsesmåde fremgår af
det fremsatte lovforslag, for så vidt angår betingelsen
efter børne- og ungeydelseslovens § 2, nr. 5, hvorefter
det er en betingelse for at modtage børne- og ungeydelse, at
kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har
truffet afgørelse om manglende efterlevelse af et
forældrepålæg efter lov om social service.
Ved beregningen af, hvorvidt den samlede ydelse er over det
beregnede beløb til udbetaling, foreslås det, at der
tages udgangspunkt i beløbet for det ældste barn
først. Hvis der eksempelvis er tre børn i en familie,
der er henholdsvis 13 år, 10 år og 5 år, skal der
således ved beregningen først tages udgangspunkt i
ydelsen til den unge, som er 13 år, dernæst ydelsen til
barnet, som er 10 år, og endelig fyldes der op til det
beregnede beløb til udbetaling med den del af ydelsen til
barnet, der er 5 år, som kan rummes her inden for. Det vil
med andre ord sige, at der skæres i ydelsen for det yngste
barn først. Først for børn, som opfylder
betingelserne, og derefter for børn, som ikke opfylder
betingelserne.
Den foreslåede prioriteringsrækkefølge
skyldes, at §§ 2-3 i børne- og ungeydelsesloven
stiller en række betingelser, som skal være opfyldt den
første dag i den periode, som den enkelte udbetaling
vedrører, og det er således nødvendigt, at der
er taget stilling til, hvilket barn ydelsen vedrører.
Af skatteministeren,
tiltrådt af et mindretal (V, DF
og KF):
Ad stk.
7
Det foreslås at den resterende del af den generelle
nedsættelse af ydelsen med 5 pct., der ikke blev indregnet
ved fastsættelse af grundbeløbene i stk. 1 og 2, jf.
bemærkningerne hertil, udmøntes med 1,9 pct. i 2012 og
1,9 pct. i 2013 ved at korrigere den gældende
reguleringsbestemmelse.
Det fastholdes, at reguleringen af ydelsesbeløbene skal
foretages svarende til udviklingen i forbrugerprisindekset 2
år forud for det kalenderår, som ydelsen
vedrører. Reguleringen i 2012, der svarer til udviklingen i
forbrugerprisindekset fra 2009 til 2010, nedsættes dog med
1,9 procentenheder, og reguleringen i 2013, der svarer til
udviklingen i forbrugerprisindekset fra 2009 til 2011,
nedsættes med 3,9 procentenheder. Reguleringen i de
følgende år, der tager udgangspunkt i
forbrugerprisindekset for 2009 nedsættes ligeledes med 3,9
procentenheder.
Eksempel:
(Den forudsatte regulering er valgt af
illustrative hensyn. Den faktiske
udvikling i forbrugerprisindekset efter 2009 kendes ikke på
indeværende tidspunkt).
Regneeksempel til
illustration af reguleringsmekanismen i stk. 7 |
Reguleringsår | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
År for
forbrugerprisindeks | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Forbrugerprisindeks (* =
skøn) | 119,7 | 122,4* | 124,9* | 127,4* |
Stigning i forbrugerprisindeks (* =
gæt) | 1,3 | 2,3* | 2,0* | 2,0* |
Forslag til korrektion i henhold til stk.
7 | -1,31) | -1,90 | -3,90 | -3,90 |
Reguleringsprocent for børne- og
ungeydelsen = akkumuleret korrigeret stigning i
forbrugerprisindekset i forhold til forbrugerprisindekset i
2009 | 0,0 | 0,4 | 0,4 | 2,5 |
1) Korrektionen er indregnet i
fastsættelsen af grundbeløbene i stk. 1 og 2. |
I nedenstående oversigt er vist et flerårigt
eksempel for 2011 til 2020 for en modtager med fire børn.
For eksemplets skyld er det valgt at fastholde børnenes
alder uændret i hele perioden.
Eksemplet viser, at beskæringen af den samlede ydelse
udgør ca. 6.200 kr. i 2011, således at ydelsen falder
fra ca. 52.300 kr. til ca. 46.100 kr. I 2012 udgør ydelsen
ca. 41.500 kr., og den vil herefter ligge på lidt under
40.000 kr. om året frem til 2019, hvorefter den vil stige i
takt med reguleringen af loftet.
Reelt vil beskæringen af ydelsen dog være faldende
over årene i takt med, at børnene bliver ældre
og dermed hver især oppebærer en lavere ydelse.
Ydelsesår | | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Reguleringsprocent |
| Grundbeløb | 0,40 | 0,40 | 2,50 | 4,6 | 6,7 | 8,8 | 11,0 | 13,2 | 15,5 |
Børne- og
ungeydelse: |
0-2 år | (1) | 16.992 | 17.064 | 17.064 | 17.412 | 17.772 | 18.132 | 18.492 | 18.864 | 19.236 | 19.620 |
3-6 år | (2) | 13.452 | 13.500 | 13.500 | 13.788 | 14.076 | 14.352 | 14.640 | 14.928 | 15.228 | 15.540 |
7-14 år og 15-18 år | (3) | 10.584 | 10.632 | 10.632 | 10.848 | 11.076 | 11.292 | 11.520 | 11.748 | 11.976 | 12.228 |
Opgørelse af
samlet ydelse efter stk. 1 og 2 |
1 barn på 1 år | (1) | 16.992 | 17.064 | 17.064 | 17.412 | 17.772 | 18.132 | 18.492 | 18.864 | 19.236 | 19.620 |
1 barn på 4 år | (2) | 13.452 | 13.500 | 13.500 | 13.788 | 14.076 | 14.352 | 14.640 | 14.928 | 15.228 | 15.540 |
2 børn på 10 og 13
år | 2*(3) | 21.168 | 21.264 | 21.264 | 21.696 | 22.152 | 22.584 | 23.040 | 23.496 | 23.952 | 24.456 |
Samlet beregnet ydelse | (4) | 51.612 | 51.828 | 51.828 | 52.896 | 54.000 | 55.068 | 56.172 | 57.288 | 58.416 | 59.616 |
Loft efter stk. 3 | (5) | 35.000 | 35.136 | 35.136 | 35.880 | 36.612 | 37.344 | 38.076 | 38.856 | 39.624 | 40.428 |
Beskæring ift. ny ydelse | (6)=(4)-(5) | 16.612 | 16.692 | | | | | | | | |
Kompensationsordning
efter stk. 4 |
Kompens-ationsprocent | (7) | 0,667 | 0,333 | | | | | | | | |
Kompensation= 2/3 og 1/3 | (8)=(6)*(7) | 11.075 | 5.564 | | | | | | | | |
Kompensationsordning
efter stk. 5 |
Opgørelse af hidtidig ydelse efter
stk. 5 |
Tillægsprocent | (9) | 1,3 | 3,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 |
Hidtidig ydelse = ny ydelse plus
tillæg | (10)=(4)* (100+(9)/100 | 52.283 | 53.538 | 54.575 | 55.699 | 56.862 | 57.987 | 59.149 | 60.324 | 61.512 | 62.776 |
Loft efter stk. 3 | (5) | 35.000 | 35.136 | 35.136 | 35.880 | 36.612 | 37.344 | 38.076 | 38.856 | 39.624 | 40.428 |
Beskæring før
kompensation | (11)=(10)-(5) | 17.283 | 18.402 | 19.439 | 19.819 | 20.250 | 20.643 | 21.073 | 21.468 | 21.888 | 22.348 |
Maks. beskæring | (12) | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 15.000 | 18.000 | 21.000 | 24.000 | 27.000 | 30.000 | 0 |
Samlet kompensa-tion | (13)*=(11)-(12) | 11.075* | 6.402* | 7.439 | 4.819 | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Udbetalt
ydelse | (14)=(5)+ (13) | 46.075 | 41.538 | 42.575 | 40.699 | 38.862 | 37.344 | 38.076 | 38.856 | 39.624 | 40.428 |
Beskæring | (15)=(10)-(14) | 6.208 | 12.000 | 12.000 | 15.000 | 18.000 | 20.643 | 21.073 | 21.468 | 21.888 | 22.348 |
* Dog kompensationen (8) efter stk. 4, hvis dette beløb
er større end (13).
Til nr. 4
Efter gældende regler i børne- og
ungeydelsesloven udbetales børne- og ungeydelsen som
udgangspunkt til barnets moder. Har faderen
forældremyndigheden over barnet, udbetales ydelsen til ham.
Udbetalingssystemet for børnefamilieydelsen er dermed bygget
op således, at ydelsen går til en bestemt
ydelsesmodtager, typisk moderen, forudsat at en række
betingelser er opfyldt.
Hvis eksempelvis en familie består af to voksne, der
ikke er gift, men hver især har to børn fra tidligere
forhold, og de begge er berettigede til at få
børnefamilieydelse for disse børn, gælder
grænsen på 35.000 kr. for hver af de to voksne. Man ser
således på hver enkelt ydelsesmodtager for sig. Det vil
sige, at loftet er målrettet den, der er berettiget til
ydelsen.
For at sikre, at loftet over børne- og ungeydelsen
på 35.000 kr. ikke omgås af samlevende forældre
med fælles børn, præciseres det med
ændringsforslaget, at faderen ikke kan modtage
børnefamilieydelse, når han har
forældremyndigheden, hvis han er samlevende med barnets
moder.
Det følger af forældreansvarslovens § 10, at
forældre, der har fælles forældremyndighed, og
som ikke lever sammen, kan aftale, at en af dem skal have
forældremyndigheden alene. Aftalen skal anmeldes til
statsforvaltningen for at være gyldig.
Af bemærkningerne til forslaget til
forældreansvarsloven (Folketingstidende 2006-07, Tillæg
A side 4407 ff.) fremgår det, at bestemmelsen også
omfatter situationer, hvor forældrene på
aftaletidspunktet lever sammen, men agter at ophæve
samlivet.
Præciseringen følger således principperne i
forældreansvarsloven. Den foreslåede præcisering
skal sikre, at forældre, som lever sammen og har eksempelvis
fire fællesbørn, ikke aftaler, at de hver især
skal være forældremyndighedsindehaver for to
børn, og således omgår loftet over børne-
og ungeydelsen på 35.000 kr.
Til nr. 5 og 6
Ændringsforslag nr. 5 skal ses i sammenhæng med
forslaget til ændring af personskattelovens § 20, stk.
3, hvorefter reguleringstallet fastholdes på 100,0 i
årene 2011-2013, jf. forslagets § 1, nr. 2. Med
ændringsforslaget foreslås det, at reguleringen efter
personskattelovens § 20 af anskaffelsessummer efter
ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A, stk. 1, udgør
den procentvise ændring i reguleringstallet fra
anskaffelsesåret til 2009 ganget med den procentvise
ændring fra 2013 til afståelsesåret.
Eksempel:
En ejendom er anskaffet i 2006 og afstås i 2015. Hvis
det beregningsteknisk antages, at § 20-reguleringen sker med 3
pct. i 2014 og i 2015, vil den samlede regulering fra 2006 til 2015
udgøre 15,6 pct. (ændringen fra 2006 til 2009:
((182,7/167,7)-1)*100 = 8,9445 pct. ganget med ændringen fra
2013 til 2015: ((106,1/100,0)-1)*100 = 6,1 pct.).
Ændringsforslaget præciserer, at nulreguleringen i
2011-2013 ikke indebærer, at reguleringen for
indkomstårene før indkomståret 2010 mistes,
når ejendommen afstås i indkomstårene 2011-2013.
Det ville være tilfældet, hvis ændringen til
indkomståret 2009 efter gældende regler skulle ganges
med ændringen fra indkomståret 2010 til eksempelvis
indkomståret 2012, idet ændringen ville være
0.
Det foreslås, at ændringsforslaget
vedrørende ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A
tillægges virkning fra og med indkomståret 2011.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA
nfmd. Nick Hækkerup S
John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 221
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Henvendelse af 31/5-10 fra Henrik Lund
Jensen, Randers |
3 | Henvendelse af 31/5-10 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
6 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
7 | Yderligere høringssvar, fra
Skatteministeriet |
8 | Kopi af PØU alm. del - svar
på spm. 221, fra finansministeren |
9 | Yderligere høringssvar, fra
Skatteministeriet |
10 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 31/5-10 fra Henrik Lund Jensen, Randers |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 31/5-10 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk |
13 | Kopi af svar på alm. del - spm. 496,
497, 499, 500, 509 og 511, fra skatteministeren |
14 | Henvendelse af 5/6-10 fra
forældrepar til tvillinger |
15 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
16 | 2. udkast til betænkning |
17 | Henvendelse af 7/6-10 fra Claus Kirstejn
Jensen, Holte |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 5/6-10 fra forældrepar til tvillinger |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 221
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om opdatering af tabel 2 i
Finansministeriets notat af 31. maj 2010 om
»Nedsættelse af børnefamilieydelsen«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om effekten af ændringer, som
følger af forårspakke 2.0 fra foråret 2009, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om opgørelse af den udskudte
skat ultimo 2008, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om forventet udvikling af opsparet
overskud under virksomhedsordningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om bekræftelse af, at
arbejdsmarkedssammenslutninger er omfattet af
fondsbeskatningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om det beregnede provenu ved, at der
for 2010-2014 ikke er konsolideringsfradrag, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om virkningen af § 2, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om begrundelse for, at der ikke er
beskæring af selskabers fradrag for bidrag til
arbejdsgiverforeninger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om beskatning af en ansat i
sundhedssektoren, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om beskatningen af en arbejdsgiver,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om børnefamilieydelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om reglerne om bundfradrag for
topskat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om loft på den samlede
børnefamilieydelse, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om provenuvirkningen af de
foreslåede ændringer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om udskydelse af forhøjelse af
topskattegrænsen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om forhøjelse af private og
offentlige arbejdsgiveres bidrag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om skatte- og
afgiftsforhøjelser, til skatteministeren |
18 | Spm. om at bekræfte, at provenuet
frem til 2015 ved helt at aflyse forhøjelsen af
topskattegrænsen er det samme, som der er beregnet at
opnå ved at skære i børnefamilieydelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at beregne lovforslagets
konsekvenser, når det er fuldt indfaset i 2014 for en familie
med 2 voksne, der arbejder som specialarbejdere, er medlem af 3F og
har 3 børn på 2, 4 og 8 år m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om for 2014 at forsyne tabellen side
7 i lovforslagets bemærkninger med en række, der viser
den samlede skattestigning i procent af indkomsten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm., om det vil være muligt at
sikre kvoteflygtninge, som Danmark selv har inviteret her til
landet m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm., om ministeren vil udarbejde en
redegørelse for de økonomiske vilkår, som.
f.eks. en børnefamilie fra Rwanda ankommet til Danmark i
2010 med 10 børn på mellem 6 måneder og 14
år får at leve for under f.eks. de første 3
år i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om at redegøre for familiens
økonomiske muligheder, jf. henvendelse af 29/5-10 fra Jan og
Inga Thomas, Ærøskøbing, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om en oversigt over det
økonomiske tab for samtlige børn og antallet af
børn, der bliver ramt i 2013, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om en oversigt over det
økonomiske tab for samtlige børn og antallet af
børn, der bliver ramt i 2020, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
26 | Spm. om en oversigt over det
økonomiske tab for samtlige børnefamilier og antallet
af børnefamilier, der bliver ramt i 2013, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om en oversigt over det
økonomiske tab for samtlige børnefamilier og antallet
af børnefamilier, der bliver ramt i 2020, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om en opgørelse over
reduktionen af det gennemsnitlige rådighedsbeløb
fordelt på indkomstdeciler for børnefamilier opgjort
for årene 2013 og 2020, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
29 | Spm. om en opgørelse over den
procentvise reduktion af det gennemsnitlige
rådighedsbeløb for børnefamilier fordelt
på landets kommuner opgjort for årene 2013 og 2020, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvorfor fradragsadgangen for
selvstændigt erhvervsdrivendes og selskabers kontingenter til
arbejdsgiverforeninger ikke begrænses på lige fod med
fradragsadgangen for lønmodtagernes kontingenter til faglige
organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om at redegøre for det
årlige økonomiske tab forårsaget af
nulreguleringen af pensionsfradraget i 2011, 2012 og 2013 for en
person, der modtager folkepension, jf. den i lovforslaget bebudede
suspension af den automatiske regulering af
beløbsgrænser efter personskattelovens § 20, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om at redegøre for, om
ministeren er enig med Venstres skatteordfører hr. Mads
Rørvigs udtalelse ved 1.-behandlingen af lovforslaget den
21. maj 2010 om, at skattestoppet med lovforslaget er suspenderet,
eller om ministeren fastholder sin udtalelse til Ritzau den 21. maj
2010 om, at regeringens Genoprettelsesplan ligger inden for rammen
af forståelsen af skattestoppet, til skatteministeren |
33 | Spm. om, hvilken definition af
skattestoppet ministeren henholder sig til for nuværende,
hvis lovforslaget ifølge ministeren ligger inden for
rammerne af forståelsen af skattestoppet, men ikke er i
overensstemmelse med definitionen fra 2001, til
skatteministeren |
34 | Spm. om at redegøre for, om
suspensionen betyder yderligere skatte- og afgiftsstigninger frem
til 2020, uden at eksisterende skatter og afgifter sættes
tilsvarende ned, til skatteministeren |
35 | Spm. om en opdatering af tabel 1 frem til
og med år 2012, men uden SP-suspensionen, jf. svar på
SAU alm. del - spørgsmål 520 (2008-09), til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |